Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 31 aug 2017 18:23

De implicaties van wat we zojuist hebben besproken komen neer op een vraag over soevereiniteit- heeft God alles onder controle, of heeft Hij alles onder zijn hoede? Calvinisten, arminianen en open-theisten zijn het er allemaal over eens dat God soeverein is.

Echter, calvinisten nemen het standpunt in dat absolute soevereiniteit van God heet, wat zeggen wil dat God alle dingen onder controle heeft; Hij heeft de absolute beheersing over de gebeurtenissen in de wereld. Het positieve hiervan is, dit betekent dat gelovigen op Gods soevereiniteit kunnen steunen en geloven dat alle dingen voor hen ten goede zullen meewerken. God heeft overal een bedoeling mee en Hij zal zijn zorg geven bij al hun problemen in het leven.

Calvinisten leggen sterk de nadruk op het steunen op God, dat ze geloven dat God alles volkomen onder controle heeft !! klopt dit ?
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor hans0166 » 31 aug 2017 19:41

pindas83 schreef:een LAT-relatie had ik niet achter je gezocht!


met LAT zit je er toch erg dichtbij, alleen op een iets andere manier dan de meeste mensen gewend zijn. Ik LAT niet met een persoon :-k maar met een gemeenschap waar ik me SCJ op langere termijn bij wil aansluiten.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor gravo » 31 aug 2017 21:55

Toffe jongens, die calvinisten!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor pindas83 » 31 aug 2017 22:46

hans0166 schreef:met LAT zit je er toch erg dichtbij, alleen op een iets andere manier dan de meeste mensen gewend zijn. Ik LAT niet met een persoon :-k maar met een gemeenschap waar ik me SCJ op langere termijn bij wil aansluiten.


Groot gelijk Hans. Je moet ook niet willen samenwonen met een complete gemeenschap, daar komen problemen van.
Je mag bijna nooit bepalen wat er gegeten wordt en als je televisie wil kijken staat waarschijnlijk GTST op omdat vrouwen nou eenmaal altijd alles willen bepalen.

Welke gemeenschap is dat Hans, is er een site? :-k

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor pindas83 » 31 aug 2017 22:49

gravo schreef:Toffe jongens, die calvinisten!

gravo


Niet te hard gravo, straks willen ze allemaal bij ons clubje.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor Radical » 01 sep 2017 07:58

De implicaties van wat we zojuist hebben besproken komen neer op een vraag over soevereiniteit- heeft God alles onder controle, of heeft Hij alles onder zijn hoede?
Calvinisten, arminianen en open-theisten zijn het er allemaal over eens dat God soeverein is.

Echter, calvinisten nemen het standpunt in dat absolute soevereiniteit van God heet, wat zeggen wil dat God alle dingen onder controle heeft; Hij heeft de absolute beheersing over de gebeurtenissen in de wereld. Het positieve hiervan is, dit betekent dat gelovigen op Gods soevereiniteit kunnen steunen en geloven dat alle dingen voor hen ten goede zullen meewerken. God heeft overal een bedoeling mee en Hij zal zijn zorg geven bij al hun problemen in het leven.
Calvinisten leggen sterk de nadruk op het steunen op God, dat ze geloven dat God alles volkomen onder controle heeft

Maar deze gedachtegang betekent dat wanneer er een tragedie plaatsvindt, God alles onder controle heeft. Mensen verklaren dit door dingen te zeggen als: 'Gods werken zijn ondoorgrondelijk', of Alles heeft zijn reden'. De logische conclusie van uitdrukkingen als deze is dat een tragedie een oordeel van God is. Het probleem van de doctrine van absolute soevereiniteit is, dat als God alles onder controle heeft, Hij ook het kwaad dat plaatsvindt beheerst. Dit schept een erg duister en verwarrend beeld van een God die zegent, voorziet, beschermt, geneest enzovoort, maar die ook achter abortus, verkrachting, moord, incest, genocide, oorlog en ieder ander kwaad zit.

Het calvinisme rechtvaardigt zich door te zeggen dat, omdat God volkomen soeverein is en in een tijdloze zone leeft, zelfs tragedies en het kwaad onderdeel zijn van zijn voorbeschikte plan. Zelfs de duivel, de vader van alle kwaad, wordt gezien als een marionet voor Gods soevereine wil.
Dit betekent dat het weerstaan van de duivel in feite hetzelfde is als het weerstaan van God
Met andere woorden, calvinisten kunnen logischerwijs niet worstelen met overheden, machten, wereldbeheersers van de duisternis en de boze geesten in de hemelse gewesten (zoals Efez. 6:12 zegt) als zij geloven dat God degene is die kwade gebeurtenissen regisseert gezien van de verwarring die het schept over het karakter van God is het probleem met de leerstelling van absolute soevereiniteit dat dit moeilijk terug te vinden is in de Schrift. In plaats van het idee dat God alles en iedere gebeurtenis onder controle heeft, krijgen we het idee dat God alles onder zijn hoede heeft. Dit lijkt op elkaar, maar het verschil heeft grote implicaties. Wanneer we zeggen dat God alles onder zijn hoede heeft, dan bedoelen we dat Hij almachtig is en autoriteit heeft over het hele universum en alles daar binnen. Het betekent echter niet dat Hij alle situatie´s beheerst. Met andere woorden, als God alles onder zijn hoede heeft (maar niet onder controle) dan zijn mensen in staat om tegen Gods wil in te handelen.
Mensen kunnen door de duivel beinvloed worden om kwaad te doen, en God heeft er geen deel aan. Als God alle onder zijn hoede heeft, betekent dit dat Hij als een koning op de troon zit, terwijl er een heleboel dingen in zijn land gebeuren, goed en slecht. Het land zit vol met ambassadeurs, met mensen die een relatie met Hem hebben, maar ook met rebellen, demonen en satan.

Hij zit op de troon als de ultieme autoriteit en Hij is almachtig, maar Hij is niet degene die de oorzaak is van alles wat er in het land plaatsvindt. Dit is het verschil tussen de dingen onder controle of onder de hoede hebben. Als God alles onder controle heeft, dan betekent dit dat mensen niet de vrijheid hebben om keuzes te maken. Vrijheid impliceert het vermogen om te kunnen kiezen, om uit eigen wil de goede of de verkeerde keuze te maken- en niet omdat het voorbestemd was.

De logische implicaties van het idee dat God alles onder controle heeft is een stevig argument tegen de doctrine. Bijvoorbeeld, als iemand voorbestemd is om te zondigen betekent dit dat God degene is die de zonde veroorzaakte. Als dat waar is, kan de persoon moeilijk verantwoordelijk gehouden worden voor die zonde.

Maar, volgens het calvinisme zal die persoon naar de hel gestuurd worden voor de zonde waarvoor hij door God was voorbestemd om te plegen. Het probleem van absolute soevereiniteit komt neer op het feit dat het gewoon niet logisch is en het heeft ervoor gezorgd dat veel mensen die nadenken atheist zijn geworden omdat ze zo'n soort God niet konden accepteren.

Degenen die geloven dat God alles onder zijn hoede heeft maar niet alles onder controle, komen tot een volkomen andere conclusie ten opzichte van het kwaad- vaak genaamd de warfare world (de wereldvisie van strijd). Wanneer zij ergens in de wereld kwaad zien, dan geloven zij dat dit het resultaat is van mensen die door de duivel beinvloed werden om slechte keuzes te maken tegen Gods wil.

Maar omdat zij geloven dat God alles onder zijn hoede heeft en dat zij de ambassadeurs zijn, geloven ze dat zij de autoriteit hebben om er iets tegen het kwaad te doen ze kunnen mensen genezen en stormen bevelen op houden, mensen uit de dood laten opstaan enzovoort. Deze gedachtegang verandert de vraag met ``waarom liet God dit gebeuren?' in waarom lieten wij dit gebeuren?

wij worden zo 'eigenaar' en krijgen persoonlijke verantwoordelijkheid, gebaseerd op de overtuiging dat de hemel van de Heer is en dat Hij de aarde aan de mensheid gegeven heeft (zie Ps. 115:16).
Hij heeft de aarde aan zijn mensen gegeven om er eigenaar van te zijn, erover te heersen en om ambassadeurs te zijn die Zijn hemel op brengen aarde brengen

In dit scenario is de duivel in werkelijkheid een rebel die eigen baas is, die tegen Gods wil in handelt; wij moeten hem weerstaan en ervoor zorgen dat hij zich onderwerpt aan Gods wil. Dit komt overeen met het Schriftuurlijke patroon, waar Jezus zijn apostelen trainde om de Kerk te leren om de zieken te genezen en demonen uit te werpen.

De mensen zijn op een hele wezenlijke manier bij dit proces betrokken; ze zijn niet alleen maar marionetten die wachten op de soevereine wil van God. Ze de autoriteit gekregen hebben om te handelen.
De implicatie van deze autoriteit is dat God zijn mensen werkelijk een mate van zeggenschap gegeven heeft, wat betekent dat Hij niet overal de zeggenschap over kan hebben.

Volgens de 'warfare view' zijn wij ambassadeurs, zijn onze vijanden nog steeds hier en zijn we in staat van oorlog totdat op een bepaald punt in de toekomst iedere knie zich zal buigen voor Christus
Een andere implicatie van deze discussie tussen onder controle en der Zijn hoede is de kwestie van Gods wil voor onze levens. Als we God zien als een controlerende God, dan zullen we ons voortdurend afvragen of datgene wat we doen wel Gods wil voor ons is. Als Jezus de deur is en de weide is zijn Koninkrijk, dan zullen we, wanneer we als zijn schapen zijn wei binnen komen, van Hem verwachten dat Hij ieder voorbestemd sprietje gras voor ons zal plukken zodat we ze één voor één op eten. In tegenstelling daarmee hebben degenen die geloven dat God alles onder de hoede heeft de overtuiging dat zijzelf de persoonlijke vrijheid en autoriteit hebben om beslissingen te nemen, zolang die beslissingen maar op één lijn staan met het wezen en de bedoeling van Gods Koninkrijk. ze geloven dat God hun vertelt, als schapen in de wei van Gods Koninkrijk dat zij van al het gras binnen de wei mogen eten. Met andere woorden,

het is legitiem dat mensen keuzemogelijkheden hebben en het zo kunnen dat er niet maar één goed antwoord is. Volgens deze visie is de wil van God niet een rigide, gedetailleerd plan voor iemands leven, maar een manier van met God leven en bij Hem zijn. We zien deze werkelijkheid in de manier waarop de bijbel over de wil van God spreekt. Paulus schreef bijvoorbeeld in 1Tess. 5:16-18: "Verblijd u altijd. Bid zonder ophouden. Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u"(HSV).

Hier wordt Gods wil in algemene principes uitgedrukt, die in alle scenario's van iemands leven kunnen worden toegepast. Het gaat hier niet over waar we naartoe moeten verhuizen, of wie we moeten trouwen, maar over gewoonten en gebruiken die deel zouden moeten uitmaken van ieder seizoen van iemands leven. In deze verzen zegt God dat Hij wil dat we met Hem communiceren en gelukkig en tevreden zijn.
Iedere goede bruidegom zou voor zijn bruid precies deze drie dingen willen zo zegt ook 1 Petrus 2:15 "God wil namelijk dat u door het goede te doen onwetende dwazen de mond snoert. Met andere woorden, het is Gods wil voor ons dat we met zo'n integriteit en karakter leven dat we onverstandige en dwaze mensen het zwijgen opleggen. Filippenzen 2:13 zegt: "...want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt." Hieruit leren we dat God werkelijk in ons is, en deze 'staat van zijn' volgens Zijn wil uitwerkt.

Het gaat niet alleen over handelingen en keuzes, maar over de staat van zijn die Hij in ons aan het scheppen is. Zo zegt ook Romeinen 12:2: En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene (NBG 51) Opnieuw zien we hier dat Gods wil voor ons het grote plaatje is niet de details. Zijn wil voor ons is dat ons denken vernieuwd wordt. Dit perspectief op Gods wil wordt ondersteund door Jacobus 1:5, waar staat: "Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven." Dit gaat niet over het niet kennen van de wil van God, maar over het nodig hebben van wijsheid om onze eigen beslissingen te kunnen nemen

Wanneer we binnen de wil van God leven, als staat van zijn', dan kunnen we wijsheid vinden om onze dagelijkse beslissingen te nemen. De discipelen en de eerste gelovigen waren duidelijk het voorbeeld voor deze manier van leven. Ze maakten zich geen zorgen of ze wel de juiste beslissing namen, maar gingen volgens het groen licht principe' te werk.

Met andere woorden, om de metafoor van een verkeerslicht te gebruiken, het licht staat op groen, tenzij het op rood springt

We zien in Handelingen 16:6,7 Ze trokken door Frygië en de landstreek Galatie, omdat ze door de heilige Geest werden verhinderd Gods woord in Asia te verkondigen. Toen ze bij de grens van Mysië kwamen, wilden ze doorreizen naar Bitynie, maar dat stond de Geest van Jezus hun niet toe Hun zendingsreis werd verhinderd door de Geest van Jezus.

Ze begonnen hun reis niet met aan God te vragen waar ze naar toe moesten gaan. Ze besloten gewoon ergens heen te gaan en als Hij tussenbeide zou komen zouden ze ergens anders naar toe gaan. God had gezegd dat ze het evangelie moesten verkondigen en dat deden ze.

Ze leefde vanuit het perspectief van die grotere wil, zonder zorgen over de details wáár ze dat moesten doen. Te midden van die levensstijl gaf God hun soms specifieke leiding, zoals met het bovenstaande verhaal en dit verhaal dat later in het hoofdstuk komt Daar kreeg Paulus 's nachts een visioen, waarin een man uit Macedonië hem toeriep: "Steek over naar Macedonië en kom ons te hulp!' Toen Paulus dit visioen had gezien, wilden we meteen naar Macedonië vertrekken, omdat we eruit opmaakten dat God ons geroepen had om aan de mensen daar het evangelie te verkondigen (Hand. 16:9-10) Ze vertrouwden erop dat als ze de verkeerde weg insloegen, dat God hun de weg kon versperren of weer de goede kant op zou leiden. Wij kunnen met hetzelfde vertrouwen leven. Dit te weten stelt ons in staat om volgens het 'groen licht principe' te werken en er voor te gaan, en God te vertrouwen om ons te stoppen als we de verkeerde richting in zouden gaan
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ik een Calvinist!! wat betekent dit eigenlijk ??

Berichtdoor elbert » 01 sep 2017 11:10

Radical schreef:De implicaties van wat we zojuist hebben besproken
Wat heb je zojuist besproken en met wie?
Vanochtend bij iemand op de koffie geweest?
O, nee. Dit is natuurlijk zo'n knip- en plakactie van je schrijfsels op andere fora zonder de bedoeling om werkelijk in gesprek te gaan.
Welnu, dit is een discussieforum, geen preekforum of lezingenforum.
Aangezien dit topic uitsluitend gaat over de vraag hoe jij calvinisten ziet (en niet hoe ze zichzelf zien), lijkt het me beter om zowel jezelf als ons deze stromannen verder te besparen.
Dit topic gaat dus dicht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten