De enige zonde die nooit vergeven zal worden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2017 12:34

Daar zit denk ik ook wel veel waarheid in.
Als je de lijn der bijbel beziet en leest moet dit ook denk ik wel zo zijn, gezien de Liefde en rijke genade van God voor mensen.
maar als je daar bewust niets van wilt weten.
ondenkbaar vreselijk......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor HeroBeer » 27 dec 2017 13:07

Dat *niet vergeefbaar*, geldt uitsluitend voor het LASTEREN van de Heilige Geest -- helaas, weet ik daar nogal wat voorbeelden van -- meestal, gaat het om christenen, die zeggen dat : profetie niet_langer van deze tijd is -- ze lasteren dan bvb iemand welke komt met een doorgeving (visioen/profetie), waarbij ze dan ook indirect : de HG lasteren -- het gevolg hiervan (of hun straf ?) kan zijn dat ze zich "bekeren" tot een vorm van hekserij, ofzo ...!?
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor hans0166 » 27 dec 2017 13:38

HeroBeer schreef:D helaas, weet ik daar nogal wat voorbeelden van
ze lasteren dan bvb iemand welke komt met een doorgeving (visioen/profetie), waarbij ze dan ook indirect : de HG lasteren -- het gevolg hiervan (of hun straf ?) kan zijn dat ze zich "bekeren" tot een vorm van hekserij, ofzo ...!?


dit is natuurlijk totaal niet de zonde tegen de HG
De kans is veel groter dat diegenen die de "doorgeving" melden eigenlijk bij een psycholoog of erger, psychiater thuishoren.
God spreekt door de Schrift, niet door "profeten"

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Niagara » 28 dec 2017 12:29

HeroBeer schreef:Dat *niet vergeefbaar*, geldt uitsluitend voor het LASTEREN van de Heilige Geest -- helaas, weet ik daar nogal wat voorbeelden van -- meestal, gaat het om christenen, die zeggen dat : profetie niet_langer van deze tijd is -- ze lasteren dan bvb iemand welke komt met een doorgeving (visioen/profetie), waarbij ze dan ook indirect : de HG lasteren -- het gevolg hiervan (of hun straf ?) kan zijn dat ze zich "bekeren" tot een vorm van hekserij, ofzo ...!?


Ervan uitgaande dat de genoemde profeten hier echt door God gezonden zijn, dan nog denk ik niet dat het niet geloven van hun woorden onvergeeflijk is. Je zult de gevolgen van je zonde wel dragen, namelijk wat voortvloeit uit het niet luisteren want de profetie wil je ergens toe leiden en als je je niet laat leiden kom je op het pad waar je niet hoort. Maar als je dat inziet en schuld betuigt zal God je dat echt wel vergeven. Lees alleen al Genesis 18: 1-15. De Heer zelf verschijnt aan Abraham door drie mannen die vertellen dat Sara een zoon zal krijgen. Zij lacht schamper. Zij wordt aangesproken op haar gedrag en liegt erover. Toch geeft God haar nog steeds haar zoon, en de belofte over al het nageslacht neemt Hij ook niet weg, nee, Hij zegent hen overvloedig. In Genesis 21:6 getuigt zij dat God haar reden geeft om te lachen, en nu een oprechte lach. Als God het iemand al vergeeft dat diegene God Zelf niet gelooft als Hij aan iemand verschijnt, zou Hij het dan niet vergeven als iemand een profetie in eerste instantie niet volgt, als hij/zij daar later over tot inkeer komt? De gevolgen zullen er wel zijn, maar God is genadig en vergeeft ons niet alleen, Hij geeft ook vaak onverdiende verlichting van de lasten van je eerdere zonde. Dus dit lijkt me in geen geval de zonde tegen de Heilige Geest.

Wat wel de zonde tegen de Heilige Geest is, ik heb wel ideeën, maar ik heb ook een vraag: Denken jullie dat de zonde tegen de Heilige Geest gelijk staat aan de enige reden waardoor mensen niet in de hemel komen? Zoja, wat is dan de definitie?
Afbeelding

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor HeroBeer » 30 dec 2017 21:33

hans0166 schreef:dit is natuurlijk totaal niet de zonde tegen de HG
De kans is veel groter dat diegenen die de "doorgeving" melden eigenlijk bij een psycholoog of erger, psychiater thuishoren.
God spreekt door de Schrift, niet door "profeten"


@Hans,
maar diezelfde schrift, zegt dat er in de kerk, profeten behoren te zijn -- dwz : apostelen, profeten, evangelisten, herders, en (dan pas) leeraars -- Paulus, roept zelfs op, om te kiezen voor het (open) ambt van profetie ....
|
NB : waarom denk je, dat 'r ieder jaar, zo'n #144.000 zielen, de protestantse kerk verlaten ? -( mijn volk vergaat door onwetendheid ....
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor HeroBeer » 30 dec 2017 21:53

Niagara schreef:Ervan uitgaande dat de genoemde profeten hier echt door God gezonden zijn, dan nog denk ik niet dat het niet geloven van hun woorden onvergeeflijk is. Je zult de gevolgen van je zonde wel dragen, namelijk wat voortvloeit uit het niet luisteren want de profetie wil je ergens toe leiden en als je je niet laat leiden kom je op het pad waar je niet hoort. Maar als je dat inziet en schuld betuigt zal God je dat echt wel vergeven. [........] zou Hij het dan niet vergeven als iemand een profetie in eerste instantie niet volgt, als hij/zij daar later over tot inkeer komt? De gevolgen zullen er wel zijn, maar God is genadig en vergeeft ons niet alleen, Hij geeft ook vaak onverdiende verlichting van de lasten van je eerdere zonde. Dus dit lijkt me in geen geval de zonde tegen de Heilige Geest.

Wat wel de zonde tegen de Heilige Geest is, ik heb wel ideeën, maar ik heb ook een vraag: Denken jullie dat de zonde tegen de Heilige Geest gelijk staat aan de enige reden waardoor mensen niet in de hemel komen? Zoja, wat is dan de definitie?


@Niagara ... onder het oude verbond, was het niet`serieus nemen van de profeet & z'n woord, in beginsel : strafbaar -- maar onder het nieuwe verbond, beschikken wij over een veel grotere vrijheid -(dus ook om niet te geloven)- helaas moet ik je nu melden, dat er gelovigen (welk ik goed kende) waren die meenden God te dienen, door mij voortdurend te bestrijden -- welnu : de meeste van hun hebben nu gekozen voor een verlichte vorm van heidendom -- ze noemen zich nog wel : *charismatische christenen*, echter dat is zogezegd aan de buitenkant ... niet in hun hart !!
|
PS : het is niet aan mensen, om te bepalen wie 'r in de hemel komt ....
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Niagara » 02 jan 2018 18:43

HeroBeer schreef:@Niagara ... onder het oude verbond, was het niet`serieus nemen van de profeet & z'n woord, in beginsel : strafbaar -- maar onder het nieuwe verbond, beschikken wij over een veel grotere vrijheid -(dus ook om niet te geloven)- helaas moet ik je nu melden, dat er gelovigen (welk ik goed kende) waren die meenden God te dienen, door mij voortdurend te bestrijden -- welnu : de meeste van hun hebben nu gekozen voor een verlichte vorm van heidendom -- ze noemen zich nog wel : *charismatische christenen*, echter dat is zogezegd aan de buitenkant ... niet in hun hart !!
|
PS : het is niet aan mensen, om te bepalen wie 'r in de hemel komt ....


Ik bedoel mijn vraag ook niet als dat mensen mogen bepalen wie er in de hemel komt. God kent ons hart, dus weet als enige wat onze diepste motieven zijn, wat wij werkelijk geloven en fout hebben gedaan. Dus het is maar goed dat Hij daarover oordeelt, hij heeft als enige alle informatie die nodig is. Wat God echter wel geeft is zijn woord, zodat wij zekerheid kunnen krijgen over de voorwaarden waarop wij door hem aangenomen zullen worden of niet (Jezus als je verlosser aannemen). Mijn vraag is dus niet: 'mogen mensen die de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan nog in de hemel komen', want het antwoord daarop lijkt me duidelijk: het is onvergefelijk dus nee.
Mijn vraag is: Denken jullie dat, omdat dit wordt genoemd als de enige onvergefelijke zonde, de enige reden is waarom mensen niet in de hemel komen? Omdat alle andere zonden dus blijkbaar vergefelijk zijn. In dat geval zou je de conclusie kunnen trekken dat de zonde tegen de Heilige Geest is: een ongeloof tot in de dood, een blijvend afwijzen van Jezus' offer. Ik vroeg me af wat anderen hiervan dachten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor HeroBeer » 03 jan 2018 06:34

Niagara schreef:Ik bedoel mijn vraag ook niet als dat mensen mogen bepalen wie er in de hemel komt. God kent ons hart, dus weet als enige wat onze diepste motieven zijn, wat wij werkelijk geloven en fout hebben gedaan. Dus het is maar goed dat Hij daarover oordeelt, hij heeft als enige alle informatie die nodig is. Wat God echter wel geeft is zijn woord, zodat wij zekerheid kunnen krijgen over de voorwaarden waarop wij door hem aangenomen zullen worden of niet (Jezus als je verlosser aannemen). Mijn vraag is dus niet: 'mogen mensen die de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan nog in de hemel komen', want het antwoord daarop lijkt me duidelijk: het is onvergefelijk dus nee.
Mijn vraag is: Denken jullie dat, omdat dit wordt genoemd als de enige onvergefelijke zonde, de enige reden is waarom mensen niet in de hemel komen? Omdat alle andere zonden dus blijkbaar vergefelijk zijn. In dat geval zou je de conclusie kunnen trekken dat de zonde tegen de Heilige Geest is: een ongeloof tot in de dood, een blijvend afwijzen van Jezus' offer. Ik vroeg me af wat anderen hiervan dachten.


@Niagara > de_hemel, is de plaats waar God (sinds de zondvloed) tijdelijk verblijft -- pas zodra onze naam daar staat opgeschreven, in gunstige zin, wordt de_hemel voor ons belangrijk -- evenzo is het niet toereikend, om in 'n eenmalige belijdenis, Jezus aan`te`nemen als Verlosser -- want je zal in woord & daad, moeten laten blijken, dat zijn beginselen uit jouw hart komen -- speciaal op zowel kritieke als moeilijke momenten ....
|
NB > de *zonde tot de dood*, zoals ik deze nu zelf aanschouw, vooral binnen de charismatische beweging, bestaat hier`uit dat men {A} : het beter weet dan de_schrift, en (B) : niet de eenvoudige geloofsvrede zoekt, doch daarentegen hunkert naar de superkick van het *master of te universe* gevoel -- zoals bij de grote groep vrijzinnige theologen, welke zich de handen lieten opleggen door een wicca`priester uit Oxford -- ze voelen zich nu geweldig, en hebben Jezus ook niet`meer nodig, derhalve -- immers, zij laten zich heden leren, dat zij`zelf : DE christus_figuren zijn geworden, die DE wereld zullen gaan verlossen -- ja onder hen, zijn "groote naamen", die ik uiteraard niet mag noemen -- en, het Reformatorisch Dagblad, zwijgt 'r ook angstvallig over ....
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Niagara » 03 jan 2018 09:44

HeroBeer schreef:@Niagara > de_hemel, is de plaats waar God (sinds de zondvloed) tijdelijk verblijft -- pas zodra onze naam daar staat opgeschreven, in gunstige zin, wordt de_hemel voor ons belangrijk -- evenzo is het niet toereikend, om in 'n eenmalige belijdenis, Jezus aan`te`nemen als Verlosser -- want je zal in woord & daad, moeten laten blijken, dat zijn beginselen uit jouw hart komen -- speciaal op zowel kritieke als moeilijke momenten ....
|
NB > de *zonde tot de dood*, zoals ik deze nu zelf aanschouw, vooral binnen de charismatische beweging, bestaat hier`uit dat men {A} : het beter weet dan de_schrift, en (B) : niet de eenvoudige geloofsvrede zoekt, doch daarentegen hunkert naar de superkick van het *master of te universe* gevoel -- zoals bij de grote groep vrijzinnige theologen, welke zich de handen lieten opleggen door een wicca`priester uit Oxford -- ze voelen zich nu geweldig, en hebben Jezus ook niet`meer nodig, derhalve -- immers, zij laten zich heden leren, dat zij`zelf : DE christus_figuren zijn geworden, die DE wereld zullen gaan verlossen -- ja onder hen, zijn "groote naamen", die ik uiteraard niet mag noemen -- en, het Reformatorisch Dagblad, zwijgt 'r ook angstvallig over ....


Met Jezus als je verlosser aannemen bedoel ik ook niet dat dat een keer zeggen en klaar is, ik denk dat dat een levenslang proces is dat zich steeds meer uitdiept. Wel dat je mag weten dat je, als je daar oprecht mee bezig bent, niet bang hoeft te zijn dat als je plotseling mocht sterven je niet in de hemel komt omdat het ‘nog niet goed genoeg was’. Het is een hartsgesteldheid die je laat groeien, de vruchten zijn een resultaat uit die groeiende hartsgesteldheid en daar is God heel blij mee, maar de vruchten zijn niet de voorwaarde om aangenomen te worden, ze zijn een aanwijzing voor de mensen van de hartsgesteldheid die er is, die God in zijn koninkrijk inzet om andere mensen voor Hem te winnen en bij Hem te houden. Als je door God uitverkozen bent wil Hij je dit geven. Het heeft echter geen zin om dan maar te gaan zitten wachten tot het gebeurt ‘want als ik uitverkozen ben dan gebeurt het toch wel en anders heeft wat ik ook doe geen zin.’ Nee, God wacht op jou, dus neem Zijn geschenk aan. Hij staat aan je deur en klopt, doe open! Hoe je Hem ook afwijst, Hij blijft heel je leven kloppen. Als je heel je leven doet alsof het geklop er niet is, het niet overtuigend genoeg vindt, jezelf wijs gaat maken dat je die deur niet mag opendoen omdat het geklop voor iedereen behalve jou bestemd is en hem daardoor niet eens op een kiertje opendoet, dan doe je Hem verdriet. Hij wil graag die relatie aangaan, daarom heeft Hij Zijn Zoon laten sterven, daarom wil Hij al je zonden uitwissen, zodat je schoon voor Hem kunt staan en Hij Zijn kind kan liefhebben zonder verhinderd te worden door Zijn rechtvaardigheidsgevoel over jouw zonde. Het kloppen vindt plaats door de Heilige Geest. Vandaar dat ik ook denk dat het je leven lang afwijzen daarvan de zonde tegen de Heilige Geest kan zijn. Dus niet als je dat een deel van je leven hebt omdat je nog zoekt, maar als je dat je hele leven lang volhoudt, je niet laat vinden. Als je je eerst laat vinden maar het zaad niet in de juiste aarde valt (als omschreven in mattheus 13) en je dus die relatie ook niet aangaat voor de rest van je leven, lijkt me vanzelfsprekend dat als je het daarbij laat zitten, je ook niet de hartsgesteldheid hebt die God van je vraagt.

Ik denk dat die vorm die je beschrijft binnen charismatische kringen slechts een vorm hiervan is. Wel zeer kwalijk, maar ik denk dat de zonde tegen de Heilige Geest zich niet beperkt tot bepaalde kerkverbanden. Uit kwaad komt kwaad voort. In dit geval zullen de mensen die deze dwaalleer volgen wellicht hun hele leven hieraan vasthouden en tegen de Heilige Geest zondigen, maar misschien bekeren ze zich hiervan nog. Ook maakt het als Het Kwaad aanwijzen van één dwaalleer je zeer vatbaar voor een andere, namelijk de veridolisering van het tegenovergestelde. Ik ben het zeer zeker met je eens dat de superkick die mensen verwachten van het geloof vaak mensen een valse verwachting geeft omdat juist de kalme vrede die het geloof wil geven een heel anderssoortige ervaring is dan een extreme kick, waardoor mensen het verkeerde najagen en het goede niet zullen herkennen. Je raakt echter zelf ook ver van die vrede als je je vooral richt op het hier tegen zijn ipv het gehele kwaad van alle dwaalleren te definiëren. Inzoomen op een maakt je vaak blind voor andere. Hou je vooral bij de bron: de duivel is wortel van alle kwaad en dit is één van de vormen waarin zich dit uit, geloof in Gods Zoon (en dan ook niet zo’n inzooming op een specifiek aspect daarvan zodat de context kwijtraakt) is de enige redding hieruit.
Afbeelding

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Hidden » 03 jan 2018 12:02

Ik snap vaak echt niet waarom, over wat zo duidelijk in de Bijbels staat, heel uitgebreid moet worden geschreven en de ene geloofsbeleving tegen de andere moet worden afgezet.
Als ik kijk naar Mattheus 12:22-32 met de nadruk op 31 en 32, is er toch niets mis te verstaan?

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor HeroBeer » 03 jan 2018 22:32

Niagara schreef:Ik denk dat die vorm die je beschrijft binnen charismatische kringen slechts een vorm hiervan is. Wel zeer kwalijk, maar ik denk dat de zonde tegen de Heilige Geest zich niet beperkt tot bepaalde kerkverbanden. Uit kwaad komt kwaad voort. In dit geval zullen de mensen die deze dwaalleer volgen wellicht hun hele leven hieraan vasthouden en tegen de Heilige Geest zondigen, maar misschien bekeren ze zich hiervan nog. Ook maakt het als Het Kwaad aanwijzen van één dwaalleer je zeer vatbaar voor een andere, namelijk de veridolisering van het tegenovergestelde. Ik ben het zeer zeker met je eens dat de superkick die mensen verwachten van het geloof vaak mensen een valse verwachting geeft omdat juist de kalme vrede die het geloof wil geven een heel anderssoortige ervaring is dan een extreme kick, waardoor mensen het verkeerde najagen en het goede niet zullen herkennen. Je raakt echter zelf ook ver van die vrede als je je vooral richt op het hier tegen zijn ipv het gehele kwaad van alle dwaalleren te definiëren. Inzoomen op een maakt je vaak blind voor andere. Hou je vooral bij de bron: de duivel is wortel van alle kwaad en dit is één van de vormen waarin zich dit uit, geloof in Gods Zoon (en dan ook niet zo’n inzooming op een specifiek aspect daarvan zodat de context kwijtraakt) is de enige redding hieruit.


@Niagara > wat 'r nu gebeurt in protestants charismatische, of liever gezegd : pseudo charismatische kringen, is pure hekserij -- lidmaten worden gedoopt in de antichristelijke geest -- ook viert men de heksen`eucharistie -- en op zondagmorgen, staan deze jongens & meisjes weer op hun preekstoel -- niemand heeft wat in de gaten -- het zijn de zgn *academici*, welk het geestelijk klimaat in de PKN : totaal verziekt hebben -- wil je serieus nog weten, waarom het zo slecht gaat in de PKN ...?
|
NB : de kans dat zulke BA'AL aanbidders, zich ooit nog bekeren, is echt te verwaarlozen ...!!
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor Johan100 » 03 jan 2018 23:09

HeroBeer schreef:

NB : de kans dat zulke BA'AL aanbidders, zich ooit nog bekeren, is echt te verwaarlozen ...!!

Je hebt geen hoop voor deze mensen? Als het voor jou kon, kan het voor iedereen toch? Bidt maar veel voor deze mensen, bij God zijn alle dingen mogelijk!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor coby5 » 03 jan 2018 23:35

Johan100 schreef:Je hebt geen hoop voor deze mensen? Als het voor jou kon, kan het voor iedereen toch? Bidt maar veel voor deze mensen, bij God zijn alle dingen mogelijk!

Ik ken er zat die er afstand hebben genomen. Ware het mogelijk zouden ook de uitverkorenen misleid worden.
Ik liep achter Todd Bentley aan. Vond 'm geweldig.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor elbert » 04 jan 2018 12:27

De enige zonde die nooit vergeven zal worden is die van volhardend en blijvend ongeloof ondanks dat het Evangelie bekend is. Dat is de zonde tegen de Heilige Geest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: de enigste zonde die nooit vergeven zal worden

Berichtdoor HeroBeer » 04 jan 2018 13:01

elbert schreef:De enige zonde die nooit vergeven zal worden is die van volhardend en blijvend ongeloof ondanks dat het Evangelie bekend is. Dat is de zonde tegen de Heilige Geest.


@Elbert > de_schrift zegt, dat uitsluitend : LASTER tegen de HG, niet vergeefbaar is !!
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten