Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer

Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 10:35

Genesis 4: 1-17 (HSV)
1 En Adam had gemeenschap met Eva, zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Kaïn, en zei: Ik heb een man van de HEERE gekregen!
2 En zij baarde opnieuw: zijn broer Abel. Abel werd herder van kleinvee en Kaïn werd bewerker van de aardbodem.
3 En het gebeurde na verloop van dagen dat Kaïn van de opbrengst van de aardbodem aan de HEERE een offer bracht.
4 Ook Abel bracht een offer, van de eerstgeborenen van zijn kleinvee en van hun vet. De HEERE nu sloeg acht op Abel en op zijn offer,
5 maar op Kaïn en op zijn offer sloeg Hij geen acht. Toen ontstak Kaïn in grote woede en liet hij zijn hoofd zakken.
6 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waarom bent u in woede ontstoken en waarom heeft u uw hoofd laten zakken?
7 Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de zonde aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen.
8 En Kaïn sprak met zijn broer Abel. En het gebeurde, toen zij op het veld waren, dat Kaïn zijn broer Abel aanviel en hem doodde.
9 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waar is Abel, uw broer? En hij zei: Ik weet het niet; ben ik de hoeder van mijn broer?
10 En Hij zei: Wat hebt u gedaan! Er is een stem van het bloed van uw broer, dat van de aardbodem tot Mij roept.
11 Nu dan, u bent vervloekt, weg van de aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan om het bloed van uw broer uit uw hand op te nemen.
12 Als u de aardbodem bewerkt, zal die u zijn volle opbrengst niet meer geven; u zult dolend en dwalend over de aarde gaan.
13 En Kaïn zei tegen de HEERE: Mijn misdaad is te groot om vergeven te worden.
14 Zie, U verdrijft mij heden van het aangezicht van de aardbodem en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn en dolend en dwalend over de aarde gaan; en het zal zo zijn dat al wie mij tegenkomt, mij zal doden.
15 Maar de HEERE zei tegen hem: Daarom zal al wie Kaïn doodt zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE merkte Kaïn met een teken, zodat niemand die hem tegenkwam, hem zou doden.
16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.
17 En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Henoch. Kaïn was een stad aan het bouwen, en hij noemde de naam van die stad naar de naam van zijn zoon, Henoch.

Ik heb te doen met Kaïn. Ondanks dat er nog niets van een voorschrift/opdracht/gebod was om te offeren bracht hij als eerste (en blijkbaar uit zichzelf) een offer aan God. Maar dat offer (groente? fruit?) was niet 'het goede'; niet goed genoeg voor God. Dat van Abel (onschuldige lammetjes halal hun strotje doorsnijden) vond God wél okee.

Conclusies:

1. God prefereerde vlees boven groente/fruit.
2. God had de woede van Kaïn en de moord op Abel kunnen voorkomen door het offer van Kaïn te aanvaarden/waarderen (al was het maar een klein beetje) maar deed dit niet.
3. Kaïn had blijkbaar een (naamloze) vrouw. Dit moet zijn volbloed zus geweest zijn.

Over dat offeren: de bijbel bevat tegenstrijdige teksten hierover. Wilde God dierenoffers?

Ja:

Genesis 4:2-4
Genesis 8:20-21
Genesis 15:9-17
Exodus 20:24
Leviticus 8:14-25
Numeri 18:17-19
Deuteronomium 12:27

Nee:

Psalm 40:6
Psalm 50:13
Psalm 51:16
Jesaja 1:11
Jesaja 66:3
Jeremia 6:20
Hosea 6:6

Vraag: wat had Kaïn voor offer moeten brengen dat wél welgevallig voor God was geweest?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor coby6 » 29 jun 2018 10:55

Bloed en de eersteling, niet zijn eigen werken en niet zomaar wat van zijn eigen werk. De aardbodem was vervloekt.

God had de woede van Kain kunnen voorkomen? Van de duivel ook zeker dan als Hij hem maar zijn zin gaf.

BasLaaitjeer

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 11:11

coby6 schreef:Bloed en de eersteling, niet zijn eigen werken en niet zomaar wat van zijn eigen werk. De aardbodem was vervloekt.

God had de woede van Kain kunnen voorkomen? Van de duivel ook zeker dan als Hij hem maar zijn zin gaf.

Bloed en de eersteling? Dus God dorstte naar bloed? Had Kaïn dan Henoch moeten offeren?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor coby6 » 29 jun 2018 11:18

BasLaaitjeer schreef:Bloed en de eersteling? Dus God dorstte naar bloed? Had Kaïn dan Henoch moeten offeren?

Dat wijst naar het offer van Jezus. Eigen goede werken kunnen ons niet redden. Als je hart niet goed is, heeft Hij een hekel aan offers. Het hart van Kain was sowieso niet goed. Had hij het nog uit onbegrip gedaan met een goed hart, dan zou God het denk ik wel goed hebben gevonden. Hij gaf geen aanwijzing, dus ik neem aan dat Adam hem dat wel had geleerd van offers.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor Veendam » 29 jun 2018 12:25

BasLaaitjeer schreef:Genesis 4: 1-17 (HSV)
1 En Adam had gemeenschap met Eva, zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Kaïn, en zei: Ik heb een man van de HEERE gekregen!
2 En zij baarde opnieuw: zijn broer Abel. Abel werd herder van kleinvee en Kaïn werd bewerker van de aardbodem.
3 En het gebeurde na verloop van dagen dat Kaïn van de opbrengst van de aardbodem aan de HEERE een offer bracht.
4 Ook Abel bracht een offer, van de eerstgeborenen van zijn kleinvee en van hun vet. De HEERE nu sloeg acht op Abel en op zijn offer,
5 maar op Kaïn en op zijn offer sloeg Hij geen acht. Toen ontstak Kaïn in grote woede en liet hij zijn hoofd zakken.
6 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waarom bent u in woede ontstoken en waarom heeft u uw hoofd laten zakken?
7 Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de zonde aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen.
8 En Kaïn sprak met zijn broer Abel. En het gebeurde, toen zij op het veld waren, dat Kaïn zijn broer Abel aanviel en hem doodde.
9 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waar is Abel, uw broer? En hij zei: Ik weet het niet; ben ik de hoeder van mijn broer?
10 En Hij zei: Wat hebt u gedaan! Er is een stem van het bloed van uw broer, dat van de aardbodem tot Mij roept.
11 Nu dan, u bent vervloekt, weg van de aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan om het bloed van uw broer uit uw hand op te nemen.
12 Als u de aardbodem bewerkt, zal die u zijn volle opbrengst niet meer geven; u zult dolend en dwalend over de aarde gaan.
13 En Kaïn zei tegen de HEERE: Mijn misdaad is te groot om vergeven te worden.
14 Zie, U verdrijft mij heden van het aangezicht van de aardbodem en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn en dolend en dwalend over de aarde gaan; en het zal zo zijn dat al wie mij tegenkomt, mij zal doden.
15 Maar de HEERE zei tegen hem: Daarom zal al wie Kaïn doodt zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE merkte Kaïn met een teken, zodat niemand die hem tegenkwam, hem zou doden.
16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.
17 En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Henoch. Kaïn was een stad aan het bouwen, en hij noemde de naam van die stad naar de naam van zijn zoon, Henoch.

Ik heb te doen met Kaïn. Ondanks dat er nog niets van een voorschrift/opdracht/gebod was om te offeren bracht hij als eerste (en blijkbaar uit zichzelf) een offer aan God. Maar dat offer (groente? fruit?) was niet 'het goede'; niet goed genoeg voor God. Dat van Abel (onschuldige lammetjes halal hun strotje doorsnijden) vond God wél okee.

Conclusies:

1. God prefereerde vlees boven groente/fruit.
2. God had de woede van Kaïn en de moord op Abel kunnen voorkomen door het offer van Kaïn te aanvaarden/waarderen (al was het maar een klein beetje) maar deed dit niet.
3. Kaïn had blijkbaar een (naamloze) vrouw. Dit moet zijn volbloed zus geweest zijn.

Over dat offeren: de bijbel bevat tegenstrijdige teksten hierover. Wilde God dierenoffers?

Ja:

Genesis 4:2-4
Genesis 8:20-21
Genesis 15:9-17
Exodus 20:24
Leviticus 8:14-25
Numeri 18:17-19
Deuteronomium 12:27

Nee:

Psalm 40:6
Psalm 50:13
Psalm 51:16
Jesaja 1:11
Jesaja 66:3
Jeremia 6:20
Hosea 6:6

Vraag: wat had Kaïn voor offer moeten brengen dat wél welgevallig voor God was geweest?


Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? God sprak gewoon met Kain en als ik dit zo lees dan weet Kaïn dus ook wat goed is en wat niet goed is. Omdat beiden een offer brengen van de eerstelingen zou je eerder kunnen aannemen dat God dit tegen hen gezegt heeft of dat ze dit gehoord hebben van hun vander Adam dat ze offers moeten brengen, dan aan te nemen dat er niets bekend was over het brengen of de vraag naar offers.


1. Het is niet zo dat God vlees prefereerde maar zonde kan alleen worden weggenomen door het plaatsvervangend sterven van iemand (Jezus) of voor die tijd door rein vee. Bij het plaatsvervangend sterven is de storting van bloed van belang. (Adam en eva werden door God voorzien van vellen van dieren die dus eerst werden gedood door God).
Wel vaker heb ik bijvoorbeeld Frank Ouweneel gehoord over de aardbodem dat die vervloekt was dus niet meer rein en dat de opbrengst daarvan dan ook niet rein zou zijn. Ik kan daar niet helemaal in mee omdat bij bepaalde offers ook meel als offer werd gebracht dat is ook van de opbrengst van de aarde. Er blijven dus wat vragen over wat dat betreft bij mij over dit punt.
2. Ja hoor God had het kunnen voorkomen maar dan moest Hij tegen Zijn Eigen regels in gaan, dus dat deed Hij niet.
Jezus had ook niet hoeven sterven als God onze zonden door de vingers zou hebben gezien, maar ook dat kan Hij niet omdat het tegen Zijn Eigen regels in gaat.

3. Kain had inderdaad een vrouw, dat was dus een zus van hem zelf of een dochter van bijvoorbeeld Abel.
Ook kan het een dochter geweest zijn van een andere broer van Kain die niet met name genoemd wordt in de Bijbel.
Vergeet niet dat Kain een teken op zijn voorhoofd krijgt zodat anderen die hem zien hem niet zullen doden.
Als Kain weg gaat vluchten dan gaat hij ergens anders heen waar dus ook mensen zijn en dat zijn dus ook afstammelingen van Adam en Eva.

4. Nergens staat dat God geen behagen heeft aan offers op zich zelf, maar dan staat er altijd dat hun houding naar God niet goed was.
Als je houding van binnen niet goed is dan helpt uiterlijke schijn niet om je hart op te poetsen. Tegenstrjdig zijn de teksten dus niet.

BasLaaitjeer

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 13:04

coby6 schreef:Dat wijst naar het offer van Jezus. Eigen goede werken kunnen ons niet redden. Als je hart niet goed is, heeft Hij een hekel aan offers. Het hart van Kain was sowieso niet goed. Had hij het nog uit onbegrip gedaan met een goed hart, dan zou God het denk ik wel goed hebben gevonden. Hij gaf geen aanwijzing, dus ik neem aan dat Adam hem dat wel had geleerd van offers.

Ik snap het verschil niet zo goed tussen 'eigen goede werken' en 'een goed offer brengen'. Een goed offer was toch bedoeld om de band met God te herstellen en een handeling/daad van de mens richting God?

BasLaaitjeer

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 13:23

Veendam schreef:Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? God sprak gewoon met Kain en als ik dit zo lees dan weet Kaïn dus ook wat goed is en wat niet goed is. Omdat beiden een offer brengen van de eerstelingen zou je eerder kunnen aannemen dat God dit tegen hen gezegt heeft of dat ze dit gehoord hebben van hun vander Adam dat ze offers moeten brengen, dan aan te nemen dat er niets bekend was over het brengen of de vraag naar offers.

Het zou inderdaad kunnen dat de opdracht tot offeren door God was gegeven of dat ze het van Adam hadden geleerd. Wel merkwaardig dat het niet wordt vermeld in de bijbel.

1. Het is niet zo dat God vlees prefereerde maar zonde kan alleen worden weggenomen door het plaatsvervangend sterven van iemand (Jezus) of voor die tijd door rein vee. Bij het plaatsvervangend sterven is de storting van bloed van belang. (Adam en eva werden door God voorzien van vellen van dieren die dus eerst werden gedood door God).

Ik heb hier nog steeds heel veel moeite mee. Een onschuldig dier moest de strot worden doorgesneden omdat de mens iets fout deed. Je kunt ook gewoon sorry zeggen (en het menen) tegen degene die er wordt benadeeld waarna vergeving plaats kan vinden. Waarom wil God zo graag bloed zien? Omdat Hij geen gemeenschap met de zonde kan hebben? Hij heeft zelf de omstandigheden gemaakt.

Wel vaker heb ik bijvoorbeeld Frank Ouweneel gehoord over de aardbodem dat die vervloekt was dus niet meer rein en dat de opbrengst daarvan dan ook niet rein zou zijn. Ik kan daar niet helemaal in mee omdat bij bepaalde offers ook meel als offer werd gebracht dat is ook van de opbrengst van de aarde. Er blijven dus wat vragen over wat dat betreft bij mij over dit punt.

Bij mij ook. Dieren zijn toch ook uit de aarde gemaakt? Genesis 1:24-25. En volgens Genesis 3:17 is het hele aardrijk vervloekt. Maar wellicht lees ik het niet goed.

2. Ja hoor God had het kunnen voorkomen maar dan moest Hij tegen Zijn Eigen regels in gaan, dus dat deed Hij niet.
Jezus had ook niet hoeven sterven als God onze zonden door de vingers zou hebben gezien, maar ook dat kan Hij niet omdat het tegen Zijn Eigen regels in gaat.

3. Kain had inderdaad een vrouw, dat was dus een zus van hem zelf of een dochter van bijvoorbeeld Abel.
Ook kan het een dochter geweest zijn van een andere broer van Kain die niet met name genoemd wordt in de Bijbel.
Vergeet niet dat Kain een teken op zijn voorhoofd krijgt zodat anderen die hem zien hem niet zullen doden.
Als Kain weg gaat vluchten dan gaat hij ergens anders heen waar dus ook mensen zijn en dat zijn dus ook afstammelingen van Adam en Eva.

4. Nergens staat dat God geen behagen heeft aan offers op zich zelf, maar dan staat er altijd dat hun houding naar God niet goed was.
Als je houding van binnen niet goed is dan helpt uiterlijke schijn niet om je hart op te poetsen. Tegenstrjdig zijn de teksten dus niet.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor coby6 » 29 jun 2018 14:26

BasLaaitjeer schreef:Ik snap het verschil niet zo goed tussen 'eigen goede werken' en 'een goed offer brengen'. Een goed offer was toch bedoeld om de band met God te herstellen en een handeling/daad van de mens richting God?

Eigen werken is door je eigen inspanning, omdat jij zo goed bent. Het aannemen van Jezus of je bekeren zie ik ook niet als 'een goed werk doen' (sommige Lutheranen wel heb ik gemerkt), maar we zijn gered door genade, niet door werken, opdat niemand roeme. Ik ben niet gered omdat ik zo heel hard buiten heb lopen zweten voor mezelf en dan God daar wat van geef of omdat ik zo heel erg goed Bijbel heb gelezen. Dat is wel goed, maar dat is een gevolg.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor coby6 » 29 jun 2018 14:33

[quote="BasLaaitjeer"][/quote]
Ik ben er ook geen fan van. Ben vegetarisch opgevoed. Gelukkig voor de vegetariers hoeven we nu geen offers meer te brengen door het offer van Jezus.
De ziel van het vlees is in het bloed, staat er. Je kunt wel zeggen sorry en God vergeeft dan, maar daar is die zonde nog niet mee weg en die zondenatuur. Die zondenatuur moest dood, zodat we een nieuwe natuur kunnen krijgen en dat kon alleen door het offer van Jezus, maar voor die tijd moest de zonde bedekt worden met bloed van dieren. En anders hadden die mensen die dieren toch wel geslacht en opgegeten, dus wat is het probleem van het aan God te offeren.
Lol ik was ooit in een dienst van Jan Zijlstra. Die is slager geweest. Geen sentimentele vego gevoelens hoor. Hatsjekidee. Hoe ie dat omschreef hoe Elia even die koe in stukken ging hakken.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor Veendam » 29 jun 2018 16:00

coby6 schreef:Ik ben er ook geen fan van. Ben vegetarisch opgevoed. Gelukkig voor de vegetariers hoeven we nu geen offers meer te brengen door het offer van Jezus.
De ziel van het vlees is in het bloed, staat er. Je kunt wel zeggen sorry en God vergeeft dan, maar daar is die zonde nog niet mee weg en die zondenatuur. Die zondenatuur moest dood, zodat we een nieuwe natuur kunnen krijgen en dat kon alleen door het offer van Jezus, maar voor die tijd moest de zonde bedekt worden met bloed van dieren. En anders hadden die mensen die dieren toch wel geslacht en opgegeten, dus wat is het probleem van het aan God te offeren.
Lol ik was ooit in een dienst van Jan Zijlstra. Die is slager geweest. Geen sentimentele vego gevoelens hoor. Hatsjekidee. Hoe ie dat omschreef hoe Elia even die koe in stukken ging hakken.


Het eten van vlees staat niet genoemd als eerste voedsel van de mens in de Bijbel hoor. Vruchten en zaden van vruchten staat er.
Later zie je wel dat vlees er staat als voedsel voor de mensen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor Veendam » 29 jun 2018 16:05

BasLaaitjeer schreef: Een onschuldig dier moest de strot worden doorgesneden omdat de mens iets fout deed. Je kunt ook gewoon sorry zeggen (en het menen) tegen degene die er wordt benadeeld waarna vergeving plaats kan vinden. Waarom wil God zo graag bloed zien? Omdat Hij geen gemeenschap met de zonde kan hebben? Hij heeft zelf de omstandigheden gemaakt.


God heeft niet de omstandigheden zo gemaakt hoor.
Wat God gedaan heeft is een raamwerk neerzetten en heel precies aangegeven wat er met dat hele raamwerk aan de hand is.
Mens als jij zo doet dan gebeurt dit als gevolg.
Als jij dan dat doe dan verplicht je Mij dus om die actie te doen.
Als jij mens erkent dat jij niet gebleven bent binnen dat veilige raamwerk en dat fout noemt en je dat niet weer doen wilt dan verplicht je Mij om het te vergeven, en dan kan Ik niet anders dan weer het goed met jou te doen.

Zo moet je het ongeveer zien, en niet van God maakte de omstandigheden.
God stelde Zich afhankelijk op wat betreft de wijze van reageren naar de daden van de mensen.
Dat was een keuze van God.

BasLaaitjeer

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 16:13

Veendam schreef:God heeft niet de omstandigheden zo gemaakt hoor.
Wat God gedaan heeft is een raamwerk neerzetten en heel precies aangegeven wat er met dat hele raamwerk aan de hand is.
Mens als jij zo doet dan gebeurt dit als gevolg.
Als jij dan dat doe dan verplicht je Mij dus om die actie te doen.
Als jij mens erkent dat jij niet gebleven bent binnen dat veilige raamwerk en dat fout noemt en je dat niet weer doen wilt dan verplicht je Mij om het te vergeven, en dan kan Ik niet anders dan weer het goed met jou te doen.

Zo moet je het ongeveer zien, en niet van God maakte de omstandigheden.
God stelde Zich afhankelijk op wat betreft de wijze van reageren naar de daden van de mensen.
Dat was een keuze van God.

Ik zie het verschil niet tussen wat jij goedbedoeld probeert uit te leggen en wat ik omschrijf als 'God maakte de omstandigheden'. God als alwetend wezen wist alles toch al van te voren? Hij wist toch al hoe het zou lopen? Je kan mij niet wijsmaken dat e.e.a. God verbaasde.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor Veendam » 29 jun 2018 17:19

BasLaaitjeer schreef:Ik zie het verschil niet tussen wat jij goedbedoeld probeert uit te leggen en wat ik omschrijf als 'God maakte de omstandigheden'. God als alwetend wezen wist alles toch al van te voren? Hij wist toch al hoe het zou lopen? Je kan mij niet wijsmaken dat e.e.a. God verbaasde.


Dus God zorgde er voor dat Adam en Eva de mist in gingen en toen donderde God hen het paradijs uit ?
Ze hadden dus geen keuze volgens jou ?
God maakte een raamwerk en gaf de mens de keuzemogelijkheid om te doen wat goed was of wat slecht was.

Dan zegt God er ook nog bij van dit is de dood en dit is het leven, KIES DAN HET LEVEN !!!
En dan zeg jij dus dat de mens maar 1 ding kon kiezen en dan altijd het verkeerde ?

Je kan best zeggen dat God Zich verbaasde hoor dat ze zo snel al de mist in zouden gaan, maar God valt niet zo te verbazen dat Hij van schrik van Zijn Troon af zal vallen.

BasLaaitjeer

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor BasLaaitjeer » 29 jun 2018 17:32

Veendam schreef:Dus God zorgde er voor dat Adam en Eva de mist in gingen en toen donderde God hen het paradijs uit ?
Ze hadden dus geen keuze volgens jou ?
God maakte een raamwerk en gaf de mens de keuzemogelijkheid om te doen wat goed was of wat slecht was.

Dan zegt God er ook nog bij van dit is de dood en dit is het leven, KIES DAN HET LEVEN !!!
En dan zeg jij dus dat de mens maar 1 ding kon kiezen en dan altijd het verkeerde ?

Je kan best zeggen dat God Zich verbaasde hoor dat ze zo snel al de mist in zouden gaan, maar God valt niet zo te verbazen dat Hij van schrik van Zijn Troon af zal vallen.

Projecteer je je eigen verontwaardiging hiermee niet een beetje naar God? Ik beweer niet dat het de schuld van God is met de bewering dat God de omstandigheden maakte. Wat jij een raamwerk noemt noem ik omstandigheden. Het kon twee kanten op gaan en het ging blijkbaar de kant uit die het ging. Maar dat wist God al; anders was Hij God niet. Gewetensvraagje: zou jij braaf zijn geweest in het paradijs? Dus de betere keuze hebben gemaakt dan Adam en Eva?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het eerste offer (en de tweede vrouw)

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2018 13:56

Abel bracht het offer uit geloof. Kaïn blijkbaar niet.

Je haalt terecht teksten aan die aangeven dat God wel offers wil maar ook teksten dat Hij geen offers wil. Wat wil God dan? We lezen in de Bijbel dat Hij offers die uit geloof en daardoor uit dankbaarheid worden gebracht waarderrt. We lezen ook dat Hij geen offers wil zonder geloof en dankbaarheid, of om je God een beetje tevreden te stemmen zodat je er zelf van kan profiteren. Dat God geen acht slaat op het offer van Kain is niet uit willekeur, alsof beiden dankbaar een goed en oprecht offer brachten en dat van Abel wel werd geaccepteerd en dat van Kain niet. Hij accepteerde het offer van Kain niet omdat zijn daden slecht waren. En Hij accepteerde het offer van Abel wel omdat hij met God leefde en God zocht.

Daarom zegt God tegen Kaïn:

De HEER vroeg hem: 'Waarom ben je zo kwaad, waarom kijk je zo donker? Handel je goed, dan kun je toch iedereen recht in de ogen kijken? Handel je slecht, dan ligt de zonde op de loer, begerig om jou in haar greep te krijgen; maar jij moet sterker zijn dan zij.'

Dat Kain slecht handelde en daarom geen acht op zijn offer sloeg en Abel goed handelde en God daarom wel acht sloeg op zijn offer lees je ook hier:


Door zijn geloof had het offer dat Abel aan God bracht meer waarde dan dat van Kaïn. Over Abel wordt dan ook lovend gesproken als over een rechtvaardige - God zelf liet zich prijzend uit over zijn gaven -, en door zijn geloof klinkt zijn stem nog steeds, ook al is hij gestorven. Door zijn geloof werd Henoch naar elders overgebracht, om niet te hoeven sterven; hij werd niet meer gevonden, omdat God hem had weggenomen. Hij stond immers al vóór zijn opneming bekend als iemand in wie God vreugde vond. Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door Hem worden beloond.
Hebreeen 11

Dit is immers wat u vanaf het begin hebt horen verkondigen: dat we elkaar moeten liefhebben en niet moeten doen zoals Kaïn, die voortkwam uit hem die het kwaad zelf is, en zijn broer doodsloeg. En waarom sloeg hij hem dood? Omdat zijn eigen daden slecht waren en die van zijn broer rechtvaardig.

En ook Jezus noemt Abel een rechtvaardige in Mattheus 23.

Ps het gaat niet om WAT er word geofferd dus. Je keest in de eerste Bijbelboeken dat God oproept om de eerstelingen van wat het land of de kudde voortbrengt, aan Hem te offeren. Hij maakt daar geen onderscheid tussen de opbrengst van het land of dieren. De vraag is dus ook niet WAT Kain moest offeren om wel een welgevallig offer te brengen. Het gaat er om WIE er offert en HOE. God wil offers uit dankbaarheid en liefde, offer God lof, biedt Hem je dankbaarheid (Psalm 50, over wat voor offers God wil.) De Farizeeer ging naar de tempel en klopte zich op de borst en zei: God, ik doe het best goed he, ik breng offers want hou me aan allerlei regels. De tollenaar sloeg zich op de borst en zei: Wees mij, zondaar, genadig. De tollenaar ging vergeven naar huis. God sloeg acht op zijn gebed en nam het aan. Dat van de Farizeeer wees Hij af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten