de slang in Gods Paradijs

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor JA » 15 nov 2017 16:15

de slang heeft Eva verleidt en Eva trok Adam mee in de zondeval. God stuurde de mens weg uit het Paradijs wegens ongehoorzaamheid.
waarom stuurde God de slang niet weg ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ?
had Hij de slang verbannen en de mens vergeven, dan leefde de mens nu nog steeds gelukkig samen in het Paradijs met zijn Schepper.
maak ik ergens een denkfout ? graag wat opheldering.

Bambi

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2017 17:47

Dit zijn vragen vanuit ons menszijn en vanuit ons rechtsgevoel. Maar God laat zich niet vangen in die vragen
Hij deed vaak dingen die voor ons niet te begrijpen zijn en ik denk ook niet dat er 1 sterveling op aarde rondloopt die hier het antwoord op weet en dat God ons het antwoord ook niet geeft

Het is ook in principe nu niet meer van belang, wij hebben de Heere Jezus en kunnen weer tot God komen dankzij Hem en na dit leven zijn we gelukkiger dan we ooit op aarde zijn geweest

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor coby5 » 15 nov 2017 18:33

JA schreef:de slang heeft Eva verleidt en Eva trok Adam mee in de zondeval. God stuurde de mens weg uit het Paradijs wegens ongehoorzaamheid.
waarom stuurde God de slang niet weg ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ?
had Hij de slang verbannen en de mens vergeven, dan leefde de mens nu nog steeds gelukkig samen in het Paradijs met zijn Schepper.
maak ik ergens een denkfout ? graag wat opheldering.

De mens is geschapen om te heersen over zonde en de duivel. Dat de mens weg moest is bescherming, anders at ie van de levensboom en was ie voor eeuwig slecht net als de duivel. Door het offer van Jezus kunnen we nu een nieuwe natuur krijgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2017 19:30

JA schreef:de slang heeft Eva verleidt en Eva trok Adam mee in de zondeval. God stuurde de mens weg uit het Paradijs wegens ongehoorzaamheid.
waarom stuurde God de slang niet weg ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ?
had Hij de slang verbannen en de mens vergeven, dan leefde de mens nu nog steeds gelukkig samen in het Paradijs met zijn Schepper.
maak ik ergens een denkfout ? graag wat opheldering.


De mens had een vrije wil en had de opdracht gekregen de hof te bewaken en niet van die boom te eten. De slang spiegelde de mens voor dat:

- God een leugenaar was, de mens zou immers helemaal niet sterven zoals God had gezegd
- De mens als God zou worden als ze dat zouden doen. De mens vond dat een mooi idee, ze wilden als God zijn.

De mens had op God moeten vertrouwen maar koos er voor de slang te geloven en daarmee God te wantrouwen. En om geen genoegen te nemen met God als God, maar zelf god te willen zijn. Daarmee is de mens dus net zo goed schuldig als de slang en beiden worden ze gestraft.

Om even een vergelijking te trekken, je zegt toch ook niet: waarom werden die aardie NSB’ers na de oorlog gestraft? Het was toch de schuld van de Duitsers, die hadden hen toch verleid? Wie verleid wordt tot iets kwaads is net zo goed schuldig als degene die verleidt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor JA » 15 nov 2017 20:20

waarom stuurde God de slang niet weg uit het Paradijs ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ? de mens kon Hij meteen vergeven en de mens kon blijven in het Paradijs.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Teus » 15 nov 2017 20:21

coby5 schreef:De mens is geschapen om te heersen over zonde en de duivel.

Oei oei, de mens is geschapen om God te dienen. We hebben satan over ons afgeroepen en zijn in zijn macht. Alleen door de Genade en de Liefde van God kunnen we door het bloed van Jezus de zonden bedwingen in de kracht van de Heilige Geest.
Dat is niet onze taak maar het is wel noodzakelijk om een relatie met God te kunnen hebben.


Ik ben ook van mening dat wij dit niet hoeven te weten, wat we wel moeten weten is dat God er een oplossing voor gegeven heeft. Zijn Zoon Jezus Christus is De Weg naar God terug, Ik ben van mening dat het beter is ons daar in te verdiepen.
Sorry @Ja, dit is niet persoonlijk bedoeld maar we moeten voorzichtig zijn dat we niet zo stilletjes God gaan terechtwijzen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor JA » 15 nov 2017 23:17

Vrees niet, het is niet de bedoeling God terecht te wijzen voor Zijn doen en laten. Maar wel had ik Hem en de schepping beter willen begrijpen met mijn beperkt mensenverstandje.
Waarom gaf God toestemming aan de slang om in Zijn Paradijs rond te hangen ? In Zijn goddelijke almacht kon Hij haar de toegang ontzeggen. De slang kon immers een fatale bedreiging zijn voor Zijn geliefde schepsel, de mens. En inderdaad de slang deed wat je van haar kon verwachten. Het gevreesde kwaad is geschied met enorme gevolgen voor de mensheid.
Moeilijke vraag: zou jij een gevaarlijk monster in je huis toelaten wanneer je jonge kinderen alleen thuis zijn ?
Prangende vragen komen soms in me op. Ik durf ze nauwelijks te stellen.
Er bestaan vermoedelijk wel verhelderende antwoorden op deze moeilijke vragen om onze Vader beter te kunnen begrijpen.
Laatst gewijzigd door JA op 15 nov 2017 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Teus » 15 nov 2017 23:24

Mag ik je een persoonlijke vraag stellen @Ja?
Mag je weten dat je geheiligd ben in Jezus Christus door Zijn Dierbaar Bloed?, Heb je Hem oprecht lief?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor JA » 15 nov 2017 23:26

ja vriend, ik heb Jezus en de Vader lief.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2017 23:28

Als ze oud genoeg zijn en je ze genoeg tips hebt meegegeven moet je je kinderen een keer los durven laten. Waarom je “jonge kinderen” in je voorbeeld noemt weet ik niet. Adam en Eva waren volwassen. En hadden de slang weg kunnen sturen. Dat ze het niet deden was niet omdat ze niet goed voorbereid waren of onvolwassen maar omdat ze hebzuchtig waren en als God wilden zijn. Dat is niet Gods achuld. En ja hij had de slang weg kunnen houden maar ja, je sluit je kinderen of je vrouw toch ook niet op in huis omdat ze anders misschien iets verkeerds zouden kunnen doen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Cicero » 15 nov 2017 23:31

JA schreef:waarom stuurde God de slang niet weg uit het Paradijs ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ? de mens kon Hij meteen vergeven en de mens kon blijven in het Paradijs.

Er staat, dat de mens door het verkrijgen van kennis van goed en kwaad gelijk aan God was geworden.
Als de mens dan toegang tot de levensboom zou houden in het paradijs, zou er geen verschil meer zijn tussen God en mens.
Daarom besloot God dat de mens uit het paradijs moest, zodat de levensboom niet meer toegankelijk zou zijn.
Waarom gaf God toestemming aan de slang om in Zijn Paradijs rond te hangen ? In Zijn goddelijke almacht kon Hij haar de toegang ontzeggen. De slang kon immers een fatale bedreiging zijn voor Zijn geliefde schepsel, de mens. En inderdaad de slang deed wat je van haar kon verwachten. Het gevreesde kwaad is geschied met enorme gevolgen voor de mensheid.
Moeilijke vraag: zou jij een gevaarlijk monster in je huis toelaten wanneer je jonge kinderen alleen thuis zijn ?
Prangende vragen komen soms in me op. Ik durf ze nauwelijks te stellen.

Ik denk dat het enige antwoord is dat God niet alles onder controle heeft, of althans, dat Hij niet alles onder controle wíl hebben.

De slang werd in de verhalen rondom Israël gezien als de bewaker van de levensboom, die de mens toegang daartoe ontzegt, zodat die sterfelijk wordt of blijft. Als de slang hier in het Genesisverhaal opduikt, dan is dat om in zijn sluwheid de mens van eeuwig leven te beroven.

Het antwoord op de vraag waarom God toestemming aan de slang gaf, is dan dat dit nu eenmaal een bekend verhaalmotief was. Als er een levensboom is, dan is er natuurlijk ook een slang.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Teus » 15 nov 2017 23:51

Geweldig, je bent een gezegend mens.
Weet je wat ik doe wanneer ik zulke vragen heb?
Ik vraag God of het voor mij belangrijk is het te weten en of Hij het me dan kenbaar wil maken en vervolgens probeer ik het na een tijdje los te laten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Radical » 16 nov 2017 00:04

JA schreef:Vrees niet, het is niet de bedoeling God terecht te wijzen voor Zijn doen en laten. Maar wel had ik Hem en de schepping beter willen begrijpen met mijn beperkt mensenverstandje.


Geeft niets hoor zo beperkt ben je niet als je wedergeboren bent Yes dan heb je immers de gedachten van Christus, en bedenk je de dingen die boven zijn..
maar de reactie geeft wel iets van jou aan...


JA schreef:Waarom gaf God toestemming aan de slang om in Zijn Paradijs rond te hangen ? In Zijn goddelijke almacht kon Hij haar de toegang ontzeggen. De slang kon immers een fatale bedreiging zijn voor Zijn geliefde schepsel, de mens. En inderdaad de slang deed wat je van haar kon verwachten. Het gevreesde kwaad is geschied met enorme gevolgen voor de mensheid.


Er had helemaal geen probleem hoeven ontstaan, Adam en eva waren boven alles gesteld, en konden over alles heersen, zeker over zo,n stomme slang
Ze wandelden met God, het probleem zat hem in de keus, en zit hem in de keus die elk mens heeft, in onze Vrije wil om lief te hebben, of dit niet te doen,
God heeft er voor gekozen om een wezen te maken, waar Hij een liefdesrelatie mee kan hebben "" naar zijn beeld gemaakt "" en ook de intimiteit en de beloning zijn daar deel van, dit heeft God boven alles geplaatst, anders zou je niet lief kunnen hebben, hoe anders onder dwang, als een robot nee liefde kan nooit afgedwongen worden, dat wil Hij vandaag ook niet, alles is geregeld om heel intiem heel dichtbij met Hem om te gaan, is het zijn schuld, of die stomme slang ha ha , of zijn we hier zelf ook verantwoordelijk voor..


JA schreef: Moeilijke vraag: zou jij een gevaarlijk monster in je huis toelaten wanneer je jonge kinderen alleen thuis zijn ?
Prangende vragen komen soms in me op. Ik durf ze nauwelijks te stellen.


het is een muis met een hele grote luidspreker, ik ben niet zo onder de indruk van zijn stomme gebler, en niet zo bescheiden Jes ik denk heel goed te begrijpen waar jij mee bezig bent.. dus kom maar door met alles wat er in jou gedachten rond waardt..

Misschien Heb je de oplossing gemist, en de belofte die gemaakt werd door God aan eva, de oplossing is zoveel groter en geweldiger, dat wij nu in de tweede Adam (veel groter dan de eerste) geplaatst zijn, weer mogen regeren, maar nu in de positie als zijn bruid zijn vrouw die hij smetteloos voor de Vader heeft geplaatst, dus wat een geweldige gevolgen heeft dit voor de mensheid heeft dit gehad, dit had die stomme slang niet ingezien anders had hij Jezus nooit laten kruisigen, de slang is verslagen Jezus heeft openlijk gezegevierd, en wij met Hem vieren deze overwinning..

zie je het al Jes , en anders bid ik dat je geestelijke ogen opengaan :D
Laatst gewijzigd door Radical op 16 nov 2017 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor coby5 » 16 nov 2017 09:01

JA schreef:Vrees niet, het is niet de bedoeling God terecht te wijzen voor Zijn doen en laten. Maar wel had ik Hem en de schepping beter willen begrijpen met mijn beperkt mensenverstandje.
Waarom gaf God toestemming aan de slang om in Zijn Paradijs rond te hangen ? In Zijn goddelijke almacht kon Hij haar de toegang ontzeggen. De slang kon immers een fatale bedreiging zijn voor Zijn geliefde schepsel, de mens. En inderdaad de slang deed wat je van haar kon verwachten. Het gevreesde kwaad is geschied met enorme gevolgen voor de mensheid.
Moeilijke vraag: zou jij een gevaarlijk monster in je huis toelaten wanneer je jonge kinderen alleen thuis zijn ?
Prangende vragen komen soms in me op. Ik durf ze nauwelijks te stellen.
Er bestaan vermoedelijk wel verhelderende antwoorden op deze moeilijke vragen om onze Vader beter te kunnen begrijpen.

Adam was geen jong kind. Waarom stond God toe dat de duivel Jezus verzocht? (de tweede Adam) Hij kon 'm aan. Hij hoefde alleen maar te kiezen. De mens kreeg een keuze. God aanbidden of satan.
Waarom staat God nog steeds toe dat de satan hier is? Hij gebruikt 'm gewoon. De duivel doet moeite ons te verleiden, maar als we God dienen worden we er alleen maar beter van.
Laatst gewijzigd door coby5 op 16 nov 2017 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor coby5 » 16 nov 2017 09:21

JA schreef:waarom stuurde God de slang niet weg uit het Paradijs ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ? de mens kon Hij meteen vergeven en de mens kon blijven in het Paradijs.

Hij vergaf de mens wel, maar de mens had nu een zondenatuur en die moest eerst weg door het offer van Jezus.
Dat kwaad moest weg. God haat zonde. Hij is heilig. Daarom moeten we ook wederomgeboren worden, die zondenatuur eruit, om weer in een relatie met Hem te kunnen komen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten