DoelgroepBijbels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2016 13:43

Arco schreef:Het gaat mij er niet om of je helemaal geen gedrukte bijbel zou mogen hebben. Maar het gaat mij gewoon te ver, dat als je een bijbelvertaling heb met een jeans-kaft, of met een gulp (rits), dat je dan zoveel meer betaald. Alleen al het feit dat zoiets verzonnen wordt, en blijkbaar ook in grote getale afgenomen, bevestigd dat de bijbel big business is.

Die trendy Bijbels zijn mij een doorn in het oog. In de kerk vind ik dat eigenlijk niet zo gepast. En waarom moet dat? Het gaat toch om de inhoud!
Arco schreef:Dit soort bijbels, zogenaamde doelgroepbijbels, zijn puur om meer bijbels te verkopen.

Je gooit nu teveel op 1 hoop Arco.
Ik ken veel jongeren die dankzij de jongerenbijbel de Bijbel zijn gaan bestuderen en het beter zijn gaan begrijpen.
Dat vind ik van een andere orde dan bijv. de torrie van mattie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor cornelia77 » 19 sep 2016 13:52

Ik wil hem wel hebben. Duurt nog even voor ik jarig ben, maar hij komt vast op mijn lijstje...
Ik vind de extra's in de jongerenbijbel echt wat toevoegen. Ik heb deze vrouwenbijbel nog niet ingezien, maar de toegevoegde informatie over/voor vrouwen in de bijbel lijkt me interessant!
Ik snap jullie ophef niet zo goed. Dat Jongbloed commerciëel is, lijkt me logisch. Het is een bedrijf, net zoals de supermarkt om de hoek. Als zij denken dat hier doelgroep voor is, prima toch?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Arco » 19 sep 2016 14:01

Chaya schreef:Je gooit nu teveel op 1 hoop Arco.
Ik ken veel jongeren die dankzij de jongerenbijbel de Bijbel zijn gaan bestuderen en het beter zijn gaan begrijpen.
Dat vind ik van een andere orde dan bijv. de torrie van mattie.


Er is inderdaad onderscheid te maken tussen bijbels met een bepaalde vertaling, die voor een bepaalde doelgroep worden aangevuld met tekstblokjes, kleurtjes en kaarten, en bijbelvertalingen die zover zijn vernederlandst dat het niet of nauwelijks de oorspronkelijke taal en cultuur ademt. Die eerste noem ik doelgroepbijbels, die andere noem ik fastfood-bijbels.

Doelgroepbijbels, waarom zou de ene doelgroep andere additionele informatie moeten hebben dan een andere doelgroep? Waarom zou in een vrouwenbijbel de rol van vrouwen in de bijbelse geschiedenis verder verklaard moeten worden, terwijl ik daar als man ook weet van zou moeten hebben? Waarom zou een jongere uitleg moeten krijgen over het geloof, terwijl een volwassene (waar ligt die grens eigenlijk?) diezelfde vragen kan hebben?

Fastfood-bijbels, daarover zijn wij het snel eens, denk ik zo.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2016 14:22

Arco schreef:Doelgroepbijbels, waarom zou de ene doelgroep andere additionele informatie moeten hebben dan een andere doelgroep? Waarom zou in een vrouwenbijbel de rol van vrouwen in de bijbelse geschiedenis verder verklaard moeten worden, terwijl ik daar als man ook weet van zou moeten hebben? Waarom zou een jongere uitleg moeten krijgen over het geloof, terwijl een volwassene (waar ligt die grens eigenlijk?) diezelfde vragen kan hebben?

Niemand verbiedt iemand om een andere dan de eigen doelgroepbijbel te lezen hoor. :wink:
Ik lees ook wel eens in de jongerenbijbel en ik behoor niet meer tot die doelgroep.
Ik heb bijv. ook een dagboek voor vrouwen. Omdat hun belevingswereld verschilt met die van mannen. En je als vrouw affiniteit of geestelijk verwantschap kan hebben met een vrouw uit de Bijbel.
Maar dat wil niet zeggen dat die strikt verboden zijn voor mannen. Welnee. Maar misschien zijn ze niet zo aansprekend voor hen.
De grens voor volwassene is heel rekbaar, zeker wat het geestelijke betreft.
Iemand van 75 kan een zuigeling zijn, w.b. het geloofsleven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Arco » 19 sep 2016 14:36

Arco schreef:Doelgroepbijbels, waarom zou de ene doelgroep andere additionele informatie moeten hebben dan een andere doelgroep? Waarom zou in een vrouwenbijbel de rol van vrouwen in de bijbelse geschiedenis verder verklaard moeten worden, terwijl ik daar als man ook weet van zou moeten hebben? Waarom zou een jongere uitleg moeten krijgen over het geloof, terwijl een volwassene (waar ligt die grens eigenlijk?) diezelfde vragen kan hebben?


Chaya schreef:Niemand verbiedt iemand om een andere dan de eigen doelgroepbijbel te lezen hoor. :wink:
Ik lees ook wel eens in de jongerenbijbel en ik behoor niet meer tot die doelgroep.
Ik heb bijv. ook een dagboek voor vrouwen. Omdat hun belevingswereld verschilt met die van mannen. En je als vrouw affiniteit of geestelijk verwantschap kan hebben met een vrouw uit de Bijbel.
Maar dat wil niet zeggen dat die strikt verboden zijn voor mannen. Welnee. Maar misschien zijn ze niet zo aansprekend voor hen.
De grens voor volwassene is heel rekbaar, zeker wat het geestelijke betreft.
Iemand van 75 kan een zuigeling zijn, w.b. het geloofsleven.


Ik beschouw mij niet zo snel in een bepaalde doelgroep, sterker nog, ik heb er een hekel aan om in een hokje te worden gestopt.

Het punt dat ik probeer te maken is dat als je zowel de additionele informatie in een jongerenbijbel als de additionele informatie van een vrouwenbijbel nodig zou hebben, dan zou je dus beide bijbels moeten kopen om aan die informatie ter beschikking te hebben. '

Ik ben iemand die graag de grondtekst onderzoekt, vervolgens kijkt naar de lijnen naar de Messias en daarbij nieuwsgierig is naar wat mogelijke uitleggingen zijn. Daarbij helpt het niet dat je in een reformatiebijbel iets wel vind, wat je niet in een studiebijbel vind. Dan zou je dus meerdere doelgroepbijbels moeten hebben om een compleet of completer plaatje te hebben.

Voorbeeld: laatste tijd heb ik studie gedaan naar het boek Ruth. Ongetwijfeld staat over Ruth wel iets in de vrouwenbijbel, alleen was ik niet van plan om die te kopen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Boanerges » 20 sep 2016 10:24

mona schreef:Prima om geld te verdienen om Bijbels te drukken.
Maar wordt de gehele netto winst van Royal Jongbloed besteed in Gods Koninkrijk? (buiten de salarissen en noodzakelijke investeringen om).
Zodra er één gedachte aan persoonlijke winst en liefde voor geld bij komt kijken, is ideële commercie onzuiver geworden.
Zelfs/juist als het gaat het om Bijbelverkoop.

Ik snap dit punt niet zo goed. Omdat Jongbloed bijbels verkoopt moeten ze het geld wat ze ermee verdienen opeens op een bepaalde manier uitgeven? Ik neem aan dat jij ook ene salaris verdient Mona. Besteed jij dat ook alléén maar ten dienste van het Koninkrijk en.....wordt het geld dat door jou, voor je werkgever, wordt verdiend óók alleen daaraan uitgegeven?

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Boanerges » 20 sep 2016 10:34

Chaya schreef:Die trendy Bijbels zijn mij een doorn in het oog. In de kerk vind ik dat eigenlijk niet zo gepast. En waarom moet dat? Het gaat toch om de inhoud!.

Die inhoud staat er toch gewoon in? Wat mij betreft is het niet zo'n probleem. Vergelijk het met bijvoorbeeld een auto. Deze is bedoeld om je van A naar B te brengen. Sommigen vinden een trendy model met van alle mogelijke snufjes belangrijk. Het maakt dat ze zich nog fijner in die auto voelen. Anderen vinden een basic-model voldoende omdat bij hen de nadruk meer ligt op de verplaatsing. Wanneer mensen het fijner vinden, er (nog) meer gevoel bij hebben én deze trendy Bijbel óók vaker pakken en lezen dan vind ik het juist winst.

Chaya schreef:Ik ken veel jongeren die dankzij de jongerenbijbel de Bijbel zijn gaan bestuderen en het beter zijn gaan begrijpen.
Dat vind ik van een andere orde dan bijv. de torrie van mattie.

Das toch heerlijk! Dan heeft deze doelgroepen-Bijbel zijn doel bereikt. Kan ook voor een vrouwen-Bijbel gelden denk ik.
Met die Torrie van Mattie heb je wel een punt wat mij betreft.....daar kan ik ook niks mee. :-&

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor mona » 20 sep 2016 11:27

Boanerges schreef:Omdat Jongbloed bijbels verkoopt moeten ze het geld wat ze ermee verdienen opeens op een bepaalde manier uitgeven? Ik neem aan dat jij ook ene salaris verdient Mona. Besteed jij dat ook alléén maar ten dienste van het Koninkrijk en.....wordt het geld dat door jou, voor je werkgever, wordt verdiend óók alleen daaraan uitgegeven?


Ik heb dit gezegd omdat JeeWee aangaf dat Jongbloed niet ideëel kan werken zonder commercieel te zijn.
Jongbloed heeft als doel Bijbels te drukken, maar ik vraag me af of ze werkelijk ideëel zijn, zonder winstoogmerk.

Dat heb ik niet. Ik verdien maar een klein salaris, en heb een klein contract. Bovendien werk ik in de non-profit sector. Maar ik hoop wel dat mijn werk mag zijn ten dienste van Zijn koninkrijk.
Helaas blijft in de bovenste regionen van de zorgsector veel aan de strijkstok hangen.
Waar geld in beeld komt om er zelf rijk van te worden, verdwijnt God (en de naaste) uit beeld.
Als dat je doel is dan maakt het niet zoveel uit of je nu Bijbels druk of mensen aanstuurt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor Boanerges » 20 sep 2016 11:57

mona schreef:Jongbloed heeft als doel Bijbels te drukken, maar ik vraag me af of ze werkelijk ideëel zijn, zonder winstoogmerk.

Wanneer ik op de website van Jongbloed kijk dan is dat volgens mij echt niet het enige doel. Ze zijn volgens mij ook geen organisatie zonder winstoogmerk. Ze hebben wel een christelijke missie en visie maar verdienen ook gewoon geld.

mona schreef:Waar geld in beeld komt om er zelf rijk van te worden, verdwijnt God (en de naaste) uit beeld.

Daar ben ik het niet mee eens. Kijk eens naar Abraham, Jacob, Job, David, Salomo en ga zo maar door. Stuk voor stuk zéér rijke mensen. Natuurlijk mag je hart niet op je geld staan maar rijk zijn is niet slecht. Geld verdienen ook niet. Het gaat wél om de gesteldheid van je hart, daar ben ik het mee eens.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Vrouwenbijbel

Berichtdoor mona » 20 sep 2016 12:22

Boanerges schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Kijk eens naar Abraham, Jacob, Job, David, Salomo en ga zo maar door. Stuk voor stuk zéér rijke mensen. Natuurlijk mag je hart niet op je geld staan maar rijk zijn is niet slecht. Geld verdienen ook niet. Het gaat wél om de gesteldheid van je hart, daar ben ik het mee eens.


Lees eens goed wat ik zei:
mona schreef:Waar geld in beeld komt om er zelf rijk van te worden, verdwijnt God (en de naaste) uit beeld.

Geld hebben is goed, je kunt er veel mee doen om je naaste te helpen.
Geld bezitten is fout, want dan bezit het jou.

Boanerges schreef:Wanneer ik op de website van Jongbloed kijk dan is dat volgens mij echt niet het enige doel. Ze zijn volgens mij ook geen organisatie zonder winstoogmerk. Ze hebben wel een christelijke missie en visie maar verdienen ook gewoon geld.

Dus is het geen ideële organisatie zoals JeeWee deed voorkomen.

En dus ben ik het nog steeds eens met mijn eigen standpunt :D :
Het blijft een vreemd idee om de Bijbel in te zetten met winstoogmerk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: DoelgroepBijbels

Berichtdoor mona » 30 nov 2016 10:46

Er is al weer een doelgroepBijbel: de groene Bijbel.

Jammer dat er fraude is gepleegd!

http://www.cip.nl/nieuws/november-2016/ ... ene-bijbel
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: DoelgroepBijbels

Berichtdoor Speedy » 30 nov 2016 10:53

mona schreef:Er is al weer een doelgroepBijbel: de groene Bijbel.

Jammer dat er fraude is gepleegd!

http://www.cip.nl/nieuws/november-2016/ ... ene-bijbel


In de wandelgangen wordt het al de 'Fraudebijbel' genoemd zag ik op Twitter.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: DoelgroepBijbels

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2016 13:44

Gelukkig is de opbrengst door de uitgeverij aan een goed groen doel besteed. Komt er toch nog iets goeds uit de fraude voort...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron