De inhoud van het Evangelie.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2018 16:24

naamloos schreef:Maar als gewillige mensen verteld wordt dat ze stiekem eigenlijk onwillig zijn, tja ... dan heb je je doel al boorbij geschoten, Gods werk in hen verloochend, en hen op zichzelf terug geworpen. Een dogmatisch ingekaderd evangelie is niet vrij.
DeDwaler schreef:Dat is net zulke flauwekul als de honingzoete sprookjes waarmee men gewillige vliegen vangt. De wijde poort en de brede weg is verleidelijk en gemakkelijk begaanbaar, maar het leidt tot het verderf. Helaas zien de meesten dat pas in als het al te laat is, omdat ze in de waan worden gelaten, worden misleid en zichzelf misleiden.
Dat mag je flauwekul noemen, maar dat is slechts jouw mening.
God is heel goed in staat om het evangelie rechtsstreeks in iemands hart te laten landden.
Met jouw methode krijgen die mensen dan te horen dat ze niet willen terwijl God direct door de verkondiging heen de weg vrij maakt.
Geen wonder dat mensen in de war raken en gaan vragen en wachten op dingen die God al lang gegeven heeft.
Waarom zou je mensen die willen moeten vertellen dat ze niet willen? Puur biblicisme!
En mensen die niet willen hoef je dat ook niet te vertellen want dat weten ze zelf het beste.
Je kunt een ander waarschuwen dat ze misleidt zijn, terwijl je blind bent voor je eigen misleiding.
naamloos schreef:God richt zich tot mensen. Hij spreekt ons hart aan, lokt, roept, nodigt de mens op allerlei manieren.
Ja ik probeer aan te sluiten bij de mens. Bij zijn verlangen naar liefde, geluk, vrede ect. (deed Jezus ook hoor, evenals de apostelen)
Er is ook niks verkeerds aan zulke verlangens.
DeDwaler schreef:Zelf haal ik vaak een hoos aan Bijbelteksten aan om mijn theologie mee te onderbouwen. Ik zou wensen dat je jouw theologie ook eens gedegen en volledig met de Bijbel onderbouwt, want wat jij allemaal beweert lees ik op die manier namelijk nergens terug, tenzij je naar willekeur hele epistels, waaronder het complete O.T. eruit scheurt en vervolgens gaat zitten knippen en plakken.
Ik zou ook een hoos aan Bijbelteksten kunnen aanhalen, maar als je God werkelijk zo niet kent ben ik bang dat je Hem nog niet zo goed begrepen hebt. Daar is mega veel Bijbel-bewijs voor.
Mijn benadering is niet zozeer op de theorie gericht, om een theologisch systeem neer te zetten, maar gewoon op de praktijk van het leven.
Ik hoef niet zo nodig een schriftgeleerde te zijn die een ander wil vertellen wat er (volgens hem althans) allemaal niet klopt aan zijn Godsbeeld en bekering. De praktijk van het leven verloopt zelden volgens 'het' protocol. Ik heb meer met de Geest dan met de letter.
En ondanks dat ik niet met Bijbelteksten smijt (om inzichten 'goddelijk' gezag te geven?) vertel ik geen onwaarheden.

Ik zou wensen dat je je wetticisme aan de kant zet en de mensen gaat zien ipv dorre dogmatiek.
Dat je ruimte voor God en mensen laat als je iets ziet of hoort dat buiten jouw theologisch denkkader valt.
God laat zich echt niet opsluiten in de Bijbel en al helemaal niet in jouw starre dogmatische kokervisie.
DeDwaler schreef:Dan rest mij om jou en allen krachtig te waarschuwen tegen honingzoete sprookjes en mooiklinkende, verleidelijke verzinsels. Wees nuchter en edel van gezindheid en beproef wat je hoort aan de Schrift, zoals de mensen in Berea. Leg je oor te luisteren bij de Heere Jezus Die de waarheid spreekt en Die God gezonden heeft. Waak voor de leugens uit de koker van de boze, want hij is een mensenmoordenaar van den beginne en in hem is de waarheid niet. Bid God om wijsheid, waarheid, waakzaamheid, nuchterheid en onderscheidingsvermogen.

"Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten." (Efeziërs 5:14)
Ik volg geen verzinsels en sprookjes na. Ik ben ook behoorlijk nuchter, dus mij maak je niet bang dat ik ''slaap en dood'' ben alleen omdat ik een andere interpretatie en benadering heb dan jij.
Ook voor jou de raad om tot God te bidden om wijsheid en onderscheidingsvermogen enzo.
Zodat de blijde boodschap ook werkelijk een blijde boodschap blijft die niet tegengehouden wordt door je 'rechtzinnige' dogma's.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 05 apr 2018 04:55

.
MoesTuin schreef:Hoe radicaal is de verandering in Christus, dat is nu de ware inhoud van het Evangelie!


Prachtig wat je schrijft, MoesTuin! :smile:

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor naamloos » 05 apr 2018 05:21

Hey Johan, wil jij even tegen Chaya zeggen dat ik smileys blijf gebruiken wanneer ik wil, zoveel ik wil en welke ik wil.
En als je d'r toch spreekt kun je misschien ook even zeggen dat die lievelingstekst van haar ".... ik heb u nooit gekend ...." zooooo voorspelbaar is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 05 apr 2018 05:33

.
Chaya schreef:Dat is, niet door de wet, die volkomen gehoorzaamheid van den mens zelven eist, maar door het Evangelie, dat ons op Christus’ gehoorzaamheid wijst, Rom. 1:16, 17

Dat is, van de Schriften van Mozes, die van de rechtvaardigheid Gods door Christus getuigen, gelijk ook de profeten.
de kanttekeningen dus.


Lieve Chaya, waar vind ik de kanttekeningen? Die staan niet in mijn Bijbeltjes (in geen van de vertalingen).

Chaya schreef:Ja, maar daar stopt het niet mee. De noodzaak van waarachtige bekering zal toch onderwezen moeten worden.
Het is niet: neem Jezus maar aan en alles is goed. Want dat is de helft van de Waarheid en ga je er nog mee verloren.


Een waar geloof zal altijd leiden tot waarachtige bekering. Het probleem is volgens mij dat het onderwijs van de Heere Jezus nauwelijks klinkt en persoonlijk wordt gemaakt, zodat de hoorders in de waan worden gelaten over hun werkelijke toestand ten opzichte van de heilige en rechtvaardige God. Ieder mens is op zoek naar rechtvaardiging, maar dat zoekt hij in zichzelf, terwijl het gaat om de rechtvaardigheid uit God, namelijk de Heere Jezus Zelf, door middel van het geloof.

Chaya schreef:Het woord: aanstootgevend. En: de grootste misdaad van de mensheid.
Dat zou echt verkeerd begrepen kunnen worden. Ik vind het een best "gevaarlijke" uitspraak. Je moet je realiseren dat je op een open forum zit he.


Misschien ligt het aan mij, maar dat "gevaarlijke" zie ik totaal niet. De Heere Jezus zegt Zelf dat Zijn woorden aanstootgevend zijn en dat Hij niet is gekomen om vrede te brengen op aarde, maar verdeeldheid (Lukas 12:49-53). Bovendien: als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

Chaya schreef:Het is al oud om alleen die dingen te willen horen die men wil horen.


Dat weet ik, maar dat is de allerlaatste reden om het Evangeliseren te staken, maar juist de hoofdreden om het van de daken te schreeuwen.
Mijn hoop is niet gevestigd op blinden en doven, maar op Hem Die blinden ziende en doven horende maakt.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 05 apr 2018 05:58

.
Johan100 schreef:Zo moeilijk is dat niet hoor! De vier staten.

1, De staat in het paradijs toen het nog goed was tussen God en de mens.
2. De staat van de mens na de zondeval.

3. De staat van de mens als hij wedergeboren is.
4. De staat van de verheerlijkte en opgestane mens.

3 en 4 geldt voor de mensen die door genade wedergeboren worden.
Deze 4 staten beschrijft Boston uitgebreid.

Ik laat me liever met Boston in dan met Herman Finkers.


Het was een grapje, Johan. Ik begrijp maar al te goed waarom men voor bepaalde theologische vraagstukken terminologie ontwikkelt. Boston ken ik verder niet en Herman Finkers ken ik wel. De Bijbel is niet moeilijk of ingewikkeld, en daarom moest ik aan een liedje van Herman Finkers denken.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 05 apr 2018 06:43

.
Johan100 schreef:Het begint hier nogal op een welles-nietes-discussie te lijken.

Chaya schreef:Voor de zoveelste keer.

Johan100 schreef:DeDwaler (Dick) komt met hele goede Bijbelse argumenten, waarom in de verdediging schieten?
Heb je de Waarheid niet lief?

Chaya schreef:Vervolgens komen er smileys.
Zo voorspelbaar.


Waarom creëren jullie nu een probleem dat er helemaal niet was? Naamloos en ik zijn gewoon aan het discussiëren. Misschien komt het af en toe wat fel over, maar zij is nu eenmaal niet van suiker en ik ook niet.

Ik voel helemaal geen disrespect of liefdeloosheid of iets dergelijks, want ik zie ook haar zorgen en wensen die ze voor mij heeft. Die zorgen en wensen heb ik ook voor haar en die komen uit liefde voort en niet uit boosaardigheid. Als het strijden wordt in plaats van discussiëren dan wijzen we elkaar er wel op, zoals Naamloos zelf ook al deed. Daarnaast zijn er ook altijd de moderators.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Johan100 » 05 apr 2018 08:33

DeDwaler schreef: Daarnaast zijn er ook altijd de moderators.

En medegelovigen :wink:

Ik heb het een tijdje aangekeken en vind het een gehakketak worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2018 09:28

Johan100 schreef:Zo moeilijk is dat niet hoor! De vier staten.

1, De staat in het paradijs toen het nog goed was tussen God en de mens.
2. De staat van de mens na de zondeval.

3. De staat van de mens als hij wedergeboren is.
4. De staat van de verheerlijkte en opgestane mens.

3 en 4 geldt voor de mensen die door genade wedergeboren worden.
Deze 4 staten beschrijft Boston uitgebreid.

Ik laat me liever met Boston in dan met Herman Finkers.


De "vier staten" is heel wat anders dan de "vierschaar der conscientie"... en inderdaad een stuk eenvoudiger ook....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Divrei Shmuel » 05 apr 2018 10:22

De Goede Boodschap wordt niet eenvoudig verstaan. Eerst moet duidelijk zijn tot wie gesproken wordt.
Wat is de Goede Boodschap? Dat het Koninkrijk G-ds, ofwel het Koninkrijk der Hemelen nabij gekomen is. Ik kom niet veel mensen tegen die snappen wat daarmee bedoelt wordt. Wat we ermee moeten, waarom dan geloof in G-d en Zijn Gezalfde, Jesjoea, nodig zijn en wat de verandering die, als men gehoorzaamt aan de oproep en vervolgstappen dan betekenen.
Hiervoor is kennis van de Torah en profetien onmisbaar.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Chaya » 05 apr 2018 15:42

DeDwaler schreef:Waarom creëren jullie nu een probleem dat er helemaal niet was? Naamloos en ik zijn gewoon aan het discussiëren. Misschien komt het af en toe wat fel over, maar zij is nu eenmaal niet van suiker en ik ook niet.

Wij creëren geen probleem, maar het gaat zoals het altijd gaat. Dat is niet gewoon discussiëren, het eindigt immer op dezelfde manier.
Dat is wat ik althans wilde aangeven, en wat iedereen ook kan zien.
Het eindigt met smileys en het komt nooit tot een eind. Jij probeer serieus aan te tonen dat het anders is, maar als iemand die niet van suiker is, daar gewoon nooit aan wil, houdt het op.
Jij steekt er aandacht, energie, tijd in en dan eindigt het met smileys en: maar ik heb toch gelijk en jij ziet het verkeerd.
Maar goed, ik ga er verder niet meer tussen zitten hoor. Voor mij is het geen probleem. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor naamloos » 05 apr 2018 16:31

Chaya schreef:Wij creëren geen probleem, maar het gaat zoals het altijd gaat. Dat is niet gewoon discussiëren, het eindigt immer op dezelfde manier.
Dat is wat ik althans wilde aangeven, en wat iedereen ook kan zien.
Het eindigt met smileys en het komt nooit tot een eind.
kHeb het nog eens na gekeken, maar ik heb maar 1 smiley gebruikt in de discussie met @deDwaler.
Dat was een uitroepteken wat ook gewoon als een uitroepteken bedoelt was. Pech voor je als je daar problemen mee hebt.
Die andere 3 was een reactie op @johan die zich afvraagt waarom ik mijn overtuiging verdedig, en of ik soms de waarheid niet lief heb.
Moet ik daar serieus op ingaan? :neeschudden: Ik heb geen probleem met @deDwaler hoor ook al ben ik het niet met hem eens.
Chaya schreef:Jij probeer serieus aan te tonen dat het anders IS, maar als iemand die niet van suiker is, daar gewoon nooit aan wil, houdt het op.
Jij steekt er aandacht, energie, tijd in en dan eindigt het met smileys en: maar ik heb toch gelijk en jij ziet het verkeerd.
1. Ik ben ook serieus, en ik steek er ook tijd aandacht en energie in.
2. Je mag van mij je mening hebben hoor, maar heb je niet door dat je zelf een ik-heb-toch-gelijk-houding hebt? "dat het anders is!"
3. Waarom zou ik van gedachten moeten veranderen terwijl ik helemaal niet overtuigt ben dat ik het verkeerd zie, dat doen jullie (geheel terrecht uiteraard) ook niet. En daarbij, zelf hou je ook nooit op met je eeuwige mantra's, heus, die kan ik ook dromen.
4. En voor mij houdt het op als jij tegenover andere gelovigen, die sommige bijzaken anders zien dan jij, voor God gaat spelen met je welbekende tekst ''... ik heb u nooit gekend, ga weg van mij ...'' Toevallig maakt God dat wel uit.
En, zoals ik je al vele keren gezegd heb, die tekst slaat op hen die de ongerechtigheid werkt. En wat weet jij nou van mijn leven!
Je oordeelt maar raak, zogenaamd ''uit liefde.'' Nou, met zulke vrienden heb ik geen vijanden nodig.

Toedels! =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Johan100 » 05 apr 2018 16:54

Plaats het even overnieuw, ging iets niet goed.

Marnix schreef:De "vier staten" is heel wat anders dan de "vierschaar der conscientie"... en inderdaad een stuk eenvoudiger ook....

Dat is inderdaad wat anders, maar wat er met de vierschaar der consciëntie (rechtbank in/van het geweten) bedoeld wordt is ook wel in te komen, mits het niet te moeilijk uitgelegd wordt en mits je er persoonlijk iets van hebt ondervonden.

Er zijn 4 partijen bij betrokken. De aanklager(s) (je geweten, de duivel) beschuldigt jou, God de Vader is de Rechter en Jezus Christus (God de Zoon) treedt als Advocaat tussenbeide. God spreekt je vervolgens vrij op grond van Christus' verdienste.

Hier gaat het er ook over, uit de vragenrubriek.

In verband met dit topic is het misschien wel goed om te kijken of dit bij de Evangelieverkondiging betrokken moet worden?
Zo blijven we gelijk on-topic.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Cathy » 06 apr 2018 08:49

Divrei Shmuel schreef:De Goede Boodschap wordt niet eenvoudig verstaan. Eerst moet duidelijk zijn tot wie gesproken wordt.
Wat is de Goede Boodschap? Dat het Koninkrijk G-ds, ofwel het Koninkrijk der Hemelen nabij gekomen is. Ik kom niet veel mensen tegen die snappen wat daarmee bedoelt wordt. Wat we ermee moeten, waarom dan geloof in G-d en Zijn Gezalfde, Jesjoea, nodig zijn en wat de verandering die, als men gehoorzaamt aan de oproep en vervolgstappen dan betekenen.
Hiervoor is kennis van de Torah en profetien onmisbaar.

Ha Divrei, dat is lang geleden. :)
Ik ben het met je eens dat de primaire boodschap van het Evangelie is dat de komst van het Koninkrijk der Hemelen nabij gekomen is.
Mijn gevoel zegt mij dat, maar ik weet niet of ik het goed onder woorden kan brengen.
Een zeer compacte poging: Israël (Adam eigenlijk al) had de opdracht om tot een zegen te zijn voor de wereld als ambassadeurs van Zijn Koninkrijk. Zij hadden het Sinaitische verbond en de tabernakel met het verzoendeksel, de plaats waar 'de hemel de aarde ontmoette'; waar God bij de mensen woonde.
Maar helaas keerden zij zich tot de afgoden. Ballingschap was (en is) de consequentie. Alle mensen blijken zo te zijn; er is er niet een goed.
God kon niet trouw zijn aan Zijn verbond omdat de andere helft zich eraan onttrok/ onttrekt.
In de Messias is dat verbond hersteld en verbreed naar de andere volken zodat ook de belofte aan Abraham is vervuld.
Wij kunnen nu leven volgens Ef 1:4.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2018 10:26

Johan100 schreef:Plaats het even overnieuw, ging iets niet goed.


Dat is inderdaad wat anders, maar wat er met de vierschaar der consciëntie (rechtbank in/van het geweten) bedoeld wordt is ook wel in te komen, mits het niet te moeilijk uitgelegd wordt en mits je er persoonlijk iets van hebt ondervonden.

Er zijn 4 partijen bij betrokken. De aanklager(s) (je geweten, de duivel) beschuldigt jou, God de Vader is de Rechter en Jezus Christus (God de Zoon) treedt als Advocaat tussenbeide. God spreekt je vervolgens vrij op grond van Christus' verdienste.

Hier gaat het er ook over, uit de vragenrubriek.

In verband met dit topic is het misschien wel goed om te kijken of dit bij de Evangelieverkondiging betrokken moet worden?
Zo blijven we gelijk on-topic.


Volgens mij wordt dit al wel veel behandeld want het komt op het zelfde neer als ellende, verlossing en dankbaarheid. Met als verschil dat in bevindelijke kringen soms wordt gesteld dat dit een bijzondere ervaring (in een punt des tijds) moet zijn en je soms achteraf dat moment ook helder moet kunnen benoemen. Daar heb ik wel wat moeite mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2018 12:28

Marnix schreef:Volgens mij wordt dit al wel veel behandeld want het komt op het zelfde neer als ellende, verlossing en dankbaarheid. Met als verschil dat in bevindelijke kringen soms wordt gesteld dat dit een bijzondere ervaring (in een punt des tijds) moet zijn en je soms achteraf dat moment ook helder moet kunnen benoemen. Daar heb ik wel wat moeite mee.

God werkt niet altijd van het ene op het andere moment, maar vaak ook in de weg van de geleidelijkheid, zoals dat heet.
Een toevluchtnemend geloof is ook een waar geloof, terwijl er misschien dan niet over een punt des tijds kan (of durft) benoemd kan worden.
Maar zo'n geloof drijft altijd naar God uit en zoekt het nooit in zichzelf.
Dat is een cruciaal verschil met een oppervlakkige bekering, want die spreken altijd van zichzelf uit (ik ging naar God, ik vatte Zijn hand, ik ging Jezus volgen)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten