verhalen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

verhalen

Berichtdoor ereunao » 04 jan 2017 14:27

Zou iets voor de Heere te wonderlijk zijn?
Er was bij ons gemeente een alleenstaande man die in het ambt aller gelovigen jarenlang in de gemeente gearbeid heeft in het crisispastoraat . Het is al jaren geleden dat hij s`morgens vroeg wakker gemaakt werd. Alle alarmbellen rinkelden en alle lichten stonden op rood. Want er lag een oude, zwaar demente man uit de gemeente in een terminale fase van longkanker in een verpleegtehuis. Die man moest gaan sterven en hij kon zo niet sterven. Die nood werd de zijne en hij is op zijn knieën gegaan en heeft God aangeroepen. Toen werd hij stilgezet bij Mark 2 waar vier vrienden die verlamde man bij de Heere brachten. En de Heere beloofde hem dat als zij dat ook deden Hij hen verhoren en die man redden zou. Hij heeft toen de familie bij elkaar geroepen en is hen voorgegaan in een gebedsuur. Ze begonnen met: 'Neig o Heer Uw gunstig oren. Om mij in mijn angst te horen'etc.en gingen ieder op zijn beurt voor in gebed.
Voordat zij uit elkaar gingen hebben ze nog gezongen ‘Hij kan en wil en zal in nood. Zelfs bij het naad’ren van de dood volkomen uitkomst geven’. En zij wisten toen dat de Heere hen verhoord had . En van stonde aan kwam het bloed van Christus over de ziel van die demente man. Als je bij hem kwam keek hij je met een stralend gezicht aan en zei: ‘Wat een wonder hè , kun jij dat begrijpen?’ Een totale verandering over zijn gehele wezen. Eerst lag hij maar te mopperen en te schelden, nu was hij dankbaar voor een glas water. Het personeel van het verpleeghuis was stom van verbazing. Toen hij het aan onze wijkpredikant vertelde geloofde hij het niet. ‘Maar, broeder, je kunt toch niet voor een ander geloven’ zei hij. Maar die man zei: ‘dominee, er staat niet dat Jezus het geloof van die man, maar van die vrienden zag toen Hij zei dat zijn zonden vergeven waren’. Maar hij wilde dat eerst wel eens zien. Hij is er direct naar toegegaan en heeft het gezien. Maar hij mocht er niet van eten, want hij kreeg de schuldbrief thuis. De Heere liet hem zien dat Hij dit deze mensen geschonken had omdat zij Hem in het geloof gebeden hadden terwijl hij op de kansel slechts plichtmatig zonder geloof voor die man gebeden had. Hij is toen naar die familie toegegaan en heeft beleden dat hij tekort geschoten was doordat hij te klein van de Heere gedacht had. Toen brak ook het licht bij hem weer door. En het was onvergetelijk zoals hij toen die begrafenisdienst geleid heeft! Het was meer een dank- dan een rouwdienst.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: verhalen

Berichtdoor benefietdiner » 04 jan 2017 15:54

Het is inderdaad een wonderlijk verhaal, maar……
Volgens de kanttekenaren van de Statenvertaling was het niet alleen het geloof van de vier (dragers) maar ook van de ‘geraakte’.
Wat dat betreft heeft de predikant gelijk dat je niet voor een ander geloven kan.
Dus…… op de een of andere manier was de dementerende man? er toch wel bij betrokken denk ik zo.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verhalen

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2017 17:37

Jezus zag het geloof van hen. De man en zijn vrienden. De man had zijn vrienden nodig om bij Jezus te komen. Maar hij geloofde zelf ook. Dat klopt. Maar dat kan in dit verhaal ook het geval geweest zijn. Er moet een moment zijn geweest dat die man zelf ook geloofde. Dat zie je aan de ommekeer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 04 jan 2017 21:16

Marnix:
Jezus zag het geloof van hen. De man en zijn vrienden. De man had zijn vrienden nodig om bij Jezus te komen. Maar hij geloofde zelf ook. Dat klopt. Maar dat kan in dit verhaal ook het geval geweest zijn. Er moet een moment zijn geweest dat die man zelf ook geloofde. Dat zie je aan de ommekeer.


Het staat er in ieder geval niet terwijl Jezus tot die bloedvloeiende vrouw zei: 'Uw geloof heeft u behouden. Luk.8:48. En de predikant vroeg in de rouwdienst: 'Had br....geloof, waaraan ziet u dat? Ik kan dat niet zien en heb uit zijn mond nooit iets gehoord'. Maar hoe het ook zij, in de beleving van die man heeft het actieve geloof hier geen enkele functie gehad. De predikant legde nog uit dat in zulke gevallen daar de kerk is die hier een speciale antenne voor heeft en te hulp schiet. ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verhalen

Berichtdoor Johan100 » 04 jan 2017 22:54

ereunao schreef:Zou iets voor de Heere te wonderlijk zijn?

Voordat zij uit elkaar gingen hebben ze nog gezongen ‘Hij kan en wil en zal in nood. Zelfs bij het naad’ren van de dood volkomen uitkomst geven’. En zij wisten toen dat de Heere hen verhoord had .

Voor de Heere is niets te wonderlijk, maar is dit echt gebeurd?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 04 jan 2017 23:08

Johan:
Voor de Heere is niets te wonderlijk, maar is dit echt gebeurd?

Ja, dit is echt gebeurd, ik ken die man heel goed, hij leeft trouwens nog.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verhalen

Berichtdoor Johan100 » 04 jan 2017 23:29

Wonderlijk waargebeurd verhaal. Dit hoor je niet vaak.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: verhalen

Berichtdoor benefietdiner » 05 jan 2017 08:03

ereunao schreef: En het was onvergetelijk zoals hij toen die begrafenisdienst geleid heeft! Het was meer een dank- dan een rouwdienst.
ereunao schreef:Ja, dit is echt gebeurd, ik ken die man heel goed, hij leeft trouwens nog.
:roll: wat moet ik van dat verhaal geloven ?:|

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 05 jan 2017 09:26

benefiet:
wat moet ik van dat verhaal geloven ?:|

Je moet niets, je hoeft het van mij niet te geloven, ik kan alleen getuigen dat het waar is en die pastorale bezoekbroeder, die ik in het vervolg Herman zal noemen, nog leeft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verhalen

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2017 09:39

Goed lezen, de dominee die de begrafenisdienst leidde van de man in kwestie leeft nog.

ereunao schreef:Marnix:

Het staat er in ieder geval niet terwijl Jezus tot die bloedvloeiende vrouw zei: 'Uw geloof heeft u behouden. Luk.8:48. En de predikant vroeg in de rouwdienst: 'Had br....geloof, waaraan ziet u dat? Ik kan dat niet zien en heb uit zijn mond nooit iets gehoord'. Maar hoe het ook zij, in de beleving van die man heeft het actieve geloof hier geen enkele functie gehad. De predikant legde nog uit dat in zulke gevallen daar de kerk is die hier een speciale antenne voor heeft en te hulp schiet. ereunao


Dat kan zijn. Maar dat geldt allicht ook voor de moordenaar aan het kruis. Vlak voor hij stierf erkende hij Jezus als Heer en hij werd gered. Uit jouw verhaal maak ik op dat hij voor zijn sterven veranderde. De verplegers zagen hoe die man veranderd was. De predikant geloofde het niet maar toen hij langs kwam zag hij het met eigen ogen. Die man was dus voor zijn sterven, ja heel kort daarvoor, veranderd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: verhalen

Berichtdoor Teus » 05 jan 2017 09:42

God gaat wonderlijke wegen.
De man geloofde zeker anders zou het nooit gebeuren, het is een middel dat God gebruikt om te laten zien dat geloof de enige grond tot bekering is, de manier waarop maakt God zelf uit.
God had die vrienden niet nodig maar wilde ze gebruiken. Misschien was het ook nodig voor iemand van het verpleeghuispersoneel, we weten niet altijd waarheen Gods wegen leiden.

De Heere liet hem zien dat Hij dit deze mensen geschonken had omdat zij Hem in het geloof gebeden hadden terwijl hij op de kansel slechts plichtmatig zonder geloof voor die man gebeden had. Hij is toen naar die familie toegegaan en heeft beleden dat hij tekort geschoten was doordat hij te klein van de Heere gedacht had. Toen brak ook het licht bij hem weer door. En het was onvergetelijk zoals hij toen die begrafenisdienst geleid heeft! Het was meer een dank- dan een rouwdienst.

Deze vind ik wel heel lastig. Alsof de bekering van die man van die dominee afhangt, het gebeurd altijd op Gods tijd. Het wil niet zeggen dat als je bidt zonder directe uitwerking dat het dan ook tevergeefs is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verhalen

Berichtdoor Chaya » 05 jan 2017 09:51

Altijd als de Heere aan Zijn eer komt, is satan er als de kippen bij om Zijn werk verdacht te maken, ongeloofwaardig.
Dat zie je in dit topic ook.
@Ereunao, mooi dat je dit met ons wilde delen. Jammer dat het slecht begrepen en verstaan wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: verhalen

Berichtdoor benefietdiner » 05 jan 2017 11:26

ereunao schreef:Je moet niets, je hoeft het van mij niet te geloven, ik kan alleen getuigen dat het waar is en die pastorale bezoekbroeder, die ik in het vervolg Herman zal noemen, nog leeft.
Je verhaal wordt alleen maar ondoorzichtiger.

In de topicstart schrijf je dat de man in kwestie (zwaar demente, terminale fase, longkanker) overleden is en dat de wijkpredikant de begrafenis geleid heeft.

In het antwoord aan Marnix schrijf je nogmaals dat de man in kwestie overleden is.

Johan100 vroeg of het verhaal wel echt gebeurd was waarop je bevestigend antwoord en zegt dat de man in kwestie nog leeft.

Is het dan gek dat ik twijfel over de waarheid van je verhaal als je eerst zegt dat de man in kwestie overleden is en later aan Johan100 dat de man nog leeft.

Maar nu begrijp ik dat de man in kwestie overleden is en de: ‘alleenstaande pastorale bezoekbroeder in het ambt allergelovige en in het crisispastoraat’ nog leeft die je voortaan Herman gaat noemen.

Sorry maar bij wonderlijk zaken die je schrijft gaat ik alles nog eens na lezen en dan komt de twijfel of het wel echt waar is.
Ik kan de twijfel van de wijkpredikant dan ook goed begrijpen.
Als de man in kwestie veranderd van boos naar vrolijk kun je daar dan uit opmaken dat de man is gaan geloven terwijl deze man in kwestie zwaar demente en in terminale fase verkeerd ?

Maar wie weet krijg ik na dit schrijven ook de schuldbrief thuis of misschien is het beter dat ik een mailtje stuur naar je wijkpredikant hoe het nu echt zit. :D

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: verhalen

Berichtdoor schaapje » 05 jan 2017 12:02

Als ereunao kan getuigen dat de gebeurtenis waar is, is er geen enkele reden om hem niet te geloven!
Ondanks dat inderdaad het verhaal wat verwarrend geschreven is.

En benefietdiner wat is dan de reden om te twijfelen of alles wel echt waar is? Ik vind dat nogal grof en beledigend!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 05 jan 2017 12:11

Marnix:
Dat kan zijn. Maar dat geldt allicht ook voor de moordenaar aan het kruis. Vlak voor hij stierf erkende hij Jezus als Heer en hij werd gered. Uit jouw verhaal maak ik op dat hij voor zijn sterven veranderde. De verplegers zagen hoe die man veranderd was. De predikant geloofde het niet maar toen hij langs kwam zag hij het met eigen ogen. Die man was dus voor zijn sterven, ja heel kort daarvoor, veranderd.


Pred.11:5 Gelijk gij niet weet, welke de weg des winds zij, of hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere vrouw, alzo weet gij het werk Gods niet, Die het alles maakt.
En:Joh3: 8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

De moordnaar aan het kruis toonde zijn geloof toen hij te elfder ure zijn toevlucht tot de Heere nam. Maar hier was geen enkel blijk van geloof.
Maar wij hebben het werk Gods wel gezien, maar het hoe weten wij niet. En dan moeten wij dit geheim niet trachten te ontrafelen door het met logische redeneringen en conclusies in ons dogmatische schema te wringen. Tenslotte heeft God ook het geloof van de mens niet nodig om hem te redden. Hij is tevreden met het werk van Zijn Zoon en het komt primair op de toerekening van Gods zijde aan. Anders zouden alle kleine kinderen en zwakzinnigen automatisch verloren gaan. Maar ik begrijpjouw laatste reactie niet; ik had al eerder gezegd dat ik met die man die bezoekbroeder bedoelde maar jij verbindt hem toch aan die predikant? Maar ik had het idd. in eerste instantie duidelijker aan moeten geven.
Teus:
Het hangt idd. niet van die dominee af, maar hij voelde zich schuldig omdat hij als pastor tekort geschoten was en niet in het geloof gebeden had. Hij had juist kortgeleden nog tegen zijn ouderlingen gezegd dat God aan oude mensen niets meer doet omdat die hun kans gehad en niet gebruikt hebben. mvrgr:ereunao

nb: ik ken nog meer van dergelijke pastorale ervaringen van Herman; morgen hoop ik hiermee verder te gaan.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten