Doden opwekken, zieken genezen, demonen uitdrijven: geldt deze opdracht nog?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2017 15:27

Chaya schreef:Jezus zei dit tegen zijn discipelen. Ik zei niet dat we moeten blijven zitten waar we zitten.
Maar het is arrogant en volstrekt onbijbels om te denken dat wij in staat zijn om mensen over te halen om te gaan geloven, dan wel te bekeren, dan wel te genezen.
Als iemand ernstig ziek is, mogen we voor zijn genezing bidden, zeker waar en ook met hem naar de dokter gaan voor medicijnen en behandeling.
Maar we bidden dan wel: Uw wil geschiede.
Dan is het Genade om het eens te worden met God. We ontvangen immers alles uit Zijn Hand! Dus ook ziekte, en vaak genezing.
Maar soms heeft God een ander doel met een ziekbed.


Dat kan. Ik denk dat niet iedereen genezen kan worden. Maar genezen is wel een gave, die de Geest uitdeelt. En daar mogen we naar streven. Dat staat letterlijk in de Bijbel. Nou moet je oppassen met hoe je daarmee omgaat, genoeg mensen die daar een verkeerd voorbeeld in hebben gegeven, maar dat wil niet zeggen dat we (wat we volgens mij doorgaans doen) het maar naast ons neer moeten leggen en helemaal niet streven naar die gaven en ze inzetten.

Daarnaast zegt de Bijbel ook dat genezing niet alleen met gebed gepaard hoort te gaan maar ook met het opleggen van handen / zalven. Ook dat staat letterlijk in de Bijbel.

Dat heeft helemaal niet met arrogantie te maken of jezelf goed vinden, dat heeft te maken met willen ontvangen en inzetten wat God uitdeelt. Opmerkelijk, als het gaat om vrouwen in het ambt word je constant gewezen op teksten die letterlijk in de Bijbel staan en wordt er gezegd: Zie het staat er toch gewoon, hoe durf je dat dan te negeren, de Bijbel heeft geen authoriteit meer.... terwijl dit soort dingen er ook letterlijk in staan... maar dan hoor je mensen niet meer over wat er precies in de Bijbel staat, komen er vooral gevoelsargumenten waarom we het niet moeten doen en wordt met de kerkcultuur wat in de Bijbel staat weggewuifd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Bambi » 14 aug 2017 20:04

Er staat in de Bijbel dat mensen genezen een GAVE is, geen TALENT
Een gave, een gift van God dus

En als God door ons heen iemand wil genezen, geeft Hij door de Heilige Geest aan ons de boodschap, om die persoon de handen op te leggen of te bidden met die persoon.
Dus @Chaya heeft gelijk als ze zegt dat het om de wil van God gaat of mensen genezen worden en niet onze wil, omdat we zogenaamd zelf het talent van genezen in de vingertjes hebben gekregen van God en iedereen maar naar eigen believen daarmee kunnen genezen.

Dat laatste zie je bij 'genezers' die door de duvel gebruikt worden

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor gravo » 14 aug 2017 22:37

Naar mijn gevoel is echte genezing door middel van handen opleggen, zalving en/of gebed zo zeldzaam, dat we ons beter kunnen richten op de reguliere geneeswijzen. Duizenden mensen hebben daar dag in, dag uit baat bij.

Bovendien komt het me voor dat gebedsgenezers zoveel energie in hun genezing moeten steken. Ik zie altijd van die heel opgewonden en rood aangelopen zwetende mannen van middelbare leeftijd onder het met schorre stemmen uitroepen van Jezus' Naam proberen om met wilde armgebaren en rollende ogen een enkele wonder in een overvolle zaal te bewerkstelligen. Wat een toestand, jongens. A hell of a job.
En wat een mager rendement.
Het einde van het liedje is dat echte ongeneeslijke ziekten, die men in de reguliere geneeskunst ook niet de baas kan, in dergelijke genezingsbijeenkomsten ook niet worden genezen. Dat is de energie niet waard, denk ik dan.

O zeker, mensen zullen geholpen worden. Ze ontvangen veel. Aandacht, liefde, een warme en intense stroom van meeleven door een intens emotionele groep om hen heen. En waar de geest verkwikt wordt, wordt het lichaam ook overeind geholpen. Nieuwe hoop, nieuwe kracht, misschien overgave en verzachting kunnen deel zijn van deze bijeenkomsten. Voor velen kan dat onvergetelijk zijn en onovertroffen. Dat zie ik en waardeer ik. En ik noem dat geen bedrog. Dat is echte hulp voor wie het kent en begrijpt. Zorg, barmhartigheid en medeleven.

Maar de claims van genezing zijn onterecht. Het is geestelijke steun, psychische steun, geen wonderlijke genezing. En als dat niet goed duidelijk wordt is dat heel kwalijk, want dan komen de vragen aan elke betrokkene: waarom ik? waarom ik niet? Waarom jij? Waarom jij niet?

Wij worden niet uit de werkelijkheid van het leven gehaald door het geloof. Alles blijft bij het oude, maar in ons hart wordt alles nieuw. Dat is de kern van de christelijke verlossing. Later, dan wordt alles vervuld. In het Overjordaanse, aan gene zijde, daar ligt het beloofde Land.

Waarom vinden veel christenen die de claims van genezing wel volhouden dit zo'n moeilijke boodschap? Omdat religie groeit en leeft op armoede, pijn, ellende, tegenslag, ongeluk en verdriet. Religie biedt een alternatief aan, een andere wereld, waarin al dat verschrikkelijke niet meer voorkomt. En dat is goed. Daarom prijs ik de religie. Zij schept toekomt, uitzicht, leven, licht en kracht. We kunnen niet zonder. Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.. De godsdienst is hoogstnoodzakelijk om het leven te kunnen dragen en vol te houden. En die komt altijd uit bij dat Éne, bij die Éne. Aan wie men vraagt en geeft: God. Het gebed en het offer, de twee dienaren die door de tijd schrijden (Martin Buber).
En het is een feit dat religiositeit afneemt naarmate men meer comfort, zekerheid, rijkdom en gezondheid heeft. Vaak ontkent men dan de harde werkelijkheid, leeft men er vrolijk op los...totdat...

Het misverstand is nu, dat men denkt dat religie daadwerkelijk in staat is om de materiële noden te lenigen door een goddelijk ingrijpen, door een wonder. Maar dat is niet waar. Enerlei wedervaart de rechtvaardige en de goddeloze. De werkelijkheid verandert niet door religie. Alleen de blik, de visie, het zicht op de werkelijkheid verandert. Het geloof maakt alles anders, terwijl alles toch hetzelfde blijft. Men gelooft in God en opeens wordt de wereld bemind, is de wrede natuur vol evolutie een Schepping, en brengt de dood het leven. Alleen waar voor wie dit intens gelooft en verlangt. Iedereen gaat dood, alleen de gelovige zal leven.
Let wel: het geloof ziet dit zo, de ogen niet!
Anders wordt religie magie. Dan gaat het om zand dat uit de hand van Sai Baba loopt. En dat blijkt altijd oplichterij.

Het gereformeerde belijden wordt vaak somber genoemd. Maar de somberheid is uiteindelijk eerlijkheid en nuchterheid. Het uitnemendste van dit leven is moeite en verdriet. "Dit leven, hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood" dat is een zinsnede uit een gereformeerd formulier.

En dat heeft nu eens niets te maken met het sombere van het geloof. Nee, dit heeft te maken met de realiteit zoals die is. Wij zullen allen sterven.
Het is niet anders, het wordt niet anders. Wie dat ontkent, door te denken dat dit daadwerkelijk op aarde doorbroken kan worden, miskent de eerlijke werkelijkheid en zal teleurgesteld worden.

Een letterlijke Bijbellezing, die het verhaalkarakter en daarmee het teken-karakter van de beschreven wonderen niet op juiste waarde schat, maakt dit nog erger. Opeens staat Jezus in het rijtje magiërs, zoals Simon Magnus of Choni de cirkeldraaier. Dan kom je uit bij die enge filmpjes van opgezweepte massa's die een wonder willen, een wonder. "Gij volgt mij om den brode" zou Jezus zeggen.

O, is alles zo somber? Jazeker, onze realiteit is een harde en somberstemmend. Oorlog, haat, ziekte, dood, zonde, armoede, rampen, bloeddorst, leugenachtigheid, we weten toch hoe het leven is. Die werkelijkheid is er altijd geweest.

Maar daar tegenover staat nu de weg ter verlossing die ons aangeboden wordt. De weg van geloof in de Goede Boodschap die zich zo radicaal stelt tegenover de werkelijkheid die ons vasthoudt.
Dat geloof verlost ons, maar die verlossing is niet gericht op ons aardse bestaan, op materieel gebied, op ons lichaam. Die verlossing is een verlossing van de ziel, van ons hart, van onze geest. Een volkomen verlossing, omdat het met name onze gebondenheid aan macht, eer, zonde, angst en wrok wegneemt. Het is een bevrijding uit de slavernij van de Mammon (bezit) en genot. Het bevrijdt ons zelfs van de dood. Dood, waar is uw prikkel?
Hoeveel christenen zijn niet zalig geworden door het geloof ondanks hun ziekte, hun armoede, hun vervolging, hun lijden, hun sterven en hun pijn?
Daarin volgen zij de Heiland. Daarin dragen zij het kruis. Uiterlijk arm, maar innerlijk rijk, vrij en geest-vervuld.

De Bijbel weet hoe gevaarlijk bezit is. Hoe moeilijk zal een rijke het Koninkrijk van God binnengaan.

Een wondergeloof is wel begrijpelijk, maar onwaarachtig. Het is gebouwd op een valse rust. Op vooruit grijpen. Op het bouwen van een tent voor Mozes en voor Elia op de berg van de verheerlijking. Hallelujah roepen, zonder de kruisweg te zien en te begrijpen. Menen dat gezondheid, geluk, geld, genot je echt zalig kunnen maken. Dat het daar om gaat. Dat het de Jackpot is, die Jezus wil uitdelen.
Hoeveel van de tien melaatsen keerden eigenlijk terug om Jezus te bedanken?

Al die wonderverhalen van genezing, demonische uitdrijvingen, opwekking van doden zijn tekenen die verwijzen naar de geestelijke vernieuwing, naar de bevrijding van de ziel, naar de nieuwe geboorte uit God. Naar een nieuw hart.

Als we ze letterlijk hadden moeten nemen, dan waren al die gebedsgenezingen niet zo zeldzaam en zo energie-verslindend geforceerd geweest.
Onze geneeskunde doet het Goddank beter. Probeer maar eens een bacteriële infectie weg te bidden zonder antibiotica.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2017 08:56

Maar, is het niet zeldzaam omdat we ons er niet op richten? Ik lees in 1 Kor 12 dat de Geest mensen gaven geeft, sommigen die van het spreken in tongen, anderen die van genezing, weer anderen die van het onderwijzen. Daarbij wijst hij op de verscheidenheid in het lichaam van Christus en geeft, om te voorkomen dat je een statusverschil krijgt op het gebied van gaven, aan dat iedereen niet zonder de ander kan. En dan sluit hij af met nog eens al die gaven op te noemen, te noemen dat het per persoon verschilt welke gave je hebt, maar roept ons dan op om naar die gaven te streven.

Als het dan zo zeldzaam is zoals je zegt, is dat dan niet omdat we er totaal niet naar streven, niet mee bezig zijn? Dan is het toch logisch dat het zeldzaam is geworden? Moeten we niet meer naar die verschillende gaven en niet naar sommigen die wat meer in ons rationele straatje passen wel en de rest niet? En ja, dat moet dan voorzichtig gebeuren omdat je in de praktijk heel veel gevallen ziet waar dat mis gaat. Mensen die overtuigd zijn dat ze zullen genezen en dan toch niet genezen. Drammerige genezers die zeggen dat als je maar genoeg gelooft, je wel beter zal worden. Dat God niet wil dat iemand ziek is. Dat soort zaken zijn gevaarlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Bambi » 15 aug 2017 13:27

Ik denk dat er 1 groot verschil is met de tijd van de Bijbel en dat is de medische wetenschap.
Tegenwoordig zijn veel dingen te genezen met pilletjes of medisch ingrijpen
De vraag is dan: heeft God het genezen via de Heilige Geest gestopt, omdat wij naar de dokter gaan ipv Hem, of heeft God Zelf de medische wetenschap als gave van genezing gegeven?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Chaya » 15 aug 2017 13:37

Bambi schreef:De vraag is dan: heeft God het genezen via de Heilige Geest gestopt, omdat wij naar de dokter gaan ipv Hem, of heeft God Zelf de medische wetenschap als gave van genezing gegeven?

Ik denk dat wij beide mogen doen.
In Lukas 5 staat:
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Lukas was zelf ook arts EN discipel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2017 14:59

Bambi schreef:Ik denk dat er 1 groot verschil is met de tijd van de Bijbel en dat is de medische wetenschap.
Tegenwoordig zijn veel dingen te genezen met pilletjes of medisch ingrijpen
De vraag is dan: heeft God het genezen via de Heilige Geest gestopt, omdat wij naar de dokter gaan ipv Hem, of heeft God Zelf de medische wetenschap als gave van genezing gegeven?


Beiden. Als je je arm breekt ga je naar de dokter, die doet er gips om en dan geneest het. Maar soms kom je daar niet van je problemen af.... en ik ken verhalen van mensen die vervolgens genezen zijn, waar de dokter niets kon doen. Volgens mij sluit het een het ander niet uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Bambi » 15 aug 2017 15:15

Ik denk ook beiden, ze zeggen niet voor niks dat werken in de zorg een roeping is. En veel ontdekkingen op medisch gebied, zijn ook door de Heilige Geest geleid. Daarom moeten artsen ook goed uitkijken, om niet over een grens heen te gaan.
Dus de gave van genezing is er meer dan ooit, maar op een andere manier dan in het begin

Ikzelf vraag altijd maar aan God, wat ik moet doen als ik iets mankeer, dat is de veiligste manier.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor GDK » 15 aug 2017 15:38

Marnix schreef:Maar, is het niet zeldzaam omdat we ons er niet op richten?


Ook in reguliere kerken is er veel aandacht voor genezingen. Bijvoorbeeld in Lourdes gaan jaarlijks miljoenen mensen op bedevaart. Het laatste wonder dateert uit 1976. Dat was wondernummer 65, geloof ik.

Aan de VU is een arts bezig met onderzoek naar wonderlijke genezingen. http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/71811/vu_onderzoek_naar_gebedsgenezing_werkt_het_echt_

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten. Maar om jullie eerlijk de waarheid te zeggen, als het gaat om genezingen van geamputeerde benen of mensen met syndroom van Down, dan geloof ik het gewoon niet dat er genezing mogelijk is. Zoeken naar genezing leidt alleen maar tot teleurstelling en dat mensen afknappen op het geloof en de kerk.
Vooruit met de geit!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Chaya » 15 aug 2017 15:48

GDK schreef:Zoeken naar genezing leidt alleen maar tot teleurstelling en dat mensen afknappen op het geloof en de kerk.

Dat zijn dan mensen met het wondergeloof.

Als voorbeelden van wondergeloof kunnen worden genoemd vele mensen tijdens de omwandeling van de Heere Jezus op de aarde. Ze kwamen onder de indruk van de tekenen die Hij deed. Ze geloofden dat Hij hun zieken kon genezen, maar ze hadden Hem niet nodig als de Zaligmaker van hun zonden.
Bijzonder duidelijk komt het verschil uit in de geschiedenis van de tien melaatse mannen (Lukas 17:11-19). Er zijn tien melaatsen, die Jezus nodig hebben om van hun melaatsheid genezen te worden. En in zekere zin hebben ze alle tien geloof. Want als de Heere Jezus tegen hen zegt: ''Gaat heen en vertoont uzelf aan de priesters'', dan gaan ze allemaal... Ze verwachten kennelijk dat de Heere op de een of andere wijze een wonder aan hen zal doen. Wat hadden zij, melaatsen, anders bij de priesters te zoeken? Pas nadat een melaatse gereinigd, was, had hij zich tot de priester te wenden. Maar zij gehoorzamen aan het bevel van Christus, in de stellige overtuiging dat zij genezen zullen worden. Echter, die overtuiging is bij negen van de tien alleen maar een wondergeloof.

Slechts die éne Samaritaan komt terug om de Heere Jezus voor zijn genezing te danken. Hij heeft blijkbaar niet genoeg aan zijn lichamelijke genezing. Het wondergeloof en het zaligmakend geloof gaan bij hem samen.

BRON
Bambi schreef:Hier heb je er trouwens 1 die laat zien dat zijn werk een roeping is

Wat een bijzondere man he? Op zo'n hoge leeftijd nog zo fit en scherp zijn. Hij is nog een echte HUISarts. Tegenwoordig heb je parttime werkende artsen in een HOED.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Bambi » 15 aug 2017 15:49

Er zullen er ook wel zijn die nu met kromme tenen zitten te lezen en denken:" Maar genezing door handoplegging en gebed, gebeurde om mensen tot geloof te brengen. En die dokters zijn vaak niet eens gelovig, dus hoe kan dat een roeping van God zijn"

Daar kan ik maar 1 ding op zeggen: God gebruikt wonderlijke wegen, om mensen toch via een ongelovige arts, bij Hem te brengen. Ook ongelovige mensen in nood bidden en als God ze via een ongelovige arts kan laten genezen, geloven ze dan in de arts, of God?

Daarbij wil ik ook nog een kanttekening plaatsen, dat in de tijd van de discipelen, veel ziektes kwamen door demonische invloeden, omdat bijna de hele wereld toen met afgoden en afgodische rituelen bezig was. In Nederland ook.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2017 16:46

GDK schreef:Ook in reguliere kerken is er veel aandacht voor genezingen. Bijvoorbeeld in Lourdes gaan jaarlijks miljoenen mensen op bedevaart. Het laatste wonder dateert uit 1976. Dat was wondernummer 65, geloof ik.

Aan de VU is een arts bezig met onderzoek naar wonderlijke genezingen. http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/71811/vu_onderzoek_naar_gebedsgenezing_werkt_het_echt_

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten. Maar om jullie eerlijk de waarheid te zeggen, als het gaat om genezingen van geamputeerde benen of mensen met syndroom van Down, dan geloof ik het gewoon niet dat er genezing mogelijk is. Zoeken naar genezing leidt alleen maar tot teleurstelling en dat mensen afknappen op het geloof en de kerk.


Je moet je geloof ook niet laten afhangen van wel of niet genezen worden. Dan is er met het geloof iets grondig mis. Maar als er zieken bij Jezus komen zegt Jezus niet tegen ze: Nou, ik genees je niet, dat leidt alleen maar tot teleurstelling. En zegt Jezus niet tegen Zijn volgelingen dat ze zelf ook zieken mogen genezen? En gebeurt dat dan ook niet? En zegt Paulus niet dat dat hoort bij de gaven die de Geest aan gemeenteleden uitdeelt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Radical » 15 aug 2017 17:51

*Verwijderd vanwege plagiaat*
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Jesaja40 » 17 aug 2017 13:20

Als reactie op Bambi die de volgende opmerking maakt:
Daarbij wil ik ook nog een kanttekening plaatsen, dat in de tijd van de discipelen, veel ziektes kwamen door demonische invloeden, omdat bijna de hele wereld toen met afgoden en afgodische rituelen bezig was. In Nederland ook.


Een volledig terechte opmerking. Een groot deel van de "bodemschatten in Israël" bestaan uit afgodsbeeldjes, amuletten enzovoort. Maar ja wat wil je ook. Als Israël in een rustfase is aangekomen komen de inwoners van de buurlanden handel met ons drijven. Hun motto: ik heb heel veel geluk in mijn leven ondervonden door dit beeldje. Als je het koopt, dan zal het ook jou geluk brengen. En zo werd Israël overspoeld door de drekgoden. Wat zien we hier in Nederland? In zeer veel tuincentra kan je volop boeddha beelden kopen en in heel veel huizen staat al zoiets. Het brengt ons rust enzovoort zegt men. Laten we dus ook kijken naar onze tijd, dan is deze net zo afgodisch als toen in Israël.

En toch klinken daar de woorden van Yeshua richting Zijn discipelen. Wek de doden op, genees zieken en drijf de boze geesten uit. Wel laten we als eerste maar eens bezig zijn met het laatste. Als u geen nee-nee sticker op uw deur heeft, dan zijn de afbeeldingen van Boeddha uw huis binnengekomen. U kunt het wegleggen bij het oude papier als zijnde het wegdoen van beelden en/of afbeeldingen daarvan. U kunt ook de afzender daarop aanspreken en zeggen dit wens ik niet meer van u te ontvangen. De afzender zal hooguit de schouder over ophalen en zeggen: die persoon ziet blijkbaar water branden of zo iets. Kijk dat is al een 'heidens karwei", laat staan dat we ook nog de opdracht krijgen genees de zieken en wek de doden op.

Daar moet dan een vraagteken bij gezet worden. Wat zou daar nog meer mee samen kunnen hangen? Waarom wordt het evangelie verteld? Velen zeggen (of denken) wij zijn gedoopt en komen er wel hoor. Wij maken ons daar niet druk om. Het evangelie klinkt om daar geestelijk van te groeien, naar een volwassenheid in het geloof. Dan maakt het niet meer uit of dat een broos lichaam is geworden wat ziek is. Het innerlijke is ook belangrijk. Doet het lichaam er dan niet meer toe, geredeneerd vanuit de gedachte dat dit maar een huls is en eens vernieuwd zal worden? Het lichaam dient wel zeker daartoe, ook dat is een deel van de scheppingsorde. Als in een zwak lichaam de kracht van de Eeuwige zichtbaar is, dan is dat de hoop én verwachting op het hiernamaals. Lichamelijk kan je leven en geestelijk kan je zo dood zijn als een pier. Tegen doden kan je niets meer zeggen, maar tegen geestelijke doden kan je tenminste nog iets zeggen. En wat komt er dan uit je mond? Verwijt dat je zo stom bent om niet te geloven? Is dat een evangelie verkondigen? Of opmerken: maar jij bent er nog niet helemaal klaar voor, je hebt nog zo weinig meegemaakt. Dat behoort niet tot het evangelie verkondigen, want het zijn voorwaarden die er aan toe gevoegd worden.

Dus ja, wij kunnen inderdaad de geestelijke doden opwekken in die zin: maak hen de weg die naar de eeuwige zaligheid toegaat ruimschoots bekend. Doe dat niet als een wegwijzer maar ga als een gids mee met die persoon. Besef dat jijzelf ook De Gids in je leven nodig hebt. Zou dat niet de intentie geweest zijn van de opdracht die de discipelen kregen van Yeshua.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor mona » 18 aug 2017 10:43

Radical schreef:maar de Doop met de Heilige Geest, is om je bekwaam (gezalfd) te maken en dit kan zelfs meerdere keren gebeuren, dit is dus voor een ander bedoeld.

als je beseft en een verlangen krijgt naar deze (zalving) bekwaamheid dan kan de Heilige geest je deze geven, en zijn alle dingen mogelijk, omdat de Heilige Geest dezelfde is als toen .


Alles in een Christen is voor een ander bedoelt, niets is voor hemzelf.
In eerste instantie is de Heilige Geest gegeven om Christus beter te leren kennen, om Hem de eer van je leven te geven.
Ik vind het jammer dat de focus altijd zo op de wonderen en tekenen liggen, (let wel: ik zeg niet dat het er niet toe doet), maar in eerste instantie gaat het om de verheerlijking van Christus in ons leven, door de werking van de Heilige Geest.
Laten we in eerste instantie ons richten op een levenswandel die gelijk is aan Hem, samen met Hem in het juk, om nederigheid en zachtmoedigheid van Hem te leren, door de werking van de Heilige Geest.
Het vele dwangmatige lawaai van de kingdom now beweging, stuit mij zo tegen de borst!
Net als in 'laatste reformatie', je moet de straat op, je moet in tongen spreken, je moet genezen, anders is het nog niet helemaal goed. De gaven worden (naar Zijn believen) uitgedeeld door de Gever, en kunnen niet afgedwongen worden. Laten we eerst naar de vrucht van de Geest verlangen in ons leven!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron