Wonderen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Wonderen

Berichtdoor coby5 » 15 dec 2017 13:33

naamloos schreef:Ik geloof je best hoor, maar er zijn ook genoeg andere verhalen van gelovigen die heel anders aflopen.
Corlien Doodkorte genas ( http://geengrappengod.nl/ ) en dan is het wel vreemd dat anderen niet genezen als deze meneer voor hen bidt.
Dat klopt dan weer niet met Jakobus 5. Ook niet als er bij de zieke geloof voor een wonder aanwezig is, en aan vers 16 is voldaan.

Misschien niet gelijk opgeven. Ik kreeg ook gebed voordat ik dat jaar al die teksten ging lezen. Ik geloofde het wel een beetje maar niet echt zonder twijfel. Het is aardig wat werk om je geloof te bouwen en te weigeren naar de omstandigheden te kijken. Leuk als ineens een wonder gebeurt. Heb ik een paar keer gezien, maar bij een ander duurde het bijna een jaar en ze gaf niet op en bijna elke week werd er gewoon opnieuw voor d'r gebeden tot ze genezen was. Tsja en sommigen gingen dood. Maar dan ga ik niet zeggen: oh nou dan bidden we maar helemaal niet meer. Waarom het soms niet werkt.. als het ongeloof is kun je je geloof bouwen, maar soms moet je ook zeggen: geen idee. Het zij zo. Maar de Bijbel is nog steeds waar. Waarom heb ik 2 miskramen gehad? Ik kan er jarenlang m'n hersens over breken, een mooie theologie erover maken of zeggen: ach nu heb ik er 5 voor de prijs van 3. 2 kinderen die ik nu heb waren er anders niet geweest.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wonderen

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2017 14:26

coby5 schreef:Misschien niet gelijk opgeven. Ik kreeg ook gebed voordat ik dat jaar al die teksten ging lezen. Ik geloofde het wel een beetje maar niet echt zonder twijfel. Het is aardig wat werk om je geloof te bouwen en te weigeren naar de omstandigheden te kijken.
Heb je dit interview met Joni Eareckson-Tada wel eens gelezen?
https://ernstleeftink.wordpress.com/201 ... enezing-1/
https://ernstleeftink.wordpress.com/201 ... enezing-2/
https://ernstleeftink.wordpress.com/201 ... enezing-3/
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wonderen

Berichtdoor gravo » 15 dec 2017 16:20

naamloos schreef:Het gaat er niet om of er twee werkelijkheden zijn. Het gaat om het feit dat de genoemde beloften betrekking hebben op deze aardse aanschouwelijke werkelijkheid. De context lijkt me duidelijk genoeg.
Door ze over te hevelen naar de volmaakte beloofde toestand zijn ze geheel overbodig.

De beloften hebben geen betrekking op deze aardse aanschouwelijke werkelijkheid. Niet op de schepping die op grote afstand staat van de schepper, bedoel ik.
Er is een weg ter ontkoming, dat is het geloof in Jezus Christus. Dat geloof opent de deur weer naar God.

Maar dat geloof verandert onze werkelijkheid niet. Te veel christenen denken dat dat wél het geval is. En dan ontstaat er onterecht het beeld dat hun gezondheid, hun welvaart, hun succes, rijkdom en bezit hen toekomt op grond van hun geloof. Opeens valt alles onze kant op, dat hebben we bereikt door de weg van het geloof te gaan. Uiteindelijk loopt dat uit op een tot mislukken gedoemd succes-evangelie.

Het is namelijk een misverstand. Ten eerste zijn er bijzonder veel ongelovige mensen die veel meer geld, invloed, macht en bezit hebben dan menige gelovige en ten tweed overkomt ons, gelovigen, precies dezelfde dingen als ieder ander, zowel positief als negatief. Enerlei wedervaart de rechtvaardige en de zondaar, zegt de Bijbel.

Is er dan niets verandert door ons geloof?

Zeker wel, dat is onze levenshouding. Wij weten en verwachten dat wij eens bij God thuis zullen komen, dat God alles zal herstellen, ook zijn schepping, net zoals hij ons door wedergeboorte en geloof een nieuw leven gegeven heeft.
Dat is voor ons de drijfveer om een christelijk leven te leven. Hoopvol, positief, met oog en hart voor God en de naaste. Het kwaad blijft, de dood, het lijden, de armoede, de rampen, het geweld, de misdaad, ziekten, eenzaamheid, woede, onrecht en haat. Maar wij kijken daar overheen. Wij proberen te helpen waar het kan, maar we vergissen ons als we denken dat de werkelijkheid door ons geloof verandert. Alleen wij zijn veranderd en verwachten een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wonderen

Berichtdoor Veendam » 15 dec 2017 18:51

Er staat trouwens nergens dat wij moeten bidden met iemand voor genezing.
Wij mogen genezing en leven uitspreken over anderen, dat is iets anders dan in gebed er om vragen.

Voorbeeldgebed: Here God wilt U Jantje genezen. Wij vertrouwen er op dat u dat kunt, maar als het niet Uw wil is wilt U dan alles maar dragelijk maken voor Jantje en dat hij door de ziekte Uw Grootheid en goedheid zal ervaren.

Here God wilt U Jantje genezen: Ja natuurlijk wil God dat, omdat God een hekel heeft aan ziekte en Jezus heeft al onze ziekte gedragen en Zijn striemen zijn onze genezing geworden.

Wij vertrouwen er op dat U dat kunt: Dat is goed, vertrouwen in God is alleen geen toverwoord maar vertrouwen wordt door de loop der jaren door je ervaringen met God opgebouwd.

Maar als het niet Uw wil is: Waarom zou het de wil van God zijn dat iemand ziek blijft ? Ik zie daar geen enkele Bijbelse onderbouwing voor namelijk.
Dit is vaak de ontsnappingsclausule bij veel mensen: Ze zeggen God te vertrouwen maar omdat vertrouwen maar een woord is en vaak weinig tot geen inhoud heeft dekken ze zichzelf in, want stel je voor dat God het niet zal doen dan staan ze voor aap (denken ze).

Wilt u dan alles maar dragelijk maken: Jezus is niet gestorven om ons leven maar dragelijk te maken maar Hij HEEFT alles al gedragen en Hij heeft het beste met ons voor en geeft ons LEVEN IN OVERVLOED.
(dit betekend natuurlijk niet dat je een heleboel geld op de bank krijgt)

Laat Jantje door de ziekte Uw grootheid en goedheid ervaren: Jantje zal juist bij genezing Gods Grootheid en Goedheid ervaren en niet door ziek te blijven.

In deze topic is door meerdere mensen gezegt dat er verschillende werkelijkheden zijn, namelijk de werkelijkheid die WIJ zien NU in ons huidige leven en de werkelijkheid die nog moet gaan komen.
Ik kies er voor om te willen kijken zals God de dingen ziet en in de Bijbel staan, namelijk dat God ook NU wil genezen en geneest en dat het de opdracht is om gewoon als gelovige de handen bij een ander op te leggen en genezing uit te spreken over iemand zijn leven.

Geloven maar ook vertrouwen is een KEUZE, en deze wordt door ervaringen ondersteund.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wonderen

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 20:56

Veendam schreef:Er staat trouwens nergens dat wij moeten bidden met iemand voor genezing.
Wij mogen genezing en leven uitspreken over anderen, dat is iets anders dan in gebed er om vragen.


Hoe bedoel je dit?

Ik lees in Jak.5:
14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wonderen

Berichtdoor Veendam » 16 dec 2017 07:47

Johan100 schreef:Hoe bedoel je dit?

Ik lees in Jak.5:
14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.


Zijn wij soms allen de oudsten van de Gemeente?
Persoonlijk denk ik dat dit voor toen van toepassing was omdat er weinig gelovigen waren die in een nieuwe Gemeente in staat waren om anderen te onderwijzen en het door kondn geven wat ze hadden leren kennen van de grote geestelijke Rijkdom welke er is in Jezus Christus.
Voor een jonge Gemeente waarin de meeste mensen nog moeten groeien in het geloof ben je dan in eerste instantie aangewezen op de ouderen in het geloof, dat wil zeggen dus de mensen die al tot volwassenheid in het geloof zijn opgegroeid.
Dit is daar dus een specifieke taak van de oudsten, maar de bedoeling is dat een ieder op zal wassen tot volwassenheid en gewoon de opdracht van God zal beantwoorden en zieken de handen zullen opleggen voor (oftewel met als doel) de genezing van de zieke(n).
Daar staat niet dat ze moeten bidden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten