Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 27 jul 2018 14:03

Jesaja40 schreef:Opmerkelijke vraag voor de buitenstaander waarom Yeshua door gelijkenissen sprak.
Waarom zou dat een opmerkelijke vraag zijn voor een buitenstaander?
Buitenstaanders lezen hier niet zo mee waarschijnlijk, dus ik snap die opmerking niet.

Verder, ik vind de gelijkenissen echt prachtig en geniaal, maar het lijkt wel een oordeel.
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
Jezus geeft dit als reden waarom hij door gelijkenissen is gaan spreken.

Eerder riep Hij schijnbaar eenvoudig op tot bekering en geloof, maar de meeste mensen gaven er geen gehoor aan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Jesaja40 » 29 jul 2018 19:06

Johan100 citeert:
Waarom zou dat een opmerkelijke vraag zijn voor een buitenstaander?
Buitenstaanders lezen hier niet zo mee waarschijnlijk, dus ik snap die opmerking niet.

Verder, ik vind de gelijkenissen echt prachtig en geniaal, maar het lijkt wel een oordeel.
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
Jezus geeft dit als reden waarom hij door gelijkenissen is gaan spreken.

Eerder riep Hij schijnbaar eenvoudig op tot bekering en geloof, maar de meeste mensen gaven er geen gehoor aan.


Dit is niet persoonlijk bedoeld. De "toevallige" vreemdeling die in die dagen ook in Israël was herkende wel het voorbeeld maar de diepe betekenis vanuit de Thora niet. Aan de andere kant zijn er ook onder ons die niet vanuit de oosterse cultuur kijken naar het gebruik van een gelijkenis.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 30 jul 2018 14:38

Jesaja40 schreef:Dit is niet persoonlijk bedoeld. De "toevallige" vreemdeling die in die dagen ook in Israël was herkende wel het voorbeeld maar de diepe betekenis vanuit de Thora niet. Aan de andere kant zijn er ook onder ons die niet vanuit de oosterse cultuur kijken naar het gebruik van een gelijkenis.
Ik zou niet weten wat ik persoonlijk op moet vatten, want ik begreep de opmerking niet. En aangezien u zelf als Messiasbelijdende-Jood ook geen buitenstaander meer bent kon ik de opmerking niet begrijpen/plaatsen.

Het kan overigens best met cultuur te maken hebben, maar dat is gewoon een gebruik.
Het ging er mij om dat Jezus eerst anders sprak, maar omdat de mensen niet wilden luisteren Hij in gelijkenissen begon te spreken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Jesaja40 » 30 jul 2018 18:58

Johan100 merkt op:

Het kan overigens best met cultuur te maken hebben, maar dat is gewoon een gebruik.
Het ging er mij om dat Jezus eerst anders sprak, maar omdat de mensen niet wilden luisteren Hij in gelijkenissen begon te spreken.


Als men rechtstreeks tot iemand spreekt komt vaak de boodschap niet aan. Denk aan Jothan en denk aan Nathan die met een gelijkenis meer trefzeker is dan wanneer de persoon in kwestie rechtstreeks op zijn overtreding wordt aangesproken. Het effect is veel groter. Als men ook niet luistert naar de profeten die met een donderpreek de leiders aanspreekt wat kan je dan nog anders doen. Als men iets heel fijntjes zegt door middel van een gelijkenis is dat beeldspraak. De omstanders horen dit en begrijpen zeer goed waar het om gaat. Dat heeft alles met de oosterse cultuur te maken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 30 jul 2018 19:23

Jesaja40 schreef:Als men rechtstreeks tot iemand spreekt komt vaak de boodschap niet aan. Denk aan Jothan en denk aan Nathan die met een gelijkenis meer trefzeker is dan wanneer de persoon in kwestie rechtstreeks op zijn overtreding wordt aangesproken. Het effect is veel groter. Als men ook niet luistert naar de profeten die met een donderpreek de leiders aanspreekt wat kan je dan nog anders doen. Als men iets heel fijntjes zegt door middel van een gelijkenis is dat beeldspraak. De omstanders horen dit en begrijpen zeer goed waar het om gaat. Dat heeft alles met de oosterse cultuur te maken.
Waarom zou de boodschap niet aankomen als je rechtstreeks spreekt? Is daar onderzoek naar gedaan?
Jezus riep in het begin van Zijn bediening eenvoudig op tot bekering en geloof, mensen gaven daar geen gehoor aan en toen is Hij middels gelijkenissen gaan spreken. Het staat er duidelijk. Kan best oosterse cultuur zijn, maar Jezus wat niet zomaar een mens, maar een Godmens.
Toen mensen geen gehoor gaven aan Zijn oproep is Hij gebruik gaan maken van gelijkenissen. Het lijkt een oordeel. Zie Mattheus 13, wat ik al eerder aanhaalde. Daar staat de reden: Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Jesaja40 » 30 jul 2018 20:30

Johan100 merkt op:

Toen mensen geen gehoor gaven aan Zijn oproep is Hij gebruik gaan maken van gelijkenissen. Het lijkt een oordeel. Zie Mattheus 13, wat ik al eerder aanhaalde. Daar staat de reden: Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.


In Matth 13 is al een directe verwijzing naar de profeet Jesaja 6.
Het is dus niets nieuws.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waarom Jezus door gelijkenissen sprak

Berichtdoor Johan100 » 31 jul 2018 09:35

Jesaja40 schreef:In Matth 13 is al een directe verwijzing naar de profeet Jesaja 6.
Het is dus niets nieuws.

Het ging er ook niet om of het nieuw is.
Ik zie idd. die teksten ook in Jesaja 6:9,10.
Maar net als met Farao verhardde het volk zich eerst zelf voordat de Heere hen verhardde. Dat geloof ik.

In Mattheus 13:10 vragen de discipelen waarom Jezus in gelijkenissen spreekt tot het volk.
Jezus antwoordt: Omdat het u gegeven is de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar hun is het niet gegeven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten