De inhoud van het Evangelie.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor MoesTuin » 09 apr 2018 11:13

Als je een half uur de tijd hebt.....rijk Evangelie Woord...verbindend in Christus alleen gebracht.
Ik hoop dat het verstaan wordt.

"Komt allen tot Mij die vermoeid en belast is en Ik zal u Rust geven"



P.J. Stam
Genade en Vergeving in 5 thema's:

1. Waarde
2. Ruimte
3. Kracht
4. Eenvoud
5. Onbaatzuchtigheid
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 09 apr 2018 21:12

.
naamloos schreef:Dat gaan we niet eens worden. Ongehoorzaamheid en onwil maken geen deel uit van de blijbe boodschap.


Jij zegt zelf toch ook dat de zonde(n) deel uitmaken van het Evangelie? "Jezus is de enige weg naar God, maar er zijn vele wegen die naar Jezus leiden; en zijn bloed reinigt van alle, bekende én onbekende, zonden.".

naamloos schreef:Iemand die voor het eerst het evangelie hoort was tevoren niet ongelovig, want hoe kun je nou iets waarvan je het bestaan niet kent geloven of niet-geloven?


Daar zit wat in wat je zegt, maar een mens is van nature in elk geval niet gelovig en dat noem ik ongeloof. Dat is volgens mij precies wat de Heere Jezus ook zegt: "En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;" (Johannes 16:8-9).

Als ongeloof geen deel uitmaakt van het Evangelie wat bedoelt Jezus er dan mee?

naamloos schreef:De ervaring leert dat er wel mensen zijn die het evangelie aannemen, zowel vroeger als nu.
Zo werd de stokbewaarder met zijn huis gelovig toen Paules hem opriep tot geloof en de woorden van de Heer tot hem sprak.
Ook de moorman reageerde met geloof op het evangelie.


Waar weerspreek ik dat dan?

naamloos schreef:Nee, ik verwar de letter van de wet niet met het gespoken woord. Ik bedoel dat je van het gespoken woord een wet maakt.


De Bijbeltekst waarop je je uitspraak baseerde: "meer met Geest dan de letter" (2 Korinthe 3:6) gaat over de letter van de Joodse wet. Wetticisme betekent dat je nauwgezet volgens de Joodse wet leeft. Dat doe ik niet, want dat kan ik niet.

Dat ik van het gesproken woord een wet maak, hoop ik wel ja: "Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren." (Lukas 11:12).

naamloos schreef:Mijn verhaal komt wel met de Bijbel overeen. Maar niet alles wat erin staat is op iedereen van toepassing.


Hoe bepaal je wat op wie van toepassing is en wat niet? Als de Bijbel, waarin God spreekt je enige leidraad niet is, door wat of wie laat je je dan leiden? Als de Bijbel zegt: "Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." (Spreukjes 3:5). Hoe vergaar je dan inzicht over God en over jezelf?

naamloos schreef:Ik geloof in de Heer Jezus Christus, dat hij de zoon van God is, onze redder en verlosser is, de weg naar de Vader is kortom: ik heb geen ander evangelie dan wat God gegeven heeft.
Wie in Hem geloofd wordt niet veroordeeld staat er in mijn Bijbel, dus je hoeft je helemaal geen zorgen te maken.


Dat is mooi, Naamloos. Als jij het gevoel hebt dat ik jouw geloof verloochen, zoals je in dit topic en elders op het forum hebt geschreven, dan spijt me dat oprecht, want het enige dat ik wil doen is nauwgezet Gods Woord volgen en uitdragen, zoals de Heere Jezus dat ons heeft opgedragen. Het heil van mensen gaat me zeer aan het hart en ik wil, net als onze liefdevolle God, dat allen zich bekeren en tot de erkentenis van de waarheid komen. Niemand uitgezonderd.

Misschien moeten we allemaal af en toe wat minder hoog van de toren blazen en, in tegenstelling tot de mores van de huidige wereld, die vergaat, er vaker vanuit gaan dat we het goede met elkaar voorhebben. Daar hoort ook bij dat we ons door God en elkaar uit liefde laten corrigeren. Als dat niet meer mogelijk is, dan is het einde, zoals door de Heere Jezus is voorzegd, niet ver meer.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor naamloos » 10 apr 2018 09:02

DeDwaler schreef:Jij zegt zelf toch ook dat de zonde(n) deel uitmaken van het Evangelie? "Jezus is de enige weg naar God, maar er zijn vele wegen die naar Jezus leiden; en zijn bloed reinigt van alle, bekende én onbekende, zonden.".
Zeker. Maar ik meende toch heus dat je het had over de onwil en het ongeloof om het evangelie aan te nemen had.
DeDwaler schreef:Daar zit wat in wat je zegt, maar een mens is van nature in elk geval niet gelovig en dat noem ik ongeloof. Dat is volgens mij precies wat de Heere Jezus ook zegt: "En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;" (Johannes 16:8-9).

Als ongeloof geen deel uitmaakt van het Evangelie wat bedoelt Jezus er dan mee?
Ja kijk, als je van het gesproken woord een wet maakt die voor iedereen geldt, dan kun je inderdaad tot vreemde aannames komen.
Dan kunnen mensen zogenaamd iets verwerpen wat hun nooit aangeboden is, iets waarvan ze het bestaan niet kennen in ongeloof verwerpen.
naamloos schreef:De ervaring leert dat er wel mensen zijn die het evangelie aannemen, zowel vroeger als nu.
Zo werd de stokbewaarder met zijn huis gelovig toen Paules hem opriep tot geloof en de woorden van de Heer tot hem sprak.
Ook de moorman reageerde met geloof op het evangelie.
DeDwaler schreef:Waar weerspreek ik dat dan?
DeDwaler: "De ervaring leert dat mensen de ware God helemaal niet willen. Toen niet en nu niet. Mensen willen de waarheid niet horen, maar horen liever leugens overeenkomstig hun eigen ongerechtigheid.''

Naamloos: "Maar als gewillige mensen verteld wordt dat ze stiekem eigenlijk onwillig zijn, tja ... dan heb je je doel al boorbij geschoten, Gods werk in hen verloochend, en hen op zichzelf terug geworpen. Een dogmatisch ingekaderd evangelie is niet vrij."

Dewaler: ''Dat is net zulke flauwekul als de honingzoete sprookjes waarmee men gewillige vliegen vangt."

De Dwaler: ''De natuurlijke mens is ongelovig en onwillig - Het geloven en volgen van de Heere Jezus is het hele probleem, want dat doet de zondige mens namelijk niet - De eis: Bekeer u en geloof het Evangelie. De zonde: De mens bekeert zich niet, want hij gelooft niet in het Evangelie."

Maar het zijn natuurlijke en goddeloze zondaren die het evangelie aannemen en zo gerechtvaardigd en wedergeboren worden: Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​Christus​ is, is uit God geboren;
DeDwaler schreef:De Bijbeltekst waarop je je uitspraak baseerde: "meer met Geest dan de letter" (2 Korinthe 3:6) gaat over de letter van de Joodse wet. Wetticisme betekent dat je nauwgezet volgens de Joodse wet leeft. Dat doe ik niet, want dat kan ik niet.

Dat ik van het gesproken woord een wet maak, hoop ik wel ja: "Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren." (Lukas 11:12).
Ik verwachtte dat uit de context van mijn woorden wel duidelijd zou zijn wat ik bedoelde. Ik leef liever in de geest van het gesproken woord ipv alles letterlijk te nemen, daar een wet van te maken en opnieuw volgens regels te gaan leven.

Even kort samengevat: Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. Maar de vrucht van de Geest is ​liefde, vreugde en ​vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

DeDwaler schreef:Hoe bepaal je wat op wie van toepassing is en wat niet? Als de Bijbel, waarin God spreekt je enige leidraad niet is, door wat of wie laat je je dan leiden? Als de Bijbel zegt: "Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." (Spreukjes 3:5). Hoe vergaar je dan inzicht over God en over jezelf?
Spreuken is geschreven toen de H.G. nog niet was uitgestort om ons in de waarheid te leiden.
En verder hebben we ons verstand niet voor niets gekregen. Als er iets over ongelovigen en onwilligen gezegd wordt, dan weet ik dat dat niet op gelovigen en gewillige mensen van toepassing is, en andersom natuurlijk.
Iets wat over Joden gaat is niet perse van toepassing op de heidenen. Iets wat over ongehoorzame wetsverkrachters gaat is niet van toepassing op de getrouwen enz.
DeDwaler schreef:Dat is mooi, Naamloos. Als jij het gevoel hebt dat ik jouw geloof verloochen, zoals je in dit topic en elders op het forum hebt geschreven, dan spijt me dat oprecht, want het enige dat ik wil doen is nauwgezet Gods Woord volgen en uitdragen, zoals de Heere Jezus dat ons heeft opgedragen. Het heil van mensen gaat me zeer aan het hart en ik wil, net als onze liefdevolle God, dat allen zich bekeren en tot de erkentenis van de waarheid komen. Niemand uitgezonderd.

Misschien moeten we allemaal af en toe wat minder hoog van de toren blazen en, in tegenstelling tot de mores van de huidige wereld, die vergaat, er vaker vanuit gaan dat we het goede met elkaar voorhebben. Daar hoort ook bij dat we ons door God en elkaar uit liefde laten corrigeren. Als dat niet meer mogelijk is, dan is het einde, zoals door de Heere Jezus is voorzegd, niet ver meer.
Ik geloof best dat je het goede met de mensen voor hebt.
Maar ik heb al meer getuigd, ook in dit topic, dat ik in Jezus Christus geloof. Dat ik mezelf aan hem toevertrouw.
Dus vanwaar die ernstige zorgen dan? Ernstige zorgen maak je je om iemand die in levensgevaar is.
Daar kan ik niet veel anders uit opmaken dat je mijn geloof ernstig in twijfel trekt.

Verder: je standpunt is me nu wel duidelijk. Ik heb niet de illusie dat we dichter bij elkaar komen, dus laat ik het maar bij: eenheid in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alle zaken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2018 11:35

.
naamloos schreef:Zeker. Maar ik meende toch heus dat je het had over de onwil en het ongeloof om het evangelie aan te nemen had.


Ja, ongehoorzaamheid, onwil, ongeloof, oftewel zonde. De zonde (erfzonde) zit in ieder mens. De Heere Jezus moest niet alleen komen om ons te verlossen van alle dagelijkse zonden, maar ook van de zonde in Adam. Dat laatste is de reden dat we geestelijk dood zijn en lichamelijk doodgaan. We zijn dus alleen maar vlees, zondig vlees.

De Heere Jezus zegt: "De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven." (Johannes 6:63)

Men is dus alleen maar vlees en geen Geest. Zondig vlees gehoorzaamt niet en gelooft niet. Daarom zegt Jezus dat het vlees geen enkel nut heeft en dat het Gods Geest is die levend maakt en dat doet Hij door het Woord van God en de prediking van het Evangelie. Dan is men is uit de dood overgegaan in het leven. En als iemand zegt: ik heb geloofd, dan is dat, omdat hij of zij door God is uitverkoren en geroepen.

naamloos schreef:Ja kijk, als je van het gesproken woord een wet maakt die voor iedereen geldt, dan kun je inderdaad tot vreemde aannames komen.


Ik maak er geen wet van, ik haal gewoon aan wat de Heere Jezus Zelf zegt: "En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;" (Johannes 16:8-9).

Als de wereld niet iedereen is, voor wie geldt het dan volgens jou wel?

naamloos schreef:Maar het zijn natuurlijke en goddeloze zondaren die het evangelie aannemen en zo gerechtvaardigd en wedergeboren worden: Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren;


Dat er mensen tot geloof komen maakt wat ik zeg nog niet onwaar, want ik zie deze Bijbelse waarheid: de mens verkiest de duisternis wanneer het Licht komt, omdat hij een zondaar is, zoals Adam en Eva zich verborgen toen ze God hoorden aankomen. Als een zondaar wel tot het Licht komt dan doet hij dat van Godswege, zoals God Adam riep.

"Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden – en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus, opdat Hij in de komende eeuwen de allesovertreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
" (Efeziërs 2:4-9)

Geloof is een gave van God. Als een zondaar tot het Licht komt dan is dat een daad die volgt op geloof. Wat is het verschil tussen iemand die de duisternis verkiest en iemand die tot het Licht komt? Dat is dat de ene blind is voor het feit dat hij de duisternis liefheeft en de andere door genade van God ziet dat hij de duisternis liefheeft en daardoor weet dat hij verloren is. De Heere Jezus is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is (Lukas 19:10).

"En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden." (Johannes 9:39).

naamloos schreef:Ik verwachtte dat uit de context van mijn woorden wel duidelijd zou zijn wat ik bedoelde. Ik leef liever in de geest van het gesproken woord ipv alles letterlijk te nemen, daar een wet van te maken en opnieuw volgens regels te gaan leven.

Even kort samengevat: Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing.


Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, maar je verwijt mij wetticisme, biblicisme, een dogmatische kokervisie en dat ik het Evangelie krachteloos maak, en daar zoek je een Bijbeltekst bij over de letter en de Geest en dat klopt niet. Die Bijbelteksten gaan over naar de letter van de Joodse wet leven, in plaats van door de Geest en dat heeft niets te maken met het, mijns inziens, Bijbelse principe van Sola Scriptura, dat ik onderschrijf.

De Heere Jezus heeft ons ook een levenswandel geleerd en geboden gegeven die overeenkomstig de wil van God zijn, zodat we niet alleen hoorders maar ook daders van het Woord zijn.

naamloos schreef:Spreuken is geschreven toen de H.G. nog niet was uitgestort om ons in de waarheid te leiden.
En verder hebben we ons verstand niet voor niets gekregen. Als er iets over ongelovigen en onwilligen gezegd wordt, dan weet ik dat dat niet op gelovigen en gewillige mensen van toepassing is, en andersom natuurlijk.
Iets wat over Joden gaat is niet perse van toepassing op de heidenen. Iets wat over ongehoorzame wetsverkrachters gaat is niet van toepassing op de getrouwen enz.


Wat zeg je nu eigenlijk? Wat zeg je daarmee over het oude Testament? Het druist regelrecht in tegen wat onder andere Paulus en Petrus schrijven:

"Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust." (2 Timotheüs 3:16-17).

"En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat; want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken." (2 Petrus 1:21).

Hopelijk besef je dat toen de Heere Jezus, Paulus en Petrus het Evangelie brachten ze dat met het Oude Testament (Tenach) in de hand deden.

naamloos schreef:Ik geloof best dat je het goede met de mensen voor hebt.
Maar ik heb al meer getuigd, ook in dit topic, dat ik in Jezus Christus geloof. Dat ik mezelf aan hem toevertrouw.
Dus vanwaar die ernstige zorgen dan? Ernstige zorgen maak je je om iemand die in levensgevaar is.
Daar kan ik niet veel anders uit opmaken dat je mijn geloof ernstig in twijfel trekt.


Het gaat verder niet om mij, Naamloos. Mijn beweegreden is niet om een waardeoordeel te geven over iemands geloof, want wat weet ik daar immers van? Als ik je dat gevoel heb gegeven, dan heb ik daarover mijn spijt reeds betuigd.

Neemt niet weg dat ik mij desondanks ernstige zorgen om jou en vele anderen maak. Niet om je weg te zetten als ongelovige, maar om je te willen behoeden en waarschuwen voor dwalingen en je te wijzen op wat Jezus ons gezegd en geboden heeft. Dat is onze heilige Bijbelse opdracht. Andersom hoop ik dat men ook hetzelfde voor mij wil doen.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2018 12:59

Tot slot dan (met een aantal verwijzingen om het kort te houden en verdere off topic tegen te gaan:
DeDwaler schreef:Ja, ongehoorzaamheid, onwil, ongeloof, oftewel zonde. De zonde (erfzonde) zit in ieder mens. De Heere Jezus moest niet alleen komen om ons te verlossen van alle dagelijkse zonden, maar ook van de zonde in Adam. Dat laatste is de reden dat we geestelijk dood zijn en lichamelijk doodgaan. We zijn dus alleen maar vlees, zondig vlees.

De Heere Jezus zegt: "De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven." (Johannes 6:63)

Men is dus alleen maar vlees en geen Geest. Zondig vlees gehoorzaamt niet en gelooft niet. Daarom zegt Jezus dat het vlees geen enkel nut heeft en dat het Gods Geest is die levend maakt en dat doet Hij door het Woord van God en de prediking van het Evangelie. Dan is men is uit de dood overgegaan in het leven. En als iemand zegt: ik heb geloofd, dan is dat, omdat hij of zij door God is uitverkoren en geroepen.
DeDwaler schreef:Dat er mensen tot geloof komen maakt wat ik zeg nog niet onwaar, want ik zie deze Bijbelse waarheid: de mens verkiest de duisternis wanneer het Licht komt, omdat hij een zondaar is, zoals Adam en Eva zich verborgen toen ze God hoorden aankomen. Als een zondaar wel tot het Licht komt dan doet hij dat van Godswege, zoals God Adam riep.

"Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden – en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus, opdat Hij in de komende eeuwen de allesovertreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen." (Efeziërs 2:4-9)

Geloof is een gave van God. Als een zondaar tot het Licht komt dan is dat een daad die volgt op geloof. Wat is het verschil tussen iemand die de duisternis verkiest en iemand die tot het Licht komt? Dat is dat de ene blind is voor het feit dat hij de duisternis liefheeft en de andere door genade van God ziet dat hij de duisternis liefheeft en daardoor weet dat hij verloren is. De Heere Jezus is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is (Lukas 19:10).

"En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden." (Johannes 9:39).
Zie daarvoor mijn bijdragen in de topics over erfzonde en de uitverkiezing.
DeDwaler schreef:Ik maak er geen wet van, ik haal gewoon aan wat de Heere Jezus Zelf zegt: "En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;" (Johannes 16:8-9).
Maar in je vorige post schreef je ''Dat ik van het gesproken woord een wet maak, hoop ik wel ja.'' En dat blijkt ...
DeDwaler schreef:Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, maar je verwijt mij wetticisme, biblicisme, een dogmatische kokervisie en dat ik het Evangelie krachteloos maak, en daar zoek je een Bijbeltekst bij over de letter en de Geest en dat klopt niet. Die Bijbelteksten gaan over naar de letter van de Joodse wet leven, in plaats van door de Geest en dat heeft niets te maken met het, mijns inziens, Bijbelse principe van Sola Scriptura, dat ik onderschrijf.
Ik had er bewust geen 2 Korinthe 3 bijgezet omdat ik ook wel weet dat het daar over de Joodse wetten gaat.
Echter, het principe van die tekst kan breder toegepast worden.
En omdat het me om hetzelfde principe ging heb ik dan weer wel bewust diezelfde woorden gebruikt.
DeDwaler schreef:Wat zeg je nu eigenlijk? Wat zeg je daarmee over het oude Testament? Het druist regelrecht in tegen wat onder andere Paulus en Petrus schrijven:

"Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust." (2 Timotheüs 3:16-17).

"En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat; want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken." (2 Petrus 1:21).

Hopelijk besef je dat toen de Heere Jezus, Paulus en Petrus het Evangelie brachten ze dat met het Oude Testament (Tenach) in de hand deden.
Zie daarvoor mijn bijdragen in dit topic: viewtopic.php?f=2&t=30580
DeDwaler schreef:Het gaat verder niet om mij, Naamloos. Mijn beweegreden is niet om een waardeoordeel te geven over iemands geloof, want wat weet ik daar immers van? Als ik je dat gevoel heb gegeven, dan heb ik daarover mijn spijt reeds betuigd.
Ja klopt, dat zit wel goed verder. (was ik vergeten te zeggen, sorry)
DeDwaler schreef:Neemt niet weg dat ik mij desondanks ernstige zorgen om jou en vele anderen maak. Niet om je weg te zetten als ongelovige, maar om je te willen behoeden en waarschuwen voor dwalingen en je te wijzen op wat Jezus ons gezegd en geboden heeft. Dat is onze heilige Bijbelse opdracht. Andersom hoop ik dat men ook hetzelfde voor mij wil doen.
Ik zie dat niet zo dramatisch. Ik maak me geen ernstige zorgen over mensen die theologisch een ander inzicht hebben, maar oprecht in Jezus Christus geloven en in hun leven de vruchten van heiligmaking vertonen: Want wij moeten allen voor de rechterstoel van ​Christus​ openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Ik geloof dat iedereen wel een aantal theoretische leringen heeft waarvan later zal blijken dat het toch anders zat dan hij altijd begrepen heeft.
Is dat erg? Dat lijkt mij niet, behalve dan wanneer zulke leringen mensen bij Jezus vandaan houden, en/of wanneer het hen belemmerd vrucht voort te brengen. (inclusief de persoon zelf)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De inhoud van het Evangelie.

Berichtdoor DeDwaler » 14 apr 2018 13:06

.
naamloos schreef:Zie daarvoor mijn bijdragen in dit topic: viewtopic.php?f=2&t=30580


Om wat ik daar allemaal lees word ik alleen maar verdrietig. Ik sluit me volledig aan bij wat Yoshi heeft gezegd op 26 maart 2018 18:02:
viewtopic.php?f=2&t=30580&start=60#p2079593

naamloos schreef:Ik zie dat niet zo dramatisch. Ik maak me geen ernstige zorgen over mensen die theologisch een ander inzicht hebben, maar oprecht in Jezus Christus geloven en in hun leven de vruchten van heiligmaking vertonen: Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Ik geloof dat iedereen wel een aantal theoretische leringen heeft waarvan later zal blijken dat het toch anders zat dan hij altijd begrepen heeft.
Is dat erg? Dat lijkt mij niet, behalve dan wanneer zulke leringen mensen bij Jezus vandaan houden, en/of wanneer het hen belemmerd vrucht voort te brengen. (inclusief de persoon zelf)


De toestand in de wereld is dramatisch en duister. De Bijbel geeft ook geen positief beeld van de laatste dagen en de Heere Jezus vraagt of wanneer Hij terugkomt Hij wel geloof op de aarde zal vinden (Lukas 18:8). Wat zegt dat?

Je legt de nadruk (ook in het topic van de wijze en dwaze bouwer) op het doen wat de Heere Jezus zegt en daar is natuurlijk niets mis mee, maar de Heere Jezus heeft door middel van Zijn lichaam ook wat gedaan en volbracht. De reden waarom God Zijn Zoon heeft gezonden mis ik nogal eens in alle oproepen om maar gewoon te doen, te geloven en te volgen.

Er is weinig tot geen aandacht voor de staat van de mens en op die manier wordt het net zo goed een eenzijdig verhaal, maar dan wel een verhaal waarin het schepsel soeverein is over de Schepper in plaats van andersom. Zo is het toch als je zegt dat geloof een keuze van de mens is en God die keuze respecteert of te respecteren heeft?

Mensen bij Jezus vandaan houden is de lievelingshobby van de boze en zijn trawanten. De duivel doet zich voor als een engel van het licht en dat betekent dat wat hij zaait allemaal erg mooi klinkt en liefdevol lijkt, maar dat het tot verderf leidt. De duivel heeft ook geen belang bij twijfelende mensen. Naar twijfel moet je niet luisteren, want dat is van de duivel, wordt er dan gezegd. Op die manier sussen mensen hun eigen en elkaars geweten, terwijl het geweten van de mens een instrument van God is.

In tegenstelling tot verzinsels uit de koker van de boze, klinkt de Bijbelse waarheid niet mooi, maar afsnijdend en het brengt een mens aan het wankelen en het ondergraaft zijn zekerheden en illusies, omdat het tegen hem en zijn werken getuigt. Het licht dat in de wereld gekomen is, dat is voor de mens een gruwel en hij haat het, want het slaat hem niet alleen alles uit handen, maar het beschuldigt hem ook. Het licht laat zien wie de mens werkelijk is in Gods ogen en juist dat licht, waarvoor hij zelf wegvlucht, heeft God gegeven tot zijn behoud.

De hele Bijbel gaat om wat de Heere Jezus gedaan en volbracht heeft. Dat moet worden verkondigd en dat licht moet schijnen in de duisternis. Het gaat om Gods eer en genade. God komt niet aan Zijn eer, wanneer de eer die Hem alleen toekomt naar de mens gaat. De eer gaat naar mensen op het moment dat zij eigenmachtig het heil kunnen verwerven door een keuze of door iets (of van alles) te doen, in plaats van dat God dat werk Zelf door Zijn Zoon heeft gedaan en het werk en offer van de Heere Jezus hen uit genade (om niet) wordt toegerekend en God op die manier hun schuld bij Hem kwijtscheldt en het leven geeft.

Het is de omgekeerde wereld wanneer God, op welke wijze dan ook, inzake van hoe het heil tot de mens komt, afhankelijk wordt gemaakt van Zijn schepselen. Door te beweren dat het aan de mens is, maken ze de komst van de Heere Jezus en alles wat Hij volbracht heeft volstrekt zinloos. Een mens zal slechts uit onmacht tot God naderen. God maakt de mens onmachtig door Zijn Woord en door Zijn Geest. Niets wat de mens zelf doet zal hem ooit onmachtig maken, want zoals God Zichzelf niet kan verloochenen, zo kunnen mensen zichzelf ook niet verloochenen.

.
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten