DoelgroepBijbels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

DoelgroepBijbels

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2016 15:17

In Trouw las ik vanmiddag dat de uitgave van de Vrouwenbijbel een feit is.

Wie de kaft van de jongste bijbeluitgave ziet, weet direct voor welke doelgroep het boek bedoeld is. De Vrouwenbijbel is een lichtroze met bloemetjes. Vanaf vandaag ligt het boek in de winkel.

Eerder zei hoofdredacteur Hanneke Schaap dat een Vrouwenbijbel hard nodig is, omdat vrouwen in de Bijbel nogal eens naar de achtergrond verdwijnen. Met de roze Bijbel wil uitgeverij Royal Jongbloed verhalen van vrouwen in de Bijbel actueel maken voor vrouwen van nu, door bijvoorbeeld biografieën of doordenkers aan de grondtekst toe te voegen.

Maar de Bijbel is niet feministisch, zei Schaap gisteren tijdens de boekpresentatie. "Bij feministen denk ik aan het sneue idee dat vrouwen achtergesteld worden en hun vrijheid moeten bevechten. Deze Bijbel haalt wel bepaalde vrouwelijke dingen voor het voetlicht, maar dat zou ik niet direct feministisch willen noemen," zei ze tegen het Reformatorisch Dagblad.

Was het nodig? Is het nuttig? Wie gaat hem aanschaffen, of zet hem op haar verlanglijst?
HIER KUN JE MEER TE WETEN KOMEN OVER DE INHOUD

Ik vind hem zo op het oog er mooi uitzien. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor benefietdiner » 16 sep 2016 17:50

Chaya schreef: Wie gaat hem aanschaffen,

ik wacht wel even op de mannenbijbel :mrgreen:
http://www.royaljongbloed.nl/mannenbijbel

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Teus » 16 sep 2016 18:14

Chaya schreef:In Trouw las ik vanmiddag dat de uitgave van de Vrouwenbijbel een feit is.

Wie de kaft van de jongste bijbeluitgave ziet, weet direct voor welke doelgroep het boek bedoeld is. De Vrouwenbijbel is een lichtroze met bloemetjes. Vanaf vandaag ligt het boek in de winkel.

Eerder zei hoofdredacteur Hanneke Schaap dat een Vrouwenbijbel hard nodig is, omdat vrouwen in de Bijbel nogal eens naar de achtergrond verdwijnen. Met de roze Bijbel wil uitgeverij Royal Jongbloed verhalen van vrouwen in de Bijbel actueel maken voor vrouwen van nu, door bijvoorbeeld biografieën of doordenkers aan de grondtekst toe te voegen.

Maar de Bijbel is niet feministisch, zei Schaap gisteren tijdens de boekpresentatie. "Bij feministen denk ik aan het sneue idee dat vrouwen achtergesteld worden en hun vrijheid moeten bevechten. Deze Bijbel haalt wel bepaalde vrouwelijke dingen voor het voetlicht, maar dat zou ik niet direct feministisch willen noemen," zei ze tegen het Reformatorisch Dagblad.

Was het nodig? Is het nuttig? Wie gaat hem aanschaffen, of zet hem op haar verlanglijst?
HIER KUN JE MEER TE WETEN KOMEN OVER DE INHOUD

Ik vind hem zo op het oog er mooi uitzien. :D


De Bijbel is toch Gods Woord?
Jammer dat God het niet helemaal goed gedaan heeft.
Maar goed dat er iemand is die Hem corrigeer.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor mona » 16 sep 2016 18:35

Teus schreef:De Bijbel is toch Gods Woord?
Jammer dat God het niet helemaal goed gedaan heeft.
Maar goed dat er iemand is die Hem corrigeer.


Volkomen mee eens.
De Bijbel is de Bijbel. De inhoud is niet voor een specifieke doelgroep maar voor een persoon, namelijk degene die hem leest.
Man of vrouw. Dat is altijd zo geweest, en dat is nu nog zo.

Wat er in staat over onbekende vrouwen, studies, biografieën, dat lijkt me prachtig.
Maar dat hoeft niet in de Bijbel verweven te worden, zodat het een specifieke doelgroepbijbel wordt.
Mannenbijbel erbij, Bijbel voor de zorg, voor de manager, voor het zakenleven, voor jongeren, voor bejaarden,
voor voetgangers, voor kleurlingen, voor blanken, voor...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor schaapje » 16 sep 2016 20:07

Chaya schreef:In Trouw las ik vanmiddag dat de uitgave van de Vrouwenbijbel een feit is.

Wie de kaft van de jongste bijbeluitgave ziet, weet direct voor welke doelgroep het boek bedoeld is. De Vrouwenbijbel is een lichtroze met bloemetjes. Vanaf vandaag ligt het boek in de winkel.

Eerder zei hoofdredacteur Hanneke Schaap dat een Vrouwenbijbel hard nodig is, omdat vrouwen in de Bijbel nogal eens naar de achtergrond verdwijnen. Met de roze Bijbel wil uitgeverij Royal Jongbloed verhalen van vrouwen in de Bijbel actueel maken voor vrouwen van nu, door bijvoorbeeld biografieën of doordenkers aan de grondtekst toe te voegen.

Maar de Bijbel is niet feministisch, zei Schaap gisteren tijdens de boekpresentatie. "Bij feministen denk ik aan het sneue idee dat vrouwen achtergesteld worden en hun vrijheid moeten bevechten. Deze Bijbel haalt wel bepaalde vrouwelijke dingen voor het voetlicht, maar dat zou ik niet direct feministisch willen noemen," zei ze tegen het Reformatorisch Dagblad.

Was het nodig? Is het nuttig? Wie gaat hem aanschaffen, of zet hem op haar verlanglijst?
HIER KUN JE MEER TE WETEN KOMEN OVER DE INHOUD

Ik vind hem zo op het oog er mooi uitzien. :D


Eerst dacht ik belachelijk, maar als ik lees wat de bedoeling is dan is het zo gek nog niet, vooral voor jonge vrouwen, wij vrouwen hebben toch een belangrijke taak in het gezin en ook in de gemeente en dat kan mooi belicht worden door allerlei studies. Deze bijbel heeft toch gewoon de complete HSV dus....

Maar ik zou hem zelf niet aanschaffen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor JeeWee » 18 sep 2016 14:29

Teus schreef:De Bijbel is toch Gods Woord?
Jammer dat God het niet helemaal goed gedaan heeft.
Maar goed dat er iemand is die Hem corrigeer.


mona schreef: Volkomen mee eens.
De Bijbel is de Bijbel. De inhoud is niet voor een specifieke doelgroep maar voor een persoon, namelijk degene die hem leest.
Man of vrouw. Dat is altijd zo geweest, en dat is nu nog zo.

Wat er in staat over onbekende vrouwen, studies, biografieën, dat lijkt me prachtig.
Maar dat hoeft niet in de Bijbel verweven te worden, zodat het een specifieke doelgroepbijbel wordt.
Mannenbijbel erbij, Bijbel voor de zorg, voor de manager, voor het zakenleven, voor jongeren, voor bejaarden,
voor voetgangers, voor kleurlingen, voor blanken, voor...


Daar gaan we weer. We zijn immers behoudend, houen wat we hebben...
Misschien is het goed om het eerst eens in handen te nemen en te bekijken wat het werkelijk is.
Deze bijbel is gewoon een bijbel in de HSV.
Maar net als bij de Jongerenbijbel, waar stukjes en toelichting bij geplaatst zijn om het voor een doelgroep te verduidelijken, toe te passen, is dat ook met deze bijbel gedaan.
Niks meer, niks minder. De bijbel als zijnde de Bijbel blijft gewoon in takt...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Yoshi

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Yoshi » 18 sep 2016 14:42

Toevoegingen aan de bijbel dus, evenals voorwoorden en kanttekeningen.
Ik ben daar niet dol op. Maak gewoon een leeswijzer in een apart boekje als het dan echt zo nodig moet.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor JeeWee » 18 sep 2016 20:29

Yoshi schreef:Toevoegingen aan de bijbel dus, evenals voorwoorden en kanttekeningen.
Ik ben daar niet dol op. Maak gewoon een leeswijzer in een apart boekje als het dan echt zo nodig moet.


Léés nou eerst eens...
Dan zie je dat er géén toevoegingen zijn.
Tussendoor staan blokjes met uitleg en toelichting.


Afbeelding


Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Yoshi

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Yoshi » 18 sep 2016 20:55

JeeWee schreef:
Léés nou eerst eens...
Dan zie je dat er géén toevoegingen zijn.
Tussendoor staan blokjes met uitleg en toelichting.

Het kan zijn dat jij er een geheel andere definitie van "toevoeging" dan mij erop nahoud. Maar binnen mijn begrip van dit woord zijn het zeker toevoegingen.

mohamed

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor mohamed » 18 sep 2016 21:34

JeeWee schreef:Léés nou eerst eens...
Dan zie je dat er géén toevoegingen zijn.
Tussendoor staan blokjes met uitleg en toelichting.

Yoshi schreef:Het kan zijn dat jij er een geheel andere definitie van "toevoeging" dan mij erop nahoud. Maar binnen mijn begrip van dit woord zijn het zeker toevoegingen.

Als het geen toevoegingen zijn waarom zijn ze dan toegevoegd? [-X

Het is weer typisch een spelletje van het beestje niet bij de naam willen noemen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Arco » 19 sep 2016 08:44

Dit soort bijbels, zogenaamde doelgroepbijbels, zijn puur om meer bijbels te verkopen.

Alleen al de HSV:
- Studiebijbel (€79,95) (terwijl dit grotendeels een vertaling is van de ESV studybible: €46,98. Dus voor de Nederlandse vertaling betaal ik bijna tweemaal zo veel)
- Jongerenbijbel (€54,50)
- Bijbel met psalmen en gezangen (€40,-)
- Bijbel met psalmen en gezangen vivella (€79,-)
- Edge lined bijbel (€99,-)
- Schoolbijbel linnen (€24,50)
- Bijbel met psalmen en gezangen - goudsnee (€59,-)
- Bijbel met psalmen en gezangen zwart (€40,-)
- Bijbel met psalmen en gezangen - luxe (€109,-)
- Bijbel met psalmen en gezangen - luxe (€135,-)
- Huwelijksbijbel (€42,50) (in zwart en in wit te verkrijgen)
- Huisbijbel vivella (€52,50)
- Huisbijbel vivella - goudsnee (€72,50)
- Huisbijbel met goudsnee (€42,50)
- Kerkbankbijbel (€62,50)
- Bijbel HSV Schooleditie Limited (€37,50)
- Reformatiebijbel (€59,50)
- Bijbel HSV + Psalm & Gez. 1938 (€65,-)
- Limited edition Bijbel met jeansomslag (€45,-)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor JeeWee » 19 sep 2016 09:14

Arco schreef:Dit soort bijbels, zogenaamde doelgroepbijbels, zijn puur om meer bijbels te verkopen.


Ja?
En wat is er mis om meer te willen verkopen?
Wat is er mis met eerlijke handel?
Wat is er mis met meer bijbels te willen verkopen?
Een dominee verdient de kost met het 'verkopen' van Gods Woord...
Loop eens rond op Wegwijs en kijk wat er verkocht wordt...
Kijk eens naar de advertenties in het RD...

Kijk eens naar RefoWeb...
Ook dat is een commerciële handel waar geld mee wordt verdiend.
De advertenties rollen over je heen.

In het geval van Jongbloed kan deze uitgever niets doen, zonder de toestemming van de Stichting Herziene Statenvertaling.
Ja, en het uitbrengen van een bijbel op dit niveau kost geld.
En dus vragen ze dat er voor.
Je kunt niet ideëel werken zonder commercieel te zijn.

De jongerenbijbel in de HSV is al velen tot zegen geweest.
Waarom zou deze vrouwenbijbel dat dan niet kunnen zijn?

Arco schreef:Studiebijbel (€79,95) (terwijl dit grotendeels een vertaling is van de ESV studybible: €46,98. Dus voor de Nederlandse vertaling betaal ik bijna tweemaal zo veel)

Mooi. Heb jij aangeboden om deze uitgave gratis te vertalen?
En te bestuderen zodat je 'm kon bewerken?
En om deze te verspreiden en te drukken in een oplage die vele malen kleiner is dan de ESV studybible?
Wees realistisch.
En als je het niet op wilt of kunt brengen, lees je toch gewoon de originele?
En dan lees je toch géén van de door jou genoemde uitgaven?
En dan geef je bij een huwelijk toch gewoon een USB stick in plaats van een 'dure' trouwbijbel?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor mona » 19 sep 2016 10:30

JeeWee schreef:Daar gaan we weer. We zijn immers behoudend, houen wat we hebben...

Dank voor het compliment :D

Voor mij hoeft al die commercie rond de Bijbel niet. In de ogen van sommigen hier misschien zeeeeer traditioneel.
Voor anderen is het feit dat ik een HSV vertaling lees al zeeeeer lichtzinnig.
Het is maar van welke kant je het bekijkt.


JeeWee schreef:Je kunt niet ideëel werken zonder commercieel te zijn.

Prima om geld te verdienen om Bijbels te drukken.
Maar wordt de gehele netto winst van Royal Jongbloed besteed in Gods Koninkrijk? (buiten de salarissen en noodzakelijke investeringen om).
Zodra er één gedachte aan persoonlijke wist en liefde voor geld bij komt kijken, is ideële commercie onzuiver geworden.
Zelfs/juist als het gaat het om Bijbelverkoop.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor JeeWee » 19 sep 2016 11:08

mona schreef:Prima om geld te verdienen om Bijbels te drukken.
Maar wordt de gehele netto winst van Royal Jongbloed besteed in Gods Koninkrijk? (buiten de salarissen en noodzakelijke investeringen om).
Zodra er één gedachte aan persoonlijke wist en liefde voor geld bij komt kijken, is ideële commercie onzuiver geworden.
Zelfs/juist als het gaat het om Bijbelverkoop.


Allereerst: daar gaan jij en ik niet over.
Ieder is zelf rentmeester over wat hij van God in dit leven te leen heeft gekregen.
Ook wat wij hebben en verdien is niet van ons.
Ook wat wij hebben, zou besteed moeten worden in Gods Koninkrijk.

Maar juist omdat een bedrijf goed en commercieel werkt, kan er worden gewerkt aan nieuwe projecten zoals in dit geval bij Royal Jongbloed.
En inderdaad: dat is tot uitbreiding van Gods Koninkrijk
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Arco » 19 sep 2016 13:38

JeeWee schreef:Ja?
En wat is er mis om meer te willen verkopen?
Wat is er mis met eerlijke handel?
Wat is er mis met meer bijbels te willen verkopen?
Een dominee verdient de kost met het 'verkopen' van Gods Woord...
Loop eens rond op Wegwijs en kijk wat er verkocht wordt...
Kijk eens naar de advertenties in het RD...


Er is op zichzelf niets mis met verkopen. Er is op zichzelf niets mis met de verkoop van bijbels. Alleen, waarom al die bijbels met nagenoeg dezelfde inhoud? Waarom zou je alle doelgroepen een 'eigen' bijbel willen laten kopen? Kijk eens wat je betaalt? Een ander kafje, hoppa: + 20 euro.

Over een dominee: ik vind dat een dominee voor zijn brood niet afhankelijk moet zijn van de gemeente, terwijl hij die gemeente zou moeten aanspreken op zonde, lauwheid, etc. Zo van: de hand die je voed...

De prijzen van producten op Wegwijs, die zijn niet wijs. Heeft op zichzelf niets te maken met dit onderwerp. Het RD heb ik jaren geleden al de deur uit gedaan, wat die kost tegenover wat je krijgt, dat is ver te zoeken.

Kijk eens naar RefoWeb...
Ook dat is een commerciële handel waar geld mee wordt verdiend.
De advertenties rollen over je heen.


Ja, ik hunker naar de tijd dat RefoWeb nog nagenoeg advertentievrij was. Dat waren nog eens tijden...

In het geval van Jongbloed kan deze uitgever niets doen, zonder de toestemming van de Stichting Herziene Statenvertaling.
Ja, en het uitbrengen van een bijbel op dit niveau kost geld.
En dus vragen ze dat er voor.
Je kunt niet ideëel werken zonder commercieel te zijn.


Het is een stichting die de tekst van de vertaling aanlevert. De medewerkers (vertalers) hebben daarvoor niet betaald gekregen. Het laten drukken van een bijbel, dat hoeft niet zoveel te kosten. Ik herinner mij nog een bijbel die voor 1 euro gedrukt is. Dat is nog een euroknaller!

De jongerenbijbel in de HSV is al velen tot zegen geweest.
Waarom zou deze vrouwenbijbel dat dan niet kunnen zijn?


Dat hoor je mij niet zeggen. Dat is ook niet het punt.

Arco schreef:Studiebijbel (€79,95) (terwijl dit grotendeels een vertaling is van de ESV studybible: €46,98. Dus voor de Nederlandse vertaling betaal ik bijna tweemaal zo veel)

Mooi. Heb jij aangeboden om deze uitgave gratis te vertalen?
En te bestuderen zodat je 'm kon bewerken?
En om deze te verspreiden en te drukken in een oplage die vele malen kleiner is dan de ESV studybible?
Wees realistisch.


O ja hoor, ik had het voor niets gedaan. Dat een drukker kosten maakt en dat je die betaald, dat vind ik logisch. Maar een tekst vertalen, bij voorkeur een bijbeltekst, zou ik kosteloos vertalen. De primaire reden is: dat ik er zelf dan veel van leer. En bijkomende reden: mijn vertaling hangt dan niet af van de beoogde doelgroep. Want daar ben ik financieel toch niet van afhankelijk.

En als je het niet op wilt of kunt brengen, lees je toch gewoon de originele?
En dan lees je toch géén van de door jou genoemde uitgaven?
En dan geef je bij een huwelijk toch gewoon een USB stick in plaats van een 'dure' trouwbijbel?


Het gaat mij er niet om of je helemaal geen gedrukte bijbel zou mogen hebben. Maar het gaat mij gewoon te ver, dat als je een bijbelvertaling heb met een jeans-kaft, of met een gulp (rits), dat je dan zoveel meer betaald. Alleen al het feit dat zoiets verzonnen wordt, en blijkbaar ook in grote getale afgenomen, bevestigd dat de bijbel big business is.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten