Is de bijbel het Woord van God?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor bernard 3 » 07 jul 2017 10:11

Jesaja40 schreef:Wat geboren wordt heeft ook een oorsprong. Ook dat is de kracht van het levende Woord van G'd. Een voorbereiding om een preek samen te stellen komt voort doordat je ineens iets opvalt wat je boeit. Stel jezelf de kritische vraag: zou mijn gedachte de gemeente kunnen dienen waar ik voor mag gaan. Het gevaar zit er in dat vanuit een zekere arrogantie een preek wordt gemaakt met de gedachte: ziezo, laten de hoorders dat maar in hun zak steken. Dat is de zogenaamde donderpreek maar wat is het effect daarvan op de hoorders?

Preken uit Deuteronomium 28-29 zijn gericht op de nakomelingen van Israël. De gelovigen uit de volkeren mogen daar kennis van nemen. De Bijbel laat u zien in hoe de verhouding is van de Eeuwige tegenover Israël. Dat is niet altijd even verheffend geweest. Onze eigen profeten kregen de opdracht om terug te keren en dat waren echte donderpreken. De Eeuwige had een geding met Israël waarmee Hij een eeuwig verbond had afgesloten. Dat was de grondslag waarop de profeten indringend spraken richting Israël en zijdelings ook als een oordeel naar de omliggende volkeren die Israël (beperkt) mochten straffen voor hun afvalligheid.

Wij hadden de taak om een voorbeeld te zijn voor de volkeren en hen te onderwijzen. Het heeft heel lang geduurd en dan gaan de 12 apostelen de wereld in om het Evangelie te verkondigen. De drang om te verkondigen begon overal in de synagoge in de diaspora. Ga me niet vertellen dat ook daar weerstand is geweest. De heiden, die nog in vele afgoden geloofden hoorden het Evangelie voor het eerst.

Met het leren is er ook een proces van afleren in werking gezet. Het afleren van slechte gewoonte, onhebbelijkheden, irritant gedrag, ijdelheid enzovoort. Het leren en afleren is een proces door alle eeuwen heen. Je kan er boos om worden maar ook mild van worden, wetende dat jezelf dit leerproces moe(s)t doorstaan.



Jazeker het Joodse volk had als Theocratische Natie de taak om een voorbeeld te zijn voor alle volkeren en hen te onderwijzen door hun levenswijze en gehoorzaamheid aan God.

Maar ze zijn, zoals Paulus het ons meermaals leert, aan hun taak niet toegekomen. En daarom zegt ook Jezus de Christus dat deze taak van hen zou weggenomen worden en aan anderen gegeven.
Zodoende gaan, zoals je zegt, de 12 apostelen en met hen vele anderen uit alle volkeren het evangelie gaan verkondigen. Niet het Joodse volk doet dat omdat deze als volk de Messias had verworpen..

Jawel de Eeuwige had een verbond met het Joodse volk een verbond dat wat Zijn houding betrof onveranderlijk (eeuwig) was OP VOORWAARDE dat het Joodse volk ook trouw zou zijn.
Maar ze waren het niet, wel integendeel, het waren zij die in eerste instantie de grootste tegenstanders waren (en zijn) tegen zowel de Messias, “Jezus de Christus “als tegen de 12 apostelen en de volgelingen(discipelen) van Christus.

Ook toen Paulus, die rechtstreeks door de opgestane Messias, Jezus de Christus, werd aangesteld en geroepen, en aan alle volkeren het evangelie bracht, probeerden de Joden hun gewoontes en cultuur (besnijdenis, feest –en vastendagen, ..enz aan hen op te dringen (zie de Brief aan de Galaten). Dit omdat ze nog steeds niet begrepen (en begrijpen) dat niet enkel zij alleen meer het uitverkoren volk waren maar dat nu iedereen die Gods geboden en het geloof van Christus bewaakt en bewaart, van God de taak als priesterlijk volk en heilige natie hadden toegemeten gekregen (1 Petrus 2: 1-10 ).

Hun ceremoniële normen die God door Mozes had gegeven hadden afgedaan daar deze enkel bedoeld waren als voorafschaduwingen van het verlossingswerk en de taak van de Messias ,Jezus de Christus, en zij zodoende hun verwezenlijking en hun vervulling hadden gekregen bij zijn komst naar deze aarde.
Daarom ook scheurde het voorhangsel in de tempel tussen het Heilige en het Allerheiligste toen Christus stierf. Dit om aan te tonen dat door het offer van Christus de weg naar God nu open lag en dierlijke offers geen nut meer hadden. Met als gevolg dat de tempeldiensten en alles wat daar verband mee had voorbij was en afgedaan had omdat hun symbolische en onderwijzende waarde nu in Christus werkelijkheid waren geworden.

De individuen binnen het Joodse volk zouden nu net als bij alle andere volkeren op aarde opgeroepen worden om zich te bekeren en zodoende zowel het geloof van Jezus de Christus als Gods basisbeginselen, vervat in de Tien Geboden die Jezus Christus eigenhandig opschreef op de berg Sinaï, te aanvaarden, te bewaken en te bewaren.
Laatst gewijzigd door bernard 3 op 07 jul 2017 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor bernard 3 » 07 jul 2017 10:14

verwijderd

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Jesaja40 » 07 jul 2017 11:27

Met alle respect: het gaat in dit onderwerp over of de Bijbel het Woord van G'd is. Ik heb dat vanuit ons familieboek uitgelegd wat de Joodse visie is.

Uw wil met uw kerkelijke dogma's mij vertellen dat het Joodse geloof en de eeuwigdurende instellingen van de Eeuwige ineens niet meer nodig zijn. Heeft Yeshua soms gezegd dat Hij de wet had afgeschaft?

De logica: ik sta stil voor een rood verkeerslicht en houd mij aan de verkeerswet. Wat later kan ik mij niet beroepen op het feit dat ik mij kort daarvoor wel aan de regels heb gehouden. Ik moet het rode licht aanvaarden. Doorrijden is een overtreding. Groen licht is gewoon: op dit moment geldt de verkeerswet voor de andere zijde.

Gaat u eens rustig met uw predikant praten over of de wet niet meer voor u van toepassing is. Lees dan ook met hem Handelingen 21:23-25.

Ik vraag mij dan oprecht af: "wat heeft u dan met de Bijbel als u die leest naar uw inzicht".

Ik adviseer u om te leren wat de Bijbelse principes zijn. Misschien bent u in het verleden sterk beïnvloed geweest en verschanst u zich achter uw leermeesters. Als dat niet zo is leer dan te luisteren wat anderen daarvan zeggen. Met alle respect wees niet uw eigen leermeester.

vaarwel ....
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor bernard 3 » 07 jul 2017 18:22

Jesaja40 schreef:Met alle respect: het gaat in dit onderwerp over of de Bijbel het Woord van G'd is. Ik heb dat vanuit ons familieboek uitgelegd wat de Joodse visie is.

Uw wil met uw kerkelijke dogma's mij vertellen dat het Joodse geloof en de eeuwigdurende instellingen van de Eeuwige ineens niet meer nodig zijn. Heeft Yeshua soms gezegd dat Hij de wet had afgeschaft?

De logica: ik sta stil voor een rood verkeerslicht en houd mij aan de verkeerswet. Wat later kan ik mij niet beroepen op het feit dat ik mij kort daarvoor wel aan de regels heb gehouden. Ik moet het rode licht aanvaarden. Doorrijden is een overtreding. Groen licht is gewoon: op dit moment geldt de verkeerswet voor de andere zijde.

Gaat u eens rustig met uw predikant praten over of de wet niet meer voor u van toepassing is. Lees dan ook met hem Handelingen 21:23-25.

Ik vraag mij dan oprecht af: "wat heeft u dan met de Bijbel als u die leest naar uw inzicht".

Ik adviseer u om te leren wat de Bijbelse principes zijn. Misschien bent u in het verleden sterk beïnvloed geweest en verschanst u zich achter uw leermeesters. Als dat niet zo is leer dan te luisteren wat anderen daarvan zeggen. Met alle respect wees niet uw eigen leermeester.

vaarwel ....


Beste Jesaja 40 vooraleer uw “vaarwel” te aanvaarden toch noch een paar opmerkingen.

Ik dacht toch gelezen te hebben dat je er op staat om steeds met Gods Woord te antwoorden maar dat blijkt hier toch totaal niet het geval te zijn . Uw antwoord blijkt veeleer een emotionele reactie te zijn omdat iemand aan de hand van Gods Woord je met de neus op de historische en voorzegde feiten drukt.

Wat de Joodse visie is heb je weldegelijk uitgelegd maar die gaat blijkbaar volledig voorbij aan de realiteit.

Ik ben dan ook verwondert dat je mij van kerkelijke dogma’s beschuldigd alhoewel ik mij nergens in mijn antwoorden daarop beroepen heb en ik trouwens nooit de gewoonte heb om dit te doen of er mij mee bezig te houden.

En ik geloof weldegelijk dat eeuwigdurende instellingen van God, zoals de Tien Geboden, blijvend zijn. Maar de wetten door God aan Mozes medegedeeld waren van een totaal andere orde omdat ze als voorafschaduwende voorschriften hun vervulling en dus hun einde vonden in het verlossend werk van Christus.
Christus heeft dus nooit wetten afgeschaft , maar wel bepaalde die tot lering en voorbeeld dienden vervult en zodoende overbodig gemaakt.

Ik kijk dan ook nog vol verwachting en interesse uit naar je uitleg betreffende Gods woord in Deuteronomium 28-30
Dus dan toch geen “vaarwel” maar tot wederhoren

ereunao

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor ereunao » 08 jul 2017 10:53

Wat ik in de visie van zowel jesaja40 als van bernard3 mis is dat de Schrift leert dat christenen uit de heidenen door het geloof in de Messias van Israël geen proselieten van Israël worden. Het geloof en de verzoening in oud- en nieuw testament is wel dezelfde is, daar zit het verschil niet. Maar in de status en positie van de Gemeente van Christus. Want de H.Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven, maar om gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot een lichaam te dopen. En dat is een nieuwe schepping (2Kor.5:17) die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Christus als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort (1Kor 12:13) Maar de positie van de Messias-gelovige Joden is in deze bedeling enigszins dubbel: Want de Jood blijft ook na zijn bekering een Jood omdat de Messias ook na Zijn 1e komst als de wettige Erfgenaam van de troon van David (Luk.1:32,33) ondanks het ongeloof van Israël een relatie met dit volk heeft als met geen ander. Daarom is er m.i niets mis mee als ook de Messias-gelovige Joden vasthouden aan de sabbat en besnijdenis. En wat de wet van Mozes betreft, christenen leven niet onder de Mozaïsche, maar onder de Messiaanse Tora. De levensregel voor de christenen vinden wij in de brieven van de apostelen.
En daarin vinden wij al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod, dat alleen voor Israël geldt, impliciet terug. Maar dan op het niveau dat bij de met Chr. gestorven en opgewekte Gemeente past. Zie o.a: Ef.4:25,28 en hst.6:1 En het is idd. waar dat de offercultus van Israël in Chr. vervuld is en dus in die vorm en met dat doel heeft afgedaan. Maar dat laat onverlet dan Ezech.40-44 duidelijk leert dat zij in de nieuwe tempel in het Messiaanse rijk wel degelijk een centrale plaats innemen. Maar dan terugziende op de offerdood van het Lam, zoals wij dat bij het H.A doen.
mvrgr: ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Jesaja40 » 08 jul 2017 18:26

Beste Ereunao ik heb wat vragen aan u,

maar onder de Messiaanse Tora. De levensregel voor de christenen vinden wij in de brieven van de apostelen.
En daarin vinden wij al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod, dat alleen voor Israël geldt, impliciet terug. Maar dan op het niveau dat bij de met Chr. gestorven en opgewekte Gemeente past. Zie o.a: Ef.4:25,28 en hst.6:1 En het is idd. waar dat de offercultus van Israël in Chr. vervuld is en dus in die vorm en met dat doel heeft afgedaan.


Vraag wat is de Messiaanse Thora? Als bedoeld wordt de 4 geboden, besef dan dat deze uitgelegd werden op de Sjabbat. Bovendien was diefstal, moord in het Romeinse recht ook niet toegestaan. De leefregels die Paulus voorhoud zijn primair gericht aan zijn Joodse mede gelovigen in de diaspora. Daaraan toegevoegd het niet Joodse deel, die nog een hele lange weg zijn te gaan. Zij kunnen kiezen wel of niet proseliet te worden. Doen zij dat wel, dan gelden alle specifieke Joodse wetten, waaronder de besnijdenis. Kijk maar wat mijn voorvader Abraham deed, hij besneed niet alleen zichzelf maar alle lijfeigenen.

Ik zou het zuiverder vinden om te kijken naar het heden, want u citeert "de opgewekte Gemeente". Dit heeft mijns inziens nog niet plaats gevonden. Het benoemen op zich is uitstekend. Maar het samentrekken is tijd en eeuwigheid aan elkaar verbinden. Het roept bij mij de vraag op: wat bedoelt u daarmee?

En het is idd. waar dat de offercultus van Israël in Chr. vervuld is en dus in die vorm en met dat doel heeft afgedaan.


Dan is Paulus wel heel erg ongehoorzaam als hij in Handelingen 21:23-24 een offer brengt. Tot aan de verwoesting van de tempel werden dagelijks offers gebracht. En ook Paulus onderwerpt zich daar aan. De offers in Israël hebben verschillende achtergronden en kunnen derhalve niet als een geheel worden beschouwd. Iedereen die een Nazireersgelofte heeft gedaan moet een vrouwelijk lam als offer voor de Eeuwige brengen. Daarna zal hij/zij ontslaan zijn van zijn/haar gelofte. Dat is de verklaring van alle Messias belijdende Joden.

ereunao

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor ereunao » 08 jul 2017 23:16

Vraag wat is de Messiaanse Thora? Als bedoeld wordt de 4 geboden, besef dan dat deze uitgelegd werden op de Sjabbat. Bovendien was diefstal, moord in het Romeinse recht ook niet toegestaan. De leefregels die Paulus voorhoud zijn primair gericht aan zijn Joodse mede gelovigen in de diaspora. Daaraan toegevoegd het niet Joodse deel, die nog een hele lange weg zijn te gaan. Zij kunnen kiezen wel of niet proseliet te worden. Doen zij dat wel, dan gelden alle specifieke Joodse wetten, waaronder de besnijdenis. Kijk maar wat mijn voorvader Abraham deed, hij besneed niet alleen zichzelf maar alle lijfeigenen.


Daar bedoel ik de wet v.Chr.mee Gal.6:2.Dus niet de 4. Maar de decaloog in de vorm die bij Zijn Gemeente past En de Ef.brief waaruit ik citeer als ik zeg dat de Gemeente met Chr.opgewekt en in de hemel gezet is Ef.2:7 is niet primair aan Joden, maar aan heidense gelovigen gericht. Want God werkt trapsgewijs, gefaseerd. In de Hand. was het evangelie nog geheel gericht op de bekering van Israël zie Hand. 3:25,26 en de oprichting van het Messiaanse rijk. En als Israël zich toen bekeerd had was dat rijk toen ook idd. doorgebroken. Pas in Hand 28 toen het duidelijk was dat ook de Joden in de diaspora hun Messias niet aannamen verlegde het accent van de prediking zich naar het aannemen van de heidenen Hand.28: 28.tot een Gemeente. Maar zolang stad en tempel nog niet in puin lagen hielden ook de offerdiensten nog stand. De apostelen hebben altijd als Joden geleefd en zijn ook als Joden gestorven.

Ik zou het zuiverder vinden om te kijken naar het heden, want u citeert "de opgewekte Gemeente". Dit heeft mijns inziens nog niet plaats gevonden. Het benoemen op zich is uitstekend. Maar het samentrekken is tijd en eeuwigheid aan elkaar verbinden. Het roept bij mij de vraag op: wat bedoelt u daarmee?


In Chr.zijn tijd en eeuwigheid idd. samengetrokken, is het er allemaal al, de tijd (kaïros) is alleen uitgerekt in de chronos, de gemeten tijd. Het moet historisch alleen nog gestalte krijgen. Maar dat neemt niet weg dat de Gemeente nu reeds door de inwonende Geest organisch aan Chr. verbonden is in Zijn opstandingsleven. En dat is eeuwig leven dat niet meer sterven kan. Daarom zegt Paulus ook in Rom.6 dat de gelovigen reeds met Chr gestorven en opgewekt is.

Dan is Paulus wel heel erg ongehoorzaam als hij in Handelingen 21:23-24 een offer brengt. Tot aan de verwoesting van de tempel werden dagelijks offers gebracht. En ook Paulus onderwerpt zich daar aan. De offers in Israël hebben verschillende achtergronden en kunnen derhalve niet als een geheel worden beschouwd. Iedereen die een Nazireersgelofte heeft gedaan moet een vrouwelijk lam als offer voor de Eeuwige brengen. Daarna zal hij/zij ontslaan zijn van zijn/haar gelofte. Dat is de verklaring van alle Messias belijdende Joden.


Er is ook niets mis mee dat Paulus zolang de tempel nog stond een offer bracht. Want de verborgenheid der Gemeente is pas in zijn latere bediening aan Paulus geopenbaard. En sinds die tijd is het beslist niet waar dat christenen kunnen kiezen of ze proseliet willen worden of zich bij de Gemeente voegen. Want in Chr. is noch Jood noch Griek Gal 3:28.. Maar het blijft wel waar dat Joodse gelovigen toch een relatie met de Torah hebben die de heidenen niet hebben en ook nooit gehad hebben.
Maar dit geheimenis der Gemeente als een nieuwe schepping met een geheel eigen van Israël onderscheiden identiteit is theologisch nooit tot zijn recht gekomen. Maar het is een van tweeën: Of Israël is op de pinksterdag omgedoopt tot Kerk of het behoud als heilsorgaan een eigen identiteit. En de Schrift leert ons dat als de Gemeente vol is de stroom van Gods genade in de Messias weer terugkeert in de bedding van het verbond met Abraham dat nooit op de kerk is overgegaan hier wik ik het nu maar weer even bij laten gr:ereunao

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor bernard 3 » 09 jul 2017 18:50

ereunao schreef:Wat ik in de visie van zowel jesaja40 als van bernard3 mis is dat de Schrift leert dat christenen uit de heidenen door het geloof in de Messias van Israël geen proselieten van Israël worden. Het geloof en de verzoening in oud- en nieuw testament is wel dezelfde is, daar zit het verschil niet. Maar in de status en positie van de Gemeente van Christus. Want de H.Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven, maar om gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot een lichaam te dopen. En dat is een nieuwe schepping (2Kor.5:17) die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Christus als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort (1Kor 12:13) Maar de positie van de Messias-gelovige Joden is in deze bedeling enigszins dubbel: Want de Jood blijft ook na zijn bekering een Jood omdat de Messias ook na Zijn 1e komst als de wettige Erfgenaam van de troon van David (Luk.1:32,33) ondanks het ongeloof van Israël een relatie met dit volk heeft als met geen ander. Daarom is er m.i niets mis mee als ook de Messias-gelovige Joden vasthouden aan de sabbat en besnijdenis. En wat de wet van Mozes betreft, christenen leven niet onder de Mozaïsche, maar onder de Messiaanse Tora. De levensregel voor de christenen vinden wij in de brieven van de apostelen.
En daarin vinden wij al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod, dat alleen voor Israël geldt, impliciet terug. Maar dan op het niveau dat bij de met Chr. gestorven en opgewekte Gemeente past. Zie o.a: Ef.4:25,28 en hst.6:1 En het is idd. waar dat de offercultus van Israël in Chr. vervuld is en dus in die vorm en met dat doel heeft afgedaan. Maar dat laat onverlet dan Ezech.40-44 duidelijk leert dat zij in de nieuwe tempel in het Messiaanse rijk wel degelijk een centrale plaats innemen. Maar dan terugziende op de offerdood van het Lam, zoals wij dat bij het H.A doen.
mvrgr: ereunao


Alhoewel ik misschien het niet woordelijk heb gezegd toch zou moeten blijken uit hetgeen ik schreef dat ik volledig akkoord ga met uw visie dat Na de komst van de Messias het niet de bedoeling was om elk individu die God volgde, zij het de Jood , de Griek de Romein , de Duitser, de Fransman of wie dan ook, in te lijven in de Joodse Cultuur met haar ceremoniële wetten.

Dat dit echter wel de bedoeling was van vele Joden die tot het christendom gekomen waren om hun cultuur en ceremoniële wetten op de dringen aan de gelovigen uit de heidenen maar daarbij op een hevige tegenstand van Paulus , botsten blijkt uit meerdere brieven van deze laatste en in het bijzonder uit zijn brief aan de Galaten.

Als gevolg van het feit dat er een einde was gekomen aan de bijzondere plaats van het Joodse volk in het verlossingsplan en nu elkeen uit alle stam en natie die het geloof van Christus en zijn geboden aanvaardde als lid van Gods Priesterlijk volk en zijn Heilige Natie werd beschouwd. Vervielen dan ook alle ceremoniële voorschriften alsook het teken van het verbond dat God had ingesteld maar nu door het verbreken van het verbond door de Joden geen betekenis meer had namelijk de” besnijdenis”.
Dit was altijd een uiterlijk teken geweest van een innerlijke houding namelijk de besnijdenis van het hart door trouw aan God en zijn geboden, maar daar dit door het volk verlaten was had deze uiterlijke vorm dan ook geen zin meer.

Als je nu beweert dat de Christen niet onder de wetten leeft die God aan Mozes gaf en hem deze liet opschrijven toen de Joden als Priesterlijk en Heilige Natie moesten fungeren dan heeft u volkomen gelijk.

Maar hierbij “vergeet” je te vermelden dat daarnaast of daarbij Christus ook de eigenhandig in steen gebrande Basiswetten meegaf aan Mozes. Wetten die golden en nog gelden voor alle mensen die leefden vanaf de schepping. En waarvan Christus , toen Hij op aarde kwam duidelijk stelde dat er nooit aan deze eigenhandig geschreven wetten zelfs geen jota of titel mocht toegevoegd of afgenomen worden. ( Mattheus 5:17-19)

Mozes ontving dus twee dus twee duidelijk verschillende ‘soorten” zaken op de Berg Sinaï. Enerzijds een handgeschreven herinnering van Gods Basiswetten vervat in de Tien geboden en dit op steen geschreven als teken van zijn onveranderlijkheid waarbij die dan ook nog IN de ark des Verbonds moesten bewaard worden.

Vervolgens geboden en inzettingen die hijzelf (Mozes) moest opschrijven en van toepassing waren op het goed functioneren en het volbrengen van hun taak als priesterlijk volk en heilige natie in voorbereiding tot de komst van de Messias. Alsook wetten met betrekking op symbolische handelingen die verduidelijkingen en voorbeelden van de werking van het verlossingsplan inhielden (o.a. de heiligdomsdiensten).
Deze geboden en inzettingen hadden geen plaats IN de Ark maar werden ernaast geplaats waardoor hun verschil tegenover de eeuwige en onvergankelijke Tien Geboden werd benadrukt.

Het is dan ook opvallend dat wanneer in gans de Geschiedenis van het Joodse volk zij door hun Profeten werden aangeklaagd dat ze God niet trouw waren. Dit steeds betrekking had op deze eigenhandig door Christus op steen gegrifte Tien Basisgeboden en niet op deze die Mozes opschreef.
Lees Jeremia (o.a. Jer 7: 9-15) en anderen er maar eens op na. Ook Jesaja (58) laat zich niet onbetuigd en gaat zelf zover om te zeggen dat God hun (de Joden) niet gevraagd heeft om zijn voorhoven plat te treden en Hij hun nieuwemaansdagen, feesten,sabbatten en offers haat omdat ze aan zijn Tien Geboden ontrouw zijn.(Jes. 1:10-17).

Als jij dan beweert dat een Christen al de wetten die aan de Joden werden gegeven niet meer hoeft te volgen dan is dit omdat je blijkbaar geen onderscheid maakt in, of inzicht hebt over, hetgeen God aan Mozes gaf op de berg Sinaï

Uit gans de Bijbel blijkt dat ieder mens vanaf de schepping onderworpen was en is aan Gods Basiswetten en dat deze wetten dan ook niet ontstaan zijn op de Sinaï. Maar daar door Christus neergeschreven werden als een versteende herinnering voor een volk met een enorme taak en verantwoordelijkheid voor de boeg.

Dan zal je ook begrijpen dat Niet één van deze Tien Geboden ooit door één groep mensen of in een bepaalt tijdsbestek mocht en mag veranderd of gewijzigd worden. En ieder individu die zich volgeling van Christus wil noemen dit enkel kan verantwoorden door het feit dat hij of zij de Bijbelse voorwaarden daarvoor (die te vinden zijn in de brieven van de apostelen) onderschrijft en in praktijk brengt namelijk: Het geloof van Christus hebben en AL de Tien Basisgeboden te aanvaarden, te bewaken en te bewaren.

Daar het (vierde) gebod betreffende het rusten op de zevende dag reeds bestond lang voordat er één Jood op aarde was is het dan ook volledig zinloos om dit gebod onder de noemer “Joods” te plaatsen.

Door dan één of meerdere van deze Tien Geboden te wijzigen , te negeren of af te breken gedragen velen zich op vandaag op juist dezelfde manier als het Joodse volk toentertijd en geldt dan ook voor hen hetzelfde als dit toen ook voor het Joodse volk het geval was. (Marcus 7: 6-13)

ereunao

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor ereunao » 09 jul 2017 21:34

bernard3:

Alhoewel ik misschien het niet woordelijk heb gezegd toch zou moeten blijken uit hetgeen ik schreef dat ik volledig akkoord ga met uw visie dat Na de komst van de Messias het niet de bedoeling was om elk individu die God volgde, zij het de Jood , de Griek de Romein , de Duitser, de Fransman of wie dan ook, in te lijven in de Joodse Cultuur met haar ceremoniële wetten.

Dat dit echter wel de bedoeling was van vele Joden die tot het christendom gekomen waren om hun cultuur en ceremoniële wetten op de dringen aan de gelovigen uit de heidenen maar daarbij op een hevige tegenstand van Paulus , botsten blijkt uit meerdere brieven van deze laatste en in het bijzonder uit zijn brief aan de Galaten.


Dat mag in de tijd van de apostelen waar geweest zijn, maar zodra de Kerk in een machtspositie kwam door de ‘bekering ‘van de keizer was het precies andersom; toen moesten de Joden die het christendom aannamen alles wat Joods was afzweren. De besnijdenis, de sabbat en het vieren van de hoge feesten werden hen streng verboden.

Als gevolg van het feit dat er een einde was gekomen aan de bijzondere plaats van het Joodse volk in het verlossingsplan en nu elkeen uit alle stam en natie die het geloof van Christus en zijn geboden aanvaardde als lid van Gods Priesterlijk volk en zijn Heilige Natie werd beschouwd. Vervielen dan ook alle ceremoniële voorschriften alsook het teken van het verbond dat God had ingesteld maar nu door het verbreken van het verbond door de Joden geen betekenis meer had namelijk de” besnijdenis”.
Dit was altijd een uiterlijk teken geweest van een innerlijke houding namelijk de besnijdenis van het hart door trouw aan God en zijn geboden, maar daar dit door het volk verlaten was had deze uiterlijke vorm dan ook geen zin meer.


Maar de betekenis van de besnijdenis verviel daardoor niet, maar behield als instelling van God zijn waarde. Want ‘dit is mijn verbond in ulieder vlees tot een eeuwig verbond’ Gen. 17:13. Want hun ongelovigheid kan het geloof Gods niet teniet doen.Rom.3:3. En hiermee is geen einde gekomen aan de bijzondere plaats van het Joodse volk. Want als de Gemeente ‘vol is keert de stroom van Gods genade in de Messias weer terug in de bedding van het verbond met Abraham. Zie o.a Jes. 27:6 en Rom.11:14.

Als je nu beweert dat de Christen niet onder de wetten leeft die God aan Mozes gaf en hem deze liet opschrijven toen de Joden als Priesterlijk en Heilige Natie moesten fungeren dan heeft u volkomen gelijk.

Maar hierbij “vergeet” je te vermelden dat daarnaast of daarbij Christus ook de eigenhandig in steen gebrande Basiswetten meegaf aan Mozes. Wetten die golden en nog gelden voor alle mensen die leefden vanaf de schepping. En waarvan Christus , toen Hij op aarde kwam duidelijk stelde dat er nooit aan deze eigenhandig geschreven wetten zelfs geen jota of titel mocht toegevoegd of afgenomen worden. ( Mattheus 5:17-19)

Mozes ontving dus twee dus twee duidelijk verschillende ‘soorten” zaken op de Berg Sinaï. Enerzijds een handgeschreven herinnering van Gods Basiswetten vervat in de Tien geboden en dit op steen geschreven als teken van zijn onveranderlijkheid waarbij die dan ook nog IN de ark des Verbonds moesten bewaard worden.

Vervolgens geboden en inzettingen die hijzelf (Mozes) moest opschrijven en van toepassing waren op het goed functioneren en het volbrengen van hun taak als priesterlijk volk en heilige natie in voorbereiding tot de komst van de Messias. Alsook wetten met betrekking op symbolische handelingen die verduidelijkingen en voorbeelden van de werking van het verlossingsplan inhielden (o.a. de heiligdomsdiensten).
Deze geboden en inzettingen hadden geen plaats IN de Ark maar werden ernaast geplaatst waardoor hun verschil tegenover de eeuwige en onvergankelijke Tien Geboden werd benadrukt.

Het is dan ook opvallend dat wanneer in gans de Geschiedenis van het Joodse volk zij door hun Profeten werden aangeklaagd dat ze God niet trouw waren. Dit steeds betrekking had op deze eigenhandig door Christus op steen gegrifte Tien Basisgeboden en niet op deze die Mozes opschreef.
Lees Jeremia (o.a. Jer 7: 9-15) en anderen er maar eens op na. Ook Jesaja (58) laat zich niet onbetuigd en gaat zelf zover om te zeggen dat God hun (de Joden) niet gevraagd heeft om zijn voorhoven plat te treden en Hij hun nieuwemaansdagen, feesten,sabbatten en offers haat omdat ze aan zijn Tien Geboden ontrouw zijn.(Jes. 1:10-17).

Als jij dan beweert dat een Christen al de wetten die aan de Joden werden gegeven niet meer hoeft te volgen dan is dit omdat je blijkbaar geen onderscheid maakt in, of inzicht hebt over, hetgeen God aan Mozes gaf op de berg Sinaï


Dat is niet waar, dit onderscheid tussen ceremoniëele en zedelijke wetten is onbijbels. Het geldt van de hele Mozaïsche wet dat God die nooit aan een ander volk dan aan Israël gegeven heeft . zie Ps. 147:20

Uit gans de Bijbel blijkt dat ieder mens vanaf de schepping onderworpen was en is aan Gods Basiswetten en dat deze wetten dan ook niet ontstaan zijn op de Sinaï. Maar daar door Christus neergeschreven werden als een versteende herinnering voor een volk met een enorme taak en verantwoordelijkheid voor de boeg.


Idd.maar die basiswetten vinden wij in het Noachitische verbond, dat nog steeds voor alle mensen geldt

Dan zal je ook begrijpen dat Niet één van deze Tien Geboden ooit door één groep mensen of in een bepaalt tijdsbestek mocht en mag veranderd of gewijzigd worden. En ieder individu die zich volgeling van Christus wil noemen dit enkel kan verantwoorden door het feit dat hij of zij de Bijbelse voorwaarden daarvoor (die te vinden zijn in de brieven van de apostelen) onderschrijft en in praktijk brengt namelijk: Het geloof van Christus hebben en AL de Tien Basisgeboden te aanvaarden, te bewaken en te bewaren.


Hier heb je helemaal gelijk in, daarom vinden wij de geboden van de decaloog impliciet terug in de brieven, maar dan in een vorm en op een niveau die bij de Gemeente van Christus past. Zie Rom.13:8-10.gr: Wat de sabbat aangaat, wij lezen in Gen.2 dat God rustte van al Zijn werk. Maar dat was voor de val en de enige sabbat die Hij ooit vierde. Want Hij kan niet rustenwaar doornen en distelen getuigen van de vloek. 'Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook'Joh.5:17. Maar wij lezen in Gen. nergens van de sabbat als rustdag voor de mens. Dat kwam pas aan de orde toen de Heere Israël uit de slavernij verlost had en tot een volk vergaderd als een teken tussen Hem en Zijn volk. Ezech.20:12
gr: ereunao

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor elburger » 23 jul 2017 15:10

Chaya schreef.

Of zoals Charles Haddon Spurgeon het jaren later zei: „Je hoeft de Bijbel niet te verdedigen! Het is net als met een leeuw, laat hem maar los, hij zal zichzelf wel verdedigen.”


Ik kan mij volledig in deze woorden vinden.

De Bijbel is voor mij mijn leidraad.
Met al de gruwelijkheden die er ook in staan.
De vermaningen.
Maar bovenal de liefde Gods voor hen die zijn kind willen zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor MoesTuin » 24 jul 2017 11:25

Zeker de bijbel is het Woord van God, Uw Woord is een Lamp voor mijn voet en Licht op mijn pad.
Maar ik geloof zeker dat het niet stopt bij het Woord van God, de bijbel.
Het Woord van God is niet enkel de bijbel.
God spreekt ook nu in de tijd waarin we nu leven.
Door zijn Woord én zeker ook door Zijn Heilige Geest.
De bijbel en de tijd van de bijbel is niet meer onze tijd van nu.
God gaat verder ook in onze tijd....
nieuwe wegen openen zich, maar willen we dit ook (in)zien ......

"Heere maak mij Uw Wegen bekend, door Uw Woord én door Uw Geest"

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Is de bijbel het Woord van God?

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 15:08

elburger schreef:Chaya schreef.



Ik kan mij volledig in deze woorden vinden.

De Bijbel is voor mij mijn leidraad.
Met al de gruwelijkheden die er ook in staan.
De vermaningen.
Maar bovenal de liefde Gods voor hen die zijn kind willen zijn.


Amen, het gaat uiteraard meer om de schrijver, dan om hetgene wat en wie Hij geïnspireerd heeft de Bijbel, en ik denk zonder de Heilige Geest is het onmogelijk om dit boek te doorgronden,
de schriftgeleerde in de tijd van jezus, hadden heel veel kennis, maar toch miste ze kompleet waar de diversen verbonden over gingen, het waren slechts schaduwen en heenwijzingen van degene die recht voor hun neus stond.. "" Jezus Christus emmanuel, God is met ons ""

en weet je Chaya, als ik een tekst niet goed begrijp uit het oude testament denk ik altijd, wat jezus zegt"" als je mij heb gezien heb je de Vader gezien""
en.deze bijv ""ik doe niets anders dan wat ik de vader zie doen, de vader en ik zijn een""

Ik weet niet wat jij leest maar als ik naar jezus kijk en lees wat hij deed, verkondigde het evangelie van het koninkrijk, genas zieken, bevrijde mensen van demonen, ging rond goeddoende

Was nooit veroordelend naar zondaren, ongelofelijke genade en liefde, grenzeloze vergeving, vol met blijdschap, en vrede.
God is Goed ::))

het Onze Vader vind ik daarom zo mooi gebed "" dat het ook onze Vader zijn wil is om de hemel op aarde te zien""
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten