Pniël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Pniël

Berichtdoor ereunao » 12 mei 2017 21:51

:24-32Strijd in PNIEL
24)
NB je hebt God boven alles in de hemel en de mens beneden op aarde. Maar er is een middengebied: de volken hebben engelen en Israel heeft Michael.
[1] Rasji en midrasjtanchoema: man= beschermengel van Ezau.
[2] MidrasjDewariem en de Zohar spreken over Sammael, hoofd van de boze engelen, de satan die hem aanklaagt en met vuisten sloeg.
[3] Man= Ezau zelf zoals beiden al worstelden in de buik van Rebekka en nu weer om het af te maken.
[4] Elie Wiesel zegt dat Jakob vocht met oude angsten en schuldgevoelens over zijn bedrog. Een oude ballast. Zie Gen 4:7 de zonde als belager aan de deur.
[5] Man= Christus bij de christelijke uitleg.
Verschil tussen 2 grote geleerden Rambam dit is een psychische droom: een worsteling in zichzelf die plaatsvindt of in een visioen, maar Ramban dit een echt gebeurd verhaal.
C1: als het een droom is, waarom dan hinkend vraagt Ramban?
CC1; dat is een psychosomatische aandoening zegt Rambam


De man van Pniel= engel van God ofman= beschermengel van Ezau/ volk Edom
:28 God genoemd god (elohiem) betekent soms goede of kwade engel Ps8
:26 Engel zegent Jakob, en dat kan God alleen!? Maar ook de hele wereld opgeroepen Jakob en Israel te zegenen
:28 engel geeft hem naam Israel, maar dat doet God zelf pas in H35:10
:20 Jakob verwachtte al Ezau’s gezicht te zien
God toonde hem zijn blijvende zwakheid en zo tot overwinnaar maken 33:10 Rasjiik heb je gezicht gezien als het zien van het gezicht van je god 32:30
Geen vleitaal maar verwijzing naar H32: ik heb je al gezien in je schutsengel.
God wil hem afbrengen van zijn eigen/ Rebekka’s weg van list en bedrog: zijn broer en vader en oom= vleesweg en voortaan God zelf te volgen. Zijn karakter verandert vanaf nu… Pniel= aangezicht (ponem) van god. Hij zag daar in Ezau God face to face: daar zien we God in de mensen die wij verongelijkt hebben.
Josefus spreekt over spook die vecht en toen een stem kreeg en toen zich een engel van God noemde tegenwie Jakob zich verzet had
Hosea 12:4: broer Ezau staat parallel met engel
Jakob had zijn kuddes vooruitgestuurd en Ezau ahw zijn engelvorst vooruit (wordt verv.)

ereunao

Re: Pniël

Berichtdoor ereunao » 15 mei 2017 08:15

(slot)
Dus Jakob confrontatie met de geestelijke boosheden in de lucht die hem proberen te blokkeren in zijn verdere weg. Dat doen die machten tot 2017 in het Midden Oosten, dat ook ivm Gen 32! Edom= vijandelijke machten tgo Israel.
* Deze vraagt naar zijn naam, zou bij God vreemd zijn want dan is h35:10 dubbelop.
Tot de dageraad aanbreekt= de redding voor Israel zoals de nacht lijkt op de ballingschap.
Ramban het gevecht met de beschermengel van Ezau is voorspelling van de vervolgingen die Israel zal meemaken in de toekomst: De nakomelingen van Ezau zouden die van Jakob overwonnen en bijna totaal vernietigen, zo ttv Romeinen in 2e eeuw AD.. maar toch de zon begint weer te schijnen voor het volk!
Ezau codewoord voor Rome dat je toen niet openlijk kon zeggen.
De gewonde heup= symboliseert alle onschuldige slachtoffers van het antisemitisme, toch de Joden alle grote vervolgingen overleefd. Zo bij de Hitler-Nazi’s in WOII zwaar beschadigd en gedecimeerd als volk, maar toch liet God een Rest ontsnappen naar elders. Wat dus met Jakob gebeurde, zo ook met zijn nakomelingen. -> H33:18; Hij kwam tenslotte veilig aan in het beloofde land= lees: ”Hij kwam naar Sjaleem= geheel, perfect. Hij kwam ongeschonden uit de beproeving vandaan, zo leest Ramban. Zo israels toekomst na een lange bange geschiedenis in het beloofde land onder de Messias.
25)
*Heupgewricht geslagen: en ernstig letsel toegebracht. Engel kan wel Jakobs kracht breken. DUS: als de engel Jakob treft in de Heup= geslachtsdelen, nageslacht, dan treft hij Jakob in zijn nageslacht!!. Dat doet de boze alle generaties opnieuw
*Maar kan niet van hem winnen! Dat kan niet voor de ware God gelden!. *Bovendien is de engel bang voor de dag. Dan kun je niet van God zeggen! Hij is een geest van de nacht en schuwt het licht Hij moet terug als zombie naar de krochten van de duisternis!
26)
*Ik laat u niet gaan tenzij gij mij zegent: Jakob hoefde Gods zegen niet te smeken, want die grote zegen had hij allang gekregen. Het ging Jakob erom dat Ezau hem Gods zegen gunt.
Rasji: Ezau’s dienende engel moet Jakob zegenen, zie h27:29= Jakobs zegen erkennen, zij het in het donker, de zegeningen toestaan die Izak Jakob gaf en waar Ezau bezwaar tegen maakte. Ezau’s engel erkent het hier dat Jakob die rechtens toekomt van God en niet meer door bedrog en list.
Israel dringt er bij de volken op aan het te zegenen, want zo alleen zullen ze zelf gezegend zijn. Alle hoop voor de volkenwereld ligt daarin dat ze Israel en de God van Israel en de Messias van Israel zegent.
28)
*Israel wordt pas Gods naam aan hem in h35:10. God gaf alle 3 aartsvader een naam: Abraham – izak al voor de geboorte bepaald en hier Israel.
Hij die met God gestreden heeft of hij die zich tgo God vorstelijk gedragen heeft. god is hier de geestelijke tegenstander, maar in H35 past God het op zichzelf toe.
Jakob gedraagt zich als een vorst tgo Ezau’s vorst
God en mensen dwz zowel met de mens Laban als met een bovennatuurlijk wezen en van beiden gewonnen heeft.
Duidelijk dat deze engelvorst die naam geeft, want de mens Jakob kon alleen met kracht van het dubbele engelenleger van h32:1 deze engel overwinnen.
Essentie van het verhaal: Jakob haalt de overwinning maar wel tegen de dure prijs van ontwrichting. Hoe zou Jakob een goede engelen hebben kunnen overwinnen?
31)
De zon ging hem op. Over Jakob! Terwijl de engel uit de duistere wereld terugvlucht in het duister. Vanaf dit moment zal de zon steeds helderder schijnen over zijn pad
*Hij richt er ook geen altaar op en komt er nooit meer op terug.
33)
Niet eten van heupspier van en kosjer dier: voor de koshere slager!
tha worsteling. 2 voorschriften uit tijd van stamvaders vullen elkaar aan:
+gebod van besnijdenis dat oproept tot reinheid van denken en doen, Gen 17
-verbod heupspier te eten dat oproept zich te onthouden van onreine middelen (list en bedrog).
Ondanks dat Gen het grootste boek is van de tora, slechts 3 mitswot erin:
1 man moet zich voortplanten
2 besnijdenis
3 verbod op eten van bepaalde spier van een rund
Toep: daarmee kan hij niet meer vluchten voor Ezau, waardoor Ezau hem in kan halen. Zo de Joden niet eten de spier niet tha dat ze niet mogen vluchten voor hun joods-zijn voor de tegenstander.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Pniël

Berichtdoor Cathy » 15 mei 2017 10:59

Beste ereunao,
wat is de bedoeling van deze berichten?
Ik heb het ongeveer drie keer moeten lezen voor ik er iets uit wijs kon en dan weet ik gelukkig nog (ongeveer) wie Rasji, Tanhoema, Rambam en Ramban zijn.
Een groot deel weet dat niet vermoed ik, dus de behoefte om dit te lezen en te overdenken zal niet erg hoog zijn.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ereunao

Re: Pniël

Berichtdoor ereunao » 15 mei 2017 13:33

Cathy:
Beste ereunao,
wat is de bedoeling van deze berichten?
Ik heb het ongeveer drie keer moeten lezen voor ik er iets uit wijs kon en dan weet ik gelukkig nog (ongeveer) wie Rasji, Tanhoema, Rambam en Ramban zijn.
Een groot deel weet dat niet vermoed ik, dus de behoefte om dit te lezen en te overdenken zal niet erg hoog zijn.

Rasji, Rambam (Maimonides)zijn in het Jodendom beroemde torahgeleerden. Maar het gaat er mij om dat ik dit een zeer interessante verklaring vind omdat dit heel goed strookt met de gedachte dat wie Jakob ( Israël) zegent ook zelf gezegend wordt. Maar in de chr.exegese(bijna niets over de geestenwereld en de engelen weet en de kerk als de enige erfgenaam van als Gods beloften en het einde van al Zijn wegen ziet) wordt de man natuurlijk als de Engel des verbonds (Chr.)gezien.

Hetzelfde zien wij in Openb.6 Het is een grote misvatting dat de ruiter op het witte paard Christus Zelf zou zijn, want ten eerste strookt het niet met het verband dat het Lam dat de zegels opent, tegelijk de ruiter op het eerste paard zou zijn. In de tweede plaats zijn het alle vier gerichtspaarden, dit paard brengt de valse vrede van de antichrist (1 Thess.5:3; 3 Want als zij zullen zeggen: Het is vrede, er is geen gevaar, zo zal het verderf hen plotseling overvallen, gelijk de smart een zwangere vrouw, en zij zullen niet ontvlieden.
In de derde plaats vertoont Christus Zich in de Openbaring nooit zonder een uitvoerige beschrijving van Zijn majesteit en heerlijkheid (vgl. Openb.19:11-16), waarbij deze sinistere naamloze figuur wel heel schril afsteekt. ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten