Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 02 aug 2017 13:01

DE GESCHIEDENIS VAN HET CALVINISME
Een van de oudste en prominentste filters in het christendom is het calvinisme. Wanneer we het woord calvinisme horen denken we natuurlijk aan Johannes Calvijn uit de 16de eeuw, maar hoewel hij het systeem dat bekend staat als calvinisme formaliseerde, stamt het uit een tijd ver vóór hem. Calvinisme zoals wij het kennen bestaat al bijna de hele geschiedenis van de kerk. Het kwam niet specifiek voort uit de Reformatie en is ook niet specifiek Protestants. In feite is de rooms-katholieke kerk ook zeer diepgaand beïnvloed door het calvinisme omdat de grondlegger ervan katholiek was.
Calvijn verkreeg zijn ideeën van Augustinus, die leefde van 354-430 n Chr, de eerste jaren van de kerkgeschiedenis, in dezelfde periode als Eusebius. Augustinus was een belangrijk filosoof van die tijd zelfs voordat hij christen werd en hij werd diepgaand beïnvloed door de Griekse filosofie. In zijn vroege jaren had Augustinus Plotinus als mentor een volgeling van Plato, en voordat Augustinus christen werd was hij aanhanger van de door Plotinus herziene versie van Plato's werken. Het is dus werkelijk zo dat hetgeen we nu kennen als het calvinisme in feite begon bij Plato.

Vanwege de lange bestaansduur van dit geloofssysteem heeft het bijna iedere tak van het christendom beïnvloed, zelfs diegenen die zeggen dat ze geen calvinist zijn. De moeilijkheid hierbij is dat er tegenwoordig maar weinig christenen zijn die de Griekse filosofie begrijpen en dat weinigen zich realiseren dat deze ideeën over de Schrift heen worden gelegd om deze op een bepaalde manier te interpreteren. Deze ideeën zijn onderbewuste filters in ons denken, die ervoor zorgen dat we op een bepaalde manier interpreteren en geloven, zonder dat we zelfs maar begrijpen waarom om deze reden is het voor alle christenen belangrijk om de overtuigingen en vooronderstellingen van het calvinisme te begrijpen en zo te kunnen herkennen hoe deze filter hun perceptie van de bijbel heeft beïnvloed

ONVERANDERLIJK, ONBEWOGEN EN TIJDLOOS

Het calvinisme berust op het fundament van drie ideeën over het wezen van God- onveranderlijk, onbewogen (zonder emoties) en tijdloos. De Griekse filosofen Plato, Aristoteles en Socrates die tussen 500 en 300 voor Christus leefden, stelden zich de vraag: 'Als er een schepper- god is, die alles heeft geschapen, hoe zou hij dan zijn?' Zij benaderden dit vanuit het perspectief van een filosoof en kwamen uiteindelijk uit op drie eigenschappen van deze schepper-god: onveranderlijk, onbewogen en tijdloos.

Dit is de oorsprong van het fundament van het calvinisme Het calvinisme is een systematische theologie, een briljant uitgedachte filosofie en interpretatiesysteem. Het is niet gebaseerd op het direct lezen van de bijbel, maar op filosofische ideeën over God, die daarna werden gebruikt om de Schrift te interpreteren. Het kan bogen op enkele van de grootste denkers uit de christelijke geschiedenis en er zijn ook vandaag de dag nog gerespecteerde en briljante leiders, zoals R.C. Sproul die het aanhangen.

Het feit dat het briljant en goed uitgedacht is betekent echter nog niet dat het de Schrift altijd recht doet. Wanneer mensen de bel door de bril het calvinisme bekijken, past ongeveer 80 procent van ervan netjes binnen het calvinisme, maar dan moeten ze een manier vinden om die andere 20 procent in hun systeem te laten passen. Dit is iets wat we duidelijk terugzien in de drie fundamentele concepten van het calvinisme
(bron radical en vredestichter)
Laatst gewijzigd door Radical op 28 aug 2017 15:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekend dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 07 aug 2017 18:12

Bron vredestichter en radical ander forum !!

De Calvinistische bril zegt God is onveranderlijk


De overtuiging dat God onveranderlijk is, is door de hele kerk geschiedenis heen te vinden, Uiteindelijk staat er ook in Hebreeen 13a Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde

Het idee dat God niet verandert is heel troostrijk. Hij zal altijd liefdevol en vriendelijk en rechtvaardig zijn. De bijbel maakt dat duidelijk Het is echter belangrijk om het verschil te zien tussen zeggen dat God niet kan veranderen en zeggen dat God niet van gedachten kan veranderen. De bijbel vertelt ons inderdaad dat God onveranderlijk is qua karakter en integriteit, maar zegt niet dat God niet van gedachten kan veranderen.

Veel mensen echter, inclusief vele prominente leraren en theologen in de geschiedenis, geloven dat God op geen enkele manier verandert, zelfs niet van gedachten. Dit is het calvinistische standpunt. De klassieker van A w Tozer bijvoorbeeld, The Attributes of God, deel 2, bevat bijvoorbeeld een hoofdstuk over de onveranderlijkheid van God. Het probleem met het idee van onveranderlijkheid is dat het Oude Testament op veel plaatsen zegt dat God van gedachten veranderde (zie Ex 32:14; 33:1-3, 14; Num. 16:20-35; 41-48; Deut. 9:13-29; 1 Kon. 21:21-29; 2 Kron. 12:5-8; Jer, 26:2-3, 19; Amos 7:1-6; Jona 3:10) Hoe ziet iemand deze verzen in het licht van onveranderlijkheid?

Zij die deze verzen benaderen met het calvinisme als filter, zullen aannemen dat ze onmogelijk kunnen betekenen dat God echt van gedachten veranderde, omdat zij geloven dat Hij niet verandert. Zodoende, wanneer ze lezen dat God besloot Israël te vernietigen totdat Mozes bij Hem begon te pleiten en Hem ertoe overhaalde om zich in te houden en te bedaren dan zeggen ze dat het absoluut niet kan betekenen dat God van gedachte veranderde, hoewel de tekst duidelijk zegt: "Toen kreeg de HEERE berouw over het kwaad dat Hij gesproken had Zijn volk te zullen aandoen (Ex. 14 HSV). Wanneer dat met de calvinistische bril op gelezen. wordt, is de enige logische conclusie dat God een spelletje met Mozes speelde. Hij veranderde niet echt van gedachten, maar had het al die tijd et eindresultaat dat Mozes dit gesprek met Hem zou hebben en dat het sparen van Israël zou zijn. Zo ook als zij Genesis 6:6 lezen, waar staat: "Toen kreeg de HEERE er berouw over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart" (HSV). Hierover zullen ze zeggen dat het niet kan betekenen dat Hij echt berouw had, omdat een God die nooit verandert geen berouw kan ervaren.

Dit soort rationalisaties van een tekstgedeelte om het passend te maken voor iemands filter wordt antropomorfisme genoemd, een menselijke uitleg van het goddelijke. Op deze manier, zegt men, kan de bijbel niet echt bedoelen wat deze lijkt te bedoelen, omdat dat hun rationele overtuigingen over het wezen van God geweld aan zou doen. Dit gebeurt vaak onder calvinisten, omdat zij met een systeem werken dat gebaseerd is op menselijke filosofie en niet op de bijbel. Het is de filosofie die hun verteld heeft dat God onveranderlijk is en niet van gedachten kan veranderen, niet het Woord van God.

Heeft God emotie's of is Hij onbewogen ??
Laatst gewijzigd door Radical op 09 aug 2017 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekenT dit eigenlijk ??

Berichtdoor Pcrtje » 09 aug 2017 15:08

Radical schreef:*Verwijderd door moderator. Graag de bron van het artikel plaatsen als je lappen tekst overneemt van andere websites.*

(bron radical en vredestichter)
Radical schreef:Bron vredestichter en radical ander forum !!
Je maakt het er niet veel beter op. :P Als je citeert dien je duidelijk aan te geven waarvandaan die informatie komt, wie de auteur is en welk gedeelte van je bijdrage onderdeel van je citaat is en welk gedeelte niet. Het is ook belangrijk je eigen woorden toe te voegen aan het citaat, zodat je je eigen interpretatie duidelijk maakt en het kunt inpassen in de context van het gesprek.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekenT dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 09 aug 2017 19:23

Pcrtje schreef:Je maakt het er niet veel beter op. :P Als je citeert dien je duidelijk aan te geven waarvandaan die informatie komt, wie de auteur is en welk gedeelte van je bijdrage onderdeel van je citaat is en welk gedeelte niet. Het is ook belangrijk je eigen woorden toe te voegen aan het citaat, zodat je je eigen interpretatie duidelijk maakt en het kunt inpassen in de context van het gesprek.


Deze Citaat heb ik zelf geschreven, wat moet ik daar nog meer aan toe voegen ??
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 11 aug 2017 06:56

Heeft God alles onder controle ??
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 28 aug 2017 15:37

het concept dat God geen emoties ervaart. De Griekse filosofen hadden het stoicisme hoog in het vaandel en vonden dat emotie bij iemands lagere natuur hoorde- iets dat onderdrukt en overwonnen moest worden.
Zij probeerden hun levens volkomen onthecht van hun emoties te leven. Het is hierom dat geloofden dat een volmaakte god op geen enkele manier emoties kon hebben. Wanneer we echter naar de bijbel kijken dan zien we hoeveel ervan zou moeten veranderen om te geloven dat God zonder emotie is. De bijbel staat vol uitspraken over Gods emoties- boosheid, plezier, liefde, vreugde, enzovoort. Volgens de oorspronkelijke taal bijvoorbeeld rong en draaide van vreugde in het rond toen de discipelen van hun terugkwamen en verslag uitbrachten dat alle demonen zendingsreis even waren en de zieken waren genezen (zie Lucas 10:21). Jezus
is de exacte representatie van de Vader (Hebr.1:3), en Hij liet heel veel emotie zien gedurende Zijn leven op aarde. Het is duidelijk dat het idee van een onbewogen God niet in de Schrift aanwezig is Om dus te geloven dat God onbewogen is, moeten mensen met allerlei verklaringen komen (antropomorfismen) waarom de bijbel niet echt een emotionele God kan beschrijven. Omdat dit concept zo onlogisch is, zijn veel calvinisten op dit punt niet consistent. Zij geloven dat God onbewogen is, maar hebben het tegelijkertijd over zijn boosheid. Het is alsof ze geloven dat God in staat is om bepaalde (negatieve) emoties te hebben maar geen andere, meer positieve, emoties. Het is eenvoudig te zien hoe een geloof als dit ons vermogen om God als onze Vader te zien kan hinderen. Als Hij geen emoties heeft, of alleen maar negatieve emoties, dan geeft dat ons een koude en negatieve relatie met onze vade:
bij knippen en plakken van andere websites is bronvermelding nodig! ""deze zelfgemaakte studie had ik zelf geplaatst !!""
Laatst gewijzigd door Radical op 30 aug 2017 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ik een Calvinist!! wat betekend dit eigenlijk ??

Berichtdoor Chaya » 28 aug 2017 15:50

Radical schreef:Heeft God emotie's of is Hij onbewogen ??

Is dat nu je uiteindelijke vraag? Stel je die aan ons of geef je steeds zelf het antwoord?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2017 16:07

Radical schreef:* verwijderd door moderator: bij knippen en plakken van andere websites is bronvermelding nodig! *


- Calvinisten stellen helemaal niet God onbewogen is. Ik heb dat nog nooit gehoord in de kerk, integendeel. Waar haal je dat denkbeeld vandaan?
- Je kan niet naar Jezus kijken en zeggen: Jezus is de exacte representatie van de Vader. Jezus is God maar werd ook mens. De Vader is geen mens. Jezus had honger, werd ziek, stierf en stond weer op. God heeft zeker emoties, hoe kunnen calvinisten anders zeggen dat God liefde is? Liefde is emotie. Maar dit argument is niet correct.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor hans0166 » 28 aug 2017 16:21

Marnix schreef:Liefde is emotie.


is dat wel zo?.. verliefdheid wel, maar liefde is volgens mij een houding en "staat" .. geen emotie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2017 16:27

Het gaat echt wel gepaard met emotie. Als je van iemand houdt is dat niet alleen verstandelijk maar ook emotioneel. Het is ook een houding en een staat maar niet alleen maar. Gelukkig maar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor pindas83 » 28 aug 2017 17:52

Hans is een koele kikker! Laat je vrouw het maar niet horen Hans dat je alleen verstandelijk van haar houd, ik weet zeker dat er dan wat zwaait :)bezem
(Kon geen deegroller vinden, deze kwam het meest in de buurt)

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 30 aug 2017 15:11

Lieve lieve Moderator wat moet ik doen om te laten zien dat ik dit zelf geschreven heb en op een ander forum geplaatst heb, dus zelf de bron ben, zegt u het maar, ik had u dit ook al gemaild !!

""Verwijderd door moderator. Graag de bron van het artikel plaatsen als je lappen tekst overneemt van andere websites.*""
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 30 aug 2017 16:23

Radical schreef:Lieve lieve Moderator wat moet ik doen om te laten zien dat ik dit zelf geschreven heb en op een ander forum geplaatst heb, dus zelf de bron ben, zegt u het maar, ik had u dit ook al gemaild !!

""Verwijderd door moderator. Graag de bron van het artikel plaatsen als je lappen tekst overneemt van andere websites.*""


misschien is mijn artikel overgenomen ""andere websites"" ik Heb alleen de naam radical en vredestichter hier voor gebruikt op ander forum, ik hoor graag van u
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor hans0166 » 30 aug 2017 16:41

pindas83 schreef:Hans is een koele kikker! Laat je vrouw het maar niet horen Hans dat je alleen verstandelijk van haar houd, ik weet zeker dat er dan wat zwaait :)bezem
(Kon geen deegroller vinden, deze kwam het meest in de buurt)



hoezo bevooroordeeld...?..

mijn vrouw?.... alsjeblieft zeg bewaar me ervoor. Er zijn ook mensen die voor andere relatievormen op deze wereld gezet zijn.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor pindas83 » 30 aug 2017 16:56

hans0166 schreef:hoezo bevooroordeeld...?..

mijn vrouw?.... alsjeblieft zeg bewaar me ervoor. Er zijn ook mensen die voor andere relatievormen op deze wereld gezet zijn.


Vergeef mijn lompheid Hans ik ben soms wat voorbarig met conclusies maar een LAT-relatie had ik niet achter je gezocht!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 15 gasten