Doden opwekken, zieken genezen, demonen uitdrijven: geldt deze opdracht nog?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Doden opwekken, zieken genezen, demonen uitdrijven: geldt deze opdracht nog?

Berichtdoor Radical » 10 aug 2017 09:32

De opdracht die Jezus geeft aan zijn discipelen, geld deze nog steeds, hoe kijken jullie hier tegenaan ??
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor de passant » 10 aug 2017 12:45

Radical schreef:De opdracht die Jezus geeft aan zijn discipelen, geld deze nog steeds, hoe kijken jullie hier tegenaan ??

Ja hoor 100%, en daar zijn ze/we in kerken en gemeenten elke zondag dan ook druk mee bezig, of waar denk jij waar al die preken(wek doden op) bidden voor zieken , soms handen opleggen ,en zelfs soms zalfen met olie of mensen die in medische beroepen werkzaam zijn( genees zieken)enz voor dienen of bezig zijn? en al die duizenden christelijke boeken(drijf demonen uit)dan voor geschreven zijn?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Chaya » 10 aug 2017 15:36

Nee, Jezus vroeg en vraagt niet aan ons om doden op te wekken. Hij deed dat enkele malen. En dat was zo bijzonder dat dit geen honderden mensen waren. Wij hebben deze gave niet gekregen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor benefietdiner » 10 aug 2017 19:21

Radical schreef:De opdracht die Jezus geeft aan zijn discipelen, geld deze nog steeds, hoe kijken jullie hier tegenaan ??

Het was een bijzondere opdracht die Jezus expliciet aan zij 12 discipelen gaf in Mattheüs 10. Jezus stuurde hen erop uit met de opdracht: "Ga niet naar de ongelovigen of de Samaritanen, maar alleen naar het volk van Israël, Gods verloren schapen. Zij, de discipelen, moesten gaan vertel dat het Koninkrijk van de hemelen vlakbij en op aarde gekomen is.

Thans versta ik als heiden Mattheüs 10:8 dat ‘geestelijk doden’ opgewekt moeten worden. Van naturen zijn de mensen dood en verstaan niet dat God hen lief heeft.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor MoesTuin » 11 aug 2017 10:47

benefietdiner schreef:Thans versta ik als heiden Mattheüs 10:8 dat ‘geestelijk doden’ opgewekt moeten worden. Van naturen zijn de mensen dood en verstaan niet dat God hen lief heeft.


Inderdaad en zeker geldt dat voor nu.
Als je de bijbel letterlijk leest dan versta je dat niet.
Maar als je de bijbel leest in het licht van de Heilige Geest dan versta je de woorden zoals deze ook beschreven staan.
"de letter maakt doodt, maar de Geest levend"

lichamelijk dood en geestelijk dood.
uit genade kunnen we geestelijk opgewekt worden en Levend worden in Hem
"Wie in de Heere Jezus Christus gelooft zal het Eeuwige Leven ontvangen"
Dat is de Zekerheid van het geloof.
dan ben je nu al reeds Hemelburger, zoals ook te lezen is in de bijbel.
"In het Huis van mijn Vader zijn vele woningen, zie ik ga heen om u plaat te bereiden"
Daar is geen dood, geen ziekte.....
Leef uit en in Christus alleen met behulp van Zijn Helper de Heilige Geest en wees een licht in Zijn Licht voor alle mensen om je heen zodat zij aangeraakt mogen worden door God alleen.
Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil

Johannes 6 vers 28 en 29

Zij zeiden dan tot Hem: Wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken? Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft.

Iedere gelovige zet dit werk voort en doordat de Heere Jezus in de hemel is en je sterkt door de kracht van de Heilige Geest, is deze in staat "grotere werken" te doen, dat is meer mensen te bereiken met het Evangelie van redding, zodat zij gaan leven, dat is, een relatie krijgen met de Vader en met de Zoon. Dit is tot verheerlijking van de Vader

"Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hen opwekken ten jongsten dage "

Verstaan wij deze oproep?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Radical » 11 aug 2017 18:51

Ik had gehoopt om een wat meer eenduidiger reactie, (ik hoop dat ik het goed omschrijf graag genade)

Passant: geeft aan dat dit nog steeds geld voor de kerk voor vandaag
Moestuin: heeft het niet over demonen en zieken, maar geeft wel aan dat doden opwekken geestelijke doden zijn.
Benefietdiner: geeft aan dat dit alleen de opdracht was voor de eerste apostelen (12) en dat dit nu niet meer van toepassing is.
Chaja: denkt dat jezus dit maar een paar keer gedaan heeft (doden opwekken) en dat wij deze gave niet hebben.

De opdracht van jezus, wek doden op genees de zieken en drijf demonen zullen allemaal met bovennatuurlijke kracht moeten gebeuren daar zijn we het over eens..

Als ik jullie de vraag zou stellen: zou een Christen in de naam van jezus kunnen bidden voor een zieke en genezing mogen verwachtten ?? .
En ligt dit weer anders dan demonen uitdrijven en doden opwekken ??
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2017 19:18

Radical schreef:Chaja: denkt dat jezus dit maar een paar keer gedaan heeft (doden opwekken) en dat wij deze gave niet hebben.

De opdracht van jezus, wek doden op genees de zieken en drijf demonen zullen allemaal met bovennatuurlijke kracht moeten gebeuren daar zijn we het over eens..

Als ik jullie de vraag zou stellen: zou een Christen in de naam van jezus kunnen bidden voor een zieke en genezing mogen verwachtten ?? .
En ligt dit weer anders dan demonen uitdrijven en doden opwekken ??

Ik denk dat het goed is dat jij het radicale eens loslaat, en het aan God overlaat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Radical » 11 aug 2017 19:44

Chaya schreef:Ik denk dat het goed is dat jij het radicale eens loslaat, en het aan God overlaat.


Mmm Religieus radicalisme' is te verklaren vanuit de etymologie van het woord en komt neer op het zoeken naar de wortels van het geloof.

Wie radicaal is, wil terug naar zijn roots..Wortels - dat is precies waaraan woorden als radicaal en radicalisme hun naam te danken hebben. Radicaal gaat namelijk via het Franse woord radical terug op het Latijnse woord radix (wortel), waaraan we trouwens ook het onschuldige woord radijsje ontleend hebben.

Beste Chaja, het gaat hier over iets anders, een opdracht van jezus aan zijn volgelingen, die zij ""laat het aan God over"" blijf zitten waar je zit en verroer je niet dan zal vanzelf de wereld bereikt worden met het evangelie van het koninkrijk..

sorry hoor ..
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Pcrtje » 11 aug 2017 22:43

Radical schreef:zou een Christen in de naam van jezus kunnen bidden voor een zieke
Ja, dat zou een christen kunnen doen.

Radical schreef:en genezing mogen verwachtten ?? .
Ja, het is in Nederland toegestaan om dit te mogen verwachten.

Radical schreef:En ligt dit weer anders dan demonen uitdrijven en doden opwekken ??
Nee, dat mag je uiteraard ook vragen aan God en je mag ook hopen dat het gebeurt.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor gravo » 11 aug 2017 23:38

Je kunt best radicaal zijn in je geloof en anderen voorhouden dat Jezus doden heeft opgewekt en zieken genezen en dat Hij ons christenen oproept om dat ook in Zijn Naam te doen. Dat dat zelfs een opdracht is. Je kunt daar ook best bij vertellen dat je meent dat die dingen, mits het met een oprecht en sterk geloof gepaard gaat, ook echt mogelijk zijn en dus voor onze eigen ogen kunnen gebeuren.

Maar je moet er wel eerlijk nog iets bij zeggen. En dat is dat al ons geloof, hoe radicaal dat ook is en welke bovennatuurlijke krachten je daar ook voor nodig acht, ten diepste toch geheel en al zijn gebouwd en gebaseerd op onze wens, op onze wil, op ons diepe verlangen dat het zal gebeuren zoals we het voor ons zien. Het is een geloofswerkelijkheid, een verwachting, een smachten misschien, een reikhalzend verlagen en uitzien naar een wereld zonder pijn, zonder dood,. zonder geweld, zonder gevaar en zonder zonde. Maar die wereld is er niet in de werkelijkheid.

Om dit duidelijk te maken vraag ik keer op keer naar concrete uitkomsten van dit radicale verlangen. Waar zijn dan die opgewekte doden? Waar zijn dan die wonderlijke genezingen?
Ik vraag daar naar, niet vanuit een gebrek aan geloof (dat is vaak het verwijt), maar ik vraag dat vanuit mijn eigen eerlijke waarneming. Ik kom ze niet tegen, al die succesvolle uitkomsten die je zou verwachten als alle christenen de opdracht van Jezus op de juiste wijze zouden uitvoeren.

Ik denk daarom dat alles wat anders in elkaar steekt, dan veel "radicale" christenen zeggen. In onze werkelijkheid is God onzichtbaar. Alleen in onze geloofswerkelijkheid bestaat God. En alleen in de geestelijke werkelijkheid zijn de wonderen, de verhalen, de verwachtingen, genezingen en opwekkingen aanwezig. Geloof is iets voor waar aannemen, dat we echter niet in handen hebben en dat we ook niet kunnen zien en tasten.
Geloven is vertrouwen
En dat woord gebruik je alleen als je de afloop nog niet weet. Door te vertrouwen krijg je vrede en troost. Door vertrouwen krijg je een andere en hoopvoller zicht op de toekomst. Ondanks dat het nog niet vervuld is, nog niet ontvangen is en nog verborgen ligt in een verre toekomst.
Verwar dit geloofsvertrouwen daarom niet met de realiteit van ons bestaan.
Ons bestaan wordt getekend door een grote en diepe kloof tussen ons en God.

Wie dus suggereert dat er daadwerkelijk doden zijn opgewekt (ik heb dat bijvoorbeeld ook van krid vernomen) die verwart een vurige wens met de werkelijkheid. Of hij licht de boel gewoon op (dat gevoel krijg ik bijvoorbeeld sterk bij het nep-evenement "Verwacht een Wonder" in Presikhaaf, Arnhem.) Beide zijn niet erg christelijk.

Dat zou eventueel kunnen worden ontkracht door meer gegevens te verstrekken van de claims over opwekking van doden. Maar ik krijg de indruk dat die vraag niet erg op prijs wordt gesteld. Maar toch, daar zou mijn ongelijk mee kunnen worden aangetoond.

Verwijt mij nu geen ongeloof. Ik ben een gelovige christen. Maar ik weet dat er een groot onderscheid is tussen de natuurlijke en de geestelijke werkelijkheid. Over beide moeten we eerlijk zijn. Het ene zien we met onze zintuigen, het andere zien we met geloofsogen

De term bovennatuurlijk verwerp ik. Het geestelijke is niet het bovennatuurlijke. Het bovennatuurlijke kan niet bestaan.

Er zijn maar twee werkelijkheden, die van de Schepper (God, de geestelijke werkelijkheid, God is een Geest) en die van de schepping (de natuurlijke werkelijkheid, de mens, van God vervreemd). Jezus verzoent die beiden (Hij is waarlijk God en mens). Daarom worden alleen rond Hem verhalen over genezingen, en opwekkingen van doden verteld. Bovennatuurlijk zou betekenen dat het geestelijke een uitbreiding, een plusje op het natuurlijke zou zijn. Maar het natuurlijke kan nooit de drager, de basis zijn voor het geestelijke. De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des geestes zijn.
Voor het geestelijke is een nieuwe geboorte nodig. Het kan nooit uit het natuurlijke voortkomen.

Zijt gij een leraar Israëls en verstaat gij deze dingen niet?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor pindas83 » 12 aug 2017 07:51

@radical

Chaya heeft gelijk m'n jongen, aan God overlaten! Het gaat er niet dat jij zieken moet gaan genezen of letterlijk doden moet opwekken.
In deze wereld worden mensen ziek, blijven mensen ziek, gaan mensen aan ziekten dood.
Is er dan geen genezing mogelijk? Natuurlijk wel, en we mogen/moeten daarvoor bidden maar dat betekent niet dat God daar altijd zondermeer gehoor aan geeft.
Sommige menen dat als je eenmaal alle 'geloofswetten' onder de knie hebt je eindeloos kan gaan genezen en opwekken.
Ik krijg altijd het onderbuikgevoel dat het vooral om de zgn. ''genezer" gaat, het gaat niet om Gods plan of wil maar zij moeten genezen. En als het dan niet lukt dan ligt het meestal aan het geloof van degene die ziek is,( ik moet even denken aan Zijlstra.)
Gravo stelt terecht de vraag waar het bewijs dan is van, met name, al die opgewekte doden.
Je hoort alleen maar vage verhalen van horen zeggen, nooit een arts die een officieel doodverklaarde weer op zag staan, meerdere getuigen, nooit iets wat fatsoenlijk gedocumenteerd is.
Het gaat naar mijn mening, wat Moestuin ook al aanhaalde, ook om geestelijk doden. Dat is uiteindelijk toch ook waar het om gaat?
Dood gaan we allemaal, tenzij Christus terugkomt in ons leven, maar als we geestelijk 'opgewekt' zijn dan haalt Hij ons uit ons graf!
Lijkt mij meer waard dan welke genezing of opwekking dan ook!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2017 09:55

Radical schreef:Beste Chaja, het gaat hier over iets anders, een opdracht van jezus aan zijn volgelingen, die zij ""laat het aan God over"" blijf zitten waar je zit en verroer je niet dan zal vanzelf de wereld bereikt worden met het evangelie van het koninkrijk..
sorry hoor ..

Jezus zei dit tegen zijn discipelen. Ik zei niet dat we moeten blijven zitten waar we zitten.
Maar het is arrogant en volstrekt onbijbels om te denken dat wij in staat zijn om mensen over te halen om te gaan geloven, dan wel te bekeren, dan wel te genezen.
Als iemand ernstig ziek is, mogen we voor zijn genezing bidden, zeker waar en ook met hem naar de dokter gaan voor medicijnen en behandeling.
Maar we bidden dan wel: Uw wil geschiede.
Dan is het Genade om het eens te worden met God. We ontvangen immers alles uit Zijn Hand! Dus ook ziekte, en vaak genezing.
Maar soms heeft God een ander doel met een ziekbed.
pindas83 schreef:Sommige menen dat als je eenmaal alle 'geloofswetten' onder de knie hebt je eindeloos kan gaan genezen en opwekken.
Ik krijg altijd het onderbuikgevoel dat het vooral om de zgn. ''genezer" gaat, het gaat niet om Gods plan of wil maar zij moeten genezen. En als het dan niet lukt dan ligt het meestal aan het geloof van degene die ziek is,

Ja verschrikkelijk. Alsof geloven een actieve daad vanuit de mens is. Geloof wordt geschonken. Is een gave!
En wat die gebedsgenezers kunnen, kon Jomanda ook. Ogenschijnlijk!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor gravo » 13 aug 2017 09:03

Ik wil nog even wijzen op een veelbetekenend taalfoutje in de topic-titel. Er behoort te staan geldt in plaats van geld.
Ik krijg wel vaker de indruk dat als christenen heel interessant gaan doen over het genezen van zieken, uitdrijven van demonen of het opwekken van doden, het begrip geld niet ver weg is.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Pcrtje » 13 aug 2017 11:51

gravo schreef:Ik wil nog even wijzen op een veelbetekenend taalfoutje in de topic-titel. Er behoort te staan geldt in plaats van geld.
Ik krijg wel vaker de indruk dat als christenen heel interessant gaan doen over het genezen van zieken, uitdrijven van demonen of het opwekken van doden, het begrip geld niet ver weg is.

gravo
Gravo, het was mij ook al opgevallen en ik had precies dezelfde gedachte.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezus zegt " wek doden op, genees zieken, en drijf demonen uit" geld dit nog voor nu ??

Berichtdoor Teus » 13 aug 2017 22:38

Nee, wij kunnen dat niet, Jezus doet het.
Veel in dit topic doet vermoeden dat wij mensen doden moeten/kunnen op wekken, zieken genezen en demonen uitdrijven. Maar wij mensen zijn tot niets goeds in staat. Als we het kunnen is het uitsluitend in de Naam van Jezus, in het vertrouwen in Hem. Wanneer wij menen in deze situatie geen doden op te kunnen wekken denken we te klein van Jezus. Dat doen we heel vaak maar in dit geval specifiek.
We spreken hier over gebedsverhoring en gebedsverhoring komt door vertrouwen, geloof.
Ik heb tientallen keren gebedsverhoring gekregen betreft terugkerende gezondheid. Demonen uitdrijven en doden opwekken, daar heb ik nog nooit voor gestaan.

gravo schreef:
Geloven is vertrouwen
En dat woord gebruik je alleen als je de afloop nog niet weet. Door te vertrouwen krijg je vrede en troost. Door vertrouwen krijg je een andere en hoopvoller zicht op de toekomst. Ondanks dat het nog niet vervuld is, nog niet ontvangen is en nog verborgen ligt in een verre toekomst.
Verwar dit geloofsvertrouwen daarom niet met de realiteit van ons bestaan.
Ons bestaan wordt getekend door een grote en diepe kloof tussen ons en God.

Ik zou het zeer op prijs stellen dat je hier dan maar “mijn” gebruikt in plaats van “ons”.
Bij mij is geen diepe kloof tussen God, ik mag en relatie met Hem hebben en zover ik weet enkele hier op dit forum met mij.

Ik begrijp dat je dan niet in deze dingen geloofd als tussen jou en God een diepe kloof zit. Wanneer je geen relatie met God hebt, wat je zelf aangeeft, kun je ook niets van Hem verwachten.

Chaya schreef:Nee, Jezus vroeg en vraagt niet aan ons om doden op te wekken. Hij deed dat enkele malen. En dat was zo bijzonder dat dit geen honderden mensen waren. Wij hebben deze gave niet gekregen.

Het is geen algemene gave, het is gebedsverhoring. Wij vragen of Hij het wil doen en ons wil gebruiken in Zijn Naam.
Chaya schreef: . Geloof wordt geschonken. Is een gave!

Dit is m.i. te gemakkelijk, We hebben en klein gelovige en een groot gelovige. We moeten groeien in het geloof en dat kan wanneer je je er naar uitstrekt.

gravo schreef:Ik wil nog even wijzen op een veelbetekenend taalfoutje in de topic-titel. Er behoort te staan geldt in plaats van geld.
Ik krijg wel vaker de indruk dat als christenen heel interessant gaan doen over het genezen van zieken, uitdrijven van demonen of het opwekken van doden, het begrip geld niet ver weg is.
gravo

Tis maar net hoe je het wil zien.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten