Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 24 jul 2018 12:30

Waarom sprak Jezus door gelijkenissen?
Is het jullie weleens opgevallen dat Jezus een rede daarvan geeft in Mattheus 13?
Daar staat:
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.

Kan ik hieruit afleiden dat Jezus in het begin van Zijn bediening veel concreter sprak, maar dat de meeste mensen zich niet bekeerden op Zijn woorden en dat Hij toen door gelijkenissen is gaan spreken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Veendam » 24 jul 2018 13:26

Johan100 schreef:Waarom sprak Jezus door gelijkenissen?
Is het jullie weleens opgevallen dat Jezus een rede daarvan geeft in Mattheus 13?
Daar staat:
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.

Kan ik hieruit afleiden dat Jezus in het begin van Zijn bediening veel concreter sprak, maar dat de meeste mensen zich niet bekeerden op Zijn woorden en dat Hij toen door gelijkenissen is gaan spreken?


Het waren niet alleen de woorden maar ook de daden van Jezus. Hij genas de zieken, de blinden kregen het zicht weer, lammen konden weer lopen, demonen werden uitgeworpen. Al die dingen konden de mensen gewoon zien, maar dat deed ze eigenlijk helemaal niets.
Deze tekenen waren duidelijk, daar waren niet eens woorden bij nodig.

Jezus is in gelijkenissen gaan spreken zodat de mensen het niet konden begrijpen, omdat dit zaken waren die niet bestemd waren voor de mensen maar voor Zijn leerlingen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 24 jul 2018 13:41

Veendam schreef:Het waren niet alleen de woorden maar ook de daden van Jezus. Hij genas de zieken, de blinden kregen het zicht weer, lammen konden weer lopen, demonen werden uitgeworpen. Al die dingen konden de mensen gewoon zien, maar dat deed ze eigenlijk helemaal niets.
Deze tekenen waren duidelijk, daar waren niet eens woorden bij nodig.

Jezus is in gelijkenissen gaan spreken zodat de mensen het niet konden begrijpen, omdat dit zaken waren die niet bestemd waren voor de mensen maar voor Zijn leerlingen.

Ja inderdaad sprak Jezus ook door wonderen, maar Hij is begonnen met te prediken : Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
Mattheus 4:17.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor coby6 » 24 jul 2018 23:45

Johan100 schreef:Waarom sprak Jezus door gelijkenissen?
Is het jullie weleens opgevallen dat Jezus een rede daarvan geeft in Mattheus 13?
Daar staat:
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.

Kan ik hieruit afleiden dat Jezus in het begin van Zijn bediening veel concreter sprak, maar dat de meeste mensen zich niet bekeerden op Zijn woorden en dat Hij toen door gelijkenissen is gaan spreken?

Misschien wel ja. Dan verhardden ze zich als ze niet luisterden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 25 jul 2018 18:37

coby6 schreef:Misschien wel ja. Dan verhardden ze zich als ze niet luisterden.

Als de mensen toen geluisterd hadden, hadden we nu geen gelijkenissen. Kan en mag ik die conclusie trekken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor coby6 » 25 jul 2018 18:42

Johan100 schreef:Als de mensen toen geluisterd hadden, hadden we nu geen gelijkenissen. Kan en mag ik die conclusie trekken?

Dan was Jezus gebleven volgens mij.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 25 jul 2018 18:47

coby6 schreef:Dan was Jezus gebleven volgens mij.

Ik denk het niet. Hij was gekomen om de wil van Zijn Vader te doen en daar hoorde ook zijn lijden en sterven bij.
Als hij niet gestorven en opgestaan was konden we niet zalig worden, want zalig worden is dankzij Zijn lijden en sterven en opstanding.
Of bedoel je na Zijn opstanding? Ik denk dat we dat niet kunnen weten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor coby6 » 25 jul 2018 18:51

Johan100 schreef:Ik denk het niet. Hij was gekomen om de wil van Zijn Vader te doen en daar hoorde ook zijn lijden en sterven bij.
Als hij niet gestorven en opgestaan was konden we niet zalig worden, want zalig worden is dankzij Zijn lijden en sterven en opstanding.
Of bedoel je na Zijn opstanding? Ik denk dat we dat niet kunnen weten.

Ja na Zijn opstanding. Hypothetisch gezien. Dat ze Hem verwierpen was redding voor de heidenen staat in Rom. 11. Daar maak ik uit op dat als ze Hem allemaal hadden aangenomen er weinig hoop was voor de heidenen. En Hij zou terugkomen als Jeruzalem zei: gezegend Hij die komt, dus als ze dat toen allemaal hadden gedaan was Hij gebleven of direct teruggekomen denk ik dan.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 25 jul 2018 20:23

coby6 schreef:Ja na Zijn opstanding. Hypothetisch gezien. Dat ze Hem verwierpen was redding voor de heidenen staat in Rom. 11. Daar maak ik uit op dat als ze Hem allemaal hadden aangenomen er weinig hoop was voor de heidenen. En Hij zou terugkomen als Jeruzalem zei: gezegend Hij die komt, dus als ze dat toen allemaal hadden gedaan was Hij gebleven of direct teruggekomen denk ik dan.

Ik moet aan die Kananese vrouw denken. Een niet-Joodse vrouw, een heidin dus. Tijdens Jezus rondwandeling op aarde komen ze elkaar tegen.
De Kananese vrouw en Jezus. De vrouw roept: Gij zone Davids, ontferm U mijner.(...) (Matt.15:22). Jezus zegt tegen haar: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls. Kijk maar eens wat ze dan zegt in vers 27. Toen antwoordde Jezus en zeide tot haar: O vrouw, groot is uw geloof.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor coby6 » 25 jul 2018 21:07

Johan100 schreef:Ik moet aan die Kananese vrouw denken. Een niet-Joodse vrouw, een heidin dus. Tijdens Jezus rondwandeling op aarde komen ze elkaar tegen.
De Kananese vrouw en Jezus. De vrouw roept: Gij zone Davids, ontferm U mijner.(...) (Matt.15:22). Jezus zegt tegen haar: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls. Kijk maar eens wat ze dan zegt in vers 27. Toen antwoordde Jezus en zeide tot haar: O vrouw, groot is uw geloof.

Ja het klopt niet wat ik zei.
Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
Romeinen 11:12 NBG51

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor MoesTuin » 26 jul 2018 11:25

Om de Blijde Boodschap nog duidelijker een eenvoudiger en begrijpelijker te maken en te brengen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 26 jul 2018 11:35

MoesTuin schreef:Om de Blijde Boodschap nog duidelijker een eenvoudiger en begrijpelijker te maken en te brengen.

Volgens mij niet hoor. Lees dat stukje in Mattheus 13 maar eens. 10 t/m 17.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor MoesTuin » 26 jul 2018 11:59

mede toch wel denk ik hoor, want het zijn heel herkenbare praktische zaken voor de mensen...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor coby6 » 26 jul 2018 14:49

MoesTuin schreef:mede toch wel denk ik hoor, want het zijn heel herkenbare praktische zaken voor de mensen...

Als je het snapt wel ja. Het maakt niets uit of Hij nou duidelijk sprak of in gelijkenissen. Als je niet gelooft snap je er geen hout van. Ik tenminste niet. Ik ging naar een christelijke basisschool waar we Bijbelteksten en psalmen moesten leren. Ik kon Joh. 3: 16 zo uit mijn hoofd opzeggen. Daar was ik altijd zo trots op, maar pas op m'n 14e kwam ik tot bekering en snapte ik dat Jezus voor onze zonden was gestorven. Nooit begrepen. Serieus. Ach misschien lag het wel aan mij. Ik snap nooit dat er ongelovigen zijn die dat dan wel snappen. Hun verstand is toch verblind? Kennelijk niet zo verblind als dat van mij was.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Jesaja40 » 27 jul 2018 09:15

Opmerkelijke vraag voor de buitenstaander waarom Yeshua door gelijkenissen sprak.

Het is een onderdeel van de oosterse cultuur om gewoon iets duidelijk te maken. Profeten spreken de mensen en de leiders van ons volk rechtstreeks aan. Die woorden komen wel binnen maar landen gewoon niet. Men gaat heel gezapig op zijn/haar eigen gekozen koers door. Het is een onhebbelijke eigenschap van de mens om zich niet te laten corrigeren.

De eerste gelijkenis zien wij in Rechters 9. De toehoorders weten direct waar het over gaat. Zij ontdekken op een bijzondere wijze dat een gelijkenis meer effect heeft dan een rechtszaak die bij voorbaat al kansloos zou zijn. Zeer velen zagen in Avimelech een nieuwe sterke leider die net als zijn vader Gideon rust bracht in het land. Avimelech had een heel andere kijk op leiderschap en wilde gediend worden in plaats van dienaar te zijn voor mijn volk.

Dan zien wij nog een gelijkenis: Nathan staat voor David en spreekt ook een gelijkenis. David is zeer verontwaardigd op de man die toch zo schandelijk heeft gehandeld en spreekt na het horen van deze gelijkenis de woorden uit: deze man is des doods schuldig. Waarom ook hier die gelijkenis? Had Nathan niet rechtstreeks David kunnen beschuldigen? Kon Nathan de koning voor het gerecht dagen om hem vervolgens aan te klagen. Nathan zou geen schijn van kans hebben gekregen.

De mens is visueel ingesteld, droge letters en wetten is voor juristen en spreken de doorsnee burger gewoon niet aan. Maar als je de kunst bezit om op een visualiserende wijze en met een indringende omweg de wetten samen te vatten in de vorm van een gelijkenis begrepen de niet juristen de wetten veel beter.De eenvoudige man zou met een pakkend voorbeeld in de gaten krijgen waarom het gaat en waar de fout en waar de oplossing in zit. Deze voorbeelden zijn een onderdeel geworden in het Joodse denken en is overgegaan naar de daaropvolgende generaties. Wollige taal, ja en toch ook nee. Met veel omhaal het geheel omschrijven en hen te laten nadenken: hoe zou ik handelen als mij dat zou overkomen en mensen te behoeden voor fouten.

De kunst is om de juiste woorden te spreken en hier en daar heel subtiel de Thora geboden daarin te verwerken. Dit gezegd hebbende was het heel normaal dat Yeshua zich kon meten met wetsgeleerden die ook de techniek van gelijkenissen beheersten. De woorden die Yeshua gebruikte was om de oprechtheid en recht aan de Thora naar voren te brengen. Anderzijds wist Hij ook het onrecht wat men elkaar aandeed te ontmaskeren. Het is een hoger niveau van theologisch spreken. Ook de discipelen vroegen wat Yeshua bedoelde met bepaalde gelijkenissen, die op dat moment hun even te technisch was en zij die niet meteen konden doorgronden. Het praktische onderwijs door de leiders van mijn volksgenoten was theoretisch geworden. Te hoog gegrepen voor de gewone man, te academisch. Dat was de tekortkoming van de leiders.

Het gewone volk zag dat de blinden ziende werden, kreupelen weer wandelen en dachten onmiddellijk aan wat de profeet Jesaja daarover had verkondigd. De geleerden bekeken dat vanuit de maatschappelijke positie: als Yeshua dan iets is, waarom begint Hij dan niet een vrijheidsstrijd? We zitten hier opgescheept met Romeinen die vertellen wat wij moeten doen. Zij hadden een heel ander beeld van de Messias. Waren zij dan zo verblind? Ja en toch ook weer nee. Ja voor de werkelijkheid van de wonderen die Yeshua deed. En nee omdat de Eeuwige Zijn plan af wilde maken. De verblinden onder hen moesten nog een zeer belangrijke taak vervullen. Pas achteraf zouden zij zien wat zij met die vervulde taak in werking hebben gesteld. Daarin waren zij, zonder dat zij het beseften dienaren van de Eeuwige geworden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten