Wonderen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Davidt
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 10:28

Re: Wonderen

Berichtdoor Davidt » 21 jul 2016 10:59

Genezingen, het uitwerpen van demonen, etc. hoeven niet per definitie van de Heilige Geest te komen....

Jezus zei namelijk ook een aantal heel andere dingen over wonderen, ook specifiek over wonderen in 'de tijd van het einde'.

Volgens Mattheüs heeft Jezus het volgende gesproken:

"Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!" - Mattheüs 7:21-24 http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/mattheus/7/

"Als iemand dan tegen u zegt: Zie, hier is de Christus of daar, geloof het niet; want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zó dat zij – als het mogelijk zou zijn – ook de uitverkorenen zouden misleiden. Zie, Ik heb het u van tevoren gezegd! Als men dan tegen u zal zeggen: Zie, Hij is in de woestijn; ga er niet opuit; zie, Hij is in de binnenkamers, geloof het niet, want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. Want waar het dode lichaam is, daar zullen de gieren zich verzamelen." - Mattheüs 24:23-28 http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/mattheus/24/

Even ter volledigheid :wink: :
"als vrije mensen, en niet als wie de vrijheid hebben als dekmantel voor kwaadwilligheid, nee, als dienaren van God." - 1 Petrus 2:16

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2016 11:03

Goed punt Davidt, zo had ik het nog niet bekeken! Uit die teksten blijkt duidelijk dat het doen van wonderen niet zalig maakt.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Wonderen

Berichtdoor bernard 3 » 22 jul 2016 20:48

[

Davidt schreef:Genezingen, het uitwerpen van demonen, etc. hoeven niet per definitie van de Heilige Geest te komen....

Jezus zei namelijk ook een aantal heel andere dingen over wonderen, ook specifiek over wonderen in 'de tijd van het einde'.

Volgens Mattheüs heeft Jezus het volgende gesproken:

"Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!" - Mattheüs 7:21-24 http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/mattheus/7/

"Als iemand dan tegen u zegt: Zie, hier is de Christus of daar, geloof het niet; want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zó dat zij – als het mogelijk zou zijn – ook de uitverkorenen zouden misleiden. Zie, Ik heb het u van tevoren gezegd! Als men dan tegen u zal zeggen: Zie, Hij is in de woestijn; ga er niet opuit; zie, Hij is in de binnenkamers, geloof het niet, want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. Want waar het dode lichaam is, daar zullen de gieren zich verzamelen." - Mattheüs 24:23-28 http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/mattheus/24/

Even ter volledigheid :wink: :


Ik vind je Bijbelteksten zeer vervolledigend want deze tonen duidelijk aan dat:
1) Wonderen zowel door God ( de H.Geest) als door Satan kunnen geschieden. Wat ons dan ook steeds noopt om te onderzoeken van wie het wonder afkomstig is .
2) God ons in dezelfde bovenstaande teksten duidelijk maakt dat diegenen die een of ander wonder uitvoert of veroorzaakt gekenmerkt dient te zijn als iemand die Gehoorzaam is aan Gods Geboden. . Of met andere woorden een volgeling van Christus ( een Christen gelovige) dient te zijn.

Op basis van bovenstaande Bijbelteksten blijkt dan ook dat wonderen of genezingen die uitgevoerd worden door mensen of in gemeenschappen waar men Gods Tien basisgeboden met de voeten treedt ( ook al is dit maar één of twee van de Tien), dus nooit kunnen gebeuren onder de leiding of door de H.Geest.

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2016 21:52

Kennelijk is Jezus dan satan als ik u mag geloven Bernard3. Of staat er ergens dat er demonen in naam van Satan werden uitgeworpen? Wat een lasterlijke nonsense toch!

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Wonderen

Berichtdoor bernard 3 » 23 jul 2016 17:59

mohamed schreef:Kennelijk is Jezus dan satan als ik u mag geloven Bernard3. Of staat er ergens dat er demonen in naam van Satan werden uitgeworpen? Wat een lasterlijke nonsense toch!


Op wat baseert u zich? Geef eens meer uitleg want ik begrijp uw antwoord totaal niet.

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 24 jul 2016 17:26

mohamed schreef:Kennelijk is Jezus dan satan als ik u mag geloven Bernard3. Of staat er ergens dat er demonen in naam van Satan werden uitgeworpen? Wat een lasterlijke nonsense toch!

bernard 3 schreef:Op wat baseert u zich? Geef eens meer uitleg want ik begrijp uw antwoord totaal niet.

Wel, ik baseer me op uw bewering dat wonderen door beide de heilige Geest en satan geschieden en dat is zeker niet het geval. Waarom niet? Er werd immers gevraagd:

'hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd?'

Wiens naam is dit denkt u, Christus of satan? Christus natuurlijk, derhalve besluiten we dat er nooit wonderen door satan gedaan werden, maar veelmeer dat satanisten ook wonderen deden door de heilige Geest voor hun kwade plannen. Wat u dient te beseffen is dat satan NIETS kan van zichzelf en al helemaal geen wonderen verrichten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wonderen

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2016 08:53

Jezus zegt: niet ieder die zegt "Here,Here" zal het koninkrijk binnengaan maar wie doet wat de wil van God is. Dat is dus waaraan we tekenen kunnen toetsen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Zera
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2016 13:49

Re: Wonderen

Berichtdoor Zera » 01 aug 2016 21:39

*Verwijderd door moderator. Zera heeft een ban onder een andere naam*

Nina

Re: Wonderen

Berichtdoor Nina » 03 aug 2016 10:36

1 Kor. 13
'De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.'

Het volmaakte is nog niet gekomen, dat ligt nog voor ons, als we God van aangezicht tot aangezicht zullen zien en kennen.
Profetieën, zij zijn er nog steeds. Spreken in tongen ook. Wonderen: ik maak ze nog steeds mee.

Ga me niet vertellen dat het volmaakte is gekomen met de komst van de gemeente, want we weten allemaal hoe onvolmaakt de kerk is. Of dat het volmaakte is gekomen met de voltooiing van de Bijbel: wij kennen nog altijd maar ten dele, en daar ben ik, als ik hier zo lees, niet de enige in.

Dat mensen geen wonderen mee maken, wil niet zeggen dat ze er niet zijn, of dat God ze niet doet/wil doen.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wonderen

Berichtdoor xsidd » 18 mar 2017 13:29

Ik wil iets delen, wat ik als een teken/wonder mocht ervaren. Een tijd geleden was er een moment in mijn leven, dat ik eraan twijfelde of God wel bestond... Ik bad. Heere God, als U bestaat, mag ik dan alstublieft iets opmerken van Uw Almacht? Daarna sloeg ik de Bijbel willekeurig open, en las alleen de woorden. Luister naar de donder van Mijn Stem! En een fractie van een seconde later, begon het buiten daadwerkelijk te onweren! Hem alle eer!!! Groet Xsidd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wonderen

Berichtdoor gravo » 18 mar 2017 18:17

xsidd schreef:Ik wil iets delen, wat ik als een teken/wonder mocht ervaren. Een tijd geleden was er een moment in mijn leven, dat ik eraan twijfelde of God wel bestond... Ik bad. Heere God, als U bestaat, mag ik dan alstublieft iets opmerken van Uw Almacht? Daarna sloeg ik de Bijbel willekeurig open, en las alleen de woorden. Luister naar de donder van Mijn Stem! En een fractie van een seconde later, begon het buiten daadwerkelijk te onweren! Hem alle eer!!! Groet Xsidd.

Ja, ik weet dat het not done is om andermans geestelijke ervaringen van een kritische noot te voorzien, maar toch doe ik het.

De moeite die ik met dit soort verhalen heb is de absolute rechtvaardiging die er van uit gaat. Het zijn verhalen die anderen de mond moeten snoeren. Immers, hier wordt God ingebracht als een zekere en gecontroleerde, feitelijke waarheid. het is een beetje zoals met die Amerikaanse verkiezingsspots. Om aan alle onzekerheid een einde te maken wordt altijd toegevoegd: I am Hillary Clinton (of Donald Trump) and I approve this message. Er gaat als het ware een lakzegel op de uitspraak, waarmee aan alle twijfel een einde gemaakt moet worden.
En zo'n verhaal over een ogenblikkelijke en onmiskenbaar bewezen spraak of daad van God heeft ook zoiets:
I am God and I approve this message.

En oh, oh, oh, wat een verschrikkelijk ongelovig mens moet je zijn om dit soort dingen ter discussie te stellen of zelfs maar je wenkbrauwen te fronsen bij de vermelde "harde bewijzen" omtrent God.
Als je dat doet val je niet alleen de rechtschapen gelovige aan, maar God zelf. Die sfeer ontstaat er snel. Je móet het geloven. Punt uit.

Daarom vind ik dat dit soort verhalen allereerst de functie hebben om mensen te beschermen tegen vragen en opmerkingen. Hoe zekerder je bent in dit soort verhalen met het motto: "het is echt, echt waar, echt heel erg echt waar, echt gebeurd", hoe minder vertrouwen ik er zelf meestal in heb.

Misschien worden dit soort verhalen wel juist geboren vanuit de enorme twijfel die veel gelovigen hebben. Ze zoeken dan houvast, onverbiddelijk houvast, een veilige plek waar niemand hen kan bereiken of bedreigen. En zo'n verhaal levert die beschermwal. God heeft zelf ingegrepen...nou dan.

Van die twijfel is in dit verhaal overigens ook sprake. Het hele verhaal wordt in het verlengde gezien van die oorspronkelijke twijfel.
Maar of die twijfel met zo'n soort verhaal nu echt is weggenomen...ik waag het toch te...betwijfelen.

Van wonderen komt donderen, zeg ik altijd maar.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wonderen

Berichtdoor xsidd » 18 mar 2017 18:50

@Gravo

De moeite die ik met dit soort verhalen heb is de absolute rechtvaardiging die er van uit gaat. Het zijn verhalen die anderen de mond moeten snoeren.
Even voor de helderheid. Ik wilde dit NIET delen, om anderen de mond te snoeren. Ik vind het jammer dat het zo opvat en STELT dat zulke verhalen anderen de mond zouden moeten snoeren. Ik deelde het omdat ik het als een wonder zag/zie.

En oh, oh, oh, wat een verschrikkelijk ongelovig mens moet je zijn om dit soort dingen ter discussie te stellen of zelfs maar je wenkbrauwen te fronsen bij de vermelde "harde bewijzen" omtrent God.
Als je dat doet val je niet alleen de rechtschapen gelovige aan, maar God zelf. Die sfeer ontstaat er snel. Je móet het geloven. Punt uit.
Je slaat mijns inziens door in wat je beweerd... Iemand is toch vrij om te kiezen, wat diegene wel of niet wil geloven?

Daarom vind ik dat dit soort verhalen allereerst de functie hebben om mensen te beschermen tegen vragen en opmerkingen.
Wat bedoel je met deze woorden?

Xsidd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wonderen

Berichtdoor Chaya » 18 mar 2017 20:36

We zijn weleens geneigd om het te zoeken in de grote dingen.
In feite vragen we God om te bewijzen dat hij bestaat.
Maar het is elke ochtend al een Wonder als we onze ogen mogen openen en de dag in mogen gaan.
Het is geen vanzelfsprekendheid, of toeval, of geluk!
God laat Zich niet bewijzen, ook niet in de donder en bliksem en vraag Hem dus ook niet daarom.
Geloven is: vertrouwen en dat moet zonder bewijs gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wonderen

Berichtdoor pindas83 » 19 mar 2017 00:10

Chaya schreef:We zijn weleens geneigd om het te zoeken in de grote dingen.
In feite vragen we God om te bewijzen dat hij bestaat.
Maar het is elke ochtend al een Wonder als we onze ogen mogen openen en de dag in mogen gaan.
Het is geen vanzelfsprekendheid, of toeval, of geluk!
God laat Zich niet bewijzen, ook niet in de donder en bliksem en vraag Hem dus ook niet daarom.
Geloven is: vertrouwen en dat moet zonder bewijs gaan.


Hij laat Zich zeker wel bewijzen. Ook in de bijbel zijn daar voorbeelden van terug te vinden.
Jij weet ze waarschijnlijk beter dan ik.
Natuurlijk, we zouden moeten vertrouwen zonder dat dat nodig zou zijn maar het kan wel eens 'spoken' in je hart en je kan wel eens het zicht op Hem zijn kwijtgeraakt.
Zou Hij dan soms geen handje helpen? Om het zo te zeggen. Hij is daar toch vrij in zeker?

Hoe je er ook over denkt; dit heeft xsidd bemoedigt toen hij dat nodig had.
Hij geeft Hem daarvoor ook de eer.
Waarom moet dat zo worden gewantrouwd?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wonderen

Berichtdoor hans0166 » 19 mar 2017 12:14

pindas83 schreef:
Waarom moet dat zo worden gewantrouwd?


ben het hier wel mee eens.. de bijbel staat vol met gebeurtenissen waarbij God een teken van bestaan geeft, óók op vraag van de twijfelende..
Uit eigen ervaring weet ik dat Hij het nog steeds doet. Maar het is alleen voor jezelf, niet voor het grote publiek. Jij bent het die het nodig hebt, en daarom ook krijgt. Het gebeurt op vraag ... niet als uitdaging.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten