Het zwijgen van God

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 13 feb 2018 15:35

In de Bijbel spreekt God soms echt tot de mens.
Nu is dat niet meer zo, al zijn er mensen die menen de stem van God te kunnen horen in het onweer.
Maar we ervaren weleens dat God zwijgt, wanneer ons iets ergs overkomt.
Job schreeuwde klacht na klacht naar de hemel, maar God zweeg.
God zweeg 3 uren toen Zijn Zoon Jezus aan het kruishout hing.
Ook zwijgt God op de dag na de begrafenis.
Het volk Israël in Egypte moest ruim 400 jaar wachten vooraleer God hen antwoordde.
Wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt? En wat doen jullie/wij als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Boanerges » 13 feb 2018 16:07

Chaya schreef:In de Bijbel spreekt God soms echt tot de mens. Nu is dat niet meer zo.....

Vind ik een lastige......Is het echt zo dat God niet meer spreekt tot mensen? Ik heb weleens gehoord dat God concreet - tenminste wat er vanuit de Bijbel bekend is - ZEVEN keer tot Abraham heeft gesproken. Hij werd 175 jaar. Dat betekent dus één in de 25 jaar....
Als wij geloven dat God onveranderd is dan is Hij toch niet uitgesproken tot mensen? Ik moet wel eerlijk bekennen dat Hij nog nooit rechtstreeks tot mij gesproken heeft, tenminste niet op de manier zoals tegen Abraham, Samuel of David bijvoorbeeld.

Chaya schreef:Maar we ervaren weleens dat God zwijgt, wanneer ons iets ergs overkomt.

Das dan ook wel weer lastig. Hoe kun je Gods zwijgen ervaren als je Hem nooit hebt horen spreken?

Chaya schreef:God zweeg 3 uren toen Zijn Zoon Jezus aan het kruishout hing. Ook zwijgt God op de dag na de begrafenis.

Dat past sowieso niet in mijn hoofd. Hij hing aan het kruis in de persoon van Zijn Zoon maar was ook elders in persoon van de Vader. Onbegrijpelijk.... Dat kun je alleen maar geloven.

Chaya schreef:Het volk Israël in Egypte moest ruim 400 jaar wachten vooraleer God hen antwoordde. Wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt?

Daar kun je allemaal theologische toespelingen op doen. Het punt is echter dat alles wat je erover zegt speculatief is. Je weet het niet. Hij is God en als ik Hem begrijpen kan dan kan Hij geen God zijn.

Chaya schreef:En wat doen jullie/wij als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?

Weer zo'n ontzettend lastig punt. Ik denk dat je geen andere keuze hebt dan te blijven vertrouwen op zijn gesproken Woord dat vlees geworden is in Zijn Zoon.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor hans0166 » 13 feb 2018 16:25

Chaya schreef:Nu is dat niet meer zo, al zijn er mensen die menen de stem van God te kunnen horen in het onweer.


God spreekt niet in het onweer, hij spreekt in het stille ruisen van een zacht briesje.
Zijn toorn spreekt in het natuurgeweld.

Wij maken veel te veel herrie in ons leven, huis, hoofd om te kunnen luisteren.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 13 feb 2018 16:30

Boanerges schreef:Vind ik een lastige......Is het echt zo dat God niet meer spreekt tot mensen?

God spreekt niet meer vanuit een brandende braambos, maar door Zijn Woord en Geest.
Dat is het verschil met de oudtestamentische tijd.
hans0166 schreef:Wij maken veel te veel herrie in ons leven, huis, hoofd om te kunnen luisteren.

Dat was de vraag niet Hans.
Dit topic heet: het ZWIJGEN van God.
God geeft niet altijd meteen een antwoord, wanneer wij met vragen zitten.
Boanerges schreef:Das dan ook wel weer lastig. Hoe kun je Gods zwijgen ervaren als je Hem nooit hebt horen spreken?

Dat is heel scherp opgemerkt!
Inderdaad.
Maar een mens is vaak op zoek naar een antwoord, als hem iets onbegrijpelijks overkomt. En waarom zwijgt God dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor tulp » 13 feb 2018 16:35

Chaya schreef:
Wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt? En wat doen jullie/wij als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?


Zelf denk ik dat dit te kwetsbaar is om op zo'n groot openbaar forum te bespreken. Je moet er toch niet aan denken dat je zoiets pijnlijks deelt en een ander vertelt je dat je dat fout doet/voelt/ziet? Ik ben er een beetje huiverig voor dat kwetsbare mensen het verkeerde op zichzelf betrekken.

Sowieso denk ik dat God met ieder van ons een eigen weg gaat dus wat voor de een van toepassing of helpend is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Daarbij denk ik dat persoonlijkheid en karakter hierin een grote rol speelt.
God kan door te zwijgen van alles bedoelen (hoe kunnen wij Zijn gedachten raden?)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 13 feb 2018 16:51

tulp schreef:Zelf denk ik dat dit te kwetsbaar is om op zo'n groot openbaar forum te bespreken. Je moet er toch niet aan denken dat je zoiets pijnlijks deelt en een ander vertelt je dat je dat fout doet/voelt/ziet? Ik ben er een beetje huiverig voor dat kwetsbare mensen het verkeerde op zichzelf betrekken.

Sowieso denk ik dat God met ieder van ons een eigen weg gaat dus wat voor de een van toepassing of helpend is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Daarbij denk ik dat persoonlijkheid en karakter hierin een grote rol speelt.
God kan door te zwijgen van alles bedoelen (hoe kunnen wij Zijn gedachten raden?)

Het is niet de bedoeling om meteen persoonlijke verhalen te delen, dat maakt je idd kwetsbaar.
Maar er kan toch over gesproken worden in de algemene betekenis?
Is het bijvoorbeeld niet zo dat het een mens uit zou moeten drijven naar Hem? Maar er zijn ook mensen die zo lang op God gewacht hebben, en toen Hem de rug toegekeerd hebben.

Maar ik vond nog een ander stukje, wat duidelijk maakt dat wij God soms niet verstaan, terwijl Hij wel spreekt:

Over wat betreft verhoring van het gebed. Mijn vrouw en ik hebben elkaar vanmorgen beschaamd aangekeken. We zitten diep in de jungle in Peru. Maar met de moderne communicatiemiddelen kun je veel bereiken. We hebben een USB-internetstick gekocht en geïnstalleerd. Maar het liep helemaal in de soep door verkeerd gebruik. Gezocht naar iemand die het maken kon. Niet te vinden. Dinsdagavond met het sluiten van de dag zei ik het gewoon tegen de Heere God: "Heere, we hebben niks, we kunnen niks. U kunt alles, U staat ook boven de techniek en U hebt er ook verstand van. Help ons alsjeblieft". En ik geloofde heel vast dat Hij alles in orde kan maken. Ook technische dingen. En vanmorgen realiseerden we ons dat we gisteravond heel gewoon weer konden e-mailen en we hebben er niet aan gedacht dat ons gebed verhoord was. Tot we vanmorgen ons ineens deze werkelijkheid realiseerden: "De laptop werkt weer helemaal normaal, zonder enige storing of probleem!!" We hebben ons geschaamd.
GOD REAGEERT NIET
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor hans0166 » 13 feb 2018 17:31

Chaya schreef:Dat was de vraag niet Hans.
Dit topic heet: het ZWIJGEN van God.
God geeft niet altijd meteen een antwoord, wanneer wij met vragen zitten.



omdat je, ook hier, niet luistert/leest.

God spreekt wel. We horen het alleen niet omdat we alles overschreeuwen met ons eigen lawaai.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor tulp » 13 feb 2018 20:41

[quote="Chaya"]Het is niet de bedoeling om meteen persoonlijke verhalen te delen, dat maakt je idd kwetsbaar.
Maar er kan toch over gesproken worden in de algemene betekenis?
Is het bijvoorbeeld niet zo dat het een mens uit zou moeten drijven naar Hem? Maar er zijn ook mensen die zo lang op God gewacht hebben, en toen Hem de rug toegekeerd hebben.[quote]

Mij lijkt er weinig over te zeggen. Je kunt een open deur intrappen: het moet ons uitdrijven naar God, en je kunt constateren dat er mensen zijn die hun geloof verliezen.
Dat laatste vind ik verdrietig en ik vind het niet kies om er over te speculeren hoe dat dan komt, juist omdat dat heel erg persoonlijk is.
Naar mijn idee zit daar een hoop psychologie bij: wat is je draagkracht, hoe ga je om met teleurstelling, kun je vertrouwen of is dat teveel beschadigd.
Dat is voor iedereen weer anders en wat voor de een geldt, geldt niet voor de ander. Je kunt er dus zo weinig mee, denk ik.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Teus » 13 feb 2018 21:11

tulp schreef:
Dat laatste vind ik verdrietig en ik vind het niet kies om er over te speculeren hoe dat dan komt, juist omdat dat heel erg persoonlijk is.
Naar mijn idee zit daar een hoop psychologie bij: wat is je draagkracht, hoe ga je om met teleurstelling, kun je vertrouwen of is dat teveel beschadigd.
Dat is voor iedereen weer anders en wat voor de een geldt, geldt niet voor de ander. Je kunt er dus zo weinig mee, denk ik.

Het is geen psychologie, het is de relatie en dat geldt voor ieder kind van God.
Chaya schreef: Maar een mens is vaak op zoek naar een antwoord, als hem iets onbegrijpelijks overkomt. En waarom zwijgt God dan?

Er komen me een aantal vragen naar boven die m.i. eraan vooraf gaan.

Is die verbinding, in de Heilige Geest, met Hem wel aanwezig?
Wil je iets weten in het belang van God of van jezelf?
We willen een antwoord van God wanneer het ons uitkomt maar gehoorzamen wij God wanneer Hij ons iets te vertellen heeft?
Strekken we ons ernaar uit om te vernemen of Hij ons iets te vertellen heeft?
We krijgen geen antwoord maar hebben we God leren verstaan?
Hebben we sowieso geleerd naar Hem te luisteren? En leren gehoorzamen?
Vragen we dan ook wat God ons te vertellen heeft om te weten wat Hij wil dat we doen zullen, stellen we ons dienstbaar voor Hem?
Vertellen we God ook alles wat belangrijk is te vertellen, wat Hij van ons verwacht?
Vraag je God ook of het wel goed is om naar die kerk of naar dat feestje te gaan, of heb je zelf die keuze gemaakt?
Laat je het aan God over zeg je “Heere, hier ben ik” als je over Hem wil vertellen?
Verwachten en accepteren we ook een antwoord dat anders is dan dat we verwachten en danken we daar ook voor?
Vragen we waarom we geen antwoord krijgen of wat er in de weg staat dat we geen antwoord krijgen?
We hebben misschien Jezus in ons hart maar Heeft Jezus ons in Zijn hart?
Wat Kun je van God verwachten als Hij weinig of niets van ons kan verwachten?

Zouden dit geen redenen kunnen zijn waarom God niet antwoord?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Boanerges » 14 feb 2018 12:38

Chaya schreef:God spreekt niet meer vanuit een brandende braambos, maar door Zijn Woord en Geest.
Dat is het verschil met de oudtestamentische tijd.

God heeft nergens zo vaak gesproken als (in de aanloop naar) het nieuwe testament. Door de rondgang van Zijn Zoon. Maar als je wilt beweren dat het NT (de "nieuwe bedeling") pas begint bij de kruisdood van Christus dan kan ik mij daar wel in vinden :wink:

Chaya schreef:God geeft niet altijd meteen een antwoord, wanneer wij met vragen zitten........Maar een mens is vaak op zoek naar een antwoord, als hem iets onbegrijpelijks overkomt. En waarom zwijgt God dan?

Geeft God wel persoonlijk antwoord? Verwachten we dat niet veel te veel? De keren dat God zich richtte tot individuele mensen zijn op de beschreven periode van eeuwen toch maar heeeeel marginaal?

Ik geloof dat ik wel snap waar dat verlangen vandaan komt. In onze tijd wordt heel erg gefocust op "de persoonlijke relatie" met God. Wanneer we deze relatie op een menselijke manier bekijken dan is een voorwaarde voor een goede relatie altijd interactie. Als God dus niet "spreekt" zou je zomaar kunnen denken dat er iets aan de relatie schort. Dat het dus aan jou ligt. Persoonlijk heb ik niet zo'n hang naar dat "spreken" God hééft immers al gesproken en ten diepste hebben we Zijn Woord verstaan in de vleeswording van Zijn Zoon.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Boanerges » 14 feb 2018 12:47

Teus schreef:Er komen me een aantal vragen naar boven die m.i. eraan vooraf gaan. enzovoort...enzovoort.
Zouden dit geen redenen kunnen zijn waarom God niet antwoord?

Gevaarlijke opvatting wat mij betreft. Hiermee zeg je eigenlijk dat God pas met je te maken wil hebben wanneer je aan een waslijst aan voorwaarden voldoet. Jezus zegt "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien" Kijk eens hoe Jezus naar Zijn omgeving was. Hij zag om naar mensen die zéker niet aan het door jou opgesomde lijstje zouden voldoen. Ze werden wél onvoorwaardelijk door hem naar de Vader geleid.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Teus » 14 feb 2018 13:29

Boanerges schreef:Gevaarlijke opvatting wat mij betreft. Hiermee zeg je eigenlijk dat God pas met je te maken wil hebben wanneer je aan een waslijst aan voorwaarden voldoet. Jezus zegt "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien" Kijk eens hoe Jezus naar Zijn omgeving was. Hij zag om naar mensen die zéker niet aan het door jou opgesomde lijstje zouden voldoen. Ze werden wél onvoorwaardelijk door hem naar de Vader geleid.


Je spreekt over een compleet ander aspect dan wat ik bedoel.
Om tot Vader te komen kunnen we niets anders dan overgeven. Alles wat we daarnaast doen om tot Vader te komen is zinloos.
Wat ik noemde kan ook alleen maar in de kracht van de Heilige Geest volledig uitwerking hebben. Is dus alleen mogelijk voor die Jezus oprecht lief hebben.
Het is overigens niet een lijst van opvattingen, het is de relatie met God waaruit geleefd en geloofd wordt, door de Heilige Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor coby5 » 14 feb 2018 15:54

hans0166 schreef:omdat je, ook hier, niet luistert/leest.

God spreekt wel. We horen het alleen niet omdat we alles overschreeuwen met ons eigen lawaai.

Ja inderdaad. Ik was net weer furieus omdat God niks zei. Waar is mijn nicotinekauwgom? En dan weet ik dat Hij het weet maar dan zegt Hij niks en vroeger wel, dan hoorde ik weliswaar ook niks, maar dan liet Hij het me altijd direct zien. Heer weet U waar dat is? Ploep. Direct. Midden in de troep in m'n studentenhol. Daar. Maar ja, nou zie ik vaag en de kids hebben m'n bril gesloopt.
En dan zeg ik daarna maar weer sorry. Zucht.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 14 feb 2018 16:19

Boanerges schreef:Ik geloof dat ik wel snap waar dat verlangen vandaan komt. In onze tijd wordt heel erg gefocust op "de persoonlijke relatie" met God. Wanneer we deze relatie op een menselijke manier bekijken dan is een voorwaarde voor een goede relatie altijd interactie. Als God dus niet "spreekt" zou je zomaar kunnen denken dat er iets aan de relatie schort. Dat het dus aan jou ligt. Persoonlijk heb ik niet zo'n hang naar dat "spreken" God hééft immers al gesproken en ten diepste hebben we Zijn Woord verstaan in de vleeswording van Zijn Zoon.

Dat is niet het spreken en zwijgen wat ik bedoel. Ik geloof er niet in dat God je gedurende de dag dingen zou vertellen.
En de moderne christen wil het graag hebben van ervaringen en gevoelens, inderdaad.
De kerkdienst moet een beleving zijn, met emoties gepaard liefst.

In de Psalmen kunnen we ook van de bittere klacht lezen, David had er weet van, Job moest het zwijgen van God ervaren, de discipelen waren na de kruisiging ook hulpeloos en zoekende. Thomas herkende Jezus niet, de Emmaüsgangers ook niet.
Jezus heeft het zwijgen van Zijn Vader moeten doorstaan, dat is het bitterste lijden geweest.
Hoeveel mensen zijn er niet die het uitroepen: waarom laat God al die verschrikkelijke dingen toe? De oorlogen, de rampen, de christenvervolging.
Hij grijpt niet in, waarom niet? Dat is ook een vorm van zwijgen, toch?
Teus schreef:Is die verbinding, in de Heilige Geest, met Hem wel aanwezig?

Desondanks kan God toch zwijgen.

Omtrent de vierde nachtwake Teus! De discipelen werden verontwaardigd omdat Jezus sliep en zij dreigden te vergaan.
Zij leefden dichtbij de Heere Jezus, konden Hem aanraken en toch.... Hij zweeg en zij raakten in paniek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Johan100 » 14 feb 2018 17:02

Chaya schreef:In de Bijbel spreekt God soms echt tot de mens.
Nu is dat niet meer zo, al zijn er mensen die menen de stem van God te kunnen horen in het onweer.

Nu ook! Door Zijn Woord en Geest en door je geweten. Bij Adam en Eva sprak God m.i.door het geweten. Hij sprak zo sterk middels het geweten dat ze ervan overtuigd waren dat God het was. In de Bijbel staat hierover: Gen, 3:8. En zij hoorden de stem van den HEERE God, wandelende in den hof, aan de wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den HEERE God, in het midden van het geboomte des hofs. 9. En de HEERE God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij? 10. En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij. 11. En Hij zeide: Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van dien boom gegeten, van welken Ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudt? 12. Toen zeide Adam: De vrouw, die Gij bij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien boom gegeven, en ik heb gegeten. 13. En de HEERE God zeide tot de vrouw: Wat is dit, dat gij gedaan hebt? En de vrouw zeide: De slang heeft mij bedrogen, en ik heb gegeten. e.v.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron