Wie is de Koning in Psalm 45?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Wie is de Koning in Psalm 45?

Berichtdoor Spreeuw » 19 sep 2016 18:24

Psalm 45 is een bruiloftspsalm. De inhoud van deze Psalm is vergelijkbaar met wat we lezen in het Bijbelboek Hooglied.

Psalm 45:1 (Berijming 1773)
Mijn hart, vervuld met heilbespiegelingen,
Zal 't schoonste lied van enen Koning zingen;
Terwijl de Geest mijn gladde tonge drijft;
Is z' als de pen van een die vaardig schrijft.
Beminlijk Vorst, Uw schoonheid hoog te loven,
Gaat al het schoon der mensen ver te boven;
Genâ is op Uw lippen uitgestort,
Dies G' eeuwiglijk van God gezegend wordt.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=1&s=rit


Psalm 45:2-3 (NBG'51)
2 Mijn hart trilt van blijde woorden,
ik draag mijn gedicht een koning voor,
mijn tong is de stift van een vaardig schrijver.
3 Gij zijt schoner dan de mensenkinderen,
liefelijkheid is over uw lippen uitgegoten;
daarom heeft God u voor altoos gezegend.


Wie is de Koning over Wie we zingen in Psalm 45? Is dat Salomo of Jezus Christus, of beiden?
In Hebreeën 1:8-9 wordt Psalm 45:7-8 geciteerd en de Hebreeënbriefschrijver past hiermee de Koning uit Psalm 45 toe op Gods Zoon, Jezus Christus.
Maar zou de dichter van Psalm 45 niet allereerst gedacht hebben aan Salomo? Lees hierbij in het bijzonder de verzen 10 en 13 van Psalm 45.

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Wie is de Koning in Psalm 45?

Berichtdoor JongeLeerling » 19 sep 2016 19:18

Beste Spreeuw,

In de eerste plaats is het denk juist om te zeggen dat Psalmdichter zingt over Salomo. Dat houdt dus in dat als wij deze Psalm uitleggen op Salomo, dat het beschrevene altijd ten dele is. Salomo is dan een gewoon mens buiten het paradijs. En dat is, ondanks geschonken genade, toch in het leven van Salomo zichtbaar geweest. Dat is een goede benadering, maar wel een benadering die veel in de Psalm laat liggen.

In de tweede plaats is het goed om te zeggen dat Psalm 45 een Messiaanse psalm is. Ten diepste wordt in het bezingen van Salomo heen gewezen naar de Meerdere Salomo; de Heere Jezus Christus. Terecht dat je ook Hebreeën hierbij aanhaalt. Mijn inziens geeft de Psalm veel aanleiding om gelijk te betrekken op de Messias. Ik denk dat in deze Psalm de Messiaanse verwachting zeer helder doorklinkt. Psalm 45 is geschreven in de context van het Oude Testament, dat houdt dus in dat er geen openbaringskennis van Christus geweest kan zijn in de letterlijke zin des woords. Daarom is dit ook voor mij reden om deze Psalm tot de bewijs plaatsen te rekenen om te stellen dat er in het Oude Testament al wel degelijk kennis aan Christus was, namelijk door het geloof. Met in het achterhoofd houdend dat ook deze Psalm met de inspiratie van de Heilige Geest geschreven is, kunnen we toch niet tot een andere conclusie komen?

Gr, JongeLeerling

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie is de Koning in Psalm 45?

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2016 09:28

Het gaat om een koningshuis van David, de koning van het volk van God. Daarom gaat het in de eerste plaats over de sterfelijke koning van Israel (Salomo? David?) maar in dat koningshuis zat ook de belofte van de eeuwige koning, de messias. Het eeuwige koningshuis van David. Daarom lees je ook: Uw troon, o God, staat voor eeuwig. De dichter wist allicht van de Messias maar schrijft in de eerste plaats over de koning die in Israel in dienst staat van God, maar dus ook over het eeuwige koningshuis van David.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Wie is de Koning in Psalm 45?

Berichtdoor JongeLeerling » 20 sep 2016 19:59

Marnix schreef:Het gaat om een koningshuis van David, de koning van het volk van God. Daarom gaat het in de eerste plaats over de sterfelijke koning van Israel (Salomo? David?) maar in dat koningshuis zat ook de belofte van de eeuwige koning, de messias. Het eeuwige koningshuis van David. Daarom lees je ook: Uw troon, o God, staat voor eeuwig. De dichter wist allicht van de Messias maar schrijft in de eerste plaats over de koning die in Israel in dienst staat van God, maar dus ook over het eeuwige koningshuis van David.


Beste Marnix,

Dank voor je reactie. Voor zover ik weet leggen de meest getrouwe Bijbelverklaarders het uit met betrekking op Salomo. Dat is de meest gangbare uitleg. Dat het hier om David zou gaan, daar heb ik nog nooit van gehoord. Je bent de eerste voor mij die deze mogelijke uitleg opwerpt. Hoe kom je tot deze mogelijkheid?

Wat betreft het onderscheid dat je aanbrengt tussen het aardse koningshuis van Israël en het Eeuwige koningshuis, daarin ben ik het met je eens. Deze lijn heb ik ook aangegeven in mijn antwoord op forummer spreeuw. Toch blijf ik bij mijn voorkeur om het te betrekken op het de Heere Jezus Christus, als de Meerdere Salomo. De tekst van de Psalm geeft daar genoeg ruimte voor om het als een Messiaanse Psalm te behandelen. Ik denk dat je met deze uitleg het meeste recht doet aan de tekstwoorden.


Gr, JongeLeerling

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie is de Koning in Psalm 45?

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2016 07:32

Dat lijkt mij ook gezien de verwijzingen naar geschenken uit Tyrus en goud uit Ofir. Ik hoopte alleen dat het stiekem anders zou zijn, ivm Psalm 11 en 12. Met de wetenschap dat Salomo 1000 vrouwen had vind ik dat toch wat minder mooi overkomen... Maar goed, allicht is deze Psalm van voor die tijd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Wie is de Koning in Psalm 45?

Berichtdoor JongeLeerling » 21 sep 2016 08:21

Marnix schreef:Dat lijkt mij ook gezien de verwijzingen naar geschenken uit Tyrus en goud uit Ofir. Ik hoopte alleen dat het stiekem anders zou zijn, ivm Psalm 11 en 12. Met de wetenschap dat Salomo 1000 vrouwen had vind ik dat toch wat minder mooi overkomen... Maar goed, allicht is deze Psalm van voor die tijd?


Ik had ooit iets gelezen van Dietrich Bonhoeffer over Psalm 45. Dus voor de aardigheid heb ik het even opgezocht. Hij zegt ondermeer dit over Psalm 45 in zijn Gebedenboek van de Bijbel':
Dietrich Bonhoeffer schreef:Dat is het lied en het gebed van de liefde tussen Jezus, de Koning, en zijn gemeente, die Hem toebehoort.


Al is van Bonhoeffer bekend dat hij de Psalmen christologisch las en de messiaanse verwachting in de Psalmen benadrukte, dus dan is het wat betreft Psalm 45 ook logisch dat hij tot een dergelijke uitspraak komt. Al zegt hij ook dat Psalm 45 omstreden is. Hoe hij dat bedoeld weet ik niet, maar op zich is dat wel interessant om na te gaan. Wellicht heeft dat met de uitleg te maken, wat ik wel vermoed?
Wanneer Psalm 45 geschreven is, is mij niet bekend. Ik zal eens kijken of ik daar achter kan komen. Al is het bij de Psalmen nog best lastig om daar een vinger achter te krijgen.

Hoe bedoel je dat, Marnix? Dat je Psalm 11 en 12 aan Psalm 45 linkt? Wat betreft je opmerking over Salomo en zijn 1000 vrouwen, tjsa .. deze Psalm betrekken op Salomo is dat dan eigenlijk best wel 'dubbel'. Het is prachtig gedicht met diepe en rijke woorden. Dus wellicht is het inderdaad geschreven voor dat hij tot 1000 vrouwen overging. Wellicht is het geschreven ten tijde van zijn eerste huwelijk. Dat zou wellicht kunnen, ik ga daar even induiken.

Gr, JongeLeerling

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie is de Koning in Psalm 45?

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2016 09:39

Sorry ik bedoelde ivm vers 11 en 12. Ziet er zo romantisch uit uit als je het monogaam intepreteert, als ze koning je schoonheid begeert... maar als je dat leest in de context van Salomo die 1000 vrouwen had klinkt "als de koning je schoonheid begeert, buig dan voor hem neer" wel wat minder mooi.

Ik denk dat Bonhoeffer met het omstredene van Psalm 45 doelt op het deel van de psalm wat eerder een loflied op een mens, een aardse koning, lijkt te zijn, die wordt geprezen en geëerd terwijl de Psalmen doorgaans lofliederen op God zijn. Maar goed, dat hebben we besproken en daar kan je over zeggen dat in een theocratie, de koning door God is aangesteld om over Zijn volk te regeren, en dat het koningshuis van David een belofte bevatte die vooruit wijst op de komst van de messias, de eeuwige Koning die uit dat koningshuis voort zou komen. Het gaat om die context en niet slechts om de koning als individue.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten