Vrouwen in de bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 26 jan 2018 21:49

Goedenavond,

Ik ben sinds een maand in de bijbel bezig en nu valt het mij op dat er bijvoorbeeld steeds wordt gezegd: zonen van god. En bijvoorbeeld: mannen verlaat uw vrouwen etc. Vergeef me maar waar zijn de vrouwen in het christendom? Wij zijn toch ook dochters van god? Waarom wordt dat zo weinig genoemd? Of worden wij wel genoemd en heb ik het nog niet mogen lezen. Ook jezus zegt steeds veel over mannen, zonen van god maar weinig over vrouwen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zit.

Kan iemand helpen?

Dank jullie wel!
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2018 22:21

Nieuwechristen schreef:Goedenavond,

Ik ben sinds een maand in de bijbel bezig en nu valt het mij op dat er bijvoorbeeld steeds wordt gezegd: zonen van god. En bijvoorbeeld: mannen verlaat uw vrouwen etc. Vergeef me maar waar zijn de vrouwen in het christendom? Wij zijn toch ook dochters van god? Waarom wordt dat zo weinig genoemd? Of worden wij wel genoemd en heb ik het nog niet mogen lezen. Ook jezus zegt steeds veel over mannen, zonen van god maar weinig over vrouwen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zit.

Kan iemand helpen?

Dank jullie wel!

Waarom de dochters vaak niet genoemd worden kan iemand anders je misschien uitleggen.
Maar vrouwen hebben toch vaak wel naam gemaakt in de Bijbel b.v. Debora, Ruth, Mirjam, Esther, Maria, dat zijn enkele namen die mij te binnen schieten maar er zijn meerdere, als je blijft lezen kom je ze vanzelf tegen.

Ik weet niet of je deze link kan gebruiken, je kan een naam of een woord intikken en het Bijbelboek waar het instaat opzoeken.

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Johan100 » 26 jan 2018 22:53

Nieuwechristen schreef:Goedenavond,

Ik ben sinds een maand in de bijbel bezig en nu valt het mij op dat er bijvoorbeeld steeds wordt gezegd: zonen van god. En bijvoorbeeld: mannen verlaat uw vrouwen etc. Vergeef me maar waar zijn de vrouwen in het christendom? Wij zijn toch ook dochters van god? Waarom wordt dat zo weinig genoemd? Of worden wij wel genoemd en heb ik het nog niet mogen lezen. Ook jezus zegt steeds veel over mannen, zonen van god maar weinig over vrouwen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zit.

Kan iemand helpen?

Dank jullie wel!


Hoi,

Waar lees je over zonen van God?

Ik heb een aantal mooie Bijbelgedeeltes voor je.....

Mattheus 12:
46 En als Hij (Jezus) nog tot de scharen (menigte mensen) sprak, ziet, Zijn moeder en broeders stonden buiten, zoekende Hem te spreken.
47 En iemand zeide tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders staan daar buiten, zoekende U te spreken.
48 Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders?
49 En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.
50 Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.

Mattheus 27:
55 En aldaar waren vele vrouwen, van verre aanschouwende, die Jezus gevolgd waren van Galilea, om Hem te dienen.
56 Onder dewelke was Maria Magdalena, en Maria, de moeder van Jakobus en Joses, en de moeder der zonen van Zebedeüs.

Handelingen 1:14
14 Deze allen waren eendrachtelijk volhardende in het bidden en smeken, met de vrouwen, en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijn broederen.

Handelingen 5:14 En er werden meer en meer toegedaan, die den Heere geloofden, menigten beide van mannen en van vrouwen;

https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... %5D=2&in=v
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2018 23:09

@Nieuwechristen

Ik had het idee dat jij de geslachtregisters bedoelde, maar ik kan het ook mis hebben.

Overigens is de link die ik jou gaf de Herziene Statenvertaling die leest wel makkelijker vooral als je net begint met lezen en waarschijnlijk heb je die ook gekocht. :D Ik zelf vind deze Bijbel fantastisch.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Johan100 » 26 jan 2018 23:35

Nieuwechristen schreef:

Kan iemand helpen?

Dank jullie wel!


Hier worden de vrouwen ook expliciet genoemd.
Lukas 23:49 En al Zijn bekenden stonden van verre, ook de vrouwen, die Hem te zamen gevolgd waren van Galilea, en zagen dit aan.
https://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/23.html

@Nieuwechristen,
Misschien is het goed om eerst genesis te lezen en dan de evangeliën van het nieuwe testament. Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes en Handelingen.
Gods zegen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 27 jan 2018 09:12

Nieuwechristen schreef:Ik ben sinds een maand in de bijbel bezig en nu valt het mij op dat er bijvoorbeeld steeds wordt gezegd: zonen van god. En bijvoorbeeld: mannen verlaat uw vrouwen etc. Vergeef me maar waar zijn de vrouwen in het christendom? Wij zijn toch ook dochters van god? Waarom wordt dat zo weinig genoemd? Of worden wij wel genoemd en heb ik het nog niet mogen lezen. Ook jezus zegt steeds veel over mannen, zonen van god maar weinig over vrouwen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zit.
In het Oude Testament worden met 'zonen van God' andere (lagere) goden bedoeld. Dat is een uitdrukking, niet een letterlijke stand van zaken. God heeft namelijk een hemelse raad waarin zich ook andere goden bevinden. (Zie bijvoorbeeld Job 1-2, Genesis 1-11 en Psalm 82.)

Zoals Schaapje al aangeeft zijn er best een aantal vrouwen die naam gemaakt hebben in de Bijbel. Maar je moet uitkijken met het projecteren van (post)moderne ideeën op een antieke beschaving. Vrijwel alle beschavingen in de oudheid werden in meer of mindere mate door mannen gedomineerd. De situatie in het oude Israël was niet anders. Dat wij nu een samenleving hebben met emancipatie en gelijkrecht voor mannen én vrouwen is een gevolg van de Verlichting.
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Johan100 » 27 jan 2018 10:44

Pcrtje schreef:In het Oude Testament worden met 'zonen van God' andere (lagere) goden bedoeld. Dat is een uitdrukking, niet een letterlijke stand van zaken. God heeft namelijk een hemelse raad waarin zich ook andere goden bevinden. (Zie bijvoorbeeld Job 1-2, Genesis 1-11 en Psalm 82.)


Andere lagere goden? Een beetje een vage uitdrukking. Daar kun je nog verschillende kanten mee op.
'zonen van God' komt maar een enkele keer voor in Genesis en wel in Genesis 6:2 en 4, verder komen we het alleen nog tegen in Job 1 vers 6 en Job 2 vers 1 en Job 38 vers 7.
In Gen. 6 wordt er onderscheidt gemaakt tussen de 'mensen' en de 'zonen Gods'. Voor mensen staat er in het Hebreeuws 'ha'adam' en voor zonen Gods 'beni ha'elohim'. Zij vermengden zich met elkaar, waaruit reuzen ontstonden. Waarschijnlijk worden met de 'zonen Gods' in Gen.6 engelen bedoeld die vlees aangenomen hadden. Daarop kwam de zondvloed.

Judas 6 zegt over de gevallen engelen: 'En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel van de grote dag met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.'
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor de passant » 27 jan 2018 14:08

Nieuwechristen schreef:Goedenavond,

Ik ben sinds een maand in de bijbel bezig en nu valt het mij op dat er bijvoorbeeld steeds wordt gezegd: zonen van god. En bijvoorbeeld: mannen verlaat uw vrouwen etc. Vergeef me maar waar zijn de vrouwen in het christendom? Wij zijn toch ook dochters van god? Waarom wordt dat zo weinig genoemd? Of worden wij wel genoemd en heb ik het nog niet mogen lezen. Ook jezus zegt steeds veel over mannen, zonen van god maar weinig over vrouwen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zit.

Kan iemand helpen?

Dank jullie wel!

Welke vertaling gebruik je? als ik jou was zou ik een vertaling kiezen in hedendaags Nederlands, je kunt rustig de stelregel aanhouden, om een vertaling te kiezen die pas verschenen is nadat je Opa ter wereld kwam , het maakt dat je niet ook nog eens in je hoofd "vertalen"moet , zo van, "wat staat er nou?"

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor de passant » 27 jan 2018 14:24

De predikant en schrijver Tim LaHaye adviseerde om dit schema aan te houden:
1 johannes
Evangelie van Johannes
Evangelie van Marcus
Galaten en Filemon
Evangelie van Lucas
Handelingen
Romeinen
Het hele nieuwe testament
maar dat hoeft niet allemaal in 1 keer hoor!! :lol:

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 27 jan 2018 19:14

Ik las idd: is de zoon van, is de zoon van, de zoon van. En de leiders van de stam, ook allemaal mannen.
En ik snap dat vrouwen in die tijd idd een wat andere 'status' hadden dan we nu hebben.

In de synagogen waar Jezus sprak waren ook alleen mannen?
Jezus zegt bijvoorbeeld in Lucas 6:35 'dan zult u echt zonen van god zijn'

Ik bedoel dus dat er veel wordt gesproken over zoon en niet veel over dochter. De man staat meer centraal in de bijbel (tot wat ik tot nu toe gelezen heb en dat is best al veel)
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 27 jan 2018 19:19

de passant schreef:De predikant en schrijver Tim LaHaye adviseerde om dit schema aan te houden:
1 johannes
Evangelie van Johannes
Evangelie van Marcus
Galaten en Filemon
Evangelie van Lucas
Handelingen
Romeinen
Het hele nieuwe testament
maar dat hoeft niet allemaal in 1 keer hoor!! :lol:


Alles van Johannes heb ik uit
Marcus ook
Titus uit
Lucas bijna
Genesis uit
Exodus uit
Leviticus uit
Openbaring uit
Judas uit
Petrus uit
Galaten uit
Esther uit

Ik ben al redelijk ver en dit is dag 35
Nog niet zoveel van het oude testament haha
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Johan100 » 27 jan 2018 19:47

Nieuwechristen schreef:
Jezus zegt bijvoorbeeld in Lucas 6:35 'dan zult u echt zonen van god zijn'

Ik bedoel dus dat er veel wordt gesproken over zoon en niet veel over dochter. De man staat meer centraal in de bijbel (tot wat ik tot nu toe gelezen heb en dat is best al veel)

Beste Nieuwechristen,

Welke vertaling gebruik jij? Daar zit namelijk best wel verschil in. Er zijn vertalingen namelijk die zover van de grondtekst verwijderd zijn, dat je de oorspronkelijke tekst niet leest. De grondtekst is de oorspronkelijke tekst in het Hebreeuws en Aramees of Grieks.

Ik heb begrepen dat je de Basisbijbel ook gebruikt en die is gebaseerd op de Statenvertaling. En die vertaling zit dicht bij de grondtekst. Maar waarschijnlijk heb je ook nog een andere onzuivere vertaling die je leest.

In de Statenvertaling staat bij Lukas 6:35 namelijk:
Maar hebt uw vijanden lief, en doet goed, en leent zonder iets weder te hopen; en uw loon zal groot zijn, en gij zult kinderen des Allerhoogsten zijn; want Hij is goedertieren over de ondankbaren en bozen.

In de Basisbijbel staat bij Lukas 6:35:
Nee, houd van je vijanden en wees goed voor hen. Leen iets uit zonder te verwachten dat je het terug zal krijgen. Dan zul je een grote beloning krijgen en een kind van de Allerhoogste God zijn. Want Hij is óók goed voor de ondankbare en slechte mensen.

De King James 1611 bijvoorbeeld zit ook dicht bij de grondtekst. Ook daar wordt gesproken over 'the children of the Highest'.

Je ziet dat hier niet wordt gesproken van 'zonen van God', maar wel over 'kinderen van de Allerhoogste'.

Ik hoop dat ik je zo weer wat meer in de goede richting help.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Johan100 » 27 jan 2018 19:55

Nieuwechristen schreef:Ik las idd: is de zoon van, is de zoon van, de zoon van.

In geslachtsregisters (in de Bijbel) komen inderdaad alleen mannen voor.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor Nieuwechristen » 27 jan 2018 20:34

Johan100 schreef:Beste Nieuwechristen,

Welke vertaling gebruik jij? Daar zit namelijk best wel verschil in. Er zijn vertalingen namelijk die zover van de grondtekst verwijderd zijn, dat je de oorspronkelijke tekst niet leest. De grondtekst is de oorspronkelijke tekst in het Hebreeuws en Aramees of Grieks.

Ik heb begrepen dat je de Basisbijbel ook gebruikt en die is gebaseerd op de Statenvertaling. En die vertaling zit dicht bij de grondtekst. Maar waarschijnlijk heb je ook nog een andere onzuivere vertaling die je leest.

In de Statenvertaling staat bij Lukas 6:35 namelijk:
Maar hebt uw vijanden lief, en doet goed, en leent zonder iets weder te hopen; en uw loon zal groot zijn, en gij zult kinderen des Allerhoogsten zijn; want Hij is goedertieren over de ondankbaren en bozen.

In de Basisbijbel staat bij Lukas 6:35:
Nee, houd van je vijanden en wees goed voor hen. Leen iets uit zonder te verwachten dat je het terug zal krijgen. Dan zul je een grote beloning krijgen en een kind van de Allerhoogste God zijn. Want Hij is óók goed voor de ondankbare en slechte mensen.

De King James 1611 bijvoorbeeld zit ook dicht bij de grondtekst. Ook daar wordt gesproken over 'the children of the Highest'.

Je ziet dat hier niet wordt gesproken van 'zonen van God', maar wel over 'kinderen van de Allerhoogste'.

Ik hoop dat ik je zo weer wat meer in de goede richting help.



Dank je! Ja zeker hier heb ik wel echt wat aan. Er zit dus veel verschil in de vertalingen? Ben in de benamingen daarvan niet thuis. Ik heb idd de basisbijbel en ik heb een bijbel gekregen dat Het Boek heet. Eigentijdse verwoording van de bijbel volgens het principe van international bible society. Ik begrijp de 'oude' teksten in die bijbels namelijk niet... Vind dat te moeilijk op dit moment
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vrouwen in de bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 27 jan 2018 20:50

Johan100 schreef:In geslachtsregisters (in de Bijbel) komen inderdaad alleen mannen voor.


Nee hoor,

Zeer interessant in dit topic
In de kerken wordt hier niet snel over gesproken, vandaar wat onbekend wellicht.
Maar het wat lijkt zo saaie geslachtsregister van de Heer Jezus spreekt boekdelen in de lijnen van en naar....
Ga eens na wie hier allemaal wel niet in voorkomen....zeker niet diegenen die veel kerkgangers graag zouden willen zien.......

Uit deze poel van zonde van de personen uit de geslachtsregister....de familie van .....komt Christus.

Tamar en Rachab de hoer o.a. . komen voor in de geslachtsregisters
Welnu, zij worden zelfs stammoeder van onze Heere en Heiland, van Hem die Zijn volk zou komen redden van hun en onze zonden.

Duidelijk uitgelegd de lijnen en de verschillen en de afkomst hieronder

http://www.overvloeiendegenade.nl/studi ... ouw19.html

O God hoe groot en oneindig genadig zijt gij!
Wat een genade aan al de vrouwen en mannen vanuit de lijn en in de toekomende lijn op weg naar Uw Tweede Komst dat we allen nu mogen leven in die Verwachting.
De Hoopvolle Toekomst in geloof en vertrouwen net als Maria die ook zo een belangrijke rol en plaats in neemt in de deze lijnen op U de Koning der Koningen.
Vertrouwend op Uw Woord en Geest naar Uw beloften
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten