Helaas benefietdiner, en Daletvav kan ik mij niet vinden in jullie uitleg.
Ik weet niet hoe ver ik kom maar we zien wel, wat het allerbelangrijkste is als je de bijbel leest is de historische contextuele hermeneutiek toe te passen op elke bijbelschool beschrijven ze dat als bijv, de zeven W
=wie was de schrijver
=aan wie schreef hij
=waarover
=waarom
=wanmneer
=was was de context
=wat waren de omstandigheden
=wat betekenen de woorden voor de originele toehoorders
In veel voorvallen beloofd Jezus zijn spoedige komst
Weest ook gij bereid, want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen (luc 12;40)
Bij zijn hemelvaart werd zijn belofte herhaald en opnieuw bevestigd aan de volgelingen van Jezus,
( hand1;11) 11die zeiden: “Mannen van Galilea, wat staat ge naar de hemel te kijken? Deze Jezus die van u is weggenomen naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkeren als gij Hem naar de hemel hebt zien gaan.”
We beginnen met een tekst gedeelte waar de apostelen Jezus eigenlijk onze vraag stelden met betrekking tot "" wanneer "" Hij terug zou komen, maar niet alleen stelden ze de vraag , maar Jezus gaf ook hun antwoord, je zal verbaasd staan te horen hoe Jezus precies de periode aangaf waarin Hij zou terugkomen..
In Mat 23:36 en Mat 24: 1-3 & 30-35
Voorwaar ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
1 Hierop verliet Jezus de tempel. Toen Hij een eindweegs gegaan was, kwamen zijn leerlingen bij Hem lopen en wezen Hem op de gebouwen van het heiligdom. 2 Maar Hij zei: “Ziet ge dit alles? Voorwaar, Ik zeg u: geen steen zal hier op de andere gelaten worden, alles zal worden verwoest.” 3En nadat Hij zich had neergezet op de Olijfberg, vroegen de leerlingen Hem, terwijl er verder niemand bij was: “Zeg ons, wanneer dat zal gebeuren en wat zal het teken zijn van uw komst en van de voleinding van de wereld.”
30Dan zal het teken van de Mensenzoon aan de hemel verschijnen; alle stammen der aarde zullen weeklagen, zij zullen de Mensenzoon op de hemelwolken zien komen met macht en grote heerlijkheid. 31Hij zal zijn engelen uitzenden met luid trompetgeschal om zijn uitverkorenen te verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiteinde van de hemel tot het andere.
VERGELIJKING MET DE VIJGEBOOM
32Trekt uit de vergelijking met de vijgenboom deze les. Wanneer zijn twijgen al zacht worden en beginnen uit te botten, weet ge dat de zomer in aantocht is. 33Zo ook, wanneer ge al deze dingen ziet, weet dan dat het nabij is, ja voor de deur staat. 34 Voorwaar, Ik zeg u: dit geslacht zal niet voorbijgaan voordat dit alles geschied is. 35 Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan.
Als we deze verzen willen begrijpen moeten we eerst de achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt gaan ontdekken. Vervolgens moeten we informatie inwinnen door de "W" vragen te stellen (wie, wat, wanneer, waar en waarom) om ze daarna toe passen
Het verhaal van Mattheus 24 begint in hoofdstuk 21 bij de intocht van Jezus te Jeruzalem. Hij ging de tempel binnen en verdreef de handelaren, kopers en geldwisselaars. Daarna trok Hij zich terug en overnachtte te Bethanië, kwam 's morgens weer terug en begon in de tempel te onderwijzen (hoofdstuk 21-23). In hoofdstuk 23 veroordeelde Hij de Schriftgeleerden en Farizeeërs in misschien wel de meest rigoureuze rede in zijn bediening, waar Hij hen hypocrieten, huichelaars en zelfs adderengebroed noemde! Hij eindigde met de voorspelling van het oordeel die over hun en Jeruzalem komen zou. Hij zei in Mattheu 23:35, "opdat over u kome al het rechtvaardige bloed, dat vergoten is op aarde,'". De religieuze leiders en het Joodse volk zouden duur betalen voor hun zonden en van de goddeloosheid van hun voorvaders. Dan zegt Hij in vers 36 hierboven over het oordeel, "Voorwaar, Ik zeg u, al deze dingen zullen komen over dit geslacht.
" bijbelleraren zijn het erover eens dat "dit geslacht" verwijst naar de mensen die naar Hem luisterden. Het betrof zijn tijdgenoten, de mensen die leefden in de dagen van Jezus. Jezus ging verder met het oordeel en in vers verklaarde Hij, "Zie, uw huis wordt aan u overgelaten Dit "huis was niet alleen de tempel waar Hij stond, maar ook alles wat het Judaisme betrof, alles wat het huis van Juda was, hun levens, hun families, de natie, het religieuze systeem, het priesterschap en hun manier van leven.
Volgens de woorden van Jezus was alles bestemd voor een complete verwoesting.
Wat huiveringwekkende profetieën waren dit. Daarna begint Mattheus 24 met Jezus die samen met de discipelen vertrok uit de tempel richting Olijfberg. Terwijl zij de tempel verlieten probeerden de discipelen de aandacht van Jezus te vestigen op het geweldige gebouwencomplex.
Maar in plaats dat Jezus onder de indruk was, sprak Hij een andere onwaarschijnlijke profetie uit. In hoofdstuk 23 had Jezus net een verschrikkelijke oordeel over de Joods natie uitgesproken, hier in hoofdstuk 24 voorspelde Hij de verwoesting van hun prachtige tempel: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten
worden, die niet zal worden weggebroken. (Matt 24:2) Zwijgend en verdoofd liep de groep verder naar de Olijfberg.
De rede die Jezus aan de discipelen gaf wordt wel de Olijfbergrede genoemd, omdat Hij deze rede op de Olijfberg uitsprak. In Marcus 13 en Lucas 21 wordt dezelfde Olijfbergrede vermeld die ons nog wat meer informatie verschaft over wat Jezus zei.
Toen ze eenmaal op de Olijfberg zaten, begonnen de aangeslagen discipelen Jezus vragen te stellen over deze verschrikkelijke oordeel profetieën die hun volk, Jeruza- lem en de tempel zouden treffen.
De oordeel profetieën die in Mattheus 23:32 uitgesproken waren, vinden hun vervolg in ons verhaal in Mattheus 24. De discipelen waren bezorgd over al die dingen die hun meester zojuist had voorspeld. In Mattheus 24:3 stelden ze Hem drie vragen die nauw met elkaar in verband staan:
l. Wanneer zullen deze dingen komen?
2. Wat zal het teken zijn van Uw komst?
3. En wat zal het teken zijn van het einde van de wereld?
Natuurlijk gaat onze interesse in de eerste plaats uit naar vraag 2 omdat we op zoek zijn naar antwoorden op de vraag, "wanneer”” Hij zei dat Hij zou terugkomen..
Maar we kunnen die vraag niet snappen al we ook de andere vragen niet begrijpen. Het zou goed zijn als je de bijbel nu opent bij Mattheus 23 en 24
we kunnen ons voorstellen dat de discipelen zeer verontrusttend waren door de verschrikkelijke profetieën m.b.t. het oordeel en verwoesting. die Jezus zojuist had uitgesproken over hun natie.
Ze wilden er meer over weten en ze wilden vooral weten "wanneer" deze dingen zouden plaats vinden. Ze wilden weten of God hun ook door een teken zou laten zien wanneer het oordeel in aantocht was.
De discipelen wisten dat als in het oude testament God een oordeel uitsprak over een natie, de profeten vaak over Hem spraken alsof Hij naar beneden kwam en op de betreffende plaats arriveerde om recht te spreken en oordeel uit te voeren. We weten niet alles over wat Jezus de discipelen vertelde over zijn terugkomst, maar zij associeerden deze huidige profetieën van het komende oordeel over hun natie met de wederkomst van Jezus.
Dus daarom vroegen ze naar de tekenen van zijn komst (2). Zij wisten ook, dat als hun natie zou worden verwoest en overgelaten zou worden" en hun tempel met de grond gelijk gemaakt zou worden, dat dit ook het einde van hun wereld zou zijn (3).
Het woord "wereld" in hun derde vraag is een slechte vertaling van het originele Griekse woord aion. Het zou eigenlijk vertaald moeten worden met het woord "eeuw'' (In Nederland heeft alleen Het Boek een andere vertaling voor wereld: "deze tijd').
We hebben dus hier de discipelen die wilden weten wanneer deze eeuw zou eindigen. Hun eeuw was de Mozaïsche eeuw, de eeuw van het oude verbond, de wet van Mozes en de profeten. Als hun tempel naar beneden gehaald zou worden, als hun natie en hun manier van leven totaal verwoest zou worden, dan zouden ze weten dat dit het einde was van hun eeuw. Zij vroegen dus niet om een teken van het einde van de natuurlijke wereld zoals wij die vandaag kennen daar waren ze totaal niet in geintreseerd
Al die vragen hadden betrekking op het verzoek van de discipelen om te weten te komen “” wanneer “” dit vreselijk oordeel zou plaats vinden
Ze wilden weten :
1 wanneer zal dit oordeel over de natie komen voor al het rechtvaardig bloed wat vergoten was op aarde
2 wanneer zal het huis van Jeruzalem “”aan u overgelaten worden””
3 de betrekking tot de ondergang van jeruzalem, wanneer zal hier geen steen op de ander gelaten worden
4 Wanneer Jezus zou terug komen
5 en wanneer hun (wereld ) eeuw zou eindigen
In Mat vinden we de antwoorden van jezus op al hun vragen, als we dit kunnen pakken zullen we ook dit hoofdstuk beter kunnen begrijpen.
wordt vervolgt maar eerst boodschappen doen