Wonderen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Wonderen

Berichtdoor Nina » 09 jul 2016 19:47

Ik zie nog steeds wonderen en genezingen, Hans.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wonderen

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2016 21:34

krid schreef:Jezus geeft Zijn volgelingen een duidelijke opdracht: Verkondig het evangelie. Wanneer Zijn Woord verkondigd wordt, zal Hij het Woord bevestigen door tekenen en wonderen. Waarom zien we slechts in weinig kerken tekenen en wonderen?


Omdat het Woord al bevestigd is?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 09 jul 2016 21:56

Marnix schreef: Ik lees in de Bijbel dan ook weinig over wonderen IN de kerk / gemeente.

rotterdam schreef:Moeilijk Marnix, ik lees b.v. in Handelingen "Alzo dat zij de kranken uitdroegen op de straten, en legden op bedden en beddekens, opdat, als Petrus kwam, ook maar de schaduw iemand van hen beschaduwen mocht".
En ook de menigte uit de omliggende steden kwam gezamenlijk te Jeruzalem, brengende kranken, en die van onreine geesten gekweld waren; welke allen genezen werden.

Klopt, in de eerste eeuw gebeurden vele wonderen, maar nu in deze tijd niet meer en we hebben er niks aan als daarover gelogen wordt. Met name de christenen die willen evangeliseren wil ik op het hart drukken geen sterke verhalen op te houden over wonderen, want dan jaag je atheïsten juist weg.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wonderen

Berichtdoor Johan100 » 09 jul 2016 22:17

Nina schreef:Ik zie nog steeds wonderen en genezingen, Hans.


Waar moet ik dan aan denken, Nina? Misschien heb je het al wel eens verteld.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 09 jul 2016 22:44

Johan100 schreef:Omdat het Woord al bevestigd is?


Mijn gedachten, voor wat ze waard zijn:

Tekenen en wonderen zijn gegeven tot zegen van de kerk en voor de verspreiding van het evangelie. Jezus Zelf zegt dat er een verband is tussen Zijn eigen bediening en de bediening van de kerk. Immers:

Johannes 20
gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden.

Lukas 9 geldt voor de volgelingen van Jezus:

En Hij zond hen heen, om te prediken het Koninkrijk Gods, en de kranken gezond te maken

Moeten wij wel in Zijn Naam het evangelie verkondigen, maar het tweede deel van deze opdracht negeren?? Het is beide of geen van beide!

In Lukas 10 wordt het bevestigd,:

En in wat stad gij zult ingaan, en zij u ontvangen, eet hetgeen ulieden voorgezet wordt. En geneest de kranken, die daarin zijn, en zegt tot hen: Het Koninkrijk Gods is nabij u gekomen.

Weer de vraag: moeten wij het Koninkrijk Gods verkondigen? De kranken moeten we maar laten liggen?? Zondermeer is aangetoond dat de prediking van het Koninkrijk (evangelisatie) nauw verbonden is met de bediening van genezing!

Hoe lang moeten we het evangelie verkondigen? Dat lezen we in Matthëus 24:

En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen

Tot het einde! En, aangezien aangetoond is dat de prediking van het Koninkrijk (evangelisatie) nauw verbonden is met de bediening van genezing, kunnen we er niet omheen dat de Gaven nu ook nog verstrekt worden! De praktijk bewijst het! Immers, hetzelfde evangelie van het Koninkrijk dat Jezus predikte, moet verkondigd worden tot het einde!

En het is volkomen logisch dat wij de verkondiging van dat Koninkrijk op dezelfde wijze doen als Jezus dit gedaan heeft, behalve wanneer Hij duidelijk heeft gezegd dat het anders moet! Wij mogen ons bij evangelisatie niet beperken tot de Joden, omdat Jezus ons dat Zelf heeft gezegd! En, daarom moeten we ook niet stoppen met het genezen van zieken (in Zijn Naam!) en het ijveren naar de andere Gaven, omdat Hij dat niet expliciet heeft gezegd.

1 Korinthiërs 14
Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren

Wel de liefde najagen, maar niet ijveren om de geestelijke gaven??

Johannes 14
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader

Er is een verband tussen de tekenen en wonderen die Jezus deed en de bediening van de gelovigen (en niet alleen de apostelen!!). Dit is dus het bewijs dat Jezus heeft laten zien dat er een verband bestaat tussen Zijn bediening en de bediening van de kerk. Hij zegt niet: "Genezen is slechts een onderdeel van jullie bediening als Ik op aarde ben, maar niet als Ik naar de hemel ga."

De tekenen en wonderen zijn niet voorbehouden aan de apostelen, zie bijvoorbeeld Handelingen 6 en 8:

En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stefanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Prochorus, en Nicanor, en Timon, en Parmenas, en Nicolaus, een Jodengenoot van Antiochie

En Stefanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk

En de scharen hielden zich eendrachtelijk aan hetgeen van Filippus gezegd werd, dewijl zij hoorden en zagen de tekenen, die hij deed

Opvallend in de bediening van Filippus (onder de Samaritanen), is dat pas later de apostelen kwamen om de Samaritanen de handen op te leggen. Ofwel: Filippus handelde niet als apostel, toen hij tekenen en wonderen deed! Hij had alleen deze gave gekregen voor evangelisatie-doeleinden.

Dan gaan we naar Galaten 3, waar we wederom bij Paulus uitkomen:

Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

God geeft Zijn Geest aan de Galaten (niet aan de apostelen!) en doet wonderen onder hen, terwijl Hij niet fysiek aanwezig is! Ofwel: het doen van wonderen is niet beperkt gebleven tot de bediening van de apostelen in de vroege kerk.

Vervolgens slaan we 1 Korinthiërs 12 erop na, waar we lezen wat Paulus ons te zeggen heeft:

Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is. Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.

Daarna onderscheidt Paulus deze gaven los van het apostelschap:

1 Korinthiërs 12:28
En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen

Ofwel: er zijn toch gaven van genezing en het verrichten van wonderen die niet beperkt zijn tot de apostelen, noch tot de periode uit de Bijbel.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wonderen

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2016 00:01

Mee eens. Misschien in iets mindere mate dan vroeger. Maar ik geloof ook niet dat de gaven hebben afgedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Wonderen

Berichtdoor Nina » 10 jul 2016 08:06

Nina schreef:Ik zie nog steeds wonderen en genezingen, Hans.


Johan100 schreef:Waar moet ik dan aan denken, Nina? Misschien heb je het al wel eens verteld.


Ik heb pas nog gebeden voor een vrouw met ongelijke benen samen met mijn nichtje. Toen we met haar baden, voelde ze haar been warm worden en leek er iets te gebeuren. Naderhand merkte ze dat de stand van haar heup anders was, en is ze naar haar fysiotherapeut gegaan. Deze constateerde dat de benen nu even lang waren, terwijl ze eerst 4 cm verschilden.

Verder pas mee gemaakt dat iemand (voorheen reiki-master) vertelde dat hij altijd stemmen in zijn hoofd had. We baden voor hem, waarop hij zei dat de stemmen vroegen of ze nog even mochten blijven. Daarop zeiden wij dat hij ze zelf moest wegsturen in de Naam van Jezus, en dat heeft hij gedaan, waarop de stemmen vertrokken.

Ook pas nog mee gemaakt dat een vrouw met een spierziekte genas. De rolstoel kon naar de schroothoop!

God geneest nog steeds, Hij verhoort nog steeds gebeden. Hij is nog altijd Dezelfde!!

@ Krid: goed stuk, wat je hierboven schreef, helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wonderen

Berichtdoor hans0166 » 10 jul 2016 09:09

Nina schreef:Ik zie nog steeds wonderen en genezingen, Hans.


waar word gezegd dat dat niet zo is? , je zult mij dit nooit horen ontkennen.

Nina

Re: Wonderen

Berichtdoor Nina » 10 jul 2016 09:21

Sorry, ik bedoelde net Hans, maar Krid

Ik denk dat de reden waarom men vaak geen wonderen ziet, gelegen is in het feit dat men ze niet verwacht. Of men bidt wel, maar (iets gechargeerd) of God, heel misschien, als Hij het ook zou willen, de patiënt wil genezen of verlichting wil geven. Maar we moeten gaan staan in de autoriteit die God ons heeft gegeven, en mogen ziekten wegsturen in de Naam van Jezus. Er is kracht in Zijn Naam, en die mogen wij, als Zijn kinderen, gebruiken!

Jeugd staat er vaak wel voor open, dat er met ze gebeden wordt. je hebt dan mooi ingang om het evangelie te vertellen. Wat opvalt, is dat vooral reformatorische mensen niet willen dat er met hen wordt gebeden.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 10 jul 2016 09:41

Nina schreef:Sorry, ik bedoelde net Hans, maar Krid

Ik denk dat de reden waarom men vaak geen wonderen ziet, gelegen is in het feit dat men ze niet verwacht. Of men bidt wel, maar (iets gechargeerd) of God, heel misschien, als Hij het ook zou willen, de patiënt wil genezen of verlichting wil geven. Maar we moeten gaan staan in de autoriteit die God ons heeft gegeven, en mogen ziekten wegsturen in de Naam van Jezus. Er is kracht in Zijn Naam, en die mogen wij, als Zijn kinderen, gebruiken!


Er zijn veel redenen, Nina. Jakobus maakt duidelijk dat er mensen zijn die niet ontvangen, omdat ze niet bidden, of omdat ze kwalijk bidden. De discipelen kwamen bij Jezus en vroegen HEM "waarom konden wij hem niet genezen?", waarop Jezus antwoordde: "Gij, kleingelovigen!". Waarom moest een vrouw jaren lang ziek zijn, voordat ze genezen werd, door het aanraken van Jezus' kleed? Waarom werd iemand pas op volwassen leeftijd genezen, terwijl hij blind was vanaf zijn jeugd?

Ik denk dat alles valt en staat met de relatie die we met HEM hebben. Geloven we werkelijk wie Jezus is en wat HIJ voor ons gedaan heeft en nog steeds doet?

Helaas zijn en blijven mensen (soms) ziek. Dat is van alle tijden, direct na de zondeval, 3000 jaar geleden, 1000 jaar geleden en nu ook nog. Echter, in het OT openbaart God Zich al als onze Geneesheer: Jahweh - Rapha, de HEER die geneest. Het is een van Zijn namen. En, omdat ik geloof dat God niet veranderd is, geloof ik ook dat Hij nog steeds onze Heelmeester is, ook als we het niet altijd direct zien.

Verder helemaal met je eens, Nina! Jezus heeft ons de Autoriteit gegeven om in Zijn Naam wonderen en tekenen te doen. In Zijn Naam kunnen en zullen we letterlijk en figuurlijk bergen verzetten!

Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 10 jul 2016 13:41

Er gebeuren geen wonderen meer zoals in de eerste eeuw, het enige wonderlijke is dat er kennelijk christenen bestaan die knettergek zijn en dingen zien die niet gebeuren. Daar is medicatie voor.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wonderen

Berichtdoor hans0166 » 10 jul 2016 19:40

mohamed schreef:Er gebeuren geen wonderen meer zoals in de eerste eeuw, het enige wonderlijke is dat er kennelijk christenen bestaan die knettergek zijn en dingen zien die niet gebeuren. Daar is medicatie voor.


nu ben ik niet altijd, de meest gematigde in mijn opmerkingen, maar dit vind ik echt veel te kort door de bocht.
Ik ben ervan overtuigd dat wonderen wel degelijk gebeuren. Je moet namelijk ook toe durven geven dát er dingen gebeuren die niet te verklaren zijn, of op een moment gebeuren dat het niet, meer, verwacht wordt.
En dat hoeven echt geen grote spectaculaire zaken te zijn.
Dúrf je iets wel een wonder te noemen?...

en ik reken mezelf niet tot de knettergekken, ben een redelijk gewone reformatorische katholiek.(voorzover mogelijk)

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wonderen

Berichtdoor lekkerbek » 10 jul 2016 20:33

Wat mij opvalt is dat zij die door gebedsgenezing 'genezen' worden verklaard altijd vage aandoeningen hadden. En dan bv ineens kunnen lopen. Maar nog nooit zijn mensen met ms, ALS, Parkinson etc hierdoor genezen. Ook is mijn geamputeerde lichaamsdeel nooit meer aangegroeid, ondanks dat mijn neefje vurig bad of tante d'r kleine beentje weer mocht groeien.
Ik sta ook sceptisch tegenover dit soort genezingen. Bovendien mogen mensen met ziekten of aandoeningen soms ervaren de regels uit psalm 42: menigwerf heeft Hij uw druk, doen verand'ren in geluk. Dan kun je voor deze wegen soms dankbaar zijn, hoe raar het ook klinkt. Dat is voor mij een wonder!

Nina

Re: Wonderen

Berichtdoor Nina » 10 jul 2016 20:50

lekkerbek schreef:Wat mij opvalt is dat zij die door gebedsgenezing 'genezen' worden verklaard altijd vage aandoeningen hadden. En dan bv ineens kunnen lopen. Maar nog nooit zijn mensen met ms, ALS, Parkinson etc hierdoor genezen. Ook is mijn geamputeerde lichaamsdeel nooit meer aangegroeid, ondanks dat mijn neefje vurig bad of tante d'r kleine beentje weer mocht groeien.
Ik sta ook sceptisch tegenover dit soort genezingen. Bovendien mogen mensen met ziekten of aandoeningen soms ervaren de regels uit psalm 42: menigwerf heeft Hij uw druk, doen verand'ren in geluk. Dan kun je voor deze wegen soms dankbaar zijn, hoe raar het ook klinkt. Dat is voor mij een wonder!


Je zou er juister aan doen door te zeggen dat het in jouw omgeving niet gebeurt. In de mijne wel: heb zelf mee gemaakt dat iemand genas van een spierziekte, dat een dove weer kon horen, dat een kankerpatient genas. God is nog altijd Dezelfde!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 11 jul 2016 10:18

lekkerbek schreef:Wat mij opvalt is dat zij die door gebedsgenezing 'genezen' worden verklaard altijd vage aandoeningen hadden. En dan bv ineens kunnen lopen. Maar nog nooit zijn mensen met ms, ALS, Parkinson etc hierdoor genezen. Ook is mijn geamputeerde lichaamsdeel nooit meer aangegroeid, ondanks dat mijn neefje vurig bad of tante d'r kleine beentje weer mocht groeien.
Ik sta ook sceptisch tegenover dit soort genezingen. Bovendien mogen mensen met ziekten of aandoeningen soms ervaren de regels uit psalm 42: menigwerf heeft Hij uw druk, doen verand'ren in geluk. Dan kun je voor deze wegen soms dankbaar zijn, hoe raar het ook klinkt. Dat is voor mij een wonder!


Je zou er juister aan doen door te zeggen dat het in jouw omgeving niet gebeurt. In de mijne wel: heb gezien dat mensen genazen van vreselijke ziektes, scheppende wonderen gezien, blinden en doven die weer konden zien en horen, analoog aan hetgeen Jezus en Zijn Volgelingen deed. God is nog altijd Dezelfde!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten