Betekenis van een tekst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Bambi1 » 08 feb 2018 16:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor naamloos » 08 feb 2018 16:55

Origenes schreef:Bij de uitleg van de Schrift is 2 Tim 3:16-17 mijn uitgangspunt. Ik ga er dus van uit dat ook dit Bijbelvers een positieve strekking heeft. Maar welke?



Hartelijk dank voor de reacties.

De genoemde verklaringen vind ik niet (of niet helemaal) overtuigend. Ook de veronderstelling dat het wat ongelukkig vertaald zou zijn. Dat zou dan een manco zijn bij welke officiële bijbelvertaling dan ook. Wat op zich niets zegt want er zijn wel meer teksten die in een bepaalde vaste vertaaltraditie staan, maar je moet dan wel heel goede papieren hebben om daar van af te wijken.

De passage begint met de mededeling dat een vrouw zich moet laten onderwijzen. Dat roept in elk geval de vraag op in hoeverre dat dan anders is vergeleken met een man. Er zijn denk ik weinig kerken die hierin onderscheid zien en daarom lezen we er ook makkelijk overheen.

Ik dacht aan 1 Tim 2:15 omdat ik op een studiekring hoorde dat binnen het Jodendom de opvatting bestaat dat mannen de opdracht hebben tot actieve Schriftstudie terwijl vrouwen die opdracht niet hebben. De Zohar (Joods mystiek geschrift, dat gezaghebbend is binnen het mystieke jodendom) geeft als reden dat vrouwen, door hun vrouw zijn, dichter bij het Paradijs leven dan mannen. Mannen hebben schriftstudie nodig om op het juiste spoor te blijven. Vrouwen blijven dat toch wel mits zij aan de voorwaarden voldoen die ook in 1 Tim 2:15 genoemd staan: (als zij blijft in geloof, liefde en heiliging, gepaard met bezonnenheid).
De conclusie kan dan zijn dat feministes zichzelf beroven van het ultieme voorrecht van het vrouw zijn en dat vind ik wel een boeiende gedachte.

Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat vrouwen niet aan zelfstandige schriftstudie mogen doen. Het is een valkuil om bij dit soort gedachten meteen te gaan invullen dat het dan niet zou mogen maar er wordt wat dat betreft niets gezegd over 'niet mogen'.

Het bovenstaande zou ook heel goed de reden kunnen zijn dat vrouwen volgens Paulus niet de bevoegdheid hebben om te onderwijzen. Je ziet het ook in de kerken waar dit wel gebeurt dat er op die manier een soort gefeminiseerde uitleg van het christelijk geloof ontstaat, ook naar mannen toe die dat dan ook geweldig moeten vinden. Er wordt ook altijd ontkend dat mannen en vrouwen het geloof verschillend beleven. Gevolg is natuurlijk dat in moderne kerken weinig mannen meeleven en actief zijn.
Je hebt wel door dat op het moment van dit schrijven het N.T. nog niet tot 'de Schrift' hoorde?
Het gaat over de heilige geschriften waar Timotheüs vanaf kindsbeen mee vertrouwd was (vers 15), het O.T. dus.
Volgens een aantal bijbelwetenschappers is Timotheüs niet door Paulus geschreven, maar door iemand die zijn schrijven meer gezag wilde geven en daarom de naam van Paulus gebruikt heeft. (iets wat in die tijd wel meer gebeurde)

Wie eerst aan inlegkunde doet kan het vervolgens wat makkelijker uitleggen, maar mij overtuigt het niet.
De woorden zijn geschreven in een vrouwonvriendelijke cultuur, ze klinken vrouwonvriendelijk, en ze zijn vrouwonvriendelijk.
Inhoudelijk past het precies bij hoe er gedacht werd over vrouwen. Proberen er met kunst en vliegwerk toch nog iets positiefs van te maken is best aardig hoor, maar naar mijn mening is de betekenis van de tekst precies dát wat er staat.
Mijn conclusie: het klopt niet wat er staat, dus ik doe er niets mee.
Kinderen krijgen heeft niets te maken met zalig worden, wél met vrouw zijn maar dat wisten we al een poosje.
Geloof, liefde en heiliging heeft wél te maken met de zaligheid, maar dat geldt voor de mannen evengoed.
En wie wie onderwijst doet er helemaal niet toe, als het onderwijs maar klopt.
Mensen die zich drukker maken over de vorm dan de inhoud, en over wie iets leert dan wát geleerd wordt vind ik farizees.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor naamloos » 08 feb 2018 17:12

Bambi1 schreef:En het woord onderdanig staat in de grondtekst vertaling vertaald als 'rustig'
Onderdanig = hupo'tasso = stellen onder, ondergeschikt maken, onderwerpen, gehoorzamen, zich aan iemands heerschappij onderwerpen, gehoor schenken aan iemands vermaning of raadgeving.
Een Griekse militaire uitdrukking met de betekenis onder het bevel van een leider plaatsen, en in niet militair gebruik een vrijwillige houding van zich schikken, samenwerken, verantwoordelijkhedi aanvaarden en een last dragen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Bambi1 » 08 feb 2018 18:16

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor naamloos » 08 feb 2018 18:33

Bambi1 schreef:Ik zie het gewoon als inschikkelijk zijn en dan ben je vanzelf rustig

Daarom moeten man en vrouw ook hartmaatjes zijn, die in liefde voor elkaar zorgen, als zijnde de kostbaarste persoon, waar ze alles voor over hebben en alles mee delen en zich verantwoordelijk voor voelen. Met verschillende taken.
Maar bovenal beiden een relatie met God hebben
Ik geloof niet in seksegebonden taken, maar in persoonsgebonden taken.

En ik geloof ook niet dat een man perse een schriftgeleerde moet zijn die alles weet van de Schrift (en een vrouw moet dat ook niet).
Wie weinig van de Schrift weet of begrijpt maar wel in de Heer Jezus gelooft én de bijbelse principes kent, kan een prima christen zijn.

Met hartmaatjes, wederzijdse zorg en verantwoordelijkheid, daar ben ik het helemaal mee eens.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Bambi1 » 08 feb 2018 20:13

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Origenes » 08 feb 2018 20:24

Je hebt wel door dat op het moment van dit schrijven het N.T. nog niet tot 'de Schrift' hoorde?
Het gaat over de heilige geschriften waar Timotheüs vanaf kindsbeen mee vertrouwd was (vers 15), het O.T. dus.
Volgens een aantal bijbelwetenschappers is Timotheüs niet door Paulus geschreven, maar door iemand die zijn schrijven meer gezag wilde geven en daarom de naam van Paulus gebruikt heeft. (iets wat in die tijd wel meer gebeurde)

Nu behoren de brieven aan Timotheus wel tot de Schrift en dat is de situatie waar we mee te maken hebben.

naamloos schreef:Wie eerst aan inlegkunde doet kan het vervolgens wat makkelijker uitleggen, maar mij overtuigt het niet.
De woorden zijn geschreven in een vrouwonvriendelijke cultuur, ze klinken vrouwonvriendelijk, en ze zijn vrouwonvriendelijk.
Inhoudelijk past het precies bij hoe er gedacht werd over vrouwen. Proberen er met kunst en vliegwerk toch nog iets positiefs van te maken is best aardig hoor, maar naar mijn mening is de betekenis van de tekst precies dát wat er staat.
Mijn conclusie: het klopt niet wat er staat, dus ik doe er niets mee.
Kinderen krijgen heeft niets te maken met zalig worden, wél met vrouw zijn maar dat wisten we al een poosje.
Geloof, liefde en heiliging heeft wél te maken met de zaligheid, maar dat geldt voor de mannen evengoed.
En wie wie onderwijst doet er helemaal niet toe, als het onderwijs maar klopt.
Mensen die zich drukker maken over de vorm dan de inhoud, en over wie iets leert dan wát geleerd wordt vind ik farizees.


Ik schreef dat ik aan 1 Tim 2:15 dacht nadat ik de aan het mystieke jodendom ontleende zienswijze hoorde. Ik hoorde het dus niet als uitleg van de tekst. Ik verbind de gedachte als zodanig met het bijbelvers. Het maakt als zodanig deel uit van mijn zoektocht waarbij ik moeilijke teksten niet wil overslaan maar juist wil opzoeken.

De betekenis van de Griekse tekst geeft in elk geval geen aanleiding om te denken aan een andere betekenis dan 'gered' of 'zalig worden' of 'ongeschonden bewaren'. De laatste betekenis past overigens uitstekend bij de positieve strekking die ik voorstel. Het gaat dan over de vrouw die zich ongeschonden bewaart in de weg van het krijgen van kinderen; in die weg wordt de vrouw gered. Het krijgen en opvoeden van kinderen maakt nu eenmaal deel uit van de ultieme taken die bij het vrouw zijn behoren. Ondanks modieuze beweringen die graag het tegendeel willen.
Gebruik maken van een oude zienswijze, ontleend aan een klassieke joodse bron, is een eerlijker methode van uitleg dan napraten wat iedereen al zegt. Het is ook wel een blijk van onverschilligheid "wie onderwijst doet er helemaal niet toe". Het gaat er om wat in deze tekst staat, niet wat 'naamloos' of 'wiedanook' er toe vindt doen. Ieder is vrij om een betekenis aan de tekst te geven, maar eerbiedig in elk geval de tekst zoals het er staat.

Dat de cultuur in de tijd van Paulus vrouwonvriendelijker zou zijn geweest dan de onze is niet meer dan een betweterig hedendaags vooroordeel.
Men zoekt niet het diepere wezen achter een cultuur, en achter gebruiken in een oude cultuur maar beoordeelt iets vanuit de manier waarop een oude tekst in moderne oren klinkt. Met praat elkaar na. Ik ben er in elk geval niet van onder de indruk.
Je had het over Farizeïsme maar juist de moderne houding in breed christelijke kring t.a.v. Paulus als vrouwonvriendelijke apostel getuigt van hoogmoed. Overigens was ook Paulus een farizeeër, en hij wilde dat weten! (Hand. 23:6).
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor naamloos » 09 feb 2018 00:04

Origenes schreef:Nu behoren de brieven aan Timotheus wel tot de Schrift en dat is de situatie waar we mee te maken hebben.
Die behoren niet tot de schrift die in 2 Timotheüs bedoeld wordt.
Dat jij het breder wilt trekken moet je zelf weten, maar doe niet net alsof het er staat.
Origenes schreef:Ik schreef dat ik aan 1 Tim 2:15 dacht nadat ik de aan het mystieke jodendom ontleende zienswijze hoorde. Ik hoorde het dus niet als uitleg van de tekst. Ik verbind de gedachte als zodanig met het bijbelvers. Het maakt als zodanig deel uit van mijn zoektocht waarbij ik moeilijke teksten niet wil overslaan maar juist wil opzoeken.
Ja, en ik schreef dat het mij niet overtuigt. Bij lange na niet zelfs.
Het is op zich helemaal geen moeilijke tekst, hij past goed in de tijd waarin die geschreven werd.
Ik ga gewoon voor de meest eenvoudige verklaring ipv elders wat te lenen en zo een soort van context te creëren om de tekst wat leuker te maken.
Origenes schreef:De betekenis van de Griekse tekst geeft in elk geval geen aanleiding om te denken aan een andere betekenis dan 'gered' of 'zalig worden' of 'ongeschonden bewaren'. De laatste betekenis past overigens uitstekend bij de positieve strekking die ik voorstel. Het gaat dan over de vrouw die zich ongeschonden bewaart in de weg van het krijgen van kinderen; in die weg wordt de vrouw gered. Het krijgen en opvoeden van kinderen maakt nu eenmaal deel uit van de ultieme taken die bij het vrouw zijn behoren. Ondanks modieuze beweringen die graag het tegendeel willen.
Alleen wel een beetje jammer voor de vrouwen die, om wat voor reden dan ook, geen kinderen krijgen.
En ik vind ongeschonden bewaren als vertaling van zalig helemaal niet passen in de setting van kinderen krijgen.
Het wekt de indruk dat het om seksuele reinheid gaat, maar 'zalig' gaat om redding, behoud, bescherming en in die setting kun je ook vertalen met 'ongeschonden bewaren' en dan past het wel.
Origenes schreef:Gebruik maken van een oude zienswijze, ontleend aan een klassieke joodse bron, is een eerlijker methode van uitleg dan napraten wat iedereen al zegt.
Ik ben geen naprater, ik kan zelf lezen en denken. :mrgreen:
Maar goed, een oude Joodse bron napraten is eerlijker? Dat mag je dan wel even uitleggen!
Origenes schreef: Het is ook wel een blijk van onverschilligheid "wie onderwijst doet er helemaal niet toe". Het gaat er om wat in deze tekst staat, niet wat 'naamloos' of 'wiedanook' er toe vindt doen. Ieder is vrij om een betekenis aan de tekst te geven, maar eerbiedig in elk geval de tekst zoals het er staat.
Dussss, naamloos is ook vrij welke betekenis ik aan die tekst geef. En dat is geen.
En juist omdát ik de tekst laat staan zoals die er staat is ie voor mij van geen betekenis.
Ik heb gedaan als de Bereërs en onderzocht of deze dingen alzo zijn, dat vrouwen zalig worden in de weg van kinderen baren. Ik heb het niet terug kunnen vinden, dus ik laat dat mannelijk onderwijs voor wat het is. Anderzijds ben ik wel onderwijzende vrouwen tegengekomen, dus die hou ik erin.(Pricilla aan Apollos bijv).
Origenes schreef:Dat de cultuur in de tijd van Paulus vrouwonvriendelijker zou zijn geweest dan de onze is niet meer dan een betweterig hedendaags vooroordeel.
Serieus? Breek me de bek niet open! :shock:
Overigens valt er ook vandaag de dag nog heel wat te emanciperen, zeker in landen als India, Saoedi Arbië, Afganistan enzo.
Origenes schreef:Men zoekt niet het diepere wezen achter een cultuur, en achter gebruiken in een oude cultuur maar beoordeelt iets vanuit de manier waarop een oude tekst in moderne oren klinkt. Met praat elkaar na. Ik ben er in elk geval niet van onder de indruk.
Ah, je gaat voor 'men' denken'. Ik heb me grondig verdiept in (oude) culturen hoor.
Ik weet heel goed dat onze westerse cultuur geen goede bril is om naar een dominante mannencultuur te kijken.
En je hoeft helemaal niet onder de indruk te zijn, dat ben ik ook niet.
Origenes schreef:Je had het over Farizeïsme maar juist de moderne houding in breed christelijke kring t.a.v. Paulus als vrouwonvriendelijke apostel getuigt van hoogmoed. Overigens was ook Paulus een farizeeër, en hij wilde dat weten! (Hand. 23:6).
Dat Paulus een farizeeër was is me bekend. Op zich niks mis met een farizeeër, maar als je het woord farizeeër negatief gebruikt dan wordt er doorgaans schijnheilig, vormelijk, uiterlijk, letterknechten ... mee bedoeld. Ik doelde op die laatste drie.
Of Paulus de schrijver van de brieven aan Timotheüs was is (voor mij) nog maar de vraag, maar voor die tekst doet dat er niet toe.
Ik vind vrouwonvriendelijke uitspraken meer van hoogmoed getuigen. In onze tijd en cultuur wordt het gelukkig niet meer als normaal beschouwd dat mannen superieur zijn aan vrouwen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor naamloos » 09 feb 2018 09:34

Bambi1 schreef:<<<Hij moet de wijsheid hebben, net als Christus. En niet met eigen verstand, maar zich door de Heilige Geest van God en Christus laten onderwijzen
Dan hoeft de vrouw ook niks anders te doen, dan hem te steunen en voor andere dingen te zorgen
Het ligt dus aan de mannen, als vrouwen het gevoel hebben alles te moeten onderzoeken en de man wijsheid bij te brengen. Dan doet de man zijn taak niet goed.>>>
naamloos schreef:En ik geloof ook niet dat een man perse een schriftgeleerde moet zijn die alles weet van de Schrift (en een vrouw moet dat ook niet).
Wie weinig van de Schrift weet of begrijpt maar wel in de Heer Jezus gelooft én de bijbelse principes kent, kan een prima christen zijn.
Bambi1 schreef:Het gaat er niet om dat een man een prima christen kan zijn, maar zich door Christus, die het Hoofd is laat leiden en zelf verantwoordelijk voelt om het goede te doen en verantwoordelijk te zijn, in liefde en gelijkheid en maatjes zijn voor zijn vrouw.. Dat ze afhankelijk van hem kan en durft te zijn
Die zin was eigenlijk voor dit bovenste citaat van jou bedoeld. Dat had ik moeten citeren. Sorry, dat was slordig van me.
Van gelijkheid is geen sprake meer als een vrouw afhankelijk moet zijn van de man.
Vrouwen behoren zich net als mannen door de H.G. laten leiden. Ze hebben geen man als middelaar nodig om dingen over God te leren.
Natuurlijk kun je van mannen leren, net zoals mannen van vrouwen kunnen leren.
En alles wat we leren moeten we toetsen, dus iedereen zal ook zelf moeten onderzoeken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Cathy » 09 feb 2018 11:00

Origenes schreef: Het gaat dan over de vrouw die zich ongeschonden bewaart in de weg van het krijgen van kinderen; in die weg wordt de vrouw gered. Het krijgen en opvoeden van kinderen maakt nu eenmaal deel uit van de ultieme taken die bij het vrouw zijn behoren. Ondanks modieuze beweringen die graag het tegendeel willen.

Het krijgen van kinderen is wel typisch vrouwelijk maar het opvoeden beslist niet. Daar zijn vader en moeder even hard nodig.
Dat de cultuur in de tijd van Paulus vrouwonvriendelijker zou zijn geweest dan de onze is niet meer dan een betweterig hedendaags vooroordeel.

Grapjas. Ik ben er wel van overtuigd dat Jezus met Zijn houding tegenover vrouwen een andere weg insloeg dan gebruikelijk was in die tijd. En ook Paulus schreef hier en daar hoopvolle dingen. (Gal 3 bijv.)
Maar helaas stagneerde die evolutie.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor MoesTuin » 09 feb 2018 11:36

naamloos schreef:Ik heb gedaan als de Bereërs en onderzocht of deze dingen alzo zijn, dat vrouwen zalig worden in de weg van kinderen baren.
Ik heb het niet terug kunnen vinden, dus ik laat dat mannelijk onderwijs voor wat het is. Anderzijds ben ik wel onderwijzende vrouwen tegengekomen, dus die hou ik erin.(Pricilla aan Apollos bijv).

Ik vind vrouwonvriendelijke uitspraken meer van hoogmoed getuigen. In onze tijd en cultuur wordt het gelukkig niet meer als normaal beschouwd dat mannen superieur zijn aan vrouwen.


ten zeerste mee eens.
Dit is zo waar en zo belangrijk.
Verder gaf Cathy net ook al aan dat niet alleen de mamma maar ook de pappa zeer mede als gelijk zijnde verantwoordelijk is voor de opvoeding van de kinderen.
net als in de gemeente waar man en vrouw ook beiden verantwoordelijk zijn voor de kinderen Gods in de gemeente.

en in het algemeen voor een ieder:
De tijd waarin we leven is een heerlijke tijd met veel goeds en ingangen voor zowel de man als vrouw in Gods Koninkrijk.
De Heilige Geest die waait en mensen roept (man én vrouw)
Zie toch niet om hoe het was, maar hoe het worden gaat naar de beloften Gods, de Toekomende tijd!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Origenes » 09 feb 2018 14:26

Moestuin schreef:Verder gaf Cathy net ook al aan dat niet alleen de mamma maar ook de pappa zeer mede als gelijk zijnde verantwoordelijk is voor de opvoeding van de kinderen.
net als in de gemeente waar man en vrouw ook beiden verantwoordelijk zijn voor de kinderen Gods in de gemeente.

Natuurlijk voeden vaders ook op. En ik ben op dat punt ervaringsdeskundige.
Dat neemt niet weg dat de hele geschiedenis door moeders de meeste invloed hebben bij de opvoeding en dat is nog steeds zo.

Moestuin schreef:en in het algemeen voor een ieder:
De tijd waarin we leven is een heerlijke tijd met veel goeds en ingangen voor zowel de man als vrouw in Gods Koninkrijk.

Op welk eiland woon jij?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Origenes » 09 feb 2018 16:39

Origenes schreef:Dat de cultuur in de tijd van Paulus vrouwonvriendelijker zou zijn geweest dan de onze is niet meer dan een betweterig hedendaags vooroordeel.

Cathy schreef:Grapjas.

Ik ben me ervan bewust dat het tegendraads is wat ik schrijf. Maar ik meen het ècht.

Cathy schreef:Ik ben er wel van overtuigd dat Jezus met Zijn houding tegenover vrouwen een andere weg insloeg dan gebruikelijk was in die tijd.

In de evangeliën heb ik geen aanwijzing kunnen ontdekken waaruit blijkt dat Jezus houding ten overstaan van vrouwen vreemd overkwam bij de omstanders. Je zou dan toch verwachten dat Hij daar kritiek op kreeg? Er was genoeg kritiek naar Jezus toe maar niet over dit soort zaken.

De enige plaats die ik heb kunnen vinden is Joh. 4:27 waar de discipelen zich verwonderden omdat Jezus met een vrouw sprak (de Samaritaanse vrouw). Het 'Kommentar zum NT aus Talmud und Midrasch (S.438) vermeldt bij deze tekst een verhaal over een Rabbi die onderweg was naar Lydda en die een vrouw naar de weg vroeg. Dat deed hij wat omslachtig, waarop de vrouw hem bekritiseerde. De regel was namelijk dat een man niet veel (langdurig) met een vrouw mocht spreken. Het was een manier om roddel te voorkomen en had dus niets te maken met minachting naar vrouwen toe.

Een voorbeeld van beeldvorming over vrouwen in bijbelse tijden: Spreuken 31:10vv. Volgens het opschrift in klassieke Bijbelvertalingen zou het hier gaan over een deugdzame cq degelijke huisvrouw. De tekst van het gedeelte voldoet helemaal niet aan die beeldvorming. Het gaat over een zeer zelfstandige vrouw (niet over een huisvrouw). De beschrijving doet zelfs vermoeden dat het over een zakenvrouw gaat.

Cathy schreef:En ook Paulus schreef hier en daar hoopvolle dingen. (Gal 3 bijv.)

Doorgaans komt Paulus er helemaal niet goed vanaf bij feministes. In de regel wordt Galaten 3:28 alleen maar van stal gehaald om andere uitspraken van Paulus te neutraliseren. Bijvoorbeeld bij discussies over vrouwen in kerkelijke ambten.
Laatst gewijzigd door Origenes op 09 feb 2018 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Bambi1 » 09 feb 2018 18:46

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Teus » 14 feb 2018 10:38

Chaya schreef:Deze tekst kreeg ik vanmorgen binnen op mijn app:
Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid. -- Jakobus 2:12 (Herziene Statenvertaling)

Wat betekent deze tekst eigenlijk?


M.i. Betekend het dat je gedrag is zoals iemand die vrij is in Jezus Christus, dus van de wet van de vrijheid en niet de geschreven wet. Vrij in Jezus Christus is vol van de Heilige Geest. Wanneer je vol van de Heilige Geest ben doe je geen zonden want er is geen plaats voor satan.
Een veel betekenende tekst Chaya.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten