"Christendom en het grote dilemma"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor benefietdiner » 09 sep 2017 15:51

Radical schreef:Helaas benefietdiner, en Daletvav kan ik mij niet vinden in jullie uitleg.
(........)
" bijbelleraren zijn het erover eens dat "dit geslacht" verwijst naar de mensen die naar Hem luisterden. Het betrof zijn tijdgenoten, de mensen die leefden in de dagen van Jezus.

Het is een super omstreden tekst Mattheüs 24: 34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.

Als we de context lezen wat Jezus zijn discipelen zegt is dat onmogelijk dat dat in één geslacht of generatie plaats vind: ‘Al deze dingen’ in vers 34, wijzen dan terug naar bijvoorbeeld ‘de gruwel der verwoesting’ (vs. 15), ‘de grote verdrukking’ (vs. 21), ‘valse christussen’ en ‘valse profeten’ (vs. 24), verschijnselen in de hemel, ‘het teken en de komst van de Zoon des mensen’ (vs. 30), en het ‘bijeen vergaderen van de uitverkorenen’ (vs. 31). De Heere eindigt met: “Alzo ook gij, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn” (vs. 33, 34).

Ik heb begrepen van Joodse verklaarders dat het verschil tussen ‘dit geslacht’ of ‘dat geslacht’ is in het Grieks slechts een kommaatje naar links of een kommaatje naar rechts boven de eerste lettergreep van het woord. Die kommaatjes werden in de allereerste tekst helemaal niet geschreven. Daarin stonden hoegenaamd geen lees- of accenttekens. Latere kopiisten hebben ze er wel in geplaatst, en daarmee tevens hun uitleg van een tekst gegeven.

Als we zouden lezen: 'Dat geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn', kunnen we denken aan dat geslacht, dus in de toekomst, dat het begin van die dingen ziet geschieden. Het geslacht, dat de gruwel der verwoesting zal zien staan in de heilige plaats. Dat geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen zijn geschied.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor Radical » 09 sep 2017 19:44

benefietdiner schreef:
Als we zouden lezen: 'Dat geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn', kunnen we denken aan dat geslacht, dus in de toekomst, dat het begin van die dingen ziet geschieden. Het geslacht, dat de gruwel der verwoesting zal zien staan in de heilige plaats. Dat geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen zijn geschied.




Wat historische feiten het was in het jaar 30 NC dat Jezus profeteerde over de verwoesting van de tempel Hij had gezegd dat dit allemaal zou gaan gebeuren voordat er een geslacht voorbij zou gaan (een geslacht of generatie ) had toen in israël een gemiddelde levensduur van 40 jaar
In 70 NC werdt de tempel kompleet verwoest binnen de door Hem gestelde termijn..

de voorspelde tijdsperiode (de verwoesting en de tijd) zijn twee perfecte voorbeelden dat zijn woorden waar zijn en dat Hij inderdaad de Zoon van God is

Jezus begon in Mattheus 24:4 de vragen van de discipelen te beantwoorden.
De rest van dit hoofdstuk gaat over Jezus' zijn woorden van advies voor de mannen die Hij had uitgekozen om zijn werk voort te zetten Hij vertelde hen dat zij veel lijden moesten ondergaan
voordat al deze dingen waar ze vragen over hadden gesteld zouden uitkomen.

Hij gaf tekenen waar ze naar konden en advies hoe ze moesten reageren op de komende gebeurtenissen.

In Mattheus 24 vertelde Hij hun onder anderen:

Verzen 4, 5, 11, 12 & 23-26, vele valse profeten en Christussen zullen opstaan en zij zullen velen verleiden;
Verzen 6 & 7, er zullen vele oorlogen, hongersnood, pesten en aardbevingen zijn; Verzen 9 & 10, ze zouden beproefd, verraden, gehaat en gedood worden
Vers 12, velen zullen het geloof verlaten;
Vers 14, het evangelie zou gepredikt worden in heel de wereld;
Verzen 15-20, toen zij de gruwel der verwoesting zagen, zouden zij haastig moeten vluchten van Judea naar de bergen;
Verzen 21 & 22, er zou een grote verdrukking een zoals komen er niet geweest is en nooit meer komen zal.

De referentie in vers 15 naar de "gruwel der verwoesting" wordt in de woorden van Lucas wat duidelijker omschreven. Lucas legt ons uit hoe wij deze "gruwel van verwoesting" kunnen herkennen. Jezus zei in Lucas 21:20-21

Zodra gij nu Jeruzalem door de legerkampen omsingeld ziet, weet dan, dat zijn verwoesting nabij is. Laten dan die in Judea zijn vluchten naar de bergen.

Jezus vertelde zijn discipelen om uit te kijken naar tekenen. "De legerkampen die Jeruzalem omsingelden" was zeker een belangrijk teken. Toen die omsingeling begon, zouden zij weten dat de verwoesting en het oordeel waarover Hij had geprofeteerd dichtbij gekomen waren. Zij zouden in allerijl moeten vluchten uit Jeruzalem en Judea, zodat ze niet in de komende ramp terecht zouden komen.

De geschiedenis vertelt ons dat in het midden van de jaren 60 NC, de Romeinen Judea en Jeruzalem aanvielen en die vervolgens samen met de tempel 70 NC totaal werden verwoest. Meer dan één miljoen Joden stierven en de Romeinen namen de rest als slaven en gevangenen van de oorlog mee. Hun heilige stad, hun huizen en land, hun heilige tempel heel hun economie en hun Joodse manier van leven, totaal verwoest. Dit was het oordeel waarvan Jezus had geprofeteerd dat "dit geslacht dat zou overkomen (Matt 23:25-36). Dit was de volkomen verwoesting zoals Hij had voorspeld (Matt 23:37-38). Met de verschrikkingen en het lijden die de Joden ondergingen gedurende de jaren van deze oorlog, werd de profetie van Jezus vervuld "want er zal dan een grote verdrukking zijn" zoals er niet eerder geweest was (Matt 24:16-22) De geschiedenisboeken over de val van Jeruzalem bevestigen de ongelofelijke martelingen die de Joden ondergingen. ( hier zijn stukken van is te bizar voor woorden war er toen gebeurt is)

Terwijl Hij onder luid gejuich op een ezel de stad binnen werd binnengeleid werd Jezus intens verdrietig toen Hij dacht aan deze verschrikkelijke rampspoed die over zijn geliefde stad en zijn volk zou komen.

Lucas heeft dit opgeschreven in hoofdstuk 19 En toen Hij nog dichterbij gekomen was en de stad zag weende Hij over haar, en zeide: Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient, maar thans is het verborgen voor ogen. Want er zullen dagen over u komen, waarin uw vijanden een bolwerk tegen u zullen opwerpen en u omsingelen en u van alle zijden in het nauw brengen, en zij zullen u en uw kinderen vertreden en zij zullen in u geen steen op de andere laten, om
dat gij de tijd niet hebt opgemerkt, dat God naar u omzag (Lucas 19:41-44)

Geen wonder dat Jezus huilde! Later in Jeruzalem toen Hij werd weggevoerd om gekruisigd te worden volgde een grote menigte Hem, inclusief huilende vrouwen. Terwijl Hij wist welke verschrikkelijke dingen zijn volk te wachten stond maakte Jezus de volgende opmer- king zoals verwoord door Lucas: En Jezus wendde Zich tot haar en zeide: Dochters van Jeruzalem weent niet over Mij, maar weer over uzelf en over uw kin deren, want zie, er komen dagen, waarop men zeggen zal: Zalig de onvruchtbaren, en de schoot, die eeft gebaard, en de borsten, die niet hebben gezoogd. Dan zal men beginnen te zeggen tot de bergen: Valt op ons, en tot de heuvelen: bedekt ons (Lucas 23:28-30)

Let op de overeenkomst in wat Jezus zei tegen de "Dochters van Jeruzalem" en wat Hij zei in vers 19 uit Mattheus 24, "Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen!"

Dit vers in Mattheus was een verwijzing naar een benarde periode voor vrouwen met kinderen, als ze naar de bergen zouden vluchten.
Hier in Lucas verwijst het tekstge deelte, "zalig de onvruchtbaren" naar de grote verdrukking die over Jeruzalem zou komen, een tijd zo zwaar dat het beter was geen kinderen te hebben, want anders zouden die ook dit lijden moeten ondergaan "Dan zal men beginnen te zeggen tot de bergen: Valt op ons en tot de heuvelen: Bedekt ons.", heeft betrekking op dezelfde tijd, een tijd van een geweldige verdrukking over het volk, een tijd waarin ze zouden verlangen naar de dood.

Zoals we later zullen zien, gaat het boek openbaring ook over dezelfde tijdsperiode van het Joodse volk In openbaring 6 gebruikte Johannes Jezus' eigen woorden, waarin hij dezelfde tijd en het hopeloze gevoel onder het volk beschrijft:

en zij zeiden tot de bergen en tot de rotsen: Valt op ons en verbergt ons voor het aangezicht van Hem, die gezeten is op de troon, en voor de toorn van het Lam;
(Openb. 6:16) Al deze verwijzingen gingen over het oordeel van God die spoedig over het Joodse volk zou komen, nog tijdens het leven van de vrouwen die huilden om Jezus.

Wetende dat al deze verschrikkelijke dingen over zijn volk zou komen, brak het hart van Jezus. Zelfs tijdens zijn triomftocht toen Hij Jeruzalem binnen begon Hij te huilen.

Dagen later op weg naar Golgotha voelde Hij een enorm medelijden voor de huilende vrouwen. Wat een liefde had Jezus voor zijn volk. Hoe graag zou Hij hun willen bewaren voor de komende rampspoed! Maar de natie wilde niet naar Hem luisteren! Voor hen die wel geloofden, die wel volgden zei Paulus dat zij zouden worden gered "van de komende toorn"" Tess. 1:10.

Hun redding voor het komende onheil over Juda, zou beginnen met het gehoorzamen aan de opdracht van Jezus, om haastig "naar de bergen te vluchten" wanneer zij de "leger kampen" zouden zien, die Jeruzalem zouden beginnen te omsingelen.

Ik hoop dat jullie beginnen te begrijpen waar Mattheus 24 eigenlijk over gaat.

Desondanks hebben de meeste christenen geleerd en geloven zij dat deze tekenen en gebeurtenissen in Mattheus 24, Marcus 13 en Lucas 21 nog niet hebben plaats gevonden.

Ze denken dat deze dingen nu elk moment kunnen gaan gebeuren, in de eenentwintigste eeuw, Maar pas op, we moeten de tekstgedeelten voor zichzelf laten spreken!
Stel de "W" vragen! Tegen wie sprak Jezus? Wie waarschuwde Hij voor de dingen die zouden komen? Voor wie waren de profetieen in Mattheus 23 en 24 bedoeld? Voor wie waren de vragen van de discipelen bedoeld?

Als we dat eerlijk gaan doen, dan zullen we zien dat dit hoofdstuk helemaal niet over jou en mij gaat, maar over de discipelen en in hun tijd. Overweeg hoe speciaal en persoonlijk Jezus tegen hen sprak, niet tegen ons vandaag! In de verzen die ik straks ga uitleggen uit Mattheus 24 kun je zien hoe alles persoonlijk betrokken werd op de discipelen en niet op jou en mijn leven 2000 jaar later
Laatst gewijzigd door Radical op 09 sep 2017 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor dalethvav » 09 sep 2017 19:47

bernard 3 schreef:hoe doe je dat (geef wat meer uitleg) en wat is "the cloud".

ps ik ben niet zo jong meer en zeker geen computer specialist


Je zou b.v. een account aan kunnen maken bij dropbox. Bij deze dienst kun je gratis 2GB aan data online opslaan.
Als je een bestand in dropbox hebt opgeslagen kun je de link naar dat bestand kopieren en in je post op refoweb zetten, zodat iedereen (alleen bij dat bestand) kan.
http://www.dropbox.nl/
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor dalethvav » 09 sep 2017 19:50

Radical schreef:Helaas benefietdiner, en Daletvav kan ik mij niet vinden in jullie uitleg.

Ik weet niet hoe ver ik kom maar we zien wel, wat het allerbelangrijkste is als je de bijbel leest is de historische contextuele hermeneutiek toe te passen op elke bijbelschool beschrijven ze dat als bijv, de zeven W
=wie was de schrijver
=aan wie schreef hij
=waarover
=waarom
=wanmneer
=was was de context
=wat waren de omstandigheden
=wat betekenen de woorden voor de originele toehoorders

Ik doe niet anders. Alleen zijn onze conclusies verschillend.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor Radical » 09 sep 2017 20:16

okay dus
v4 Zie toe dat niemand u verleidde.
v 6 Ook gij zult horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen
v9 dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden en gij zult door alle volken gehaat worden
v 15 laten dan wie in judea zijn ( niet in belgië of in barneveld of rusland) vluchten naar de bergen.
v33 zo moet ook gij wanneer gij dit alles ziet weten dat het nabij is
zijn woorden gingen allemaal over hen

er wordt geen enkele referentie gemaakt naar mensen in de 21e eeuw

wanneer zij gaan inzien dat de tekenen gaan plaatsvinden ze dan zouden weten "" dat het nabij is, voor de deur "" wat zou er dan gaan gebeuren alle dingen, waarover de discipelen Jezus vragen hadden gesteld

Het oordeel over Juda was nabij gekomen
De verwoesting van hun natie was nabij gekomen
de verwoesting van hun tempel was nabij gekomen
Het einde van de eeuw van het oude verbond (mozes) de wereld waar ze vragen over hadden gesteld , was nabij gekomen
en het oordeel en zijn komst was nabij gekomen !!

Voor zover ik weet is er geen enkel misverstand tussen bijbelleraren onderling over de eerste keer dat Jezus in Mat 23 de uitdrukking ""dit geslacht""gebruikt , voor hen is duidelijk dat het over de mensen die toen leefde waar jezus tegen preekte
maar wanneer jij komt bij de tweede keer zeg je dat deze tekst "" dit geslacht"" betrekking heeft op onze generatie zo'n 2000 jaar later , nergens in de bijbel wordt deze bewering ondersteund..

In Mattheus 23 en 24 sprak Jezus over hetzelfde ondewerp, het oordeel dat zou komen over zijn tijdgenoten die Hij "dit geslacht" noemde. In beide hoofdstukken sprak Hij over hetzelfde volk. Er verandert niets in de overgang van hoofdstuk 23 naar hoofdstuk 24 dat aanleiding zou geven dat "dit geslacht" in Mattheus 23:36 een groep van mensen zou betekenen en in Mattheus 24:34 hier een andere groep mee bedoeld word.

Laten we alstublieft niet de bijbel gaan manipuleren. Het is zo eenvoudig te zien dat Jezus verwees naar de mensen tegen wie Hij sprak, degenen die Hij kende, zijn tijdgenoten uit de eerste eeuw.

De bedoeling van Jezus is duidelijk. Niets duidt erop dat Hij sprak over een generatie van mensen 2000 jaar in de toekomst! Niets! Denk hier eens over na.

De uitdrukking "dit geslacht" wordt meer dan twintig keer gebruikt in het nieuwe testament. En van AL die andere keren, is iedereen het erover eens dat deze uitdrukking betrekking heeft op mensen die toen leefden in de bijbelse tijd. Maar jij zegt dat dezelfde uitdrukking "dit geslacht" in Mattheus 24:34 betrekking heeft op mensen die vandaag leven, een paar duizend jaar later.

Zie je hoe verkeerd dit is? In de afgelopen 2000 jaar hebben er vele generaties geleefd. Ik vraag mij af hoeveel van deze generaties ook besloten hebben dat "dit geslacht" hun geslacht betekende. Ik hoop dat je inziet dat dit een verkeerd gebruik van de bijbel is.

Zoals ik al eerder zei, Hoe ver kunnen wij gaan om teksten zo te interpreteren dat ze in overeenstemming zijn met wat wij geloven." We kunnen dit probleem gemakkelijk oplossen door eenvoudig te geloven wat Jezus zei. En dat is wat ik besloot te doen!
Laatst gewijzigd door Radical op 09 sep 2017 20:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor dalethvav » 09 sep 2017 20:35

benefietdiner schreef:Nu de andere vragen nog.


benefietdiner schreef:vraag 2: Zijn de mensen die nu niet meer leven in de hemel of die vreselijk plaats hel, dus worden de mensen direct na hun overlijden (dood) geoordeeld?
vraag 3 Of zijn de doden in een toestand van onwetendheid (graf) en zullen ze bij de wederkomst van Christus geoordeeld worden?

Vraag 2 en 3 vind ik wel heel lastig hoor.
Ik denk wel dat bij onze dood onze bestemming vast ligt. Of we dan direkt geoordeeld worden of niet, weet ik niet. In Hebr. 9:27 lezen we wel:
"En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt,".
Maar of het 'daarna' dirékt daarna is weet ik niet.
In 1 Cor. 15:23-24 schrijft Paulus immers ook:
"Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst. Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan."
Hier omspant het eerste 'daarna' sowieso al een periode van 2000 jaar.
Trouwens, waarom zou het tweede 'daarna' dan geen periode van duizend jaar kunnen omspannen? Maar dat terzijde.

In de 'gelijkenis' van de 'rijke man en de arme Lazarus' (Luk. 16:20-31) communiceren de 'rijke man' en Abraham met elkaar. Kunnen mensen met elkaar communiceren wanneer de ene in de hemel en de andere in de hel vertoeft?
Ik schrijf hier 'gelijkenis' tussen aanhalingstekens omdat het volgens verschillende uitleggers nog maar de vraag is óf het hier wel echt om een gelijkenis gaat. In niet één gelijkenis worden namen genoemd, behalve in deze. In niet één gelijkenis worden concrete (historische) figuren bij hun naam genoemd, behalve in deze. Zou dan de conclusie gerechtvaardigs kunnen zijn dat het hier toch niet om een gelijkenis gaat maar om een concreet gebeuren?
Maar als het wel een gelijkenis is, prima, maar dan nog ontleent Jezus die, net als alle andere gelijkenissen, wel aan gerelateerd zijn aan 'alledaagse' situaties. Het zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen verhaaltjes die nergens aan gerelateerd zijn.

Aan het kruis zegt Jezus tegen één van de medegekruisigden (Luk 23:43):
"Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn."
Is het Paradijs hetzelfde als de hemel?
Het woord paradijs komt in het NT trouwens maar drie keer voor. Hier, in 2 Kor. 12:4 en in Openb. 2:7. Hemel komt, ook in Openb. wel heel vaak voor. Zou er verschil kunnen zitten in die ene keer het gebruik van de uitdrukking 'Paradijs' in Openb. en de vele keren dat er de uitdrukking 'hemel' wordt gebruikt?

Zomaar wat zaken ter overweging en zéker geen antwoorden wat mij betreft.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor bernard 3 » 10 sep 2017 11:17

Radical schreef:Heb jij je ooit afgevraagd waarom Jezus nog niet is teruggekomen ? En waarom Hij eigenlijk nu niet komt om zijn gemeente op te halen en een einde te maken aan deze verdorven wereld? Heb je ooit nagedacht over hoe lang jou al beloofd is dat ""jezus spoedig zal komen"" en Hij nog steeds niet is terug gekomen ?

Als dat zo is wordt deze topic zeker interessant voor U en benefietdiner :D



Jazeker ik heb mij al vele malen afgevraagd waarom Jezus op vandaag nog niet is teruggekomen en waarom Hij wacht, maar daar heb ik tot op vandaag nog geen eenduidig antwoord op gekregen.

Eén ding staat echter vast en dit is de belofte van God: Voorzeker , de Here Here doet geen ding of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten de Profeten (en dus ook aan zijn volk)Amos 3:7-8

Uit het verleden blijkt dan ook dat God steeds aan deze belofte getrouw is en zeker als het over grootse zaken gaat zoals het uitvoeren van een oordeelsdag of anders gezegd van een “dag des Heren” de tijd van duisternis en verwoesting (Joel1:15/ Amos 5:18)

Aan Noah werd gezegd dat er een wereldvloed zou komen, doch pas ná 120 jaar werd hij op de hoogte gebracht van het moment waarop deze vloed zou plaatsgrijpen. “ Ga in de ark , gij en uw huis want u heb ik in dit geslacht voor mijn aangezicht rechtvaardig bevonden …………Want over nog zevend dagen zal ik het op de aarde veertig dagen en veertig nachten doen regenen……”

Geen enkele volgeling van Christus is omgekomen tijdens de val Jeruzalem in 70 na Christus . Dit omdat ze de voorspelling van Jezus betreffende de val van Jeruzalem (Matt 24: ) geloofden en ze na het eerste beleg en het terugtrekken van het Romeinse leger de stad hebben verlaten. Terwijl anderen vol vreugde de stad introkken en allen omkwamen bij de volgende belegging en vernietiging die kort daarop volgde.

Ook voor de gebeurtenissen in de eindtijd en de tijd van het einde heeft God ons niet als onwetende wezen in het ongewisse achtergelaten. Want Hij gaf ons het Boek Openbaring waarvan Hijzelf zegt dat het een overzicht geeft van hetgeen er zal gebeuren in de tijd voorafgaand aan de tweede komst van Christus.
Openbaring van Jezus christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden,….. Openb. 1:1

Het is dan ook aangeraden en aangewezen om dit boek grondig te bestuderen opdat het ook net als bij Noah en de eerste volgelingen van Christus een duidelijke boodschap bevat welke en wanneer bepaalde gebeurtenissen zullen plaatsgrijpen voorafgaand aan zijn tweede terugkomst naar de aarde.
Hierbij in het kort de “rode draad” die ik vastgesteld heb die doorheen gans dit boek loopt. Maar ook in gedachten houdende dat, zoals bij alle profetieën, de details pas duidelijk worden naarmate de profetie voltrokken wordt.

1) Gods volk heeft de centrale plaats in de profetieën van dit boek. Andere volkeren of natiën worden erbij betrokken wanneer ze door een of andere oorzaak met het volk van god in verband kunnen worden gebracht.
2) Het volk dat werkelijk God volgt is steeds een minderheid (een rest) die, door hen die beweren Gods volgelingen te zijn, steeds vervolgt wordt. Dat was zowel een realiteit binnen de Joodse Natie als dit het geval is in de hier besproken zogenaamde Apostolische kerk van het Nieuwe Testament
3) Die grote groep van hen die beweren God te dienen, streeft naar macht en aanzien, vervolgt en doodt hen die niet akkoord gaan met haar zienswijze, verenigt zich met de wereld en veroorlooft het zich om Gods Wet en leer te veranderen waardoor ze in feite een afvallige echtgenote (hoer) wordt.
4) Na een periode van overheersende macht en vervolging verliest deze grote groep haar suprematie maar dit enkel voor een relatief korte periode waarna haar macht gestaag weer toeneemt en zij uiteindelijk met een machtige staat een politiek (economisch) – religieus verbond sluit die een wereld overheersende Babylonische heerschappij wordt en zodoende haar afvallige wetten en leerstellingen aan de wereld oplegt .
5) Zij die haar wetten en leerstellingen weigeren te volgen zullen op allerlei manieren ( sociaal, economisch, fysisch, .) aangevallen, vervolgd en verknecht worden totdat uiteindelijk het onderscheid tussen hen die God gehoorzamen en hen die de mens getrouw zijn vastligt en God tussenkomt door de genadetijd af te sluiten.
6) Deze tussenkomst van God heeft onder meer tot gevolg dat er een tijd van grote benauwdheid ontstaat waarbij er verschillende plagen over de wereld uitgestort worden. Deze zijn dan de inleiding tot de terugkomst van Christus met de opstanding van de rechtvaardigen en het doden van de nog levende afvalligen.

Wat leert ons nu de geschiedenis in verband met voorgenoemde punten?

A) Alle mensen en groepen zonder onderscheid die in de loop van de tijd terug een zuivere Bijbelse leer nastreefden kwamen tot éénzelfde conclusie. Namelijk dat de groep die voldoet aan alle kenmerken van de afvallige echtgenote (de grote hoer) zonder enige twijfel de RKK is
B) Eén van haar essentiële wetsveranderingen waarvan ze zelf openlijk toegeeft dat ze de macht had om die te veranderen is de zondagswet. Op vandaag worden dan ook langs alle wegen ,zowel openlijk als verborgen, gepoogd om de zondagswet terug in te voeren en wettelijk verplicht te stellen.
C) Verleden jaar werd tijdens een algemene vergadering van het hoogste machtscentrum in Amerika “Het algemeen congres” onder luid applaus van alle partijverantwoordelijken de Paus voorgesteld als de hoogste geestelijke wereldleider.
D) Amerika op haar beurt voldoet op vele vlakken aan de kenmerken uit de profetie die toegeschreven worden aan de politiek – economische macht die samen met de RKK een Babylonische wereldmacht zal vormen.
E) De macht en het aanzien van de RKK heeft zich de laatste jaren sterk uitgebreid binnen alle geloofsgemeenschappen. De oecumenische eenheid met de paus als geestelijke voorman bij uitstek is praktisch een feit geworden. Waarbij zelfs nu dit jaar op 13 oktober in Worms door het ondertekenen van een verdrag tussen de Lutherse kerk en de RKK feitelijk een einde wordt gesteld aan 500 jaar reformatie.

Zijn nu alle Profetische punten vervuld zodat Christus “morgen” terugkomt of wat staat er ons dan nog te wachten?

Het centrale punt in gans de profetie uit het boek openbaring blijkt te zijn dat het al dan niet trouw te zijn aan God en zijn geboden er de oorzaak van zal zijn dat Gods ware getrouwen zodanig zullen vervolgd worden dat ze met uitroeiing zullen bedreigd worden door hen die wel beweren God trouw te zijn ,maar door hun gedrag en leer bewijzen het niet te zijn, en God uiteindelijk zelf zal ingrijpen.

Op vandaag zijn we in de situatie aanbeland waarbij de macht en invloed van de RKK zowel binnen de geloofsgemeenschappen als erbuiten zeer sterk aan het toenemen is . Amerika blijkt ook meer en meer bestuurd te worden door mensen die er toe in staat zijn om hun wil ten koste van alles en iedereen aan de wereld op te leggen en die terzelfdertijd met de RKK als geestelijk wereldleider een verbond willen aangaan.

Het is nu af te wachten hoe alles zich verder zal ontplooien in verband met het verplicht stellen van wetten die de RKK ( door de Bijbel benoemd als grote hoer) beschouwt als fundamenteel maar die in feite anti-Bijbels zijn .

En als dit eenmaal gebeurt is, m.a.w. als de zondagswet eenmaal een feit is geworden, dan is dit het Profetisch signaal uit het boek Openbaring dat er op wijst dat de “tijd van het einde” is aangebroken en het gedurende deze generatie zal zijn dat de tweede komst van Christus zal geschieden

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor benefietdiner » 10 sep 2017 11:30

dalethvav schreef:Vraag 2 en 3 vind ik wel heel lastig hoor.
Ik denk wel dat bij onze dood onze bestemming vast ligt. Of we dan direkt geoordeeld worden of niet, weet ik niet.

Zomaar wat zaken ter overweging en zéker geen antwoorden wat mij betreft.
Bedank voor je goed overwegingen.

Maar weet je, ik kan de gedachten niet kwijt raken dat bij het einde van ons leven, als wij de laatste adem uitblazen, de ziel van de mens in een rust periode komt (wij weten dan helemaal niets) en bij de wederkomt van Christus ons bewustzijn weer tot leven komt in een vernieuwt lichaam om geoordeeld te worden.

Dit is in het kort gezegd de gedachten van de Annihilationisme.

Lees het op Wikipedia eens door welke teksten ten faveure van het annihilationisme worden gebruikt en welke teksten ter verwerping van het annihilationisme worden gebruikt.

Ik kan er niets aan doen maar de verwerpteksten vind ik erg zwak en de faveure teksten erg sterk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Annihilationisme

op mijn eigen vraag 3 ‘Of zijn de doden in een toestand van onwetendheid (graf) en zullen ze bij de wederkomst van Christus geoordeeld worden?’ kan ik dus volmondig JA op antwoorden.

graag zou ik ook jou mening hierover horen. al vast bedankt.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor Radical » 10 sep 2017 16:33

ik denk wel dat we ondertussen nagedacht hebben over die woorden van Jezus die ons een paar indicaties hebben gegeven over "wanneer" Hij terug kon komen.
Jezus sprak in verscheidene andere teksten ook over zijn komst maar daar gaf Hij ons geen indicatie over het tijdstip.
Daarom hebben we die verzen niet behandeld omdat onze zoektocht hoofdzakelijk gericht was op teksten die ons duidelijk laten zien "wanneer" Jezus zou terugkomen. Laten we eens samenvatten wat we tot nog toe gevonden hebben in Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes In Mattheus 24, Marcus 13 en Lucas 21 zei Jezus dat: Hij zou komen in de tijd van Gods oordeel over de natie
1. Juda, die zijn climax bereikte in 70 NC; en dat
2. Zijn komst zou plaats vinden in het geslacht van de men- sen tegen wie Hij predikte toen Hij op aarde was.

In Mattheiis 16 zei Jezus dat zijn komst nabij was en dat sommige mensen waartegen Hij predikte nog steeds in leven zouden zijn wanneer Hij zou terugkomen.
In Johannes 21 gaf Jezus aan zijn discipelen opnieuw de indruk dat zij niet allemaal zouden sterven voordat Hij zou terugkomen, door het gerucht dat Johannes nog steeds in leven zou zijn en zijn komst In

Mattheüs 26 vertelde Jezus aan Kajafas de Hogepriester en het Sanhedrin dat ze zijn komst zouden zien. Daarom zouden sommigen van hen nog steeds in leven zijn op het tijdstip van zijn komst.

In Mattheüs 10 vertelde Jezus zijn discipelen dat op het tijdstip van zijn komst sommigen van hen nog steeds zouden prediken en door vervolging zouden vluchten van stad tot stad.

Gebaseerd op deze tekstgedeeltes kunnen we maar tot één conclusie komen: Jezus kwam terug in de eerste eeuw! Anders zou Hij een leugenaar zijn, een bedrieger en een valse profeet van het ergste soort! Wat een dilemma!

Maar het is een dilemma die we makkelijk op kunnen lossen. Jij en ik moeten onze verkeerde opvatting over het tijdstip van zijn tweede komst opzij leggen en accepteren wat Jezus zei over "wanneer" Hij terug zou komen.

Dan zal het probleem de wereld uit zijn! Met betrekking tot Jezus die een valse profeet zou zijn, laten we eens zien wat de beroemde voorganger, Rev. R.C. Sproul in 1993 zei op de "Covenant Eschatology Symposium (Verbonds Eindtijd Symposium) te Mt. Dora, Florida.
Voor zover ik weet heeft Rev. Sproul niet gezegd dat de tweede komst geschiedenis is, maar hij was open en eerlijk geweest om te erkennen dat het christendom een dilemma heeft. Hij zei het volgende:

Misschien hebben een paar kerkvaders een fout gemaakt. Misschien hebben onze favoriete the fouten gemaakt. Ik kan dit tolereren. Maar ik kan niet toelaten dat Jezus een valse profeet zou zijn, want als ik moet aannemen dat Jezus een valse profeet is, is mijn geloof waardeloos."

De verzen waar we over hebben nagedacht zijn allemaal eensluidend over de tijdsperiode waarin Jezus zou terugkomen. Er is geen enkel conflict tussen de verzen onderling! ook is er ook geen enkele tekstgedeelte in de evangeliën die een andere tijdsperiode aangeeft Nergens, in geen van de evangeliën vinden we ook maar een minste o geringste verwijzing van Jezus' komst, als zou ergens ver weg in de toekomst plaats vinden. Niet een! Dus gebaseerd op de evangeliën hebben we geen enkele reden om iets anders te geloven dan wat we to nog toe hebben gevonden

Zou jij een van de volgende redenen als een excuus aanvoeren om niet te accepteren en niet te geloven wat Jezus zei over "wanneer" Hij zou komen?

Het is heel anders dan wat ik altijd al geloofd en gehoord heb Het is niet hetzelfde als wat mijn ouders, familie en vrienden ge loven Het komt niet overeen met wat mijn voorganger predikt over de Tweede Komst. Mijn oma kan zich niet vergissen. Mijn gemeente en maar ook de andere christenen geloven dit niet. Ik zou niet meer welkom zijn in de gemeente als ik dit zou geloven

Echter geen van deze redenen zijn acceptabel om niet te geloven wat Jezus duidelijk zei in de evangeliën! Waar ga jij voor, waarheid of traditie? Wil je graag oprecht zijn of wil je doorgaan op de verkeerde weg teneinde geaccepteerd te worden door je familie, vrienden en collega's? Wat zegt je geweten? Hoe denk je er nu over? zou datgene dat wat je net gelezen hebt waar kunnen zijn? Kan je nu zien dat het christendom een groot dilemma heeft en dat er complicaties zijn met betrekking tot de leer over de Tweede Komst? Kan jij zien dat de beloftes in het verleden en de voortdurende beloftes van de predikers van vandaag dat "Jezus spoedig komt" langzamerhand ongeloofwaardig beginnen te worden? Het is duidelijk dat al die beloftes tot nog toe hebben gefaald

Kan jij zien dat deze hebben gefaald omdat ze foutief en onschriftuurlijk zijn? De bijbel is niet een boek met fouten, maar mensen maken fouten. En omdat de bijbel betrouwbaar is, kunnen wij Jezus vertrouwen.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor bernard 3 » 10 sep 2017 17:58

Radical schreef:ik ben reuze benieuwd naar jou interpretatie :D wat mij aangaat mag je hem ook in zijn geheel plaatsen (ik weet natuurlijk niet de max)

We kregen hier onverwachts visite, dus morgen kom ik er op terug ..


Ongeveer acht jaar geleden heb ik een studie gemaakt betreffende de vragen 2en 3.
Daar ik hier blijkbaar de mogelijk niet heb om een Word document als bijlage op te sturen al ik dan maar ingaan op uw voorstel om de inhoud van het document ( zonder afwerking) hier te plaatsen en indien nodig op te splitsen in meerdere zendingen.

_________________________________________________
Is er leven IN de dood?
of
Is er leven NA de dood?

Inleiding:

Toen Jezus Christus op aarde was heeft Hij de mensen geleerd wie God was en hoe de schepping ,zondeval, verlossing, gerechtigheid en wetmatigheid van Zijn systeem in elkaar stak .
Hij heeft de mensheid onderwezen met woord en daad, zodanig dat de Bijbel Hem beschrijft als het woord zelf:
“In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen;” Johannes 1:1-4

Het al of niet aanvaarden van Zijn onderwijzing of Zijn woord benoemd de Bijbel als het al of niet liefhebben van God
Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
…..Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden
heeft.Johannes 14:21 – 24

Niettegenstaande Christus verwijst naar het aanvaarden en doen van Zijn woord als een bouwen op vaste grond,
,” Een ieder, die tot Mij komt en mijn woorden hoort en ze doet, Ik zal u tonen aan wie hij gelijk is. Hij is gelijk aan iemand, die bij het bouwen van een huis diep gegraven en het fundament op de rots gelegd heeft. Toen een watervloed kwam en de stroom tegen dat huis aansloeg, kon hij het niet aan het wankelen brengen, omdat het goed gebouwd was. Doch wie hoort en het niet doet, is gelijk aan iemand, die een huis op de grond bouwt zonder fundament. Toen de stroom daar tegenaan sloeg, stortte het terstond in en het huis werd een grote bouwval” Lucas 6: 47 - 49

zijn er in de loop van de ongeveer 2000 jaar sedert dat Christus op aarde was heel wat menselijke ideeën binnengeslopen en hebben de Bijbelse waarheden verdrongen en vervangen door menselijke overleveringen en tradities.

Dit is niet zo vreemd want ook ten tijde van Christus waren er reeds verscheidene leerstellingen binnengedrongen in de Joodse gemeenschap waarvan Christus het volgende verklaarde;
Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn. Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen En Hij zeide tot hen: Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden.Marcus 7:7-9

Niet enkel leerstellingen ,maar ook woordbetekenissen wijzigen in de loop der tijden. Een voorbeeld hiervan is het woord “ vriend” , waaraan er in de laatste decennia een bepaalde ( seksuele) betekenis wordt gegeven die vooraf niet bestond en totaal in tegenstelling is aan de betekenis die de Bijbel aan dit woord geeft.
Een ander voorbeeld is het woord “ onnozel”; dat oorspronkelijk “ onschuldig” betekende ( denk aan het feest van de onnozele kinderen) maar op vandaag een totaal andere , zelfs negatieve , betekenis gekregen heeft.
Het is daarom nuttig en aan te raden om steeds de Bijbelse betekenis van woorden en uitdrukkingen na te gaan; omdat één woord in de grondtekst verschillende mogelijke vertalingen kan hebben , alsook de context in rekening te brengen waarin het woord of uitdrukking geplaatst werd.

Wanneer wij het nu zullen hebben over “ De Dood “ dan zal, omdat bij dit fenomeen er steeds andere uitdrukkingen opduiken zoals “Ziel”en “Hel”, het dus noodzakelijk blijken om na te gaan welke betekenis de Bijbel aan deze uitdrukkingen geeft en in welke context ze staan.


Welke betekenis geeft de Bijbel nu aan de woorden “ Ziel “ en Dood “ of hoe omschrijft of beschrijft Gods woord deze uitdrukkingen?

Het ontstaan van leven op de aarde wordt beschreven in het boek Genesis.
“ En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels! En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.”…..” En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo. (Genesis 1:20-24 Staten Vert)

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Genesis 2:7 Staten Vert ))
Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.(Genesis2:7 NGB)

Wij stellen dus vast dat bij de Bijbelse beschrijving van de schepping, zowel mens als dier ontstaan door het samenvoegen van verschillende componenten , en dat deze nieuwe creaties dan benoemd worden als zijnde een levend wezen of een levende ziel

Elk van deze componenten op zich zijn levenloze zaken en nergens in de Bijbel wordt vermeld dat één van deze componenten (stof of levensadem) op zichzelf kan denken, bewustzijn heeft of kan voelen . Enkel nadat ze samengevoegd zijn ontstaat een nieuw wezen dat door de Bijbel wordt benoemd als een levend wezen of een levende ziel.


Dit begrip nu van een levend wezen; (levende) “ziel” of nephesh komt ongeveer 1700 maal voor in Gods woord, doch nergens staat vermeld of maakt de Bijbel er enige verwijzing naar of allusie op dat de ziel onsterfelijk is; wel integendeel :

“Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven.Ezechiël 18:4)
“En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven(doden ) in de hel.(Matt 10:28)

Het terug ontbinden van bovengenoemde creaties ( mens & dier ) in zijn oorspronkelijke componenten of onderdelen, zodat het geheel dat voorheen opgebouwd was uit deze componenten door deze ontbinding niet meer bestaat, wordt in de Bijbel steeds met het woord “ Dood” ( sterven) benoemd of omschreven.
“……., totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren “ (.Genesis 3:19 )
“ Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar een plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?
Prediker 3: 19-21)

Uit het voorgaande blijkt dus dat de mens ontstond uit een samenvoegen van lichaam, gemaakt van het stof der aarde, en geest , de adem des levens.
Als geheel wordt dit een levend wezen of een levende ziel genoemd.
De enkeling heeft één lichaam, één verstand,één geheugen,één rede,één geweten en één wil; hij is een persoonlijkheid met een karakter, een éénheid. Zolang de mens kan ademhalen is hij een levend wezen een levende ziel werkend, denkend met gevoelens van vreugde en verdriet.
Wanneer de mens echter sterft valt hij in de toestand terug waaruit hij genomen werd. De dood is de ontbinding van de levende ziel, het uiteenvallen in de componenten waar de mens bij de schepping uit geformeerd of samengesteld werd. De eenheid wordt verbroken. Sterven is het uitblussen van het leven. Het hart staat stil, de cellen worden niet meer gevoed, de spieren verstijven en de levensadem keert tot God terug

“verbergt Gij uw aangezicht, zij worden verdelgd, neemt Gij hun adem ( ruach = levensadem,levenskracht ) weg, zij sterven en keren weder tot hun stof”; zendt Gij uw Geest ( ruach = levensadem, levenskracht) uit, zij worden geschapen, en Gij vernieuwt het gelaat van de aardbodem.Psalm 104:29
“…..en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest (ruach = levensadem, levenskracht )wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.” (Prediker 12:7)

Daar de uiteengevallen componenten; noch het stof noch de levensadem, op zichzelf een levend wezen of een levende ziel zijn en niet kunnen handelen , denken of voelen is er dus IN DE DOOD geen bewustzijn of leven
.
Dit wordt nadrukkelijk en meermaals door de Bijbel bevestigd.
De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt”……”want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.” (Prediker 9:5-10 )

De Bijbel spreekt ook over de toestand der dood als over een droomloze en onbewuste slaap,
Maar wanneer een man sterft, dan ligt hij krachteloos neer; geeft een mens de geest, waar is hij gebleven? Zoals water verdampt uit een meer en een rivier verloopt en uitdroogt, zo legt een mens zich neer en staat niet weer op; totdat de hemelen niet meer zijn, ontwaken zij niet en worden niet wakker uit hun slaap. ( Job 14:12 )
Maar gij, ga het einde tegen, en gij zult rusten en opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.” ( Daniël 12:13)
Zo sprak Hij en daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar Ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken. De discipelen zeiden dan tot Hem: Here, als hij slaapt, zal hij herstellen. Doch Jezus had het bedoeld van zijn dood; zij echter meenden, dat Hij het van de rust van de slaap bedoelde. Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestor
ven, ( Joh 11:11 )

en verwijst dus nooit naar een bewustzijn IN de dood, wel naar het rusten of het slapen van elk gestorven mens in de Hades of het dodenrijk.
Dit gebeuren wordt dan ook de eerste dood genoemd,waaruit iedereen op een bepaald moment door Christus zal opgewekt ( herschapen) worden:
-De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus.
-De andere ten dode, na de duizend jaar (Openbaring20: 5-6)

“zijn, Zijn stem zullen horen; En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis. (Joh 5:28-29 Staten Vert)



Aan het woord “ Dood” geeft de Bijbel dus steeds dezelfde betekenis . Het is een toestand waarbij de levende ziel, terug ontbonden wordt in zijn oorspronkelijk ( onbewuste) componenten.
Daar nu echter allen de doodstoestand zullen meemaken en na de opstanding van allen er terug een deel van de mensheid de tweede dood zullen sterven heeft de Bijbel een onderscheid gemaakt in het voorstellen en benoemen van de “ soorten ” dood.
De eerste dood of de eerste ontbinding wordt als een tijdelijke slaaptoestand voorgesteld.
De tweede dood als een onomkeerbare en eeuwige vernietiging; een ontbinding in zijn onbewuste componenten door middel van vuur .

De eerste dood wordt in de Bijbel steeds benoemd als het tijdelijk verblijven in de Hades of Sheool (het dodenrijk , de onderwereld, de afgrond, het graf,).
Het woord Gehenna (Hel) daarentegen heeft steeds een definitieve betekenis, en wordt steeds gebruikt in verband met de tweede dood; een tweede maal in de toestand van ontbinding maar nu onomkeerbaar en voor eeuwig.
Het verwijst naar “ een poel van vuur (Limne) in het dal van Hinnom ( Gej Ben-Hinnom) waarin het afval door vuur volledig werd opgebrand ( dus ontbonden in zijn componenten).

Hierbij valt op te merken dat jammer genoeg verschillende vertalingen o.a. de Statenvertaling en de Engelse King James vertaling een onjuiste vertaling geven van de grondwoorden ‘Sheool’, ‘Hades’ en ‘Gehenna’.Deze grondwoorden worden allemaal met het woord “Hel” vertaald, terwijl er in de grondtekst een duidelijk verschil in betekenis is! Hierdoor is helaas veel verwarring ontstaan over het hiernamaals.

De opstanding is dus een (tweede) schepping waarbij terug onbewuste componenten worden samengevoegd en er een levend wezen of levende ziel ontstaat.
Welke componenten er nu gebruikt zullen worden door God is voor ons onbegrijpelijk, maar Paulus maakt duidelijk dat voor de opgewekten ten leven hun verheerlijkt lichaam anders zal zijn dan het huidige (1Korr15:35-49) en dat ons “zijn” ( karakter ) wat een “ geestelijk” aspect is ook zal herkend worden.

De levende wezens of levende zielen opgewekt ten dode zullen in tegenstelling met zij die opgewekt werden ten leven, niet bestand zijn tegen het hemels vuur dat hen zal verslinden Openbaring20:9 / 21: 8 “En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen,” …./… “hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.”

Deze tweede dood is dus terug logischerwijze een ontbinden in de samengevoegde onbewuste bestanddelen of componenten, anders kan het niet benoemd worden als (tweede) dood of sterven.
Waarbij dan echter wel de vooraf bij het oordeel bepaalde maat van pijn of straf, die veroorzaakt wordt door het (helle) vuur gedurende het sterf -of ontbindingsproces, verschillend en aangepast zal zijn aan ieder individu.
Het eeuwig gevolg van de straf, zoals bij het voorbeeld van Sodom en Gomorra (Judas 1:7), bestaat dan ook hierin dat de levende ziel of het levende wezen nu voor altijd en eeuwig door het vuur dood zal zijn.
Namelijk na het ondergaan van een gerechtvaardigde en pijnlijke straf zal ze voor altijd en eeuwig ontbonden zijn in onbewuste , levenloze componenten ; vergaan tot stof onder de voeten van zij die gedurende hun aards bestaan “ de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.” (Openbaring14:12)

Conclusie:

Uit het bijbels verslag van wat gebeurd tijdens en IN de dood kan men dus afleiden dat elke mens die op vandaag sterft, ontbonden wordt in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten en deze onbewuste toestand door de Bijbel als “Hades en Scheool ( slaap, graf of dodenrijk ) betiteld wordt.

De hoop en het vertrouwen voor de Christen ligt dan hierin dat Christus door Zijn eigen opstanding uit de dood bewezen heeft dat de meerdere beloften die te vinden zijn in Gods woord zullen bewaarheid worden en dat de mens terug uit de dood zal opstaan ( herschapen worden ) en zal kunnen uitroepen:

“: De dood is verzwolgen in de overwinning. Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw prikkel? ( 1 Korr 15: 54-55)
Want :
“Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht”.., Openb.20:6

Zo is er dus geen leven IN de dood

maar

is er eeuwig leven NA de dood


SAMENVATTING

Het is steeds belangrijk om duidelijk de Bijbelse betekenis van het woord " DOOD" voor ogen te houden.
Als de Bijbel het woord " DOOD" gebruikt dan betekent dit altijd het NIET MEER BESTAAN van het schepsel als zelfbewust en denkend wezen. ( het wezen of de ziel bestaat dus niet meer en kan dan ook nooit deelnemen of kennis hebben van iets dat op de wereld of in de hemel gebeurt).

Bij de eerste dood is de wijze waarop mensen tot deze toestand ( de dood) komen verschillend. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door ziekte, een ongeval of door ouderdom.
Na de eerste dood worden al de mensen wederom opgewekt( herschapen):

* Zij die God hebben gediend worden opgewekt bij de terugkomst van Christus
1 Corrinthe 15:51Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
Openbaring 20:4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.

* Zij die God ontrouw waren en hem verloochend hebben worden opgewekt na de " duizend jaren"
Openbaring 20:5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.


Bij de tweede dood echter worden allen gedood door één en dezelfde oorzaak namelijk door het vuur. Dat het letterlijk door vuur gebeurd zegt de Bijbel zeer duidelijk

Openbaring 20: 9En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen,
Openbaring 20 : 15 Dat is de tweede dood: de poel des vuurs En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.
Openbaring 21 : 8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars, en alle leugenaars; hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

De methode van sterven is hier bij de tweede dood voor allen dezelfde, enkel de tijd van lijden (verbranden) verschilt en is afhankelijk van de strafmaat door God bepaald.

Maar het uiteindelijke resultaat is voor allen die de tweede dood ondergaan hetzelfde; namelijk het NIET MEER BESTAAN., geen zelfbewustzijn meer hebben, niet meer deelnemen aan hetgeen er in de hemel of op gelijk welk andere plaats in het universum geschied.
Omdat er nu na de tweede dood nooit geen opstanding meer zal zijn is het gevolg dat deze toestand van onbewust zijn, van niet meer bestaan voor altijd, voor eeuwig zal voortduren. Zodoende noemt men de tweede dood een eeuwige dood, een eeuwig niet meer bestaan als schepsel en dit geldt niet enkel voor de mens maar ook voor Satan en zijn gevallen engelen


Noot:

Om te eindigen hierbij nog een opmerking in verband met de traditionele leer van het bewust voortbestaan van de ziel na de dood
Veelal gebruikt men de gelijkenis van Jezus over de rijke man en de arme Lazarus ( Lucas 16:20 ) om aan te tonen dat er na de dood een zelfbewuste ziel voortleeft die kan denken en voelen.
Iemand verwoordde het als volgt:
Hades
Dodenrijk, onderwereld. Het is een soort wachtkamer, waar de
zielen van de goddelozen zich na hun lichamelijke dood bevinden in afwachting
van de opstanding der doden. We zien dit in het Nieuwe Testament het
duidelijkst in de gelijkenis van Jezus over de rijke man en de arme Lazarus. …

Wat hier bij Lucas gebeurd is dat Jezus een gelijkenis aan het vertellen is.
Maar als Jezus in gelijkenissen spreekt gebruikt Hij een verhaal met een bepaald doel . En waarom hij soms in gelijkenissen spreekt staat duidelijk vermeld in Matteüs 13.
Het is dus gevaarlijk om een parabel of gelijkenis letterlijk toe te passen want dit is meestal onjuist en komt men in de problemen.
Een gelijkenis of parabel is een geestelijke les waarbij het verhaal enkel een drager van deze geestelijke boodschap is en niets meer.
Als Jezus bijvoorbeeld in Matteüs 13 spreekt over de zaaier dan geeft Hij geen les in zaaitechniek voor boer en tuinder, want geen enkele intelligente boer zou het in zijn hoofd halen om zo maar het kostbare zaad op de weg en tussen de rotsen te gooien
Het onderwerp van de gelijkenis van de zaaier is dus niet de letterlijke zaaitechniek; maar wel een les over de verschillende houding van mensen en de toestand van hun hart ten opzichte van Zijn boodschap.

Zo ook is het onderwerp waarover Christus spreekt in de parabel over de rijke man en de arme Lazarus niet de toestand IN de dood maar juist wel de houding en het gedrag van de nog levende mensen in zijn omgeving, namelijk de hooghartige en eigenwijze Farizeeën
Zij moesten door deze ernstige les leren zien dat zelfs afstammelingen van de Aartsvaders door hun eigen ongeloof buiten geworpen zouden worden en gelovige heidenen samen met Abraham, Izaäk en Jacob erfgenamen zouden worden van Gods rijk.
Daarom geeft Jezus dan ook aan het eind van zijn gelijkenis een korte samenvatting van zijn gedachten
“ Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren….. Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.”( Lucas 16:29,31

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor Radical » 10 sep 2017 19:41

Als er iets is dat wij christenen associeren met de laatste dagen en tweede komst van Jezus, dan is dat wel de opstanding van de doden

We weten we dat de opstanding en de laatste dagen in de bijbel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

ik wil ik nog even met jullie delen hoe ik nu vele aankondigingen van Jezus zie, die zijn volgelingen beloofd te laten opstaan op "de laatste dag".

Mijn nieuw begrip over de laatste dagen heeft mij een andere kijk en perceptie gegeven over de opstanding.

Niemand ontkent dat Jezus leerde dat de opstanding plaats zou vinden op de laatste dag. We hadden het er al over gehad dat de laatste , deze dagen in de eerste eeuw waren en eindigden met de gebeurtenissen van 70 NC.

Dus de bijbelse laatste dagen en dus de laatste dag. zijn over en voorbij. Dit betekent dat de opstanding ook gekomen moet zijn.

Wanneer ook maar de laatste dag van de laatste dagen arriveerde, zou ook de opstanding plaats vinden. Dit is wat Jezus vele keren beloofde Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en l zal hem opwekken ten jongsten dage 6:54) (Joh. Zoals duidelijk blijkt uit de woorden van de apostel Paulus, was de hoop van Israel, de hoop van de opstanding: En nu sta ik voor het gerecht om mijn hoop op de belofte, die door God aan onze vaderen gedaan is; welke onze twaalf stammen, door voortdurend nacht en dag God te vereren, hopen te bereiken.

Om deze hoop, o koning, word ik door Joden aangeklaagd. Waarom wordt het bij u ongelofelijk geacht, als God doden opwekt? (Hand 26.6.8 )

Uit deze verzen blijkt duidelijk dat de hoop van de vaders, waar Paulus over predikte, hun hoop op de opstanding was.

Paulus was gearresteerd omdat hij die hoop verkondigde Ik ben een Farizeeër, een zoon van Farizeeën, ik sta terecht om de hoop en de opstanding der doden.

(Hand. 2)Waar haalde Paulus deze doctrine over de opstanding vandaan? Dat vertelt Hij ons in een paar tekstgedeelten. Hij zei dat hij geloofde al hetgeen in de wet en in de profeten geschreven staat," (Hand 24:14). Vervolgens verklaarde hij verderop in Handelingen dat hij preekte "zonder iets anders te zeggen dan wat de profeten en Mozes gesproken hebben, dat geschieden zou, (Hand 26:22). Dus de "hoop op de opstanding" die Paulus verkondigde
(1)kwam definitief van de wet en de profeten en
(2) was de hoop van Israël De vraag kan gesteld worden: als de "hoop op de opstanding Israëls' hoop was en als die rechtstreeks uit de wet en de profeten kwam, waarom werd Paulus toen gearresteerd?

Er is maar één redenen en dat is dezelfde reden waarom ook de apostelen waren gearresteerd in Handelingen 4. Net zoals de apostelen deden in Handelingen 4:2 geloof ik dat Paulus "in Jezus de opstanding van de doden" verkondigde.

De religieuze leiders wilden niets met Jezus van doen hebben en dus ook niet met een opstanding die "door Jezus" zou moeten ko men. Dit is dus de reden waarom zij Paulus hadden gearresteerd. Als hij "Jezus'' niet had genoemd in de preken over de opstanding, zou hij niet gevangen genomen zijn!

Ik ben gaan geloven dat de oude testament en nieuwe testament gelovigen die waren gestorven, weer opstonden bij de terugkeer van Christus 70 NC. Ik geloof niet meer dat Abraham en al de andere oud testament gelovigen nog steeds wachten op de komst van hun Messias om hun op te wekken. Hij kwam zoals zij dat hadden verwacht en Hij leidde hun in de eeuwigheid om bij Hem zijn. Als Abraham nog steeds wacht op de opstanding, dan had de komst van de baby in de kribbe niets voor hem te betekenen.

Hij had honderden jaren gewacht op Jezus die zou komen met zijn beloning en nu 2000 jaar later is Jezus er nog niet? zou dit niet onredelijk zijn van God? Maar als je begrijpt dat (1) Abraham zou opstaan op de laatste dag en (2) dat de laatste dag reeds gekomen is, dan is het ook eenvoudig te zien dat de opstanding ook daadwerkelijk heeft plaats gevonden.

Paulus zei in Handelingen 24:15 "dat er een opstanding van rechtvaardigen en on- rechtvaardigen zal zijn". In dit vers wordt het Griekse woord mello gebruikt en wat Paulus in wezen zei, was "dat er binnenkort een opstanding zou zijn".

En dat was 2000 jaar geleden de griekse tekst zegt , "een aanstaande opstanding". Hoe kan de bijbel correct zijn en nog steeds de opstanding, die aanstaande was in de dagen van Paulus en nog steeds niet heeft plaats gevonden?

De opstanding is voer voor theologen en al boeken zat over geschreven..

Desondanks zie ik bij de wederkomst van Christus 70NC de opstanding van alle doden in Christus.

Met het reeds volbrachte reddingswerk hoeft Jezus nu niet meer terug te komen om iets anders te doen. Hij heeft alle de gelovigen opgewekt op de laatste dag en luidde een nieuwe dag in waarin zijn volgelingen niet langer zo'n opstanding nodig hebben. Waarom? omdat ik geloof dat vandaag onder het nieuwe verbond de doden niet langer eeuwen hoeven te wachten in hun graven voor een opstanding.

Ik geloof dat Jezus dit allemaal heeft volbracht met zijn dood, begrafenis, opstanding en tweede komst.

Als Abraham nog steeds wacht op de opstanding en wanneer wij sterven wij samen met hem gaan wachten, dan biedt het nieuwe verbond niets meer dan het oude. Maar het biedt wel degelijk meer! Ik geloof nu dat aan het eind van het aardse leven, christenen onmiddellijk in de eeuwigheid worden gebracht bij God.

Dat was niet zo in de dagen van het oude testament. Maar nu nadat Jezus al het verlossingswerk heeft volbracht horen we Hem zeggen: zalig de doden, die in de Here erven, van nu aan. (Openb. 14:13)

Ja, de oud testament gelovigen moesten wachten op hun beloning. maar wij hebben nu een betere hoop! Met de wederkomst van Christus in 70 NC bracht Hij een eind aan de manier zoals de dingen waren onder het oude verbond en leidde ons naar een betere manier onder het nieuwe verbond.

Dus als we sterven hoeven we van nu aan niet langer meer te wachten maar beginnen we nu onmiddellijk te genieten van de zegeningen van het eeuwig leven met Jezus. Is deze hoop en toekomst niet veel beter dan mijn woorden kunnen beschrijven?
Natuurlijk

Voor een volledige behandeling over het onderwerp beveel ik je een goed boek aan met de titel "The Last Days Identified" door Don K. Preston. Ook dit boek is verkrijgbaar via internet.
Laatst gewijzigd door Radical op 10 sep 2017 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: ""Christendom en het grote dilemma""

Berichtdoor dalethvav » 10 sep 2017 19:49

benefietdiner schreef:Bedank voor je goed overwegingen.

Maar weet je, ik kan de gedachten niet kwijt raken dat bij het einde van ons leven, als wij de laatste adem uitblazen, de ziel van de mens in een rust periode komt (wij weten dan helemaal niets) en bij de wederkomt van Christus ons bewustzijn weer tot leven komt in een vernieuwt lichaam om geoordeeld te worden.

Dit is in het kort gezegd de gedachten van de Annihilationisme.

Lees het op Wikipedia eens door welke teksten ten faveure van het annihilationisme worden gebruikt en welke teksten ter verwerping van het annihilationisme worden gebruikt.

Ik kan er niets aan doen maar de verwerpteksten vind ik erg zwak en de faveure teksten erg sterk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Annihilationisme

op mijn eigen vraag 3 ‘Of zijn de doden in een toestand van onwetendheid (graf) en zullen ze bij de wederkomst van Christus geoordeeld worden?’ kan ik dus volmondig JA op antwoorden.

graag zou ik ook jou mening hierover horen. al vast bedankt.
Hier moet ik me echt eerst even in verdiepen. Er komt dus wel een reactie, maar dit kan dus wel even duren. Wellicht, omdat de discussie nu verder door lijkt te gaan over je 4e vraag, een idee om vraag 2 en 3 hier te skippen en een apart topic over annihilationisme te openen? Ander dreigen onderwerpen in dit topic wel heel erg door elkaar te gaan lopen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: "Christendom en het grote dilemma"

Berichtdoor henkie » 11 sep 2017 07:58

Radical schreef:Heb jij je ooit afgevraagd waarom Jezus nog niet is teruggekomen ? En waarom Hij eigenlijk nu niet komt om zijn gemeente op te halen en een einde te maken aan deze verdorven wereld? Heb je ooit nagedacht over hoe lang jou al beloofd is dat ""jezus spoedig zal komen"" en Hij nog steeds niet is terug gekomen ?

Als dat zo is wordt deze topic zeker interessant voor U en benefietdiner :D


Hier bestaat al een topic over. Je postte er onlangs nog in: viewtopic.php?f=29&t=29256
Over de hel e.d. idem dito. Graag daar verder.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten