kinderbijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

kinderbijbel

Berichtdoor Lalage » 29 jul 2017 09:30

Pas geleden is de allereerste kinderkoran uitgekomen. Er waren wel kinderboeken voor moslims, maar het is voor het eerst dat de Koran in zijn geheel wordt besproken voor kinderen, in vier dikke delen. Ik vind het een enorme aanwinst voor onze islamitische medelanders. Toch is er ook kritiek op vanuit conservatieve hoek, omdat de Koran eigenlijk alleen in het Arabisch gelezen mag worden.

Dat brengt mij op de vraag: hoe denken jullie over kinderbijbels? Is dat een mooi hulpmiddel of is het beter om kinderen van jongs af aan uit de 'echte' bijbel voor te lezen?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: kinderbijbel

Berichtdoor lekkerbek » 29 jul 2017 10:11

Het is zeker een mooi hulpmiddel, ik zou zelf een aantal teksten uit de gewone Bijbel lezen en dan het verhaal uit de kinderbijbel, zodat kinderen zich ook de Bijbel eigen gaan maken.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: kinderbijbel

Berichtdoor benefietdiner » 30 jul 2017 14:32

Lalage schreef:Dat brengt mij op de vraag: hoe denken jullie over kinderbijbels? Is dat een mooi hulpmiddel of is het beter om kinderen van jongs af aan uit de 'echte' bijbel voor te lezen?
Tsja..... wat is en 'echte' Bijbel.
Het valt mij wel op dat sinds ik de 'Bijbel in Gewone Taal' lees de kinderen aandacht hebben en vragen stellen. Dat hadden ze niet bij de Staten vertaling of HSV.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: kinderbijbel

Berichtdoor Jesaja40 » 30 jul 2017 15:57

Een kinderbijbel is verhalend vanuit de zienswijze van de schrijver. Gewoon begrijpelijke taal, die ieder kind kan begrijpen. Een geweldig hulpmiddel voor ouders waar de didactische vaardigheden net niet toereikend zijn als zij uit de gewone Bijbel voorlezen. Ik hoor dat als er mensen hardop uit de Bijbel lezen dat op een plechtige manier doen.

Op mijn vraag waarom men het zo doet komt steevast het antwoord: maar het klinkt dan plechtig en eerbiedig. Ieder kind zal gaat luisteren als het op de meest eenvoudige wijze wordt gelezen, dan past zeker geen plechtstatigheid.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: kinderbijbel

Berichtdoor benefietdiner » 30 jul 2017 16:14

Plechtigheid, status, eerbiedig en serieus zijn is bij de christelijke orthodoxie een soort van echtheid terwijl de Bijbel zelf zegt worden al een kind.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kinderbijbel

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2017 07:43

Mwah, de meeste christenen, ook orthodoze, zijn volgens mij niet tegen het gebruik van kinderbijbels toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: kinderbijbel

Berichtdoor benefietdiner » 31 jul 2017 16:42

Marnix schreef:Mwah, de meeste christenen, ook orthodoze, zijn volgens mij niet tegen het gebruik van kinderbijbels toch?

Nee volgens mij niet sterker nog er zijn zelfs mensen uit die hoek die kinderbijbels geschreven hebben o.a. van H. Van Dam.http://www.uitgeverijdenhertog.nl/volwa ... Dam-H-van/ Maar ik reageerde op Jesaja40 die zei:
Jesaja40 schreef:Ik hoor dat als er mensen hardop uit de Bijbel lezen dat op een plechtige manier doen.

Op mijn vraag waarom men het zo doet komt steevast het antwoord: maar het klinkt dan plechtig en eerbiedig. Ieder kind zal gaat luisteren als het op de meest eenvoudige wijze wordt gelezen, dan past zeker geen plechtstatigheid.

En daar ben ik het mee eens.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron