Best een leuke discussie, maar het heeft niet veel meer met het onderwerp te maken. Misschien kan een mod hem in een ander topic plaatsen?
DeDwaler schreef:Waarom bereiken we dat doel hier dan niet? Ik verzin niet wat er in de Bijbel staat, dus je kunt het zo nakijken. Als het onbijbels is wat ik zeg, dan zou ik het zeer op prijs stellen als je dat zou willen onderbouwen, zodat ik begrijp wat je me probeert duidelijk te maken. Kritiek vind ik prima, maar ik heb er niet zoveel aan als het niet onderbouwd is.
Dat was, meen ik, de vraag hier niet waar het om ging. Jij zegt geen 'lieve' preek te willen omdat je stelt dat anders het geweten niet aangesproken wordt, dus wil je een preek waarin liefde én hel en verdoemenis een plaats heeft.
Ik stel dat de verkondiging van liefde het geweten wél kan aanspreken, maar ook dat geen van beide aanpakken volmaakte mensen oplevert.
De reden daarvoor is naar mijn ervaring, die ik overigens in de Bijbel terug vind bij Paulus bijvoorbeeld, dat gelovigen hun oude mens ook nog in zich hebben. En Johannes zegt: Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.
Paulus' brief aan de Tessalonicenzen is heel positief en bemoedigend, en hij spreekt vanuit de liefde zonder 'vegen uit de pan'.
In hoofdstuk 3 bijvoorbeeld laat hij wel merken dat de gemeente nog niet volmaakt is, maar dat doet hij op een 'lieve' manier: "Want welke dank kunnen wij God voor u teruggeven, vanwege al de blijdschap waarmee wij ons over u verblijden voor het aangezicht van onze God?
Wij bidden nacht en dag meer dan overvloedig om uw gezicht te mogen zien en om te volmaken wat aan uw geloof ontbreekt >>>
En ú moge de Heere doen toenemen en overvloedig maken in de liefde tot elkaar en tot allen, zoals ook wij dat zijn tot u, opdat Hij uw harten zou versterken om
onberispelijk te zijn in heiliging voor het aangezicht van onze God en Vader ... Holle woorden?
DeDwaler schreef:Het is mijn omschrijving en samenvatting van wat ik erover in de Bijbel lees: "holle woorden, mensen behagen, wat het gehoor streelt, mooiklinkende redeneringen en misleiden etc".
Als ik het evangelie hoor dan behaagt mij dat zeer, het streelt mijn oor, en ik vind het een prachtige rede. (al druk ik me gewoonlijk niet zo uit, ik zeg het liever in mijn eigen woorden
)
Zeker spreekt de Bijbel ook over misleidingen, maar dan moet je wel even concreet worden want het evangelie van liefde zelf is niet misleidend.
Je kunt van preken vanuit de liefde van God niet zonder meer zeggen dat mensen daardoor behaagt worden met misleidende holle woorden, enkel en alleen als de hel en verdoemenis-kant niet genoemd wordt.
DeDwaler schreef:Je mist een beetje mijn punt, waarschijnlijk omdat ik het wat onhandig uitdruk. Laat ik een voorbeeld noemen: stel jij was Petrus geweest, zou je je dan kunnen voorstellen dat jij in zijn plaats ook de Heere Jezus had verloochend? Dat bedoel ik eigenlijk met vereenzelvigen. Je kunnen verplaatsen in iemand, in wat diegene in die omstandigheid doet en om welke reden. Soms hebben we het gevoel dat we geen keuze hebben en voelen we ons ergens toe gedwongen, zoals Petrus bijvoorbeeld. Hij verloochende de Heere Jezus, ondanks zijn eerdere woorden (Mattheüs 26:31-35).
We nemen elkaar vaak de maat, omdat we ons niet kunnen voorstellen dat wij in hun geval hetzelfde gedaan zouden hebben, maar we lijken als mens meer op elkaar dan je zou denken. Petrus is daarvan een mooi voorbeeld en je kunt je met hem vereenzelvigen wanneer hij bitter weent, omdat je aanvoelt waarom .
We kennen onszelf niet, we overschatten onszelf en we veroordelen anderen om wat we zelf ook doen, totdat er iets gebeurt waaruit dat blijkt. In zo'n geval begrijpen we onszelf niet en beschuldigen en veroordelen we onszelf. We doen allemaal dingen die we niet willen doen, en toch doen we ze. We zijn niet daadwerkelijk degene die we graag zouden willen zijn, maar uit onze daden blijkt wie we werkelijk zijn. Wanneer we dan in Gods volmaakte licht worden gezet blijft er bitter weinig van ons over. Die harde les leerde Petrus over zichzelf, terwijl hij zielsveel van de Heere Jezus hield.
Ik kan me over het algemeen goed in iemand verplaatsen, wat natuurlijk niet perse wil zeggen dat ik denk dat ik net zo gehandeld zou hebben. Johannes handelde ook niet zoals Petrus, en de rest niet als Judas en Thomas enz.
Eigenlijk deden ze 'gewoon' wat bij hun karakter paste. Judas was geldzuchtig en verkocht Jezus voor 30 zilveren penningen.
Petrus was impulsief en Thomas nogal zwaarmoedig, en dat zie je terug in hun gedrag.
Zo heeft iedereen zijn eigen les te leren, en maakt het zoveel uit welke les dat is?
DeDwaler schreef:Ik begrijp wat je bedoelt, maar de Heere Jezus wist wie Hij voor Zich had. Dat weten wij niet, daarom moeten we de geesten beproeven en dan blijkt vanzelf wel (oneerbiedig gezegd) wat voor vlees we in de kuip hebben. Toch zijn de mensen voor God allemaal gelijk. Je ziet in de Bijbel vaak dat de Heere Jezus pas onderscheid maakt wanneer iemand zichzelf onderscheidt van anderen.
Neem de Farizeeën die aan de discipelen vroegen (Mattheüs 9:9-13): "Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars?". Wat zegt de Heere Jezus: "Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.". De Farizeeën in deze geschiedenis zijn van zichzelf overtuigd dat zij gezond zijn en rechtvaardig. Dat onderscheid neemt de Heere Jezus dus over, terwijl als er iemand een dokter nodig heeft dan is het de Farizeeër wel. Wat dit ons vooral duidelijk zou moeten maken is dat we als mens akelig precies op de Farizeeën lijken, omdat wij dat onderscheid tussen een ander en onszelf ook maken. We zijn onbarmhartig naar elkaar en blind voor onze eigen narigheid.
En juist omdat wij niet in iemands hart kunnen kijken lijkt het me goed om gewoon, volgens Jezus' opdracht, te beginnen om de blijde boodschap te verkondigen en Gods liefde en vergeving aan de mensen bekent te maken. (zonder vegen uit de pan, en hel en verdoemenis)
En dan kun je gewoon rustig afwachten hoe mensen daarop reageren, en aan de hand daarvan zelf weer een gepaste reactie geven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)