Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor hilbrand1988 » 22 mei 2018 16:50

Hallo allemaal,

Ik was de brief van 1johannes aan het lezen en daar ben ik 2 teksten tegen die elkaar wel tegen lijken te spreken. De eerste is

1johannes 1:9 (hsv)

Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

de tweede is

1 johannes 3:16

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is

In het bovenste vers schrijft Johannes Als wij(de gelovigen en zichzelf) onze zonden belijden en in 1johannes 3:16 zegt hij dat een ieder die uit God geboren is niet kan zondigen. Waarom dan het bovenste vers vraag ik me af? Als iemand die uit God geboren is niet kan zondigen hoeven ze toch ook niks te beleiden?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Veendam » 22 mei 2018 18:01

hilbrand1988 schreef:Hallo allemaal,

Ik was de brief van 1johannes aan het lezen en daar ben ik 2 teksten tegen die elkaar wel tegen lijken te spreken. De eerste is

1johannes 1:9 (hsv)

Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

de tweede is

1 johannes 3:16

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is

In het bovenste vers schrijft Johannes Als wij(de gelovigen en zichzelf) onze zonden belijden en in 1johannes 3:16 zegt hij dat een ieder die uit God geboren is niet kan zondigen. Waarom dan het bovenste vers vraag ik me af? Als iemand die uit God geboren is niet kan zondigen hoeven ze toch ook niks te beleiden?


Beiden is correct en ja daar is dus niks mis mee.
Heel mooi dat je zegt dat het lijkt dat ze elkaar tegenspreken en niet dat 1 van beiden dus niet waar kan zijn.

Wanneer we kijken naar 1 Johannes 3 vers 16 dan lezen we hoe het leven van een gelovige behoort te zijn, namelijk wanneer wij wandelen door de Geest in diepe relatie met de Vader. Dan zondig je niet dus. Dan ben je dus geen arme zondaar meer maar heilige, Kind van de Allerhoogste God. Op die manier maakt de schrijver duidelijk dat de NORM van God is, dat we NIET ZONDIGEN. Zondigen past niet bij de Kinderen Gods. Als je kijkt naar de genetica en erfelijkheidsleer dan zie je dat wat voortkomt uit de bron heel precies lijkt op de bron, zoals een kind als twee druppen water op de vader kan lijken. Zo is de norm ook van God, namelijk dat wij op Jezus lijken.
Het niet doen van zonden is dus de NORM, het uitgangspunt maar tegelijkertijd ook het einddoel.
Voordat we dat einddoel hebben behaald, dat is wanneer we een verheerlijkt lichaam hebben gekregen en bij Hem zijn, is er een tijd van groeien naar Zijn Beeld.

Soms gaat er dus onderweg wat mis.
Als dat het geval is dan meten we 1 Johannes 1:9 goed in de oren knopen en in de praktijk brengen.
Als we dat gedaan hebben dan is het alleen maar weer 1 Johannes 3 vers 16, namelijk wedloop lopen en niet zondigen omdat je niet kan zondigen als je er uit ziet als Jezus.

ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor coby6 » 22 mei 2018 18:06

Sommigen zeggen dat het betekent blijven zondigen, als levensstijl, anderen dat je wedergeboren geest niet kan zondigen maar je vlees wel. Geen idee. Het betekent in ieder geval niet dat je gelijk van de duivel bent als je een woord verkeerd zegt of dat je acuut volmaakt bent in je wandel.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2018 18:33

hilbrand1988 schreef:Hallo allemaal,

Ik was de brief van 1johannes aan het lezen en daar ben ik 2 teksten tegen die elkaar wel tegen lijken te spreken. De eerste is

1johannes 1:9 (hsv)

Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

de tweede is

1 johannes 3:16

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is

In het bovenste vers schrijft Johannes Als wij(de gelovigen en zichzelf) onze zonden belijden en in 1johannes 3:16 zegt hij dat een ieder die uit God geboren is niet kan zondigen. Waarom dan het bovenste vers vraag ik me af? Als iemand die uit God geboren is niet kan zondigen hoeven ze toch ook niks te beleiden?

Je hebt een nieuw deel als je uit God geboren bent, de Geest van God woont in je.
Dat deel kan niet zondigen.

Maar je hebt ook een oud deel, je vlees. Het vlees begeert tegen de Geest en die twee staan tegenover elkander.
Want als je wedergeboren bent, ben je nog niet verlost van je oude deel. Dat komt dan pas bij je sterven, dan raak je dat deel definitief kwijt.

Paulus verzuchtte mede daarom: 'Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?'
Hij wenste ontbonden en met Christus te zijn.

God laat Zijn kinderen weleens in zonde vallen, om ze te leren en onderwijzen en klein te houden/afhankelijk te maken.
Maar die vrome, farizeeistische zogenaamde hemelbestormers die denken dat ze geen zonden hebben en waar de hoogmoed van afdruipt komen bedrogen uit. Ze geven God niet de eer die Hem toekomt en dat hij uit vrije soevereine genade mensen tot geloof brengt willen ze niet erkennen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor BasLaaitjeer » 22 mei 2018 18:47

hilbrand1988 schreef:Hallo allemaal,

Ik was de brief van 1johannes aan het lezen en daar ben ik 2 teksten tegen die elkaar wel tegen lijken te spreken. De eerste is

1johannes 1:9 (hsv)

Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

de tweede is

1 johannes 3:16

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is

In het bovenste vers schrijft Johannes Als wij(de gelovigen en zichzelf) onze zonden belijden en in 1johannes 3:16 zegt hij dat een ieder die uit God geboren is niet kan zondigen. Waarom dan het bovenste vers vraag ik me af? Als iemand die uit God geboren is niet kan zondigen hoeven ze toch ook niks te beleiden?

Hallo Hilbrand1988,

V.w.b. het rood gemaakte versnummer: de cursief gemaakte woorden staan in vers 9. De nieuwe mens (dankzij de Here Jezus uit God geboren/wedergeboren/geestelijk) kan niet zondigen. Dat kan alleen de oude mens (uit het vlees of uit Adam geboren). In de praktijk hebben we als wedergeborenen twee naturen. We wandelen naar de Geest maar zijn nu eenmaal nog in het vlees, zolang we in deze lichamen zijn.

Romeinen 8:

1 Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.
3 Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees

Vriendelijke groet van Bas
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 23 mei 2018 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Veendam » 22 mei 2018 19:14

Johan100 schreef:
God laat Zijn kinderen weleens in zonde vallen, om ze te leren en onderwijzen en klein te houden/afhankelijk te maken.
Maar die vrome, farizeeistische zogenaamde hemelbestormers die denken dat ze geen zonden hebben en waar de hoogmoed van afdruipt komen bedrogen uit. Ze geven God niet de eer die Hem toekomt en dat hij uit vrije soevereine genade mensen tot geloof brengt willen ze niet erkennen.


NOOIT zorgt God er voor dat Zijn kinderen in zonde vallen.
Vrome farizeërs denken alleen aan de regeltjes en kijken of andere mensen wel zien hoe goed ze zijn (dat denken ze tenminste van zich zelf) en die willen de Hemel niet bestormen omdat het ze hier op aarde prima bevalt allemaal.

Iemand die geleid word door de Heilige Geest weet dat hij geen zonde meer heeft omdat hij zich bewust is van wie Jezus is voor hem en wat zijn redding heeft gekost voor Hem. Van hoogmoed is daar dus geen enkele sprake.
Het is alleen jammer dat mensen er soms bewust voor kiezen om in de zonde te blijven hangen, en daarmee geven ze God juist niet de eer die God verdiend. Ze zijn verlost van de macht van de zonde maar ze leven en handelen nog naar de staat waarin ze waren voor de verlossing.

Die mensen blijven vleselijk denken omdat hun denken niet hervormd wordt naar het beeld van Christus, omdat ze denken dat God dat wel voor hen doet.

Kind van God zijn is AKTIEF leven, zelf verantwoordelijkheid nemen als antwoord op de zaken die God van een mens vraagt.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Origenes » 23 mei 2018 19:43

Johan100 schreef:God laat Zijn kinderen weleens in zonde vallen, om ze te leren en onderwijzen en klein te houden/afhankelijk te maken.
Maar die vrome, farizeeistische zogenaamde hemelbestormers die denken dat ze geen zonden hebben en waar de hoogmoed van afdruipt komen bedrogen uit. Ze geven God niet de eer die Hem toekomt en dat hij uit vrije soevereine genade mensen tot geloof brengt willen ze niet erkennen.

Veendam schreef:NOOIT zorgt God er voor dat Zijn kinderen in zonde vallen.

Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.

Veendam schreef:Vrome farizeërs denken alleen aan de regeltjes en kijken of andere mensen wel zien hoe goed ze zijn (dat denken ze tenminste van zich zelf) en die willen de Hemel niet bestormen omdat het ze hier op aarde prima bevalt allemaal.

Het is m.i. een karikatuur als het woord Farizeeër in negatieve zin wordt gebruikt. Jezus kritiek op deze groep had niet als oorzaak dat het farizeeërs waren. De reden was dat de farizeeërs zichzelf niet consequent aan de regels hielden, waar zij anderen wel aan bonden (Lukas 11:46).

Veendam schreef:Iemand die geleid word door de Heilige Geest weet dat hij geen zonde meer heeft omdat hij zich bewust is van wie Jezus is voor hem en wat zijn redding heeft gekost voor Hem. Van hoogmoed is daar dus geen enkele sprake.

Het is tamelijk riskant om Bijbelteksten zomaar te veralgemeniseren als betrekking hebbend op een groep. Zo kan 1 Joh. 5:18 niet zomaar toegepast worden op alle (wedergeboren) gelovigen zonder meer. Dat zou betekenen dat er helemaal geen gradaties zijn: God heeft de ene gelovige nu eenmaal meer gegeven dan de andere. Volgens 1 Joh. 3:6 is er geen zonde in ieder die in Hem blijft. Dat is geen garantie dat wedergeboren gelovigen altijd en in alle omstandigheden in Hem blijven.

Veendam schreef:Het is alleen jammer dat mensen er soms bewust voor kiezen om in de zonde te blijven hangen, en daarmee geven ze God juist niet de eer die God verdiend. Ze zijn verlost van de macht van de zonde maar ze leven en handelen nog naar de staat waarin ze waren voor de verlossing.

Het is een vergissing als gelovigen prat gaan op hun bewustzijn. Of het nu om zondigen gaat of om een uitglijder; het hoeft er helemaal niet zo bewust aan toe te gaan. Het kan je zomaar overkomen. In 1 Kor.10 worden een aantal voorbeelden genoemd uit het Oude Testament waarmee Paulus de gelovigen wil vermanen dat de dingen die daar genoemd worden hen ook kunnen overkomen: "zo dan, die meent te staan, zie toe dat hij niet valle!"

Veendam schreef:Die mensen blijven vleselijk denken omdat hun denken niet hervormd wordt naar het beeld van Christus, omdat ze denken dat God dat wel voor hen doet. Kind van God zijn is AKTIEF leven, zelf verantwoordelijkheid nemen als antwoord op de zaken die God van een mens vraagt.

Wie zijn dat: "die mensen"? Was dan ook Petrus niet hervormd naar het beeld van Christus? Het vleselijk denken overkwam hem ook zomaar toen hij zich in Antiochië aan huichelachtigheid te buiten ging. Paulus voelde zich genoodzaakt om hem zelfs in het openbaar te bestraffen (Gal. 2:11-12).
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor coby6 » 24 mei 2018 10:45

Origenes schreef:Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.


De satan toestaan is wat anders dan dat Hij Zelf echt actief wil dat je gaat zondigen. God staat toe dat je valt als je je verheft, zodat je nederig wordt.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Origenes » 24 mei 2018 19:22

Origenes schreef:Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.

coby6 schreef:De satan toestaan is wat anders dan dat Hij Zelf echt actief wil dat je gaat zondigen. God staat toe dat je valt als je je verheft, zodat je nederig wordt.

Ja, dat is de bekende escape maar het brengt je niet zoveel verder als je alleen maar veronderstelt dat God de Satan iets 'toestond'. Is God daarmee ineens minder actief geweest in deze kwestie?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Origenes » 24 mei 2018 19:46

Origenes schreef:Het is m.i. een karikatuur als het woord Farizeeër in negatieve zin wordt gebruikt. Jezus kritiek op deze groep had niet als oorzaak dat het farizeeërs waren. De reden was dat de farizeeërs zichzelf niet consequent aan de regels hielden, waar zij anderen wel aan bonden (Lukas 11:46).


Johan100 schreef:Maar toen Jezus iemand genas op de sabbat hadden ze ook kritiek.
Jezus zei dat het geoorloofd is iemand te genezen op de sabbat of een schaap uit de gracht te redden.
Geloof, hoop en liefde en de meeste is de liefde.
Het lijkt erop dat de Farizeeërs dat ook niet beseften.

Over de farizeeërs, als het gaat over hun houding ten overstaan van Jezus, kan je niet generaliseren. Er waren in die tijd twee partijen onder de farizeeën: de partij van Sjammai en de partij van Hillel. Hillel vertegenwoordigde de mildere lijn. Jezus kwam in aanraking met zowel de ene als de andere categorie farizeeën. Zo kon het gebeuren dat er Farizeeën waren die Jezus steunden terwijl weer anderen hem bekritiseerden. Nicodemus wilde zelfs leerling zijn van Jezus want daar komt zijn vraag in Joh 3:2 (wij weten dat Gij van God gekomen zijt als leraar) eigenlijk op neer. En Nicodemus spraak blijkbaar niet alleen namens zichzelf want anders zou hij gezegd hebben: "ik weet..." En in Lukas 13:31 komen enkele Farizeeën Jezus waarschuwen omdat Herodes Hem wilde doden. Aan de andere kant lezen we inderdaad vaak van vijandschap van de kant van Farizeeén. Beide posities zijn, als het gaat om de bejegening naar Jezus toe, niet met elkaar in harmonie te brengen.
Over het algemeen was het geen probleem binnen het Jodendom dat er een tweespalt bestond tussen beide groepen. Hoewel Hillel in de Talmoed hoger aangeschreven staat dan Sjammai.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor coby6 » 24 mei 2018 20:24

Origenes schreef:Ja, dat is de bekende escape maar het brengt je niet zoveel verder als je alleen maar veronderstelt dat God de Satan iets 'toestond'. Is God daarmee ineens minder actief geweest in deze kwestie?

Ja als God echt zou willen dat iemand zondigde was Hij niet goed. Dat is net als dat hart verharden. Dan doen ze net alsof God dat actief doet tegen iemands wil in en dus slecht is. God verzoekt niemand.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Origenes » 24 mei 2018 21:08

Origenes schreef:Ja, dat is de bekende escape maar het brengt je niet zoveel verder als je alleen maar veronderstelt dat God de Satan iets 'toestond'. Is God daarmee ineens minder actief geweest in deze kwestie?

coby6 schreef:Ja als God echt zou willen dat iemand zondigde was Hij niet goed. Dat is net als dat hart verharden. Dan doen ze net alsof God dat actief doet tegen iemands wil in en dus slecht is. God verzoekt niemand.

Ik denk dat je te snel conclusies trekt. Er staat ook helemaal niet dat God dit doet tegen Davids wil in.
God gebruikte David om het volk te straffen en daarom zette Hij David aan om het volk te tellen (2 Sam. 24:1). Dat is de tekst waar het dus om gaat. De tekst klinkt alsof God een aanleiding nodig heeft om het volk te straffen en daarvoor gebruikt Hij de machtslust van David. Dat is dus nogal wat! Ik besef dat de betreffende tekst behoorlijk indruist tegen een bepaald christelijke godsbeeld, waarbij God alleen maar goede (= fijne) dingen doet. Hoe dat ook zij, ik ben er voorstander van om de tekst te laten staan en er niet aan te gaan sjorren en trekken totdat het wat makkelijker klinkt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Veendam » 28 mei 2018 16:29

Origenes schreef:Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.


Er staat niet dat God hem daar toe heeft aangezet. In de parallele tekst van 1 Kronieken 21:1 lezen we dat satan opstaat tegen het volk en David aanzet tot een volkstelling. Deze weergave valt te verklaren uit het feit dat satan zijn werk in de wereld uitvoert, en dat dit alles gebeurt onder de toelating van God. Dat is althans de manier van denken van de Joden ten tijde van David.
Wat feitelijk aan de hand is dat is een ander volk die iets doet en daar David op laat reageren op een verkeerde manier, die tot gevolg heeft dat God wel moet reageren op een manier waarbij God door de zonde van David niet anders kan dan de zegen weg te nemen op basis van Gods regels.
Kiezen tussen zegen en vloek, kies dan het Leven staat er niet voor niks.

Als jij dit doet dan doe ik dat zegt God steeds weer.
Als jij dit niet doet dan doe ik dat zegt God ook steeds weer.
Door niet te luistern naar God roept David een door God VASTGESTELDE reactie op, die God wel moet uitvoeren omdat Gods woord vast staat.

Verder zou je nog onderscheid kunnen maken tussen het verschil in OT en NT maar dat lijkt mij in deze situatie niet op zijn plaats.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Veendam » 28 mei 2018 16:53

Origenes schreef:

Het is m.i. een karikatuur als het woord Farizeeër in negatieve zin wordt gebruikt. Jezus kritiek op deze groep had niet als oorzaak dat het farizeeërs waren. De reden was dat de farizeeërs zichzelf niet consequent aan de regels hielden, waar zij anderen wel aan bonden (Lukas 11:46).


Ik heb dat woord slechts gebruikt als reaktie op een eerder bericht waarin Farizeeër werd gebruikt.

Veendam schreef:Veendam schreef:
Iemand die geleid word door de Heilige Geest weet dat hij geen zonde meer heeft omdat hij zich bewust is van wie Jezus is voor hem en wat zijn redding heeft gekost voor Hem. Van hoogmoed is daar dus geen enkele sprake.


Origenes schreef:Het is tamelijk riskant om Bijbelteksten zomaar te veralgemeniseren als betrekking hebbend op een groep. Zo kan 1 Joh. 5:18 niet zomaar toegepast worden op alle (wedergeboren) gelovigen zonder meer. Dat zou betekenen dat er helemaal geen gradaties zijn: God heeft de ene gelovige nu eenmaal meer gegeven dan de andere. Volgens 1 Joh. 3:6 is er geen zonde in ieder die in Hem blijft. Dat is geen garantie dat wedergeboren gelovigen altijd en in alle omstandigheden in Hem blijven.

Het is een vergissing als gelovigen prat gaan op hun bewustzijn. Of het nu om zondigen gaat of om een uitglijder; het hoeft er helemaal niet zo bewust aan toe te gaan. Het kan je zomaar overkomen. In 1 Kor.10 worden een aantal voorbeelden genoemd uit het Oude Testament waarmee Paulus de gelovigen wil vermanen dat de dingen die daar genoemd worden hen ook kunnen overkomen: "zo dan, die meent te staan, zie toe dat hij niet valle!"


Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat als de Bijbel zegt EEN IEDER dat niet EEN IEDER bedoeld wordt.
Het staat er, je kunt het weg willen denken door te draaien maar het blijft er staan. Een ieder is gewoon een ieder.
Weet je wat God ons gegeven heeft ?
Hij gaf ons JEZUS, en in Jezus ook al het andere.
Dat is dus niet aan de 1 meer dan aan de andere.
Verder heb ik ook gezegt dat het de verantwoordelijkheid is van de gelovige ZELF, om in Christus te blijven !

Of je nu het woord uitglijder gebruikt of zonde, fout is fout, daar ben ik heel duidelijk in en God ook.
Daarom zegt God ook in Zijn Woord dat je daar niet in moet blijven liggen maar dat je dat moet belijden !
De reden dat Paulus deze zaken benoemd in de brief is juist dat er in die Gemeente dingen scheef zaten, of zo je wilt uitglijders plaats vonden of gewoon dat er weer zonde in de Gemeente binnen was gekomen.
Paulus zegt wat er mis zit, vervolgens benoemd hij het en zegt dat het niet kan, en waarom het niet kan.
Daarna zegt hij wat ze wel moeten doen. Zo zitten alle brieven wat structuur betreft in elkaar.
Dat er vervolgens ook door Paulus gezegt wordt dat we toe moeten zien dat we niet zelf vallen betekend niet dat wij allemaal kunnen uitglijden dus dat het allemaal niet zo erg is, maar juist moeten we opletten ZODAT we niet vallen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Schijnbare tegenstelling 1 Johannes

Berichtdoor Origenes » 28 mei 2018 18:34

Origenes schreef:Dat zou ik niet zo stellig willen beweren. Om eens een voorbeeld te noemen: God zelf zette David aan om het volk te gaan tellen (2 Sam 24:1). Okay, in 1 Kron. 21:1 staat dat Satan dat deed, maar als je op grond daarvan 2 Sam. 24:1 wil wegstrepen kom je m.i. in conflict met je eigen schriftbeschouwing.

Veendam schreef:Er staat niet dat God hem daar toe heeft aangezet. In de parallele tekst van 1 Kronieken 21:1 lezen we dat satan opstaat tegen het volk en David aanzet tot een volkstelling. Deze weergave valt te verklaren uit het feit dat satan zijn werk in de wereld uitvoert, en dat dit alles gebeurt onder de toelating van God. Dat is althans de manier van denken van de Joden ten tijde van David.

De term 'toelating van God' lost niets op. Het suggereren een passieve God, die wegkijkt en dus geen actieve betrokkenheid heeft bij een gang van zaken. Maar dat is ten onrechte. Het zijn trouwens juist de Joden die er geen moeite mee hebben om te benoemen dat God een actieve betrokkenheid heeft achter het kwaad zit. Ook al begrijpen zij (en wij) dat natuurlijk niet.

Veendam schreef:Wat feitelijk aan de hand is dat is een ander volk die iets doet en daar David op laat reageren op een verkeerde manier, die tot gevolg heeft dat God wel moet reageren op een manier waarbij God door de zonde van David niet anders kan dan de zegen weg te nemen op basis van Gods regels. Kiezen tussen zegen en vloek, kies dan het Leven staat er niet voor niks.

Ik begrijp de logica niet die je hier veronderstelt.

Veendam schreef:Als jij dit doet dan doe ik dat zegt God steeds weer.
Als jij dit niet doet dan doe ik dat zegt God ook steeds weer.
Door niet te luistern naar God roept David een door God VASTGESTELDE reactie op, die God wel moet uitvoeren omdat Gods woord vast staat.

Het kan helemaal niet zo zijn dat God vast zit aan een bepaalde voorgeprogrammeerde reactie. God kan in Zijn vrijheid afwijken van wat Hij aangezegd heeft, zoals bijvoorbeeld in het geval Ninevé ten tijde van Jona.

Veendam schreef:Verder zou je nog onderscheid kunnen maken tussen het verschil in OT en NT maar dat lijkt mij in deze situatie niet op zijn plaats.

Dat verschil - als dat er is - lijkt me juist wel relevant in dit kader.
Laatst gewijzigd door Origenes op 28 mei 2018 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten