Vrouwen in de bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 13:25

Marnix schreef:Lol is wat anders dan vreugde.

Precies! N.C. gebruikt zelf uitdrukkelijk het woord LOL en dat is iets anders dan de vreugde die gesmaakt wordt door Gods kinderen.
Marnix schreef:Overigens mag je in de kerk ook best plezier hebben en lol in goede tijden.

Ze gaf aan dat ze niet naar de kerk wil gaan.
We gaan niet naar de kerk om plezier te hebben, maar om God te eren en te loven en gevoed te worden door het Woord.
naamloos schreef:Als een vrouw een zoon heeft gekregen, is ze zeven dagen onrein. Tijdens die zeven dagen gelden dezelfde regels als wanneer ze ongesteld is. Op de achtste dag moet de voorhuid van het geslachtsdeel van haar zoontje besneden worden. De 33 dagen daarna is ze onrein en herstelt ze van de geboorte van het kind. En als ze een dochter heeft gekregen, is ze twee weken onrein. Tijdens die twee weken gelden dezelfde regels als wanneer ze ongesteld is. De 66 dagen daarna is ze onrein en herstelt ze van de geboorte van het kind.

Wat is daar mis mee, in de context van die tijd gezien? Nu heeft een vrouw ook een kraamperiode.
Je haalt de besnijdenis er opeens ook bij, maar dat had een reden dat het op de achtste dag gebeurde!
naamloos schreef:De vrouw is haar leven lang het bezit van een man, en ze staat altijd onder mannelijk gezag en toezicht.
Haar rechten zijn beduidend minder dan de rechten van mannen, en ze heeft de goedkeuring van haar man of vader nodig bij haar doen en laten.

In 2018 hebben we het uitgevonden, de vrouw is niet langer het bezit van haar man, hoera.
Maar ik moet wel lezen dat Piet met ZIJN Marie trouwt, dat is de moderne spreekwijze.
Ik kan nergens lezen dat een vrouw op grond van het geloof! onderdrukt mag worden. Ook in de Bijbel vind je vrouwen met een bijzondere plaats.
Ester, zij was niet bepaald een onderdrukte vrouw!
Ruth, komt notabene uit een heidens volk maar is een naam in de geslachtslijn van de Heere Jezus.
Hanna, een profetes.
Deborah, zij is heel dapper. Een richter!
Eerder in het topic noemde ik ook andere vrouwen.

Wat jouw probleem is, jij wilt alles in de context van nu halen. Maar voor onze oma's was dit geen discussie.
De vrouwen zijn notabene de ooggetuigen van de opstanding van de Heere Jezus. Hoezo mindere plaats?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 01 feb 2018 13:33

de passant schreef:Ik wil uitdrukkelijk waarschuwen voor deze site , het is gif wat op die site gepost wordt , compleet uit hun verband getrokken teksten vrijwel altijd uit hun context gehaald , helaas mede mogelijk gemaakt door de sterk verouderde statenvertaling.
BLIJF WEG VAN DIE SITE ,TENZIJ JE ZO STERK BENT IN JE GELOOF DAT JE DE LEUGENACHTIGHEID ERVAN KUNT DOORZIEN!!!
Pcrtje schreef:naamloos: http://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm

Op deze manier lijkt het net alsof ik zonder verder commentaar die link geplemt heb, maar ik schreef erbij: "Deze link doet aan tekstenplukkerij, maar evengoed wordt je er niet vrolijk van als je ze in de context leest".
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 01 feb 2018 14:02

Chaya schreef:Ze gaf aan dat ze niet naar de kerk wil gaan.
We gaan niet naar de kerk om plezier te hebben, maar om God te eren en te loven en gevoed te worden door het Woord.
God eren en loven en gevoed worden door het Woord kunnen ook plaatsvinden buiten de kerk. Als ik thuis een lied zing of in de Bijbel lees eer ik God ook en word ik ook gevoed uit het Woord Gods.

Chaya schreef:Wat is daar mis mee, in de context van die tijd gezien? Nu heeft een vrouw ook een kraamperiode.
Het gaat hier niet om een kraamperiode maar om reinheidswetten. Je gaat hiermee voorbij aan het punt dat naamloos wil maken: waarom zou een vrouw langer onrein zijn wanneer ze een dochter gebaard heeft dan wanneer het een jongetje zou zijn?

Chaya schreef:Je haalt de besnijdenis er opeens ook bij, maar dat had een reden dat het op de achtste dag gebeurde!
Die zelfverzonnen reden van Hobrink (namelijk dat de bloedstolling precies op de achtste dag beter zou zijn) slaat nergens op. Dit getal is symbolisch; er is geen medische reden.

Chaya schreef:Ik kan nergens lezen dat een vrouw op grond van het geloof! onderdrukt mag worden.
Niet per se onderdrukt, maar wel flink achtergesteld.

Chaya schreef:Ook in de Bijbel vind je vrouwen met een bijzondere plaats.
Ester, zij was niet bepaald een onderdrukte vrouw!
Maar ze stond onder de Koning, haar man.

Chaya schreef:Deborah, zij is heel dapper. Een richter!
Maar als je haar verhaal vergelijkt met de verhalen van de andere richteren kun je zien dat zij minder taken mocht uitvoeren dan de mannelijke richteren.

Chaya schreef:Wat jouw probleem is, jij wilt alles in de context van nu halen. Maar voor onze oma's was dit geen discussie.
Het kan geen kwaad om te erkennen dat de overheersende visie van de Bijbelschrijvers op vrouwen duidelijk vrouw-achterstellend is. Dat is uiteraard niet erg, dat is gewoon een feitelijke constatering. Gelukkig doen wij het nu beter. Maar het is wel netjes om dit gewoon te erkennen, Chaya, in plaats van doen dat het allemaal wel meevalt en dit punt niet bestaat.

Chaya schreef:De vrouwen zijn notabene de ooggetuigen van de opstanding van de Heere Jezus. Hoezo mindere plaats?
Er zijn geen ooggetuigen van de opstanding van de Here Jezus. De vrouwen ontdekten dat het graf leeg was toen Jezus al opgestaan is.
"Een libelle zweeft over het water..."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 01 feb 2018 14:09

Chaya schreef:Wat is daar mis mee, in de context van die tijd gezien? Nu heeft een vrouw ook een kraamperiode.
Je haalt de besnijdenis er opeens ook bij, maar dat had een reden dat het op de achtste dag gebeurde!
Ja hehe, natuurlijk is er een kraamperiode. Maar niet voor meisjes 2x zo lang dan voor jongens. Alsof meisjes extra onreinigheid geven.
De besnijdenis is hier verder geen onderwerp, het gaat om het aantal dagen ervoor en erna.
Chaya schreef:In 2018 hebben we het uitgevonden, de vrouw is niet langer het bezit van haar man, hoera.
En nou nog in de landen waar dat niet het geval, dat zou wel fijn zijn.
Chaya schreef:Maar ik moet wel lezen dat Piet met ZIJN Marie trouwt, dat is de moderne spreekwijze.
Ja, en Marie met HAAR Piet. Inderdaad, gewone spreektaal.
Chaya schreef:Ik kan nergens lezen dat een vrouw op grond van het geloof! onderdrukt mag worden.
Niet? Het heeft gewoon een ander woord maar de betekenis is hetzelfde.
Chaya schreef:Ook in de Bijbel vind je vrouwen met een bijzondere plaats.
Ester, zij was niet bepaald een onderdrukte vrouw!
Oww, dus het is normaal dat voor Ester dezelfde regel gold als voor de dienaren van de koning: Alle dienaren van de ​koning​ en de inwoners van alle provincies van het koninkrijk weten dat er maar één wet geldt voor iedere man of vrouw die zonder ontboden te zijn naar de ​koning​ gaat en in de binnenhof komt: die persoon wordt ter dood gebracht. Alleen degene wie de ​koning​ zijn gouden ​scepter​ toesteekt, brengt het er levend af. Wat mijzelf betreft, ik ben nu al in geen dertig dagen bij de ​koning​ ontboden.’
Chaya schreef:Ruth, komt notabene uit een heidens volk maar is een naam in de geslachtslijn van de Heere Jezus.
Hanna, een profetes.
Deborah, zij is heel dapper. Een richter!
Eerder in het topic noemde ik ook andere vrouwen.
En eerder in het topic zei ik al dat positieve namen, teksten en gebeurtenissen de negatieve niet uitwissen.
Chaya schreef:Wat jouw probleem is, jij wilt alles in de context van nu halen. Maar voor onze oma's was dit geen discussie.
Als we nu inzien dat bepaalde zaken slecht zijn waar men eerder geen probleem mee had (wat ook maar een aanname is trouwens) of ze wisten gewoon niet beter en namen het zoals het kwam, dan kijk ik inderdaad vanuit mijn eigen context ja.
Dat wordt pas een probleem als mensen in onze tijd die vastgeroeste tradities over onderdanige ondergeschikte vrouwen willen blijven handhaven.
Chaya schreef:De vrouwen zijn notabene de ooggetuigen van de opstanding van de Heere Jezus. Hoezo mindere plaats?
Zoals ik meer gezegd heb: met iets positiefs (ze waren de eerste aan wie hij verscheen) wis je iets negatiefs niet uit. Daar moet openlijk afstand van gedaan worden.
Laatst gewijzigd door naamloos op 01 feb 2018 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 01 feb 2018 14:25

Chaya schreef:Geloven betekent niet: in de Bijbel lezen en verder een leuk leven hebben.
Jezus zegt: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden."
Jezus verkondigt geen lol, maar lijden om Zijns Naam wil!
Ben je al in het Nieuwe Testament aanbeland? Lees dan eens goed hoe hard de woorden van de Heere Jezus soms kunnen zijn. Tegen huichelaars, tegen schijngelovigen, ja zelfs tegen zijn eigen discipel als dat moet!
Tegen Petrus, die notabene Zijn Meester alleen maar wil helpen op dat moment:
Simon, je bent een satan, scheer je weg.' `Gij zijt een satan, een zoon van de vader der leugen.'

Is dat niet ernstig? Je wilt het van mij niet horen, je wilt het niet lezen, maar het staat in de Bijbel!
Kies dan heden wie jij dienen wilt.


Iedereen gelooft op zijn eigen manier en doet dit op zijn eigen manier. Ik zou me minder met een ander bemoeien en meer met jezelf bezig zijn. We mogen elkaar niet veroordelen toch? Dat staat ook in de bijbel en ik heb het idee dat jij mij wel veroordeelt. Als ik de bijbel wil lezen thuis muziek wil luisteren en over het geloof wil praten met mensen die ik ken die ook christen zijn, wat kan jou dat dan schelen? Ik merk de laatste tijd veel dat de sociale controle groot is en we elkaar opdringen wat we wel en niet moeten doen als Christen. Ik heb al gekozen wat ik dienen wil, al een tijdje geleden.
Laatst gewijzigd door Nieuwechristen op 01 feb 2018 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 14:25

Pcrtje schreef: Die zelfverzonnen reden van Hobrink (namelijk dat de bloedstolling precies op de achtste dag beter zou zijn) slaat nergens op. Dit getal is symbolisch; er is geen medische reden.

Ik lees Hobrink niet. Deze kennis heb ik van mevrouw Hoek, arts!

En verder heb ik geen zin om een discussie die de tijdgeest ademt, voor de zoveelste keer weer dunnetjes over te doen.
God heeft aan de vrouw een bijzondere plaats gegeven en daar houd ik me aan.
Wat de feministen daar dan van vinden, interesseert mij vrij weinig.
Alle tijden hebben hun weertijden. Dat zie je nu na de MeToo discussie, de pitspoezen en de dartgirls moeten ook het veld ruimen, "omdat het niet meer in deze tijd past." He he, de heren worden wakker.
Twee jaar geleden moest je niet zeuren en niet zo kinderachtig doen.
Nu de dames bij de Tour de France nog en op de autobeurs.
DAT vind ik vele malen erger, om je als vrouw als lustobject te laten gebruiken voor een paar centen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 01 feb 2018 14:29

Chaya schreef:Ik lees Hobrink niet. Deze kennis heb ik van mevrouw Hoek, arts!

En verder heb ik geen zin om een discussie die de tijdgeest ademt, voor de zoveelste keer weer dunnetjes over te doen.
God heeft aan de vrouw een bijzondere plaats gegeven en daar houd ik me aan.
Wat de feministen daar dan van vinden, interesseert mij vrij weinig.
Alle tijden hebben hun weertijden. Dat zie je nu na de MeToo discussie, de pitspoezen en de dartgirls moeten ook het veld ruimen, "omdat het niet meer in deze tijd past." He he, de heren worden wakker.
Twee jaar geleden moest je niet zeuren en niet zo kinderachtig doen.
Nu de dames bij de Tour de France nog en op de autobeurs.
DAT vind ik vele malen erger, om je als vrouw als lustobject te laten gebruiken voor een paar centen.


Dat mogen die dames toch zelf bepalen? Of ze centen willen verdienen met dit soort werk? Waarom veroordeel je zo? Ik leer juist dat dat niet mag, God oordeelt wij niet. Volgens mij ben jij heel streng gelovig?
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 14:30

Nieuwechristen schreef:Iedereen gelooft op zijn eigen manier en doet dit op zijn eigen manier. Ik zou me minder met een ander bemoeien en meer met jezelf bezig zijn. We mogen elkaar niet veroordelen toch? Dat staat ook in de bijbel en ik heb het idee dat jij mij wel veroordeelt.

Dat lees je dan verkeerd. Ik probeerde je alleen in liefde erop te wijzen wat Jezus Zelf in de Bijbel zegt.
En dat lol en zelf weten niet is wat Hij predikte.

In je voorsteltopic schreef je nl: Ik heb natuurlijk nog wel vragen,.
En daar probeerde ik je een eerlijk antwoord op te geven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 01 feb 2018 14:33

MoesTuin schreef:Als de Heere Jezus in je hart komt wonen mag je zeer zeker ook vreugde en blijdschap kennen.
Dat kan ik uit ervaring delen en mag ik zeggen hier.
In hedendaagse taal ook wel lol genoemd

Weet je God gaat met jou een weg die weer zo anders is dan die met jou.
Respect.
Ieder mens is ook anders.
Iedere kerk is ook weer anders.
Het gaat hier enkel om Geloof in de Heer Jezus Christus in het hart.

Ga een nieuwe christen ook niet gelijk al jou jaren lange gewenningen en regeltjes hoe het zou horen opleggen.
Er is veel te leren van deze bijdrage vanuit de gereformeerde gemeenten waar ik voor 100 procent achter sta.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/255 ... nt-worden/

Gunnend!


De link had ik laatst gelezen, dank je wel!
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 14:34

Nieuwechristen schreef:Dat mogen die dames toch zelf bepalen? Of ze centen willen verdienen met dit soort werk? Waarom veroordeel je zo? Ik leer juist dat dat niet mag, God oordeelt wij niet.

Als je prettig wilt discussiëren, raad ik je aan om niet steeds met termen als veroordelen te smijten.
We zijn hier op een discussieforum nl., en niet iedereen is het met jou eens. W.o. ik dus.
Nieuwechristen schreef:Volgens mij ben jij heel streng gelovig?

Dat weet je na 3 postings?
Nee hoor, ik ben niet streng, noch streng gelovig.
Maar ik ben niet: van de alles moet maar kunnen richting.
Wie zalig wil worden, zal voor de smalle weg moeten kiezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 01 feb 2018 14:40

Chaya schreef:Als je prettig wilt discussiëren, raad ik je aan om niet steeds met termen als veroordelen te smijten.
We zijn hier op een discussieforum nl., en niet iedereen is het met jou eens. W.o. ik dus.

Dat weet je na 3 postings?
Nee hoor, ik ben niet streng, noch streng gelovig.
Maar ik ben niet: van de alles moet maar kunnen richting.
Wie zalig wil worden, zal voor de smalle weg moeten kiezen.


Ik denk dat we allemaal op onze eigen manier geloven, en God zal wel over ons oordelen als de tijd rijp is. Als ik dood ga zal ik zien of ik het goed gedaan heb. Je moet ook begrijpen dat ik mijn hele leven voor december 2017 atheist ben geweest en dat ik probeer om mijn weg in het Christendom te vinden, het is nogal verwarrend de laatste tijd, zelfs al twijfel gehad. Ik stop even op het forum en zal eerst de bijbel eens gaan 'uitlezen' dat lijkt me een beter plan.

Bedankt voor je goed bedoelde advies. Lezen is ook totaal anders dan spreken met iemand, je ziet geen gebaren, geen uitdrukkingen op het gezicht. Mijn oprechte excuus. Ik ben een beetje verward deze week. Ik bid dat God mij leiden mag in deze en komende tijden.

God's zegen voor jou Chaya
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 14:44

Nieuwechristen schreef:God's zegen voor jou Chaya

Dank je wel.
De Heere zegene je en behoede je!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 01 feb 2018 14:49

MoesTuin schreef:Bid voor haar terwijl ze leest in het Woord van God zoals ze aangeeft.
De Heer is een werk in haar begonnen en gestart.....
Het is als zaad wat gezaaid en aan het kiemen is.
Het heeft tijd zorg aandacht en liefde nodig.


Dank je wel moestuin. Ik hoop dat de zaadjes hele mooie bloemen mogen worden, ik ga de bijbel uitlezen, dat lijkt me nu de beste stap. Ik heb God gevraagd of hij mij leiden wil in dit proces, hem heb ik zeker nodig.

Groet!
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 01 feb 2018 14:50

Chaya schreef:Ik lees Hobrink niet. Deze kennis heb ik van mevrouw Hoek, arts!
Heb je een bron? Want als zij zich wel weer op Hobrink beroept, berust het dus op dezelfde onzin.

Chaya schreef:En verder heb ik geen zin om een discussie die de tijdgeest ademt, voor de zoveelste keer weer dunnetjes over te doen.
God heeft aan de vrouw een bijzondere plaats gegeven en daar houd ik me aan.
Prima als jij je onderdanig wilt gedragen, maar wees dan wel zo eerlijk om de problemen die veel buitenstaanders ervaren met de positie der vrouw in de Bijbel te erkennen. Dat jij het prettig vindt om je daarnaar te voegen moet je natuurlijk zelf weten, maar zoals Naamloos al aangeeft: naast alle bijzondere taken die de vrouwen in de Bijbel verrichten (=positief!) staan ook een hoop teksten die direct dan wel indirect spreken over een achtergestelde positie van vrouwen (=minder positief). En ja, dat lezen wij met de bril van deze tijdsgeest en ja die teksten moet je zien in die context, maar erken dan op z'n minst dat die teksten voor de mensen van nu problematisch kunnen zijn. Je doet nu alsof die teksten niet bestaan; wijst alleen op de positieve kanten en doet alsof de moeite die hedendaagse mensen met die teksten hebben ongegrond is.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 01 feb 2018 14:53

Nieuwechristen schreef:Dank je wel moestuin. Ik hoop dat de zaadjes hele mooie bloemen mogen worden, ik ga de bijbel uitlezen, dat lijkt me nu de beste stap. Ik heb God gevraagd of hij mij leiden wil in dit proces, hem heb ik zeker nodig.

Groet!


Amen! (Zo is het....jij hebt het voor nu helemaal goed begrepen. Laat je enkel Leiden door de Heer.....houdt je blik op Hem gericht en laat je door niets en niemand je afleiden)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten