.naamloos schreef:Zoals ik zei: dat is geen deel van het evangelie, maar een reactie op het evangelie.
Op die reactie gaf Jezus een conclusie en een 'dogmatische' reactie "u wilt niet - u gelooft niet want ....''
Het Evangelie komt niet tot neutrale schepselen, maar tot verloren zondaren die reeds zijn veroordeeld vanwege hun ongeloof (zonde) (
Johannes 3:18). De natuurlijke mens is ongelovig en onwillig, omdat hij een slaaf is van zijn eigen ongerechtigheid en zonden (
Johannes 8:34). De mens doet de wil van God niet, maar zijn eigen wil, die overeenkomstig de wil van de duivel is (
Efeziërs 2:2). Alle mensen zijn leugenaars en God is waarachtig (
Romeinen 3:4). Zodoende maakt onwil en ongeloof volledig deel uit van de Evangelieverkondiging, zoals de Heere Jezus dat ook doet.
naamloos schreef:Verder ken ik geen onwillige en ongelovige mensen die dat niet ook gewoon beamen. Die zijn doorgaans ook niet met God en en de Bijbel bezig.
Naamloos, ik kijk weleens in de vragenrubriek op deze website en daaruit blijkt regelmatig dat de kerkbanken vol zitten met onbekeerde en ongelovige zielen. Ik begrijp er ook niets van, maar dat is aan de orde van de dag. Uit
Openbaring 3:17 komt ook een ander beeld naar voren, namelijk van mensen die zich rijk rekenen, maar in werkelijkheid arm zijn. De Heere Jezus heeft ook een gelijkenis over het onkruid en de tarwe (
Mattheüs 13:24-30,
Mattheüs 13:36-43). Blijkbaar is dus niet alles peis en vree in het Koninkrijk.
naamloos schreef:Uiteraard heb ik het over Jezus aannemen. En de reden waarom iemand Jezus aanneemt is niet van belang: wie tot mij komt zal ik beslist niet uitwerpen.
De reden waarom iemand Jezus aanneemt is niet van belang? Dit is het hele Bijbelvers en het vers ervoor: "
Maar Ik heb u gezegd dat u Mij wel gezien hebt, en toch gelooft u niet. Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen." (
Johannes 6:36-37). De mens gelooft niet, ook al hebben ze Hem gezien en alles wat de Vader geeft, zal tot de Heere Jezus komen. Niets keuze, maar genade. Onze keuze om God ongehoorzaam te zijn hebben we allemaal in Adam al gemaakt.
Je zei eerder: "In de regel vang je met honing meer vliegen dan met azijn.". Nu snap ik wat je bedoelt.
Wat doen die azijn- en hel- en verdoemenisteksten toch allemaal in de Bijbel? Zo is God helemaal niet, dus dat vertellen we de mensen ook maar niet, anders willen ze niks van Hem weten, dan geloven ze niet in Hem en dan willen ze ook niet tot Jezus komen, maar dan lopen ze weg.
Zo is God wel! En tot de God van de Bijbel moeten we ons bekeren. De gezonde Bijbelse leer versus verzinsels. Welke brengt tarwe voort en welke onkruid?
naamloos schreef:Zeker, maar dat was mijn vraag niet. Je hebt het hier over levensheiliging, de vruchten van het geloof.
Maar het ging over hoe mensen door het evangelie tot geloof komen.
Ja, aan de vruchten herken je de boom. We kunnen de mens niet in zijn hart kijken, dat kan God alleen, maar we kunnen wel de vruchten toetsen en onder vruchten versta ik naast iemands daden, ook iemands woorden. Het is verder niet aan mij om God voor te schrijven hoe Hij mensen tot geloof brengt, maar Hij geeft ons de opdracht om de waarheid te verkondigen en om onwaarheden en verzinsels aan het licht te brengen. Als mensen misleid worden dan gaat me dat aan het hart, omdat ik van mensen hou en ik wil dat ze de enige God leren kennen.
naamloos schreef:Dat mag je uitleggen. Voor mij is Jezus de weg, de waarheid en het leven.
Je had het over dat wat ik zeg eenzijdig is en dat mag zo zijn, maar wat jij zegt is ook eenzijdig. De Bijbel is gericht op God en het komt van God. Wat jij zegt is gericht op de mens. Het komt tegemoet aan de wil en verlangens van mensen. Dan vraag ik me af of we het allebei wel over dezelfde Jezus hebben.
naamloos schreef:Zolang het niet over hoofdzaken gaat lijkt het mij helemaal niet de bedoeling om elkaars theologie te gaan corrigeren.
Als je verschil van mening hebt over elkaars interpretatie, dan kun je er over praten.
Ik zie het probleem niet. Mijn eigen theologie is ook dagelijks aan correctie en verdieping onderhevig, als dat niet zo zou zijn dan hang ik een dode leer aan. Ik kom zelf nergens op en ik kom ook nergens toe zonder God. Alle kennis, alle wil en alle werken komen uit God Zelf voort.
naamloos schreef:Maar een houding van ''jij moet jouw overtuiging corrigeren want ik heb de enigste goede interpretatie'' daar komen kerkscheuringen vandaan.
Ook ik moet buigen voor wat God zegt. Ons vlees is een onverbeterlijke zondemachine, waaruit de narigheid de hele dag door als een stroom modder ons hele doen en laten besmeurt. Daarom, mocht iemand ooit de illusie hebben een uur zonder zonden te hebben doorgebracht, dan is die vooronderstelling de grootste van vele zonden die hij of zij in dat uur heeft gedaan.
naamloos schreef:Het is niet echt helpend als je bij andere gelovigen het licht van de Geest wat hij heeft in twijfel trekt alleen omdat zijn of haar overtuiging niet klopt met de jouwe. (zoals je bij mij deed door te zeggen ''dat weet ik nog zo net niet)
Als je dat zo hebt opgevat dan spijt me dat bijzonder, want op die manier heb ik het namelijk volstrekt niet bedoeld.
Jij zei: "Verder: ik lees ook in de Bijbel en ik onvang ook licht van God in mijn hart. Toch verschillen we van opvatting, en nu?"
Het: "Dat laatste weet ik zo net nog niet" sloeg op: "Toch verschillen we van opvatting" Erna zei ik: "Ik kan niet in je hart kijken, maar alleen wat je schrijft toetsen aan het Woord en dat probeer ik zorgvuldig te doen.".
Ik weet niet of we zo verschillen van opvatting, want ik begrijp heus wel wat je zegt en waarom je het zegt, maar aan de andere kant wordt de Bijbelse waarheid van alle kanten aangevallen en de waarschuwingen om te waken voor misleidingen staan er niet voor niets. God is liefde, dat klopt, maar dat betekent vooral dat Hij daarom ook heilig en rechtvaardig is. Omdat God liefde is, hebben wij mensen een onoverkomelijk probleem met Hem, want wij zijn niet heilig en niet rechtvaardig. Dat blijkt alleen al uit alle verhalen in het Oude Testament en het dagelijkse nieuws.
De mens is God ongehoorzaam tot zijn laatste snik. Als God Zijn Zoon niet had gezonden, dan was er alleen maar de wijde poort en brede weg geweest die tot het verderf leidt. Nu staat er dankzij God een nauwe poort en smalle weg die tot het leven leidt. De poort is nauw, omdat mensen niet geloven. Ondanks de uitnodiging in het Evangelie zegt de mens liever: "
Houd mij voor verontschuldigd!" (
Lukas 14:15-24). Daarom brengt God Zelf de mensen binnen, door Zijn geliefde Zoon, door Zijn Woord, en door Zijn Geest.
De mens kan zichzelf niet verloochenen en zijn leven verliezen om het te winnen, want hij wil zijn leven juist zelf behouden, waardoor hij het uiteindelijk zal verliezen. Mensen zijn helemaal niet in staat om te doen wat God van ze vraagt, daarom heeft God Zijn Zoon gezonden, opdat wie in Hem gelooft eeuwig leven heeft. Gaan ze om die reden ook naar Hem toe?
Misschien vinden zondige mensen de Bijbelse God helemaal niet liefdevol en rechtvaardig en is het Licht dat in de duisternis schijnt ze wel een gruwel. Misschien is de God die mensen niet willen wel de ware God en de god die ze wel willen een afgod. Mogelijk zoeken mensen overal, behalve bij Hem. Misschien moet God mensen Zelf binnenbrengen, omdat ze anders nooit uitgewerkt en uitgezocht raken. Misschien moeten mensen het de ware God maar gewoon vragen:
God van Abraham, Isaak en Jacob, wat is genade?
naamloos schreef:Romeinen 14 over gelovigen: God heeft hem aanvaard. Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan - en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen.
Wat heeft Romeinen 14 hier nu mee te maken? Als je mensen liefhebt dan vertel je ze de waarheid en dan wijs je ze op gevaar en op misleiding. Dan zeg je net als Petrus: "
Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden." (
1 Petrus 5:8). Overigens is er helemaal niets mis met oordelen en veroordelen, zolang het geen onrechtvaardig(e) oordeel/veroordeling is.
naamloos schreef:Wel, als God het nodig vindt iets van zijn waarheid heftig en uitvergroot bij iemand toe te passen is daar natuurlijk helemaal niets mis mee.
Ik zeg daarmee helemaal niet dat ik dat ''een loopje met de waarheid'' vind.
Okido, dan begreep ik je verkeerd.
naamloos schreef:Ik vind wel dat je daar niet uit moet laten volgen dat 'jouw weg' in elke preek verwerkt zou moeten zijn.
Ik verwijs meestal naar Bijbelteksten en mijn begrip daarvan geef ik weer in mijn eigen woorden, en soms getuig ik weleens ja, maar dan verkondig je toch ook de waarheid?
naamloos schreef:Je mist dingen in de preken zeg je. Je weet dus blijkbaar al precies wat je wilt horen, toch?
Ja, dat klopt, maar ik laat me graag verrassen!
.