Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 21 aug 2018 14:45

.
Allereerst hartelijk dank voor je antwoord, Veendam.

Veendam schreef:De Bijbel zegt dat wanneer je in je hart gelooft dat Jezus de Zoon van God is die voor jou is gestorven en door God is opgewekt uit de doden en je dat met je mond belijdt je behouden bent. En niemand wordt behouden zonder wederomgeboren te zijn. Dus als je dan behouden bent ben je in ieder geval wedergeboren. Is het dan zo simpel ? JA.


Hoe komt een mens tot geloof? Daar gaat de rest van Romeinen 10 over. Het is een beetje te lang om hier te plakken, maar daar lees je hoe geloof ontstaat en door Wie een mens tot geloof komt.

Veendam schreef:Dat snap ik en daar is ook niks mis mee. Helaas worden twee zaken vaak vergeten.
Jezus is niet slechts een goed mens of een goed voorbeeld maar ook Verlosser, maar is Hij ook jouw HEER ?
Is Hij het die bepaald wat jij allemaal wel doet of niet doet ? Staat Hij in het centrum van alles wat je doet ?
Is Hij de belangrijkste VOOR JOU ?


Wat is het verschil tussen Verlosser en Heere, Veendam? Hij is Heere in alles wat ik doe, ook als ik er gevoelsmatig een potje van maak. Het liefst zou ik willen dat mijn leven met de Heere makkelijker zou zijn dan mijn leven daarvoor, maar dat is het niet, want ik ben zwak en ik heb vaak moeite om Hem trouw te zijn. Alles staat in het volle licht van God en ik zie alles. Zonder de Heere Jezus kan ik niets.

Veendam schreef:Als je daar JA op zegt en je kijkt naar je tijd, krijgt Hij dan ook de TIJD die Hem toekomt ?
Samen met Hem, met de deur achter je dicht ?


Het gaat erom wat ons hart heeft. Iets doen waar je eigenlijk geen zin in hebt heeft volgens mij geen enkele waarde. Je hoort weleens: ik hou elke dag stille tijd, ook al heb ik er geen zin in. Ikzelf kan en wil op die manier in ieder geval niet meer leven. Dat heb ik altijd gedaan met de gedachte dat dat het goede is om te doen. Niet dus. Wat ik doe moet vanuit mijn hart komen en als het dat niet komt, dan doe ik het niet.

Mezelf verloochenen doe ik niet door dingen te doen waar ik eigenlijk geen zin in heb, maar door iets te doen wat ten koste van mezelf gaat en dat vanuit liefde, omdat ik dat het liefste doe. De liefde om belangeloze en onvoorwaardelijke vruchten voort te kunnen brengen komt van God. Hij werkt zowel het willen als het werken. Al het andere heeft, voor mij althans, totaal geen waarde.

Netflix kijken of de Bijbel lezen? Wat is het beste? Doen wat je hart heeft en God ervoor danken. Dat is volgens mij het beste. Voor alles is een tijd.

Veendam schreef:De andere kant van de zaak wordt vaak vergeten, namelijk dat je niet altijd noodzakelijk eerst moet duidelijk maken hoe zondig de mensen wel zijn, de meesten weten dat echt zelf wel maar zelf vinden ze dat geen zonde maar ze weten wel dat als er een God is deze hun manier van leven en denken niet zal goedkeuren. Gods GOEDHEID duwt / trekt mensen naar het belijden van zonde en diep berouw.


Zondaar zijn gaat niet alleen om alle zonden en ongerechtigheden, maar vooral om de zonde (erfzonde). Het is onze gevallen natuur in Adam die het voor ons onmogelijk maakt om te doen wat God van ons vraagt. Moeten we het dan niet proberen? Natuurlijk wel, maar het begint bij het Woord van God en luisteren naar wat de Heere Jezus over ons zegt. Persoonlijk had ik het diepste berouw nadat God liet zien wie en wat ik was in Zijn ogen. Van al mijn zonden was ik me bewust, maar niet van mijn zonde, van mijn ongeloof en stenen hart.

Veendam schreef:De volgorde van het ontvangen van de Heilige Geest en het dopen zit verschil in dat is duidelijk.
Ik bedoel niet dat de hele Theologie weggegooid kan worden.
Met de wedergeboorte is ook de volgorde niet het belangrijkste, maar het belangrijkste is dat je het worden moet !
Als je het voorbeeld noemt van een brandend gebouw dan kan je urenlang de discussie voeren over van welke kant je nu het beste kunt gaan blussen, maar daar blus je de brand niet mee. Je moet het gewoon doen.


De Heere Jezus heeft het over dat de wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is. (Johannes 3:8)

Je merkt de wind op, maar het is ongrijpbaar, omdat God Zijn Geest schenkt op Zijn tijd en wijze. Je kunt het, naar aanleiding van iemands geloof in de waarheid, hooguit voorzeggen dat het zal gebeuren, maar je kunt het niet initiëren door een gebed, de doop, bekering, handoplegging etc. Dat konden de apostelen misschien, maar die werden direct door de Geest gedreven met een duidelijke reden.

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 21 aug 2018 15:58

DeDwaler schreef:.
Allereerst hartelijk dank voor je antwoord, Veendam.


Graag gedaan.

DeDwaler schreef:Hoe komt een mens tot geloof? Daar gaat de rest van Romeinen 10 over. Het is een beetje te lang om hier te plakken, maar daar lees je hoe geloof ontstaat en door Wie een mens tot geloof komt.


Spreek het woord
Hoor het woord
geloof komt uit het horen van het woord
Je geloof bepaald je manier van leven
Je manier van leven bepaald je bestemming.

DeDwaler schreef:Wat is het verschil tussen Verlosser en Heere, Veendam? Hij is Heere in alles wat ik doe, ook als ik er gevoelsmatig een potje van maak. Het liefst zou ik willen dat mijn leven met de Heere makkelijker zou zijn dan mijn leven daarvoor, maar dat is het niet, want ik ben zwak en ik heb vaak moeite om Hem trouw te zijn. Alles staat in het volle licht van God en ik zie alles. Zonder de Heere Jezus kan ik niets.


Jezus is mijn Verlosser, dus mijn zonden zijn weggewassen. Als iemand dan zegt van das mooi daar ben ik vanaf, maar ik bepaal zelf verder wel hoe ik mijn leven ga leven dan is Jezus dus niet Heer van die persoon zijn leven.


DeDwaler schreef:Het gaat erom wat ons hart heeft. Iets doen waar je eigenlijk geen zin in hebt heeft volgens mij geen enkele waarde. Je hoort weleens: ik hou elke dag stille tijd, ook al heb ik er geen zin in. Ikzelf kan en wil op die manier in ieder geval niet meer leven. Dat heb ik altijd gedaan met de gedachte dat dat het goede is om te doen. Niet dus. Wat ik doe moet vanuit mijn hart komen en als het dat niet komt, dan doe ik het niet.
De Bijbel zegt: Waar uw hart is daar zal uw schat zijn.
Ook zegt de Bijbel dat je dingen niet doen moet uit plicht maar uit vreugde en Hem met blijdschap kunt dienen.
Dan zal je daar dus iets aan moeten doen maar dat betreft dus het deel van je eigen ziel, je gevoelswereld, die ondergeschikt gemaakt moet worden aan de Geest. Dat is dus de leden doden die niet zijn van het Koninkrijk van God, de leden die niet van Christus zijn.

DeDwaler schreef:Mezelf verloochenen doe ik niet door dingen te doen waar ik eigenlijk geen zin in heb, maar door iets te doen wat ten koste van mezelf gaat en dat vanuit liefde, omdat ik dat het liefste doe. De liefde om belangeloze en onvoorwaardelijke vruchten voort te kunnen brengen komt van God. Hij werkt zowel het willen als het werken. Al het andere heeft, voor mij althans, totaal geen waarde.

Geen zin in bidden, dan maar niet bidden is niet de manier om vrucht voort te brengen. Jezelf verloochenen is iets wat ten koste gaat van je zielsverlangens en juist om dat je ziel het niet wil moet je het gewoon doen. Je moet namelijk je denken vernieuwen en dat kost tijd en moeite en dus energie. Dan kan je niet zeggen van God is het die het willen als het werken werkt dus dan heeft God er geen moeite mee dat ik het niet doe omdat God het anders wel gewerkt had dat ik het zou willen. (volgens mij snap ik dit gedeelte van je post niet helemaal hoor dat zal dan aan mij liggen)

DeDwaler schreef:Netflix kijken of de Bijbel lezen? Wat is het beste? Doen wat je hart heeft en God ervoor danken. Dat is volgens mij het beste. Voor alles is een tijd.

Geen zin om de Bijbel te lezen komt veel voor, maar het is dan je ziel die zit te klagen dat je beter wat anders kunt doen.
Als iemand leeft op die manier bidden geen zin in nu en Bijbel lezen niet liever netflix dan is het de natuurlijke mens, de vleselijke mens dus, die zijn leven laat bepalen door gevoelens en omstandigheden en dus gewoon door leeft op de wereldse manier van doen en laten.


DeDwaler schreef:Zondaar zijn gaat niet alleen om alle zonden en ongerechtigheden, maar vooral om de zonde (erfzonde). Het is onze gevallen natuur in Adam die het voor ons onmogelijk maakt om te doen wat God van ons vraagt. Moeten we het dan niet proberen? Natuurlijk wel, maar het begint bij het Woord van God en luisteren naar wat de Heere Jezus over ons zegt. Persoonlijk had ik het diepste berouw nadat God liet zien wie en wat ik was in Zijn ogen. Van al mijn zonden was ik me bewust, maar niet van mijn zonde, van mijn ongeloof en stenen hart.


De bijbel zegt dat we dood waren ten gevolge van onze overtredingen, dat is geestelijk dood. Dan komt de Heilige Geest, dat is de LEVEN GEVENDE GEEST die maakt jouw geest levend. Dan veranderd jouw doodsstaat in de staat van een levende staat. Vanaf dat moment is de erfzonde helemaal niet meer van toepassing, omdat je niet meer uit zonde geboren bent maar geboren door de Geest. Je hebt dan dus een andere identiteit gekregen.

DeDwaler schreef:De Heere Jezus heeft het over dat de wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is. (Johannes 3:8)

Je merkt de wind op, maar het is ongrijpbaar, omdat God Zijn Geest schenkt op Zijn tijd en wijze. Je kunt het, naar aanleiding van iemands geloof in de waarheid, hooguit voorzeggen dat het zal gebeuren, maar je kunt het niet initiëren door een gebed, de doop, bekering, handoplegging etc. Dat konden de apostelen misschien, maar die werden direct door de Geest gedreven met een duidelijke reden.

.


De Bijbel spreekt over het wandelen in de Geest, dat is dat je door de Geest gedreven wordt en dat is ook voor vandaag nog steeds de bedoeling.
Oke wat moet ik dan doen: Begin maar eens te doen wat de Bijbel zegt. Dat is de standaard waar de Heilige Geest een ieder toe wil drijven met een duidelijke reden. Jezus zegt trouwens nergens dat de Heilige Geest ongrijpbaar of onbegrijpbaar is voor Zijn kinderen, die de Heilige Geest dus ook hebben ontvangen zelf.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 21 aug 2018 17:19

.
naamloos schreef:Ik citeer waar ik in geloof en wat ik als waar bevind.
En aangezien jij die teksten ook gelooft zou je met de inhoud geen moeite moeten hebben.
En neem me niet kwalijk, maar zelf doe je weinig anders dan de maat nemen volgens jouw theologietje.
Je trekt het geloof, de ervaringen, belijdenissen van anderen steeds in twijfel: Weet God hier ook van? Elkaar iets wijs proberen te maken. Mensen beseffen niet dat het louter genade is. Mensen onderwerpen zich niet echt aan God als ze zich niet volgens jouw theologie uitdrukken,

Kortom, je oordeel is niet mals over degenen die het net even anders zien en beleven dan jij.
Lees je eigen post eens terug, vooral deze op pagina 6: za aug 18, 2018 5:46 am
Daar past 'mijn' gewraakte tekst niet zo bij, maar dat is dan een draai om de oren van jouw theologie.


Trek gerust in twijfel wat ik zeg, voor mijn part zeg je dat ik anderen iets wijs maak. Beoordeel en veroordeel me naar hartenlust en maak me voor van alles en nog wat uit. Dat interesseert me verder niet echt en daar kom ik heus wel overheen, want ik ben niet van suiker. Ik ben zelf ook niet mals en daar ben ik mij terdege van bewust. Mocht ik iemand met onzuivere intenties onheus bejegenen of bejegend hebben, dan spijt me dat.

Men mag mij een draai om de oren geven, de les lezen en de maat nemen, maar op het moment dat iemand dat doet met de Bijbel in de hand, dan verwacht ik dat het Woord van God het fundament is onder hun hele leven. Zo niet, dan vind ik dat spotten met alles wat mooi, goed en heilig is. Van spotten met het Woord, Dat God ons geschonken heeft voor ons behoud en om Hem te leren kennen, krijg ik een zeer bitter gevoel van binnen en daar wil ik helemaal niets mee te maken hebben.

Zeg dus maar hoe je het hebben wilt...

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 21 aug 2018 23:33

DeDwaler schreef:Trek gerust in twijfel wat ik zeg, voor mijn part zeg je dat ik anderen iets wijs maak. Beoordeel en veroordeel me naar hartenlust en maak me voor van alles en nog wat uit. Dat interesseert me verder niet echt en daar kom ik heus wel overheen, want ik ben niet van suiker. Ik ben zelf ook niet mals en daar ben ik mij terdege van bewust. Mocht ik iemand met onzuivere intenties onheus bejegenen of bejegend hebben, dan spijt me dat.
Ik heb geen enkele behoefte om op Gods stoel te gaan zitten en jou of anderen te veroordelen.
Iedereen die in Jezus Christus gelooft aanvaard ik als mijn broeder/zuster.
Echter, het wettische evangelie wat ik van jou lees trek ik zeker in twijfel.
DeDwaler schreef:Als de Heere Jezus zegt: u gelooft niet en u wilt niet tot Mij komen (de waarheid), dan denk en beweer ik dat ik, in tegenstelling tot wat Hij zegt, wel geloof en wel tot Hem wil komen, omdat ik niet wil dat het waar is wat Hij over mij zegt. Daarmee bevestig ik dat ik Hem en Zijn getuigenis over mij niet geloof.

Ik maak God tot leugenaar, omdat ik denk en beweer dat wat Jezus zegt niet voor mij persoonlijk geldt. Want ik ben niet zoals de Joden. Ik ben niet zoals de Farizeërs. Ik ben niet ongehoorzaam. Ik ben niet ongelovig en niet onwillig. Ik niet. Kortom... ik ben geen zondaar.
Jij beweert over mensen die bij Jezus willen horen en geloven, dat zij God tot een leugenaar maken omdat Jezus tegen ongelovige Joden zei ''u wilt tot mij niet komen.''
Dus zulke mensen moeten, in strijd met de werkelijkheid in hun hart, eerst maar eens persoonlijk gaan ervaren dat ze Jezus niet willen.
DeDwaler schreef:Men mag mij een draai om de oren geven, de les lezen en de maat nemen, maar op het moment dat iemand dat doet met de Bijbel in de hand, dan verwacht ik dat het Woord van God het fundament is onder hun hele leven. Zo niet, dan vind ik dat spotten met alles wat mooi, goed en heilig is. Van spotten met het Woord, Dat God ons geschonken heeft voor ons behoud en om Hem te leren kennen, krijg ik een zeer bitter gevoel van binnen en daar wil ik helemaal niets mee te maken hebben.
Door de Bijbel, mijn verstand, geweten en intuïtie heb ik God leren kennen.
God is mijn fundament, echter, de Bijbel is God niet! En ik heb niet gespot.
Maar zelfs als ik niets van de Bijbel zou geloven dan nog zou het geen spotten zijn als ik de Bijbel gebruik tegenover iemand die belijdt de Bijbel als grond te hebben. Waar je openlijk voor staat mag je ook op aangesproken worden, toch?

Ik heb niets uit de Bijbel gebruikt waar ik niet in geloof.
Jij duikelt een uitspraak van mij op uit een ander topic -waar andere regels gelden- en confronteert me daar in dit topic mee.
Doe dat dan lekker in het betreffende topic want hier kan ik er niets mee.
DeDwaler schreef:Zeg dus maar hoe je het hebben wilt...
Wel, als die slechte naamloos te slecht is om mee te praten .... =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2018 09:35

DeDwaler schreef:.



"En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht. Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden."
(Johannes 3:19-20)


En dan nu de context. De regel ervoor: Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, wie niet in Hem gelooft is al veroordeelt omdat hij niet gelooft. De zin er na: Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op zodat Gods werk zichtbaar wordt in alles wat hij doet. Iets eerder: God had de wereld zo liefde dat Hij Jezus zond zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Deze tekst gaat over allen die niet geloven. Niet over alle mensen zoals jij stelt. Er wordt hier een tegenstelling neergezet tussen ongelovigen en gelovigen.

"De wereld kan u niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig dat haar werken slecht zijn."
(Johannes 7:7)


Zelfde tegenstelling tussen de ongelovigen die Jezus afwijzen omdat ze slecht zijn vs. zijn leerlingen / volgelingen.

"Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn, zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één."
(Romeinen 3:9-12)


Deze tekst stelt dat iedereen schuldig is omdat hij / zij de wet overtreedt. En daarna lees je dat iedereen die in Hem gelooft vrijgesproken wordt.

Kortom, de teksten zeggen niet dat Jezus tegen iedereen zegt dat ze niet willen geloven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 22 aug 2018 10:01

Marnix schreef:Deze tekst gaat over allen die niet geloven. Niet over alle mensen zoals jij stelt. Er wordt hier een tegenstelling neergezet tussen ongelovigen en gelovigen.
Juist, precies wat ik bedoel.

Op de @dwaler-manier moeten zij die direct, of van kindbeen af, willen en geloven eerst een stap terug om dingen te gaan zien die er niet zijn. En dat gaat niet lukken natuurljjk.
Geen wonder dat zulke mensen niet tot geloofszekerheid komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2018 15:05

Zullen we weer terugkeren naar de startvraag?

krid schreef:In Johannes 3 zegt Jezus "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."

Wanneer is iemand wedergeboren?

Krid, ben je er ook nog? Heb je wat aan de reacties? Heb je zelf een antwoord?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 22 aug 2018 16:24

Johan100 schreef:Krid, ben je er ook nog? Heb je wat aan de reacties? Heb je zelf een antwoord?


Zeker ben ik er nog. Mijn visie: wedergeboorte is niks "geheimzinnigs", maar in feite heel eenvoudig: Jezus Christus als God en persoonlijke Verlosser accepteren. Het accepteren betekent uiteraard ook het erkennen dat we een Verlosser nodig hebben. Gevolg: een wedergeboren Christen heeft het eeuwige leven ontvangen, de wedergeboren Christen is een nieuwe schepping, tevens de gerechtigheid Gods in Christus. De niet-wedergeboren mens heeft een enorm probleem. Kan je iets met mijn antwoord?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2018 16:38

krid schreef:Zeker ben ik er nog. Mijn visie: wedergeboorte is niks "geheimzinnigs", maar in feite heel eenvoudig: Jezus Christus als God en persoonlijke Verlosser accepteren. Het accepteren betekent uiteraard ook het erkennen dat we een Verlosser nodig hebben. Gevolg: een wedergeboren Christen heeft het eeuwige leven ontvangen, de wedergeboren Christen is een nieuwe schepping, tevens de gerechtigheid Gods in Christus. De niet-wedergeboren mens heeft een enorm probleem. Kan je iets met mijn antwoord?
Hoi Krid, dank.

Toch blijft het geloven en wedergeboren worden een Godswerk van boven m.i. Je kent het wel, mensen die 'gewoon' accepteren dat Jezus hun Verlosser is enz. maar later blijkt het helaas toch geen wortel te hebben, toen de vervolgingen kwamen vielen ze af.
Jezus waarschuwt dat mensen het Woord terstond met vreugde kunnen ontvangen, maar het is maar voor een tijd, etc.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 22 aug 2018 17:38

Johan100 schreef:Hoi Krid, dank.

Toch blijft het geloven en wedergeboren worden een Godswerk van boven m.i. Je kent het wel, mensen die 'gewoon' accepteren dat Jezus hun Verlosser is enz. maar later blijkt het helaas toch geen wortel te hebben, toen de vervolgingen kwamen vielen ze af.
Jezus waarschuwt dat mensen het Woord terstond met vreugde kunnen ontvangen, maar het is maar voor een tijd, etc.


Jezus geeft onderwijs aan de discipelen, maar het is geen waarschuwing dat mensen het met vreugde kunnen ontvangen of dat mensen die "gewoon accepteren" dat Jezus hun Verlosser is af zullen vallen of dat het maar voor een korte tijd is.
Dor dat te zeggen leg je je eigen leerstellingen in een gelijkenis en dat is dus niet Bijbels.

Er zijn namelijk ook mensen die gewoon Jezus accepteren in hun leven, doordat ze het woord horen en in zich opnemen en vrucht dragen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 22 aug 2018 18:51

Johan100 schreef:Hoi Krid, dank.

Toch blijft het geloven en wedergeboren worden een Godswerk van boven m.i. Je kent het wel, mensen die 'gewoon' accepteren dat Jezus hun Verlosser is enz. maar later blijkt het helaas toch geen wortel te hebben, toen de vervolgingen kwamen vielen ze af.
Jezus waarschuwt dat mensen het Woord terstond met vreugde kunnen ontvangen, maar het is maar voor een tijd, etc.


Het Woord ontvangen is iets anders dan Jezus als Verlosser en God aanvaarden. Geloven en Hem belijden, met hart en mond. Eenvoudig genoeg, lijkt me.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2018 20:02

Wat Veendam nu schrijft 22 aug 2018 17:38 daar kan ik geen touw aan vastknopen. U bedoelt?

krid schreef:Het Woord ontvangen is iets anders dan Jezus als Verlosser en God aanvaarden. Geloven en Hem belijden, met hart en mond. Eenvoudig genoeg, lijkt me.

Met de mond is heel eenvoudig, maar met het hart niet. Jawel, ook eenvoudig, als God het werkt. 'Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God' zei Petrus tegen de Heere Jezus.
Vlees en bloed hebben u dit niet geopenbaard, maar Mijn Vader die in de hemelen is, zei Jezus vervolgens.
Niemand kan komen tenzij de Vader hem trekt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 22 aug 2018 22:34

Johan100 schreef:Wat Veendam nu schrijft 22 aug 2018 17:38 daar kan ik geen touw aan vastknopen. U bedoelt?



Johan100 schreef:mensen die 'gewoon' accepteren dat Jezus hun Verlosser is enz. maar later blijkt het helaas toch geen wortel te hebben, toen de vervolgingen kwamen vielen ze af.
Jezus waarschuwt dat mensen het Woord terstond met vreugde kunnen ontvangen, maar het is maar voor een tijd, etc.


Jij suggereerd dat mensen die "gewoon Jezus accepteren" de mensen zijn die dus afvallen of dat het maar voor een tijd is.
Zit het jou nu vast op het gewoon van het accepteren, moet het buitengewoon gaan, volgens regels die jij er bij verzonnen hebt, of die overeenkomen met jouw ervaring(en) of die gelijk waren als in het leven van kerkvader die of die ?
Of zit het je vast op het accepteren ? Kan daar volgens jou niets goeds uit voortkomen ?

Mensen die Jezus accepteren als hun Verlosser die doen dat omdat ze in hun hart geloven en met de mond belijden dat Jezus de Zoon van God is en dat God Hem uit de doden heeft opgewekt.
Dezen zijn dus wederomgeboren en bestemd om vrucht te dragen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 22 aug 2018 23:02

Veendam schreef:Mensen die Jezus accepteren als hun Verlosser die doen dat omdat ze in hun hart geloven en met de mond belijden dat Jezus de Zoon van God is en dat God Hem uit de doden heeft opgewekt. Dezen zijn dus wederomgeboren en bestemd om vrucht te dragen.


Dat geloof ik ook.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2018 08:44

krid schreef:Dat geloof ik ook.


Jezus legt de wedergeboorte eenvoudig uit in Johannes 3-14-16:

De Mensenzoon moet hoog verheven worden zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, zodat iedereen die gelooft in Hem eeuwig leven heeft. Want zo lief had God de wereld dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Waarom moeten mensen hier toch altijd zo ingewikkeld over doen he.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten