De enige zonde die nooit vergeven zal worden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

De enige zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor MoesTuin » 07 dec 2017 09:40

Er is een zonde die nooit vergeven zal worden.
De zonde tegen de Heilige Geest.
Maar wat houdt deze zonde nu concreet precies in?
En hoe kan je dit nu bezien in het kader van God is Liefde en Barmhartig en in Christus een vergever van al je zonden.
Maar toch niet alle zonden....
1 zonde niet.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2017 09:45

Ik heb hier wel eens wat over gehoord, waarbij werd gesteld dat de zonde tegen de heilige Geest zodanig is dat ook helemaal geen vergeving meer wil. Het is dus niet zo dat je later bij Hem komt met berouw, je zonden belijdt en Hij zal zeggen: Sorry maar bij je zonden zat ook die tegen de Heilige Geest dus krijg je geen vergeving. Of "Ik vergeef je alles behalve dat". De Bijbel leert dat er altijd vergeving mogelijk is voor wie Hem daarom vragen. Wie zondigt tegen de Heilige Geest vraagt niet meer om vergeving en heeft geen berouw meer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Bambi » 07 dec 2017 15:17

Dit zeggen de kanttekeningen:

tegen den Geest
Deze zonde tegen den Heiligen Geest is wanneer iemand, niet uit zwakheid of vrees gelijk Petrus, noch uit onwetendheid gelijk Paulus, de Evangelische waarheid verzaakt of bestrijdt, maar dezelve uit enkel haat en moedwil, tegen de overtuiging des Heiligen Geestes, wederstaat, lastert en vervolgt.


Net als de duvel dus, wel weten,maar niet willen in het hart, omdat het hart door en door rot is?
Dus het hart dat de trekking van de Geest van God wederstaat? Niet omdat het het niet opmerkt, maar zelf alles wil vernietigen uit pure haat en pure machtswellust? (En dan bedoel ik niet zoals veel narcisten, die zo geworden zijn, omdat ze beschadigd zijn in hun leven)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 08:05

Zou het dan zo kunnen zijn dat als je in Christus gelooft en in Zijn reddingswerk Vader Zoon en Heilige Geest.
Alle maar dan ook alle en ook de onvergeeflijke zonde vergeven zullen worden als je hier in diep schuldbesef om vraagt?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Johan100 » 08 dec 2017 08:32

MoesTuin schreef:Zou het dan zo kunnen zijn dat als je in Christus gelooft en in Zijn reddingswerk Vader Zoon en Heilige Geest.
Alle maar dan ook alle en ook de onvergeeflijke zonde vergeven zullen worden als je hier in diep schuldbesef om vraagt?


Nee Moestuin. Dat kan niet. Anders staat er niet dat die zonde onvergeeflijk is.
Ik geloof dat als je die zonde gedaan hebt je dan zo verhard bent dat je geen behoefte voelt aan vergeving!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 08:39

Johan100 schreef:Nee Moestuin. Dat kan niet. Anders staat er niet dat die zonde onvergeeflijk is.
Ik geloof dat als je die zonde gedaan hebt je dan zo verhard bent dat je geen behoefte voelt aan vergeving!

Dat is zo Johan.
Dan kom je toch misschien uit op mensen in kerken die wel naar de kerk gaan maar menen toch verloren te zijn. Zouden ze dat op deze tekst baseren?

Wat je zegt....die kant zou het denk ik zijn....de verharde mens die geen vergeving wil of denkt of wenst nodig te hebben.
Want naar Johannes 3 vers 16 zou een ieder die in de Christus gelooft eeuwig Leven ontvangen uit genade alleen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Johan100 » 08 dec 2017 08:53

MoesTuin schreef:
Dan kom je toch misschien uit op mensen in kerken die wel naar de kerk gaan maar menen toch verloren te zijn. Zouden ze dat op deze tekst baseren?


Hoe bedoel je dit?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 09:08

Johan100 schreef:Hoe bedoel je dit?

Ik sprak eens een jonge man uit een thuislezers groep waarin oudvaders of oude dominee s hiervan preken werden gelezen.
Maar hij was hier zeer fanatiek in maar daar buiten om leefde hij in de wereld en deed juist hetgeen je niet zou verwachten.
Toen ik het met hem daarover had gaf hij aan.
Maar ik ben toch al verloren en het maakt niets meer uit.
Laat mij nog genieten nu het nog kan.
Schokkend vond en vind ik dat.
Hij had ook veel meegemaakt.....ziekte werd gezien als oordeel en straf van een wrekende God.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Johan100 » 08 dec 2017 09:13

Okay, nou ik vind het moeilijk zo even te zeggen wat deze zonde precies inhoudt, maar ik denk wel dat als je die zonde gedaan hebt je geen behoefte voelt aan vergeving.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor coby5 » 08 dec 2017 11:25

Voorbeelden zijn Judas en de Farizeeen. Die Farizeeen hadden geen enkel berouw. Ik heb een paar keer iemand gezien op een forum die dacht dat ie de zonde tegen de Heilige Geest had gedaan. Eigenlijk hadden ze allemaal OCD. Dan kregen ze van die demonische gedachten dat de Heilige Geest de duivel was. Ik stelde ze altijd gerust, want ik heb dat ooit tegen Hem gezegd met opzet omdat ik knettergek was en nog niet bevrijd en Hij heeft me gewoon vergeven. Die Farizeeen en Judas is wel van een andere orde.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 11:49

coby5 schreef:Voorbeelden zijn Judas en de Farizeeen. Die Farizeeen hadden geen enkel berouw. Ik heb een paar keer iemand gezien op een forum die dacht dat ie de zonde tegen de Heilige Geest had gedaan. Eigenlijk hadden ze allemaal OCD. Dan kregen ze van die demonische gedachten dat de Heilige Geest de duivel was. Ik stelde ze altijd gerust, want ik heb dat ooit tegen Hem gezegd met opzet omdat ik knettergek was en nog niet bevrijd en Hij heeft me gewoon vergeven. Die Farizeeen en Judas is wel van een andere orde.

Dat is ook erg Coby.
Maar dat gebeurd vandaag de dag ook nog, dat mensen zich niet vrijelijk durven over te geven aan de Heer en dat de Heilige Geest gezien wordt als niet van God
Mensen die getuigen van de werken van God en de Heilige Geest worden al gauw veroordeeld ....want men herkent het zelf niet.
Ten diepste is dit dan zonde? de vreselijke onvergeeflijke zonde?
ten tijde van de bijbel waren de schriftgeleerden en de farizeers inderdaad.
Maar vandaag de dag?
Ik vind het allemaal zo erg en vooral die blindheid hierin.
de passiviteit.
de gelatenheid.
niet vrijuit mogen getuigen van Hem, de Christus die in je is (dat kan toch niet, je gevoel bedriegt je en allerlei argumenten komen uit de religieuze regeltjes kast)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor coby5 » 08 dec 2017 12:17

MoesTuin schreef:Dat is ook erg Coby.
Maar dat gebeurd vandaag de dag ook nog, dat mensen zich niet vrijelijk durven over te geven aan de Heer en dat de Heilige Geest gezien wordt als niet van God
Mensen die getuigen van de werken van God en de Heilige Geest worden al gauw veroordeeld ....want men herkent het zelf niet.
Ten diepste is dit dan zonde? de vreselijke onvergeeflijke zonde?
ten tijde van de bijbel waren de schriftgeleerden en de farizeers inderdaad.
Maar vandaag de dag?
Ik vind het allemaal zo erg en vooral die blindheid hierin.
de passiviteit.
de gelatenheid.
niet vrijuit mogen getuigen van Hem, de Christus die in je is (dat kan toch niet, je gevoel bedriegt je en allerlei argumenten komen uit de religieuze regeltjes kast)

Ja het is heel erg, maar dat lijkt me ook niet de onvergeeflijke zonde. Heb ik ook gedaan. Dan lees je al die heresy hunt websites. Oh die is occult! Die is occult! Alles wat ook maar enigszins te maken heeft met de Heilige Geest of genezing is dan duivels. Heb het hier ook weleens mensen horen zeggen over echt goede leiders. Het vervelende is alleen dat er ook inderdaad occulte troep tussen zit vooral in Amerika, maar pas op dat je niet tegen de Heilige Geest spreekt. Ik zeg maar liever niks als ik het niet weet. Ik ging een keer naar een kerkdienst in Aalsmeer. Dat was een Amerikaanse spreker en was gewoon overduidelijk New Age en die mensen hadden niks door. Totaal onBijbelse nonsens, het ging niet eens over Jezus en zogenaamd gebeurden er de meest fantastische wonderen. De duivel aapt gewoon na, maar het echte is er ook.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor coby5 » 08 dec 2017 12:21

MoesTuin schreef:Ik sprak eens een jonge man uit een thuislezers groep waarin oudvaders of oude dominee s hiervan preken werden gelezen.
Maar hij was hier zeer fanatiek in maar daar buiten om leefde hij in de wereld en deed juist hetgeen je niet zou verwachten.
Toen ik het met hem daarover had gaf hij aan.
Maar ik ben toch al verloren en het maakt niets meer uit.
Laat mij nog genieten nu het nog kan.
Schokkend vond en vind ik dat.
Hij had ook veel meegemaakt.....ziekte werd gezien als oordeel en straf van een wrekende God.

Wat erg. Ik kwam een keer een gereformeerde man tegen. Zo'n beetje de hele familie van m'n moeder is gereformeerd, dus ik dacht: oh wat leuk, nog een christen! Dat zei ik ook tegen 'm. Zegt ie heel verbaasd: denk je dat ik bekeerd ben? Ja logisch. Hallo. Hij ging elke zondag naar de kerk. Nou nee hoor hij was een vreselijke zondaar. Heb 'm het eenvoudige goede nieuws maar even verteld.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 12:29

nou inderdaad....die duvel is een aap
maar herken in Christus ook wat van God is!
Er is veel nep
Er is veel Echt
in Christus en door Woord en Zijn overstijgende Heilige Geest te herkennen.

mbt de onvergeeflijke zonde....erg lastig.... kweet het ook niet....denk toch het verbitterde bewuste ongeloof....maar weten doe ik het ook niet.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Veendam » 11 dec 2017 18:21

Zonde tegen de Heilige Geest kan alleen maar gedaan worden als de Heilige Geest in je woond, dus alleen door gelovigen.
Het ligt dicht aan tegen iets wat ook in de tijd van Jezus gebeurde, namelijk dat de Farizeeërs het werk van Jezus het werk noemden van de duivel.
Een kenmerk is exact zoals Marnix zegt dat diegene die dat gedaan heeft ook nooit vergeving wil vragen omdat de band met God helemaal verbroken is daardoor.

Voor mensen die zich afvragen van heb ik misschien zonde gedaan tegen de Heilige Geest dan mag ik zeggen dat dit NIET het geval is in dat geval.
Mensen die dat gedaan hebben houden zich daar namelijk nooit mee beizg omdat het ze niets interresseerd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten