(Geen) humor in de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer

(Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor BasLaaitjeer » 17 mei 2018 23:52

Dit kan een heel kort topic worden, tenzij iemand een goed punt tegen de volgende stelling kan inbrengen:

"De Bijbel bevat geen enkele vorm van humor."

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 18 mei 2018 06:46

De deur draait zich om haar scharnier, zo de luiaard in zijn bed.
Spreuken heeft wel lollige dingen. Jona met die wonderboom die amechtig neerzonk, lijkt wel John Cleese humor.

Heel veel humor ontgaat ons, maar zit er wel in.
Bijvoorbeeld je andere wang toekeren.

Matthew 5:39 --- “But I tell you, Do not resist an evil person. If someone strikes you on the right cheek, turn to him the other also.” --- In an honour/shame, domination/submission culture such as existed in the first century in the Middle East, this saying has a far different meaning than a straightforward reading of it might indicate. If a man were to strike a social equal, he would strike him with the palm of his right hand on the left cheek. However if a man were to slap a social inferior he would do so with the back of his hand to the inferior’s right cheek. If the inferior were then to turn his other cheek it would force his assailant to treat him as a social equal by striking with the palm of his right hand. Since slapping is no longer a widespread cultural practice, it can be helpful if you could actually act this out with another person. Jesus’ audience likely would have had a good laugh at his comment. Jesus is not counseling humility here, he is counseling a covert defiance.

Matthew 5:40 ---“If someone sues you for your coat, give up your shirt as well.” --- In Jewish law if you fail to repay a debt you may be taken to court and if you are still unable to repay, the lender is entitled to take your coat. The lender holds the coat during the day but he is obliged to return it at night because the coat or cloak doubled as a blanket at night. In a two-garment society this would be highly embarrassing to the debtor. However it would be even more embarrassing to the court and the lender if the debtor were to turn over both garments and stand there naked. Remember this was a society with a strong taboo against public nakedness. Using this somewhat risque humour Jesus is once again counseling covert defiance and taking the part of the poor against the rich. I'll bet his audience laughed out loud. Humour is a great aid to the memory.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor Cathy » 18 mei 2018 12:08

Wat ik wel humor vind hebben is dat de Heer neerdaalt in Genesis 11 om de toren van Babel eens te bezien die mensen aan het bouwen zijn om de hemel te bereiken.
Stel je dat eens voor: de Heer die alles ziet en dan de moeite neemt om neer te dalen om die wolkenkrabber eens te bekijken. Dat spreekt toch boekdelen? :D

Een andere, voor mij humorhebbende passage staat in Lukas 10. Wanneer de zeventig terugkomen na hun uitzending en enthousiast aan Jezus vertellen dat ze zelfs demonen hebben kunnen uitwerpen antwoord Jezus, lichtelijk ironisch (in mijn eigen woorden): Nou, nou, wat een geweldige hemelbestormers zijn jullie; ik zag de satan zelfs uit de hemel vallen.
In vs 20 geeft Hij dan de serieuze twist.

Ik heb geen idee of ik het goed lees maar zo komt het op mij over.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 18 mei 2018 12:27

BasLaaitjeer schreef:Dit kan een heel kort topic worden, tenzij iemand een goed punt tegen de volgende stelling kan inbrengen:

"De Bijbel bevat geen enkele vorm van humor."

Dit is iets met objectief en subjectief. Iets met 'wat valt onder humor en wat niet, de één vind dit humor en de ander niet'.

Iets met gevoel voor humor hebben, iets met hoe lees je de Bijbel, iets met in welke stemming je bent als je een bepaalde passage neemt, iets met hoe ernstig je het Woord neemt....etc. Toch?

Ik vind het zelf te ver gaan om in termen van humor te spreken, daar het Woord van God van Hem afkomstig is.
Er was weleens iemand die de vraag stelde 'Heeft God humor?'.
Ik vind dat veel te menselijk bedacht, en oneerbiedig. God is volkomen heilig en niet te vergelijken met ons mensen.

Iets anders is dat je wel een bepaalde humor kunt zien in de Bijbel, maar dat maakt het nog niet dat het als humor bedoeld is.
Laten we ons liever de vraag stellen, 'Wat bedoelt God wél met Zijn Woord?' 'Wat heeft Hij tot ons te zeggen?'
Woorden van eeuwig leven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2018 14:13

BasLaaitjeer schreef:Dit kan een heel kort topic worden, tenzij iemand een goed punt tegen de volgende stelling kan inbrengen:

"De Bijbel bevat geen enkele vorm van humor."


Beter te wonen op een hoek van het dak, dan in het huis met een kijfzieke vrouw...

Iets meer sarcastisch: de mens probeert een toren te maken die tot de hemel rijkt... en de Heer daalde af om de stad en de toren te bekijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mei 2018 16:12

BasLaaitjeer schreef:Dit kan een heel kort topic worden, tenzij iemand een goed punt tegen de volgende stelling kan inbrengen:

"De Bijbel bevat geen enkele vorm van humor."

Elia op de Karmel, 1 Koningen 18 gebruikt humor c.q. spot.

27 En het geschiedde op den middag, dat Elia met hen spotte, en zeide: Roept met luider stem, want hij is een god; omdat hij in gepeins is, of omdat hij wat te doen heeft, of omdat hij een reize heeft; misschien slaapt hij en zal wakker worden.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 18 mei 2018 16:47

Marnix schreef:Beter te wonen op een hoek van het dak, dan in het huis met een kijfzieke vrouw...


Als een gouden ring in een varkenssnuit, zo is een schone vrouw zonder verstand. :lol:

BasLaaitjeer

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor BasLaaitjeer » 18 mei 2018 22:18

Nog even in de concordantie 'lachen' opgezocht. Genesis 18:

10 En Hij zei: Ik zal over een jaar zeker bij u terugkomen; en zie, dan zal Sara, uw vrouw, een zoon hebben! Sara hoorde dat bij de ingang van de tent, die achter Hem was.
11 Nu waren Abraham en Sara oud en op dagen gekomen; het ging Sara niet meer naar de wijze van de vrouwen.
12 Daarom lachte Sara in zichzelf: Zal ik nog liefdesgenot hebben, nu ik oud geworden ben en ook mijn heer oud is?
13 En de HEERE zei tegen Abraham: Waarom heeft Sara toch gelachen en gezegd: Zou ik ook werkelijk baren, nu ik oud geworden ben?
14 Zou er iets voor de HEERE te wonderlijk zijn? Op de vastgestelde tijd, over een jaar, zal Ik bij u terugkomen, en Sara zal een zoon hebben!
15 Maar Sara ontkende het en zei: Ik heb niet gelachen; want zij was bevreesd. Maar Hij zei: Nee, u hebt wél gelachen.

Toegegeven: geen 'ik lig in een deuk' materiaal maar toch iets van humor. Het volgende filmpje vind ik zelf erg grappig. Het is van Mel Brooks en gaat over de 15 geboden.

https://www.youtube.com/watch?v=I48hr8HhDv0

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 18 mei 2018 22:32

Mattheus 19 vers 23 en 24

23
Jezus zegt tot zijn leerlingen:
amen is het, zeg ik u:
een rijke zal moeilijk
het koninkrijk der hemelen binnenkomen;

24
wéér zeg ik u:
makkelijker komt een kameel binnen
door het oog van een naald
dan een rijke in het koninkrijk van God!

De Heere Jezus gebruikt wel vaker beeldspraak om Zijn Woorden kracht bij te zetten, maar het getuigt toch ook wel van enige humor om te zeggen dat een een kameel makkelijker door het oog van een naald komt dan een rijke in Gods Koninkrijk waar gelijk ook de ernst in benadrukt ligt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

BasLaaitjeer

Re: (Geen) humor in de Bijbel --> heeft God humor?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 18 mei 2018 23:27

Johan100 schreef:...
Er was weleens iemand die de vraag stelde 'Heeft God humor?'.
Ik vind dat veel te menselijk bedacht, en oneerbiedig. God is volkomen heilig en niet te vergelijken met ons mensen.
...

Ik zag dat er op dit forum in het verleden topics over zijn geweest. Ik interpreteer bovenstaand gedeelte uit jouw stuk tekst als: die vraag mag je eigenlijk niet stellen. Heb ik dat goed geïnterpreteerd?

===
Vogelbekdier
De titel van Bosmans boek impliceert dat God humor heeft. Bosman zegt hierover: “Heb je al eens naar het vogelbekdier gekeken? God houdt van een geintje. Dan krijg ik altijd de vraag: ‘Hoe weet je dat dan?’ Dan zeg ik: ‘Hoe dan niet? Je aanvaart God toch als schepper van alles wat bestaat? En wij zijn toch geschapen met een ingebouwd vermogen tot humor?’ Dus als God dat allemaal in ons geschapen heeft, kan het toch niet fout zijn? Hij zag dat het goed was en toen hij de mens schiep zag Hij dat het zeer goed was. Of je moet ervan uitgaan dat God de mens heeft geschapen zonder humor en dat humor een gevolg is van de erfzonde. Dat kan, maar dan krijg je een heel chagrijnig soort geloof. Je kunt ook denken dat het allemaal bestond voor de zondeval en dat het zeer goed was. Dus als jij dan zegt dat het slecht is, dan zeg jij dat dingen slecht zijn waarvan God zegt dat ze goed zijn.”

Bron: https://uitdaging.nl/3006-humor-en-geloof#
===

Ik zie humor als een manier om te relativeren. 'Harde' humor met het sneue doel om te kwetsen/beledigen vind ik ook niet leuk.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 18 mei 2018 23:42

BasLaaitjeer schreef:Nog even in de concordantie 'lachen' opgezocht. Genesis 18:

10 En Hij zei: Ik zal over een jaar zeker bij u terugkomen; en zie, dan zal Sara, uw vrouw, een zoon hebben! Sara hoorde dat bij de ingang van de tent, die achter Hem was.
11 Nu waren Abraham en Sara oud en op dagen gekomen; het ging Sara niet meer naar de wijze van de vrouwen.
12 Daarom lachte Sara in zichzelf: Zal ik nog liefdesgenot hebben, nu ik oud geworden ben en ook mijn heer oud is?
13 En de HEERE zei tegen Abraham: Waarom heeft Sara toch gelachen en gezegd: Zou ik ook werkelijk baren, nu ik oud geworden ben?
14 Zou er iets voor de HEERE te wonderlijk zijn? Op de vastgestelde tijd, over een jaar, zal Ik bij u terugkomen, en Sara zal een zoon hebben!
15 Maar Sara ontkende het en zei: Ik heb niet gelachen; want zij was bevreesd. Maar Hij zei: Nee, u hebt wél gelachen.

Toegegeven: geen 'ik lig in een deuk' materiaal maar toch iets van humor. Het volgende filmpje vind ik zelf erg grappig. Het is van Mel Brooks en gaat over de 15 geboden.

https://www.youtube.com/watch?v=I48hr8HhDv0

Isaak betekent hij zal lachen.

BasLaaitjeer

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor BasLaaitjeer » 18 mei 2018 23:45

coby6 schreef:Isaak betekent hij zal lachen.

Yep; mooi hè Coby? :)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (Geen) humor in de Bijbel --> heeft God humor?

Berichtdoor Johan100 » 19 mei 2018 07:47

BasLaaitjeer schreef:Ik zag dat er op dit forum in het verleden topics over zijn geweest. Ik interpreteer bovenstaand gedeelte uit jouw stuk tekst als: die vraag mag je eigenlijk niet stellen. Heb ik dat goed geïnterpreteerd?
Nee, van mij mag je die vraag stellen.

BasLaaitjeer schreef:===
Vogelbekdier
De titel van Bosmans boek impliceert dat God humor heeft. Bosman zegt hierover: “Heb je al eens naar het vogelbekdier gekeken? God houdt van een geintje. Dan krijg ik altijd de vraag: ‘Hoe weet je dat dan?’ Dan zeg ik: ‘Hoe dan niet? Je aanvaart God toch als schepper van alles wat bestaat? En wij zijn toch geschapen met een ingebouwd vermogen tot humor?’ Dus als God dat allemaal in ons geschapen heeft, kan het toch niet fout zijn? Hij zag dat het goed was en toen hij de mens schiep zag Hij dat het zeer goed was. Of je moet ervan uitgaan dat God de mens heeft geschapen zonder humor en dat humor een gevolg is van de erfzonde. Dat kan, maar dan krijg je een heel chagrijnig soort geloof. Je kunt ook denken dat het allemaal bestond voor de zondeval en dat het zeer goed was. Dus als jij dan zegt dat het slecht is, dan zeg jij dat dingen slecht zijn waarvan God zegt dat ze goed zijn.”

Bron: https://uitdaging.nl/3006-humor-en-geloof#
===

Ik zie humor als een manier om te relativeren. 'Harde' humor met het sneue doel om te kwetsen/beledigen vind ik ook niet leuk.

Wel een aardig stukje om over na te denken. Ik zou eigenlijk niet weten hoe humor er in het paradijs uit zou hebben moeten zien dan.
Alles stond in het teken van de Schepper en de schepping. Ik stel niet dat ik zeker weet dat het er niet was.
Saai hé, geen humor. Nou, ik geloof niet dat het er saai was. Alles was volmaakt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 19 mei 2018 07:51

Marnix schreef:Beter te wonen op een hoek van het dak, dan in het huis met een kijfzieke vrouw...

Ik zie dat niet als humor. Dit is een serieuze zaak voor mij ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: (Geen) humor in de Bijbel

Berichtdoor elburger » 19 mei 2018 10:18

Johan100 schreef

Saai hé, geen humor. Nou, ik geloof niet dat het er saai was. Alles was volmaakt.


En daar wil ik mij volledig bij aansluiten.
Daar, in het Hemelse paradijs, zal louter vreugde zijn!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten