Vrouwen in de bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 31 jan 2018 15:36

Nieuwechristen schreef:Bedankt voor je reactie. En ik vindt ook dat je het vrouwonvriendelijke niet zomaar wegpoetst met andere versen. Ik ga niet naar een kerk en dit ben ik ook niet van plan, dus ik denk niet dat ik heel veel mee ga krijgen van de cultuur in die zin. Ik ben niet gaan geloven om me te gaan houden aan regels van een kerk. Geloof zit in je hart dus het is overal, daarvoor hoef ik niet in een gebouw te zijn zondags.
Niet dat ik je een kerk in wil praten hoor, maar in heel veel gemeentes is helemaal geen negatieve vrouwencultuur.
Ik hou me aan kerkregels op dezefde manier waarop ik me aan de regels hou van een sportvereniging. Maar goed, ik zit ook niet in een refo-kerk.
En je hebt helemaal gelijk: geloof zit in je hart, daar hoef je echt niet voor naar een kerk.
kZou lekker kalm aan doen, in de loop van de tijd zie je vanzelf wel waar je behoefte aan hebt/krijgt; of juist niet.
Zelf vind ik het prettig om regelmatig met geloofsgenoten in contact te zijn enzo. En we hoeven het echt niet altijd met elkaar eens te zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 31 jan 2018 19:29

Chaya schreef:Geloof is een gave van God. Jij noch zijn gaan geloven, omdat dit misschien goed uit kwam of zo.
Noch is het geloof iets individualistisch.
Zeven redenen om toch naar de kerk te gaan:
1. De Heere Jezus ging zelf ook naar de tempel
2. Petrus zegt dat we levende stenen zijn
3. Paulus spreekt over de gemeente als een lichaam
4. Hebreeën zegt dat we de samenkomst niet moeten nalaten
5. De apostelen deden vanaf het begin al alles samen
6. God heeft bepaalde mensen aangesteld om anderen te helpen groeien in het geloofsleven. Maak van hun gaven gebruik
7. God zei al in het begin dat het niet goed was dat de mens alleen zou zijn

HIER heb je de volledige uitleg.

In een kerk kun je samen God loven, de sacramenten worden er bediend (doop en Heilig Avondmaal, dat is om je geloof te versterken en om anderen te bemoedigen).

Moeten klinkt nogal plichtmatig. Ik hoop dat het willen is. :D
Het is ook fijn en leerzaam om naast je Bijbel een uitleg of dagboekje te gebruiken.


Toch zal ik niet naar de kerk gaan, en dopen zie ik ook niet snel gebeuren. Mijn moeder is al zoooolang christen en komt nooit in een kerk, gaat prima. Geloof zit in je hart en is dus overal, god woont niet in een kerk, de wereld is zijn voetenbank. In de kerk zal ik mij absoluut niet thuis voelen, de kerk is ook niet uitnodigend. Anderhalfuur een preek en saaie liedjes, ja sorry kan er niet meer van maken. Ik luister thuis veel van Hillsong, ik lees de bijbel en ik bid. Dat is voor mij echt genoeg.

Matteüs 6:5-6

"5 En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 6 Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen."

Verder zal ik dus kijken naar nog meer over vrouwen in de bijbel, heb nog heel veel te lezen.
Laatst gewijzigd door Nieuwechristen op 31 jan 2018 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 31 jan 2018 19:48

naamloos schreef:Niet dat ik je een kerk in wil praten hoor, maar in heel veel gemeentes is helemaal geen negatieve vrouwencultuur.
Ik hou me aan kerkregels op dezefde manier waarop ik me aan de regels hou van een sportvereniging. Maar goed, ik zit ook niet in een refo-kerk.
En je hebt helemaal gelijk: geloof zit in je hart, daar hoef je echt niet voor naar een kerk.
kZou lekker kalm aan doen, in de loop van de tijd zie je vanzelf wel waar je behoefte aan hebt/krijgt; of juist niet.
Zelf vind ik het prettig om regelmatig met geloofsgenoten in contact te zijn enzo. En we hoeven het echt niet altijd met elkaar eens te zijn.


Kijk, kerkregels, ik heb het niet zo op regels buiten de bijbel, dan moet je je ook nog houden aan kerkregels. En vaak is het zo dat de kerk negatief aankijkt tegen homo's, daar wil ik dus niet bij horen. En dat zijn kerken in mijn buurt.. God vind dat een gruwel maar ik absoluut niet, je hoeft het niet overal mee eens te zijn. God gaf mij hersens en een eigen mening dus die gebruik ik ook haha. Maar goed ik ben ook net begonnen dus ik doe lekker rustig aan en mijn eigen ding. Mijn moeder is gelovig dus kan altijd met haar praten, ze weet ook veel.

Ik ga verder met de bijbel! Heb nog een heeeel stuk van het OT te gaan.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor de passant » 31 jan 2018 20:19

Nieuwechristen schreef:Toch zal ik niet naar de kerk gaan, en dopen zie ik ook niet snel gebeuren. In de kerk zal ik mij absoluut niet thuis voelen, de kerk is ook niet uitnodigend. Anderhalfuur een preek en saaie liedjes, ja sorry kan er niet meer van maken. Ik luister thuis veel van Hillsong,

Nieuwechristen, ik vraag me eerlijk af wat voor kerken/gemeentes jij in je buurt hebt, ik weet niet waar je woont , je schrijft:¨ In de kerk zal ik mij absoluut niet thuis voelen, de kerk is ook niet uitnodigend. Anderhalfuur een preek en saaie liedjes" dat is geen kerk, dat is bijna een museum voor oud religueze gebruiken!. een gemeente moet een levende gemeente zijn , er is vast wel eentje in je omgeving! zie je alleen maar zwarte kledij als je een kerk binnenkomt? wegwezen! daar wordt je niet opgebouwd!
Met in ieder geval ben ik het met 1 ding eens met wat in de Bijbel staat "en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten , zoals sommigen doen , elkaar juist bemoedigen Hebreeën 10 vers 25 het is Gods wil dat christenen elkaar opzoeken en samen Gods aangezicht zoeken , en daarvoor heb je een gemeente nodig mag ik je een advies geven over wat voor soort gemeente goed is is de https://www.stadskerkvbg.nl/ ga maar op zoek naar een soortgelijke gemeente in je eigen omgeving.je zult er geen spijt van krijgen!

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 31 jan 2018 20:39

de passant schreef:Nieuwechristen, ik vraag me eerlijk af wat voor kerken/gemeentes jij in je buurt hebt, ik weet niet waar je woont , je schrijft:¨ In de kerk zal ik mij absoluut niet thuis voelen, de kerk is ook niet uitnodigend. Anderhalfuur een preek en saaie liedjes" dat is geen kerk, dat is bijna een museum voor oud religueze gebruiken!. een gemeente moet een levende gemeente zijn , er is vast wel eentje in je omgeving! zie je alleen maar zwarte kledij als je een kerk binnenkomt? wegwezen! daar wordt je niet opgebouwd!
Met in ieder geval ben ik het met 1 ding eens met wat in de Bijbel staat "en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten , zoals sommigen doen , elkaar juist bemoedigen Hebreeën 10 vers 25 het is Gods wil dat christenen elkaar opzoeken en samen Gods aangezicht zoeken , en daarvoor heb je een gemeente nodig mag ik je een advies geven over wat voor soort gemeente goed is is de https://www.stadskerkvbg.nl/ ga maar op zoek naar een soortgelijke gemeente in je eigen omgeving.je zult er geen spijt van krijgen!


Hahaha een museum :lol: Is wel zo inderdaad.
Ikzelf zou naar een kerk willen gaan met veel muziek, goede muziek, veel lol en een leuke sfeer. Maar dan nog, ik zie mezelf daar niet. En ik weet ook niet waar die kerken voor staan, ik wil niet naar een kerk waar homo's geweerd worden of waar slecht over ze gesproken wordt bijvoorbeeld. Of waar ik kerk regels krijg, of waar ik gedoopt moet worden, getrouwd moet zijn omdat ik samenwoon etc. Hoe kom je daar achter? Ze mailen? Een gesprek? In mijn dorp zijn 4 kerken, allemaal niks voor mij. 1 hele hele grote kerk hier een eindje rijden vandaan maar die wilden mijn beste homo vriend gaan 'genezen'. No way. Misschien zeg ik over 10 jaar wel ja ik heb een kerk. Maar ik zie mezelf daar nu dus totaal niet.

Ik zal je link eens bekijken.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 21:04

Nieuwechristen schreef:Ikzelf zou naar een kerk willen gaan met veel muziek, goede muziek, veel lol en een leuke sfeer.

Voor lol moet je niet in de kerk zijn meis.
Echt niet!
Het gaat erom of jou de goede weg gewezen wordt, tot jouw behoud.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 31 jan 2018 21:08

Chaya schreef:Voor lol moet je niet in de kerk zijn meis.
Echt niet!
Het gaat erom of jou de goede weg gewezen wordt, tot jouw behoud.


Ik denk niet dat wij het eens zullen worden Chaya.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 31 jan 2018 23:49

Nieuwechristen schreef:Kijk, kerkregels, ik heb het niet zo op regels buiten de bijbel, dan moet je je ook nog houden aan kerkregels. En vaak is het zo dat de kerk negatief aankijkt tegen homo's, daar wil ik dus niet bij horen. En dat zijn kerken in mijn buurt.. God vind dat een gruwel maar ik absoluut niet, je hoeft het niet overal mee eens te zijn. God gaf mij hersens en een eigen mening dus die gebruik ik ook haha. Maar goed ik ben ook net begonnen dus ik doe lekker rustig aan en mijn eigen ding. Mijn moeder is gelovig dus kan altijd met haar praten, ze weet ook veel.

Ik ga verder met de bijbel! Heb nog een heeeel stuk van het OT te gaan.
Onze kerkregels zijn doodnormaal hoor. De dienst begint bijvoorbeeld om 9.30 dus zorg ik dat ik er om die tijd ben. Als iedereen op zn eigen tijd binnen komt wandelen wordt het een zooitje.
Maar als het toevallig een keer anders loopt is dat ook geen drama.
Wat de Bijbelse regels betreft, wij houden het op 'eenheid in hoofdzaken vrijheid in bijzaken, en liefde in alle zaken'.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 09:54

Nieuwechristen schreef:Ik denk niet dat wij het eens zullen worden Chaya.

Geloven betekent niet: in de Bijbel lezen en verder een leuk leven hebben.
Jezus zegt: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden."
Jezus verkondigt geen lol, maar lijden om Zijns Naam wil!
Ben je al in het Nieuwe Testament aanbeland? Lees dan eens goed hoe hard de woorden van de Heere Jezus soms kunnen zijn. Tegen huichelaars, tegen schijngelovigen, ja zelfs tegen zijn eigen discipel als dat moet!
Tegen Petrus, die notabene Zijn Meester alleen maar wil helpen op dat moment:
Simon, je bent een satan, scheer je weg.' `Gij zijt een satan, een zoon van de vader der leugen.'

Is dat niet ernstig? Je wilt het van mij niet horen, je wilt het niet lezen, maar het staat in de Bijbel!
Kies dan heden wie jij dienen wilt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 01 feb 2018 10:11

Chaya schreef:Geloven betekent niet: in de Bijbel lezen en verder een leuk leven hebben.
Jezus zegt: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden."
Jezus verkondigt geen lol, maar lijden om Zijns Naam wil!
Ben je al in het Nieuwe Testament aanbeland? Lees dan eens goed hoe hard de woorden van de Heere Jezus soms kunnen zijn. Tegen huichelaars, tegen schijngelovigen, ja zelfs tegen zijn eigen discipel als dat moet!
Tegen Petrus, die notabene Zijn Meester alleen maar wil helpen op dat moment:
Simon, je bent een satan, scheer je weg.' `Gij zijt een satan, een zoon van de vader der leugen.'

Is dat niet ernstig? Je wilt het van mij niet horen, je wilt het niet lezen, maar het staat in de Bijbel!
Kies dan heden wie jij dienen wilt.


Als de Heere Jezus in je hart komt wonen mag je zeer zeker ook vreugde en blijdschap kennen.
Dat kan ik uit ervaring delen en mag ik zeggen hier.
In hedendaagse taal ook wel lol genoemd

Weet je God gaat met jou een weg die weer zo anders is dan die met jou.
Respect.
Ieder mens is ook anders.
Iedere kerk is ook weer anders.
Het gaat hier enkel om Geloof in de Heer Jezus Christus in het hart.

Ga een nieuwe christen ook niet gelijk al jou jaren lange gewenningen en regeltjes hoe het zou horen opleggen.
Er is veel te leren van deze bijdrage vanuit de gereformeerde gemeenten waar ik voor 100 procent achter sta.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/255 ... nt-worden/

Gunnend!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 01 feb 2018 11:57

Chaya schreef:De vrouwen nemen in de Bijbel zeker geen mindere plaats in. In het Oude Testament heerste natuurlijk een oude oosterse cultuur. In dat licht moet je het dan lezen.
In het Nieuwe eveneens, maar waren het niet de vrouwen die als eerste bij het graf van de Heere Jezus kwamen?
En enkele "grote" namen, kent vrijwel iedereen.
Elisabeth, Hanna, Eva, Lydia, Maria, Martha. Hun namen leven voort.
Spreuken 31 vers 10:
Wie zal een deugdelijke vrouw vinden? Haar waarde gaat die van robijnen ver te boven.
Het roodgemaakte is van mij.
Vrouwen krijgen in de Bijbel zeker wél een mindere plaats.
De vrouwonvriendelijke cultuur heeft God niet gebruikt om er vrouwvriendelijke wetten tegenover te stellen om de misstanden op te heffen, integendeel. De vrouwonvriendelijkheid werd in wetten gelegaliseerd. (evenzo voor de slaven en slavinnen en nog een aantal zaken)

- Als een vrouw een zoon heeft gekregen, is ze zeven dagen onrein. Tijdens die zeven dagen gelden dezelfde regels als wanneer ze ongesteld is. Op de achtste dag moet de voorhuid van het geslachtsdeel van haar zoontje besneden worden. De 33 dagen daarna is ze onrein en herstelt ze van de geboorte van het kind. En als ze een dochter heeft gekregen, is ze twee weken onrein. Tijdens die twee weken gelden dezelfde regels als wanneer ze ongesteld is. De 66 dagen daarna is ze onrein en herstelt ze van de geboorte van het kind.
- Wanneer iemand de HEER de tegenwaarde van een mensenleven belooft, worden de volgende bedragen berekend: Het vaste bedrag voor een man tussen de twintig en de zestig jaar is vijftig sjekel zilver, berekend volgens het ijkgewicht van het heiligdom. Voor een vrouw geldt een bedrag van dertig sjekel. Gaat het om iemand tussen de vijf en de twintig jaar, dan geldt er een bedrag van twintig sjekel voor een jongen en tien voor een meisje. Bij kinderen tussen één maand en vijf jaar geldt er een bedrag van vijf sjekel voor een jongen en drie voor een meisje. Bij mensen van zestig jaar en ouder geldt er een bedrag van vijftien sjekel voor een man en tien voor een vrouw.

De vrouw is haar leven lang het bezit van een man, en ze staat altijd onder mannelijk gezag en toezicht.
Haar rechten zijn beduidend minder dan de rechten van mannen, en ze heeft de goedkeuring van haar man of vader nodig bij haar doen en laten.
Deze link doet aan tekstenplukkerij, maar evengoed wordt je er niet vrolijk van als je ze in de context leest: http://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor de passant » 01 feb 2018 12:13

naamloos schreef:Deze link doet aan tekstenplukkerij http://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm

Ik wil uitdrukkelijk waarschuwen voor deze site , het is gif wat op die site gepost wordt , compleet uit hun verband getrokken teksten vrijwel altijd uit hun context gehaald , helaas mede mogelijk gemaakt door de sterk verouderde statenvertaling.
BLIJF WEG VAN DIE SITE ,TENZIJ JE ZO STERK BENT IN JE GELOOF DAT JE DE LEUGENACHTIGHEID ERVAN KUNT DOORZIEN!!!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor naamloos » 01 feb 2018 12:20

de passant schreef:Ik wil uitdrukkelijk waarschuwen voor deze site , het is gif wat op die site gepost wordt , compleet uit hun verband getrokken teksten vrijwel altijd uit hun context gehaald , helaas mede mogelijk gemaakt door de sterk verouderde statenvertaling.
BLIJF WEG VAN DIE SITE ,TENZIJ JE ZO STERK BENT IN JE GELOOF DAT JE DE LEUGENACHTIGHEID ERVAN KUNT DOORZIEN!!!
Inderdaad staan ze niet in de context, dat zei ik al.
Maar in de context vind ik het ook niet te pruimen. En ik heb niet eerst die teksten en toen de context gelezen, maar andersom.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2018 12:33

Chaya schreef:Geloven betekent niet: in de Bijbel lezen en verder een leuk leven hebben.
Jezus zegt: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden."
Jezus verkondigt geen lol, maar lijden om Zijns Naam wil!
Ben je al in het Nieuwe Testament aanbeland? Lees dan eens goed hoe hard de woorden van de Heere Jezus soms kunnen zijn. Tegen huichelaars, tegen schijngelovigen, ja zelfs tegen zijn eigen discipel als dat moet!
Tegen Petrus, die notabene Zijn Meester alleen maar wil helpen op dat moment:
Simon, je bent een satan, scheer je weg.' `Gij zijt een satan, een zoon van de vader der leugen.'

Is dat niet ernstig? Je wilt het van mij niet horen, je wilt het niet lezen, maar het staat in de Bijbel!
Kies dan heden wie jij dienen wilt.


Lol is wat anders dan vreugde. Overigens mag je in de kerk ook best plezier hebben en lol in goede tijden. Maar er zijn tijden dat dat niet kan, dat er niet if weinig ruimte is voor plezier... maar dan blijft de diepe vreugde wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 01 feb 2018 13:16

naamloos schreef:http://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm
de passant schreef:Ik wil uitdrukkelijk waarschuwen voor deze site , het is gif wat op die site gepost wordt , compleet uit hun verband getrokken teksten vrijwel altijd uit hun context gehaald , helaas mede mogelijk gemaakt door de sterk verouderde statenvertaling.
BLIJF WEG VAN DIE SITE ,TENZIJ JE ZO STERK BENT IN JE GELOOF DAT JE DE LEUGENACHTIGHEID ERVAN KUNT DOORZIEN!!!


"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten