Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2018 20:01

DeDwaler schreef:.


Het is consequent onvolledig. Het is hetzelfde als alleen zeggen: "Wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen" en het eerste deel van vers 37 (Johannes 6) weglaten, terwijl daar precies de reden staat door Wie een mens tot de Heere Jezus komt.

Petrus zei ook niet uit het niets: "bekeer u", maar daarvoor verkondigde hij eerst het Evangelie en stelde hij zijn toehoorders in staat van beschuldiging. Daarna komt vervolgens het belangrijkste zinnetje van het hele hoofdstuk:

"En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?" (Handelingen 2:37)

"En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen." (Handelingen 2:38)

Zie daar de volgorde:

- het Woord van God (door de verkondiging van Petrus, die daar van Godswege stond)
- het geloof in het Woord (blijkt uit de hartsgesteldheid, die door God is gewerkt)
- de vraag (waar het geloof in het Woord uit blijkt)
- de bekering (door belijdenis en door de doop tot uiting gebracht)
- de wedergeboorte (gave van de Heilige Geest)

.


Uiteraard, het is een wisselwerking waarbij het initiatief altijd bij God ligt. Ik wil het niet eenzijdig belichten maar wilde naast wat je zei ook de andere kant benoemen. Mensen worden ook opgeroepen tot actie en kunnen gehor geven omdat God dat mogelijk maakt. Maar er kwamen op die dag ook veel toehoorders niet tot geloof. Terwijl ze dezelfde boodschap hoorden
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor MoesTuin » 13 aug 2018 20:31

Marnix schreef:Uiteraard, het is een wisselwerking waarbij het initiatief altijd bij God ligt. Ik wil het niet eenzijdig belichten maar wilde naast wat je zei ook de andere kant benoemen. Mensen worden ook opgeroepen tot actie en kunnen gehor geven omdat God dat mogelijk maakt. Maar er kwamen op die dag ook veel toehoorders niet tot geloof. Terwijl ze dezelfde boodschap hoorden



Dankbaar dat vandaag de dag nog altijd plaats is voor de prediking van de rechtvaardiging van de goddeloze.

Tegelijk zo onderbelicht dat velen onbewust een vorm van traditie, "fatsoens en deugdprediking" zoekt.
Plicht weer gedaan.
Ik leef netjes.
Punt.

Niet afgehaakt maar nooit aangeraakt door hét Wonder te aanvaarden...
wilt u lieden ook niet weggaan?
Heer, waar zullen wij heen gaan, U spreekt woorden van Eeuwig leven!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yada » 13 aug 2018 21:06

krid schreef:Jezus zegt: "En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan." Wat bedoelt Hij hiermee? Ik geloof dat de wedergeboorte een noodzaak is, om het Koninkrijk Gods binnen te gaan. Ik denk dat het voor gelovigen in het OT anders lag. Zij waren rechtvaardig uit geloof, maar, ze waren niet wedergeboren. Ik denk dat de Heilige Geest nu IN ons leeft, terwijl in het OT de Heilige Geest NIET in de gelovige leefde. De Heilige Geest kwam wel OP de gelovige, een klein maar belangrijk verschil?
Hoe hebben ze in het OT dan getuigenis ontvangen dat ze God behaagde?
Hebreeën 11:4 ‭‭Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande‭ Gode geofferd dan Kaïn, door hetwelk hij‭ getuigenis‭ bekomen heeft, dat hij rechtvaardig was,‭ alzo God over zijn gave ‭getuigenis‭ gaf;‭ en door hetzelve ‭geloof‭ spreekt hij nog,‭ nadat hij gestorven is.‭ De Heere zag Abel en zijn offer aan en Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan. Ook in het OT hebben de gelovige meer van Christus gezien dan wij soms denken.
Johannes 8:56 ‭‭Abraham, uw vader, heeft met verheuging‭ verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou;‭ en hij heeft ‭hem‭ gezien, en is‭ verblijd‭ geweest.‭

Maar goed, verder over de Heilige Geest: De Heilige Geest komt, neemt het geloof mee en komt inwonen. Romeinen 8:15 ‭‭Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid‭ wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming‭ tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!16 ‭‭Dezelve Geest getuigt met onzen geest,‭ dat‭ ‭wij‭ ‭kinderen‭ Gods zijn.‭ 17 ‭‭En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God,‭ en medeërfgenamen van Christus;‭ zo wij anders met ‭Hem‭ lijden,‭ opdat wij ook met ‭Hem‭ verheerlijkt worden.‭‭ De Heilige Geest geeft de getuigenis dat je rechtvaardig bent. Dat je gewassen bent in het bloed van het Lam. Dat het Lam zal sterven (OT) of is gestorven (NT) omdat dat jij moest sterven. Abraham, Izak en Jacob wisten trouwens ook dat zij erfgenamen waren (vers 17). Lees nog meer over de Heilige Geest en Zijn werk in: Gal. 3:14 1 Petr. 1:2 1 Kor. 6:17

Wedergeboren zijn is hetzelfde als:
a.(geestelijk) gedoopt zijn (=sterven + leven) (zonden afgewassen)
b. of besneden zijn (voorhuid weg = zonden weggedaan) Rom 2:29 Col 2:11-14
c. of rechtvaardig verklaard zijn in een Ander
d. of ontkleed zijn van je vijgenbladeren en bekleed worden met de kleding van het Lam dat door God geslacht is. Gen 3:21
Titus 3:5 ‭‭Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken‭ der rechtvaardigheid,‭ die wij gedaan hadden,‭ maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad‭ der ‭wedergeboorte‭ en vernieuwing des Heiligen Geestes;‭

Lees maar in Ezechiel dat ze dat in het OT ook al kende:
Ezechiël 36:25 ‭‭Dan zal Ik rein water op u sprengen,‭ en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden‭ en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.‭ 26 ‭‭En Ik zal u een nieuw hart geven,‭ en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.‭ 27 ‭‭En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.‭ Zo, nu duik ik weer onder want volgens mij ben ik allang weer ontdekt. Wel leerzaam dit, net de Areopagus of Speakers Corner.
Laatst gewijzigd door Yada op 13 aug 2018 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Teus » 13 aug 2018 21:22

Veendam schreef:
Om dan te zeggen dat je het moet vragen dan mis je volgens mij de rijkdom die IN CHRISTUS voor ons is weggelegd.

Ik heb nergens gezegd dat je om vergeving MOET vragen.
Waar doel je op, Ik heb je vertelt waarom ik het doe en wat het me opbrengt, wil je me dat afnemen soms? Het gaat niet om het goede wat wij doen, het gaat er om hoe God er op antwoordt. God weet dat ik het niet doe om de reden dat ik zou denken dat Hij het bij voorbaat niet vergeven heeft.
Ik wil dat je stopt met tussen God en mij in te zitten.

Ik mis absoluut niet de liefde en rijkdom die in Christus maar het gaat volgens mij meer om vertrouwen, dus geloven.
De rijkdom in Christus is overigens niet voor mij weggelegd, deze is mij geschonken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 14 aug 2018 03:41

Yada schreef:
Lees maar in Ezechiel dat ze dat in het OT ook al kende:
Ezechiël 36:25 ‭‭Dan zal Ik rein water op u sprengen,‭ en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden‭ en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.‭ 26 ‭‭En Ik zal u een nieuw hart geven,‭ en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.‭ 27 ‭‭En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.‭ Zo, nu duik ik weer onder want volgens mij ben ik allang weer ontdekt. Wel leerzaam dit, net de Areopagus of Speakers Corner.
Dat is profetie. Iets voor de toekomst.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yada » 14 aug 2018 06:47

Johan100 schreef:Dat is profetie. Iets voor de toekomst.
Ja, dat klopt. Maar welke toekomst? Gaat het over de bevrijding uit de Babylonische ballingschap of over de komst van Christus? Of gaat het over beide en is de bevrijding uit Babel een beeld van de bevrijding door Christus? Ps 68, Ef 4:8 Net zoals de bevrijding uit Egypte een beeld is van de bevrijding door Christus. Nehemia 9:20 ‭‭En Gij hebt Uw goeden ‭Geest‭ gegeven om hen te onderwijzen; en Uw Manna hebt Gij niet geweerd van hun mond, en water hebt Gij hun gegeven voor hun dorst.‭

In Ezra en Nehemia kun je lezen of Ezechiël 36 ook is uitgekomen.

De gelovigen uit het OT zijn op de zelfde wijze zalige geworden als nu nog gebeurd. Deuteronomium 30:6 ‭‭En de HEERE, uw God, zal uw hart besnijden,‭ en het hart van uw zaad, om den HEERE, uw God, lief te hebben met uw ganse hart en met uw ganse ziel, opdat gij levet.‭ Door het werk van een Drie-enig God. Ook al was het in het OT nog niet zo duidelijk en openbaar. Het werk was hetzelfde en de drie Personen waren ook aanwezig.

Handelingen 15:10 ‭‭Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op‭ den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?‭ 11 ‭‭Maar wij geloven, door de genade van‭ den Heere Jezus Christus, zalig te worden, op zulke wijze als ook zij.‭ Ik heb geen verstand van de grondtalenen maar de vertalers (en die zullen er toch wel verstand van hebben gehad :wink: ) verwijzen bij de laatste 'zij' naar 'onze vaders'.

Nog iets:
Waarom heeft het OT volk de Psalmen gezongen?
Psalmen 51:10 ‭‭Schep‭ mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten‭ geest.‭ 11 ‭‭Verwerp‭ mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest‭ niet van mij.‭ Zie ook aan de Olie die druipt van de Hogepriester, Ps 133 of waar Hij Zijn voetstap zet daar druipt het al van 't vet, Ps. 65 of denk aan de dauw en milde regen etc.

O, ik erken dat de Heilige Geest, in het OT, nog niet zo overvloedig en helder aanwezig was als in het NT maar Zijn werkingen waren er. Dus Hij ook. Want de Heere woont in twee plaatsen. In de hoogte en in het stof bij de verbrijzelden en nederigen geest. Jes 57

PS
De Statenvertaling met kanttekeningen hebben meer voordelen dan nadelen in het onderzoeken van deze onderwerpen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 07:52

Teus schreef:Ik heb nergens gezegd dat je om vergeving MOET vragen.
Waar doel je op, Ik heb je vertelt waarom ik het doe en wat het me opbrengt, wil je me dat afnemen soms? Het gaat niet om het goede wat wij doen, het gaat er om hoe God er op antwoordt. God weet dat ik het niet doe om de reden dat ik zou denken dat Hij het bij voorbaat niet vergeven heeft.
Ik wil dat je stopt met tussen God en mij in te zitten.

Ik mis absoluut niet de liefde en rijkdom die in Christus maar het gaat volgens mij meer om vertrouwen, dus geloven.
De rijkdom in Christus is overigens niet voor mij weggelegd, deze is mij geschonken.


Beste Teus: Hier begon het ........ door coby6 » 11 aug 2018 23:01
[quote=coby6]In God geloven maakt je niet wedergeboren. Pas als je vergeving vraagt en je bekeert en een nieuw hart krijgt.[/quote]
Dat ji aan God vraagt of Hij je zonden wil vergeven moet je zelf weten. Dat is een keuze die jij maakt. Het is alleen niet zo dat Gods Woord dit voor schrijft. Zo zijn er veel meer dingen die we niet hoeven te vragen aan God omdat wij het antwoord al weten en Hij dat al geschonken heeft.
Here God wilt u vandaag bij ons zijn, ook als we van hier gaan. (Ja natuurlijk, je denkt toch niet dat God je in de steek zal laten of wel ?)
Here God wilt u ons troosten (ja natuurlijk daarom zond Hij ook de Heilige Geest, de Trooster dus dat is een deel van het karakter van God)
Here God wilt u maar spreken (Dat doet God ook en dat wil Hij ook, zelfs buiten een hele Bijbel om)

Jij weet dus al hoe Hij er op antwoord.
Is dit dan iets van jou afnemen ?
Nee zo zie ik het in ieder geval niet.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik je het antwoord bevestig !
Trouwens: Er bestaat helemaal niets wat ons zou kunnen scheiden van de Liefde van onze God.
Dus ik kan helemaal niet tussen jou en God in komen te zitten tenzij je dat zelf toestaat !

Het Evangelie in het kort: God maakte alles en dus ook de mens, de mens maakte er een zootje van en daarom gaf God ons Jezus, van de Hemel hier naar de aarde om alles weer recht te zetten omdat Hij zo veel houdt van alles wat Hij gemaakt heeft, inclusief de mens.
En IN JEZUS gaf God ons ALLES.

Dat ALLES is de rijkdom welke is Christus voor ons is weggelegd. Weggelegd betekend niet achter slot en grendel geplaatst maar ter beschikking gesteld om daar uit te putten. Geschonken betekend meer dat het gegeven is, maar dan is het net zoals een kado, als je het niet wilt uitpakken.
Weggelegd is meer dat er verder niemand aan kan komen, dus dat het niet geroofd kan worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2018 08:05

Veendam schreef:Beste Teus: Hier begon het ........ door coby6 » 11 aug 2018 23:01
[quote=coby6]In God geloven maakt je niet wedergeboren. Pas als je vergeving vraagt en je bekeert en een nieuw hart krijgt.

Dat ji aan God vraagt of Hij je zonden wil vergeven moet je zelf weten. Dat is een keuze die jij maakt. Het is alleen niet zo dat Gods Woord dit voor schrijft. Zo zijn er veel meer dingen die we niet hoeven te vragen aan God omdat wij het antwoord al weten en Hij dat al geschonken heeft.
Here God wilt u vandaag bij ons zijn, ook als we van hier gaan. (Ja natuurlijk, je denkt toch niet dat God je in de steek zal laten of wel ?)
Here God wilt u ons troosten (ja natuurlijk daarom zond Hij ook de Heilige Geest, de Trooster dus dat is een deel van het karakter van God)
Here God wilt u maar spreken (Dat doet God ook en dat wil Hij ook, zelfs buiten een hele Bijbel om)

Jij weet dus al hoe Hij er op antwoord.
Is dit dan iets van jou afnemen ?
Nee zo zie ik het in ieder geval niet.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik je het antwoord bevestig !
Trouwens: Er bestaat helemaal niets wat ons zou kunnen scheiden van de Liefde van onze God.
Dus ik kan helemaal niet tussen jou en God in komen te zitten tenzij je dat zelf toestaat ![/quote]

Dat kan zijn, maar een logisch gevolg van van Hem houden is ook dat je om vergeving vraagt. De discussie of dat moet is inderdaad overbodig. Een vader houdt van zijn kind, ook als dat kind verkeerde dingen doet. Vergeving vragen is geen noodzaak voor die liefde. Toch zal een kind dat weet dat het verkeerd is geweest en hij zijn ouders verdriet heeft gedaan ook sorry zeggen. De vraag of dat MOET is dan helemaal niet relevant. Het is niet nodig om te weten dat je ouders van je houden en toch is het voor jezelf goed om het te doen en te weten dat God het weg heeft gedaan. Niet voor niets leert Jezus in het Onze Vader, waarin Hij de discipelen leert bidden, ook om om vergeving te vragen (met de opmerking dat wij dan ook elkaar moeten vergeven). Ook in 1 Joh 1:9 roept Johannes op om om vergeving te vragen. Ze onbijbels is dat dus niet.

[/quote]
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 08:20

Marnix schreef: Ook in 1 Joh 1:9 roept Johannes op om om vergeving te vragen. Ze onbijbels is dat dus niet.

In 1 Johannes 1 vers 9 staat niet dat we om vergeving moeten vragen hoor, daar staat dat we onze schuld moeten belijden !
Dat is iets heel anders.

Bij het onze Vader gaat het om de manier waarop we dat dan mogen vragen, namelijk niet vragenderwijs, maar GEBIEDENDERWIJS.
Dus als je als zoon aan tafel zit van je Vader dan zeg je niet: Mag ik alstublieft wel een plakje brood, maar dan mag je zeggen GEEF MIJ OOK EEN PLAK BROOD.

Het moment dat Jezus het onze Vader leert aan de discipelen is er ook nog geen sprake van de vergeving van de zonden door het Bloed van Jezus, omdat dit toen nog niet gestort was.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2018 09:01

Veendam schreef:In 1 Johannes 1 vers 9 staat niet dat we om vergeving moeten vragen hoor, daar staat dat we onze schuld moeten belijden !
Dat is iets heel anders.

Bij het onze Vader gaat het om de manier waarop we dat dan mogen vragen, namelijk niet vragenderwijs, maar GEBIEDENDERWIJS.
Dus als je als zoon aan tafel zit van je Vader dan zeg je niet: Mag ik alstublieft wel een plakje brood, maar dan mag je zeggen GEEF MIJ OOK EEN PLAK BROOD.

Het moment dat Jezus het onze Vader leert aan de discipelen is er ook nog geen sprake van de vergeving van de zonden door het Bloed van Jezus, omdat dit toen nog niet gestort was.


Dat snap ik, maar ik denk niet dat Teus om vergeving vraagt en dan volkomen onzeker is of hij wel verhoord zal worden. We vragen om vergeving in de zekerheid dat we die ook ontvangen. De denkfout die jij maakt is dat die zekerheid die we hebben ervoor zou zorgen dat we er dus helemaal niet meer om hoeven te vragen. Een kind vraagt inderdaad zijn vader ook om een plak brood en weet dat hij die krijgt. Hij zal niet denken: Nou, misschien krijg ik het wel, misschien ook niet.... En toch vraagt hij er om. Maar het is dan onzin om te zeggen: Ik krijg het toch wel dus waarom zou ik er uberhaupt om vragen? Zo is het ook als we iets verkeerd doen en God om vergeving vragen. Dat is niet uit angst of onzekerheid, dat we bang zijn dat het niet goed zal komen. Maar daarom mag je er nog wel om vragen, ook al weet je dat Jezus Christus je schuld heeft weggedaan.

Ik ben het met je eens als er een cultuur is dat men iedere keer zich eerst weer onder de ellende gaat plaatsen, dan smeken of er weer verlossing mag komen.... als de vragen met angst en onzekerheid gepaard gaan. Dat zie je ook nog wel eens. Alsof we iedere keer weer verlost moeten worden en opnieuw tot kinderen van God aangenomen moeten worden. Dat is inderdaad gevaarlijk. Je bent verlost, je bent een kind van God en dat verandert niet. Ook niet als je iets verkeerd doet. Maar juist vanuit die positie als verlost kind van God is het dan ook helemaal geen punt om sorry te zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 14 aug 2018 09:04

Yada schreef:
O, ik erken dat de Heilige Geest, in het OT, nog niet zo overvloedig en helder aanwezig was als in het NT maar Zijn werkingen waren er.

Daar zijn we het vast allemaal over eens, dat staat ook niet ter discussie, maar volgens mij mis je het punt een beetje.
Lees het topic nog eens rustig over.

Het ging erom dat in het O.T de Geest op de gelovigen kwam en in het N.T. na de uitstorting van de Geest, de Geest in de gelovigen woont.
Nu was de vraag van krid wanneer je opnieuw geboren bent.
En toen concludeerden we dat bij de wedergeboorte de Geest in je komt wonen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 11:03

Marnix schreef:Dat snap ik, maar ik denk niet dat Teus om vergeving vraagt en dan volkomen onzeker is of hij wel verhoord zal worden. We vragen om vergeving in de zekerheid dat we die ook ontvangen. De denkfout die jij maakt is dat die zekerheid die we hebben ervoor zou zorgen dat we er dus helemaal niet meer om hoeven te vragen. Een kind vraagt inderdaad zijn vader ook om een plak brood en weet dat hij die krijgt. Hij zal niet denken: Nou, misschien krijg ik het wel, misschien ook niet.... En toch vraagt hij er om. Maar het is dan onzin om te zeggen: Ik krijg het toch wel dus waarom zou ik er uberhaupt om vragen? Zo is het ook als we iets verkeerd doen en God om vergeving vragen. Dat is niet uit angst of onzekerheid, dat we bang zijn dat het niet goed zal komen. Maar daarom mag je er nog wel om vragen, ook al weet je dat Jezus Christus je schuld heeft weggedaan.

Ik ben het met je eens als er een cultuur is dat men iedere keer zich eerst weer onder de ellende gaat plaatsen, dan smeken of er weer verlossing mag komen.... als de vragen met angst en onzekerheid gepaard gaan. Dat zie je ook nog wel eens. Alsof we iedere keer weer verlost moeten worden en opnieuw tot kinderen van God aangenomen moeten worden. Dat is inderdaad gevaarlijk. Je bent verlost, je bent een kind van God en dat verandert niet. Ook niet als je iets verkeerd doet. Maar juist vanuit die positie als verlost kind van God is het dan ook helemaal geen punt om sorry te zeggen.


Iedereen leest helaas over de essentie heen van wat er geschreven is, namelijk dar Coby6 zei: In God geloven maakt je niet wedergeboren. Pas als je vergeving vraagt en je bekeert en een nieuw hart krijgt.
Daarop reageerde ik dat er nergens in de Bijbel die voorwaarde staat dat er om gevraagt moet worden om wederomgeboren te worden.
Als iemand zonde heeft begaan en gaat dat tegen God zeggen en vraagt dat om vergeving, vind ik prima en dat is niet aan mij om hen daarom te veroordelen, wat ik overigens ook niet doe.
De andere kant van de zaak is dat ik hier op het forum vaak hoor dat je zelf niets kunt doen en dat God het allemaal maar moet doen en dan ineens moet er wel een daad van de mens komen namelijk dat hij eerst moet vragen om vergeving omdat God hem anders niet wederom geboren zou kunnen laten worden. Daar ga ik dus tegen in en niet tegen een aangeleerde gewoonte van iemand om ook te vragen om vergeving.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 14 aug 2018 11:26

krid schreef:In Johannes 3 zegt Jezus "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."

Wanneer is iemand wedergeboren?


Als hij of zij in Christus is.

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het
is alles nieuw geworden.
2 Korinthe 5:17.

Wanneer ben je in Christus? is dus eigenlijk net zo'n belangrijke vraag als wanneer ben je wedergeboren?
Toch?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 11:40

Johan100 schreef:Als hij of zij in Christus is.

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het
is alles nieuw geworden.
2 Korinthe 5:17.

Wanneer ben je in Christus? is dus eigenlijk net zo'n belangrijke vraag als wanneer ben je wedergeboren?
Toch?


Klopt helemaal:
Wederomgeboren
Een nieuwe schepping
In Christus
Kind van God
Woonstede Gods
en zo stan er nog wel meer termen in die hetzelfde inhouden in wezen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 14 aug 2018 15:15

Johan100 schreef:Wanneer ben je in Christus? is dus eigenlijk net zo'n belangrijke vraag als wanneer ben je wedergeboren?
Toch?


Het lijken me dezelfde formuleringen. In Christus zijn = wedergeboren = een nieuwe schepping!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten