De inhoud van het Evangelie.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2018 16:20

Chaya schreef:God werkt niet altijd van het ene op het andere moment, maar vaak ook in de weg van de geleidelijkheid, zoals dat heet.
Een toevluchtnemend geloof is ook een waar geloof, terwijl er misschien dan niet over een punt des tijds kan (of durft) benoemd kan worden.
Maar zo'n geloof drijft altijd naar God uit en zoekt het nooit in zichzelf.
Dat is een cruciaal verschil met een oppervlakkige bekering, want die spreken altijd van zichzelf uit (ik ging naar God, ik vatte Zijn hand, ik ging Jezus volgen)


Precies. En dan kan je denk ik wel zeggen: ik bekeerde me. Of ik pakte Jezus hand. Soms weet je wanneer dat was. Maar we bedoelen denk ik het zelfde. Een gelovige weet altijd dat wij Hem liefhebben omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. (Daar staat het ook in de ik/wij-vorm). Wij hebben hem lief (van ons uit geredeneerd) maar dan: omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Dat zie je ook in Johannes 3:16. Wie in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven. Maar dat is omdat Het met Zijn liefde begon. Hij had ons zo lief dat Hij zijn eniggeboren Zoon gaf. En daarom is er redding voor wie gelooft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Johan100 » 06 apr 2018 16:42

Marnix schreef:Precies. En dan kan je denk ik wel zeggen: ik bekeerde me. Of ik pakte Jezus hand. Soms weet je wanneer dat was. Maar we bedoelen denk ik het zelfde. Een gelovige weet altijd dat wij Hem liefhebben omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. (Daar staat het ook in de ik/wij-vorm). Wij hebben hem lief (van ons uit geredeneerd) maar dan: omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Dat zie je ook in Johannes 3:16. Wie in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven. Maar dat is omdat Het met Zijn liefde begon. Hij had ons zo lief dat Hij zijn eniggeboren Zoon gaf. En daarom is er redding voor wie gelooft.

Maar buiten Christus is God echt een verterend vuur bij Wie niemand wonen kan! Zou dat ook in de Evangelieverkondiging ter sprake moeten komen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2018 20:07

Marnix schreef:Precies. En dan kan je denk ik wel zeggen: ik bekeerde me.

Nee hoor, als het een waarlijke bekering is, krijgt de Heere altijd de eer. En niet: ik dit en ik dat.
Dan is het zo'n groot Wonder. Dan word ik ondergeschikt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Johan100 » 06 apr 2018 21:29

Jeremia 31:19
Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Aan de andere kant is het : Bekeert u!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2018 22:32

Chaya schreef:Nee hoor, als het een waarlijke bekering is, krijgt de Heere altijd de eer. En niet: ik dit en ik dat.
Dan is het zo'n groot Wonder. Dan word ik ondergeschikt.


Je leest maar half en citeert me dus ook half. Als je je bekeert omdat God je eerst lief heeft gehad, wie geef je dan de eer? Jezelf of God? Je moet geen tegenstelling creeeren als die er niet is.de Bijbel staat vol van “ik deed dit” maar daarmee wijzen die mensen nog niet op zichzelf.

Die David. Moet je eens kijken hoe vaak hij het over zichzelf heeft in de Psalmen. Ik beleed mijn zonden. Ik riep u aan. Etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2018 09:13

Marnix schreef:Je leest maar half en citeert me dus ook half. .

Nee hoor, maar jij weet er altijd nog te veel van de mens in te leggen.

Johan100 zei in een ander topic:
Bij die vrijewildrijverij is er weinig te bespeuren van 'alle eer zij aan God'. Nee, 'God een beetje en ik een beetje, ik moet meewerken, anders kan God mij niet zalig maken'.
Dus het kan allemaal heel mooi klinken, maar dat het toch niet van de Heere is.

David zei die dingen pas NA zijn bekering!

Je kunt altijd aflezen wie er bekend is met de separerende prediking en wie niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor mona » 07 apr 2018 12:57

Chaya schreef:Bij die vrijewildrijverij is er weinig te bespeuren van 'alle eer zij aan God'. Nee, 'God een beetje en ik een beetje, ik moet meewerken, anders kan God mij niet zalig maken'.
Dus het kan allemaal heel mooi klinken, maar dat het toch niet van de Heere is.


Wij kunnen nooit iets toedoen aan onze wedergeboorte, dat is volledig van God uit, en Hij is altijd de eerste.
Dat betekent niet dat het buiten ons omgaat. Wij worden door God (!) actief in het proces van bekeren betrokken. (echter niet bij de wedergeboorte zelf, maar wel bij het proces van bekeren).
Hoe dat proces precies ontstaat en op welk tijdstip: Dat is volledig aan God Zelf.
Je kunt daar eigenlijk geen discussie over voeren, want dat zijn Gods gedachten en die zijn voor onze ogen/verstand verborgen.
Maar wij geen zijn stokken en blokken, ook niet in het bekeringsproces, wij worden er talloze malen toe opgeroepen om dat te doen.

De wedergeboorte is altijd van God uit, wij kunnen onszelf niet wedergeboren laten worden. Nicodemus vroeg het zich ook al af, en de Heere Jezus zei toen: De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is. Met andere woorden: het is een ondoorgrondelijk proces, wat zich onzichtbaar in ons binnenste afspeelt, maar wat op een gegeven moment wel voor anderen waarneembaar is.

De eer is altijd voor God, omdat Hij ons altijd als Eerste heeft opzoekt.
De verantwoording van de mens zelf word echter nooit door God uitgeschakeld. Wij gaan verloren omdat we niet gered willen worden, niet omdat we niet gered kunnen worden.

Deze twee-poligheid zie je door heel Gods Woord terug.
De Heere schakelt ook de mens in als verantwoordelijk wezen.
Volharding bijvoorbeeld, is een opdracht die regelmatig in de Bijbel terug komt. Wij belijden echter dat de gelovige nooit meer uit Gods hand kan vallen, wat er ook gebeurd. Maar toch hebben wij de opdracht te volharden, want alleen dan zullen we zalig worden (Mattheus 24 vers 14).
Ook horen uitverkiezing en eigen verantwoording bij elkaar. Zodra je deze twee zaken uit elkaar gaat halen, volgt er ontsporing naar links of naar rechts.

Hoe God dat heeft uitgedacht om dat zo te combineren, is voor mij een ondoorgrondelijk werk, waar ik aan deze kant van het graf nooit de vinger achter zal krijgen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2018 13:20

mona schreef:Wij kunnen nooit iets toedoen aan onze wedergeboorte, dat is volledig van God uit, en Hij is altijd de eerste.
Dat betekent niet dat het buiten ons omgaat. Wij worden door God (!) actief in het proces van bekeren betrokken. (echter niet bij de wedergeboorte zelf, maar wel bij het proces van bekeren).
Hoe dat proces precies ontstaat en op welk tijdstip: Dat is volledig aan God Zelf.
Je kunt daar eigenlijk geen discussie over voeren, want dat zijn Gods gedachten en die zijn voor onze ogen/verstand verborgen.
Maar wij geen zijn stokken en blokken, ook niet in het bekeringsproces, wij worden er talloze malen toe opgeroepen om dat te doen.

Even voor de goede orde, je reageert nu op Johan100 he, want het is zijn citaat uit het topic Voor wie stierf de Heere Jezus.
Dus eigenlijk zou je dan beter in dat topic kunnen reageren.
viewtopic.php?f=31&t=30460&p=2080445&hilit=vrijewildrijverij#p2080445
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2018 13:40

Misschien is het ook voor jou. Mona stelt dat God mensen bekeert maar dit niet buiten de mens om gaat. De mens wordt tot actie gebracht. En juist daarom kan een christen zeggen: toen deed ik dit of dat. Omdat hij gelooft dat het God is die werkte in hem. Jammer dat dar vanuit bepaalde hoek dan gelijk weer verdacht wordt gemaakt. Terwijl het op precies het zelfde neerkomt, wat Mona ook beschrijft. De mens die tot actie wordt gebracht, niet door zichzelf maar door Gods veranderende liefde. Dat heb ik de hele tijd genoemd. Wij hebben lief omdat God ons eerst heeft liefgehad. “Je weet er nog altijd teveel van de mens in te leggen” is vroom maar onbijbels verwijt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor mona » 07 apr 2018 17:04

Chaya schreef:Dus eigenlijk zou je dan beter in dat topic kunnen reageren.


Ja dat kan inderdaad ook, maar het gaat er hier nu ook over, dus het zou in allebei kunnen.
Het maakt denk ik niet heel veel uit of het hier of daar staat, maar als de mods vinden dat het beter verplaatst kan worden is dat prima.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 08 apr 2018 04:44

.
naamloos schreef:Dat mag je flauwekul noemen, maar dat is slechts jouw mening.
God is heel goed in staat om het evangelie rechtsstreeks in iemands hart te laten landden.


Dat is God ook, maar het Evangelie moet wel een evenwichtige en Bijbelse boodschap zijn.

naamloos schreef:Met jouw methode krijgen die mensen dan te horen dat ze niet willen terwijl God direct door de verkondiging heen de weg vrij maakt.


De ongehoorzaamheid en het ongeloof (zonde) van de mens maakt deel uit van het Evangelie, dus dat kun je niet weglaten. Waar slaat anders de eis om je te bekeren en om te geloven op? Het Evangelie komt tot onwillige en ongelovige zondaren. Je gelooft in de Heere Jezus wanneer je ook gelooft wat Hij zegt.

"En Hij antwoordde hem en zei: O ongelovig geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem bij Mij." (Markus 9:19)

"En meteen riep de vader van het kind onder tranen: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp." (Markus 9:24)

naamloos schreef:Waarom zou je mensen die willen moeten vertellen dat ze niet willen? Puur biblicisme!
En mensen die niet willen hoef je dat ook niet te vertellen want dat weten ze zelf het beste.
Je kunt een ander waarschuwen dat ze misleidt zijn, terwijl je blind bent voor je eigen misleiding.


De ervaring leert dat mensen de ware God helemaal niet willen. Toen niet en nu niet. Mensen willen de waarheid niet horen, maar horen liever leugens overeenkomstig hun eigen ongerechtigheid. God is onrechtvaardig in de ogen van mensen, omdat Hij met het Zijne doet wat Hem welbehaaglijk is. Hoe zouden ze dan van Hem iets aannemen als Hij het niet geeft?

naamloos schreef:Ik zou ook een hoos aan Bijbelteksten kunnen aanhalen, maar als je God werkelijk zo niet kent ben ik bang dat je Hem nog niet zo goed begrepen hebt. Daar is mega veel Bijbel-bewijs voor.


Welk bewijs? God laat Zich kennen door Zijn Woord. Niets gaat buiten het Woord om, zeker de kennis niet.

naamloos schreef:Mijn benadering is niet zozeer op de theorie gericht, om een theologisch systeem neer te zetten, maar gewoon op de praktijk van het leven.
Ik hoef niet zo nodig een schriftgeleerde te zijn die een ander wil vertellen wat er (volgens hem althans) allemaal niet klopt aan zijn Godsbeeld en bekering. De praktijk van het leven verloopt zelden volgens 'het' protocol. Ik heb meer met de Geest dan met de letter.
En ondanks dat ik niet met Bijbelteksten smijt (om inzichten 'goddelijk' gezag te geven?) vertel ik geen onwaarheden.

Ik zou wensen dat je je wetticisme aan de kant zet en de mensen gaat zien ipv dorre dogmatiek.
Dat je ruimte voor God en mensen laat als je iets ziet of hoort dat buiten jouw theologisch denkkader valt.
God laat zich echt niet opsluiten in de Bijbel en al helemaal niet in jouw starre dogmatische kokervisie.


Je verwart de letter van de wet met de letter van het gesproken Woord. Ik ben totaal niet wettisch. Je hebt niet heel veel kennis nodig om tot de conclusie te komen of iets met de Bijbelse waarheid overeenkomt of niet. Blijkbaar komt jouw verhaal niet met de Bijbel overeen en daarom schuif je de Bijbel maar terzijde wanneer het je zo uitkomt. Zo werkt het niet, Naamloos. Liefde voor het Woord is liefde voor de gehele Bijbel.

naamloos schreef:Ik volg geen verzinsels en sprookjes na. Ik ben ook behoorlijk nuchter, dus mij maak je niet bang dat ik ''slaap en dood'' ben alleen omdat ik een andere interpretatie en benadering heb dan jij.


De Bijbel waarschuwt om geen ander Evangelie te brengen dan hetgeen we van God Zelf hebben ontvangen en dat Evangelie wordt uiteengezet in de Bijbel. Om die reden maak ik me ernstige zorgen om jou.

naamloos schreef:Ook voor jou de raad om tot God te bidden om wijsheid en onderscheidingsvermogen enzo.
Zodat de blijde boodschap ook werkelijk een blijde boodschap blijft die niet tegengehouden wordt door je 'rechtzinnige' dogma's.


Dank voor je raad! Daar bid ik ook om (ja, ook voor dat laatste) :wink:

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 08 apr 2018 05:29

.
Johan100 schreef:En medegelovigen :wink:

Ik heb het een tijdje aangekeken en vind het een gehakketak worden.


Valt toch wel mee, Johan? De woordenstrijd die onze Heere te voeren had liegt er ook niet om. Dat is vol vuur, rook, as en puin van in elkaar stortende eigengerechtige religieuze bouwwerken en heilige huisjes. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Dat is het werk met het Woord.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 08 apr 2018 05:33

.
Chaya schreef:Wij creëren geen probleem, maar het gaat zoals het altijd gaat. Dat is niet gewoon discussiëren, het eindigt immer op dezelfde manier.
Dat is wat ik althans wilde aangeven, en wat iedereen ook kan zien.
Het eindigt met smileys en het komt nooit tot een eind. Jij probeer serieus aan te tonen dat het anders is, maar als iemand die niet van suiker is, daar gewoon nooit aan wil, houdt het op.
Jij steekt er aandacht, energie, tijd in en dan eindigt het met smileys en: maar ik heb toch gelijk en jij ziet het verkeerd.
Maar goed, ik ga er verder niet meer tussen zitten hoor. Voor mij is het geen probleem. :D


Jij bent ook niet van suiker :wink:

Je mag er van mij tussen zitten hoor, Chaya, graag zelfs, maar het ging niet zoals het altijd gaat en het eindigde niet op dezelfde manier, totdat er een bom onder de discussie werd gelegd. Ik zoek aansluiting en geen uitsluiting, want het Woord mag dan een tweesnijdend zwaard zijn, maar dat betekent niet dat ik zelf de splijtzwam moet zijn als ik niet direct gehoor krijg.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2018 10:53

DeDwaler schreef:De ongehoorzaamheid en het ongeloof (zonde) van de mens maakt deel uit van het Evangelie, dus dat kun je niet weglaten. Waar slaat anders de eis om je te bekeren en om te geloven op? Het Evangelie komt tot onwillige en ongelovige zondaren. Je gelooft in de Heere Jezus wanneer je ook gelooft wat Hij zegt.
Dat gaan we niet eens worden. Ongehoorzaamheid en onwil maken geen deel uit van de blijbe boodschap.
Iemand die voor het eerst het evangelie hoort was tevoren niet ongelovig, want hoe kun je nou iets waarvan je het bestaan niet kent geloven of niet-geloven?
DeDwaler schreef:De ervaring leert dat mensen de ware God helemaal niet willen. Toen niet en nu niet. Mensen willen de waarheid niet horen, maar horen liever leugens overeenkomstig hun eigen ongerechtigheid. God is onrechtvaardig in de ogen van mensen, omdat Hij met het Zijne doet wat Hem welbehaaglijk is. Hoe zouden ze dan van Hem iets aannemen als Hij het niet geeft?
De ervaring leert dat er wel mensen zijn die het evangelie aannemen, zowel vroeger als nu.
Zo werd de stokbewaarder met zijn huis gelovig toen Paules hem opriep tot geloof en de woorden van de Heer tot hem sprak.
Ook de moorman reageerde met geloof op het evangelie.
DeDwaler schreef:Welk bewijs? God laat Zich kennen door Zijn Woord. Niets gaat buiten het Woord om, zeker de kennis niet.
Woord en Geest.
DeDwaler schreef:Je verwart de letter van de wet met de letter van het gesproken Woord. Ik ben totaal niet wettisch. Je hebt niet heel veel kennis nodig om tot de conclusie te komen of iets met de Bijbelse waarheid overeenkomt of niet. Blijkbaar komt jouw verhaal niet met de Bijbel overeen en daarom schuif je de Bijbel maar terzijde wanneer het je zo uitkomt. Zo werkt het niet, Naamloos. Liefde voor het Woord is liefde voor de gehele Bijbel.
Nee, ik verwar de letter van de wet niet met het gespoken woord. Ik bedoel dat je van het gespoken woord een wet maakt.
Mijn verhaal komt wel met de Bijbel overeen. Maar niet alles wat erin staat is op iedereen van toepassing.
DeDwaler schreef:De Bijbel waarschuwt om geen ander Evangelie te brengen dan hetgeen we van God Zelf hebben ontvangen en dat Evangelie wordt uiteengezet in de Bijbel. Om die reden maak ik me ernstige zorgen om jou.
Ik geloof in de Heer Jezus Christus, dat hij de zoon van God is, onze redder en verlosser is, de weg naar de Vader is kortom: ik heb geen ander evangelie dan wat God gegeven heeft.
Wie in Hem geloofd wordt niet veroordeeld staat er in mijn Bijbel, dus je hoeft je helemaal geen zorgen te maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor learsi » 08 apr 2018 15:00

De inhoud van het evangelie wordt gezien bij het dopen.
Onderwijst al de volkeren hen dopende......
Ik bepaal me ff tot het eerste stukje.
Onderwijzende.........
Maak tot leerling.
Dus een leraar en een leerling..
Dus iemand die kán onderwijzen en iemand die onderwezen wil worden.
Daar hoort lezen bij(zie de Moorman).
Want lezen roept vragen op en doet zoeken naar antwoorden.
Filippus verkondigde Hem Christus.
En uit de reactie van de Moorman valt te zien dat Fill. over de doop gesproken heeft.
Dopen heeft een belofte aspect in zich.
Namelijk, het zullen ontvangen van de Heilige Geest door geloof in J.Chr.
Onderwijs over de doop en onderwijs over Christus horen dus bij elkaar.
Christus verwierf voor hen die in Hem geloven de gave vd Heil.Geest.

Een en ander wil zeggen, dat in kort bestek de basis geleerd wordt:
Goed geschapen.
Gevallen in Adam.
Hoe de Heere ons natuurlijk hart ziet, gevallen in Adam.
Dat J. Chr. door de Vader gezonden is om zondaren zalig te maken.

hg
Learsi


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten