Wonderen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Wonderen

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 10:19

Jezus geeft Zijn volgelingen een duidelijke opdracht: Verkondig het evangelie. Wanneer Zijn Woord verkondigd wordt, zal Hij het Woord bevestigen door tekenen en wonderen. Waarom zien we slechts in weinig kerken tekenen en wonderen?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wonderen

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2016 19:35

Volgens mij heeft Jezus het daar over evangelisatie, als zijn discipelen het evangelie gaan brengen op plaatsen waar het nog niet bekend is. Op het zendingsveld dus. Niet zozeer in de kerk. Dat is een samenkomst van gelovigen die zich geen wonderen nodig hebben want ze kennen Hem. Kunnen we dan niet beter stellen dat de wonderen er vooral zijn waar ongeloof is ipv waar geloof is? Volgens mij is dat in ieder geval de reden waarom je in de kerk niet zo vaak wonderen niet (hoewel ook daar nog oxer te twisten valt). Ik lees in de Bijbel dan ook weinig over wonderen IN de kerk / gemeente.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 20:22

Marnix schreef:Ik lees in de Bijbel dan ook weinig over wonderen IN de kerk / gemeente.


Eerste gemeente (Handelingen)?! En, als we 1 Korinthiërs 12 lezen (Gaven van de Geest), valt toch op dat alle Gaven (dus ook bijvoorbeeld de Gave van Genezing) gegeven worden om (1) de wereld te bereiken [evangelisatie], (2) elkaar te bemoedigen, (3) elkaar te helpen [in de gemeente].
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wonderen

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2016 20:37

Wonderen verrichten is maar 1 gave van de Geest, genezing, tongentaal enz zijn andere gaven. Maar datterzijde. Er zijn verschillende mogelijkheden:

1. De Geest gaf die gaven toen wel maar nu niet meer
2. De Geest geeft ze nog wel maar de mensen in de kerk hebben de Geest niet meer

Wat denk jij?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 21:54

Natuurlijk geeft de Geest de gaven nog. We kunnen niet om de uitingen en de tekenen heen. En, zeker worden de gaven ook in de kerk verstrekt, niet slechts in "charismatische" kerken, maar ook in gewone traditionele kerken. Het is een goede vraag in hoeverre alle mensen in kerken de Heilige Geest hebben, en in hoeverre de gaven ontwikkeld en gebruikt worden. Je kunt iets ontvangen, maar tegelijkertijd er niets mee doen.

Marnix schreef:Er zijn verschillende mogelijkheden:

1. De Geest gaf die gaven toen wel maar nu niet meer
2. De Geest geeft ze nog wel maar de mensen in de kerk hebben de Geest niet meer

Wat denk jij?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wonderen

Berichtdoor hans0166 » 08 jul 2016 22:26

Marnix schreef: tongentaal enz zijn andere gaven.


je ziet deze bewoording wel vaker in bepaalde kringen maar ik denk dat het geen kwaad kan om in overweging te nemen, dat het woord wat hier gebruikt wordt ook gewoon "talen " kan betekenen. In dat geval wordt het een heel andere lading. Het spreken én vertalen van andere talen .... dat is iets heel anders dan tongentaal.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wonderen

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2016 22:55

krid schreef:Natuurlijk geeft de Geest de gaven nog. We kunnen niet om de uitingen en de tekenen heen. En, zeker worden de gaven ook in de kerk verstrekt, niet slechts in "charismatische" kerken, maar ook in gewone traditionele kerken. Het is een goede vraag in hoeverre alle mensen in kerken de Heilige Geest hebben, en in hoeverre de gaven ontwikkeld en gebruikt worden. Je kunt iets ontvangen, maar tegelijkertijd er niets mee doen.



Ik vind dat een lastig iets. Want hoe kom je er achter of je bijvoorbeeld in tongen kan spreken en wie het kan vertalen? Is dat een kwestie van maar proberen? Hoe leer je in tongen spreken als je het niet kan? Dat zou de Geest toch op een bepaalde manier duidelijk moeten maken? Waarom gebeurt dat dan haast niet? Ik maak zelden in kerken mee dat er in tongen wordt gesproken en de keren dat ik het meemaakte was er vervolgens niemand die het kon vertalen. Dat soort dingen vind ik wel lastig aan bepaalde gaven van de Geest in het hier en nu.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 22:59

hans0166 schreef:je ziet deze bewoording wel vaker in bepaalde kringen maar ik denk dat het geen kwaad kan om in overweging te nemen, dat het woord wat hier gebruikt wordt ook gewoon "talen " kan betekenen. In dat geval wordt het een heel andere lading. Het spreken én vertalen van andere talen .... dat is iets heel anders dan tongentaal.


Zo kan je het zien. Laten we gewoon de omschrijving uit 1 Korinthiërs 12 aanhouden:

Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 23:04

Marnix schreef:Ik vind dat een lastig iets. Want hoe kom je er achter of je bijvoorbeeld in tongen kan spreken en wie het kan vertalen? Is dat een kwestie van maar proberen? Hoe leer je in tongen spreken als je het niet kan? Dat zou de Geest toch op een bepaalde manier duidelijk moeten maken? Waarom gebeurt dat dan haast niet? Ik maak zelden in kerken mee dat er in tongen wordt gesproken en de keren dat ik het meemaakte was er vervolgens niemand die het kon vertalen. Dat soort dingen vind ik wel lastig aan bepaalde gaven van de Geest in het hier en nu.


Raadpleeg God, raadpleeg de Heilige Geest, lees in de Bijbel: Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven

Nee, niet proberen, lijkt me niet. Je gaat ook niet "proberen" handen op te leggen. Stel dat het "mislukt", jammer dan? Nee, de Heilige Geest geeft een gave, dan is het duidelijk. Ik kom het gelukkig tegen, in verschillende kerken. Wat me wel opvalt is dat er kerken zijn, waar men het "niet weet". Als het dan gebeurt, is men totaal verbaasd, gelukkig meestal positief. En, gelukkig gebeurt het nog, het bewijst dat we een zichtbare levende God hebben!

Een heel mooi lied is Goede Gaven, van Gerald Troost: https://www.youtube.com/watch?v=uaRotNrd_cA
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

mohamed

Re: Wonderen

Berichtdoor mohamed » 08 jul 2016 23:23

krid schreef:Natuurlijk geeft de Geest de gaven nog. We kunnen niet om de uitingen en de tekenen heen.

Dat kunnen we wel want er zijn geen bewijzen voor dat de Geest die gaven nog geeft. In de eerste eeuw waren die bewijzen er wel, daarom bekeerden zoveel joden zich.

Zeggen dat er nog steeds wonderen gebeuren zoals destijds in de eerste eeuw, op dezelfde schaal met dezelfde functie is gewoon liegen en dat is een gave van satan die niet heeft afgedaan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Wonderen

Berichtdoor rotterdam » 09 jul 2016 05:30

Marnix schreef: Ik lees in de Bijbel dan ook weinig over wonderen IN de kerk / gemeente.


Moeilijk Marnix, ik lees b.v. in Handelingen "Alzo dat zij de kranken uitdroegen op de straten, en legden op bedden en beddekens, opdat, als Petrus kwam, ook maar de schaduw iemand van hen beschaduwen mocht".
En ook de menigte uit de omliggende steden kwam gezamenlijk te Jeruzalem, brengende kranken, en die van onreine geesten gekweld waren; welke allen genezen werden.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wonderen

Berichtdoor hans0166 » 09 jul 2016 07:45

als er al iemand is de de handen op kan leggen kijkt ie wel twee keer uit..... met name in de reformatorischer kerken, je hebt direct het plaatje demonen op je voorhoofd geplakt gekregen.
Zoek het allemaal niet zover... handen oplegggen kan gewoon massage en bv reiki zijn ... heel gewoon in deze tijd, en bijzonder helend voor bepaalde kwalen.
Hier zou je al snel "ben ik nou occult belast" ... op de voorpagina vinden

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wonderen

Berichtdoor Chaya » 09 jul 2016 13:10

hans0166 schreef:Zoek het allemaal niet zover... handen oplegggen kan gewoon massage en bv reiki zijn ... heel gewoon in deze tijd, en bijzonder helend voor bepaalde kwalen.
Hier zou je al snel "ben ik nou occult belast" ... op de voorpagina vinden

Reiki is beslist geen gave van de Heilige Geest, noch een Wonder!
En bij iemand een hand opleggen kan altijd, maar heeft met een Zegen niet veel te maken.
Een christen moet zich heel terughoudend opstellen t.o.v. reiki, yoga en andere oosterse behandelingen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wonderen

Berichtdoor krid » 09 jul 2016 14:33

hans0166 schreef:als er al iemand is de de handen op kan leggen kijkt ie wel twee keer uit..... met name in de reformatorischer kerken, je hebt direct het plaatje demonen op je voorhoofd geplakt gekregen.


Och, het gebeurt gewoon in reformatorische kringen. Gebedsgenezing is heel gewoon, zolang maar goed begrepen wordt dat Jezus geneest (en niet de gebedsgenezer een voorganger of wie dan ook). We zijn slechts dienaren. Ik zie de link niet tussen gebedsgenezing en reformatorische kerken.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wonderen

Berichtdoor hans0166 » 09 jul 2016 17:13

Chaya schreef:Reiki is beslist geen gave van de Heilige Geest, noch een Wonder!
En bij iemand een hand opleggen kan altijd, maar heeft met een Zegen niet veel te maken.
Een christen moet zich heel terughoudend opstellen t.o.v. reiki, yoga en andere oosterse behandelingen.


geef eens een steekhoudende reden?.... die is er namelijk niet.

enne... voor het geval je iets gemist hebt... Christus komt ook uit het oosten...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten