overspel?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: overspel?

Berichtdoor ereunao » 08 dec 2016 18:49

Chaya:
Overigens wordt het wel aan je gevraagd als je huwelijksbevestiging aan komt vragen, "of het een gedwongen huwelijk is

Nou dat kunnen ze dan gerust ontkennen ook al zou zij reeds zwanger zijn! Want ze trouwen in ieder geval vrijwillig zoals ze zich ook vrijwillig verloofd hebben, alleen een paar maanden vroeger dan ze van plan waren. Gedwongen huwelijken worden onder druk van de familie gesloten. mvrgr: ereunao

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: overspel?

Berichtdoor Teus » 09 dec 2016 02:36

Omdat er een kindje op komst is meent men te moeten trouwen.
Wanneer een stel gemeenschap gehad heeft is het voor God getrouwd., ongeacht of er een kindje uit voortkomt of niet. Waarom zou je dan schuldbelijdenis moeten doen voor de kerkgangers?
Je dient de overheid gehoorzaam te zijn dus je moet het kenbaar maken aan de gemeentelijk autoriteiten en je verplicht jezelf tegenover God en elkaar om bij elkaar te blijven.
Het komt allemaal door zelfgemaakte regeltjes dat het zo complex wordt.
Het is zaak dat je beide gelovig bent, dat is in ieder geval Gods voorwaarde maar daar hebben we het nooit over. We struikelen over onze eigen wetjes maar als je leeft uit de Genade in afhankelijkheid van God is het wat dat betreft veel makkelijker. God zegt niet voor niets dat je geen juk aan mag gaan met een ongelovige.

Schuldbelijdenis voor mensen is ook zoiets, zo van “ga nu maar eens aan de kerkgangers laten zien wie wat gedaan hebt". Voor God is er niets aan de hand maar voor mensen moet je je ff schamen. Dan zouden er elke zondag een paar honderd mensen voorin de kerk moeten staan.

Dat is net zo iets wanneer een evangelist een moslim in Marokko waarschuwt wanneer hij tot bekering komt dat hij één vrouw mag hebben en dus de andere moet verlaten. Dit gebeurd echt maar God zegt daar nergens iets over.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

ereunao

Re: overspel?

Berichtdoor ereunao » 09 dec 2016 09:23

Teus:
Wanneer een stel gemeenschap gehad heeft is het voor God getrouwd., ongeacht of er een kindje uit voortkomt of niet. Waarom zou je dan schuldbelijdenis moeten doen voor de kerkgangers?
Je dient de overheid gehoorzaam te zijn dus je moet het kenbaar maken aan de gemeentelijk autoriteiten en je verplicht jezelf tegenover God en elkaar om bij elkaar te blijven.
Het komt allemaal door zelfgemaakte regeltjes dat het zo complex wordt.
Het is zaak dat je beide gelovig bent, dat is in ieder geval Gods voorwaarde maar daar hebben we het nooit over. We struikelen over onze eigen wetjes maar als je leeft uit de Genade in afhankelijkheid van God is het wat dat betreft veel makkelijker. God zegt niet voor niets dat je geen juk aan mag gaan met een ongelovige.
Schuldbelijdenis voor mensen is ook zoiets, zo van “ga nu maar eens aan de kerkgangers laten zien wie wat gedaan hebt". Voor God is er niets aan de hand maar voor mensen moet je je ff schamen. Dan zouden er elke zondag een paar honderd mensen voorin de kerk moeten staan.
Dat is net zo iets wanneer een evangelist een moslim in Marokko waarschuwt wanneer hij tot bekering komt dat hij één vrouw mag hebben en dus de andere moet verlaten. Dit gebeurd echt maar God zegt daar nergens iets over.


Teus, met deze redenering ga ik niet mee. Als dat stel ook voor de kerk wenst te trouwen dan is het terecht dat hun zonde in het vooruitgrijpen op het huwelijk ook voor de gemeente gecorrigeerd wordt .Maar niet op deze manier!
gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: overspel?

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2016 09:29

De uitleg van de HC bij het 7e gebod heeft het over onkuisheid: ‘Dat alle onkuisheid door God vervloekt is’. Echter de tekstverwijzingen verwijzen niet naar onkuisheid. Toch vind ik hier wel een grond van waarheid in schuilen. Ook is het zo dat kuisheid en onkuisheid (reinheid) een groot onderdeel van de Bijbel bevat.

De vraag blijft wel of gemeenschap voor het verbondshuwelijk onkuis is, ik denk van wel. In de islam is een maansikkel (op moskeeën) het symbool van de kuisheid en de sluier in Israël is ook een symbool voor kuisheid. In Bijbels perspectief komen we dan bij de hoofdbedekking en langhaar van de vrouw uit in 1 Corinthiërs 11

Met alle eerbied maar het onsamenhangend verhaal waar Paulus over schrijft in 1 Corinthiërs 11 over langhaar en hoofdbedekking c.q. sluieren is mij nog nooit duidelijk geweest maar misschien heeft dat alles ook te maken met reinheid vóór het huwelijksverbond.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: overspel?

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2016 14:50

Teus schreef:Het komt allemaal door zelfgemaakte regeltjes dat het zo complex wordt.

Het zijn geen zelfgemaakte regeltjes. Lees het O.T. maar eens wat er moest gebeuren als bleek dat een man en vrouw buiten het huwelijk geslachtsgemenschap hadden.
En je hoeft geen belijdenis te doen hoor, maar dan kun je niet in de kerk trouwen.
Teus schreef:Het is zaak dat je beide gelovig bent, dat is in ieder geval Gods voorwaarde maar daar hebben we het nooit over.

O nee?
Trek geen ongelijk juk aan met een ongelovige (2 Kor.6:14).
Dat is ook wat een predikant je zal adviseren, als je met deze vraag bij hem komt.
Een ander spreekwoord zegt: Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Teus schreef:Schuldbelijdenis voor mensen is ook zoiets, zo van “ga nu maar eens aan de kerkgangers laten zien wie wat gedaan hebt"

Gelukkig wordt het op enkele plaatsen zo nog gedaan. En wie als gemeentelid zoiets aanschouwt met leedvermaak, dan zegt dat alles over diegene en niet over het jonge stel!
Teus schreef:Dat is net zo iets wanneer een evangelist een moslim in Marokko waarschuwt wanneer hij tot bekering komt dat hij één vrouw mag hebben en dus de andere moet verlaten. Dit gebeurd echt maar God zegt daar nergens iets over.

Ik denk dat de ex moslim dan van binnenuit weet dat het niet goed is. Omdat hij inmiddels weet dat de Bijbel iets anders zegt.
Dat een man zijn ouders zal verlaten en zijn vrouw zal aanhangen, en die 2 zullen tot één vlees zijn.
En ik weet dat er heel behoedzaam wordt omgegaan met moslims die christen worden.
Zeker als ze nog in een familiesituatie zitten en het geheim moet blijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: overspel?

Berichtdoor Teus » 09 dec 2016 20:27

ereunao schreef:
Teus, met deze redenering ga ik niet mee. Als dat stel ook voor de kerk wenst te trouwen dan is het terecht dat hun zonde in het vooruitgrijpen op het huwelijk ook voor de gemeente gecorrigeerd wordt .Maar niet op deze manier!
gr: ereunao


Het kan er bij mij niet in dat je je zonden moet belijden voor zomaar een club mensen.
Dat "voor de kerk trouwen" begrijp ik niet helemaal.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: overspel?

Berichtdoor Niagara » 14 jan 2017 20:05

Het komt middeleeuws op mij over om mensen 'aan de schadpaal te nagelen' door ze zo voor de hele gemeente schuld te laten belijden. Waarom als er een kindje uit voortgekomen is wel, terwijl het in gevallen zonder 'resultaat' niet gedaan wordt? Waarom vooral nadruk op deze zonde, waar openbare schuldbelijdenis verder eigenlijk nauwelijks gedaan wordt? Wat maakt deze zonde zoveel erger dan andere? Mij is geleerd dat je je zonden belijdt in de kring waarin ze gebeurd zijn. In zo'n geval als een ambtsdrager die kinderen uit de gemeente misbruikt heeft, ja, daar vind ik schuld belijden voor de hele gemeente op zijn plaats. Dit is namelijk iets wat die gehele gemeente schaadt. Bij een voorhuwelijkse zwangerschap is het toch veel meer iets tussen de twee leden van het koppel, zij zijn degenen die ermee moeten dealen. Ik zie niet hoe het aan schande blootstellen hen hierin helpt.
Volgens mij is het vooral het naampje onkuisheid en het taboe erop wat iedereen zo laat stijgeren en sensatiebelust maakt. Komt bijvoorbeeld uit dat iemand roddel heeft verspreid over een kerklid, dan wordt diegene ook niet tentoongesteld voor de gehele gemeente.
Afbeelding

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: overspel?

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2017 18:52

ereunao schreef:(Om dat ik het noodzakelijk vind dat men zich op ambtelijk niveau eens bezint op deze procedure heb ik het ook in de vragenrubriek aan de orde gesteld).
gr:ereunao
heb je daar in de vragenrubriek al antwoord op gekregen?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: overspel?

Berichtdoor benefietdiner » 25 jan 2017 17:05


Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: overspel?

Berichtdoor elburger » 27 jan 2017 11:51

Ik heb wel eens gehoord dat alleen al de gedachte aan een andere vrouw overspel is.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik in mijn leven, gehuwd en ongehuwd, menigmaal wel eens heb gedacht: "dat is een mooie vrouw"? , als ik haar zag lopen, fietsen, wat dan ook.
Is dat overspel?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: overspel?

Berichtdoor pindas83 » 27 jan 2017 12:58

elburger schreef:Ik heb wel eens gehoord dat alleen al de gedachte aan een andere vrouw overspel is.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik in mijn leven, gehuwd en ongehuwd, menigmaal wel eens heb gedacht: "dat is een mooie vrouw"? , als ik haar zag lopen, fietsen, wat dan ook.
Is dat overspel?


Nou dat lijkt me niet hoor. Zijn alleen je eigen vrouw (en je moeder) dan alleen mooi en de rest niet om aan te gluren? Dat kan niemand met droge ogen beweren!
Het is maar met wat voor ogen je kijkt denk ik.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: overspel?

Berichtdoor elburger » 27 jan 2017 16:31

Pindas83 schreef:

Nou dat lijkt me niet hoor. Zijn alleen je eigen vrouw (en je moeder) dan alleen mooi en de rest niet om aan te gluren? Dat kan niemand met droge ogen beweren!
Het is maar met wat voor ogen je kijkt denk ik.


Maar als ik nu denken zou, die zou ik graag eens in mijn armen willen houden, of zoenen?
Dan is het toch begeren?
Dat is Gods 10e gebod: "Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is".

Waar ligt de grens?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: overspel?

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2017 16:05

Begeren is dat je iets wil bezitten wat niet van jou is. De grens is dus niet of je iemand een mooie vrouw vindt of niet. Je mag best vrouwen zien en denken: Wat is dat een mooie vrouw / knappe verschijning / ziet er goed uit / leuk mens / whatever. Als het de vrouw van een ander is en je denkt: Ik wou dat het mijn vrouw was, of ermee doen wat je met je vrouw doet, dan gaat er wat mis. Dat is begeren wat van je naaste is en dat verbiedt te Bijbel. En terecht want het heeft grote gevolgen, het maakt relaties stuk, de band tussen ouders en kinderen etc. Dus daar ligt de grens, waar waardering overgaat in begeerte.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: overspel?

Berichtdoor ereunao » 01 feb 2017 15:08

Marnix:
Begeren is dat je iets wil bezitten wat niet van jou is. De grens is dus niet of je iemand een mooie vrouw vindt of niet. Je mag best vrouwen zien en denken: Wat is dat een mooie vrouw / knappe verschijning / ziet er goed uit / leuk mens / whatever. Als het de vrouw van een ander is en je denkt: Ik wou dat het mijn vrouw was, of ermee doen wat je met je vrouw doet, dan gaat er wat mis. Dat is begeren wat van je naaste is en dat verbiedt te Bijbel. En terecht want het heeft grote gevolgen, het maakt relaties stuk, de band tussen ouders en kinderen etc. Dus daar ligt de grens, waar waardering overgaat in begeerte.

Ben ik met je eens; maar ook dat is wat anders dan het 'overspel' waar de kerk over oordeelt in het geval van een jong stel dat moet trouwen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: overspel?

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2017 10:15

Klopt, er zijn 2 discussies hier. Wat begeerte is en de discussie "sex voor het huwelijk"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten