Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 18 aug 2018 13:31

coby6 schreef:GEEF MIJ OOK EEN PLAK BROOD?
Als mijn zoon dat zegt, zeg ik: pak het zelf. Ben je sloof niet. Vraag het ff normaal. Maar ik snap wel wat je bedoelt.
Maar dat kun je doen als je al in een relatie bent met God. Ik had het over als je een zondaar bent die Hem aan wil nemen. Het zondaarsgebed. Kan best dat je dan niet expliciet om vergeving hoeft te vragen als je al beleden hebt dat je een zondaar bent, maar je betuigt wel spijt en je accepteert Zijn vergeving. Ik zie dat als hetzelfde. Of die ene tollenaar: Heer wees mij zondaar genadig. Dat noem ik vergeving vragen. Ja hij zegt niet: Wilt U als het U belieft mij genadig zijn.
De verloren zoon vroeg niet om vergeving, want hij vond dat hij te ver was gegaan. Hij werd toch vergeven.


Als je zoon samen met jou aan een hele lange tafel LIGT en de hele tafel ligt vol en anderen LIGGEN OOK, dan zou je niet zeggen van pak zelf.
Met het aanliggen is het doorgeven heel gebruikelijk.
Vandaag de dag is het echter zo dat de meesten niet eens meer een tafel dekken, iedereen pakt zelf wel wat op het moment dat ze zin hebben in brood of iedereen moet weg op een ander tijdstip.
Geen tijd, druk, geen honger, ik pak wel een appel en dat soort uitspraken zijn in veel gezinnen gebruikt.

Dat jij het belijden en spijt betuigen en vooral de acceptatie van de vergeving noemt daarmee geef je de kern aan van het leven in een relatie.
Het vragen om vergeving en dan vooral op een manier van wilt U mij alstublieft genadig zijn geeft aan dat we weinig Gods Zijn, of anders gezegt Zijn karakter hebben leren kennen. Let op: ik zeg niet dat als iemand vraagt of God hem vergeven wil dat die persoon dan God niet heeft leren kennen of zo.

Over de tollenaar nog dit: Dat was VOOR het verzoenend sterven van Christus.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 18 aug 2018 13:45

Veendam schreef:Als je zoon samen met jou aan een hele lange tafel LIGT en de hele tafel ligt vol en anderen LIGGEN OOK, dan zou je niet zeggen van pak zelf.

Ligt aan het toontje. Je moet ze toch leren om te zeggen: Kun je het brood even aangeven, niet: geef dat.
Maar zelfs dan geeft God. Geef mij mijn deel van de erfenis.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 20 aug 2018 05:19

.
Veendam schreef:In principe is wedergeboren zijn heel makkelijk want eigenlijk is het hele Evangelie heel gemakkelijk.
God heeft alles gemaakt, en toen heeft de mens het verklo.... , en de mens kon dat niet weer goedmaken.
Daarom zond God Jezus, die stierf voor alle mensen, maar Jezus was zo speciaal dat Hij weer opstond uit de dood.
Als je dat gelooft in je hart en belijdt met je mond en wilt doen wat God zegt ben je wedergeboren.


Wat moet ik dan doen? Hoe geloof ik in mijn hart en wat moet ik dan belijden? Hoe weet ik of ik ben wedergeboren?

Veendam schreef:Alle andere dingen die mensen er om heen plakken is allemaal ballast die mensen voor de voeten gegooid wordt om ze van geloofszekerheid af te houden.


Voordat ik tot het ware geloof kwam, heb ik jaren gestreden tegen twijfel en onzekerheid over mijn 'geloof'. Het laatste dat ik toen nodig had waren sussende woorden om mijn geweten tot zwijgen te brengen. Ik had het Woord, het Licht nodig en niet gedeeltelijk, maar in Zijn schitterende geheel. De Heere Jezus is niet in de eerste plaats een Voorbeeld om na te volgen, maar Hij is vooreerst Verlosser van verloren zondaren.

Als ik van niemand te horen krijg dat ik dood ben door overtredingen en zonden en in alles afhankelijk ben van de genade van God, hoe zou ik dan te weten komen dat ik door Hem levend gemaakt moet worden? Als ik de waarheid, waar ik in mijn slavernij van de zonde blind voor ben, niet te horen krijg, hoe zou ik dan geloven?

Veendam schreef:CONCLUSIE: Elke keer is de volgorde niet gelijk, dus wat moet je met een theologie die alles op 1 volgorde wil hebben als God dit klaarblijkelijk niet veel uitmaakt?


Het maakt God klaarblijkelijk wel veel uit, want Hij heeft het zorgvuldig laten optekenen. Als ik de Bijbel lees, dan zie ik steeds dezelfde volgorde terugkomen. De apostel Paulus heeft bovendien o.a. in Romeinen precies uiteengezet wat het Evangelie is en hoe God werkt.

Veendam schreef:Wat wel heel duidelijk is dat is dat GELOOF voorop moet staan.
Als geloof voorop staat waarom is er dan binnen de gereformeerde theologie de waterdoop van kinderen eerst ?
De besnijdenis staat helemaal niet genoemd bij alle bovenstaande voorbeelden dus die was helemaal niet van belang !
Als de gereformeerde theologie het dan heeft over de ordo salutis dan zegt God van DAT BEPAAL IK WEL ZELF !


Ik ben verder geen advocaat van de gereformeerde theologie, beste Veendam. Het ging mij erom dat iedere theologie een visie heeft op de heilsvolgorde. Overigens onderschrijven niet alle gereformeerde stromingen de zuigelingendoop. Er bestaan ook nog zoiets als gereformeerde baptisten, zoals Spurgeon bijvoorbeeld, maar dat is een andere discussie.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 20 aug 2018 09:16

Marnix schreef: wisselwerking

Marnix, tot geloof komen (zalig worden) is geen wisselwerking tussen God en jou, zoals jij het noemt.
Wij zijn totaal onwillig en tegen zulke mensen wordt de blijde boodschap verkondigd dat er een Zaligmaker is die gekomen is voor mensen die niet zalig willen worden. Mensen die gebonden zitten in het duister onder de macht van satan. Die Zaligmaker opent Zelf je hart, kijk naar Lydia de purperverkoopster en die Zaligmaker werkt zowel het willen als het werken(Filipenzen 2:13). Als jou iets anders verkondigd wordt hoor je maar een half evangelie en dat is geen evangelie. We moeten sterven aan de wet en volledig afzien van ons zelf en Christus overhouden als een 100 procent Zaligmaker. Niet Hij een beetje en ik een beetje, dat is onBIjbels.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 aug 2018 09:28

Johan100 schreef:Marnix, tot geloof komen (zalig worden) is geen wisselwerking tussen God en jou, zoals jij het noemt.
Wij zijn totaal onwillig en tegen zulke mensen wordt de blijde boodschap verkondigd dat er een Zaligmaker is die gekomen is voor mensen die niet zalig willen worden. Mensen die gebonden zitten in het duister onder de macht van satan. Die Zaligmaker opent Zelf je hart, kijk naar Lydia de purperverkoopster en die Zaligmaker werkt zowel het willen als het werken(Filipenzen 2:13). Als jou iets anders verkondigd wordt hoor je maar een half evangelie en dat is geen evangelie. We moeten sterven aan de wet en volledig afzien van ons zelf en Christus overhouden als een 100 procent Zaligmaker. Niet Hij een beetje en ik een beetje, dat is onBIjbels.


Het woord wisselwerking komt wat mij betreft aardig overeen met hoe het tot geloof komen werkt denk ik, waarvoor dank Marnix.
God werkt zowel het willen als het werken zei Johan, en dan reageerd de mens daardoor dus anders dan van nature. God doet dus iets en daar reageert de mens dan weer op. Dat kan je best wisselwerking noemen denk ik.

Wij hoeven helemaal niet aan de wet te sterven, die wet is niet meer op ons van toepassing, omdat de wet de zonde doet kennen maar dat geeft nog geen kennis van Christus. Wij moeten sterven aan onze eigen vleselijke begeerten, zodat wij niet leven naar de begeerten van het vlees.
Dat is echter iets wat we moeten doen NA het tot geloof komen.
Het nog niet volledig afgestorven zijn aan ons zelf is dus niet een voorwaarde om wedergeboren te worden.
Indien iemand dat zegt legt hij de mens die nog niet tot Christus gekomen is een blok voor de voeten om het komen te ontmoedigen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 20 aug 2018 09:39

Veendam schreef:In principe is wedergeboren zijn heel makkelijk want eigenlijk is het hele Evangelie heel gemakkelijk.

Alleen als God het werkt is het makkelijk. God sprak bij de schepping en het was er, zo is het ook bij de wedergeboorte.
Mensen die totaal onwillig zijn worden tot leven gewekt door zijn Geest, ze worden tot geloof gebracht, hun wil wordt omgebogen.
Als je denkt dat je dat zelf kunt besef je niet wat de val heeft veroorzaakt en ben je nog niet aan jezelf ontdekt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 20 aug 2018 09:40

.
naamloos schreef:Ik treed God tegemoet zoals ik ben.
Ik zeg gewoon wat ik weet en ervaar, wil en geloof.
Zou ik wat anders zeggen, dán zou ik pas een huichelaar zijn.
Ik meet me niet aan farizeeërs of aan tollenaars, ik hoef me helemaal niet met hen te vereenzelvigen.


De Joden, de Farizeeën en de Schriftgeleerden, waarmee de Heere Jezus te maken had, staan voor de religieuze mens. Als nageslacht van Abraham dachten ze dat ze met God in het reine waren. De Heere Jezus vertelde ze echter dat ze slaven van de zonde waren en dat Hij ze moest vrijmaken. De Joden geloofden niet wat Jezus zei, want ze dachten dat zijzelf en hun wil vrij was en dat God hun Vader was.

Zoals het Joodse volk van hun slavernij en van farao in Egypte bevrijd moesten worden, zo moet ieder mens door de Heere Jezus bevrijd worden van zijn slavernij van de zonde. Het Joodse volk en wat God heeft gedaan dient als voorbeeld voor ieder mens. Dat we allen slaven zijn van de zonde toont de Heere Jezus onder meer aan door middel van allerlei gelijkenissen.

Maar ja, als je alles wat je niet aanstaat in de Bijbel als onbruikbaar bestempelt, dan geldt dat waarschijnlijk ook voor het onderwijs van Jezus.

.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2018 09:41

Johan100 schreef:Marnix, tot geloof komen (zalig worden) is geen wisselwerking tussen God en jou, zoals jij het noemt.
Wij zijn totaal onwillig en tegen zulke mensen wordt de blijde boodschap verkondigd dat er een Zaligmaker is die gekomen is voor mensen die niet zalig willen worden. Mensen die gebonden zitten in het duister onder de macht van satan. Die Zaligmaker opent Zelf je hart, kijk naar Lydia de purperverkoopster en die Zaligmaker werkt zowel het willen als het werken(Filipenzen 2:13). Als jou iets anders verkondigd wordt hoor je maar een half evangelie en dat is geen evangelie. We moeten sterven aan de wet en volledig afzien van ons zelf en Christus overhouden als een 100 procent Zaligmaker. Niet Hij een beetje en ik een beetje, dat is onbijbels.


Dat zeg ik ook niet. Tegelijkertijd is er volgens mij wel een bepaalde wisselwerking. Laten we er mee beginnen dat God alles doet en je zelf totaal onmachtig bent. Dat is de beginsituatie. Bekend voorbeeld is de drenkeling die in zee ligt. Hij kan er op geen enkele manier uit komen. Behalve doordat de Redder hem een reddingsboei toereikt. Dan zeg jij: Die reddingsboei pakken we alsnog niet aan, dat willen we niet. Dat kan in bepaalde mate zo zijn, God moet ons overtuigen om die reddingsboei aan te pakken. Maar ergens zit toch een wisselwerking. De oproep tot geloof en bekering klinkt overal in de Bijbel. Laat u redden. Pak je die reddingsboei aan, dan zal je nooit kunnen zeggen: Nou, God deed een beetje en ik deed een beetje. Ik heb me gered door die reddingsboei aan te grijpen. Dat zou een absurde gedachte zijn. Maar het is ook een absurde gedachte om te stellen dat als mensen het evangelie horen en hun redding afwijzen, dat is omdat God ze niet wilde redden. Hij moet alles doen maar deed dat niet dus gelooft iemand nog niet. Mensen gaan niet verloren omdat God ze niet wil redden maar omdat ze de redding afwijzen. En zo bekeken is wedergeboorte wel een soort wisselwerking waarbij mensen gehoor geven aan de oproep tot bekering en geloof. Jezus zegt tegen Jeruzalem: Jeruzalem dat de profeten doodt, hoe vaak heb ik u niet willen verzamelijk zoals een hen haar kuikens verzamelt.... maar jullie hebben het niet gewild. En dan kan je niet zeggen: God deed het niet dus daarom bekeerde iemand zich niet. En als iemand zich wel bekeert zal hij net zo min kunnen zeggen: Ik heb een belangrijke bijdrage aan mijn eigen redding geleverd. Hij zal zeggen: Ik was verloren ik U redde mij. Maar we kunnen niet voorbij gaan aan de Bijbelse gegevens dat God niet wil dat mensen verloren gaan en dat ze actief opgeroepen worden tot geloof en bekering... en dat mensen niet verloren gaan omdat God ze niet redt maar omdat ze de redding afwijzen. Wat heel wat anders is dan dat je je eigen zaligheid kan verdienen, je zelf een deel moet bijdragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 20 aug 2018 09:46

Veendam schreef:
God werkt zowel het willen als het werken zei Johan, en dan reageerd de mens daardoor dus anders dan van nature. God doet dus iets en daar reageert de mens dan weer op. Dat kan je best wisselwerking noemen denk ik.

De mens komt wel in actie, maar ik geloof dat het 100 procent Gods werk is. Dat heeft ook de beste Bijbelse papieren.
Door Hem bewegen wij.

Veendam schreef: Wij hoeven helemaal niet aan de wet te sterven, die wet is niet meer op ons van toepassing, omdat de wet de zonde doet kennen maar dat geeft nog geen kennis van Christus. Wij moeten sterven aan onze eigen vleselijke begeerten, zodat wij niet leven naar de begeerten van het vlees.
Ik denk dat je niet begrijpt wat bedoelt wordt met aan de wet sterven. Dan moet je niet keihard roepen dat we niet aan de wet moeten sterven, want Paulus was ook aan de wet gestorven en waarom moeten wij dat dan niet? De volgende uitleg vind ik wel heel mooi en is ook Bijbels denk ik.


(Gal. 2:19). Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14567/gestorven-aan-de-wet/
Laatst gewijzigd door Johan100 op 20 aug 2018 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 aug 2018 09:46

DeDwaler schreef:.
Wat moet ik dan doen? Hoe geloof ik in mijn hart en wat moet ik dan belijden? Hoe weet ik of ik ben wedergeboren?

De Bijbel zegt dat wanneer je in je hart gelooft dat Jezus de Zoon van God is die voor jou is gestorven en door God is opgewekt uit de doden en je dat met je mond belijdt je behouden bent. En niemand wordt behouden zonder wederomgeboren te zijn. Dus als je dan behouden bent ben je in ieder geval wedergeboren. Is het dan zo simpel ? JA.

En je hele levenswandel dan die moet ook gaan zoals God dat wil, en je moet Gods Woord lezen en bidden en getuigen en de armen te eten geven en zorgen voor de weduwen en wezen en de gevangenen bezoeken en wat allemaal nog meer ??
Nee dat is geen voorwaarde om wedergeboren te worden.
Dat is iets wat je juist gaat doen OMDAT je wedergeboren bent.


DeDwaler schreef:Voordat ik tot het ware geloof kwam, heb ik jaren gestreden tegen twijfel en onzekerheid over mijn 'geloof'. Het laatste dat ik toen nodig had waren sussende woorden om mijn geweten tot zwijgen te brengen. Ik had het Woord, het Licht nodig en niet gedeeltelijk, maar in Zijn schitterende geheel. De Heere Jezus is niet in de eerste plaats een Voorbeeld om na te volgen, maar Hij is vooreerst Verlosser van verloren zondaren.

Als ik van niemand te horen krijg dat ik dood ben door overtredingen en zonden en in alles afhankelijk ben van de genade van God, hoe zou ik dan te weten komen dat ik door Hem levend gemaakt moet worden? Als ik de waarheid, waar ik in mijn slavernij van de zonde blind voor ben, niet te horen krijg, hoe zou ik dan geloven?


Dat snap ik en daar is ook niks mis mee. Helaas worden twee zaken vaak vergeten.
Jezus is niet slechts een goed mens of een goed voorbeeld maar ook Verlosser, maar is Hij ook jouw HEER ?
Is Hij het die bepaald wat jij allemaal wel doet of niet doet ? Staat Hij in het centrum van alles wat je doet ?
Is Hij de belangrijkste VOOR JOU ?
Als je daar JA op zegt en je kijkt naar je tijd, krijgt Hij dan ook de TIJD die Hem toekomt ?
Samen met Hem, met de deur achter je dicht ?

De andere kant van de zaak wordt vaak vergeten, namelijk dat je niet altijd noodzakelijk eerst moet duidelijk maken hoe zondig de mensen wel zijn, de meesten weten dat echt zelf wel maar zelf vinden ze dat geen zonde maar ze weten wel dat als er een God is deze hun manier van leven en denken niet zal goedkeuren. Gods GOEDHEID duwt / trekt mensen naar het belijden van zonde en diep berouw.


DeDwaler schreef:Het maakt God klaarblijkelijk wel veel uit, want Hij heeft het zorgvuldig laten optekenen. Als ik de Bijbel lees, dan zie ik steeds dezelfde volgorde terugkomen. De apostel Paulus heeft bovendien o.a. in Romeinen precies uiteengezet wat het Evangelie is en hoe God werkt.

Ik ben verder geen advocaat van de gereformeerde theologie, beste Veendam. Het ging mij erom dat iedere theologie een visie heeft op de heilsvolgorde. Overigens onderschrijven niet alle gereformeerde stromingen de zuigelingendoop. Er bestaan ook nog zoiets als gereformeerde baptisten, zoals Spurgeon bijvoorbeeld, maar dat is een andere discussie.
.


De volgorde van het ontvangen van de Heilige Geest en het dopen zit verschil in dat is duidelijk.
Ik bedoel niet dat de hele Theologie weggegooid kan worden.
Met de wedergeboorte is ook de volgorde niet het belangrijkste, maar het belangrijkste is dat je het worden moet !
Als je het voorbeeld noemt van een brandend gebouw dan kan je urenlang de discussie voeren over van welke kant je nu het beste kunt gaan blussen, maar daar blus je de brand niet mee. Je moet het gewoon doen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 aug 2018 09:58

Johan100 schreef:De mens komt wel in actie, maar ik geloof dat het 100 procent Gods werk is. Dat heeft ook de beste Bijbelse papieren.
Door Hem bewegen wij.

Het om de beurt in aktie komen noemde Marnix dus kortgezegt wisselwerking.


Johan100 schreef:Ik denk dat je niet begrijpt wat bedoelt wordt met aan de wet sterven. Dan moet je niet keihard roepen dat we niet aan de wet moeten sterven, want Paulus was ook aan de wet gestorven en waarom moeten wij dat dan niet? De volgende uitleg vind ik wel heel mooi en is ook Bijbels denk ik.


(Gal. 2:19). Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14567/gestorven-aan-de-wet/

In galaten staat niet wat je hier schrijft. Daar zit nu juist het verschil in.

Ik ben DOOR de WET VOOR DE WET GESTORVEN. Je bent helemaal niet gestorven DOOR de WET. Je leeft juist nog steeds maar je moet zelf wel je vleselijke begeerten doden, die de oorzaak waren van de overtredingen van de wet maar veel dieper gingen dan de wet zei.
Dat zegt Jezus juist wanneer Hij zegt dat als je KIJKT naar een vrouw om die te begeren je al overspel gepleegt hebt. Je overtreed de wet dan niet maar toch zit je fout.

Ik ben als gevolg van de Wet zondig verklaard met als gevolg dat ik de doodstraf verdiend heb, maar die heeft Jezus voor mij gedragen. Omdat de doodstraf dus is voltrokken ben ik RECHTENS VRIJ VAN ZONDE GEWORDEN, en daarom ben ik zo blij en dankbaar dat voor God wil leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2018 11:06

Johan100 schreef:De mens komt wel in actie, maar ik geloof dat het 100 procent Gods werk is. Dat heeft ook de beste Bijbelse papieren.
Door Hem bewegen wij.

Ik denk dat je niet begrijpt wat bedoelt wordt met aan de wet sterven. Dan moet je niet keihard roepen dat we niet aan de wet moeten sterven, want Paulus was ook aan de wet gestorven en waarom moeten wij dat dan niet? De volgende uitleg vind ik wel heel mooi en is ook Bijbels denk ik.


Ik geloof ook dat dat Gods werk is. Maar het ontslaat je als mens nog niet van je verantwoordelijkheid, de oproep tot geloof en bekering. Ik geloof dat mensen tot geloof komen door Gods werk. Ik geloof alleen niet dat mensen die niet tot geloof komen, niet tot geloof komen omdat God niet voldoende in hen werkte. Dat is mijn hele punt. God zal later niet tegen mensen zeggen: Je geloofde niet want ik heb dat niet gewerkt, ik maakte dat niet mogelijk, ik wilde dat niet. Maar "u hebt het niet gewild". Een gelovige kan nooit stil gaan zitten en zeggen: God moet het mogelijk maken, het is 100% Zijn werk en 0% mijn werk dus ik vraag er om en wacht dan maar af of het gebeurt. Ik kan toch niets doen. Dat geloof jij vast ook niet. Dus is het 100% Gods werk maar daarmee worden we nog wel opgeroepen gehoor te geven aan Zijn oproep aan ons.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 20 aug 2018 11:19

DeDwaler schreef:De Joden, de Farizeeën en de Schriftgeleerden, waarmee de Heere Jezus te maken had, staan voor de religieuze mens. Als nageslacht van Abraham dachten ze dat ze met God in het reine waren. De Heere Jezus vertelde ze echter dat ze slaven van de zonde waren en dat Hij ze moest vrijmaken. De Joden geloofden niet wat Jezus zei, want ze dachten dat zijzelf en hun wil vrij was en dat God hun Vader was.

Zoals het Joodse volk van hun slavernij en van farao in Egypte bevrijd moesten worden, zo moet ieder mens door de Heere Jezus bevrijd worden van zijn slavernij van de zonde. Het Joodse volk en wat God heeft gedaan dient als voorbeeld voor ieder mens. Dat we allen slaven zijn van de zonde toont de Heere Jezus onder meer aan door middel van allerlei gelijkenissen.

Maar ja, als je alles wat je niet aanstaat in de Bijbel als onbruikbaar bestempelt, dan geldt dat waarschijnlijk ook voor het onderwijs van Jezus.
Tja, ik hou het toch maar gewoon bij: wie (farizeeër, tollenaar of ...) wil die kome, en neme van het water des levens om niet.
Dan hoef ik niet in de Bijbel op te gaan zoeken of ik wel of niet wil, dat weet ik namelijk zelf wel: Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Dit sluit aan op de werkelijkheid, en is dus bruikbaar. :mrgreen:
Het gaat er helemaal niet om of iets me wel of niet aanstaat, maar of het overeenkomstig de werkelijkheid is.
Niet elk woord en elke conclusie is voor alle mensen bedoelt namelijk.

Voor mij is 'de religieuze mens' van nu die schriftgeleerde die precies weet hoe, en welke volgorde het hele proces gaat.
Bij elk weetje past een tekstje met een Bijbelse ervaring.
Even in de Bijbel opzoeken wat ik nu wel of niet moet/kan weten en voelen. ](*,)
Nou sorry, maar naar mijn mening is de Bijbel daar niet voor bedoelt.
Sellectief lezen, accenten leggen die het theologische systeem ondersteunen; en alles wat wat buiten die kaders valt bestempelen als afdoen aan Gods genade. Met hetzelfde gemak kan ik op dezeflde manier een ander theologisch systeem in elkaar draaien.
Maar dat ga ik niet doen want elk systeem is met andere teksten en verhalen weer onderuit te halen.
En bovendien pas ik ervoor om alle spontaniteit bij voorbaat al de kop in te drukken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 20 aug 2018 14:00

.
naamloos schreef:Tja, ik hou het toch maar gewoon bij: wie (farizeeër, tollenaar of ...) wil die kome, en neme van het water des levens om niet.
Dan hoef ik niet in de Bijbel op te gaan zoeken of ik wel of niet wil, dat weet ik namelijk zelf wel: Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Dit sluit aan op de werkelijkheid, en is dus bruikbaar. :mrgreen:
Het gaat er helemaal niet om of iets me wel of niet aanstaat, maar of het overeenkomstig de werkelijkheid is.
Niet elk woord en elke conclusie is voor alle mensen bedoelt namelijk.

Voor mij is 'de religieuze mens' van nu die schriftgeleerde die precies weet hoe, en welke volgorde het hele proces gaat.
Bij elk weetje past een tekstje met een Bijbelse ervaring.
Even in de Bijbel opzoeken wat ik nu wel of niet moet/kan weten en voelen. ](*,)
Nou sorry, maar naar mijn mening is de Bijbel daar niet voor bedoelt.
Sellectief lezen, accenten leggen die het theologische systeem ondersteunen; en alles wat wat buiten die kaders valt bestempelen als afdoen aan Gods genade. Met hetzelfde gemak kan ik op dezeflde manier een ander theologisch systeem in elkaar draaien.
Maar dat ga ik niet doen want elk systeem is met andere teksten en verhalen weer onderuit te halen.
En bovendien pas ik ervoor om alle spontaniteit bij voorbaat al de kop in te drukken.


Waarom citeer je eigenlijk teksten uit een boek waarvan je om te beginnen de authenticiteit ondergraaft om mij iets aan te tonen? Ik beschouw de Bijbel van A tot Z als Gods heilig Woord en als de waarheid. Vind je het dan eerlijk om mij eerst met een Bijbeltekst om de oren te slaan en vervolgens de maat te nemen? Als je Gods Woord op een dergelijke manier wilt misbruiken, dan ga je je gang maar, maar in dat geval wil ik er niets meer mee te maken hebben.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 20 aug 2018 16:35

DeDwaler schreef:Waarom citeer je eigenlijk teksten uit een boek waarvan je om te beginnen de authenticiteit ondergraaft om mij iets aan te tonen? Ik beschouw de Bijbel van A tot Z als Gods heilig Woord en als de waarheid. Vind je het dan eerlijk om mij eerst met een Bijbeltekst om de oren te slaan en vervolgens de maat te nemen? Als je Gods Woord op een dergelijke manier wilt misbruiken, dan ga je je gang maar, maar in dat geval wil ik er niets meer mee te maken hebben.
Ik citeer waar ik in geloof en wat ik als waar bevind.
En aangezien jij die teksten ook gelooft zou je met de inhoud geen moeite moeten hebben.
En neem me niet kwalijk, maar zelf doe je weinig anders dan de maat nemen volgens jouw theologietje.
Je trekt het geloof, de ervaringen, belijdenissen van anderen steeds in twijfel: Weet God hier ook van? Elkaar iets wijs proberen te maken. Mensen beseffen niet dat het louter genade is. Mensen onderwerpen zich niet echt aan God als ze zich niet volgens jouw theologie uitdrukken,

Kortom, je oordeel is niet mals over degenen die het net even anders zien en beleven dan jij.
Lees je eigen post eens terug, vooral deze op pagina 6: za aug 18, 2018 5:46 am
Daar past 'mijn' gewraakte tekst niet zo bij, maar dat is dan een draai om de oren van jouw theologie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 14 gasten