Het zwijgen van God

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor MoesTuin » 19 feb 2018 16:39

Chaya schreef:Ik wil niet flauw zijn, maar daar gaat dit topic niet over. Als ik hier een antwoord op geef, raken we wederom van het onderwerp af.

Toch geef je dit elke keer aan.
Ik snap oprecht niet hoe of wat of welke kant je dan met dit topic op wilt gaan.
Het zwijgen van God is de topic titel.
Maar hoe anderen dit in relatie met God ervaren dat bedoel je niet met dit topic geef je soms dan aan.
Misschien zou je het nog eens kort en duidelijk kunnen weergeven wat je wilt met dit topic of de titel hiernaar aanpassen?
Om misverstanden voor je te voorkomen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor tulp » 19 feb 2018 20:01

MoesTuin schreef:Ik snap oprecht niet hoe of wat of welke kant je dan met dit topic op wilt gaan.
Het zwijgen van God is de topic titel.


Lees de openingspost nog eens rustig door. Daar stelt Chaya een heel duidelijke vraag: Wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt? En wat doen jullie/wij als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?

Dus niet: hoe spreekt God tot je, op welke manier ervaar je het spreken van God, enz. maaaar: wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt en wat doe je als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?

Ik snap oprecht niet dat je dit niet begrijpt en als je het niet begrijpt, kun je ook bijvoorbeeld ook even afwachten om te zien hoe anderen reageren. Dat kan leerzaam zijn. Je bent echt niet verplicht overal altijd van je te laten horen. Niemand wordt boos als je even rustig afwacht.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor MoesTuin » 19 feb 2018 20:21

tulp schreef:Lees de openingspost nog eens rustig door. Daar stelt Chaya een heel duidelijke vraag: Wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt? En wat doen jullie/wij als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?

Dus niet: hoe spreekt God tot je, op welke manier ervaar je het spreken van God, enz. maaaar: wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt en wat doe je als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?

Ik snap oprecht niet dat je dit niet begrijpt en als je het niet begrijpt, kun je ook bijvoorbeeld ook even afwachten om te zien hoe anderen reageren. Dat kan leerzaam zijn. Je bent echt niet verplicht overal altijd van je te laten horen. Niemand wordt boos als je even rustig afwacht.

Helder :D
Als ik dit topic terug lees lees ik daar duidelijke antwoorden op terug......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor tulp » 19 feb 2018 20:28

MoesTuin schreef:Als ik dit topic terug lees lees ik daar duidelijke antwoorden op terug......


Dan ben jij hier klaar met lezen, zou ik zeggen. Chaya praat graag nog even door: prima, daar is dit een discussieforum voor.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor MoesTuin » 19 feb 2018 20:51

Ik hoop dat ze de antwoorden voor haar zelf krijgt alsnog.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor DeDwaler » 20 feb 2018 03:49

.
Chaya schreef:Ik wil niet flauw zijn, maar daar gaat dit topic niet over. Als ik hier een antwoord op geef, raken we wederom van het onderwerp af.


Wat flauw! ;)
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom dit topic daar niet over zou gaan. Zwijgen heeft alles met spreken te maken. Als je (op momenten) zwijgen ervaart, dan ervaar je dus ook spreken en daar vroeg ik naar. Ik wilde slechts inzicht krijgen waar je exact op doelt. We mogen toch wel uitwijden over een onderwerp? Als iets daadwerkelijk off-topic is, dan geven de moderators dat wel aan. Daar zijn ze per slot van rekening moderator voor.

Je geeft aan dat God zwijgt in al die situaties, maar waar baseer je dat precies op? Dat Abraham, Izaak en Rebecca, het volk Israël, etc. moesten wachten betekent toch niet dat God zwijgt? God zweeg ook niet toen de Heere Jezus onze zonden droeg, maar Hij hoorde en verhoorde Zijn Zoon en Zijn aangezicht was niet voor Hem verborgen (Psalmen 22).

"Want Hij heeft de ellendige in zijn ellende niet veracht en niet verafschuwd; Hij heeft Zijn aangezicht niet voor hem verborgen, maar Hij heeft gehoord, toen hij tot Hem riep." (Psalmen 22:25)


Bovendien zijn de zaken die we van Hem (in gebed) verlangen toch niet onze enige binding met Hem? Hetzelfde in een relatie tussen mensen, dat heeft ook vele aspecten en kanalen waardoor de relatie in stand gehouden wordt. Natuurlijk zijn er altijd situaties denkbaar waardoor de verbinding verstoord kan raken. Dat zou je dan misschien als zwijgen of stilte kunnen ervaren, maar dat is nooit uitzichtloos of hopeloos ("wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld"), omdat God (ge)trouw is. Doel je daar een beetje op?

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Johan100 » 20 feb 2018 13:31

Chaya schreef:
Wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt?

Dat kan verschillende redenen hebben.
Jakobus 4 zegt bijvoorbeeld: 3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.

Chaya schreef:En wat doen jullie/wij als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?

Nagaan of er iets tussen God en mij in de weg zit?!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 20 feb 2018 13:51

DeDwaler schreef:Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom dit topic daar niet over zou gaan. Zwijgen heeft alles met spreken te maken. Als je (op momenten) zwijgen ervaart, dan ervaar je dus ook spreken en daar vroeg ik naar. Ik wilde slechts inzicht krijgen waar je exact op doelt. We mogen toch wel uitwijden over een onderwerp? Als iets daadwerkelijk off-topic is, dan geven de moderators dat wel aan. Daar zijn ze per slot van rekening moderator voor.


Omdat over het spreken van God talloze topics vol staan.
DeDwaler schreef:Je geeft aan dat God zwijgt in al die situaties, maar waar baseer je dat precies op?

Omdat het zo is? Gods kinderen leven niet altijd op de toppen. En ervaren zij dat zij geen antwoord krijgen op een vraag.
Hoeveel mensen zonden hun WAAROMs niet naar de Hemel?

Waar was God in Auschwitz? kopt het Nieuw Israëlisch Weekblad, terwijl Trouw kopt: God was er wél in Auschwitz!

Waarom klaagt de dichter in Psalm 10:
HEERE, waarom blijft U van verre staan? Waarom verbergt U Zich in tijden van benauwdheid?


Waarom houdt God Zich soms verborgen, vraagt Goldberg zich af. Hij wijst op Mozes, aan wie God Zichzelf wel openbaarde. Al tegen Mozes zei Hij dat toekomstige generaties van het volk Hem ongehoorzaam zouden zijn en zouden worden weggevoerd in ballingschap. In Deuteronomium 31:18 zegt God daarover dat Hij te dien dage Zijn aangezicht zeker zal verbergen vanwege al het kwaad dat het volk gedaan heeft; dat het zich tot andere goden heeft gewend.

Dit verbergen van God is volgens Goldberg de verklaring voor het lijden van het Joodse volk door de eeuwen heen. Vanuit ons gezichtspunt is dit een lange periode, maar in Jesaja 54:8 zegt God dat het een korte tijd is: ‘In een stortvloed van grote toorn heb ik voor u Mijn aangezicht een ogenblik verborgen’.
Ondanks dat het lijkt dat God Zich verborgen houdt, is Hij aanwezig en actief. Hij leidt de wereldgeschiedenis, Israëls geschiedenis en ook ons leven. Zijn beloften zijn betrouwbaar. En ook al zien we Gods aangezicht niet zoals Mozes dat heeft gezien en horen we wellicht niet Zijn stem zoals Abraham die heeft gehoord, toch is Hij aanwezig.
Bron: CIP.nl

Dus het hoeft niet te gaan of het werkelijk zo is, maar zoals het beleefd kan worden!
DeDwaler schreef:Dat zou je dan misschien als zwijgen of stilte kunnen ervaren, maar dat is nooit uitzichtloos of hopeloos ("wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld"), omdat God (ge)trouw is. Doel je daar een beetje op?

Dat kan ja. Ik heb wel tijden in mijn leven gekend waarbij ik het gevoel kreeg dat God mij niet hoorde, ervaren dat de hemel van koper lijkt.
Dan lijkt het gebed niet verder te stijgen dan het plafond.
Nogmaals, dan is God niet weg, maar van beneden naar Boven is er een contactbreuk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor hans0166 » 20 feb 2018 15:40

Chaya schreef: dan is God niet weg, maar van beneden naar Boven is er een contactbreuk.


omdat je zo koppig aan je opening blijft vasthouden zinnen de antwoorden je niet.
Het niet horen van het spreken van God is hetzelfde als het zwijgen, maar het is toch echt het eerste.

JIJ zelf blokkeert de wegen die gewezen worden, JIJ sluit je oren.
En gelukkig... je geeft het eindelijk toe in je laatste zin.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 20 feb 2018 16:19

hans0166 schreef:omdat je zo koppig aan je opening blijft vasthouden zinnen de antwoorden je niet.

Er komt nog steeds geen goed antwoord op de vragen die gesteld werden, uit de citaten en boeken die ik erbij gehaald heb.
hans0166 schreef:JIJ zelf blokkeert de wegen die gewezen worden, JIJ sluit je oren.

Het gaat niet over MIJ!!!
Dacht je nu echt dat ik mijn persoonlijke levens- en geloofsvragen hier op dit forum zou zetten?
Johan100 schreef:Nagaan of er iets tussen God en mij in de weg zit?!

Is dat volgens jou altijd het geval?
Wat zeg jij dan over de door mij genoemde (bijbelse) voorbeelden?

Deze klacht bijv. ''O mijn God, ik roep tot U, maar Gij antwoordt niet? Waarom verstoot Gij mijn ziel en verbergt Uw aanschijn voor mij?

Zou dat toen anders geweest zijn dan nu denk je?

Lees eens wat ds Vergunst antwoordde:
Je klaagt over je bidden en hoe de hemel gesloten voelt. Ach, ik kan je zo goed begrijpen. Ik heb zo ook al weken gelopen. Als ik probeer te bidden, blijven de woorden weg. Soms is het niets anders dan een blik naar boven en Boven lijkt maar niet terug te kijken.

DE HEMEL GESLOTEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Johan100 » 20 feb 2018 17:40

Chaya schreef: En wat doen jullie/wij als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?

Johan100 schreef:
Nagaan of er iets tussen God en mij in de weg zit?!

Chaya schreef:
Is dat volgens jou altijd het geval?
Wat zeg jij dan over de door mij genoemde (bijbelse) voorbeelden?

Deze klacht bijv. ''O mijn God, ik roep tot U, maar Gij antwoordt niet? Waarom verstoot Gij mijn ziel en verbergt Uw aanschijn voor mij?


Of dat altijd het geval is weet ik niet. Paulus bad drie maal of de Heere de doorn uit zijn vlees wilde halen, maar God deed het niet. Dat was beter voor Paulus, opdat hij zich afhankelijk zou blijven voelen. God hoort wel het gebed, maar verhoort niet altijd.

De tekst die je aanhaalt uit Psalm 88 zie ik als een uiting van een beproeving. Ondanks zijn benauwdheden en de beproevingen houdt Heman aan in gebed en noemt Hem zelfs de God van zijn heil. (vers 1).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor MoesTuin » 20 feb 2018 20:52

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 21 feb 2018 13:46

Johan100 schreef:Of dat altijd het geval is weet ik niet. Paulus bad drie maal of de Heere de doorn uit zijn vlees wilde halen, maar God deed het niet. Dat was beter voor Paulus, opdat hij zich afhankelijk zou blijven voelen.

Ja, goed voorbeeld!
Johan100 schreef:God hoort wel het gebed, maar verhoort niet altijd.

Dat is dus ook wat ik eerder zei.
Johan100 schreef:De tekst die je aanhaalt uit Psalm 88 zie ik als een uiting van een beproeving. Ondanks zijn benauwdheden en de beproevingen houdt Heman aan in gebed en noemt Hem zelfs de God van zijn heil. (vers 1).

Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn, om mensen te beproeven en te laten zien dat zij in zichzelf niets zijn en niets kunnen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor gravo » 22 feb 2018 00:56

Chaya schreef:In de Bijbel spreekt God soms echt tot de mens.
Nu is dat niet meer zo, al zijn er mensen die menen de stem van God te kunnen horen in het onweer.
Maar we ervaren weleens dat God zwijgt, wanneer ons iets ergs overkomt.
Job schreeuwde klacht na klacht naar de hemel, maar God zweeg.
God zweeg 3 uren toen Zijn Zoon Jezus aan het kruishout hing.
Ook zwijgt God op de dag na de begrafenis.
Het volk Israël in Egypte moest ruim 400 jaar wachten vooraleer God hen antwoordde.
Wat zou de bedoeling van God kunnen zijn als Hij zwijgt? En wat doen jullie/wij als je schijnbaar onverhoord bidt tot Hem?

@Chaya,
Ik weet dat er al een hele discussie aan mijn antwoord voorafgaat, maar kennelijk heb je de indruk dat het punt uit je eerste post nog niet is gehonoreerd.
Ik zou er het volgende op willen zeggen:

Hoewel er honderduit wordt gesproken over God (vooral protestanten kunnen er eindeloos over door praten), is de ontmoeting tussen God en mens, op welke manier dan ook, iets heel emotioneels. Iets intiems, dat je niet snel zult vinden in allerlei opgewonden debat.
Die emotie is er eigenlijk al, ook al merken en horen wij niets van God. Het verlangen naar God, dat bestaat uit een hunkering naar vrede, liefde, geborgenheid en zin, kan heel groot zijn, ondanks dat God toch nog niet gevonden is. Veel mensen spreken, terugkijkend op hun leven, over een grote leegte in hun leven, een gemis. Later zeggen ze dat alleen God die lege plaats echt kon vervullen. Zo zie je dat het gemis van God, het zwijgen van God, ja, zelfs de frustrerende afwezigheid van God toch al een hang en een zoeken naar God inhoudt. Hij is al aanwezig als de noodzakelijke vervulling van de leegte in je leven. Alleen Hij kan je nog verlossen van die verlammende stilte.
Hoewel we het zelf niet zien (het moet je echt worden verkondigd door anderen) kan zo'n periode van hunkering naar God en misschien van wanhoop vanwege Zijn stilte, toch al horen bij de nadering, de komst van God in je leven.

Vaak wordt gedacht dat de komst van God met groot tumult, met spectaculaire en onmiskenbare tekenen gepaard gaat. Met wind en met vuur. Maar meestal is dat niet zo. God sluit zich aan bij ons mensen op het moment dat we het meest kwetsbaar zijn. Hij komt met vrede. Zachtjes, voorzichtig, in kleine, maar troostrijke tekenen, als het suizen van een zachte stilte. Genezend, troostend, zoals een vader met zijn kinderen omgaat.
Daar bedoel ik mee dat God ons eerst en vooral op basis van Zijn liefde tegemoet treedt. Hij kiest niet voor de ruwe en harde confrontatie. Ons hart moet immers gewonnen worden. De ontmoeting tussen God en mens is een emotioneel gebeuren. Bij Hem kunnen we ons hart uitstorten. Langzaam begrijpen we dat Hij ons ruimte, lucht, troost en vrijheid wil geven om uit onze krampachtige en angstige wereld te stappen. Uit onze hardheid. Uit onze frustratie. Uit ons masker. Uit onze verongelijktheid, onze eenzaamheid, onze afgeschermde cocon. Hij vraagt ons om onze ogen te openen, om op te staan uit het doodse leven, om opnieuw te beginnen, om dankbaar te zijn, om ons open te stellen voor alles wat goed is, mooi en waar.
En Hij is Zelf degene Die dat allemaal meebrengt. Hij verwelkomt ons altijd met een onthaal, met een feest, met een gulle maaltijd.
Maar eerst moeten we daar op gewezen worden. Zo werkt dat praktisch als mensen tot geloof komen. De een vertelt het de ander. Zo komt God naar ons toe: via andere mensen.
De belangrijkste overgave die Hij in ons wil bewerkstelligen is dat we er in toestemmen dat Hij niets kwaads met ons voor heeft. Dat wij Hem kunnen vertrouwen. Dat Hij ons bemint. Pas dan zijn wij in staat om Hem echt te leren kennen zoals Hij is. Dan vallen al onze vooroordelen weg. Al onze verkeerde verwachtingen van Hem. Hij zal ons niet vernietigen. Hij zal ons niet veroordelen. Hij zal ons niet afwijzen. Pas dan herkennen wij Hem, horen en zien we Hem. Dan zijn onze ogen geopend en realiseren wij dat Hij voor altijd de Enige is tot wie we ons kunnen en willen wenden.

De afwezigheid van God is altijd schijn, wanneer je echt naar Hem zoekt. Hij staat altijd om de hoek. Hij wacht altijd op je. Hij staat altijd al met open armen voor je klaar, zoals Hij klaar staat voor elke tobber, elke zondaar, elke treurige, eenzame mens. Ondanks de stilte en het lange wachten.

Als je dit Goede Nieuws hebt vernomen, dit Evangelie, dan hoop ik dat je hart er door wordt verwarmd, dat je een andere blik krijgt op Zijn afwezigheid en dat je leert om het geloof waartoe je wordt aangespoord te gebruiken. "Geloof alleen". Dat is de sleutel om God te ontmoeten en Hem te leren (her)kennen.

God kan niet afwezig blijven.
Wie zoekt zal vinden. Wie klopt, zal worden open gedaan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor MoesTuin » 22 feb 2018 08:59

gravo schreef:
De afwezigheid van God is altijd schijn, wanneer je echt naar Hem zoekt. Hij staat altijd om de hoek. Hij wacht altijd op je. Hij staat altijd al met open armen voor je klaar, zoals Hij klaar staat voor elke tobber, elke zondaar, elke treurige, eenzame mens. Ondanks de stilte en het lange wachten.

Als je dit Goede Nieuws hebt vernomen, dit Evangelie, dan hoop ik dat je hart er door wordt verwarmd, dat je een andere blik krijgt op Zijn afwezigheid en dat je leert om het geloof waartoe je wordt aangespoord te gebruiken. "Geloof alleen". Dat is de sleutel om God te ontmoeten en Hem te leren (her)kennen.

God kan niet afwezig blijven.
Wie zoekt zal vinden. Wie klopt, zal worden open gedaan.

gravo


Mooi teer en waar je bijdrage Gravo
"Ruis o Gods stroom van Genade
Door gemeente huis en hart"
Hoor....Voel....Ervaar.....
In stilte veelal
Rust....ware Rust in Hem
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten