Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 14 aug 2018 15:17

Dan is de vraag "wat" is een nieuwe schepping? Wat wordt "nieuw"? Het lichaam ziet er nog niet zo nieuw uit. De ziel eigenlijk ook niet, kijk maar eens naar de vreselijke zielse aandoeningen, ook bij gelovigen! Enige conclusie: de geest is nieuw.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2018 15:21

Veendam schreef:Iedereen leest helaas over de essentie heen van wat er geschreven is, namelijk dar Coby6 zei: In God geloven maakt je niet wedergeboren. Pas als je vergeving vraagt en je bekeert en een nieuw hart krijgt.
Daarop reageerde ik dat er nergens in de Bijbel die voorwaarde staat dat er om gevraagt moet worden om wederomgeboren te worden.
Als iemand zonde heeft begaan en gaat dat tegen God zeggen en vraagt dat om vergeving, vind ik prima en dat is niet aan mij om hen daarom te veroordelen, wat ik overigens ook niet doe.
De andere kant van de zaak is dat ik hier op het forum vaak hoor dat je zelf niets kunt doen en dat God het allemaal maar moet doen en dan ineens moet er wel een daad van de mens komen namelijk dat hij eerst moet vragen om vergeving omdat God hem anders niet wederom geboren zou kunnen laten worden. Daar ga ik dus tegen in en niet tegen een aangeleerde gewoonte van iemand om ook te vragen om vergeving.


Prima dan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 14 aug 2018 22:58

.
Teus schreef:Als eerste constateer ik dat je niet alle post van mij gelezen hebt.


Het was je eerste post in dit topic en bovendien een reactie op mijn schrijven. Vervolgens reageer ik weer op jouw woorden en met jouw woorden moet ik het doen, beste Teus. Ik kan lastig bij iedereen alle posts gaan lezen om mij eerst een beeld te vormen van hun theologie.

Teus schreef:Dat is ook wat! Heeft God Zich bij mij deerlijk vergist!!

Ik wil je wel even het een en ander uitleggen wat ik bedoel.
Oprecht je zonden belijden, zoals Johan het al omschreef, is rechtstreeks uit het hart en dat kan alleen maar door de Heilige Geest. De wetenschap, de ervaring dat God het vergeeft kan ook alleen maar door de Heilige Geest. Vertrouwen hebben kan ook alleen maar door de Heilige Geest. De Heilige Geest kan helpen niet meer te zondigen.
En....De Heilige Geest ontvangen we uit Genade, mooi he?


Wat je precies met die eerste zin duidelijk wilt maken.... geen idee. Een mens ontvangt niet eerst de Heilige Geest, want het Woord van God komt eerst (In het begin was het Woord... In het Woord was het leven... Johannes 1). Dan komt het geloof, dan bekering en daarna pas de wedergeboorte.

Uiteraard werkt God alle dingen, maar er is mijns inziens een duidelijke, logische en Bijbelse volgorde en die heb ik onderbouwd. Mocht het anders zijn, zoals jij beweert, dan zou ik daarvoor ook graag een Bijbelse onderbouwing zien.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 14 aug 2018 23:50

.
Marnix schreef:Klopt, ik wilde het ook niet eenzijdig belichten.


Het geeft allemaal niet hoor, Marnix. Het is geen examen. Ik belicht zaken ook regelmatig eenzijdig, maar daarom discussieren we er toch ook over?

Marnix schreef:Het is een wisselwerking waarbij we afhankelijk zijn van Gods initiatief. Tegelijkertijd worden we ook opgeroepen tor actie.


Wat mij opvalt is dat er nooit een gebrek is aan de oproepen tot actie. Er is ook geen gebrek aan inzet van mensen, die in actie willen komen. Er is gebrek aan geloof in wat de Heere Jezus zegt. Jezus roept namelijk niet alleen op tot actie, maar Hij zegt ook dat we het allemaal niet doen.

Mensen willen exact horen wat ze moeten doen. Als ze dat te horen krijgen, dan verstaan ze het wel en zijn ze er blij mee. Als ze te horen krijgen dat ze in alles afhankelijk zijn van God, omdat ze al die dingen niet doen en niet kunnen, dan nemen ze er aanstoot aan. Overigens is dat totaal geen verrassing, want de werkelijkheid is precies hoe de Heere Jezus zegt dat het is.

Marnix schreef:3000 mensen kwamen tot geloof. Tegelijkertijd bekeeree niet iedereen zich. Werkte God daar niet door de woorden van Petrus? Of gaven ze geen gehoor aan de oproep?


Ze gaven geen gehoor aan de oproep. Als God niet door de woorden van Petrus had gewerkt in de geroepenen (uitverkorenen), dan had niemand gehoor gegeven aan het Woord. Een mens kan niemand anders dan zichzelf de schuld geven van zijn ongehoorzaamheid. Het feit dat God Zich ontfermt over wie Hij Zich ontfermt doet daar niets aan af. Men had anders kunnen handelen als ze dat hadden gewild, maar de mens is ongehoorzaam, omdat hij onwillig en ongelovig is en daar houdt God hem verantwoordelijk voor.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2018 11:00

DeDwaler schreef:
Wat mij opvalt is dat er nooit een gebrek is aan de oproepen tot actie. Er is ook geen gebrek aan inzet van mensen, die in actie willen komen. Er is gebrek aan geloof in wat de Heere Jezus zegt. Jezus roept namelijk niet alleen op tot actie, maar Hij zegt ook dat we het allemaal niet doen.
Als de Geest je aan jezelf ontdekt zie je dat je helemaal niet wilt van nature. Als je daaronder (de overtuiging van de Geest) bukt (d.w.z. je stemt toe dat het waar is en je wederstaat de Geest niet) en je gaat afvragen of er een middel is om bij God te komen (droefheid naar God die een onberouwelijke bekering (een bekering waar je geen spijt van krijgt) tot zaligheid werkt) en je gaat zoeken gaat Hij je op Jezus wijzen.

Dus is zelfontdekking zo nodig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 15 aug 2018 20:18

Johan100 schreef:Als de Geest je aan jezelf ontdekt zie je dat je helemaal niet wilt van nature. Als je daaronder (de overtuiging van de Geest) bukt (d.w.z. je stemt toe dat het waar is en je wederstaat de Geest niet) en je gaat afvragen of er een middel is om bij God te komen (droefheid naar God die een onberouwelijke bekering (een bekering waar je geen spijt van krijgt) tot zaligheid werkt) en je gaat zoeken gaat Hij je op Jezus wijzen.
Waarom zou iemand die toestemt dat hij niet wil zich afvragen of er een middel is om te krijgen wat hij niet wil.
Volgens mij zou hij zeggen ''hou je God en je godsdienst maar, ik heb er niks geen belang bij.'' Dat gebeurt en gebeurde dan ook vaak.
En bij hen die wél willen en gaan geloven is Jezus' conclusie van gebrek aan actie niet meer van toepassing.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2018 10:05

Johan100 schreef:Als de Geest je aan jezelf ontdekt zie je dat je helemaal niet wilt van nature. Als je daaronder (de overtuiging van de Geest) bukt (d.w.z. je stemt toe dat het waar is en je wederstaat de Geest niet) en je gaat afvragen of er een middel is om bij God te komen (droefheid naar God die een onberouwelijke bekering (een bekering waar je geen spijt van krijgt) tot zaligheid werkt) en je gaat zoeken gaat Hij je op Jezus wijzen.

Dus is zelfontdekking zo nodig.


Waar kan ik dat precies terugvinden in de Bijbel? Ik ben het er wel mee eens dat je ontdekt dat je van nature zelf niet wil maar tegelijkertijd maakt de Geest je volgens mij wel gewillig. En dan kan je gehoor geven aan de oproep tot geloof en bekering. Het middel om tot God te komen is door diezelfde Geest. Je wordt opgeroepen tot geloof en bekering en het antwoord op die vraag is volgens mij niet: Dat kan ik niet uit mezelf, dus moet ik me gaan afvragen hoe het dan wel kan. Het antwoord is: Ik kan het niet uit mezelf maar door de Geest kan ik gehoor geven aan die oproep. In de oproep tot geloof en bekering zit al dat Hij door zijn Geest mogelijk maakt dat mensen daaraan gehoor geven waar ze dat van nature niet konden. Dat is het wonder van het evangelie. Handelingen 2 is hier besproken, het antwoord op de vraag wat mensen moeten doen om behouden te worden is eenvoudig: Bekeer je en laat je dopen. Nergens hoor je: Dat kan je niet. Omdat de Geest was gekomen die zorgt dat dat wel kan.

Wat mij opvalt is dat er nooit een gebrek is aan de oproepen tot actie. Er is ook geen gebrek aan inzet van mensen, die in actie willen komen. Er is gebrek aan geloof in wat de Heere Jezus zegt. Jezus roept namelijk niet alleen op tot actie, maar Hij zegt ook dat we het allemaal niet doen.


Waar zegt Jezus dat tegen ons allen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 16 aug 2018 10:56

Marnix schreef:Waar kan ik dat precies terugvinden in de Bijbel?
Dit zijn altijd vragen waar ik blij van wordt. Maar wat wil je exact terugvinden?



Marnix schreef:Ik ben het er wel mee eens dat je ontdekt dat je van nature zelf niet wil maar tegelijkertijd maakt de Geest je volgens mij wel gewillig.

Er zijn volgens mij zat mensen die niet verder komen dan de ontdekking dat ze niet willen, door de verkondiging dat we van nature niet willen.
Ze blijven erin hangen omdat wel de onmacht verkondigt wordt, maar niet de oproep tot geloof en bekering.
Maar als God met Zijn Geest verder werkt en Hij werkt wedergeboorte dan maakt Hij je gewillig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2018 11:16

mee eens dat dan inderdaad wel de oproep tot geloof en bekering (en dat de Geest het mogelijk maakt om daaraan gehoor te geven) moet klinken. Als de boodschap is dat we slecht zijn en geen gehoor kunnen geven aan die oproep krijg je kerken met onbekeerde mensen die wel willen maar denken niet te kunnen. Omdat het evangelie niet klinkt. Hoe kunnen mensen tot geloof komen als ze het evangelie niet horen?

Ik denk dat we het verder ook wel eens zijn. De Geest die ons laat inzien dat we uit onszelf niets goeds kunnen doen en die zelfde Geest maakt het mogelijk en ons gewillig om gehoor te geven om het goede te kiezen / doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 16 aug 2018 11:48

Marnix schreef: Als de boodschap is dat we slecht zijn en geen gehoor kunnen geven aan die oproep krijg je kerken met onbekeerde mensen die wel willen maar denken niet te kunnen.
Onbekeerde mensen die wel willen? Is dat geen contradictio in terminis?
Ik ben van mening dat onbekeerde mensen niet kunnen, willen en zullen. De onmacht, onwil en onkunde van de mens moet gepreekt worden.
Daartegenover moet het Evangelie staan. Jezus kwam juist voor onwilligen, ongelovige mensen. En door dat Evangelie werkt God uit in de harten van mensen dat ze gaan geloven. Zo worden zondaren rechtvaardig verklaart.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2018 12:32

Jezus zei tegen de Joden die boos waren vanwege een genezing op de sabbat "
En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt." Johannes 5.
Ook klaagde Hij over Jeruzalem "hoe vaak heb Ik uw ​kinderen​ bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!"

Het gaat er dus om dat ze Jezus niet wilden. Ze hadden genoeg aan de schriften, en ze geloofden niet dat hij de zoon van God was.
Nou vraag ik mij toch af hoeveel mensen er in de kerk zitten die niet geloven dat Jezus de zoon van God is, en die niet tot Hem willen komen om eeuwig leven te ontvangen.

Wat je niet kunt en wilt dat weet je zelf heus wel, dat hoeft een voorganger je niet voor te lepelen. Het evangelie moet gepreekt worden.
Zelf kan ik me geen moment in mijn leven herinneren dat ik niet bij Jezus wilde horen.
Ik zou dus ook niet weten wat ik met 'van nature wil je niet' aan zou moeten.
Of gewoon de conclusie trekken dat, wie wil en gelooft, niet meer in de natuurstaat is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 16 aug 2018 14:06

naamloos schreef:Jezus zei tegen de Joden die boos waren vanwege een genezing op de sabbat "
En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt." Johannes 5.
Ook klaagde Hij over Jeruzalem "hoe vaak heb Ik uw ​kinderen​ bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!"

Het gaat er dus om dat ze Jezus niet wilden. Ze hadden genoeg aan de schriften, en ze geloofden niet dat hij de zoon van God was.
Nou vraag ik mij toch af hoeveel mensen er in de kerk zitten die niet geloven dat Jezus de zoon van God is, en die niet tot Hem willen komen om eeuwig leven te ontvangen.

Wat je niet kunt en wilt dat weet je zelf heus wel, dat hoeft een voorganger je niet voor te lepelen. Het evangelie moet gepreekt worden.
Zelf kan ik me geen moment in mijn leven herinneren dat ik niet bij Jezus wilde horen.
Ik zou dus ook niet weten wat ik met 'van nature wil je niet' aan zou moeten.
Of gewoon de conclusie trekken dat, wie wil en gelooft, niet meer in de natuurstaat is.

Ja dan ben je waarschijnlijk al als kind tot Jezus gekomen en die doen niet zo moeilijk. Niet willen is gewoon ons vlees, dat wil God niet gehoorzamen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2018 14:57

naamloos schreef:Jezus zei tegen de Joden die boos waren vanwege een genezing op de sabbat "
En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt." Johannes 5.
Ook klaagde Hij over Jeruzalem "hoe vaak heb Ik uw ​kinderen​ bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!"

Het gaat er dus om dat ze Jezus niet wilden. Ze hadden genoeg aan de schriften, en ze geloofden niet dat hij de zoon van God was.
Nou vraag ik mij toch af hoeveel mensen er in de kerk zitten die niet geloven dat Jezus de zoon van God is, en die niet tot Hem willen komen om eeuwig leven te ontvangen.

Wat je niet kunt en wilt dat weet je zelf heus wel, dat hoeft een voorganger je niet voor te lepelen. Het evangelie moet gepreekt worden.
Zelf kan ik me geen moment in mijn leven herinneren dat ik niet bij Jezus wilde horen.
Ik zou dus ook niet weten wat ik met 'van nature wil je niet' aan zou moeten.
Of gewoon de conclusie trekken dat, wie wil en gelooft, niet meer in de natuurstaat is.



Johan100 schreef:Onbekeerde mensen die wel willen? Is dat geen contradictio in terminis?
Ik ben van mening dat onbekeerde mensen niet kunnen, willen en zullen. De onmacht, onwil en onkunde van de mens moet gepreekt worden.
Daartegenover moet het Evangelie staan. Jezus kwam juist voor onwilligen, ongelovige mensen. En door dat Evangelie werkt God uit in de harten van mensen dat ze gaan geloven. Zo worden zondaren rechtvaardig verklaart.


Niet helemaal mee eens. Hoewel ik me wel soms afvraag of het onbekeerde mensen zijn die wel willen. Ze beschouwen zich in ieder geval zelf wel zo. De vraag is inderdaad wel of ze echt onbekeerd zijn of dat ze dat alleen maar denken. Naamloos, terecht geef je aan dat zelf wel moet weten wat je wel en niet kunt. Maar als je opgroeit in een cultuur waarin wordt geleerd dat je het niet kan, er een wonder moet gebeuren en je zelf geen gehoor kan geven aan die oproep gebeurt het denk ik toch dat mensen hier een totaal verkeerd beeld van hebben waardoor ze zichzelf als onbekeerd blijven zien. Volle kerken en lege avondmaalstafels, hooguit een enkeling gaat aan. Velen blijven hun leven lang naar de kerk gaan, uit de Bijbel lezen, ze geloven in Hem maar ze wachten op een bekering omdat ze denken dat ze zich niet kunnen bekeren. Mensen die soms op hun sterfbed zeggen: "tja, het moet je wel gegeven worden... velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren". De vraag is natuurlijk of die mensen dan niet bekeerd zijn, ik denk dat ze het vaak wel zijn maar dat alleen niet durven te geloven. Omdat ze opgegroeid zijn in een cultuur waar wordt geleerd dat dat voor weinigen is weggelegd en alleen via een groot wonder kan gebeuren. Wat natuurlijk zo is, alleen vindt dat wonder anders plaats dan ze denken. Ze zijn dan het slachtoffer van een onbijbelse leer / kerkcultuur.

Hopelijk is het zo iets duidelijker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Teus » 16 aug 2018 17:43

Veendam schreef:Beste Teus: Hier begon het ........ door coby6 » 11 aug 2018 23:01
[quote=coby6]In God geloven maakt je niet wedergeboren. Pas als je vergeving vraagt en je bekeert en een nieuw hart krijgt.


Nee, Veendam het begon niet bij coby, het begon hier.
Veendam schreef:
Het vergeving vragen van je zonde staat niet eens genoemd als voorwaarde !
Het is niet vekeerd om vergeving te vragen natuurlijk, maar het is beter om verheugd te zijn over wat God allemaal heeft weggenomen van je dan in je zonde te blijven ronddraaien. Natuurlijk staat er dat mensen zich lieten dopen onder beleidenis van hun zonden maar daarmee is dat nog niet een voorwaarde geworden om wederomgeboren te worden.


Ik uit hieronder een bepaalde bezorgdheid met betrekking tot Gods Genade.
Ik heb het totaal niet over vergeving vragen.

Teus schreef:Best gevaarlijk wat je hier omschrijft Veendam, Gods Woord zegt op andere plaatsen meer.
Het stimuleert mensen dat Gods Genade niet meer nodig is. Gods Genade komt steeds meer op de achtergrond want waar hoor je nog preken over de Genade van God? We hebben een nieuwe Bijbelvertaling, de bijbel in gewone taal, waar het woord niet eens meer in voor komt.

1 Joh 1:9
Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Ps 32:5
Mijn zonde maakte ik U bekend, mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zei: Ik zal mijn overtredingen belijden voor de HEERE. En Ú vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde.
Spr. 28:13
Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen.

Jij begint hier over vergeving vragen!

Veendam schreef:Ik onderschrijf deze teksten, MAAR waar zie je hier staan dat je moet VRAGEN om vergeving ?
NERGENS !!!!

Moet je tot erkentenis komen van de waarheid ? JA.
Zorgt de Heilige Geest dat je tot besef komt van zonde ? JA.
Maar staat er dan ook dat JIJ MOET VRAGEN om vergeving ? NEE.

Weet je, ik hoef God helemaal niet te vragen om vergeving voor wat dan ook. Ik beleid dat het zonde was en dan mag ik danken dat God mij dat al vergeven heeft op Golgotha.


Overigens best wel een schreeuwende reactie over iets wat ik niet genoemd heb, vindt je niet?

Veendam schreef:
Als iemand zonde heeft begaan en gaat dat tegen God zeggen en vraagt dat om vergeving, vind ik prima en dat is niet aan mij om hen daarom te veroordelen, wat ik overigens ook niet doe.

Zo prima vind je het niet, je verbindt er direct consequentie aan.


Veendam schreef: De andere kant van de zaak is dat ik hier op het forum vaak hoor dat je zelf niets kunt doen en dat God het allemaal maar moet doen en dan ineens moet er wel een daad van de mens komen namelijk dat hij eerst moet vragen om vergeving omdat God hem anders niet wederom geboren zou kunnen laten worden. Daar ga ik dus tegen in en niet tegen een aangeleerde gewoonte van iemand om ook te vragen om vergeving.

O nee? Je heb me al veroordeeld. Overigens is het geen gewoonte.
Veendam schreef:Er staat in Gods Woord dat indien iemand zin zonde belijdt, God getrouw is en rechtvaardig dat Hij de zonden vergeeft.
Om dan te zeggen dat je het moet vragen dan mis je volgens mij de rijkdom die IN CHRISTUS voor ons is weggelegd.

Het boeit me niet hoor, als jij het zegt.

Maar toen je het er toch over wil hebben, schreef ik o.a. dit:
Teus schreef: Wanneer ik God verdriet aangedaan heb voel ik me daar niet vrij over.
Mijn ervaring is dat God ook wel eens ergens om gevraagd wil zijn en dat betaald Hij terug, dan kan ik Hem nooit genoeg danken. Vergeving is een daad uit liefde, barmhartigheid en genade. Het is de relatie.

Dit was jou reactie.

Veendam schreef:Dat jij je daar niet vrij over voelt dat is iets van je ziel, maar Gods Woord zeg wat anders dan wat er opkomt vanuit je ziel.
Je bent namelijk vrijgemaakt door de Zoon en wie door de Zoon vrij gemaakt is die is waarlijk vrij, ook al zegt je gevoel van niet.

Dus je hoeft ook niet te erkennen, te belijden wat je fout gedaan hebt?

Dat betekend dat jij er geen last van hebt als je iets doet wat je Vader, voor zover God je Vader is, niet wil? Dat is dan een andere vrijheid Veendam, niet de goeie.
Dit zei David toen hij in de fout ging.
"Ik beken: ik heb mij misdragen, mijn zonde klaagt mij voortdurend aan. Tegen U alleen heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat in uw ogen slecht is."

Weet je Veendam, je hebt al aardig wat berichten geplaatst, sorry maar ik lees alleen maar de Bijbel zegt dit de Bijbel zegt dat maar er is meer.

Ik laat het hierbij, ik hoop en bid dat het goed met je gaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Teus » 16 aug 2018 18:05

DeDwaler schreef:.
Wanneer mensen dit elkaar proberen wijs te maken, dan denk ik altijd: Weet God dit ook? Beseffen mensen wel dat God louter uit Zijn genade een mens behoudt?
.

Dit was jou reactie op een post van mij.

“Wanneer mensen dit elkaar proberen wijs te maken” Is best wel een afkeuring van jou kant, terwijl ik o.a. het volgende al in een eerdere post geschreven had.

Teus schreef:Het stimuleert mensen dat Gods Genade niet meer nodig is. Gods Genade komt steeds meer op de achtergrond want waar hoor je nog preken over de Genade van God? We hebben een nieuwe Bijbelvertaling, de bijbel in gewone taal, waar het woord niet eens meer in voor komt.


Als je zomaar wat dingen eruit pikt krijg je ongeregeldheden.

DeDwaler schreef: Dan komt het geloof, dan bekering en daarna pas de wedergeboorte.

Jezus eerste oproep is dat we ons moeten bekeren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten