de Apocalyps

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 28 apr 2017 14:43

Openbaring 7
De verzegelden uit Israël en de schare uit de grote verdrukking

Al stond de zaak van het koninkrijk er menselijk gezien nog zo wanhopig voor en scheen de satan oppermachtig te zijn, altijd heeft de Heere in Israël Zijn getuigen gehad die op een machtige wijze voor Hem optraden (1 Kon.19). Ook hier vult de Heere het vacuüm, ontstaan door het wegrukken van de gemeente, weer op en verzegeld 144000 dienstknechten uit al de geslachten der kinderen Israëls. Hier heeft de tekst een duidelijke letterlijke betekenis en is er geen enkele reden om het anders te lezen.
.
De traditie ziet in deze 144000 natuurlijk de strijdende kerk, ondanks de categorische opsomming van de 12 stammen. Het valt hier natuurlijk direct op dat de stam van Dan ontbreekt. Veel bekwame uitleggers denken daarom dat de a-christ een Daniet zal zijn. Vast staat in ieder geval dat in Richteren de afgoderij in de stam van Dan begonnen is. Maar de schare uit de grote verdrukking zijn duidelijk uit de heidenen en worden hier gezien in een vooruitblik op hun overwinning die in hst 19 bij de komst van Christus na de overwinning op het rijk van het beest pas historische werkelijkheid wordt.


De hele schrift getuigt dat de Heere in het laatste der dagen tot Israël zal wederkeren (Hos.3:4,5): Want de kinderen Israels zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim.
5 Daarna zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen.
Om de vervallen hut van David weer op te richten. Opdat de overblijvende mensen de Heere zoeken (Hand.15:17). Deze dienstknechten zijn in geen enkel opzicht “christelijke” getuigen. Zij zijn onaantastbaar en hebben theocratische volmachten, zoals de kerk nooit bezeten heeft. Zij prediken het Evangelie des Koninkrijks (Math.24), want het Lam heeft de gestalte van de Leeuw aangenomen. Zij zien een vrucht op hun prediking en halen een oogst binnen die iedere zendeling zou doen watertanden (vs 9-17).

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 01 mei 2017 13:26

Openbaring 8 en 9
Hoofdstuk 7 is de eerste tussenlassing. In hoofdstuk 8 en 9 vervolgt de ziener zijn verslag van de opening van de zegelen. Het zevende zegel bevat de bazuinen en de toornschalen. Het eerste waar wij hierbij bepaald worden is de noodzaak van een aanhoudend en volhardend gebed. Hier wordt werkelijk Gods
*kracht in zwakheid volbracht. Want dan is Christus machtig en triomfeert Hij waarlijk in ons, als wij zo zwak zijn, dat wij nauwelijks nog een zucht kunnen slaken (Maarten Luther). Want zulk zuchten is in Gods oren een zeer sterk geroep dat heel de hemel en de aarde vervuld (Luk.18:7,8). Daarom, o volk des Heeren dat een stervend leven kent, volhardt in het gebed ook als gij slechts zuchten kunt (Rom.8:26). Laat ons bij het altaar sterven, want daar vinden wij en Hogepriester naar de kracht des onvergankelijke levens (Hebr.7:16). Hier zien wij dat juist als het gebed naar de regel die de Heere Jezus ons Zelf geleerd heeft “Uw Naam worde geheiligd, Uw koninkrijk kome…” verhoord wordt, het zich tegen de aarde keert. Want het koninkrijk kan niet komen voordat de vijanden geoordeeld en vernietigd zijn (Hst.8:5,6).
De eerste vier bazuinen duiden allen op ongekend ernstige en omvangrijke natuurrampen, veroorzaakt door een stoornis in het zonnestelsel.Het kan niet de bedoeling zijn in een toelichting op de Openbaring op alle details in te gaan, maar wie iets weet van de loop van de hemellichamen die met een duizelingwekkende snelheid in een baan om de zon heen cirkelen weet wat het betekent als dit evenwicht verstoord zou worden. Als gloeiende meteorieten (eerste bazuin), een afzonderlijk zeer grote meteoriet (tweede) of een komeet met een miljoenen kilometers lange staart van giftige gassen (derde) de aarde zouden treffen, of slechts onze dampkring binnendringen en de aarde op korte afstand passeren. Hier moeten wij vooral niet bezwijken voor de verleiding deze gerichten figuurlijk of zinnebeeldig te verklaren, al bedient de profetie zich ook hier wel van figuurlijke uitdrukkingen
Al de profeten en ook Christus Zelf getuigen dat de dag des Heeren gepaard gaat met tekenen in zon, maan en sterren. Want de krachten der hemelen zullen bewogen worden (Luk.21:25-27). Wij ontnemen alle kracht en waarschuwing aan de Openbaring als wij deze visioenen gaan toepassen op de kerk of geestelijke ontwikkelingen om ze dan het liefst in het verleden te plaatsen (H.Verweij, De Openbaring van Jezus Christus)

Betreffen de eerste vier gerichten de natuur, de drie laatsten zijn direct tegen de mensen gericht (Openb.8:13). Want hier wordt de afgrond (Abbyssus), de verblijfplaats der demonen geopend (Luk.8:31; Openb.20:3) en een leger van helse, schorpioenachtige wezens op de mensheid losgelaten. Naarmate de climax nadert en het rijk van Christus zich manifesteert wordt ook het rijk van de draak openbaar en steeds meer zichtbaar.

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 03 mei 2017 10:47

Openbaring 10 t/m 11:15 (2e excursie)
Hoewel de losprijs betaald is, is de koopbrief nog verzegeld en bewaard voor vele dagen (Jer.32:14). Tot op de dag van heden is de aarde bezet gebied van satan, de overste van deze wereld. In dit licht moeten wij dan ook de Openbaring lezen als een machtige worsteling tussen het rijk van satan en het rijk van Christus. In Openbaring 10 komt Hij Zijn rechtmatig eigendom, dat Hij als loon op Zijn arbeid van Zijn Vader *ontvangen heeft, opeisen en als Zijn bezit te claimen (Jes.49:3-6; Ps.2:8; Fil.2:8-10). En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.

Dit is ook de geestelijke achtergrond van Openbaring 10:1-7. “Alle plaats waarop uw voetzool treedt, zal uwe zijn” (Deut.11:24). Als Hij Zijn voeten op de zee en op de aarde zet is dit een symbolische daad, waardoor Hij de ganse aarde als Zijn eigendom claimt. Maar wat men claimt moet ook nog binnen gehaald worden. En dit gaat door het grote wereldgericht heen (Jes.26:9). Met mijn ziel heb ik U begeerd in den nacht, ook zal ik met mijn geest, die in het binnenste van mij is, U vroeg zoeken; want wanneer Uw gerichten op de aarde zijn, zo leren de inwoners der wereld gerechtigheid.
Vandaar de zeven donderslagen, die echter verzegeld worden. Daarom past het ons niet dezen nader te willen verklaren. Dit geldt echter alleen voor de zeven donderslagen en niet voor de gehele Openbaring (Openb.22:10).

Bijzondere aandacht verdient hier de tijdsbepaling en de betrokkenheid, het onlosmakelijk verband met de nog onvervulde profetie (vs. 7), die nadrukkelijk verbonden wordt met de zevende bazuin. Ook hier blijkt weer duidelijk het eenmalige, het onomkeerbare van het eschaton van de eindtijd en hoe dwaas het is om deze dingen op de kerkgeschiedenis te projecteren. Want dit kan niet verbonden worden aan de prediking van het Evangelie, maar alleen aan de wederkomst van de Koning in macht en majesteit
Alles wacht hier op het ‘totdat’ van psalm 110 en 1 Korinthe15:25: Een psalm van David. De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.

Wij lezen dan ook in Openbaring 20 met geen woord over de wederkomst van Christus na de duizend jaar, zoals de traditie wil en ook het post-chiliasme leert.

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 05 mei 2017 10:41

Hoofdstuk 11:1-15
Het is vaak moeilijk om de tussenlassingen chronologisch te plaatsen in het geheel van het eschaton. De tussenlassingen geven telkens een overzicht van de geestelijke en politieke toestand op aarde en dienen om de volgende gebeurtenissen te kunnen begrijpen. Er zijn echter wel duidelijke herkenningspunten. Zo’n herkenningspunt vinden wij in hoofdstuk 11:1 en 2. Wij lezen in Daniël 9: 27 “en hij (d.i. de antichrist) zal velen het verbond versterken één week (d.i. 7 jaar; Lev. 25),
en in de helft der week zal hij het slacht- en het spijsoffer doen ophouden (d.i. 3,5 jaar) en over de gruwelijke vleugel zal een verwoester zijn” (zie 2 Thess.2:4). Daar ook Christus Zelf in Zijn rede over de eindtijd naar deze profetie van Daniël verwijst en deze nadrukkelijk verbindt aan de grote verdrukking (Math. 24), behoeven we niet in het duister te tasten waar wij Openbaring 11:1-15 moeten plaatsen. De tempel is inmiddels herbouwd (vs. 1 en 2) en het gelovige overblijfsel dat, na de grote omwenteling als de antichrist zijn masker afwerpt en zich in de ware gedaante vertoont, de woestijn in zal vluchten (Openb.12:14: En der vrouwe zijn gegeven twee vleugelen eens groten arends, opdat zij zou vliegen in de woestijn, in haar plaats, alwaar zij gevoed wordt een tijd, en tijden, en een halven tijd, buiten het gezicht der slang.) aanbidt God in de tempel. Het opmeten bewijst duidelijk dat God zowel de tempel, als die daarin aanbidden als Zijn eigendom erkent Hier zie ik de dogmaticus al steigeren, en het is waar, ook voor Israël geen heil zonder zijn Messias. Echter, God gaat met Israël wel Zijn eigen weg en is aan niemand rekenschap verschuldigd van Zijn daden, ook niet aan Zijn kerk (Jes.45:11: Alzo zegt de HEERE, de Heilige Israels, en deszelfs Formeerder: Zij hebben Mij van toekomende dingen gevraagd; van Mijn kinderen, zoudt gij Mij van het werk Mijner handen bevel geven?).

Openbaring 12, 13 en 14
Deze hoofdstukken vormen één grote tussenlassing en ik kan in het kader van deze toelichting slechtst de hoofdzaken aanstippen. Openbaring 12 laat ons zien wie Israël is in Gods gedachten en ook eenmaal zijn zal. De vrouw is hier Israël en niet de kerk, want de kerk is uit Christus geboren, niet andersom (Jak.1:18: Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen. Gen.2:21,22; . Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees.22:En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam;
1 Kor.11:8; Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man
Ef.5:32; Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.

Maar naar het vlees is Hij een Zoon van Israël (Jes.9:5, Rom.9:5). Ook wordt hier gesproken van de aartsengel Michaël, die in de Schrift verbonden is aan het welzijn van Israël (Dan.10:21; 12:1). Wij lezen in Jesaja 66:7 “Eer zij barensnood had heeft zij gebaard, eer haar smart overkwam zo is zij van een knechtje verlost”. Afgezien van de kindermoord in Bethlehem heeft Israël bij de geboorte van het Kind geen barensweeën gekend. In de geschiedschrijving van Israël wordt de geboorte, het leven en de dood van Jezus slechts terloops vermeld. Ook hier wordt de tijd tussen komst en wederkomst over geslagen. Het Kind is onmiddellijk volwassen en wordt weggerukt tot God en Zijn troon. Eerst hier overvallen Israël de barensweeën van de geboorte van de wederkomende Messias (Jer.30:6, 7Vraagt toch en ziet, of een manspersoon baart? Waarom zie Ik dan eens iegelijken mans handen op zijn lenden, als van een barende vrouw, en alle aangezichten veranderd in bleekheid?; ;
Mich.5:2,3): 'En gij, Betlehem Efrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid.
3 Daarom zal Hij hen prijsgeven tot de tijd, dat zij die baren zal, gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten'.
Daarom wordt hier de satan uit de hemel op aarde geworpen (wat ook weer een klaar bewijs is dat hij nog steeds niet gebonden is) en vangt hier de beslissende eindstrijd aan.

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 08 mei 2017 15:12

Hoofdstuk 13
Bij de toelichting op Openbaring 13 moet ik mezelf dwingen om binnen de grenzen van de opzet van dit geschrift te blijven. Reeds eerder heb ik erop gewezen dat de Openbaring zich niet laat lezen zonder een grondige kennis van de oudtestamentische profetie. Voor de verklaring van hoofdstuk 13 zou ik daarom eerst het boek Daniël uit moeten leggen, in het bijzonder hoofdstuk 7. Daarom beperk ik mij ook hier tot een samenvatting van de hoofdzaken.
In hoofdstuk 13:1 ziet Johannes uit de (volkeren)zee (Openb.17:15) een beest op komen met zeven de hoofden en tien hoornen. Dit beest stelt het (herstelde) Romeinse rijk voor (vs. 3),
het vierde dier uit Daniël 7. Dit staat historisch vast, want wij weten allen dat het Romeinse rijk de opvolger was van het Griekse van Alexander de Grote (Dan.8:21). En ook bij Daniël wordt dit rijk vernietigd bij de komst van de Zoon des mensen (Dan.2:44,45; 7:13,14). Ook de tijdsbepaling is hier veelzeggend; tijd, tijden en een halve tijd (vs. 25) 42 maanden d.i. 3,5 jaar (Openb.13:5). Het hoofd, of de dictator van dit rijk zal een zevenjarig verbond sluiten met de afvallige, goddeloze vorst van Israël (Ezech.21:25), de valse profeet, het tweede beest dat uit de aarde opkomt en de eigenlijke antichrist is. Dan zal de gruwel der verwoesting in de heilige plaats, d.i. de tempel, staan en er een verdrukking over de aarde, maar in het bijzonder over het land en het volk Israël gaan als nooit tevoren (Math.24:21: Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.
Ook deze verdrukking eindigt met de komst van de Messias, wat duidelijk bewijst dat het hier om dezelfde periode in de geschiedenis gaat en niet dezelfde is als de verdrukking waar Jezus van spreekt in Johannes 16:33. Tenslotte nog iets over het getal 666. Zowel in het Griekse als in het Hebreeuwse alfabet hebben alle letters een getalswaarde. Symbolisch is zes het getal van de mens, die op de zesde dag geschapen is. De samenstelling betekent een opklimming van aardse macht en heerschappij, zowel in een negatieve (de macht van Babel, Dan.3:1: De koning Nebukadnezar maakte een beeld van goud, welks hoogte was zestig ellen, zijn breedte zes ellen; hij richtte het op in het dal Dura, in het landschap van Babel.
als in positieve zin (2 Kron.9:13: Het gewicht nu van het goud, dat voor Salomo op een jaar inkwam, was zeshonderd zes en zestig talenten gouds; Het is het getal van de Messias naar Zijn mensheid, daarom neemt de pseudo-Messias een naam aan die met dit getal overeenkomt (vgl. hier Ps.8 met Hebr.2). Het heeft dan ook geen enkele zin daar nu reeds op te gaan zitten puzzelen om dit in te vullen. Maar de gelovigen in die tijd die het verstand hebben (vs.18) zullen hem herkennen aan het getal van zijn naam. Dus niet de naam van zijn getal invullen, dat is natte vingerwerk.

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 10 mei 2017 10:52

Hoofdstuk 14
Net als in een diaserie is de profetie flitsend. Het visioen richt zich dan op aarde en dan weer op de hemel. Na het verslag van de zware strijd en oordelen Gods op de aarde, geeft Openbaring 14:1-5 een vooruitblik op de overwinning die historisch pas een feit wordt in Openbaring 19:11-21. Het betreft hier een tafereel in het duizendjarig rijk, als het Lam met het gelovige overblijfsel van Israël vanaf de tempelberg zal regeren (Jes.2:1-5: Het woord, dat Jesaja, de zoon van Amoz, gezien heeft over Juda en Jeruzalem.
2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.
4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.

Zach.14:9): En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE een zijn, en Zijn Naam een.

De 144000 bevinden zich op aarde (vs. 1), de citerspelers in de hemel (vs. 2,3). Het gezang dat zij voorzingen kan op aarde niemand leren dan de 144000. Hier zien wij weer iets van de grote verscheidenheid in de verschillende categorieën van verlosten van de toekomende eeuw (1 Kor.15:40, 41: En er zijn hemelse lichamen, en er zijn aardse lichamen; maar een andere is de heerlijkheid der hemelse, en een andere der aardse.
41 Een andere is de heerlijkheid der zon, en een andere is de heerlijkheid der maan, en een andere is de heerlijkheid der sterren; want de ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.

Vers 6 t/m 13 is een laatste waarschuwing en ultimatum om zich alsnog tot God te bekeren en Hem als de Schepper van alles te eren (Rom.1:18-21: 18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.
19 ¶ Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.
21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden.

Degenen die nu ter elfder ure nog tot geloof komen, zullen zo zwaar moeten lijden dat de (martel)dood hen een verlossing zal zijn (vs. 13). Vers 20 bewijst ook weer duidelijk dat hier niet om kerkgeschiedenis gaat maar dat wij hier op Joodse bodem staan! Want 1600 stadiën is van noord naar zuid precies de lengte het land Israël van Dan tot Beërseba!

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 12 mei 2017 10:39

Gaf vers 1 t/m 5 een vooruitblik op de overwinning, de laatste twee taferelen verwijzen naar de wederkomst, die in de chronologie van de Openbaring pas in hoofdstuk 19 plaatsvindt. Dit visioen herinnert ons aan Matheus 13:24-43, waar de oogst ook verbonden wordt aan de voleinding der eeuwen (vs. 49), waar het woord aioon wél goed vertaald is.

Openbaring 15
De zielen van de martelaren uit de grote verdrukking zijn onder het (hemelse) altaar (Openb.6:9-11) tot aan de eerste opstanding in Openbaring 20:4. In aansluiting op Openbaring 14: 14-20, let op het telkens herhaalde ‘ik zag, na dezen zag ik en zie’, zien wij hen hier reeds vooruit in hun overwinning na de wederkomst en de eerste opstanding. Bij het volgende ‘na dezen zag ik en zie’, keert Johannes weer terug in de chronologie van de Openbaring en beschrijft de uitgieting van de toornschalen. Dit zijn de laatste en meest verschrikkelijke plagen voordat Christus Zelf verschijnt om Zijn volk te verlossen en het rijk van het beest te vernietigen (2 Thess.2:8: En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst;

Als Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg (Zach.14:1-9). Het is niet het eschaton dat zich in een golfbeweging voltrekt en telkens herhaalt, maar het is de blik van de ziener die zich dan weer op het heden en dan weer op de toekomst, nu eens op het aardse en dan weer op het hemelse richt. Want zoals gezegd, de Openbaring is een Joods boek en ook bij de profeten van het Oude Testament komt dit herhaaldelijk voor.

Openbaring 16
De zeven toornschalen vertonen veel overeenkomst met de bazuinen. Met een name de zesde, waar ook de Eufraat genoemd wordt. Toch gaat het hier niet om de herhaling of een terugblik van de ziener. Want de toornschalen komen voort uit de zevende bazuin die volgt op de zesde. Ook is er bij de bazuin telkens sprake van het derde deel, wat vermoedelijk het gebied van het Romeinse rijk aanduidt, terwijl de beschrijving van de schalen deze territoriale beperking niet heeft. Ik waag het niet uit te maken in hoeverre sommige aanduidingen letterlijk of figuurlijk verstaan moeten worden. Samenvattend wil ik er alleen van zeggen, dat ook hoofdstuk 16 ons duidelijk laat zien dat er in de nabije toekomst nog ontzettende geestelijke en natuurlijke oordelen over deze aarde, en die daarop wonen, zullen gaan (Hst.8:13) voordat Christus wederkomt. Deze oordelen worden door de profeten aangeduid met de dag des Heeren. De zesde schaal maakt de weg vrij voor de legermachten uit het oosten, die het Romeinse rijk zullen binnenvallen.
Het gaat hier om de militaire machtsblokken die Daniël aanduidt met de koning van het noorden en van het zuiden Er staat weliswaar oosten en niet noorden, maar ook voor de meer oostelijke volken is het uit geografisch oogpunt noodzakelijk Israël vanuit het noorden binnen te vallen. God zal in het laatste der dagen alle volken op Israëls bodem ten strijde vergaderen en afvoeren naar het dal van Josafat (Joël 3). De politieke voorbereiding en ontwikkeling is reeds volop aan de gang.

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 15 mei 2017 13:12

Gaf vers 1 t/m 5 een vooruitblik op de overwinning, de laatste twee taferelen verwijzen naar de wederkomst, die in de chronologie van de Openbaring pas in hoofdstuk 19 plaatsvindt. Dit visioen herinnert ons aan Matheus 13:24-43, waar de oogst ook verbonden wordt aan de voleinding der eeuwen (vs. 49), waar het woord aioon wél goed vertaald is.

Openbaring 17en 18

De val van Babylon
Babylon is in de Schrift een heel oud begrip en wordt het eerst genoemd in Genesis 10. In tijd en ruimte gaat dit begrip het heidense, zo wel als het “christelijke” Rome ver te boven. Het is enerzijds een geestelijk begrip, anderzijds ook een reële, politieke en culturele macht, belichaamd in een werkelijk bestaande stad. Ditzelfde zien wij ook bij de geestelijke tegenhanger van Babel, Jeruzalem. Deze twee aspecten van één zaak verhouden zich m.i. tot elkaar als inhoud en vorm. In Openbaring 17 wordt het door en door verdorven geestelijke en in Openbaring 18 het materiële, weelderige en stoffelijke karakter van Babylon beschreven. Openbaring 17 geeft een nadere toelichting op Openbaring 13, waar ook over het beest met de zeven hoofden gesproken wordt (Openb.13:1). Kort samengevat is Babylon hier de totaalsom en representant van alle vormen van afgoderij en valse godsdienst, die de opeenvolgende zeven wereldrijken, de zeven hoofden, vergezeld hebben vanaf het begin in Genesis 10 tot aan de komst van Christus in Openbaring 19 (Dan.2:44). Nu wordt in traditionele uitleg de paus altijd als de antichrist aangewezen, maar dan is de hoer de Rooms-katholieke kerk niet. Want dan zou de paus straks zelf de Rooms-katholieke kerk verwoesten en verbranden! Ook is de paus een figuur uit de kerkgeschiedenis die buiten het blikveld van de profeten lag, maar dit beest en zijn rijk hebben ze wel gezien (Dan.2 en 7). Bovendien wordt het oordeel over de hoer niet rechtstreeks door God Zelf voltrokken (vs. 17), terwijl dit met het beest wel het geval is (2 Thess.2:8; Openb.19:17-21). Hier zien we weer het totale onvermogen van de vergeestelijkende uitleggers van de profetie om de details nader te verklaren. Niet zelden komt men hierbij tot precies het tegenovergestelde van wat er in de tekst staat. Een frappant voorbeeld hiervan geven de kanttekeningen van de Statenvertaling bij Joël 3:2, waar zij voor Jeruzalem de kerk leest en de Joden als de bitterste vijanden van de kerk de plaats van de daar genoemde heidenen innemen!
Er zijn dan ook veel woorden nodig om het tegenovergestelde van wat werkelijk in de tekst staat aannemelijk te maken. Vandaar dat de kanttekeningen nergens zoveel ruimte beslaan als bij Openbaring 20. Hier kom ik bij de toelichting van Openbaring 20 nog op terug.
De verdeling in hoofdstukken behoort niet tot de inspiratie van de schrift en is vaak willekeurig, waardoor de samenhang verloren gaat. Daarom voeg ik hoofdstuk 19: 1-6 bij hoofdstuk 18 en hoofdstuk 21:1-10 bij hoofdstuk 20.

Hoofdstuk 19:1-6
Openbaring 19 begint ook weer met “na dezen”, wat een aanduiding is dat het hier om een nieuw gedeelte gaat, dat direct bij het vorige aansluit. En dat blijkt ook duidelijk: eerst moet de valse hoer geoordeeld zijn en pas daarna wordt de ware bruid van Christus geopenbaard. Dit is de dag der vreugde Zijns harten (Hoogl. 3:11). Dit kan uiteraard alleen in een opstandingslichaam, wat ook weer duidelijk bewijst dat zij reeds hier verheerlijkt in de hemel is. Het is een treffend bewijs van de grote vreugde en blijdschap in de hemel dat hiervoor de eerste en mijns wetens enige keer in het Nieuwe Testament het woord halleluja voorkomt. Het halleluja verbindt de lofzang over de ondergang van de valse bruid aan de bruiloft van het Lam, het huwelijk met de ware bruid, die hier dan ook de vrouw van het Lam wordt. Ook lezen wij hier van geroepenen tot de bruiloft des Lams. Hier denk ik o.m. aan de gelovigen van het Oude Testament (Joh.3:29:
Die de bruid heeft, is de bruidegom, maar de vriend des bruidegoms, die staat en hem hoort, verblijdt zich met blijdschap om de stem des bruidegoms. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld geworden.
Math.8:11: Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen; Luk.13:29: En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 17 mei 2017 14:09

Vanaf Openbaring 19: 11 t/m 21: 2 lezen wij tot negen keer toe “en ik zag”, dat er op wijst dat elk tafereel direct aansluit bij het vorige en als een vervolgverhaal gelezen moet worden. Wij lezen hier achtereenvolgens van:
1. De wederkomst des Heeren in koninklijke macht en majesteit met Zijn heirlegers in de hemel, dat zijn hier de verheerlijkte gelovigen, zowel van het Oude als van het Nieuwe Testament (vgl. vs. 14 met 17:14 en ook Zach.14:5 met Koll.3:4 en 1 Joh.3:2). Deze heiligen vormen de eerste fase van de eerste opstanding, die door Paulus in 1 Korinthe 15 een verborgenheid wordt genoemd. Dat ook de oudtestamentische gelovigen tot deze opstanding behoren kunnen wij afleiden uit Hebreën 11: 39 en 40, En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen;
40 Alzo God wat beters over ons voorzien had, opdat zij zonder ons niet zouden volmaakt worden.
terwijl ook Matheus 27: 52,53 m.i. in die richting wijst:. En de graven werden geopend, en vele lichamen der heiligen, die ontslapen waren, werden opgewekt;
53 En uit de graven uitgegaan zijnde, na Zijn opstanding, kwamen zij in de heilige stad, en zijn velen verschenen.

2. Zijn overwinning op het rijk van het beest en de valse profeet (2 Thess.2:8), die beiden gegrepen en in de poel des vuurs geworpen worden, waar Openbaring 20:10 naar terug verwijst. Dit is een duidelijk bewijs dat het niet telkens opnieuw gebeurt en het hier om een doorlopend verhaal gaat. Treffend is ook in vers 15 de verwijzing naar Jesaja 63: Ik heb de pers alleen getreden, en er was niemand van de volken met Mij; en Ik heb hen getreden in Mijn toorn, en heb hen vertrapt in Mijn grimmigheid; en hun kracht is gesprengd op Mijn klederen, en al Mijn gewaad heb Ik bezoedeld. Hier wordt profetisch de Koning beschreven als Hij als overwinnaar terugkeert uit de slag van Harmageddon. Maar dit wordt meestal toegepast op Zijn lijden en sterven, wat geheel misplaatst is, want toen is er geen ander bloed vergoten dan Zijn eigen bloed. Maar bij Zijn komst als Koning en Wereldrechter vloeit het bloed van de vijanden (vs. 17,18). Calvijn noemt deze toepassing dan ook “ridicule” d.i. dwaas.

3. De eerste regeringsdaad van de Koning na Zijn overwinning is de binding van satan die Hij laat arresteren en in de verzegelde afgerond (abyssus) werpen, waardoor hij niet meer in staat is het leven op de aarde te beïnvloeden. Dit in totaal tegenstelling tot de bedeling waarin wij nu leven (1 Petr.5:8).

4. De duizendjarige Christusregering over, niet op (Grieks epi) de aarde met de heiligen uit de eerste opstanding (Openb.20:4). Dit is het heerlijke Messiaanse Vrederijk waarvan al de profeten zo jubelend gesproken hebben (zie ook Ps. 96-100) en wat nu door “rechtzinnige” theologen aangeduid wordt met “Joodse dromerijen”. Bijzondere aandacht verdient hier ook vers 4: Die “zij” zijn de heiligen die bij Zijn wederkomst (Openb.19:14; Zach.14:5; Jud.:14) Hem vergezeld hebben.
Onder het volgende “ik zag” beschrijft Johannes de opstanding van de martelaren uit de grote verdrukking. Deze zielen zag hij reeds eerder onder het vijfde zegel. Nu ziet hij ze samen met de in Openbaring 6:11 genoemde broeders en mededienstknechten (de schare die niemand tellen kan) in hun opstanding (Openb.20:4). Deze allen tezamen vormen de eerste opstanding, want de overige der doden werden niet weder levend totdat de duizend jaren geëindigd waren (vs. 5). Op de transcentente sfeer van het duizendjarig rijk komt Johannes in hoofdstuk 21:9 vervolgens nog terug, daarom zal ik ook deze orde aan houden.

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 19 mei 2017 08:47

Openbaring 20:7-21

Na de duizend jaren (dit is de zesde keer dat dit getal hier genoemd wordt, wat duidelijk op het aardse en het menselijke karakter van dit rijk wijst) wordt de satan voor een kleine tijd ontbonden. Dan blijkt weer duidelijk dat zelfs de rijkste zegeningen van vrede, gerechtigheid en overvloed het menselijke hart niet kunnen vernieuwen. Want onmiddellijk krijgt hij een grote menigte “van de vier hoeken der aarde”, dus waarschijnlijk uit de periferie van het rijk, achter zich die een opstand tegen de Koning ontketent. Deze rebellie sorteert echter niet het minste effect en wordt kort en krachtig neergeslagen naar het voorbeeld van Numeri 16. Hier lezen wij echter met geen woord over de wederkomst van Christus, zoals in Openbaring 19.

Openbaring 20:11-15
Hier vervolgt de ziener zijn verslag met een beschrijving van het oordeel over de doden voor de grote, witte troon, wat vaak ten onrechte vereenzelvigd wordt met het oordeel over de levenden in Matheus 25: 31- 46 (zie voor dit oordeel Joël 3). Zijn broeders zijn hier primair het volk Israël. Een belijdenis is uiteraard slechts een korte samenvatting van hetgeen in prediking en catechese nader uitgelegd behoord te worden, maar het “vanwaar Hij (weder) komen zal om te oordelen” steekt hier wel erg mager bij af. Paulus vat het ook heel kort samen in 2 Timotheus 4:1, maar wat hij daar leert zegt mij toch heel wat meer: Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: Ook valt hier nog op te merken dat er geen sprake kan zijn van een vergaan van de aarde bij de wederkomst van Christus, omdat de doden die in haar zijn nog geoordeeld moeten worden. Op de vraag of het hier uitsluitend om het oordeel over de ongelovigen gaat durf ik geen beslist antwoord te geven. Vers 15 laat minstens ruimte voor de gedachte dat er onder hen zijn die wél in het boek des levens staan.

Openbaring 21:1-8
Na het achtste “ik zag”, volgt een summiere beschrijving van de achtste dag, de eeuwige toestand op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waarvan Jesaja 65 vanaf vers 17 een voorvervulling is. Johannes is hier evenals Paulus in 2 Korinthe 12:1-4 slechts kort en sober, omdat dit niet in woorden uit te drukken is. Hier schiet ons driedimensionale denken hopeloos tekort en doet zelfs de rijkste symboliek geen recht aan de werkelijkheid. Na het oordeel voor de grote witte troon heeft de Zoon het Koninkrijk aan de Vader overgegeven en is God alles in allen (1 Kor.15:28). Hier is ook geen sprake meer van onderscheid tussen Israël en de volken, want “de tabernakel Gods is bij de mensen” (vs. 3; Ef.1:10: Om in de bedeling van de volheid der tijden, wederom alles tot een te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
Hier regeert Christus niet meer van de zee tot aan de zee, want “de zee was niet meer” (vs.1). Hier houdt het Koninkrijk niet op, want Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij (Dan.7:14), maar gaat over in zijn laatste en definitieve gestalte. De tijdelijke (1000 jaar) wordt een eeuwige Theocratie. Hier is de taak van de Heere Jezus als Middelaar volbracht en treedt Hij, als ik het tenminste zo mag zeggen, terug in de Heilige Drie-eenheid. Maar of Hij ook Zijn menselijke natuur, die Hij nodig had om Middelaar te kunnen zijn, aflegt durf ik niet te zeggen.
Mocht er een geoefend kind Gods onder mijn lezers zijn, hetzij ambtsdragers of een particulier persoon, die zakelijk in deze dingen is ingeleid en ook achteraf uit Gods woord bevestigd, dan houd ik mij graag aanbevolen voor nader onderwijs. Maar ik bedoel hier wel iemand die zondaar gebleven is, “bekeerde” mensen heb ik al genoeg ontmoet, en lang niet altijd tot mijn vreugde. Bevinding is verdieping van het geestelijk leven naar de Schrift en niet wat daar dikwijls voor door moet gaan.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: de Apocalyps

Berichtdoor henkie » 19 mei 2017 09:38

2 vragen:

1) waarom plaatst u niet gewoon de hele link naar studie? http://www.maranathakerk.nu/openbaringe ... ieLoep.doc.
2) Waarom staat dit niet in een bestaand topic zoals viewtopic.php?f=29&t=29256 ?

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 19 mei 2017 10:20

2 vragen:

1) waarom plaatst u niet gewoon de hele link naar studie? http://www.maranathakerk.nu/openbaringe ... ieLoep.doc.
2) Waarom staat dit niet in een bestaand topic zoals viewtopic.php?f=29&t=29256 ?henkie


1)Omdat een verwijzing naar een website in deze gehaaste tijd voor slechts weinigen aanleiding is het in zijn geheel te lezen. Daarom leek het mij beter om in een eigen topic de aandacht op dit weinig bekende bijbelboek te vestigen

2)Omdat ik het niet gepast vind om met een door QM46 gestarte topic aan de haal te gaan.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de Apocalyps

Berichtdoor gravo » 19 mei 2017 11:51

henkie schreef:2 vragen:

1) waarom plaatst u niet gewoon de hele link naar studie? http://www.maranathakerk.nu/openbaringe ... ieLoep.doc.
2) Waarom staat dit niet in een bestaand topic zoals viewtopic.php?f=29&t=29256 ?


Ik ben het met henkie eens. Een forum mag best wijdlopige topics en postings bevatten, maar de kern moet altijd blijven dat men debatteert, discussieert en meningen uitwisselt.
Nu zijn we echter verzand in ellenlange teksten die ik beschouw als een uitgave van een verhalenbundel (zie topic "verhalen") of als de publicatie van een boek, waarvan de opeenvolgende hoofdstukken elke week op Refoweb worden gepubliceerd.
Deze vorm lijkt me ongeschikt voor een forum.
Je merkt het ook aan de reacties. De veronderstelling dat hier bladzijden van een boek worden gepubliceerd, weerhoudt veel forummers er kennelijk van om op onderdelen reactie te geven. Dat doe je immers niet met een boek of een artikel. Dat lees je eerst helemaal uit (als je er al voor gekozen hebt om er aan te beginnen) en vervolgens geef je je mening.
Moeten we nu eerst allemaal eerbiedig afwachten tot ereunao zijn laatste hoofdstuk heeft gepubliceerd voordat we commentaar mogen geven?

Ik begrijp wel hoe comfortabel het is voor ereunao om op deze manier even het rijk alleen te hebben, zeker als je even rustig de tijd wilt hebben om uit te halen naar kerken in het algemeen en reformatorische christenen in het bijzonder die geen bedelingenleer of chiliasme aanhangen. Maar de vraag is of een goed gesprek met christenen onderling niet veel vruchtbaarder is dan dit comfort van het slechts stilzwijgend aangehoord worden als verhalenverteller, prediker of boekenschrijver.
Preken doe je maar in de kerk gemeente die het bij het rechte eind heeft. Op een forum gaat het om de veelheid van stemmen en geluiden.

Ik wil wel een handreiking doen naar aanleiding van de eerder gestelde prangende vraag van ereunao:
ereunao schreef: Mocht er een geoefend kind Gods onder mijn lezers zijn (...) dan houd ik mij graag aanbevolen voor nader onderwijs.


Altijd bereid,

gravo
(één uwer lezers)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de Apocalyps

Berichtdoor benefietdiner » 19 mei 2017 18:21

ereunao schreef:Mocht er een geoefend kind Gods onder mijn lezers zijn, hetzij ambtsdragers of een particulier persoon, die zakelijk in deze dingen is ingeleid en ook achteraf uit Gods woord bevestigd, dan houd ik mij graag aanbevolen voor nader onderwijs. Maar ik bedoel hier wel iemand die zondaar gebleven is, “bekeerde” mensen heb ik al genoeg ontmoet, en lang niet altijd tot mijn vreugde. Bevinding is verdieping van het geestelijk leven naar de Schrift en niet wat daar dikwijls voor door moet gaan.

Vriendelijke definitie en weinig voeling van empathie.

ereunao

Re: de Apocalyps

Berichtdoor ereunao » 19 mei 2017 18:32

Gravo, dit slaat werkelijk nergens op; het staat toch iedere lezer vrij om op iedere posting te reageren met kritische kantt. vragen of opmerkingen? Daarom heb ik juist deze vorm gekozen i.p.v. te volstaan met een weblink naar dit geschrift. En ik heb er juist voor gewaakt de postings niet te lang te maken. En als er hier een is die meterslange postings op zijn naam heeft staan dan is het gravo wel! Ik ben er dus helemaal niet op uit het rijk alleen te hebben, ieder is welkom om te reageren. Maar dan wel inhoudelijk en niet met etiketten als ‘; chiliasme’en ‘bedelingenleer’. Want ik wijs hier slechts op de met een eed bevestigde beloften Gods aan de Messias (Ps.2) en Davids huis (Ps.89 en Jer.33) en aan de stammen Israëls (Hab.3:9 etc..etc..)

'Neemt het koninkrijk en de regering van Christus op aarde weg, en gij verscheurt dertig, veertig hoofdstukken van de Schrift. Vergeestelijkt gij ze, dan strooit gij ze in de wind: maar volgt gij de Schrift, dan komt gij met haar aan het doel, waar zich het einde verbind met het begin'.

Ik verwacht dus inhoudelijke reacties en geen dooddoeners. Je verklaart je dus bereid om mijn vraag over het afleggen van de menselijke natuur van Chr. te beantw? Daar wacht ik dus nu op, maar alsjeblieft deze keer binnen een redelijke termijn en geen 2jr na dato en dan nog niet! gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten