Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hilbrand1988 schreef:Hallo allemaal,
Ik was de brief van 1johannes aan het lezen en daar ben ik 2 teksten tegen die elkaar wel tegen lijken te spreken. De eerste is
1johannes 1:9 (hsv)
Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
de tweede is
1 johannes 3:16
Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is
In het bovenste vers schrijft Johannes Als wij(de gelovigen en zichzelf) onze zonden belijden en in 1johannes 3:16 zegt hij dat een ieder die uit God geboren is niet kan zondigen. Waarom dan het bovenste vers vraag ik me af? Als iemand die uit God geboren is niet kan zondigen hoeven ze toch ook niks te beleiden?
hilbrand1988 schreef:Hallo allemaal,
Ik was de brief van 1johannes aan het lezen en daar ben ik 2 teksten tegen die elkaar wel tegen lijken te spreken. De eerste is
1johannes 1:9 (hsv)
Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
de tweede is
1 johannes 3:16
Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is
In het bovenste vers schrijft Johannes Als wij(de gelovigen en zichzelf) onze zonden belijden en in 1johannes 3:16 zegt hij dat een ieder die uit God geboren is niet kan zondigen. Waarom dan het bovenste vers vraag ik me af? Als iemand die uit God geboren is niet kan zondigen hoeven ze toch ook niks te beleiden?
hilbrand1988 schreef:Hallo allemaal,
Ik was de brief van 1johannes aan het lezen en daar ben ik 2 teksten tegen die elkaar wel tegen lijken te spreken. De eerste is
1johannes 1:9 (hsv)
Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
de tweede is
1 johannes 3:16
Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is
In het bovenste vers schrijft Johannes Als wij(de gelovigen en zichzelf) onze zonden belijden en in 1johannes 3:16 zegt hij dat een ieder die uit God geboren is niet kan zondigen. Waarom dan het bovenste vers vraag ik me af? Als iemand die uit God geboren is niet kan zondigen hoeven ze toch ook niks te beleiden?
Johan100 schreef:
God laat Zijn kinderen weleens in zonde vallen, om ze te leren en onderwijzen en klein te houden/afhankelijk te maken.
Maar die vrome, farizeeistische zogenaamde hemelbestormers die denken dat ze geen zonden hebben en waar de hoogmoed van afdruipt komen bedrogen uit. Ze geven God niet de eer die Hem toekomt en dat hij uit vrije soevereine genade mensen tot geloof brengt willen ze niet erkennen.
Johan100 schreef:God laat Zijn kinderen weleens in zonde vallen, om ze te leren en onderwijzen en klein te houden/afhankelijk te maken.
Maar die vrome, farizeeistische zogenaamde hemelbestormers die denken dat ze geen zonden hebben en waar de hoogmoed van afdruipt komen bedrogen uit. Ze geven God niet de eer die Hem toekomt en dat hij uit vrije soevereine genade mensen tot geloof brengt willen ze niet erkennen.
Veendam schreef:NOOIT zorgt God er voor dat Zijn kinderen in zonde vallen.
Veendam schreef:Vrome farizeërs denken alleen aan de regeltjes en kijken of andere mensen wel zien hoe goed ze zijn (dat denken ze tenminste van zich zelf) en die willen de Hemel niet bestormen omdat het ze hier op aarde prima bevalt allemaal.
Veendam schreef:Iemand die geleid word door de Heilige Geest weet dat hij geen zonde meer heeft omdat hij zich bewust is van wie Jezus is voor hem en wat zijn redding heeft gekost voor Hem. Van hoogmoed is daar dus geen enkele sprake.
Veendam schreef:Het is alleen jammer dat mensen er soms bewust voor kiezen om in de zonde te blijven hangen, en daarmee geven ze God juist niet de eer die God verdiend. Ze zijn verlost van de macht van de zonde maar ze leven en handelen nog naar de staat waarin ze waren voor de verlossing.
Veendam schreef:Die mensen blijven vleselijk denken omdat hun denken niet hervormd wordt naar het beeld van Christus, omdat ze denken dat God dat wel voor hen doet. Kind van God zijn is AKTIEF leven, zelf verantwoordelijkheid nemen als antwoord op de zaken die God van een mens vraagt.
Origenes schreef:Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.
Origenes schreef:Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.
coby6 schreef:De satan toestaan is wat anders dan dat Hij Zelf echt actief wil dat je gaat zondigen. God staat toe dat je valt als je je verheft, zodat je nederig wordt.
Origenes schreef:Het is m.i. een karikatuur als het woord Farizeeër in negatieve zin wordt gebruikt. Jezus kritiek op deze groep had niet als oorzaak dat het farizeeërs waren. De reden was dat de farizeeërs zichzelf niet consequent aan de regels hielden, waar zij anderen wel aan bonden (Lukas 11:46).
Johan100 schreef:Maar toen Jezus iemand genas op de sabbat hadden ze ook kritiek.
Jezus zei dat het geoorloofd is iemand te genezen op de sabbat of een schaap uit de gracht te redden.
Geloof, hoop en liefde en de meeste is de liefde.
Het lijkt erop dat de Farizeeërs dat ook niet beseften.
Origenes schreef:Ja, dat is de bekende escape maar het brengt je niet zoveel verder als je alleen maar veronderstelt dat God de Satan iets 'toestond'. Is God daarmee ineens minder actief geweest in deze kwestie?
Origenes schreef:Ja, dat is de bekende escape maar het brengt je niet zoveel verder als je alleen maar veronderstelt dat God de Satan iets 'toestond'. Is God daarmee ineens minder actief geweest in deze kwestie?
coby6 schreef:Ja als God echt zou willen dat iemand zondigde was Hij niet goed. Dat is net als dat hart verharden. Dan doen ze net alsof God dat actief doet tegen iemands wil in en dus slecht is. God verzoekt niemand.
Origenes schreef:Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.
Origenes schreef:
Het is m.i. een karikatuur als het woord Farizeeër in negatieve zin wordt gebruikt. Jezus kritiek op deze groep had niet als oorzaak dat het farizeeërs waren. De reden was dat de farizeeërs zichzelf niet consequent aan de regels hielden, waar zij anderen wel aan bonden (Lukas 11:46).
Veendam schreef:Veendam schreef:
Iemand die geleid word door de Heilige Geest weet dat hij geen zonde meer heeft omdat hij zich bewust is van wie Jezus is voor hem en wat zijn redding heeft gekost voor Hem. Van hoogmoed is daar dus geen enkele sprake.
Origenes schreef:Het is tamelijk riskant om Bijbelteksten zomaar te veralgemeniseren als betrekking hebbend op een groep. Zo kan 1 Joh. 5:18 niet zomaar toegepast worden op alle (wedergeboren) gelovigen zonder meer. Dat zou betekenen dat er helemaal geen gradaties zijn: God heeft de ene gelovige nu eenmaal meer gegeven dan de andere. Volgens 1 Joh. 3:6 is er geen zonde in ieder die in Hem blijft. Dat is geen garantie dat wedergeboren gelovigen altijd en in alle omstandigheden in Hem blijven.
Het is een vergissing als gelovigen prat gaan op hun bewustzijn. Of het nu om zondigen gaat of om een uitglijder; het hoeft er helemaal niet zo bewust aan toe te gaan. Het kan je zomaar overkomen. In 1 Kor.10 worden een aantal voorbeelden genoemd uit het Oude Testament waarmee Paulus de gelovigen wil vermanen dat de dingen die daar genoemd worden hen ook kunnen overkomen: "zo dan, die meent te staan, zie toe dat hij niet valle!"
Origenes schreef:Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.
Veendam schreef:Er staat niet dat God hem daar toe heeft aangezet. In de parallele tekst van 1 Kronieken 21:1 lezen we dat satan opstaat tegen het volk en David aanzet tot een volkstelling. Deze weergave valt te verklaren uit het feit dat satan zijn werk in de wereld uitvoert, en dat dit alles gebeurt onder de toelating van God. Dat is althans de manier van denken van de Joden ten tijde van David.
Veendam schreef:Wat feitelijk aan de hand is dat is een ander volk die iets doet en daar David op laat reageren op een verkeerde manier, die tot gevolg heeft dat God wel moet reageren op een manier waarbij God door de zonde van David niet anders kan dan de zegen weg te nemen op basis van Gods regels. Kiezen tussen zegen en vloek, kies dan het Leven staat er niet voor niks.
Veendam schreef:Als jij dit doet dan doe ik dat zegt God steeds weer.
Als jij dit niet doet dan doe ik dat zegt God ook steeds weer.
Door niet te luistern naar God roept David een door God VASTGESTELDE reactie op, die God wel moet uitvoeren omdat Gods woord vast staat.
Veendam schreef:Verder zou je nog onderscheid kunnen maken tussen het verschil in OT en NT maar dat lijkt mij in deze situatie niet op zijn plaats.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten