Het zwijgen van God

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor coby5 » 14 feb 2018 18:16

Als God echt weigert om te spreken, moet je even nagaan wat het laatste is wat Hij gezegd heeft tegen je. Als je daar niet naar luisterde, waarom zou Hij nu ineens iets anders zeggen wat jou wel aanstaat of gaan herhalen? Toch was Hij eens zo aardig om dat wel te doen toen ik weer eens wat te zeuren had en dezelfde vraag bleef stellen waar Hij allang antwoord op had gegeven en het antwoord was Neen.
Oorlogen. Dat staat in de Bijbel. Dit alles moet geschieden.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Bambi1 » 14 feb 2018 19:30

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor MoesTuin » 14 feb 2018 20:36

Huh...mijn eerdere reactie is gewoon weg.
Nou...kort en krachtig dan....

Gods stem moet je leren verstaan.
Hij spreekt soms zachtjes in je hart.
In relatie.

Wie oren heeft die hore wat de Geest zegt.
God spreekt zeker in deze tijd en heeft hiervoor de Heilige Geest de trooster geschonken aan de gelovigen die van hieruit in geloof leven

Als je denkt dat God niet spreekt in deze tijd wordt dan eens een poos stil en nederig.
Spreek Heere.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Teus » 14 feb 2018 21:04

Teus schreef:Is die verbinding, in de Heilige Geest, met Hem wel aanwezig?

Chaya schreef: Desondanks kan God toch zwijgen.

Jazeker, maar dan is de andere kant weer die afhankelijkheid zo goed. De verwachting en uit te kijken naar wat Hij doet. God doet ook heel vaak dingen zonder dat Hij het aankondigt. We verwachten het vaak op onze tijd maar het kan wel een jaar of nog langer duren.

Chaya schreef:Omtrent de vierde nachtwake Teus! De discipelen werden verontwaardigd omdat Jezus sliep en zij dreigden te vergaan.
Zij leefden dichtbij de Heere Jezus, konden Hem aanraken en toch.... Hij zweeg en zij raakten in paniek.

Dicht bij de Heere leven is niet in Zijn fysieke nabijheid zijn, maar dat wist je al.
De vierde nachtwake was dacht ik dat Jezus op het water liep, maar maakt niet uit. Toen Jezus in de boot sliep waren ze bang te vergaan terwijl Jezus erbij was omdat ze geen vertrouwen hadden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Johan100 » 14 feb 2018 22:11

Teus schreef:

Dicht bij de Heere leven is niet in Zijn fysieke nabijheid zijn, maar dat wist je al.

Waarom niet? Wat dan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor mona » 15 feb 2018 10:06

Chaya schreef:Dat is niet het spreken en zwijgen wat ik bedoel. Ik geloof er niet in dat God je gedurende de dag dingen zou vertellen.
En de moderne christen wil het graag hebben van ervaringen en gevoelens, inderdaad.
De kerkdienst moet een beleving zijn, met emoties gepaard liefst.

Het is zeker zo dat God je zomaar iets kan vertellen. Dat kan gebeuren dmv Zijn Woord, en ook door de inwendige stem van de Heilige Geest.
Het is wel belangrijk dat je Zijn stem kunt horen, en er vervolgens ook gehoor aan geeft.
Er kan veel ruis op de lijn zijn waardoor je de innerlijke stem van de Heilige Geest niet kunt horen, denk bv aan bewuste zonden, of te weinig rust in je hoofd door een veel te drukke agenda.
Meerde keren mogen ervaren dat de Geest van God je woorden in de mond legt die je moet spreken.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik zo goed/exclusief ben, maar om aan te geven dat de Heere echt op die manier spreekt.
Dat heeft niet iets met het willen ervaren of voelen te maken.
Want het hoeft per definitie niet perse fijn te zijn als de Heere je iets vertelt....


Chaya schreef:In de Psalmen kunnen we ook van de bittere klacht lezen, David had er weet van, Job moest het zwijgen van God ervaren, de discipelen waren na de kruisiging ook hulpeloos en zoekende. Thomas herkende Jezus niet, de Emmaüsgangers ook niet.

Deze voorbeelden, en die vanuit je openingspost, staan in de tijd dat de Heilige Geest nog niet was uitgestort. Dat maakt echt een groot verschil. Als wij met God verzoend zijn, hebben wij de Heilige Geest ontvangen, en daarmee is het leven met God echt veel en veel rijker dan toen.
Dat is een heerlijke vrucht van de hemelvaart van Christus, en van Zijn lijden en sterven.
Hij is ons gegeven als Trooster IN ons. Dichterbij kan niet. Als wij Zijn stem dan niet verstaan, komt dat echt door eigen schuld.
Waarmee ik niet wil zeggen dat God Zich niet even stil kan houden, als Hij dat nodig acht.
Maar niet als straf op zonde, maar als vorming, om ons afhankelijk te weten van Hem.

Ik weet niet of dit is wat je bedoelt?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Teus » 15 feb 2018 10:08

Teus schreef:Dicht bij de Heere leven is niet in Zijn fysieke nabijheid zijn, maar dat wist je al.


Johan100 schreef:Waarom niet? Wat dan?

De aanwezigheid van God ervaar je in je hart door de Heilige Geest.
Niet zomaar tastbaar. Hij is niet fysiek aanwezig.
Het is bij mij wel eens zo dat het nog meer dan tastbaar lijkt, Johan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2018 15:27

mona schreef:
Ik weet niet of dit is wat je bedoelt?

Nee helaas niet.
Ik krijg alleen maar reacties over het spreken van God, maar dit topic heb ik bewust het zwijgen genoemd.
Want het is niet zo dat God altijd direkt een antwoord geeft.

Ik vond een leespreek van ds. H. Hofman, onderverdeeld in 3 punten:
1. Dit is een rechtvaardig zwijgen
2. Dit is een toornend zwijgen
3. Dit is een liefdevol zwijgen
http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Downlo ... nline=True


Zvi Kolitz schreef in zijn boekje 'Josl Rakover wendt zich tot God':

Ich glojb in der zoen, afile ven zi sjajnt nit; ich glojb in der libe, afile ven ich fil ir nit, ich glojb in Gott, afile ven er sjvajgt (Ik geloof in de zon, ook als ze niet schijnt. Ik geloof in de liefde, ook als ik die niet voel. Ik geloof in God, ook als Hij zwijgt).

Afbeelding

Een brief in een fles uit de ruïnes van het getto van Warschau. Josl Rakover bevindt zich in een van de weinige huizen vanwaaruit nog geschoten wordt. Vastbesloten tegenstand te bieden gebruikt hij zijn laatste levensuren voor een hartstochtelijke boodschap aan God. In deze uitgave is ook de originele Jiddische tekst opgenomen, met een transliteratie van Dorien Veldhuizen.

En er is nog een boekje met de titel Als God zwijgt
Afbeelding

Wat doe je als God stil is en je gebeden niet werken?
'Vanuit de Bijbel valt er van alles over onverhoorde gebeden te zeggen, maar als je ermee te maken hebt, werken de bekende antwoorden niet. Die komen meestal te snel en te makkelijk en werken te gepolijst. Daarom ben ik zo dankbaar voor dit boek. Het boek eindigt met een nawoord van Samie, de vrouw van de auteur: geen gemakkelijk happy end, maar een diep doorleefde afhankelijkheid van de hemelse Vader die je niet altijd begrijpt, maar wiens liefde je in alles mag leren kennen. Dit boek had ik graag jaren eerder gehad'
Ds. Ron van der Spoel (verbonden aan Open Doors)

Er zijn dus wel degelijk mensen die dit herkennen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Teus » 15 feb 2018 15:32

Dit alles heeft met Geloven te maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor tulp » 16 feb 2018 12:25

MoesTuin schreef:God zwijgt nooit.
Dat kan je misschien wel zo denken of ervaren maar dan is dit ten diepste nog niet zo.
God is alom aanwezig voor eeuwig en altijd.
Het eventuele zwijgen wat nu menselijk gedacht en of bedacht wordt is geen zwijgen van God.
In een levende relatie met de Heer waarin je bent vrij gezet bent van alle mogelijke belemmeringen en je veilig bent en je mag weten in Christus in geloof.....dan wordt je de Heilige Geest geschonken waardoor God spreekt op zo vele verschillende manieren.
Als je dan stil wordt voor de Heer......Hij spreekt door de natuur mensen enz......



Dit is dus de reden waarom ikzelf dit een te gevoelig onderwerp vind om op zo'n groot forum te bespreken.
Er zijn mensen die ervaren dat God zwijgt, en dan komen er andere mensen op af om je blij en belerend te vertellen dat jij het niet goed voelt, dat het aan jou ligt en dat dat gebrek aan geloof is. (je staat hierin niet alleen hoor Moestuin :wink: )

God heeft ons allemaal verschillend geschapen, we verschillen van karakter en we hebben allemaal een ander leven gehad tot nu toe. Hoe je het keert of wendt, ervaringen vormen je nu eenmaal. Ook in je geloofsleven neem je jezelf mee, of je dat nu wilt of niet.
Er zijn mensen die God altijd ervaren, dicht bij Hem leven en er zijn mensen die dicht bij Hem leven en soms zijn zwijgen ervaren.
Is dat nu zo moeilijk om te laten staan?!

Voor mensen die met het zwijgen van God te maken hebben (of ze dat nu ervaren of dat het echt zo is, verandert het gevoel van eenzaamheid niet): misschien steunt het om te weten dat je niet de enige bent. Ook al heb je het gevoel dat God je laat tobben, probeer zelf Hem vast te houden, blijf bidden, zingen en probeer met je hoofd vast te houden dat Hij niet loslaat het werk van Zijn handen.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Bambi1 » 16 feb 2018 14:43

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2018 15:50

tulp schreef:Dit is dus de reden waarom ikzelf dit een te gevoelig onderwerp vind om op zo'n groot forum te bespreken.
Er zijn mensen die ervaren dat God zwijgt, en dan komen er andere mensen op af om je blij en belerend te vertellen dat jij het niet goed voelt, dat het aan jou ligt en dat dat gebrek aan geloof is.

En daarom heb ik juist het topic geopend Tulp. We zijn niet allemaal hetzelfde en op dit forum lijkt het vaak één groot geluksgevoel te moeten zijn, als je gaat geloven of bekeerd wordt.
Maar zo is het niet! En daarom worstelen veel mensen in een geestelijke eenzaamheid, omdat ze niet worden begrepen.
Je moet geloven, je moet gewoon luisteren, je moet gewoon de Bijbel lezen, zijn de standaard antwoorden.
tulp schreef:Voor mensen die met het zwijgen van God te maken hebben (of ze dat nu ervaren of dat het echt zo is, verandert het gevoel van eenzaamheid niet): misschien steunt het om te weten dat je niet de enige bent. Ook al heb je het gevoel dat God je laat tobben, probeer zelf Hem vast te houden, blijf bidden, zingen en probeer met je hoofd vast te houden dat Hij niet loslaat het werk van Zijn handen.

Mooi gezegd Tulp!

Ik had trouwens eerst gezocht hier, maar kon geen topic vinden, maar het bleek er wel te zijn, kwam ik nu achter:
viewtopic.php?t=1592
Het is uit 2003, en beslaat maar 1 pagina.

Een vraag die hiermee ook wel verband houdt denk ik:
Dat God zich soms verborgen houdt en schijnbaar zwijgt, kun je zien in het boek Esther. De naam God komt daar geen enkele keer in voor.
Waarom is dat dan?
Bambi1 schreef:Ik kan alleen vanuit mezelf spreken, maar meestal ervaren mensen het zwijgen van God bij dingen waar ze graag antwoord op willen, of bang voor zijn.
Iets waar ze emotioneel dus erg mee bezig zijn.

Dat is ook waar het om gaat. Als alles op rolletjes loopt, is er minder de neiging om naar de stem van God te zoeken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor MoesTuin » 16 feb 2018 16:54

tulp schreef:Dit is dus de reden waarom ikzelf dit een te gevoelig onderwerp vind om op zo'n groot forum te bespreken.
Er zijn mensen die ervaren dat God zwijgt, en dan komen er andere mensen op af om je blij en belerend te vertellen dat jij het niet goed voelt, dat het aan jou ligt en dat dat gebrek aan geloof is. (je staat hierin niet alleen hoor Moestuin :wink: )

God heeft ons allemaal verschillend geschapen, we verschillen van karakter en we hebben allemaal een ander leven gehad tot nu toe. Hoe je het keert of wendt, ervaringen vormen je nu eenmaal. Ook in je geloofsleven neem je jezelf mee, of je dat nu wilt of niet.
Er zijn mensen die God altijd ervaren, dicht bij Hem leven en er zijn mensen die dicht bij Hem leven en soms zijn zwijgen ervaren.
Is dat nu zo moeilijk om te laten staan?!

Voor mensen die met het zwijgen van God te maken hebben (of ze dat nu ervaren of dat het echt zo is, verandert het gevoel van eenzaamheid niet): misschien steunt het om te weten dat je niet de enige bent. Ook al heb je het gevoel dat God je laat tobben, probeer zelf Hem vast te houden, blijf bidden, zingen en probeer met je hoofd vast te houden dat Hij niet loslaat het werk van Zijn handen.


Inderdaad Tulp.
Hopelijk dat men zich ook bemoedigd mag weten door het delen hiervan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor MoesTuin » 16 feb 2018 22:45

1.
Heer, verberg niet Uw gelaat nu ‘k vermoeid ben en verzwakt;
‘k hunker naar Uw dageraad zoals ‘t land naar regen snakt.
Kom, mijn Meester, kom met spoed, ‘k leef niet als ‘k U niet ontmoet.

2.
Troost’loos is de morgenstond als Uw levend Licht niet straalt;
De ochtend die Uw glans niet vond, heeft als nieuwe dag gefaald;
Maar de kille nacht verdwijnt als Uw zon van liefde schijnt.

3.
Heer, bezoek mijn ziel dan nu in de nacht van mijn tekort;
Plaats mij zó in ‘t licht van U dat ‘k de weerschijn daarvan word;
Nooit ben ‘k zwak meer of vermoeid als die gloed tot glorie groeit.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Het zwijgen van God

Berichtdoor Bambi1 » 17 feb 2018 02:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten