De kastijding

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De kastijding

Berichtdoor Chaya » 10 mei 2016 10:23

Een ouderwets woord, dit is de betekenis:

kastijden, door bestraffing trachten te verbeteren
kastijden, lijfstraf in uitvoering brengen.

In Hebreeën 12 staat:

En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieen;
En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.


Er is eerder - in 2003 - al eens een kort topic over geweest, maar dat is gesloten.

Hoe kijkt de moderne christen tegen de kastijding aan, vraag ik me af.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De kastijding

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2016 11:46

Het gaat hier om Gods terechtwijzende, opvoedkundige werk. Dat doet soms pijn maar Hij doet het omdat Hij het goede met ons voor heeft en ons er door wil opvoeden, ons meer wil richten op Hem. Door schade en schande worden we wijzer, door lijden heen ons geloof vaak sterker, onze afhankelijkheid van Hem groter, onze relatie met Hem dieper. Leuk is het niet maar wel goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De kastijding

Berichtdoor elburger » 17 dec 2017 17:00

@ Chaya,

Hoe kijkt de moderne christen tegen de kastijding aan, vraag ik me af.


Kastijden zou ik willen veranderen in verzoekingen.
Al vind ik kastijden een prachtig woord, wat duidelijk weergeeft wat God ermee bedoeld.
Verzoekingen dus.
Men heeft verzoekingen van de duivel, maar men kan ook verzocht worden door verzoekingen in verdriet, ziekte,eenzaamheid, enz enz, toch?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De kastijding

Berichtdoor Teus » 17 dec 2017 17:10

elburger schreef:@ Chaya,



Kastijden zou ik willen veranderen in verzoekingen.
Al vind ik kastijden een prachtig woord, wat duidelijk weergeeft wat God ermee bedoeld.
Verzoekingen dus.
Men heeft verzoekingen van de duivel, maar men kan ook verzocht worden door verzoekingen in verdriet, ziekte,eenzaamheid, enz enz, toch?

Dat komt toch ook van de duivel?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De kastijding

Berichtdoor elburger » 17 dec 2017 17:16

Teus schreef

Dat komt toch ook van de duivel?


God kastijd m.i. ook door plagen van welke aard dan ook.
Het is niet alleen Satan.
Heeft God de Israëlieten ook niet gekastijd toen men bijv. uit Egypte vertrok, toen de Joden weren weggevoerd naar Perzië?

Maar als ik het mis heb, ben ik blij dat ik hier misschien weer iets kan leren
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De kastijding

Berichtdoor Teus » 17 dec 2017 19:11

elburger schreef:God kastijd m.i. ook door plagen van welke aard dan ook.
Het is niet alleen Satan.
Heeft God de Israëlieten ook niet gekastijd toen men bijv. uit Egypte vertrok, toen de Joden weren weggevoerd naar Perzië?

Maar als ik het mis heb, ben ik blij dat ik hier misschien weer iets kan leren

Ik ben van mening dat God b.v. niet ziek maakt, satan doet het en God laat het toe.
Wanneer God zijn kinderen kastijd is het tot het doel wat Hij voor ogen heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De kastijding

Berichtdoor hans0166 » 17 dec 2017 20:44

Chaya schreef:Een ouderwets woord, dit is de betekenis:

kastijden, door bestraffing trachten te verbeteren
kastijden, lijfstraf in uitvoering brengen.


Hoe kijkt de moderne christen tegen de kastijding aan, vraag ik me af.


de vertaling naar kastijding geeft een veel te eenzijdige betekenis aan dit bijbelgedeelte.
Het gaat zoals Marnix al zei om opvoeding, educatie, corrigeren
Kastijding legt veel te veel nadruk op bestraffing, terwijl de lering bedoelt word, met mógelijk correctie.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De kastijding

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2017 09:01

Chaya schreef:Een ouderwets woord, dit is de betekenis:

kastijden, door bestraffing trachten te verbeteren
kastijden, lijfstraf in uitvoering brengen.



Hoe kijkt de moderne christen tegen de kastijding aan, vraag ik me af.


Hoe bezie je dit zelf Chaya als moderne christen?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De kastijding

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2017 10:28

hans0166 schreef:de vertaling naar kastijding geeft een veel te eenzijdige betekenis aan dit bijbelgedeelte.
Het gaat zoals Marnix al zei om opvoeding, educatie, corrigeren
Kastijding legt veel te veel nadruk op bestraffing, terwijl de lering bedoelt word, met mógelijk correctie.

Een ouder straft zijn kind - als het goed is - ook om het te corrigeren.
Een kind wil de drukke straat overhollen en de ouder trekt het nogal ruw aan de arm terug. Staan blijven jij.
In zekere zin is dat ook kastijden.
Het heeft al snel een negatieve klank, omdat het een beeld oproept dat de één heerst over de ander.
Maar zo is het niet bedoeld. God kastijdt in Liefde.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De kastijding

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2017 10:35

Chaya schreef:Een ouder straft zijn kind - als het goed is - ook om het te corrigeren.
Een kind wil de drukke straat overhollen en de ouder trekt het nogal ruw aan de arm terug. Staan blijven jij.
In zekere zin is dat ook kastijden.
Het heeft al snel een negatieve klank, omdat het een beeld oproept dat de één heerst over de ander.
Maar zo is het niet bedoeld. God kastijdt in Liefde.


Inderdaad Chaya, dat is het belangrijkste.
Uit Liefde.....onbegrijpelijk diep gaat Gods Liefde voor alle mensen, want zo Lief had God de wereld dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft, Eeuwig Leven hebbe.

De weg / de wegen daar naar toe kunnen zo verrassend wonderlijk zijn en zo verschillend met een ieder mens afzonderlijk hoe God werkt.

Daar verbaas ik me telkens weer over, moet je eens terug kijken op je alleen maar je eigen levensweg, daar wordt je stil en dankbaar van.
Vaak bezie je dat pas achteraf.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De kastijding

Berichtdoor elburger » 21 dec 2017 11:25

Teus schreef:

[quote][/quote]Ik ben van mening dat God b.v. niet ziek maakt, satan doet het en God laat het toe

Misschien lees ik het verkeerd maar God zelf strafte Miriam, zie Num:12 vs 10: 10 En de wolk week van boven de tent; en ziet, Mirjam was melaats, wit als de sneeuw. En Aäron zag Mirjam aan, en ziet, zij was melaats.

Zie 2 Kon 15: 5. En de HEERE plaagde den koning, dat hij melaats werd tot den dag zijns doods; en hij woonde in een afgezonderd huis; doch Jotham, de zoon des konings, was over het huis, richtende het volk des lands.

Volgens mij straft God wel degelijk door middel van plagen, en zo zijn er nog wel andere voorbeelden in de Bijbel
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De kastijding

Berichtdoor elburger » 21 dec 2017 11:26

elburger schreef:Teus schreef:

[quote Ik ben van mening dat God b.v. niet ziek maakt, satan doet het en God laat het toe


Misschien lees ik het verkeerd maar God zelf strafte Miriam, zie Num:12 vs 10: 10 En de wolk week van boven de tent; en ziet, Mirjam was melaats, wit als de sneeuw. En Aäron zag Mirjam aan, en ziet, zij was melaats.

Zie 2 Kon 15: 5. En de HEERE plaagde den koning, dat hij melaats werd tot den dag zijns doods; en hij woonde in een afgezonderd huis; doch Jotham, de zoon des konings, was over het huis, richtende het volk des lands.

Volgens mij straft God wel degelijk door middel van plagen, en zo zijn er nog wel andere voorbeelden in de Bijbel[/quote]
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

Re: De kastijding

Berichtdoor remco2015 » 22 dec 2017 20:55

Tucht hoort bij het kind van God zijn.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De kastijding

Berichtdoor MoesTuin » 22 dec 2017 21:28

Zeker als Vader en kind uit Liefde.....alles uit onmetelijke en onbegrijpelikke Liefde.....dat voorop gesteld.
En dan heb je ook nog al die verschillende kinderen....worden als een kind....niet iedereen wil of kan dat.....
Er zijn zoveel belemmeringen en hindernissen opgeworpen door allelei afleidende zaken.
Vul maar in wat je afleidt allemaal in je relatie tot de Heer, waardoor je niet tot Hem komen kan......
En leg dat Hem voor in Zijn Handen.

Zoals klei in de hand van de pottenbakker
Zo ben jij in mijn hand, zegt de Heer
Zoals klei in de hand van de pottenbakker
Zo maak Ik jou een vat tot Mijn eer

Kneed mij, Here God
Ook als het soms wel eens pijn doet
Kneed mij, Here God
U weet precies hoe ik zijn moet

Zoals klei in de hand van de pottenbakker
Zo ben jij in mijn hand, zegt de Heer
Zoals klei in de hand van de pottenbakker
Zo maak Ik jou een vat tot Mjin eer

Kneed mij, Here God
'k Wil mij opnieuw aan U geven
Kneed mij, Here God
U maakt iets moois van mijn leven

Zoals klei in de hand van de pottenbakker
Zo ben ik in Uw handen, O Heer
Zoals klei in de hand van de pottenbakker
Zo maakt U mij een vat tot Uw eer


Wat is genade toch onbegrijpelijk groot. Zonder Hem is alles onmogelijk, maar met Paulus mogen wij zeggen: "Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft, Filip. 4:13." Amen.

Dan mag je in dankbaarheid en waarlijke vrijheid uit genade zingend bidden:

O God, die mij hebt vrijgekocht en door Uw bloed gered,
Die, wat de duivel ook vermocht, mij voorleidt, tred voor tred;
Die trouw mij voorgaat op de weg, al is mijn pad ook ruw,
o wijs mij steeds de rechte weg, maak mij een beeld van U.

Maak mij een beeld van U, maak mij een beeld van U,
zo vol van ootmoed, liefde en trouw, maak mij een beeld van U.

Want vol van zwakheid is mijn ziel, toch ben 'k door U gered;
wanneer de strijd soms zwaar mij viel, Gij hoorde mijn gebed.
Sterk, o mijn God, mij meer en meer, ja, help en steun mij nu:
leid aan Uw hand mij, trouwe Heer, maak mij een beeld van U.

Maak mij een beeld van U, maak mij een beeld van U,
zo vol van ootmoed, liefde en trouw, maak mij een beeld van U.

Ja, Heer, hervorm mij naar Uw beeld, 't is al wat mij bekoort;
gedoog niet, dat de zonde leeft in 't hart, dat U behoort.
Blijf met Uw liefde zo nabij, dat ik de zonde schuw';
dat steeds Uw wil de mijne zij, maak mij een beeld van U.

Maak mij een beeld van U, maak mij een beeld van U,
zo vol van ootmoed, liefde en trouw, maak mij een beeld van U.


want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De kastijding

Berichtdoor Teus » 24 dec 2017 15:16

elburger schreef:Misschien lees ik het verkeerd maar God zelf strafte Miriam, zie Num:12 vs 10: 10 En de wolk week van boven de tent; en ziet, Mirjam was melaats, wit als de sneeuw. En Aäron zag Mirjam aan, en ziet, zij was melaats.

Zie 2 Kon 15: 5. En de HEERE plaagde den koning, dat hij melaats werd tot den dag zijns doods; en hij woonde in een afgezonderd huis; doch Jotham, de zoon des konings, was over het huis, richtende het volk des lands.

Volgens mij straft God wel degelijk door middel van plagen, en zo zijn er nog wel andere voorbeelden in de Bijbel

We hebben de boze geest van God en de boze geest van satan, die is uitsluitend boos.
De boze Geest van God komt wanneer er direct tegen God gezondigd wordt zoals directe b.v. Ongehoorzaamheid.
Satan is er altijd op uit om zich in zijn vuiligheid en zijn vuile listen te manifesteren.
Het is altijd raadzaam om in de Bijbel een aantal verzen eerder te beginnen met lezen en een aantal verzen verder te eindigen, i.v.m. de context.
Mirjam beledigde de vriend van God over zijn huwelijk en ook eigenlijk tegen God omdat Hij direct met Mozes sprak, dat strafte God. Satan zou het juist niet doen, dan zou hij tegen zichzelf in gaan, van hem komt het rebelleren van Mirjam tegen Mozes

Bij de doorn in het vlees van Paulus kun je lezen dat het een boodschapper was van Satan (en dus niet van God) 2Co 12:7 die hem gestuurd werd (door Satan) en hem dwarszat. Bij de opsomming van zijn tegenstand 2Co 11: 23-29 wordt geen ziekte genoemd. De context is ook belangrijk. Dat is typisch, want het populaire verhaal dat rondgaat, is dat Paulus ziek was. De boodschapper van Satan zorgde ervoor dat de religieuze Joden de apostel Paulus teisterde zie Hand 13:45, 50, Hand 14:2,4,5,19. Deze tegenstand heeft hem niet geremd want in 2Tim 3:11,12 spreekt de apostel van zijn overwinning over die strijd.

God geeft niet zomaar iemand een boze geest. Daar is heel wat aan vooraf gegaan voordat God besluit om zijn woord uit Deut 30:19 in vervulling te laten gaan. Deze tekst laat zien waarom God ervoor kiest om de gekozen, gezalfde koning Saul een boze geest te geven. Hij rebelleerde en daarmee opende hij zichzelf voor demonie. Rebellie is opstand tegenover God en afgoderij is jezelf hoger achten dan God. Jou mening is meer waard dan Gods mening. Je bent je eigen God geworden. Dit is het begin van humanisme (zij geloven dat wij God zijn).  
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten