overspel?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: overspel?

Berichtdoor Johan100 » 23 feb 2017 22:17

Hier begrijp ik je even niet. Een vorige relatie (verleden tijd) is toch altijd verbroken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: overspel?

Berichtdoor ereunao » 24 feb 2017 10:20

learsi:
Hier begrijp ik je even niet. Een vorige relatie (verleden tijd) is toch altijd verbroken?


Zeg dat maar niet al te stellig, ik ken wel vrouwen die er net voor hun trouwdag achter kwamen dat ze niet de enige waren. Zelfs een man die al een kind bij een ander had voordat de scheiding uitgesproken was. En dat was nog wel een stel dat allebei s’zondags op de kansel stond! h.gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: overspel?

Berichtdoor Johan100 » 24 feb 2017 10:27

Oke, maar dan is het geen vorige relatie. Die relatie bestaat dan nog steeds, zij het in onwetendheid van de ander.
Daar ging het nu niet om.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Dies

Re: overspel?

Berichtdoor Dies » 03 mar 2017 08:44

Johan100 schreef:Als je vleselijk één bent geworden voor een huwelijk ben je ook voor God getrouwd. Als er dan besloten wordt om burgerlijk te trouwen en bij elkaar te blijven is schuldbelijdenis voor een kerk, en dan tegen het zevende gebod, wel een merkwaardige zaak.

Inderdaad heeft seks voor het huwelijk, als het tot een huwelijk komt, helemaal niets te maken met het 7e gebod. Er is geen sprake van onkuisheid. Alleen een jong stel dat zich in het voorhuwelijkse stadium seksueel tot elkaar aangetrokken voelt. Heel normaal dus. Daar moet geen enkele ouderling in de kerk zich mee willen bemoeien. Als een kerkenraad hier een probleem van maakt dan heeft die kerkenraad een foute visie op seksualiteit.

Johan100 schreef:Als je vleselijk gemeenschap (seks) hebt gehad met iemand voor het huwelijk en je besluit later toch niet verder te gaan met elkaar, ben je toch getrouwd. Als je je bekeert en oprecht berouw hiervan krijgt en deze zonde vergeven is en je gereinigd bent, dan ben je (pas) vrijgemaakt om een nieuwe relatie aan te gaan. 'Ga heen en zondig niet meer'. In de praktijk is het goed om in verkeringstijd naar elkaar toe te groeien en je te onthouden tot het huwelijk. Volgens mij zit het Bijbels (nieuwtestamentisch) gezien zo.

Ik heb toch de indruk dat hier de bijbelse normen worden opgerekt: "wie een vrouw, die door haar man weggezonden is, trouwt, pleegt echtbreuk" (Lukas 16:18b). Er staat ook: "En ieder, die zijn vrouw wegzendt, en een ander trouwt, pleegt echtbreuk" (Lukas 16:18a). Beide situaties zijn duidelijk.Of de zonde vergeven is doet bij geen van beide situaties ter zake. Ik geef toe dat de lat erg hoog ligt: volgens de norm die Jezus hier geeft mag de weggezonden vrouw ook niet hertrouwen. Bij echtscheidingen die ik om me heen zie, ook als het gaat om mensen van de kerk, zijn deze regels opgerekt. Er wordt heel makkelijk weer een nieuwe relatie aangegaan en/of hertrouwd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: overspel?

Berichtdoor Johan100 » 03 mar 2017 09:31

Johan100 schreef:Als je vleselijk één bent geworden voor een huwelijk ben je ook voor God getrouwd. Als er dan besloten wordt om burgerlijk te trouwen en bij elkaar te blijven is schuldbelijdenis voor een kerk, en dan tegen het zevende gebod, wel een merkwaardige zaak.


Dies schreef:
Inderdaad heeft seks voor het huwelijk, als het tot een huwelijk komt, helemaal niets te maken met het 7e gebod. Er is geen sprake van onkuisheid. Alleen een jong stel dat zich in het voorhuwelijkse stadium seksueel tot elkaar aangetrokken voelt. Heel normaal dus. Daar moet geen enkele ouderling in de kerk zich mee willen bemoeien. Als een kerkenraad hier een probleem van maakt dan heeft die kerkenraad een foute visie op seksualiteit.

Er is geen sprake van echtbreuk! Mits ze beiden niet eerder seks hebben gehad met iemand anders. Je zegt ' er is geen sprake van onkuisheid'. Onkuisheid is iets anders toch?

Johan100 schreef:Als je vleselijk gemeenschap (seks) hebt gehad met iemand voor het huwelijk en je besluit later toch niet verder te gaan met elkaar, ben je toch getrouwd. Als je je bekeert en oprecht berouw hiervan krijgt en deze zonde vergeven is en je gereinigd bent, dan ben je (pas) vrijgemaakt om een nieuwe relatie aan te gaan. 'Ga heen en zondig niet meer'. In de praktijk is het goed om in verkeringstijd naar elkaar toe te groeien en je te onthouden tot het huwelijk. Volgens mij zit het Bijbels (nieuwtestamentisch) gezien zo.

Dies schreef: Ik heb toch de indruk dat hier de bijbelse normen worden opgerekt: "wie een vrouw, die door haar man weggezonden is, trouwt, pleegt echtbreuk" (Lukas 16:18b). Er staat ook: "En ieder, die zijn vrouw wegzendt, en een ander trouwt, pleegt echtbreuk" (Lukas 16:18a). Beide situaties zijn duidelijk.Of de zonde vergeven is doet bij geen van beide situaties ter zake. Ik geef toe dat de lat erg hoog ligt: volgens de norm die Jezus hier geeft mag de weggezonden vrouw ook niet hertrouwen. Bij echtscheidingen die ik om me heen zie, ook als het gaat om mensen van de kerk, zijn deze regels opgerekt. Er wordt heel makkelijk weer een nieuwe relatie aangegaan en/of hertrouwd.

Ja, dat klopt! Ik was niet volledig. Luk.16:18 had ik later ook in gedachten. Maar dat valt waarschijnlijk helemaal buiten de openingspost.
Dat de zonde vergeven is doet er volgens mij wel degelijk toe. Dat gaat wel in de weg van schuld! En dan bedoel ik niet dat je jezelf de zonde vergeeft, maar 'ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord'.
Dan zijn alle dingen nieuw. Dat zie je toch bijvoorbeeld ook bij de Samaritaanse vrouw die de Heere Jezus ontmoet bij de put (Joh.4) en de overspelige vrouw (Joh.8.) ? 'Ga heen en zondig niet meer'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: overspel?

Berichtdoor Johan100 » 07 mar 2017 11:02

Als toevoeging aan dit topic nog een vraag en antwoord uit de vragenrubriek.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Dies

Re: overspel?

Berichtdoor Dies » 07 mar 2017 16:15

Johan100 schreef:Er is geen sprake van echtbreuk! Mits ze beiden niet eerder seks hebben gehad met iemand anders. Je zegt ' er is geen sprake van onkuisheid'. Onkuisheid is iets anders toch?

Ik gebruik het woord onkuisheid in verband met de interpretatie van de HC van het 7e gebod. Daar wordt alle onkuisheid veroordeeld. Seks voor het huwelijk valt daar niet vanzelfsprekend onder. Dat is dus mijn punt.

ereunao

Re: overspel?

Berichtdoor ereunao » 11 mei 2017 15:45

De redactie van de vragenrubriek heeft mijn vraag aan ds A.L.v.Zwet te Putten voorgelegd. Uit zijn antw. blijkt duidelijk dat er alleen sprake is van overspel als het een getrouwde vrouw betreft! Dan zou dus zelfs de getrouwde man die vreemd gaat strict genomen nog geen echtbreker zijn! Zover wil ik beslist niet gaan, maar in het geval van een ongetrouwd stel is het i.e.g.geen overspel.
Ziehttp://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ ... nde-gebod/ ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 11 mei 2017 16:03, 4 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: overspel?

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2017 15:55

Het antwoord is helder.

Ik begrijp alleen je laatste zin niet:
En ik vraag mij af of de kerkenraad zich niet zelf schuldig maakt aan het derde gebod als zij ambtelijk in de Naam des Heeren een niet begane zonde vergeeft.
Een niet begane zonde vergeven?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: overspel?

Berichtdoor ereunao » 11 mei 2017 16:07

Ja, als zij een jong stel eerst belijdenis laat doen van echtbreuk en vervolgens bekendmaakt die goedgunstig en met blijdschap vergeven te hebben dan is het een niet begane zonde. ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten