Cathy schreef:Je begrijpt vast wel dat ik dat niet bedoel.
maar hij was wel grappig
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cathy schreef:Je begrijpt vast wel dat ik dat niet bedoel.
3parels schreef:Wat mij ook altijd bezig houdt bij gebedsgenezingsdiensten is, dat sommigen genezen naar huis gaan en een maand later ineens weer klachten krijgen waarna ze vervolgens desbetreffende genezer weer opzoeken. Dan wordt gezegd dat het geloof niet groot genoeg is, terwijl dat in het NT echt geen voorwaarde was voor genezing. Het was dus een soort opleving en geen genezing.
Ook zie je het nogal eens gebeuren dat een gebedsgenezer 5 keer moet proberen voordat er 'iets' gevoeld wordt... maar als er niks gebeurd dan wordt men beschuldigd van een klein geloof (hoe traumatiserend) of wordt men met een smoes naar huis gestuurd 'God zal het wonder thuis doen'.
Ook verbaast het me dat gebedsgenezers niet massaal de ziekenhuizen intrekken om daar terminale kankerpatiënten te genezen. Of dat een gehandicapten-huis ineens massaal genezen wordt. Dat noem ik nog eens de kracht van genezing..
Het summiere gedoe van tegenwoordig maakt mij niet enthousiast. Sterker nog... ik heb grote twijfels over of het wel Gods kracht is. Want de apostelen deden wonderen en tekenen... zij genazen ECHT... het was echt niet zo dat de mensen een week later ineens toch weer ziek terig kwamen met dezelfde kwaal. Hun gaven waren zo groot dat hun schaduw of kleding al genas... Ze hoefden hun spreuken niet tig keer te herhalen en al hun zieken werden genezen, ook beschuldigden ze de mensen niet van klein geloof omdat ze gewoon allemaal genazen.
Kortom: redenen genoeg om te twijfelen aan hedendaagse gebedsgenezers. De geclaimde genezingen zijn meestal niet eens echt ook.
Maar bovenstaande maakt mij niet septisch tov genezing... zo werd een kindje van een vriendin van mijn zusje spontaan aan een hartafwijking genezen nadat er massaal voor gebeden werd door gelovigen (deze waren niet op de plek zelf maar gewoon thuis!)... ook ken ik iemand die een harstilstand kreeg in coma kwam, werd opgegeven door de doctoren en waarvoor gebeden werd en spontaan wakker werd, alles nog wist en nu zelfs weer sport. De dokters stonden versteld, dit kon echt niet. Dat zijn de echte verhalen wat mij betreft.
coby5 schreef:Zijlstra heeft er ooit een boek over geschreven. 50 redenen
Die man genas niet toen Jezus op de berg der verheerlijking was omdat de discipelen ongeloof hadden.
Soms kon Jezus geen enkel wonder doen vanwege hun ongeloof. Aan Hem lag het niet.
De mensen genazen niet direct in de schaduw van Petrus. Zijn geloof moest nog groeien. Op het meer was het nog niet zo groot.
Soms is het iemands tijd. Wigglesworth wekte zijn vrouw op. Later ging ze weer dood. Hij wekte haar weer even op, maar God zei: laat haar gaan. Het is haar tijd.
Nog wat. De discipelen hadden eenheid, de eerste gemeente had alles gemeenschappelijk. Ze baden en vastten weet ik hoe veel en dan verwacht ik zeker dat ik een week chips eet en tv kijk, even bekvecht met iemand van een andere denominatie, ff 2 minuten voor iemand bid en hoep hetzelfde effect als bij Petrus na jaren.
En dan nog, Paulus liet iemand ziek achter.
De kerk in z'n geheel is nog niet volwassen en volmaakt.
Ik geloof meer in de manier van 1 Korinthe 12. Dat de H.G. iemand een woord van kennis/geloof geeft om bijvoorbeeld een zieke in de naam van Jezus te genezen. Dan zal het ook niet fout gaan omdat je dan weet dat het dan Gods specifieke wil is.coby5 schreef:Soms is dat echt zo. Het probeerde bij mij een paar keer terug te komen. Ging ik weer naar voren voor gebed. Weer goed. Niet een keer, meerdere keren. Toen ging ik eens naar een fysiotherapeut en die zei: ja je hele houding is verkeerd. Je houdt die muis veel te krampachtig vast en tilt continu je schouder op. Die spier is overbelast. Dus toen een tablet met pen aangeschaft en het was over.
Mijn ex heeft het geprobeerd toen zijn vader in het ziekenhuis lag en hij bad voor 'm en vroeg aan die andere mensen op de zaal of ie ook voor hen kon bidden. Nou niks ervan. Furieus werden ze. Een man, een katholiek op een andere zaal, was er blij mee.
Laatst wilden 2 jongens uit Arnhem voor mensen in een ziekenhuis gaan bidden. Ze werden niet binnengelaten.
Zijlstra is wel goed, maar die man moet alles alleen doen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Is ook lekker makkelijk: ga maar naar Zijlstra. Als het dan niet lukt krijgt hij de schuld.
naamloos schreef:Ik geloof meer in de manier van 1 Korinthe 12. Dat de H.G. iemand een woord van kennis/geloof geeft om bijvoorbeeld een zieke in de naam van Jezus te genezen. Dan zal het ook niet fout gaan omdat je dan weet dat het dan Gods specifieke wil is.
Ik heb weinig of niks met genezingsdiensten. kBen er wel een paar keer geweest, maar ik voelde me altijd ongemakkelijk.
En ik ga ook nooit vasten om te kunnen bidden, maar ik vergeet wel eens te eten als ik met God 'bezig' ben.
Zodra ik me op 'voorwaarden' ga focussen (vasten, of ik wel genoeg geloof heb, lang genoeg bid o.i.d.) kan ik me niet meer concentreren.
naamloos schreef:Tja, en dan komt Markus 16 om de hoek kijken:17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.
Dat het spreken in onbekende talen een andere functie heeft dan nu lijkt me vrij helder. Destijds konden de discipelen echt geen buitenlandse talen, daar waren ze niet voor opgeleid. Zij hadden deze gave in dat opzicht ook echt nodig. Tegenwoordig leren we allemaal engels en kan iedereen in die taal bereikt worden. Toch heb ik wel eens gehoord dat de gave van het spreken in tongen nog wel eens voorkomt als er echt een vreemde taal wordt gesproken bijv in de rimboe waar de mensen geen engels of frans konden... daar hoorde ik een verhaal van een zendeling die spontaan ineens de taal kon spreken. Dan lijkt met deze gave echt functioneel. Ook hoor je nog wel eens bijzondere verhalen van mensen die toch begrepen wat er gezegd werd maar de taal niet of nauwelijks konden begrijpen. Bijv op asielzoekerscentra... het spreken in vreemde talen lijken me daar meer voor bedoeld dan voor in de gemeente waar iedereen dezelfde taal spreekt, welk nut heeft t dan? Dan hoor je soms dat de HG een bijzondere openbaring doet en dat dat vertaald moet worden. Nou ik geloof dat ook niet zoveel van. Merendeel van de gelovigen spreekt niet in tongen maar leeft en spreekt toch zeker olv de HG.
"Nou", zo werd mij gezegd, "zie je wel het staat er, punt."
Uhhmm, nee voor mij geen punt, want volgens Bijbelwetenschappers is Markus 16: 9-20 een latere toevoeging.
En verder heb ik me ook wel eens met mn rug tegen de muur gevoeld als alle tongen-tekseten op tafel kwamen.
Toen heb ik maar gewoon tegen God gezegd dat ik heus zijn gave(n) niet wil afslaan, maar dat ik niet weet wat ik er mee aan moet.
Dat ik me volslagen idioot voel om als een baby te gaan zitten brabbelen, maar dat ik het heus wel eventjes wilde proberen.
Toen heb ik in mn uppie een poging gedaan, maar ik kreeg heel sterk de gedachte: doe jij maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
En daar kon ik wel mee eens zijn. Dus voor mij gewoon de hollandse tong, en daar zit geen woord frans bij!
Zo was het dus voor mij ook. Ik heb ook gezegd: Heere als U wilt dat iedere gelovige die gave ontvangt als U de Heilige Geest schenkt, waarom kan ik het dan nog niet? Laat het mij dan maar doen! Maar er kwam niks en ik heb gezegd: Heere ik weet dat U mij wilt gebruiken, geef mij dan die gave die ik nodig heb om in Uw koninkrijk werkzaam te zijn, tot opbouw van Uw koninkrijk. Je ziet ook dat merendeel van de mensen die in tongen spreken deze tong vaak gekregen heeft onder handoplegging. Daarna wordt er van je verwacht dat je dan in tongen bidt. Als je het dan niet kunt is er iets aan de hand en moet de blokkade worden opgeheven. Heel veel mensen faken gewoon de tongentaal omdat het zo'n druk op ligt, hoe fout! Ook zie je de tongentaal vaak samengaan met andere manifestaties... die zgn van de Geest zijn. Deze manifestaties komen in het Woord niet voor en zijn wat mij betreft onbijbels. Zo heb ik een filmpje gezien van Heide Baker die lallend op het podium ligt, in een lachstuip, niet meer bij komt en dan wordt gezegd dat dit van de Geest is. Of manifestaties waarin mensen een soort extatische stuiptrekkingen maken of beginnen te blaffen. Dat is niet van God. Vreselijk!
Bambi schreef:Ik hou ook niet van dat overdreven gedoe.
Ik heb nooit wat van al die flauwekul moeten hebben, niet in christelijke hoek, maar ook niet in de paranormale hoek.
En gelukkig heeft God me altijd beschermd
Maar zodoende weet ik wel, dat veel charisma zo paranormaal en fake en van de duvel is, als de pest, ook al staat er "Jesus loves you" en hebben ze hun mond vol van de Heere Jezus. Ze hebben dezelfde leegte en het is dezelfde oppervlakkigheid
Bambi schreef:In een welvaart als de onze, waar mensen maar door moeten rennen, letterlijk en mentaal, zijn ziektes een gevolg daarvan
Als die mensen ziek worden, is het handiger om eens aan de oorzaak te werken. Als die zouden genezen, zouden ze niks leren
Van harte mee eens. Wanneer ik onregelmatig leef, rook, teveel werk, ongezond eet dan moet ik niet naar een gebedsgenezer stappen maar gewoon mijn leefstijl aanpassen. Ook kun je gewoon bij ziekte aan de Heere vragen wat er aan de hand is. Vraag Hem om leiding. NIet zomaar overal naar toe vliegen om zo snel mogelijk overal van te genezen. De Heere wil ook hierin leiden.
Toen ik die burnout op burnout kreeg, heb ik ook gevraagd of God me niet gewoon totaal kon genezen. Want zo kon ik toch niet productief als Christen zijn. Maar Hij liet me wat anders inzien. Nl. dat leren leven in afhankelijkheid van Hem voor mij veel belangrijker was.
En het gaat niet om wie wel gelooft en wie niet om het te kunnen genezen.
Dat voorbeeld in de Bijbel dat het door ongeloof niet werkte was trouwens over de duvel die uitgeworpen moest worden en niet om een ziektePrachtig, zo mag ik het in mijn eigen leven ook ervaren omdat ik veel last heb van angstgedachten. Door Hem te vertrouwen en afhankelijk te zijn van Hem, is mijn relatie met Hem sterker geworden en heeft het meer diepgang gekregen.
3parels schreef:coby5 schreef:
Zijlstra heeft er ooit een boek over geschreven. 50 redenen
Die man genas niet toen Jezus op de berg der verheerlijking was omdat de discipelen ongeloof hadden.
Soms kon Jezus geen enkel wonder doen vanwege hun ongeloof. Aan Hem lag het niet.
De mensen genazen niet direct in de schaduw van Petrus. Zijn geloof moest nog groeien. Op het meer was het nog niet zo groot.
Dit had niets te maken met Petrus zijn geloof! Dit had alles te maken met de uitstorting van de Heilige Geest. Na de uitstorting hoor je nergens meer van mensen die niet genazen vanwege het ongeloof van de apostelen.
Soms is het iemands tijd. Wigglesworth wekte zijn vrouw op. Later ging ze weer dood. Hij wekte haar weer even op, maar God zei: laat haar gaan. Het is haar tijd. Zijn dit feiten of fabels. er bestaan zovele onwaarheden op dit vlak.
Nog wat. De discipelen hadden eenheid, de eerste gemeente had alles gemeenschappelijk. Ze baden en vastten weet ik hoe veel en dan verwacht ik zeker dat ik een week chips eet en tv kijk, even bekvecht met iemand van een andere denominatie, ff 2 minuten voor iemand bid en hoep hetzelfde effect als bij Petrus na jaren.
En dan nog, Paulus liet iemand ziek achter.
De kerk in z'n geheel is nog niet volwassen en volmaakt.
Dit heeft met volwassenheid niks te maken. Ook als de kerk wel volwassen zal zijn, betekent dit niet automatisch dat er meer zieken genezen zullen worden oid. Wel geloof ik dat er meer zegen komt als we dichter bij de Heere leven, meer bidden, meer het woord lezen en bijbelstudie doen, Gods aangezicht in alles zoeken en ons leven geheel aan Hem overgeven. Dan komen er meer vruchten! Maar gaven en vruchten staan wel los van elkaar. Je leest niet voor niets in de Bijbel dat er mensen zullen zijn die op de jongste dag tot Hem zeggen: "Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? Maar Jezus zegt dan tegen hen: "Ik heb u niet gekend!" Een grote waarschuwing dus voor alle gebedsgenezers, handen opleggers en krachten doeners... kennen ze Jezus zelf wel?
Er lag een bijzondere bediening op de apostelen. Je leest niks in het nieuwe testament dat alle gelovigen overgingen tot het handen opleggen en zieken genezen. Dat deden alleen de apostelen. Velen in de charismatiscche kerken denken dat alle gelovgen alles moeten kunnen... nergens staat dit in de Bijbel. OOk zie je dat dergelijke overtuigingen mensen flink aan het werk zetten: deze conferentie bezoeken, bij die grote leider de handen op laaten leggen, vasten tot ze zo mager zijn, en nog lukt het niet... zegt dat dan niet genoeg? Het is een opklimmen naar een bepaald stadium. Ik hou dan maar voor ogen wat Johannes zei 'Hij moet wassen, ik minder worden." Van Johannes hoor je in het NT steeds minder en minder. En zo hoort het ook: de Christus moet schitteren, niet de dienaar! Grote mensen met grote namen, die luxe leven en grote privéjets vliegen en overal ter wereld voor grote groepen mensen preken moet je niet navolgen. Zij zijn niet minder aan het worden, maar juist meer! Nederigheid en soberheid is vaak ver te zoeken bij hen.
Jacobus 5: 14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
2 Korinthiërs 12:9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.
10 Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.
naamloos schreef:Wat er in de Bijbel staat dat weet ik zo langzamerhand wel: De tekenen die de gelovigen ZULLEN volgen. Het gelovig gebed van de oudsten dat de lijder gezond ZAL maken. De belofte dat het je goed ZAL gaan en lang ZULT leven op aarde als je je vader en moeder eert ...
Ik ben een realist, geen biblicist (ik geloof ook niet dat we God daar een dienst mee bewijzen).
Als de werkelijkheid niet overeen komt met wat er staat dan is mijn conclusie dat God een en ander ook wel niet zo letterlijk bedoelt heeft.
Als ik feiten in het hier en nu zie en ervaar hoef ik niet in de Bijbel te gaan zoeken of dat klopt. Dat verandert niks aan de zaken.
Je kunt van alles en nog wat geloven (zin en onzin, goed en kwaad ect. ect.) En je kunt op verschillende manieren geloven (a. Ik geloof het wel maar weet het niet zeker. b. Iets voor waar aannemen. c. In iets of iemand geloven in de zin van vertrouwen).
Geloven op zich zegt dus helemaal niets, dat is algemeen. Het gaat om wát je gelooft, en op welke manier.
Het (c)geloof wat ik in Jezus Christus en Zijn verlossingswerk heb is helemaal niet hetzelfde (a)'geloof' van genezing door aanraking en/of gebed.En juist omdat we dat niet weten, en omdat de ervaring leert dat lang niet iedereen geneest hoef je de BIDDER geen klein geloof te verwijten (al dan niet letterlijk bedoelt). Het is gewoon realistisch om het open te houden, want met de BIjbelse beloften krijg je het niet rond.
Je begint stellig dat de beloften ALTIJD!!!!! in vervulling gaan, en eindigt van harte met I DON'T KNOW.
Ook jij krijgt theorie en praktijk niet op 1 lijn. Ik ook niet, daarom ga ik niet enkel van de theorie uit.
Als ik voor een zieke bid, dan geloof ik dat God genezen kan maar ik weet niet of Hij het doen zal.
En, neem me niet kwalijk, maar ik stap niet van onze manier van menselijk denken af. Ik ben een mens, dus ik kan per definitie niet anders dan menselijk denken. Daar lijkt me ook niets mis mee.
Misschien was Jakobus wel wat te enthousiast, of hebben de overschrijvers een foutje gemaakt o.i.d. Dat komt mij heel wat aannemelijker over dan stug volhouden dat het toch echt écht waar is, terwijl je voor je ogen het tegenovergestelde ziet gebeuren.
Dat vind ik knap. In de BIjbel staat A maar in plaats daarvan gebeurd er B. Toch zijn A en B beide waar.Veendam schreef:Het gaat er niet om of iemand een realist is of biblicist of hoe je het maar noemt.
Ik zelf ben een biblicist en tegelijk een realist.
De Bijbel is God niet.Veendam schreef:Ik vertrouw God 100 % dat wat Hij zegt in Zijn Woord 100 % waar is en dat als er iets is wat wij met ons menselijk oog niet zien niet betekend dat het dan niet waar is. Als Gid het zegt dan IS HET WAAR !!!
Natuurlijk, je zult vast te weinig geloof hebben of zoiets.Veendam schreef:Ik ben ook heel reeël: Als er staat in Gods Woord dat bepaalde tekenen de gelovigen zullen volgen en ik zie ze niet volgen in mijn leven dan ben ik zo reeël om te zeggen dat het niet aan God ligt maar aan MIJZELF.
Tja ...Veendam schreef:Dan hik ik er nog steeds tegenaan om iemand die ziek is de handen op te leggen en Gods Leven door mij heen te laten stromen.
In Markus 16 staat dat het dodelijk gif je niet zal deren.Veendam schreef:De werkelijkheid is de werkelijkheid van het 100 % betrouwbare Woord van God en wordt niet bepaald door de dingen die wij zien.
Onze ervaringen zijn dus ook nooit de toetssteen om te mogen zeggen dat het dan wel of niet zo is.
Nou, ik vind dat je God belachelijk maakt door de werkelijkheid te ontkennen door op een fundamentalistische manier met de Bijbel om te gaan. Dat dient Zijn zaak niet, en dáármee doe je Hem tekort.Veendam schreef:Als je je eigen gevoel of ervaringen laat gelden als de norm dan doe je God tekort en trek je het gezag van de Schrift in twijfel.
Ach nou ja, dat er dingen in de Bijbel staan die ik niet letterlijk geloof, dat doet aan mijn geloofsvertrouwen in Jezus Christus niets af.Veendam schreef:Je zegt dat het gaat om wat je gelooft en op welke manier, maar door te zeggen dat Jacobus misschien wel te enthousiast was of de overschrijvers een fout hebben gemaakt kan ik niet anders betitelen dan ONGELOOF in plaats van geloof.
Misschien maakt het voor jou niet uit of iets aannemelijk is, voor mij wel. Hij schakelt de hele mens in, je hele hart, ziel, verstand en kracht.Veendam schreef:Het gaat er niet om of iets aannemelijk over komt of niet, maar om een volledig vertrouwen dat God niet liegen zal en Gods Woord 100 % betrouwbaar is.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten