de slang in Gods Paradijs

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Cathy » 16 nov 2017 15:23

JA schreef:Vrees niet, het is niet de bedoeling God terecht te wijzen voor Zijn doen en laten. Maar wel had ik Hem en de schepping beter willen begrijpen met mijn beperkt mensenverstandje.

Heb ik ook last van. :wink:
Waarom gaf God toestemming aan de slang om in Zijn Paradijs rond te hangen ? In Zijn goddelijke almacht kon Hij haar de toegang ontzeggen. De slang kon immers een fatale bedreiging zijn voor Zijn geliefde schepsel, de mens. En inderdaad de slang deed wat je van haar kon verwachten. Het gevreesde kwaad is geschied met enorme gevolgen voor de mensheid.

Dan kom ik tot de conclusie dat God er een bedoeling mee had.
Moeilijke vraag: zou jij een gevaarlijk monster in je huis toelaten wanneer je jonge kinderen alleen thuis zijn ?
Ik bedacht het iets minder gruwelijk: waarom zou ik een bak chips op tafel zetten en van mijn kinderen verwachten dat ze er af blijven. Klopt natuurlijk niet helemaal want mijn kinderen zitten ook vastgebakken aan hun gevallen menszijn. Erfzonde noemen we dat. Adam en Eva hadden daar geen last van. Zij hadden de keuze tussen gehoorzamen of niet.
Maar het gebeurde toch allemaal onder Gods toelating. Dus het dient een doel.
Prangende vragen komen soms in me op. Ik durf ze nauwelijks te stellen.
Er bestaan vermoedelijk wel verhelderende antwoorden op deze moeilijke vragen om onze Vader beter te kunnen begrijpen.
Stel ze maar gewoon want dan pas kom je verder in je denkprocessen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor JA » 17 nov 2017 00:43

dag Cathy, we zitten op dezelfde golflengte.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2017 07:47

Het voorbeeld van de bak chips vind ik niet zo sterk. Die is altijd verleidelijk. Maar je leest nergens dat de mens constant in verleiding was om van die boom te eten. Dat moment is er maar 1x, als de slang tegen ze gaat praten. Dan gaat het er opeens om: wie vertrouw is, wie geloof ik, ben ik blij met wat ik heb. En als ze de satan gaan geloven dat de vruchten hen als God zouden maken, dan zien de vruchten er opeens ook aanlokkelijk uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor JA » 20 nov 2017 21:05

mijn vragen waren:
1 waarom stuurde God de slang niet weg (uit het Paradijs) ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ?
2 waarom gaf God toestemming aan de slang om in Zijn Paradijs rond te hangen ?
3 zou jij een gevaarlijk monster in je huis toelaten wanneer je jonge kinderen alleen thuis zijn ?

sommige mensen vroegen zich af waarom ik Adam en Eva vergeleek met jonge kinderen. Adam en Eva waren zwakjes. ze stonden er op dat ogenblik alleen voor omdat God er even niet was. Hij kon hen op dat ogenblik niet beschermen. ze bezweken meteen voor de verleiding van de slang (zoals Sneeuwwitje voor de heks). ze waren niet opgewassen om te weerstaan aan de verleiding. vandaar mijn vergelijking als "jonge kinderen alleen thuis".

heel wat reacties, maar helaas geen heldere duidelijke antwoorden. toch bedankt.
iemand aan gaf: niemand zal je op die vragen kunnen antwoorden.
ik kijk even verder naar het vervolg, naar wat er gebeurd is nà het Paradijs. misschien word ik daaruit wat wijzer.

véél later na de verbanning uit het Paradijs stuurde God Zijn Zoon Jezus als Lam naar de aarde om er te leven en te sterven aan het kruis én te verrijzen. door Zijn verrijzenis heeft Hij de dood (de slang, het kwade, de boze, de duivel) overwonnen. door de overwinning van Jezus op de slang werd voor Adam (=wij mensen die ooit werden verbannen uit het Paradijs) de terugweg naar het Paradijs vrij gemaakt. via Jezus (=de Weg) kunnen we als mens opnieuw het Paradijs bereiken, op VOORWAARDE dat we in Jezus en de Vader geloven, Hem lief hebben en op aarde leven overeenkomstig de Wil Van God. de weg werd gebaand door Jezus maar het afleggen van die moeizame weg (bergop) moet door elke individuele christen alleen en met succes worden afgelegd. vallen wordt vergeven, als je maar weer opstaat, niet meer zondigt en verder de berg op gaat.

@Bambi schreef "stuur hem (de slang) gewoon weg in Jezus naam". heel juist Bambi. Jezus is niet alleen de Weg. door ons geloof en verbondenheid met Hem is Hij ook een bescherming, een wapenuitrusting.

de slang werd door Jezus overwonnen, maar nog niet gedood!
de slang is vandaag nog steeds zeer actief bezig met mensen te verleiden en zielen te winnen. de duivel en zijn legioenen gaan rond als een briesende leeuw. mensen worden in verwarring gebracht over goed en kwaad, zonde wordt als goed voorgesteld, de leugen triomfeert. mensen verkopen hun ziel voor geld en genot. de zonde heeft in lange tijd niet zo weelderig getierd. kerken lopen leeg. jongeren hebben gans andere interesses dan God en Zijn Gebod. de slang beleeft haar hoogtepunt van succes bij de zwakke mens. maar niet meer voor lang. er staan grote dingen te gebeuren in de nabije toekomst. we zitten in de Eindtijd. de slang haar kop zal verbrijzeld worden.

de Hemel smeekt ons voor gebed en offers als tegengewicht voor het massale kwaad op aarde.
Laatst gewijzigd door JA op 22 nov 2017 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2017 21:21

JA schreef:mijn vragen waren:
1 waarom stuurde God de slang niet weg (uit het Paradijs) ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ?
2 waarom gaf God toestemming aan de slang om in Zijn Paradijs rond te hangen ?
3 zou jij een gevaarlijk monster in je huis toelaten wanneer je jonge kinderen alleen thuis zijn ?

sommige mensen vroegen zich af waarom ik Adam en Eva vergeleek met jonge kinderen. Adam en Eva waren zwakjes. ze stonden er op dat ogenblik alleen voor omdat God er even niet was. Hij kon hen op dat ogenblik niet beschermen. ze bezweken meteen voor de verleiding van de slang (zoals Sneeuwwitje voor de heks). ze waren niet opgewassen om te weerstaan aan de verleiding. vandaar mijn vergelijking als "jonge kinderen alleen thuis".



Er zit hier wel een aanname in, namelijk die dat de mens zwak was. Ik betwijfel dat. Het feit dat God de mens een opdracht geeft in het volmaakte paradijs en ze vervolgens straft als ze zich daar niet aan houden lijkt er juist op te wijzen dat:

1. De mens niet zwak was, anders gaf God ze die opdracht niet.
2. De mens de verleiding kon weerstaan maar dat niet deed, anders strafte God ze niet voor iets waar ze niets aan konden doen.

De mens had een keuze en die keuze was: God geloven of de slang. Aan de hand van het feit dat ze verkeerd kozen kan je niet stellen dat ze dus eigenlijk geen keuze hadden of te zwak waren om het goede te kiezen. Dan zou God ze niet gestraft hebben. Straffen doe je als iemand het goede had kunnen doen maar het verkeerde koos.

Dat is dan ook het antwoord op vraag 1: Daarom strafte God naast de slang ook de mens. Omdat ze echt een keuze hadden en sterk genoeg waren om het goede te kunnen kiezen. Maar dat bewust niet deden.

2. Zonder keuzes geen liefde. De Bijbel zegt niet waarom God de slang in het paradijs toeliet maar hij wilde allicht zien of de mens echt van Hem hield. En omdat ze sterk genoeg waren om het goede te kunnen kiezen.

3. Het gaat niet om jonge kinderen maar om volwassen mensen die de slang weg hadden kunnen sturen. Ze waren absoluut weerbaar genoeg. Dat ze het verkeerde kozen doet daar niets aan af.

De Bijbel kent overigens ook mooie beelden daarvoor. Denk aan de gelijkenis van de mensen met de talenten waarbij ze de verantwoordelijkheid krijgen over het bezit van de meester en sommigen ze inzetten en anderen ze in de grond begraven. Ik denk dat je het beter daarmee kan vergelijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor coby5 » 20 nov 2017 21:25

JA schreef:mijn vragen waren:
1 waarom stuurde God de slang niet weg (uit het Paradijs) ipv Zijn geliefde schepsel, de mens ?
2 waarom gaf God toestemming aan de slang om in Zijn Paradijs rond te hangen ?
3 zou jij een gevaarlijk monster in je huis toelaten wanneer je jonge kinderen alleen thuis zijn ?

sommige mensen vroegen zich af waarom ik Adam en Eva vergeleek met jonge kinderen. Adam en Eva waren zwakjes. ze stonden er op dat ogenblik alleen voor omdat God er even niet was. Hij kon hen op dat ogenblik niet beschermen. ze bezweken meteen voor de verleiding van de slang (zoals Sneeuwwitje voor de heks). ze waren niet opgewassen om te weerstaan aan de verleiding. vandaar mijn vergelijking als "jonge kinderen alleen thuis".

heel wat reacties, maar helaas geen heldere duidelijke antwoorden. toch bedankt.
iemand aan gaf: niemand zal je op die vragen kunnen antwoorden.
ik kijk even verder naar het vervolg, naar wat er gebeurd is nà het Paradijs. misschien word ik daaruit wat wijzer.

véél later na de verbanning uit het Paradijs stuurde God Zijn Zoon Jezus als Lam naar de aarde om er te leven en te sterven aan het kruis én te verrijzen. door Zijn verrijzenis heeft Hij de dood (de slang, het kwade, de boze, de duivel) overwonnen. door de overwinning van Jezus op de slang werd voor Adam (=wij mensen die ooit werden verbannen uit het Paradijs) de terugweg naar het Paradijs vrij gemaakt. via Jezus (=de Weg) kunnen we als mens opnieuw het Paradijs bereiken, op VOORWAARDE dat we in Jezus en de Vader geloven, Hem lief hebben en op aarde leven overeenkomstig de Wil Van God. de weg werd gebaand door Jezus maar het afleggen van die moeizame weg (bergop) moet door elke individuele christen alleen en met succes worden afgelegd. vallen wordt vergeven, als je maar weer opstaat, niet meer zondigt en verder de berg op gaat.

@Bambi schreef "stuur hem (de slang) gewoon weg in Jezus naam". heel juist Bambi. Jezus is niet alleen de Weg. door ons geloof en verbondenheid met Hem is Hij ook een bescherming, een wapenuitrusting.

de slang werd door Jezus overwonnen, maar nog niet gedood!
de slang is vandaag nog steeds zeer actief bezig met mensen te verleiden en zielen te winnen. de duivel en zijn legioenen gaan rond als een briesende leeuw. mensen worden in verwarring gebracht over goed en kwaad, zonde wordt als goed voorgesteld, de leugen triomfeert. mensen verkopen hun ziel voor geld en genot. de zonde heeft in lange tijd niet zo weelderig getierd. kerken lopen leeg. jongeren hebben gans andere interesses dan God en Zijn Gebod. de slang beleeft haar hoogtepunt van succes bij de zwakke mens. maar niet meer voor lang. er staan grote dingen te gebeuren in de nabije toekomst. we zitten in de Eindtijd. de slang haar kop zal verbrijzeld worden.

de Hemel smeekt om ons voor gebed en offers als tegengewicht voor het massale kwaad op aarde.

'God was er even niet' Waarom niet? Waren ze van Hem weggelopen? Waarom riepen ze Hem niet om hulp? Adam is niet misleid door de duivel. Door Eva.
Het was wel heel moeilijk, maar dat is het nu soms ook, maar niet onmogelijk, vooral niet als je God erbij roept. We moeten leren van Adams fout. 'Zondig maar gewoon moedwillig door. Alles is genade. Je zult geenszins sterven.'
Hij kon 'm weerstaan. Jezus kon hem weerstaan en door zijn offer kunnen wij hem nu ook weer weerstaan. Nader tot God en Hij zal tot u naderen. Wederstaat de duivel en hij zal van u vlieden.
Ach op zich is het nog niet eens zo gek, de vergelijking met een jong kind. Johannes zegt dat de jongelingen de boze hebben overwonnen.

JA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:33

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor JA » 22 nov 2017 10:17

1. “ze (Adam en Eva) bezweken meteen voor de verleiding van de slang”

2. “Véél later … door Zijn verrijzenis heeft Hij de dood (de slang, het kwade, de boze, de duivel) overwonnen”

3. “de slang werd door Jezus overwonnen, maar nog niet gedood! de slang is vandaag nog steeds zeer actief bezig met mensen te verleiden en zielen te winnen. de duivel en zijn legioenen gaan rond als een briesende leeuw. mensen worden in verwarring gebracht over goed en kwaad, zonde wordt als goed voorgesteld, de leugen triomfeert. mensen verkopen hun ziel voor geld en genot.”

4. “we zitten in de Eindtijd. de slang haar kop zal verbrijzeld worden.”

Ik zie daarin een evolutie.

De slang speelt een heel belangrijke rol in de mensengeschiedenis. Zij is verantwoordelijk dat wij (de mens) uit het Paradijs werden gegooid. Zij is verantwoordelijk dat God Zijn Zoon moest offeren om de slang te overwinnen. In deze tijden beschadigt en vernietigt ze massaal veel zielen. Pas over lange tijd zal de slang haar kop uiteindelijk verbrijzeld worden.
Laatst gewijzigd door JA op 22 nov 2017 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Rolstoel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2018 23:37

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Rolstoel » 17 jan 2018 23:47

Wat mij gisteren bij het lezen van Genesis opviel, was dat de mens de gehele aarde moest vullen, dus ook buiten het paradijs. Er werd geen rekening gehouden met de zondeval en buiten het paradijs zetten van de Adam.

Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de slang in Gods Paradijs

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2018 17:33

Volgens mij was de opdracht van Adam en Eva dan ook om uit te breiden, het paradijs te vergroten. Dus als er geen zondeval was geweest waren er ook kinderen gekomen (die opdracht om de aarde te bevolken is inderdaad van voor de zondeval). Alleen was toen buiten het paradijs, het stukje waar Adam en Eva zaten, ook geen kwaad. En dus konden mensen verhuizen en ergens anders ook een "paradijs stichten" totdat de hele aarde een paradijs zou zijn. Zou het paradijs dat niet zijn? Geen kwaad, geen zonde, geen ziekte en pijn, mensen die in harmonie leven met God, de aarde, de planten en dieren etc? Dat beperkte zich toen tot een klein stukje omdat Adam en Eva daar leefden en de opdracht was om dat over de hele aarde te verbreiden. Weest vruchtbaar en wordt talrijk, heers over de vissen en de vogels, bewerk de aarde en onderhoud haar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten