Wonderen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2016 10:23

mohamed schreef:Er gebeuren geen wonderen meer zoals in de eerste eeuw, het enige wonderlijke is dat er kennelijk christenen bestaan die knettergek zijn en dingen zien die niet gebeuren. Daar is medicatie voor.

hans0166 schreef:nu ben ik niet altijd, de meest gematigde in mijn opmerkingen, maar dit vind ik echt veel te kort door de bocht.
Ik ben ervan overtuigd dat wonderen wel degelijk gebeuren. Je moet namelijk ook toe durven geven dát er dingen gebeuren die niet te verklaren zijn, of op een moment gebeuren dat het niet, meer, verwacht wordt.
En dat hoeven echt geen grote spectaculaire zaken te zijn.
Dúrf je iets wel een wonder te noemen?...

en ik reken mezelf niet tot de knettergekken, ben een redelijk gewone reformatorische katholiek.(voorzover mogelijk)

De wonderen in de eerste eeuw behelsden het opwekken van doden, spreken in vreemde talen en genezen van de zieken. Hoewel er tegenwoordig nog steeds zieken genezen worden en mensen vreemde talen spreken, is dat van een hele andere orde als destijds. Men leert die zaken nu door jarenlange studie en dan nog worden er geen doden opgewekt.

Nina

Re: Wonderen

Berichtdoor Nina » 11 jul 2016 10:50

Men leert die zaken nu door jarenlange studie en dan nog worden er geen doden opgewekt.


Ook dat is niet waar. In NL ken ik inderdaad geen mensen die uit de dood werden opgewekt, op het zendingsveld wel.

Hoewel er tegenwoordig nog steeds zieken genezen worden en mensen vreemde talen spreken, is dat van een hele andere orde als destijds


? Van wat voor orde was het toen, en wat dan nu? Ik vind doven die kunnen horen of mensen die opstaan uit een rolstoel een groot wonder.

Nina

Re: Wonderen

Berichtdoor Nina » 11 jul 2016 10:58

Wat ik hierboven schreef, klopt niet, ik ken wel een verhaal van een dode die opgewekt werd:
Ik ken een stel dat te horen kreeg dat het kindje dat zij verwachtten, in de baarmoeder was overleden. Ze moest naar het ziekenhuis komen voor de bevalling. Het echtpaar is gaan bidden, en het leven keerde terug in het kindje.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wonderen

Berichtdoor Chaya » 11 jul 2016 13:22

ds. van Vlastuin zegt het volgende in de vragenrubriek:
1. Wonderen zijn niet te zien als wonderen, maar als tekenen. Wonderen zijn tekenen die de Profeet bevestigen (Hebr. 2:4).

2. Het is opvallend dat wonderen vooral geschieden door de apostelen (Hand. 2:43). Ze hebben iets te maken met het apostolische tijdperk.

3. We weten dat de apostelen ook een charisma van de Geest waren (1 Kor. 12:28). We kunnen dus niet zondermeer zeggen dat alle gaven van de Geest er nu nog zijn.

4. De gaven van de Geest hebben een soort functie zoals de doop dat bij ons heeft. Een eenmalig getuigenis van Gods grote daden.

5. Hiermee wil ik niet zeggen dat wonderen zijn uitgesloten. Natuurlijk kan de Heere het ook vandaag doen. Er gebeuren in het bijzonder in zendingssituaties nog wel eens wonderen, blijkbaar om in die situatie het evangelie te bevestigen (Mark. 16:17).

6. Opvallend is wel dat de wonderen in de bijbel en in de zendingssituatie niet gebeuren als centraal gebeuren. Het is iets dan geen doel is in zichzelf.

7. We weten dat we een wondergeloof kunnen hebben, zonder dat we een zaligmakend geloof hebben. Ook als we geen wonderen in ons leven meemaken, kunnen we echt christen zijn. En andersom!

8. Een groter wonder dan een scheppingswonder is het wonder van de herschepping. Laten we dat nimmer vergeten.

9. Kortom, De Heere is ook vandaag een God van wonderen. Maar laten we het heilshistorische kader waarin de wonderen in de Schrift staan, niet vergeten.

ds. Vreugdenhil heeft iets geschreven over de opwekking van een kind op Papua
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/182 ... d-op-papua
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Wonderen

Berichtdoor Boanerges » 11 jul 2016 16:01

krid schreef:Jezus geeft Zijn volgelingen een duidelijke opdracht: Verkondig het evangelie. Wanneer Zijn Woord verkondigd wordt, zal Hij het Woord bevestigen door tekenen en wonderen. Waarom zien we slechts in weinig kerken tekenen en wonderen?


Volgens mij komt met deze vraag een belangrijk probleem aan het licht. Gemakshalve wordt hier een isgelijkteken geplaatst tussen "de volgelingen van de Here Jezus" en "Ons". Is dat wel terecht? Natuurlijk zijn wij volgelingen van Jezus maar wij zijn NIET de discipelen, de latere apostelen, waartegen de Heer dit specifiek zegt. Deze opdracht is speciaal voor de apostelen en niet één op één door te vertalen naar ons vandaag. Dat verklaart ook de opmerking van de Here Jezus wanneer hij de discipelen "klein geloof" verwijt omdat het hen niet lukte zieken te genezen. "Hoe kunnen jullie nu twijfelen" vraagt Hij zich af "je bent toch dagelijks in Mijn buurt?"

Het is een diepgewortelde traditie in protestante kring om daar waar we in de Bijbel "Israël" lezen dit woord te vervangen door "ons-vandaag-de-dag" Dat is een merkwaardig en hardnekkig misverstand. Wij zijn namelijk helemaal geen joden maar slechts "gelovigen uit de heidenen" Daarvoor gelden andere regels zoals we in Handelingen lezen kunnen. We zijn wél ingeplant in Abraham en hebben dezelfde "rechten (verworvenheden door Christus)" als het oude volk van God.

Het is ook zo'n misverstand dat wij zouden moeten zijn zoals bijvoorbeeld Paulus. Realiseren wij ons nog wel dat Paulus een "professor" was in die tijd? Hij had een "universitaire opleiding" gehad aan de voeten van Gamaliël. Daar kan ik mij niet aan meten hoor. Ik kom daarvoor eenvoudigweg verstand te kort.

On Topic: Op de vraag "Waarom zien we slechts in weinig kerken tekenen en wonderen" kan eenvoudig geantwoord worden. Deze tekenen en wonderen zijn namelijk niet aan de Kerk gegeven maar aan de Apostelen. Aangezien de Apostelen niet meer onder ons zijn worden zulke grote tekenen niet meer gezien. Gelukkig ziet God nog wel naar ons om en worden er nog wonderen gedaan. De stelling dat een "echt geloof" wonderen voortbrengt is echter niet houdbaar. De echtheid van het geloof kan daar niet aan worden afgemeten. Net zo min als de opmerking van de Heer over "klein geloof" je in de stress moet doen raken. Deze opmerking is namelijk niet voor ons bedoeld.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 11 jul 2016 16:04

Chaya schreef:Het is opvallend dat wonderen vooral geschieden door de apostelen (Hand. 2:43). Ze hebben iets te maken met het apostolische tijdperk.


Waarom denken sommigen dat wonderen en tekenen voorbehouden waren aan de apostelen?

Het bewijs hiervoor zou te vinden zijn in 2 Korintiërs 12:12:

De merktekenen van een apostel zijn onder u betoond in alle lijdzaamheid, met tekenen, en wonderen, en krachten.

Ofwel, Paulus zegt dat hij voldoende bewijs heeft geleverd van zijn apostelschap. Dit zou betekenen dat toen de apostelen hun gemeente-stichtend werk hadden volbracht en stierven, de tekenen en wonderen daarmee ook zijn verdwenen als onderdeel van de evangelieverspreiding. Echter, deze bewijslast is uiterst dun, en de praktijk bewijst toch het tegenovergestelde! Er gebeuren wonderen, en niet op kleine schaal!

De praktijk wordt ondersteund door een reeks aan Bijbelteksten. We noemen er een aantal, inclusief toelichting:

Tekenen en wonderen zijn gegeven tot zegen van de kerk en voor de verspreiding van het evangelie. Jezus Zelf zegt dat er een verband is tussen Zijn eigen bediening en de bediening van de kerk. Immers:

Johannes 20
gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden.

Lukas 9 geldt voor de volgelingen van Jezus:

En Hij zond hen heen, om te prediken het Koninkrijk Gods, en de kranken gezond te maken

Moeten wij wel in Zijn Naam het evangelie verkondigen, maar het tweede deel van deze opdracht negeren?? Het is beide of geen van beide!

In Lukas 10 wordt het bevestigd, als Hij zeventig mannen uitzendt (dus niet alleen de apostelen en discipelen!!!):

En in wat stad gij zult ingaan, en zij u ontvangen, eet hetgeen ulieden voorgezet wordt. En geneest de kranken, die daarin zijn, en zegt tot hen: Het Koninkrijk Gods is nabij u gekomen.

En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen

Tot het einde! En, aangezien aangetoond is dat de prediking van het Koninkrijk (evangelisatie) nauw verbonden is met de bediening van genezing, kunnen we er niet omheen dat de Gaven nu ook nog verstrekt worden! De praktijk bewijst het! Immers, hetzelfde evangelie van het Koninkrijk dat Jezus predikte, moet verkondigd worden tot het einde!

En het is volkomen logisch dat wij de verkondiging van dat Koninkrijk op dezelfde wijze doen als Jezus dit gedaan heeft, behalve wanneer Hij duidelijk heeft gezegd dat het anders moet! Wij mogen ons bij evangelisatie niet beperken tot de Joden, omdat Jezus ons dat Zelf heeft gezegd! En, daarom moeten we ook niet stoppen met het genezen van zieken (in Zijn Naam!) en het ijveren naar de andere Gaven, omdat Hij dat niet expliciet heeft gezegd.

Johannes 14
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader

Er is een verband tussen de tekenen en wonderen die Jezus deed en de bediening van de gelovigen (en niet alleen de apostelen!!). Dit is dus het bewijs dat Jezus heeft laten zien dat er een verband bestaat tussen Zijn bediening en de bediening van de kerk. Hij zegt niet: "Genezen is slechts een onderdeel van jullie bediening als Ik op aarde ben, maar niet als Ik naar de hemel ga."

De tekenen en wonderen zijn niet voorbehouden aan de apostelen, zie bijvoorbeeld Handelingen 6 en 8:

En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stefanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Prochorus, en Nicanor, en Timon, en Parmenas, en Nicolaus, een Jodengenoot van Antiochie

En Stefanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk

En de scharen hielden zich eendrachtelijk aan hetgeen van Filippus gezegd werd, dewijl zij hoorden en zagen de tekenen, die hij deed

Opvallend in de bediening van Filippus (onder de Samaritanen), is dat pas later de apostelen kwamen om de Samaritanen de handen op te leggen. Ofwel: Filippus handelde niet als apostel, toen hij tekenen en wonderen deed! Hij had alleen deze gave gekregen voor evangelisatie-doeleinden.

Dan gaan we naar Galaten 3, waar we wederom bij Paulus uitkomen:

Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

God geeft Zijn Geest aan de Galaten (niet aan de apostelen!) en doet wonderen onder hen, terwijl Hij niet fysiek aanwezig is! Ofwel: het doen van wonderen is niet beperkt gebleven tot de bediening van de apostelen in de vroege kerk.

Vervolgens slaan we 1 Korinthiërs 12 erop na, waar we lezen wat Paulus ons te zeggen heeft:

Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is. Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.

Daarna onderscheidt Paulus deze gaven los van het apostelschap:

1 Korinthiërs 12:28
En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen


Ofwel: er zijn toch gaven van genezing en het verrichten van wonderen die niet beperkt zijn tot de apostelen, noch tot de periode uit de Bijbel.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Wonderen

Berichtdoor Boanerges » 11 jul 2016 16:46

krid schreef:Waarom denken sommigen dat wonderen en tekenen voorbehouden waren aan de apostelen?

Het bewijs hiervoor zou te vinden zijn in 2 Korintiërs 12:12:

De merktekenen van een apostel zijn onder u betoond in alle lijdzaamheid, met tekenen, en wonderen, en krachten.

Ofwel, Paulus zegt dat hij voldoende bewijs heeft geleverd van zijn apostelschap. Dit zou betekenen dat toen de apostelen hun gemeente-stichtend werk hadden volbracht en stierven, de tekenen en wonderen daarmee ook zijn verdwenen als onderdeel van de evangelieverspreiding. Echter, deze bewijslast is uiterst dun, en de praktijk bewijst toch het tegenovergestelde! Er gebeuren wonderen, en niet op kleine schaal!

De praktijk wordt ondersteund door een reeks aan Bijbelteksten. We noemen er een aantal, inclusief toelichting:

Tekenen en wonderen zijn gegeven tot zegen van de kerk en voor de verspreiding van het evangelie. Jezus Zelf zegt dat er een verband is tussen Zijn eigen bediening en de bediening van de kerk. Immers:

Johannes 20
gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden.

Lukas 9 geldt voor de volgelingen van Jezus:

En Hij zond hen heen, om te prediken het Koninkrijk Gods, en de kranken gezond te maken

Moeten wij wel in Zijn Naam het evangelie verkondigen, maar het tweede deel van deze opdracht negeren?? Het is beide of geen van beide!

In Lukas 10 wordt het bevestigd, als Hij zeventig mannen uitzendt (dus niet alleen de apostelen en discipelen!!!):

En in wat stad gij zult ingaan, en zij u ontvangen, eet hetgeen ulieden voorgezet wordt. En geneest de kranken, die daarin zijn, en zegt tot hen: Het Koninkrijk Gods is nabij u gekomen.

enzovoort....enzovoort....


"Jezus Zelf zegt dat er een verband is tussen Zijn eigen bediening en de bediening van de kerk." Daarvoor leveren de teksten die je daaronder noemt geen bewijs. De apostelen maakten wel onderdeel uit van De Kerk maar niet alle kerkgangers werden daarmee apostel.

Ik wil niet alle verwijzingen stuk voor stuk bij langs te gaan. Wat mij betreft is het klip en klaar dat alle hierboven genoemde tekstplaatsen specifiek zijn opgedragen aan de concrete hoorders van dat moment. Daarin mag je lezen wat je wilt maar de opdracht is wat mij betreft niet overdrachtelijk bedoeld. (grappig trouwens....wie zijn "We" in "We noemen er een aantal, inclusief toelichting" Majesteitsmeervoud? :shock: :D )

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 11 jul 2016 17:33

Boanerges schreef:Ik wil niet alle verwijzingen stuk voor stuk bij langs te gaan. Wat mij betreft is het klip en klaar dat alle hierboven genoemde tekstplaatsen specifiek zijn opgedragen aan de concrete hoorders van dat moment.


De Bijbel is niet een "boek van dat moment". Lees je de Bijbel als geschiedenisboek?

Daarin mag je lezen wat je wilt maar de opdracht is wat mij betreft niet overdrachtelijk bedoeld.


Dan voer jij die opdracht niet uit. Het feit dat anderen deze opdracht wel uitvoeren, verandert daar toch niks aan? De praktijk bewijst dat Jezus nog steeds Dezelfde is, dus ook (= niet alleen maar) onze Geneesheer, zie de vele getuigenissen, ook in dit forum. Het ontkennen van deze getuigenissen is het ontkennen van de werking van de Heilige Geest. Mijn advies is daar voorzichtig mee te zijn.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2016 21:20

mohamed schreef:Men leert die zaken nu door jarenlange studie en dan nog worden er geen doden opgewekt.

Nina schreef:Ook dat is niet waar. In NL ken ik inderdaad geen mensen die uit de dood werden opgewekt, op het zendingsveld wel.

Nee gekkie, er is geen school ter wereld waar je leert hoe je doden moet opwekken vooralsnog, maar wie weet ooit. ;)

Hoewel er tegenwoordig nog steeds zieken genezen worden en mensen vreemde talen spreken, is dat van een hele andere orde als destijds

Nina schreef:? Van wat voor orde was het toen, en wat dan nu?

Tegenwoordig leer je vreemde talen op school en zieken worden genezen in ziekenhuizen door mensen die daar voor gestudeerd hebben. Destijds in de eerste eeuw werden zieken genezen op wonderlijke wijze (door de Heilige Geest) onder de joden zodat de Schriftgeleerden wisten dat vervuld werd wat de profeten voorzegd hadden en dat de Messias gekomen was. Kortom, van die hele andere orde dus.
Nina schreef:Ik vind doven die kunnen horen of mensen die opstaan uit een rolstoel een groot wonder.

Ik ook, in zekere zin spijt het me dat ik niet in de eerste eeuw geleefd heb om het te zien. ;)

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2016 21:30

Boanerges schreef:Wat mij betreft is het klip en klaar dat alle hierboven genoemde tekstplaatsen specifiek zijn opgedragen aan de concrete hoorders van dat moment. Daarin mag je lezen wat je wilt maar de opdracht is wat mij betreft niet overdrachtelijk bedoeld.

Dat is zeker klip en klaar en Handelingen is een verslag van die opdracht en ook de brieven van de apostelen. De Bijbel is geschreven voor de bruid van Israel, met een universele boodschap voor de mensheid, maar dat krijg je de meesten maar lastig onder het verstand.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Wonderen

Berichtdoor Boanerges » 11 jul 2016 22:47

krid schreef:De Bijbel is niet een "boek van dat moment". Lees je de Bijbel als geschiedenisboek?

Dat heb je mij dan ook niet horen zeggen. Wat ik wel zeg is dat ik geen Apostel (een van de 12 discipelen) en ook geen Jood ben. Alle opdrachten die aan deze groepen zijn gegeven gelden dus niet vanzelfsprekend ook voor mij.
krid schreef:Het feit dat anderen deze opdracht wel uitvoeren, verandert daar toch niks aan?.

Het feit dat anderen deze opdracht wel overdrachtelijk zien maakt het toch niet meer waar? Je wordt door de dogmatiek op het verkeerde been gezet.
krid schreef:De praktijk bewijst dat Jezus nog steeds Dezelfde is, dus ook (= niet alleen maar) onze Geneesheer, zie de vele getuigenissen, ook in dit forum. Het ontkennen van deze getuigenissen is het ontkennen van de werking van de Heilige Geest.

Natuurlijk is Jezus nog steeds dezelfde. Tot zo ver kan ik het nog volgen. Hij geeft alleen niet aan iedereen dezelfde opdracht. Wat dat met de getuigenissen en het wel of niet ontkennen daarvan te maken heeft moet je misschien nog even uitleggen. Daar raak ik het spoor bijster.

krid schreef:Mijn advies is daar voorzichtig mee te zijn.

Bedankt, ik hoop dat je het mijn advies - niet op elke plaats je eigen naam invullen - ook ter harte neemt.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 12 jul 2016 08:16

Boanerges schreef:Dat heb je mij dan ook niet horen zeggen. Wat ik wel zeg is dat ik geen Apostel (een van de 12 discipelen) en ook geen Jood ben. Alle opdrachten die aan deze groepen zijn gegeven gelden dus niet vanzelfsprekend ook voor mij.


Het gaat nu even over wonderen en tekenen. Het is duidelijk dat Jezus de opdracht geeft, niet slechts aan de apostelen, maar aan alle gelovigen. Het is een kwestie van lezen. Als je denkt dat slechts de apostelen deze tekenen deden, lees je niet goed.

Natuurlijk zijn er specifieke opdrachten. We hoeven bijvoorbeeld ook geen ark te bouwen. De Wet geldt ook niet voor ons (?), toch, Boanerges?

Als Jezus de opdracht geeft Het Koninkrijk te verkondigen, mensen te onderwijzen, te dopen - waarbij HIJ het Woord bevestigt met de tekenen - dan moeten we heel simpel die opdracht uitvoeren. Je kunt allerlei redenen bedenken het niet te doen. Je kunt er ook voor kiezen het gewoon uit te voeren.

En zeker, de praktijk bewijst het! God doet nog steeds wonderen en tekenen, iedere dag weer! Wat mij betreft stoppen we hier deze discussie. Als jij van mening bent dat de zendingsopdracht - met alles erop en eraan - voor jou bedoeld is, dan voer je die niet uit. Het is graag of niet, Boanerges!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Wonderen

Berichtdoor Boanerges » 12 jul 2016 17:00

krid schreef:Wat mij betreft stoppen we hier deze discussie. Als jij van mening bent dat de zendingsopdracht - met alles erop en eraan - voor jou bedoeld is, dan voer je die niet uit. Het is graag of niet, Boanerges!

Tsjonge, laten we maar even bij het laatste beginnen. Je houdt er nogal een belerende manier van discussiëren op na. Prima dat jij de discussie wilt stoppen maar daarmee heb je het pleit natuurlijk niet beslecht. Van je toontje ben ik niet gediend vriend.

krid schreef:Het gaat nu even over wonderen en tekenen. Het is duidelijk dat Jezus de opdracht geeft, niet slechts aan de apostelen, maar aan alle gelovigen. Het is een kwestie van lezen. Als je denkt dat slechts de apostelen deze tekenen deden, lees je niet goed.

Zou je dan aan willen tonen waar dit dan zo duidelijk staat? Je stelligheid maakt je punt niet meer waar dan mijn waarheid. Toon maar aan waar er niet goed gelezen wordt. Dus iets in de trant van: "Dit zeg ik ulieden en dit geldt voor alle komende generaties....enzovoort"

krid schreef:Natuurlijk zijn er specifieke opdrachten. We hoeven bijvoorbeeld ook geen ark te bouwen. De Wet geldt ook niet voor ons (?), toch, Boanerges?.

Mee eens

krid schreef:Als Jezus de opdracht geeft Het Koninkrijk te verkondigen, mensen te onderwijzen, te dopen - waarbij HIJ het Woord bevestigt met de tekenen - dan moeten we heel simpel die opdracht uitvoeren. Je kunt allerlei redenen bedenken het niet te doen. Je kunt er ook voor kiezen het gewoon uit te voeren.

Nogmaals, ik ben geen Jood en ook geen apostel. Ik hoef dus helemaal geen redenen te bedenken om mij - in jouw opvatting - onder een opdracht uit te draaien die niet aan mij gericht is.

krid schreef:En zeker, de praktijk bewijst het! God doet nog steeds wonderen en tekenen, iedere dag weer!

Ik snap deze "conclusie" niet. De constatering dat God nog wonderen doet (en waar ik oprecht in geloof) komt toch niet voort uit het feit of er wel of geen gehoor gegeven wordt aan een opdracht? God is vrijmachtig en doet wat Hij wil. Daar heeft Hij ons of onze medewerking helemaal niet voor nodig. Gelukkig maar.
Mocht je er toch nog over door willen praten dan graag op een fatsoenlijke manier.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wonderen

Berichtdoor Teus » 13 jul 2016 09:19

Volgens mij worden er 3 dingen door elkaar gehaald.
Gaat het om wonderen verrichten in Jezus Naam, wonderen die gebeuren of gebedsverhoring?

Laten we vooropstellen dat het al een wonder is dat we er over kunnen spreken.
In een leven met God gebeuren eigenlijk alleen maar wonderen, als je ze maar ziet.
Ook in een nabij leven met God ervaar je dan héél veel wonderen op het gebed.
Wonderen verrichten in Jezus Naam, waar je een groot geloof en vertrouwen voor nodig hebt want ook dan pas kun je ook weten of God het wel wil dat je het doet, gebeurd zeker wel.
Er worden vaak genezingsdiensten gegeven waar mensen genezen worden.


Reiki is zeker niet van de Heilige Geest, degenen die dit toepassen zijn werkelijk zelf bezig, zij menen de genezing te doen.

Wanneer je vanuit de Heilige Geest geneest, genees je natuurlijk niet zelf, God geneest en jij kan het middel zijn door het geloof in Jezus Christus.
Men geneest of doet wonderen dan ook altijd in “Jezus Naam”.
Let op dat satan het ook kan, alleen doet hij het uiteraard niet in “Jezus Naam”.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wonderen

Berichtdoor Johan100 » 19 jul 2016 19:52

lekkerbek schreef:
Ik sta ook sceptisch tegenover dit soort genezingen. Bovendien mogen mensen met ziekten of aandoeningen soms ervaren de regels uit psalm 42: menigwerf heeft Hij uw druk, doen verand'ren in geluk. Dan kun je voor deze wegen soms dankbaar zijn, hoe raar het ook klinkt. Dat is voor mij een wonder!

Nou, dat is zeker.

We moeten bovendien ook niet vergeten dat 9 van de 10 ex-melaatsen niet terugkeerden om Jezus te loven den danken. Eén wel! Waarom zou dát opgetekend staan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron