Vrouwen in de bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 15:00

Pcrtje schreef:Heb je een bron? Want als zij zich wel weer op Hobrink beroept, berust het dus op dezelfde onzin.

Ik citeer (ik kreeg een samenvatting van haar lezing toegestuurd, hoop dat ik nu niet buiten mijn boekje ga)
De besnijdenis moest plaatsvinden op de 8ste dag. Nu blijkt dat na de geboorte door het nog onrijp zijn van de lever er de eerste dagen een relatief tekort is van bloedstollingsfactoren. Daarna schiet de aanmaak zelfs even door zodat er op de 8ste dag meer bloedstollingsfactoren in het bloed aanwezig zijn dan gemiddeld.

De Joden zelf zeggen echter dit:
De briet mila gebeurt op de achtste dag. Dit heeft te maken met een bovenaards niveau, het kabbalistische niveau van ketter (kroon), wat dezelfde letters heeft als het woord kareet (afsnijding van het Joodse volk). Hoewel de briet mila alleen een gebod is, volgt er toch kareet (Hemelse straf) wanneer men zich hier niet aan houdt. Wij hebben bijvoorbeeld een achtste dag Soekot. Met Soekot komen allerlei nieuwe G-ddelijke invloeden naar beneden, maar pas op de achtste dag dalen deze ook in de wereld neer. De commentator Kli Jakar legt uit dat de reden dat de besnijdenis op de achtste dag plaatsvindt hetzelfde is als waarom de Tabernakel op de achtste dag werd opgericht in de woestijn. Met het Misjkan (reizende heiligdom) maakte het Joodse volk een woonplaats voor G-d in deze fysieke wereld. De besnijdenis heeft hetzelfde effect.

ACHTERGRONDEN VAN DE BESNIJDENIS
Pcrtje schreef:Prima als jij je onderdanig wilt gedragen, maar wees dan wel zo eerlijk om de problemen die veel buitenstaanders ervaren met de positie der vrouw in de Bijbel te erkennen

Ik dacht dat je me beter kende. :wink:
Natuurlijk onderken ik de problemen niet die veel vrouwen nog ervaren. Ik woon in een wijk waar ik dit dagelijks meemaak!
Al wordt dit stilaan wel minder hoor, ook bij deze bevolkingsgroepen zijn steeds meer vrouwen hoog opgeleid en die laten zich echt niet meer in de keuken opsluiten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 01 feb 2018 17:08

Chaya schreef:Ik citeer (ik kreeg een samenvatting van haar lezing toegestuurd, hoop dat ik nu niet buiten mijn boekje ga)
De besnijdenis moest plaatsvinden op de 8ste dag. Nu blijkt dat na de geboorte door het nog onrijp zijn van de lever er de eerste dagen een relatief tekort is van bloedstollingsfactoren. Daarna schiet de aanmaak zelfs even door zodat er op de 8ste dag meer bloedstollingsfactoren in het bloed aanwezig zijn dan gemiddeld.
Toch het Hobrinkargument, dus. ;) Het punt is dat dit argument niet klopt. Ik heb geprobeerd dit verhaal over de bloedstollingsfactoren op te zoeken in de literatuur maar ik kon het niet terugvinden. Mw. Hoek en Hobrink hebben het over bloedstollingsfactoren, protrombine (met het bijbehorende vitamine K) om precies te zijn. Stel nou dat Hobrink gelijk heeft - ik kon dit niet zo snel terugvinden in de literatuur, maar stel - het aanwezige protrombine in het bloed werkt op de achtste dag inderdaad het best, dan wil dat helemaal niet betekenen dat de bloedstolling beter gaat dan op andere dagen. De bloedstollingscascade bestaat namelijk uit veel meer bloedstollingsfactoren die Hobrink niet meeneemt in zijn overwegingen. Hij pikt alleen protrombine eruit, maar hoe zit het met de andere? Misschien zijn de andere bloedstollingsfactoren juist verlaagd op de achtste dag en gaat de bloedstolling dus trager dan bijvoorbeeld op de zevende dag.

Maar goed, we dwalen nu wel weer af. Ik zou iig meer waarde hechten aan de verklaring van de symbolische betekenis achter de achtste dag dan aan een medische verklaring.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 17:17

Pcrtje schreef:Toch het Hobrinkargument, dus. ;) Het punt is dat dit argument niet klopt. Ik heb geprobeerd dit verhaal over de bloedstollingsfactoren op te zoeken in de literatuur maar ik kon het niet terugvinden. Mw. Hoek en Hobrink hebben het over bloedstollingsfactoren, protrombine (met het bijbehorende vitamine K) om precies te zijn. Stel nou dat Hobrink gelijk heeft - ik kon dit niet zo snel terugvinden in de literatuur, maar stel - het aanwezige protrombine in het bloed werkt op de achtste dag inderdaad het best, dan wil dat helemaal niet betekenen dat de bloedstolling beter gaat dan op andere dagen. De bloedstollingscascade bestaat namelijk uit veel meer bloedstollingsfactoren die Hobrink niet meeneemt in zijn overwegingen. Hij pikt alleen protrombine eruit, maar hoe zit het met de andere? Misschien zijn de andere bloedstollingsfactoren juist verlaagd op de achtste dag en gaat de bloedstolling dus trager dan bijvoorbeeld op de zevende dag.

Maar goed, we dwalen nu wel weer af. Ik zou iig meer waarde hechten aan de verklaring van de symbolische betekenis achter de achtste dag dan aan een medische verklaring.

Ik kan niet voor haar spreken uiteraard, maar zij lijkt mij niet het type arts dat bij Hobrink na gaat zoeken of iets klopt of niet.
Het was een lezing waarbij veel medische gebeurtenissen verklaard werden. W.o. deze.

Weet je wat zo wonderlijk is? Het moet altijd op de 8e dag, ongeacht welke dag dat zou zijn, de sabbat dus of niet.
Het gebeurde altijd in de tempel en logischer zou dan zijn om dit op de sabbat te doen, of juist de dag er na.

Dus laat Hobrink nu even los. :wink: Ik heb hem niet gelezen, heb het boek trouwens wel in huis hoor.

Terug naar de Vrouwen in de Bijbel dan maar?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2018 23:35

Chaya schreef:Precies! N.C. gebruikt zelf uitdrukkelijk het woord LOL en dat is iets anders dan de vreugde die gesmaakt wordt door Gods kinderen.

Ze gaf aan dat ze niet naar de kerk wil gaan.
We gaan niet naar de kerk om plezier te hebben, maar om God te eren en te loven en gevoed te worden door het Woord.


Natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat er ook ruimte is om plezier met elkaar te hebben. Wij hebben 1x in de maand bijvoorbeeld een spelletjesavond met gemeenteleden uit de buurt. Er is een fietsclubje voor senioren, er zijn gezamelijke maaltijden. Dat is gewoon plezier hebben met gemeenteleden. Naast wat jij noemt, mag daar ook best ruimte voor zijn. Het een sluit het ander niet uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 02 feb 2018 10:24

Marnix schreef: Er is een fietsclubje voor senioren, er zijn gezamelijke maaltijden. Dat is gewoon plezier hebben met gemeenteleden. Naast wat jij noemt, mag daar ook best ruimte voor zijn. Het een sluit het ander niet uit.

Dat bedoel ik helemaal niet! Het ging over lol in de eredienst. Wat jij hier benoemt staat daar buiten.
Lol is iets anders dan plezier.
En is geen kwestie van woordkeuze.
Probeer me eens gewoon te lezen hoe ik het schrijf en er niet altijd maar tegen in te hangen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2018 00:33

Chaya schreef:Dat bedoel ik helemaal niet! Het ging over lol in de eredienst. Wat jij hier benoemt staat daar buiten.
Lol is iets anders dan plezier.
En is geen kwestie van woordkeuze.
Probeer me eens gewoon te lezen hoe ik het schrijf en er niet altijd maar tegen in te hangen.


Ah ik zag “naar een kerk gaan” meer als “je bij een gemeente aansluiten” terwijl jij het zag als “een kerkdienst bezoeken”. Ik koppel naar de kerk gaan heel erg aan gemeenteleven wat niet alleen tijdens de erediensten is, als ik zeg dat ik naar de kerk ga bedoel ik meer dan dat ik kerkdiensten bezoek. Maar dan zijn er het vast wel aardig eens (hoewel er zelfs in en om de erediensten wel eens ruimte is voor een beetje plezier. En op zich is plezier en lol het zelfde maar ik snap wel dat de gevoelswaarde bij die twee woorden wat verschillend is. Maar dat is misschien ook wel een generatiedingetje, ik denk dat jonge mensen dat minder verschillend vinden dan jij en ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2018 10:04

Marnix schreef:En op zich is plezier en lol het zelfde maar ik snap wel dat de gevoelswaarde bij die twee woorden wat verschillend is. Maar dat is misschien ook wel een generatiedingetje, ik denk dat jonge mensen dat minder verschillend vinden dan jij en ik.

Alsof ik in een bejaardenhuis onder een steen leef verstoken van elk contact met jonge mensen :roll:
Je mag het laatste woord weer hebben hoor Marnix. Want zo gaat het altijd, maar door en door en door....
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 03 feb 2018 12:07

Chaya schreef:Ik bid Nieuwe Christen van harte toe dat zij de Heere mag vinden. Want wie Hem vroeg zoeken, zullen Hem zeker vinden!
Ik kan mij wel voorstellen dat N.C. zegt het idee te hebben dat jij haar veroordeeld. Ook in deze zin staat weer een oordeel, want je geeft hier mee aan dat je er vanuit gaat N.C. de Heere nog niet gevonden heeft, terwijl ze heeft getuigd dat ze een christen is geworden. Dat ze zich heeft ondergedompeld in het geloof. Met heel haar hart gelooft dat God de aarde heeft geschapen en Jezus is de redder, de koning, liefde, wat hij voor ons deed is ultieme liefde.

Maar goed, weer terug naar de vrouwen. Eerder zei je " In het Oude Testament heerste natuurlijk een oude oosterse cultuur. In dat licht moet je het dan lezen. In het Nieuwe eveneens."
Je verwijt mij: "Wat jouw probleem is, jij wilt alles in de context van nu halen."
Maar verderop hekel jij de tijdgeest, en daarmee ben je het zelf die de achtergestelde, ondergeschikte, en onderdanige positie van vrouwen in deze tijd wilt handhaven. Dat noem je dan een ''bijzondere'' plaats waar je je aan wilt houden.

Overigens (ik bedoel jou niet want ik ken je niet), ik ken een paar dames die in theorie ook in de ondergeschiktheid van de vrouw geloven.
Ze doen iets op hun hoofd wat die gedachte moet illustrieren, maar in de praktijk zie ik geen enkel verschil met de geëmancipeerde vrouw.
Ik ken er 1 die gewoon de broek aan heeft thuis, maar wel uitdrukkelijk zegt te 'geloven' in onderdanigheid.
Nou sorry hoor, maar als je ergens in gelooft dan zal dat te merken zijn. Anders stelt het nikt voor, een dood geloof zou Jakobus zeggen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2018 13:11

naamloos schreef:Ook in deze zin staat weer een oordeel

Nieuwe Christen is verder dan jij kennelijk, want zij schreef me:

Bedankt voor je goed bedoelde advies. Lezen is ook totaal anders dan spreken met iemand, je ziet geen gebaren, geen uitdrukkingen op het gezicht. Mijn oprechte excuus. Ik ben een beetje verward deze week. Ik bid dat God mij leiden mag in deze en komende tijden.

God's zegen voor jou Chaya


Gelukkig heeft ze de liefde die ik geprobeerd heb in mijn postings te leggen, wel gevoeld.

Een oordeel is iets geheel anders dan iemand met een tekst uit de Bijbel het goede toewensen.

naamloos schreef:Nou sorry hoor, maar als je ergens in gelooft dan zal dat te merken zijn. Anders stelt het nikt voor, een dood geloof zou Jakobus zeggen.

Diezelfde Jakobus zegt ook dit:

Alzo is ook de tong een klein lid, en roemt nochtans grote dingen. Ziet, een klein vuur, hoe groten hoop houts het aansteekt.De tong is ook een vuur, een wereld der ongerechtigheid; alzo is de tong onder onze leden gesteld, welke het gehele lichaam besmet, en ontsteekt het rad onzer geboorte, en wordt ontstoken van de hel.

Jakobus gaat dus wel iets verder met zijn "oordeel".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 03 feb 2018 13:49

Chaya schreef:Nieuwe Christen is verder dan jij kennelijk, want zij schreef me:

Bedankt voor je goed bedoelde advies. Lezen is ook totaal anders dan spreken met iemand, je ziet geen gebaren, geen uitdrukkingen op het gezicht. Mijn oprechte excuus. Ik ben een beetje verward deze week. Ik bid dat God mij leiden mag in deze en komende tijden.
Ervoor stond: "Je moet ook begrijpen dat ik mijn hele leven voor december 2017 atheist ben geweest en dat ik probeer om mijn weg in het Christendom te vinden,"
Dat, samen met haar eerdere getuigenis, geeft m.i. aan dat ze als christen Gods leiding zoekt.
Een gelovige christen heeft Jezus al gevonden. Maar daar volgt niet uit dat leer en leven meteen duidelijk is, daar heb je God leiding bij nodig.
Chaya schreef:Een oordeel is iets geheel anders dan iemand met een tekst uit de Bijbel het goede toewensen.
Dan kun je beter een toepasselijke tekst uitzoeken.
Chaya schreef:Diezelfde Jakobus zegt ook dit:

Alzo is ook de tong een klein lid, en roemt nochtans grote dingen. Ziet, een klein vuur, hoe groten hoop houts het aansteekt.De tong is ook een vuur, een wereld der ongerechtigheid; alzo is de tong onder onze leden gesteld, welke het gehele lichaam besmet, en ontsteekt het rad onzer geboorte, en wordt ontstoken van de hel.

Jakobus gaat dus wel iets verder met zijn "oordeel".
Ja dat is weer een ander onderwerp, wat wil je daarmee zeggen?
Je vliegt over mn punt heen. Wie belijdt te geloven dat een vrouw ondergeschikt is maar zich er zich niet naar gedraagt, gelooft er in werkelijkheid helemaal niet in. Tenminste, niet meer dan een 'voor-waar-aannemen-geloof', en dat is een dood geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2018 14:18

naamloos schreef:Maar goed, weer terug naar de vrouwen. Eerder zei je " In het Oude Testament heerste natuurlijk een oude oosterse cultuur. In dat licht moet je het dan lezen. In het Nieuwe eveneens."
Je verwijt mij: "Wat jouw probleem is, jij wilt alles in de context van nu halen."

De vrouwen IN de Bijbel leefden in een oude oosterse cultuur, DAT is wat ik zei. En dat kun je niet 1 op 1 doortrekken naar deze tijd.
naamloos schreef:Maar verderop hekel jij de tijdgeest, en daarmee ben je het zelf die de achtergestelde, ondergeschikte, en onderdanige positie van vrouwen in deze tijd wilt handhaven. Dat noem je dan een ''bijzondere'' plaats waar je je aan wilt houden.

De tijdgeest is iets heel anders. Daar wordt geen cultuur mee bedoeld, maar een wereldse denkwijze die de kerken inwaait en daar zijn invloed uitoefent. (vrouwen in het ambt)
naamloos schreef:Overigens (ik bedoel jou niet want ik ken je niet), ik ken een paar dames die in theorie ook in de ondergeschiktheid van de vrouw geloven.
Ze doen iets op hun hoofd wat die gedachte moet illustrieren, maar in de praktijk zie ik geen enkel verschil met de geëmancipeerde vrouw.

Om die reden zet ik mijn hoed niet op. Ik wil niet met een onbedekt hoofd in de eredienst zitten, maar ik zet dat ding niet op om aan te geven dat ik onderdanig ben aan mijn echtgenoot. Want wat moet je dan als ongetrouwde vrouw?
In bijbels licht zou je dan gesluierd moeten zitten, dan klopt dit argument. :wink:
Zeker als ik naar een rechtsreformatorische kerk ga, zet ik altijd een hoed op, omdat dit verlangd wordt.
Je mag iemand niet tot ergernis zijn nl. Zoals ik ook geen lange broek aan zou trekken als ik naar iemand ga die dit afwijst.
Dat is een kwestie van respect.
naamloos schreef:Je vliegt over mn punt heen.

Nee hoor, maar ik voer de discussie alleen als je zonder hatelijke ondertoon je punt wilt maken.
naamloos schreef:Wie belijdt te geloven dat een vrouw ondergeschikt is maar zich er zich niet naar gedraagt, gelooft er in werkelijkheid helemaal niet in. Tenminste, niet meer dan een 'voor-waar-aannemen-geloof', en dat is een dood geloof.

Gaat dit over mij? Heb ik beleden dat een vrouw ondergeschikt moet zijn, dan hoor ik dat graag van je.
Want ik voel mij verre van ondergeschikt nl.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 03 feb 2018 15:19

Chaya schreef:De vrouwen IN de Bijbel leefden in een oude oosterse cultuur, DAT is wat ik zei. En dat kun je niet 1 op 1 doortrekken naar deze tijd.
Ik heb uit je post gekopieërd en geplakt (wo jan 31, 2018 2:41 pm) dus er staat precies wat ik citeerde. Maar goed, ik zie verder niet wat het voor verschil maakt. En volgens mij waren we het er al over eens dat we rekening moeten houden met het cultuurverschil.
Chaya schreef:De tijdgeest is iets heel anders. Daar wordt geen cultuur mee bedoeld, maar een wereldse denkwijze die de kerken inwaait en daar zijn invloed uitoefent. (vrouwen in het ambt)
Tijdgeest: Algemene intellectuele en morele wijze van denken en handelen of de culturele trend en smaak die kenmerkend zijn voor een tijdperk. http://www.encyclo.nl/begrip/tijdgeest (bovendien, we hadden het hier helemaal niet over vrouwen in het ambt)
Chaya schreef:Om die reden zet ik mijn hoed niet op. Ik wil niet met een onbedekt hoofd in de eredienst zitten, maar ik zet dat ding niet op om aan te geven dat ik onderdanig ben aan mijn echtgenoot. Want wat moet je dan als ongetrouwde vrouw?
In bijbels licht zou je dan gesluierd moeten zitten, dan klopt dit argument.
Zeker als ik naar een rechtsreformatorische kerk ga, zet ik altijd een hoed op, omdat dit verlangd wordt.
Je mag iemand niet tot ergernis zijn nl. Zoals ik ook geen lange broek aan zou trekken als ik naar iemand ga die dit afwijst.
Dat is een kwestie van respect.

Die dames zeggen dat ze dat doen omdat de kwestie hoofdbedekking direct volgt op, en verband houdt met: Christus​ is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van ​Christus. En dat heeft volgens hen weer alles te maken met onderdanigheid.
Als een hoofdbedekking onderdanigheid symboliseert, dan zou ik me uit principe nooit aan een ander aanpassen door iets op mn hoofd doen.
Ten slotte zijn die hoeden mij ook tot ergernis vanwege de betekenis die ze er aan toekennen.
Chaya schreef:Nee hoor, maar ik voer de discussie alleen als je zonder hatelijke ondertoon je punt wilt maken.
Ik was niet hatelijk! Het kan zijn dat inhoud van mijn mening je niet bevalt, maar dat is iets anders.
naamloos schreef:Wie belijdt te geloven dat een vrouw ondergeschikt is maar zich er zich niet naar gedraagt, gelooft er in werkelijkheid helemaal niet in. Tenminste, niet meer dan een 'voor-waar-aannemen-geloof', en dat is een dood geloof.
Chaya schreef:Gaat dit over mij? Heb ik beleden dat een vrouw ondergeschikt moet zijn, dan hoor ik dat graag van je.
Want ik voel mij verre van ondergeschikt nl.
Ik had al gezegd: "ik bedoel jou niet want ik ken je niet". Dit gaat over hen die de schoen past ...
Maar ondergeschikt is ook gewoon onderdanig hoor: http://www.encyclo.nl/begrip/ondergeschikt
Onderdanig = hupo'tasso = stellen onder, ondergeschikt maken, onderwerpen, gehoorzamen, zich aan iemands heerschappij onderwerpen ....
Dus als jij je verre van ondergeschikt voelt ( =D> =D> =D> ) dan voel je je ook niet onderdanig.
En over de onderdanigheid van de vrouw heb je je dikwijls genoeg uitgelaten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2018 15:39

naamloos schreef:http://www.encyclo.nl/begrip/tijdgeest (bovendien, we hadden het hier helemaal niet over vrouwen in het ambt)

Nee dat weet ik, maar ik noemde dat als voorbeeld van de tijdgeest. Want anders is jouw volgende vraag weer, wat ik hier nu toch weer mee bedoel.
naamloos schreef:Ik was niet hatelijk! Het kan zijn dat inhoud van mijn mening je niet bevalt, maar dat is iets anders.

Dat was je wel want je beschuldigt mij van oordelen, terwijl ik N.C. wilde bemoedigen met die bijbeltekst.
naamloos schreef:Die dames zeggen dat ze dat doen omdat de kwestie hoofdbedekking direct volgt op, en verband houdt met: Christus​ is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van ​Christus. En dat heeft volgens hen weer alles te maken met onderdanigheid.

Dat argument ken ik en daar heb ik je een antwoord op gegeven (de sluier) maar dat is niet de reden waarom ik iets op mijn hoofd zet.
naamloos schreef:Dus als jij je verre van ondergeschikt voelt ( ) dan voel je je ook niet onderdanig.
#-o
Je kunt onderdanig zijn aan je man, maar je toch niet ondergeschikt voelen, als je dit als een principekwestie ziet.
Jij ziet het als iets negatiefs, terwijl veel vrouwen dat zo niet ervaren. Ik spreek weleens met vrouwen uit de moslimcultuur, die in de keuken worden opgesloten als hun man een vriend op bezoek krijgt.
Maar zij vinden dat normaal, zij voelen zich door hun man beschermd.
Niet alles wat wij achterlijk vinden, is daadwerkelijk achterlijk naamloos.
Als wij in het Rifgebergte waren geboren, stonden wij nu ook in ons keukentje couscous te maken, op bevel van onze echtgenoot. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 03 feb 2018 16:26

Chaya schreef:Nee dat weet ik, maar ik noemde dat als voorbeeld van de tijdgeest. Want anders is jouw volgende vraag weer, wat ik hier nu toch weer mee bedoel.
Dus, mijn punt blijft gewoon staan. Nogmaals: Eerder zei je " In het Oude Testament heerste natuurlijk een oude oosterse cultuur. In dat licht moet je het dan lezen. In het Nieuwe eveneens."
Je verwijt mij: "Wat jouw probleem is, jij wilt alles in de context van nu halen."
Maar verderop hekel jij de tijdgeest, en daarmee ben je het zelf die de achtergestelde, ondergeschikte, en onderdanige positie van vrouwen in deze tijd wilt handhaven. Dat noem je dan een ''bijzondere'' plaats waar je je aan wilt houden.

Niet met de morderne blik die cultuur interpreten, maar je wilt wél die oude culturele visie op de vrouw in onze moderne tijd handhaven.
Chaya schreef:Dat was je wel want je beschuldigt mij van oordelen, terwijl ik N.C. wilde bemoedigen met die bijbeltekst.
Ik trek je goede bedoeling niet in twijfel, ik kijk naar de inhoud: Ik bid Nieuwe Christen van harte toe dat zij de Heere mag vinden. Want wie Hem vroeg zoeken, zullen Hem zeker vinden!
Waarom zou je iemand iets toebidden wat ie al heeft, tenzij je oordeelt dat die persoon niet heeft wat ie denkt te hebben.
Chaya schreef:Je kunt onderdanig zijn aan je man, maar je toch niet ondergeschikt voelen, als je dit als een principekwestie ziet.
Jij ziet het als iets negatiefs, terwijl veel vrouwen dat zo niet ervaren. Ik spreek weleens met vrouwen uit de moslimcultuur, die in de keuken worden opgesloten als hun man een vriend op bezoek krijgt.
Maar zij vinden dat normaal, zij voelen zich door hun man beschermd.
Niet alles wat wij achterlijk vinden, is daadwerkelijk achterlijk naamloos.
Als wij in het Rifgebergte waren geboren, stonden wij nu ook in ons keukentje couscous te maken, op bevel van onze echtgenoot. :D
Ik ben toevallig dit boek aan het lezen: 'De oorlog tegen vrouwen, en de moed om terug te vechten' van Sue Lloyd-Roberts. Zou je ook eens moeten doen, dan lees je gelijk eens hoe vrouwen echt ervaren en wat er allemaal achter steekt.
En natuurlijk, wie niet beter weet kan iets normaal vinden. Maar daar volgt niet uit dat het normaal is.
En ik weet beter, dus ik zal het nooit normaal vinden. Ik ga het nooit accepteren ook, en iets wat achterlijk is noem ik ook achterlijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 03 feb 2018 17:15

De vrouwen in de bijbel zijn inderdaad niet te vergelijken met de vrouwen ( ook de mannen overigens :wink: ) van heden ten dage.
Mooi om te zien hoe de Heer ook in deze tijd doorwerkt in de harten en levens van vrouwen (en mannen)
Zelfs tot in de politiek aan toe waar nu actueel in Amsterdam voor de SGP een vrouw de lijsttrekker is en ook in het kerkelijk leven zie je (gelukkig) steeds meer ruimte op allerlei vlakken voor de vrouw.
God is goed en Zijn werk gaat door ook door vrouwen die Hij riep en luisterden en hoorden en Zijn stem verstonden en zich in Zijn dienst stelden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten